POSTANOWIENIE
z dnia 9 marca 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Paulina Zielenkiewicz
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu
9 marca 2016 r. w Warszawie odwołań
wniesionych 19 i 26 lutego 2016 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przez
wykonawców:
A. Eneris Surowce S.A. z siedzibą w Kielcach, Eneris Infra 1 sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia (sprawa o sygn. akt
KIO 229/16)
B. SAUR Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (sprawa o sygn. akt KIO 277/16)
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Budowa i eksploatacja
oczyszczalni
ś
cieków
w
Mławie
w
formule
partnerstwa
publiczno-prywatnego
(nr postępowania WRI.271.111.2015.AM)
prowadzonym przez zamawiającego:
Miasto Mława
przy udziale wykonawców zgłaszających swoje przystąpienia do postępowania
odwoławczego:
A. SAUR Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie – w sprawie o sygn. akt KIO 229/16
– po stronie odwołującego
B. Ondeo Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie – w sprawach o sygn. akt KIO
229/16 i KIO 277/16
C. Eneris Surowce S.A. z siedzibą w Kielcach, Eneris Infra 1 sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia – w sprawie o
sygn. akt KIO 277/16
– po stronie zamawiającego
postanawia:
1. Umarza postępowanie odwoławcze w obydwu sprawach.
2. Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz Eneris
Surowce S.A. z siedzibą w Kielcach, Eneris Infra 1 sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia kwoty 15000 zł
00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) – uiszczonej przez powyższego
odwołującego tytułem wpisu od odwołania w sprawie o sygn. akt KIO 229/16.
3. Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz SAUR
Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwoty 15000 zł 00 gr (słownie: piętnaście
tysięcy złotych zero groszy) – uiszczonej przez powyższego
odwołującego tytułem
wpisu od odwołania w sprawie o sygn. akt KIO 277/16.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo
zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.) na niniejsze
postanowienie – w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga
za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w
Płocku.
Przewodniczący:
………………………………
U z a s a d n i e n i e
{KIO 229/16, KIO 277/16}
Zamawiający – Miasto Mława
– prowadzi w trybie przetargu nieograniczonego
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z
2015 r. poz. 2164, z późn. zm.; dalej zwana również „ustawą pzp” lub „pzp”) postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego na usługi pn. Budowa i eksploatacja oczyszczalni
ś
cieków w Mławie w formule partnerstwa publiczno-prywatnego (nr postępowania
WRI.271.111.2015.AM). Ogłoszenie o tym zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej 4 listopada 2015 r. pod nr 2015/S 213-389232. Wartość
przedmiotowego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
{KIO 229/16}
19 lutego 2016 r. Odwołujący – Eneris Surowce S.A. z siedzibą w Kielcach, Eneris
Infra 1 sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia
{dalej również: „Konsorcjum Eneris”} –
wniósł w formie pisemnej odwołanie do Prezesa
Krajowej
Izby
Odwoławczej
(zachowując
wymóg
przekazania
kopii
odwołania
Zamawiającemu) od uznania przez Zamawiającego za skuteczne zastrzeżenia jako
tajemnicy przedsiębiorstwa części oferty na str. od 119 do 492 złożonej przez
Ondeo Polska
sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie {dalej również: „Ondeo”}, a w konsekwencji
nieudostępnienia w tej części oferty Odwołującemu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp
{lista zarzutów}:
1. Art. 8 ust. 1, 2 i 3 w zw. z art. 96 ust. 3 – przez zaniechanie odtajnienia oferty złożonej
przez Wykonawcę, zastrzeżonej jako tajemnica przedsiębiorstwa na str. od 119 do 492,
pomimo tego, że nie zachodzą przesłanki do objęcia wszystkich tych informacji
tajemnicą przedsiębiorstwa.
2. Art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j.
Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm.) {dalej również: „uznk”} w zw. z art. 8 ust.
2 i 3 – przez nieuzasadnione przyjęcie, że wszystkie informacje zawarte na str. od 119
do 492 oferty Wykonawcy Ondeo stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa i że Wykonawca
ten skutecznie dokonał zastrzeżenia treści w/w dokumentów jako stanowiących
tajemnicę swojego przedsiębiorstwa.
3. Art. 7 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1,2 i 3 – przez niedokonanie weryfikacji, czy zastrzeżenie
tajemnicy przedsiębiorstwa przez Wykonawcę Ondeo zostało dokonane skutecznie,
i nieuzasadnioną odmowę ujawnienia dokumentów złożonych przez tego Wykonawcę
Odwołującemu, a tym samym uniemożliwienie Odwołującemu dokonania weryfikacji
spełnienia przez tego Wykonawcę warunków udziału w postępowaniu i weryfikację
prawidłowości złożonej oferty.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
odtajnienia w całości oferty złożonej przez Ondeo.
Odwołujący w uzasadnieniu odwołania w następujący sposób sprecyzował powyższą
listę zarzutów.
Odwołujący
zrelacjonował
następujące
okoliczności
odnośnie
przebiegu
postępowania:
– 3 lutego 2016 r. Zamawiający dokonał publicznego otwarcia ofert;
– 5 lutego 2016 r. Odwołujący zwrócił się do Zamawiającego z wnioskiem o udostępnienie
konkurencyjnych ofert do wyglądu;
– 9 lutego 2016 r. Zamawiający udostępnił przedstawicielowi Odwołującego dokumenty
z ofert innych wykonawców, jednak bez dokumentów zastrzeżonych przez Ondeo Polska Sp.
na str. od 119 do 492 oferty tego Wykonawcy.
Według Odwołującego w tym stanie rzeczy należy uznać, że Zamawiający uznał za
powyższe zastrzeżenie za prawidłowe, a informacje tam zawarte – za stanowiące tajemnicę
przedsiębiorstwa Ondeo.
Odwołujący dodał, że Ondeo jako tajemnicę przedsiębiorstwa zastrzegło również
uzasadnienie zastrzeżenia informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa. Zdaniem
Odwołującego już utrzymanie tajności tego uzasadnienia przesądza o zaniechaniu przez
Zamawiającego
przeprowadzenia
analizy
zasadności
dokonanego
przez
Ondeo
zastrzeżenia, a tym samym o naruszeniu zarzucanych przepisów.
Odwołujący zrelacjonował, że Ondeo zastrzegło jako tajemnicę przedsiębiorstwa
wykaz osób, formularze, zobowiązania podmiotów trzecich, na których potencjał powołuje się
wykazując spełnienie warunków udziału w postępowaniu, wypisy z rejestrów tych podmiotów
– które są dokumentami jawnymi co do zasady, poświadczenia należytego wykonania umów
etc. Lista zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa dokumentów to 29 pozycji i ponad
370 stron.
Odwołujący stwierdził, że choć zweryfikowanie tak obszernej dokumentacji pod
względem zasadności dokonania zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa w świetle art. 11
ust 4 uznk wymaga odpowiedniego czasu i uwagi, jednakże Zamawiający zobowiązany jest
do przeprowadzenia tej czynności bez względu na uciążliwości wynikające dla niego z tego
obowiązku, gdyż naczelną zasadą postępowania jest jawność, a możliwość jej wyłączenia
ma charakter wyjątkowy, w sytuacjach określonych w ustawie, nie może być nadużywana
i interpretowana rozszerzająco. Uprawnienie do zastrzeżenia określonych informacji jako
tajemnicy przedsiębiorstwa nie jest elementem gry konkurencyjnej wykonawców, lecz służy
zapewnieniu ochrony rzeczywistej tajemnicy przedsiębiorstwa.
{KIO 277/16}
26 lutego 2016 r. Odwołujący SAUR Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
{dalej
również: „Saur”}
wniósł w formie pisemnej odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
(zachowując wymóg przekazania kopii odwołania Zamawiającemu) od zaniechania przez
Zamawiającego odtajnienia informacji znajdujących się na str. od 125 do 492 oferty
Wykonawcy Ondeo oraz na str. od 137A do 156 oferty Konsorcjum Eneris, pomimo że
informacje te nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp
{lista zarzutów}:
1. Art. 8 ust. 3 w zw. z art. 96 ust. 3 w zw. z art. 11 ust. 4 uznk – przez zaniechanie
odtajnienia
i
udostępnienia
Odwołującemu
zastrzeżonych
jako
tajemnica
przedsiębiorstwa informacji znajdujących się na str. od 125 do 492 oferty Wykonawcy
Ondeo oraz na str. od 137A do 156 oferty wykonawcy Konsorcjum Eneris, pomimo że
informacje te nie stanowią tajemnicy przedsiębiorstwa.
2. Art. 7 ust. 1 – przez prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasady uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców ubiegających się o udzielenie
zamówienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
odtajnienia informacji znajdujących się na str. od 125 do 492 oferty wykonawcy Ondeo oraz
na str. od 137A do 156 oferty wykonawcy Konsorcjum Eneris, z tym że, jeżeli w treści
referencji znalazły się informacje dotyczące zastosowanych technologii mające wartość
gospodarczą i nieujawniane publicznie – odtajnienie całości referencji z jednoczesnym
zaczernieniem ww. newralgicznych informacji.
Odwołujący w uzasadnieniu odwołania w następujący sposób sprecyzował powyższą
listę zarzutów.
Odwołujący
zrelacjonował
następujące
okoliczności
odnośnie
przebiegu
postępowania:
– 8 lutego 2016 r. Zamawiający poinformował Odwołującego o możliwości dokonania wglądu
do ofert wykonawców, którzy złożyli oferty, wyznaczając termin na 16 lutego 2016 r.
– 16 lutego 2016 r. Zamawiający nie udostępnił Odwołującemu części ofert wykonawców
Ondeo oraz Konsorcjum Eneris, które zostały przez nich zastrzeżone jako zawierające
informacje objęte tajemnicą przedsiębiorstwa.
– 16 lutego 2016 r. Odwołujący zwrócił się pisemnie do Zamawiającego z pytaniem, czy
dokonał badania uzasadnień zastrzeżeń tajemnic przedsiębiorstwa tych wykonawców, na co
do dnia sporządzenia odwołania Zamawiający nie udzielił odpowiedzi.
W pierwszej kolejności Odwołujący zauważył, że jawność postępowania o udzielenie
zamówienia jest jedną z fundamentalnych zasad systemu zamówień publicznych, określoną
wprost w art. 8 ust. 1 pzp, zgodnie z którą postępowanie o udzielenie zamówienia jest jawne.
Nie ujawnia się informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jeżeli wykonawca, nie później niż w terminie składania
ofert, zastrzegł, że nie mogą być one udostępniane oraz wykazał, że stanowią one tajemnicę
przedsiębiorstwa. Na zasadzie unormowania zawartego w art. 96 ust. 3 pzp protokół
postępowania wraz z załącznikami jest jawny i podlega udostępnieniu po dokonaniu wyboru
najkorzystniejszej oferty. Z kolei § 5 ust. 1 i 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia
26 października 2010 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego (Dz. U. z 2010 r., Nr 223, poz. 1458) stanowi, że zamawiający udostępnia
protokół lub załączniki do protokołu na wniosek. Udostępnienie musi nastąpić niezwłocznie
po złożeniu wniosku. Odwołujący podniósł, że uprawnienie do zastrzeżenia informacji
stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa, jako wyjątek od powyższej zasady, powinno być
interpretowane w sposób ścisły, a zamawiający powinien z należytą starannością
zweryfikować zasadność utajnienia oferty i oświadczeń składanych przez wykonawców
w toku postępowania o zamówienie publiczne.
Jednocześnie Odwołujący zwrócił uwagę, że zgodnie z przywołanym przepisem (art.
8 ust. 3 pzp) wraz z zastrzeżeniem informacji jako tajemnicy przedsiębiorstwa,
na wykonawcy spoczywa ciężar wykazania, że zastrzeżone w ofercie informacje stanowią
tajemnicę przedsiębiorstwa spoczywa na wykonawcy. Obowiązek ten wiąże się z podjęciem
działań niezbędnych w celu zachowania informacji w poufności, stanowi zatem wypełnienie
wymogu z art. 11 ust. 4 uznk. Zaniedbanie takiego obowiązku w momencie wskazanym
w art. 8 ust. 3 pzp uniemożliwia powoływanie się na ochronę wynikającą z przepisów,
a w efekcie prowadzi do nieskuteczności takiego zastrzeżenia.
Odwołujący wywiódł również, że badanie zasadności zastrzeżenia tajemnicy
przedsiębiorstwa stanowi obowiązek, a nie uprawnienie zamawiającego, który może tego
dokonać wyłącznie w oparciu o uzasadnienie zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa
złożone najpóźniej wraz z ofertą.
Odwołujący zarzucił, że zarówno Ondeo, jak i Konsorcjum Eneris nie wykazali,
ż
e zastrzeżone przez nich informacje rzeczywiście stanowią ich tajemnicę przedsiębiorstwa,
gdyż uzasadnienia złożone wraz z ofertą są bardzo lakoniczne i nie wskazują żadnych
okoliczności na to wskazujących.
Niezależnie od powyższego według Odwołującego informacje zastrzeżone przez
powyższych Wykonawców nie mają waloru tajemnicy przedsiębiorstwa z uwagi na brak
spełnienia przesłanek zawartych w art. 11 ust. 4 uznk (zgodnie z tym przepisem, aby
informację uznać za tajemnicę przedsiębiorstwa, po pierwsze –musi ona mieć charakter
techniczny, technologiczny, organizacyjny przedsiębiorstwa lub inny posiadający wartość
gospodarczą, po drugie – nie może zostać ujawniona do wiadomości publicznej oraz, po
trzecie – podjęto w stosunku do niej niezbędne działania w celu zachowania poufności).
Tym samym sferą tajemnicy można objąć tylko takie informacje, które są znane jedynie
poszczególnym osobom lub określonej grupie osób. Obszar ten nie może się rozciągać na
informacje powszechnie znane lub te, o których treści każdy zainteresowany może się
legalnie dowiedzieć. W szczególności nie można objąć tajemnicą przedsiębiorstwa
informacji, które raz już ujawniono w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego.
W ramach szczegółowe uzasadnienia zarzutów Odwołujący odniósł się do
poszczególnych utajnionych dokumentów.
wykaz osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu
zamówienia – formularz „Potencjał Kadrowy
W ocenie Odwołującego przedstawione przez Ondeo wyjaśnienia utajnienia wykazu
osób, które będą uczestniczyć w wykonywaniu zamówienia – formularza potencjału
kadrowego, stanowią nagminnie stosowaną beletrystykę, polegającą na powtarzaniu
ogólników o unikalnym doświadczeniu wykonawcy oraz zagrożeniu płynącym z ujawnienia
tych informacji.
Zdaniem Odwołującego wykaz osób załączony do oferty Ondeo nie spełnia
przesłanek do objęcia go klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa, po pierwsze z tego względu,
ż
e w znacznej mierze powinien odzwierciedlać treść ust. 7.2 pkt 3 lit b SIWZ, gdzie
wskazane zostały dokładne wymogi odnośnie osób przeznaczonych przez wykonawców do
realizacji tego zamówienia. Wobec tego do każdej osoby wskazanej do pełnienia funkcji: 1)
Kierownika Projektu, 2) Kierownika robót sanitarnych, 3) Kierownika rozruchu, 4)
Technologa, można na podstawie postanowień SIWZ dopasować odpowiednie
doświadczenie, uprawnienia czy wykształcenie.
Odwołujący dodał, że Krajowa Izba Odwoławcza wypowiadała się już w podobnej
kwestii w następujący sposób: Odnośnie wykazu osób to także stanowi on w znacznej
mierze powtórzenie treści specyfikacji, jak również jest to ogólny opis kwalifikacji
i doświadczenia wskazanych osób oraz podstawy dysponowania tymi osobami.
W drugiej kolejności Odwołujący podniósł, że na rynku robót budowlanych
funkcjonuje wiele osób legitymujących się doświadczeniem wymaganym przez
Zamawiającego. W ocenie Odwołującego sformułowanie przez Zamawiającego dość
standardowych wymagań dotyczących potencjału osobowego gwarantowało możliwość
przystąpienia do przedmiotowego postępowania szerokiemu gremium wykonawców. Tym
samym posiadanie takiej kadry pracowniczej nie stanowi informacji o charakterze
gospodarczym, technicznym bądź organizacyjnym przedsiębiorstwa Ondeo.
Dla udowodnienia twierdzenia o standardowym charakterze tych wymagań
Odwołujący uznał również za celowe przywołanie podobnych wymagań postawionych przez
innych zamawiających w innych postępowaniach {co uczyniono w uzasadnieniu odwołania}.
Odwołujący zauważył, że wszyscy wykonawcy, którzy biorą udział w tym
postępowaniu, są dużymi przedsiębiorcami działającymi na tym samym rynku. Stąd
posiadanie odpowiednio wyspecjalizowanej kadry nie jest żadną tajemnicą przedsiębiorstwa,
lecz standardem.
Według Odwołującego wyjaśnienia złożone przez Ondeo – wskazującego,
ż
e na podstawie osób przedstawionych do realizacji przedmiotowego zamówienia można
uzyskać szczegółową wiedzę na temat jego struktury – są nieadekwatne, gdyż wykaz osób,
którego treść musi zawierać informacje opisane w ust. 7.2 pkt 3 lit. b SIWZ, nie pozwala na
uzyskanie wiadomości dotyczących sposobu organizacji pracy tego Wykonawcy, podziału na
komórki organizacyjne, zasad finansowania działalności, kosztów działalności, preferencji
dotyczącej poszczególnych klientów czy wysokości wynagrodzeń. Natomiast wykaz kilku
osób nie stanowi o strukturze organizacyjnej Wykonawcy, ani nie ma żadnej wartości
gospodarczej dla Ondeo.
formularz oświadczenia dotyczącego uprawnień
Zdaniem Odwołującego wskazanie w dalszej części wyjaśnień przez Ondeo
na zawarcie w oświadczeniu dotyczącym uprawnień analogicznych danych jak w wykazie
potwierdza, że dokumenty te nie zawierają żadnych szczególnych informacji, w odniesieniu
do których niezbędne byłoby zachowanie ich w poufności.
Według Odwołującego zastrzeżenie poufności oświadczenia, którego treść została
już w znaczącej mierze sformułowana przez Zamawiającego (gotowy wzór do wypełnienia
przez wykonawców), a ma odzwierciedlać wymagania przedstawione w ust. 7.2 pkt 3 lit. b
SIWZ, tj. warunki udziału w postępowaniu w zakresie potencjału osobowego, jest wręcz
absurdalne. W razie poprawnego jego wypełnienia formularza nie może on zawierać
informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa.
Odnośnie argumentacji Odneo związanej z ujawnieniem struktury organizacyjnej
Odwołujący zajął stanowisko jak wyżej.
Ponadto Odwołujący podniósł, że w tym przypadku brak było ze strony Ondeo
wskazania na wartość gospodarczą informacji zawartych w oświadczeniu dotyczącym
uprawnień.
zobowiązania podmiotów trzecich do udostępnienia potencjału
(osobowego, wiedzy i doświadczenia oraz finansowego)
Odwołujący podniósł, że Ondeo nawet nie uzasadnił, jaki walor mają informacje
zawarte w tych zobowiązaniach, że konieczne jest zachowanie go w poufności. W swoich
wyjaśnieniach odwołuje się jedynie do poprzedniego akapitu, w którym nawiązuje do
charakteru technicznego i technologicznego.
Według Odwołującego zobowiązanie podmiotu trzeciego nie może posiadać takiego
charakteru z uwagi na to, że jego zakres został szczegółowo określony w § 2 ust. 6
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lutego 2013 r. w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te
dokumenty mogą być składane (Dz. U. z 2013 r., poz. 231), tj. jako zakres dostępnych
wykonawcy zasobów innego podmiotu, sposób ich wykorzystania przy wykonywaniu
zamówienia, charakter stosunku, jaki będzie łączył wykonawcę z tym podmiotem oraz zakres
i okres udziału tego podmiotu przy wykonywaniu zamówienia. Przygotowane przez Ondeo
zobowiązanie podmiotu trzeciego do udostępnienia potencjału musiało zostać sporządzone
specjalnie dla celów niniejszego postępowania, a zakres zawartych w nim danych wyznacza
ww. rozporządzenie.
Zdaniem Odwołującego istotna jest okoliczność, że Ondeo zobowiązane przez
Zamawiającego do wskazania podmiotów, na które powołuje się na zasadach określonych
w art. 26 ust. 2b pzp, w celu wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu,
wskazał na DEGREMONT S.A.S. (ust. 8 formularza ofertowego). Skoro z części jawnej
oferty wynika, jaki podmiot udostępnia Ondeo potencjał, niezrozumiałe są twierdzenia Ondeo
o uszczerbku, jaki mógłby mu zostać wyrządzony wskutek ujawnienia partnera.
W ocenie Odwołującego Ondeo w wyjaśnieniach nieadekwatnie powołało się
na wyroki Izby, gdyż:
– wyrok z 23 kwietnia 2013 r. (sygn. akt KIO 848/13), który miał potwierdzać zasadność
zastrzegania kontaktów handlowych, przez co Ondeo rozumiało również podmioty, przy
pomocy których będzie realizowało przedmiotowe zamówienie – nie odnosi się do kwestii
użyczania potencjału, lecz do wyjaśnień rażąco niskiej ceny (Przystępujący ACISA zastrzegł
– jako niepodlegające ujawnieniu, w trybie art. 8 ust. 3 ustawy Pzp informacje dotyczące
powiązań organizacyjno-handlowych i kontraktowych, oferty cenowe podwykonawców
(podające wielkości upustów), przy pomocy których zamierza wykonać zamówienie w
przypadku zawarcia umowy z zamawiającym.);
– wyrok z 5 października 2012 r. (sygn. akt: KIO 1955/12, KIO 1956/12, KIO 1961/12) –
cytowany w wyjaśnieniach fragment wyroku dotyczy utajnionego wykazu usług wraz z
dokumentami potwierdzającymi ich należyte wykonanie, a nie do zobowiązania podmiotu
trzeciego.
Odwołujący podsumował, że brak jest argumentów, które uzasadniałyby możliwość
zastrzeżenia zobowiązania podmiotu trzeciego (przypuszczalnie wskazanego przez Ondeo
w formularzu DEGREMONT S.A.S.) klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa, a tym samym
utrzymanie tego zastrzeżenia przez Zamawiającego.
zobowiązanie do pełnienia funkcji kierownika robót budowlanych
Odwołujący podniósł argumentację jw., z tym że istotną okolicznością jest wskazanie
przez Ondeo, że podmiotem, z którego zasobów będzie korzystał, a który będzie pełnił
funkcję Kierownika robót sanitarnych, jest R.S..
wypisy z rejestru podmiotów trzecich i statuty podmiotów trzecich
udostępniających swój potencjał (osobowy, wiedzy i doświadczenia lub finansowy)
Zdaniem Odwołującego bezzasadne zastrzeżenie informacji na temat podmiotu
udostępniającego swoje zasoby wywiera analogiczny skutek w zakresie wypisu z rejestru
podmiotu trzeciego oraz jego statutu.
Odwołujący podniósł również, że Ondeo nie wyjaśniło dlaczego informacje w nich
zawarte miałyby mieć poufny charakter, w tym zaniechało wskazania ewentualnych wartości
gospodarczych, technicznych, technologicznych czy organizacyjnych przedsiębiorstwa,
z uwagi na które zasadne byłoby ich zastrzeżenie.
Na marginesie Odwołujący dodał, że informacje zawarte w wypisach z rejestrów
handlowych podmiotów nie stanowią informacji poufnych, gdyż jawność rejestrów jest
zasadą w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Przykładowo we Francji, gdzie działa
Registre National du Commerce et des Sociétés, który obejmuje wszystkie wpisy
i dokumenty znajdujące się w rejestrach handlowych, które są prowadzone przez Sekretarzy
Sądów Handlowych . Każdy może odpłatnie uzyskać elektroniczny dostęp do danych
znajdujących
się
w
rejestrze,
m.in.
poprzez
stronę
internetową
https://www.infogreffe.fr/societes/ prowadzoną przez RNCS, za kwotę 3,12 euro.
dokumenty potwierdzające uprawnienia osób
Według Odwołującego ponieważ wszelkie inne dokumenty dotyczące osób
przeznaczonych do realizacji tego zamówienia powinny zostać odtajnione, tak samo należy
postąpić z dokumentami potwierdzającymi uprawnienia tych osób.
W tej kwestii jednoznacznie wypowiedział się Zespół Arbitrów w wyroku z dnia 23
sierpnia 2005 r., w sprawie o sygn. akt UZP/ZP/0-2234/05 Ponad wszelką wątpliwość
tajemnicą przedsiębiorstwa nie mogą być dokumenty potwierdzające posiadanie przez osoby
fizyczne określonych uprawnień.
Odwołujący zwrócił uwagę na fakt, że zgodnie z art. 88a ust. 3 pkt a ustawy z dnia 7
lipca 1994 r. Prawo budowlane Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego prowadzi w formie
elektronicznej centralny rejestr osób posiadających uprawnienia budowlane. W rejestrach
tych zamieszczone są m.in. dane dotyczące imienia i nazwiska, numeru uprawnień,
specjalności, przynależność do izby właściwych osób. Według Odwołującego skoro wykazy
te są jawne, nie można zastrzec danych osób i oświadczenia o ich uprawnieniach jako
tajemnicy przedsiębiorstwa.
Niniejszą kwestię doskonale przedstawia wyrok Izby z 4 grudnia 2013 r. (sygn. akt
KIO 2666/13, KIO 2670/13), w którym Izba orzekła, co następuje: W ocenie Izby nie zostało
wykazane aby informacje podane przez wykonawcę w wykazie osób posiadały jakąkolwiek
wartość gospodarczą. Dostrzeżenia wymaga, że większość wymaganych przez
zamawiającego w opisie warunku udziału w postępowaniu specjalistów, to osoby ze
zwykłymi uprawnieniami wydawanymi na podstawie ustawy Prawo budowlane, co do których
zamawiający wymagał jedynie określonego, kilkuletniego doświadczenia w zakresie tych
uprawnień. Zdaniem Izby, osoby wskazywane w wykazie nie posiadają zatem unikalnych w
skali kraju kwalifikacji ani doświadczenia. Nie został bowiem przez zamawiającego ani
przystępującego przeprowadzony dowód na okoliczność ilu specjalistów odpowiadających
opisowi kwalifikacji czy doświadczenia znajduje się na rynku i że jest to znacznie
ograniczona liczba. Ponadto wykaz nie zawierał żadnych wrażliwych informacji,
podlegających szczególnej ochronie, zawierał imię i nazwisko, opis podstawy dysponowania,
czy informację o stopniu znajomości języka obcego, czy też opis doświadczenia
zawodowego tych osób na niektórych inwestycjach realizowanych w sektorze publicznym.
Zdaniem Odwołującego analogiczna sytuacja zachodzi w okolicznościach tej sprawy.
Odwołujący dodał, że Ondeo takich dowodów nie wskazał i nie mógł tego uczynić, gdyż na
rynku osób o wymaganych przez Zamawiającego uprawnieniach jest kilkadziesiąt tysięcy –
w Polsce inżynierów z wymaganymi uprawnieniami jest ok. 20000. Uwzględniając
dodatkowe warunki postawione przez Zamawiającego oraz liczbę budowanych w Polsce
oczyszczalni, na każde z wymaganego stanowiska w samej Polsce przypada co najmniej
kilkaset osób.
formularz „Wiedza i doświadczenie”
oraz poświadczenia należytego wykonania (tzw. referencje)
Odwołujący zrelacjonował, że Ondeo w wyjaśnieniach powołał się na to, że załączone
do oferty referencje zawierają szczegółowe informacje na temat wartości, wielkości
kontraktów oraz szczegółowych rozwiązań technicznych stosowanych w zrealizowanych
projektach. W ocenie Ondeo są to dane newralgiczne dla przedsiębiorcy na tak wąskim
i wyspecjalizowanym rynku, jakim jest budowa i eksploatacja oczyszczalni ścieków
komunalnych.
Zdaniem Odwołującego właśnie ze względu na okoliczność, że przedmiotowe
oczyszczalnie są inwestycjami komunalnymi, wszystkie wymienione przez Ondeo dane
i informacje o projekcie są udostępniane publicznie:
– Na obszarze Unii Europejskiej odpowiednie organy (np. na terenie Polski są to
Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska) prowadzą ewidencję oczyszczalni ścieków,
w których upubliczniane są takie informacje jak: nazwa inwestora, operator (podmiot
eksploatujący), położenie, przepustowość.
– Każdy inwestor, jako jednostka komunalna, ma obowiązek podawania do publicznej
wiadomości informacji dotyczących zawieranych umów, a także mienia. Tym samym
kontrakty na budowę oraz eksploatację oczyszczalni ścieków w każdym wypadku są jawne.
Publicznie dostępne są zatem informacje dotyczące m.in. podmiotu, który wybudował daną
oczyszczalnię, inwestora, podmiotu eksploatującego oczyszczalnię, wartości kontraktu.
Podawane są również dane techniczne i technologiczne dotyczące wybudowanych
oczyszczalni.
– Wykonawcy z rynku budowy i eksploatacji oczyszczalni ścieków samodzielnie podają do
informacji publicznej dane dotyczące zrealizowanych inwestycji, takie jak nazwy inwestycji,
dane techniczne, niejednokrotnie wartość kontraktów (z uwagi na fakt, iż i tak dane te
podlegają upublicznieniu] – czy to na swoich stronach internetowych, w publikacjach
prasowych, materiałach reklamowych czy konferencjach branżowych.
– Zastosowane rozwiązania techniczne w zrealizowanej już inwestycji nie są już chronione
jako objęte tajemnicą przedsiębiorstwa w przypadku oczyszczalni ścieków, gdyż podlegają
upublicznieniu.
Odwołujący zrelacjonował również, że w ocenie Ondeo szczególnie istotne jest
korzystanie z potencjału podmiotów z jego grupy kapitałowej.
Według Odwołującego jest to zaskakujący argument. Po pierwsze – sam Wykonawca
wskazuje krąg podmiotów wśród których znajdują się podmioty, z których potencjału
korzysta. Wykonawca sam zatem ujawnia informację mogącą ewentualnie potencjalnie mieć
wartość gospodarczą, że współpracuje z podmiotami z własnej grupy kapitałowej, a nie
z podmiotami całkiem zewnętrznymi. Lista podmiotów z grupy kapitałowej jest bowiem
zamknięta i podana do publicznej wiadomości – stanowi chociażby załącznik do złożonej
w przedmiotowym postępowaniu oferty. Pozyskanie informacji co do konkretnego podmiotu
z tej grupy nie ma już żadnego znaczenia gospodarczego dla podmiotów konkurujących.
Po drugie, w pkt 8 formularza oferty Wykonawca wskazał, że w celu wykazania
spełniania warunków udziału w postępowaniu, powołuje się na potencjał firmy DEGREMONT
S.A.S, która będzie podwykonawcą (str. 4 oferty) – ujawniając tym samym przynajmniej
jeden z podmiotów. Odwołujący dodał, że wbrew ciężarowi dowodu wynikającemu z art. 8
ust. 3 pzp, Ondeo nie wykazał, że informacje o tym, z którymi spółkami z grupy kapitałowej
współpracuje, mają jakąkolwiek wartość gospodarczą.
Według Odwołującego dane techniczne i technologiczne dotyczące zrealizowanych
oczyszczalni ścieków są powszechnie znane podmiotom działającym na rynku budowy
i eksploatacji oczyszczalni ścieków. Zastrzeganie takich informacji jako tajemnicy
przedsiębiorstwa ma zatem na celu uniemożliwienie innym wykonawcom weryfikacji
zgodności wykazanych zamówień z warunkami określonymi przez Zamawiającego.
Szczególnie zakres przedmiotowy prac wskazanych w formularzu wiedzy i doświadczenia
winien zostać odtajniony, co potwierdza wyrok Izby z 27 sierpnia 2013 r. (sygn. akt: KIO
1936/13, KIO 1943/13, KIO 1954/13): Z zastrzeżeniem prawa do utajnienia niektórych
informacji prawo to nie może uchybiać zasadzie jawności służącej najczęściej w praktyce
umożliwieniu wzajemnej kontroli przez wykonawców konkurujących w postępowaniu
o udzielenie zamówienia publicznego. Mając na uwadze, że istotą tej kontroli jest wzajemna
ocena spełnienia warunków udziału w postępowaniu, a w sprawie rozpoznawanej
w szczególności warunków co do wiedzy, doświadczenia i dysponowania osobami zdolnymi
do wykonania zamówienia Izba uznaje, że przy zachowaniu wyżej omówionego zakresu
dopuszczalnego zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, niezasadne jest ograniczenie
dostępu do treści wniosków i ich uzupełnień w części opisującej przedmiot i wartość prac
oraz kwalifikacje osób mających wykonać zamówienie. Informacje te nie powinny być
skutecznie zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Dodatkowo Odwołujący podkreślił, że w sytuacji, gdy pewne dane techniczne czy
technologiczne stanowią dla przedsiębiorcy dane newralgiczne na tyle, że konieczne jest ich
zastrzeżenie jako tajemnica przedsiębiorstwa, danych takich nie podaje się w dokumentach
referencji (poświadczeń należytego wykonania umowy). Poświadczenia takie ze swojej istoty
stanowią dokumenty, którymi wykonawca zamierza się posługiwać poprzez ich okazywanie
innym podmiotom w celu uwierzytelnienia czy zareklamowania swoich usług. Dlatego też
ż
aden przedsiębiorca chroniący rzeczywiście swoje tajemnice nie umieszcza danych
newralgicznych w dokumencie referencji. Co najwyżej umieszczane są ograniczone dane
dotyczące zastosowanych rozwiązań technicznych, ale w zakresie w jakim nie stanowią
tajemnicy przedsiębiorstwa. Przy czym są to i tak informacje techniczne, które można
uzyskać poprzez dostęp do publikowanych przez właściwe instytucje informacji
o parametrach danej oczyszczalni.
W opinii Odwołującego gdyby jednak rzeczywiście w treści referencji znalazły się
informacje
dotyczące
zastosowanych
technologii
mające
wartość
gospodarczą
i nieujawniane publicznie, informacje takie stanowiłyby marginalny element dokumentu
referencji.
W takim przypadku Odwołujący wniósł o odtajnienie całości referencji
z jednoczesnym zaczernieniem ww. newralgicznych informacji.
zobowiązania podmiotów trzecich do udostępnienia wiedzy i doświadczenia
Według Odwołującego zastrzeżenie jako tajemnicy przedsiębiorstwa informacji
dotyczących udostępnianego zasobu, jak również sposobu korzystania z tego zasobu,
zawartych w zobowiązaniu podmiotu trzeciego, prowadzi do obejścia prawa. Wykonawca
w żaden sposób nie wykazał zaistnienia przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa
w odniesieniu do ww. informacji. Utajnienie tych informacji uniemożliwia natomiast
pozostałym wykonawcom weryfikację realności udostępnienia potencjału i spełniania
warunków udziału w postępowaniu.
Zdaniem Odwołującego, wbrew twierdzeniom Ondeo, informacje te nie stanowią
informacji o kontaktach handlowych czy powiązaniach biznesowych. Tym bardziej nie są to
informacje dotyczące wspólnego zaplecza administracyjnego, czy też inne dane mające
wpływ na korzystny dla danego wykonawcy sposób ukształtowania ceny. Zobowiązania
podmiotów trzecich nie zawierają informacji o wynagrodzeniu podmiotów trzecich, czy też
jakichkolwiek innych cenach bądź elementach porozumienia o wartości gospodarczej. Brak
jest zatem jakichkolwiek podstaw do zastrzeżenia, jako niejawne, zobowiązań podmiotów
trzecich, a w konsekwencji ich dokumentów rejestrowych i statutów.
Według Odwołującego wartość gospodarczą mogłyby stanowić kontakty handlowe
z podmiotami
posiadającymi
unikalną
wiedzę
i
doświadczenie.
W
przypadku
przedmiotowego zamówienia, wobec warunków postawionych przez Zamawiającego
w zakresie wiedzy i doświadczenia , podmiotów – nawet na terenie Polski – spełniających te
warunki jest bardzo dużo, chociażby z uwagi na ilość zrealizowanych podobnych
oczyszczalni. W samej Polsce oczyszczalni spełniających ww. warunki dot. RLM
i przepustowości jest 186 , z czego w 2010 r. wymagania jakości oczyszczania ścieków
spełniało 66, zaś w 2015 już 169. Oznacza to, iż w latach 2010-2015 co najmniej
kilkadziesiąt oczyszczalni przeszło modernizacje wymagające inwestycji. W konsekwencji, w
samej Polsce, spółek eksploatujących ww. oczyszczalnie i inwestujących jest kilkadziesiąt.
Podobnie będzie ze spółkami budowlanymi, których jest co najmniej kilkanaście. Dotarcie do
takich podmiotów, w celu nawiązania współpracy, nie rodzi najmniejszych problemów, stąd
wiedza dotycząca podmiotów, z którymi współpracuje inny wykonawca, nie ma żadnej
wartości gospodarczej.
informacja z banku
Odwołujący stwierdził, że informacje zawarte w dokumencie z banku nie mają
charakteru technicznego ani technologicznego, nie stanowią również informacji
organizacyjnych i nie posiadają wartości gospodarczej.
Według Odwołującego zastrzeżone informacje de facto nie dają również
miarodajnych informacji o sytuacji finansowej danego podmiotu, gdyż informacja z banku
odnosi się do posiadanych na danym rachunku środków finansowych, przy czym ich
wysokość w poprzednim lub kolejnym dniu mogła już być zupełnie inna. Poza tym nie muszą
być to wszystkie środki finansowe posiadane przez dany podmiot, gdyż częstą praktyką jest,
ż
e przedsiębiorcy posiadają kilka rachunków bankowych. Podobnie w przypadku zdolności
kredytowej czy otwartej linii kredytowej – ocena banku, jak i kwota niewykorzystanych
ś
rodków w ramach linii kredytowej również mogą ulegać zmianie.
Co więcej zdaniem Odwołującego:
– wykonawcy często zwracają się do banku o informację na temat zdolności kredytowej tylko
w zakresie minimalnej wymaganej przez zamawiającego, przy czym ich realna zdolność
może być znacznie wyższa;
– informacja z banku jest co do zasady tworzona przez bank nie dla wnioskodawcy, a dla
podmiotu trzeciego, dla określonych celów wnioskodawcy – specjalnie dla celów
określonego postępowania w sprawie zamówienia publicznego;
– kwoty, które przedstawiają informacje z banku, nie mają żadnego wpływu na pozycję
przedsiębiorcy na rynku.
Odwołujący powołał się na to, że jego stanowisko znajduje oparcie m.in. wyrokiem
Izby z 8 sierpnia 2008 r. (sygn. akt KIO 772/08) oraz wyroku Izby z 23 lipca 2012 r. (sygn. akt
KIO 1457/12).
plan sytuacyjny nowej oczyszczalni ścieków w skali 1:1000, opis technologiczny nowej
oczyszczalni wraz z wykazem głównych urządzeń technologicznych i ogólnym opisem
poszczególnych obiektów, schemat technologiczny oraz profil hydrauliczny planowanej
oczyszczalni
Odwołujący zrelacjonował, że Ondeo zastrzegło również jako tajemnicę
przedsiębiorstwa dokumenty zawierające informacje o przedmiocie oferty, uzasadniając,
ż
e zawierają one strategiczne dane techniczne i technologiczne związane z realizacją
zamówienia, takie jak nowatorskie rozwiązania stosowane przez Wykonawcę, pozwalające
na konkurencyjną wycenę poszczególnych elementów realizowanych zamówień. Ondeo
podniósł także, że w treści tych dokumentów wymieniono innowacyjne rozwiązania
technologiczne stanowiące wyraz potencjału intelektualnego Wykonawcy oraz całej grupy
kapitałowej Wykonawcy, zapewniające tym podmiotom przewagę rynkową nad konkurencją.
Ponadto Ondeo podkreśliło, że zaoferowana technologia zaproponowana dla nowej
oczyszczalni jest poparta patentami i certyfikatami.
Odwołujący zarzucił w pierwszej kolejności, że ponieważ powyższe uzasadnienie jest
lakoniczne i niepoparte żadnymi dowodami, nie można przyjąć, że Wykonawca wykazał
zasadność dokonanego zastrzeżenia.
Po drugie – według Odwołującego oparcie zaoferowanej technologii na patentach
i certyfikatach oznacza, że opis tej technologii jest już upubliczniony (chociażby z uwagi na
uzyskanie patentu). Podmioty posługujące się patentami i certyfikatami w materiałach
prasowych czy też na konferencjach branżowych chwalą się wypracowanymi technologiami
poprzez upublicznianie takich informacji na własnych stronach internetowych. Wypracowana
technologia może stanowić informację objęta tajemnicą przedsiębiorstwa, ale jedynie do
momentu uzyskania ochrony patentowej, gdyż z tym momentem dane dotyczące
opatentowanej technologii są upubliczniane.
Zdaniem Odwołującemu kolejną ważną kwestią jest również zakres informacji, jakie
rzeczywiście znajdują się w treści ww. dokumentów. Z racji braku szczegółowych wymagań
Zamawiającego co do szczegółowości treści ww. dokumentów, a także dość szczegółowych
– narzuconych przez Zamawiającego wymagań co do części oczekiwanych rozwiązań (z
których wynikało, że należy zapewnić daną funkcjonalność, jednak w sposób dowolny
według uznania wykonawcy), dokumenty merytoryczne nie zawierają co do zasady na tyle
szczegółowego opisu oferowanych rozwiązań, aby stanowił on tajemnicę przedsiębiorstwa.
Zamawiający ponadto zastrzegł, że oferowane rozwiązania mogą zostać dobrane
swobodnie przez wykonawców, z zastrzeżeniem, iż będą one powszechnie znane i
sprawdzone, a także oparte na znanych międzynarodowych standardach. Stąd według
Odwołującego niedopuszczalne było zaoferowanie technologii, które nie są aktualnie znane i
wiedza o nich nie jest publicznie dostępna.
Po trzecie – rozwiązania techniczne, które powinny zostać zawarte w ww.
dokumentach stanowią odpowiedź na wymagania Zamawiającego. Brak było konieczności
opisywania szczegółowych informacji dotyczących stosowanej technologii, ze względu na
brak takich wymagań w SIWZ. Przedmiotowe dokumenty powinny zawierać informacje
pozwalające na weryfikację zgodności zaoferowanego rozwiązania z SIWZ, a do tego nie
było konieczne ujawnienie żadnych newralgicznych informacji stanowiących tajemnice
przedsiębiorstwa. Jak wskazują same nazwy wymaganych dokumentów, wykonawcy mieli
przygotować i przedstawić jedynie plan sytuacyjny nowej oczyszczalni ścieków w skali
1:1000, opis technologiczny nowej oczyszczalni wraz z wykazem głównych urządzeń
technologicznych i ogólnym opisem poszczególnych obiektów oraz schemat technologiczny
oraz profil hydrauliczny planowanej oczyszczalni. Dokumenty te nie wymagały podania
ż
adnych informacji dotyczących tajnych szczegółów stosowanych technologii.
Odwołujący podkreślił, że orzecznictwo jednoznacznie odmawia waloru tajemnicy
przedsiębiorstwa informacjom zawartym w opisach oferowanych rozwiązań w sytuacji, gdy
oferowane rozwiązania mają charakter jednorazowy (tj. przygotowane zostały wyłącznie na
potrzeby danego zamówienia, w oparciu o wytyczne zamawiającego zawarte w SIWZ).
Podkreśla się, że dana informacja będzie chroniona jedynie, gdy ma ona walor stałości,
reprezentatywności, stabilności, a także jest wyznacznikiem statusu czy kondycji
przedsiębiorstwa. Stanowisko takie wynika stąd, iż informacja powinna posiadać wartość
gospodarczą nie tylko na użytek konkretnego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego, ale powinna mieć dla przedsiębiorstwa wartość gospodarczą przynajmniej w
jakimś okresie czasu stałą dla jego funkcjonowania i znaczenia na rynku.
Odwołujący stwierdził, ze oczywiście może się zdarzyć, że wykonawca rzeczywiście
w dokumentach o charakterze przedmiotowym (merytorycznym) przedstawi bardziej
szczegółowy opis oferowanych rozwiązań niż wymagał tego zamawiający. Oferowane
rozwiązania – o ile są opisane w sposób bardzo szczegółowy – mogą zawierać unikalne
know-how danego wykonawcy i specjalne rozwiązania stosowane przez danego wykonawcę,
ale nieznane podmiotom konkurującym – tak jak w przypadku Odwołującego. Jednakże
okoliczności te należy udowodnić i szczegółowo uzasadnić, gdyż sytuacja taka jest bardzo
wyjątkowa.
Odwołujący zarzucił, że wobec lakoniczności i ogólnikowości uzasadnienia
przedstawionego przez Ondeo należy przyjąć, że taka sytuacja nie zachodzi, a przynajmniej
Wykonawca ten nie wykazał, iż informacje zawarte w ww. dokumentach mają rzeczywiście
walor tajemnicy przedsiębiorstwa.
Odwołujący zrelacjonował, że Konsorcjum Eneris zastrzegło ww. dokumenty jako
zawierające tajemnicę przedsiębiorstwa, uzasadniając, że zawierają informacje mające
wartość
gospodarczą,
dotyczące
zaoferowanego
opisu
technicznego,
schematu
technologicznego i profilu hydraulicznego.
Odwołujący zarzucił, że przedstawione uzasadnienie jest lakonicznie i niepoparte
dowodami.
Odwołujący podniósł jw., że takie informacje nie mogą co do zasady stanowić
tajemnicy przedsiębiorstwa z uwagi na ich jednorazowość i bezużyteczność dla podmiotów
konkurujących. Jak wskazało samo Konsorcjum Eneris, są to rozwiązania przygotowane na
potrzeby przedmiotowego zamówienia, dostosowane do potrzeb Zamawiającego, a zatem
niemożliwe do zastosowania w przypadku innych potencjalnych zamówień.
Według Odwołującego przesłanką do odtajnienia ww. dokumentów jest także
niedopełnienie obowiązku wykazania zasadności zastrzeżenia tajemnicy najpóźniej
w momencie złożenia oferty.
{KIO 229/16, KIO 277/16}
Zamawiający przekazał pozostałym wykonawcom kopie odwołań wniesionych przez:
Konsorcjum Eneris – 22 lutego 2016 r., Saur – 28 lutego 2016 r.
Do Prezesa Izby wpłynęły w formie pisemnej następujące zgłoszenia przystąpień
do postępowania odwoławczego:
– SAUR Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie – 25 lutego 2016 r. w sprawie o sygn. akt
KIO 229/16 po stronie odwołującego;
– Ondeo Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie – 23 lutego 2016 r. w sprawie o sygn.
akt KIO 229/16 oraz 2 marca 2016 r. w sprawie o sygn. akt KIO 277/16 po stronie
zamawiającego;
– Eneris Surowce S.A. z siedzibą w Kielcach, Eneris Infra 1 sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia – 3 marca 2016 r. w sprawie
o sygn. akt KIO 277/16 po stronie zamawiającego.
Ponieważ powyższe przystąpienia zostały zgłoszone w odpowiedniej formie,
z zachowaniem 3-dniowego terminu (od przekazania kopii odwołania przez Zamawiającego)
i wymogu przekazania jego kopii stronom danego postępowania, a także nie zgłoszono
co do nich opozycji, Izba nie miała podstaw do stwierdzenia ich nieskuteczności.
9 marca 2016 r. na posiedzeniu z udziałem Stron i Przystępujących:
– Zamawiający złożył do protokołu oświadczenie, że uznaje w całości zarzuty obydwu
odwołań;
– zarówno Przystępujący Ondeo (w obu sprawach), jak i Przystępujący Konsorcjum Eneris
oświadczyli do protokołu, że nie zgłaszają sprzeciwu co do uznania przez Zamawiającego
w całości zarzutów odwołań.
W tych okolicznościach Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 186 ust. 3 ustawy pzp jeżeli uczestnik postępowania odwoławczego,
który przystąpił do postępowania po stronie zamawiającego, nie wniesie sprzeciwu
co do uwzględnienia
w
całości
zarzutów
przedstawionych
w
odwołaniu
przez
zamawiającego, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu.
Skuteczne skorzystanie przez którąkolwiek ze stron postępowania odwoławczego
z przysługującej jej tzw. czynności dyspozytywnej (czyli uwzględnienia w całości zarzutów
odwołania przez zamawiającego lub cofnięcia odwołania przez odwołującego) – powoduje
zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania zarzutów
odwołania.
Zamawiający na posiedzeniu w sposób niebudzący wątpliwości wyraził wolę
uwzględnienia w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniach. Jednocześnie
Przystępujący po jego stronie nie sprzeciwili się temu.
Izba zważyła, że dla wywarcia skutku w postaci umorzenia postępowania
odwoławczego konieczne i wystarczające jest uwzględnienie przez Zamawiającego w całości
zarzutów zawartych w odwołaniu. Natomiast dalsze czynności, które Zamawiający podejmie
w celu uczynienia zadość żądaniom odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach
ustalenia zaistnienia przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego. Tym niemniej
należy odnotować, że art. 186 ust. 2 zd. drugie ustawy pzp nakazuje w takim przypadku
Zamawiającemu wykonać, powtórzyć lub unieważnić w prowadzonym postępowaniu
o udzielenie zamówienia czynności zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Wobec stwierdzenia, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniach, a Przystępujący, którzy przystąpili po jego stronie, nie wnieśli wobec tej
czynności sprzeciwu, Izba – działając na podstawie art. 186 ust. 3 w zw. z art. 192 ust. 1 zd.
2 ustawy pzp – umorzyła postępowanie odwoławcze na posiedzeniu niejawnym.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego Izba uwzględniła, że ponieważ
uwzględnienie w całości zarzutów odwołań nastąpiło przed otwarciem posiedzenia, z mocy
art. 186 ust. 6 pkt 2 lit. b ustawy pzp koszty te znoszą się wzajemnie, jednocześnie
nakazując dokonanie na rzecz Odwołujących zwrotu kwot uiszczonych tytułem wpisu,
zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący:
………………………………