Sygn. akt: KIO 2312/16
WYROK
z dnia 20 grudnia 2016 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 20 grudnia 2016 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 7 grudnia 2016 r. przez
wykonawcę SUNTAR sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie, ul. Boya-Żeleńskiego 5B, 33-100
Tarnów w postępowaniu prowadzonym przez Wójta Gminy Haczów, 36-213 Haczów nr 573
orzeka:
1. uwzględnia odwołanie i nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
wyboru najkorzystniejszej oferty, nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności
odrzucenia oferty Odwołującego, nakazuje Zamawiającemu dokonanie ponownego badania i
oceny złożonych ofert,
2. kosztami postępowania obciąża Wójta Gminy Haczów, 36-213 Haczów nr 573 i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę SUNTAR
sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie, ul. Boya-Żeleńskiego 5B, 33-100 Tarnów tytułem wpisu od
odwołania,
2.2. zasądza od Wójta Gminy Haczów, 36-213 Haczów nr 573 na rzecz wykonawcy
SUNTAR sp. z o.o. z siedzibą w Tarnowie, ul. Boya-Żeleńskiego 5B, 33-100 Tarnów kwotę
11 100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych zero groszy) stanowiącą koszty
postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krośnie.
Przewodniczący:……………………..
Sygn. akt: KIO 2312/16
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Wójt Gminy Haczów, 36-213 Haczów nr 573 wszczął postępowanie o
udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na wykonanie
dostawy, pod nazwą: „Wyposażenie w nowoczesny sprzęt ICT i materiały dydaktyczne
pracowni informatycznych w placówkach oświatowych Gminy Haczów”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Informacji Publicznej w
dniu 7 października 2016 r. pod numerem 319891 – 2016.
W dniu 2 grudnia 2016r. Zamawiający poinformował Odwołującego o wyniku
postępowania, w tym o odrzuceniu jego oferty, jako nieodpowiadającej treści Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia, zwanej dalej SIWZ.
Uzasadniając odrzucenie oferty złożonej przez Odwołującego: SUNTAR sp. z o.o. z
siedzibą w Tarnowie, ul. Boya-Żeleńskiego 5B, 33-100 Tarnów, Zamawiający podał, iż
Odwołujący, jako jedyny z sześciu firm startujących w przetargu, zaproponował pakiet Librę
Office PL Support o znacząco niższej wartości od pozostałych ofert, jako rozwiązanie
równoważne zamawianemu pakietowi MS Office 2013 EDU, gdy tymczasem rozwiązanie to
nie posiada podstawowych, funkcjonalności zamawianego pakietu biurowego takiego jak
obsługa poczty e-mail, kalendarz, organizer osobisty oraz aplikacji do projektowania
publikacji.
Nie zgadzając się z powyższym rozstrzygnięciem przetargu Odwołujący w dniu 7
grudnia 2016r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając
Zamawiającemu naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.), zwanej dalej ustawą Pzp z uwagi
na niezasadne odrzucenie oferty Odwołującego się w postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego;
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp w związku z art. 7 ust. 3 ustawy Pzp, poprzez
zaniechanie wyboru oferty Odwołującego, jako najkorzystniejszej
art. 29 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp poprzez przeprowadzenie
postępowania w sposób niezapewniający uczciwej konkurencji i równego traktowania
wykonawców w tym w szczególności poprzez odrzucenie oferty Odwołującego, jako
niezgodnej z SIWZ mimo braku wskazania w opisie przedmiotu zamówienia parametrów i
kryteriów równoważności.
Wskazując na powyższe naruszenia, Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i
nakazanie Zamawiającemu:
1. unieważnienie czynności polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego,
2. unieważnienie czynności wyboru oferty FHU „Horyzont" K. L., 38-300 Gorlice, ul.
11 Listopada 21, jako oferty najkorzystniejszej,
3. powtórzenie
czynności
badania
i
oceny
oferty
Odwołującego,
jako
niepodlegającej odrzuceniu i wybór oferty Odwołującego, jako najkorzystniejszej.
Ponadto wnosił o zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów
postępowania, w tym kosztów zastępstwa procesowego, według norm wynikających z
Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dni 15 marca 2010 roku w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania, oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania.
Zdaniem Odwołującego stanowisko Zamawiającego nie zasługuje na uwzględnienie,
bowiem odrzucił on jego ofertę bez jakichkolwiek podstaw tak faktycznych jak i prawnych w
tym zakresie, a tym samym naruszył wskazane w petitum odwołania przepisy ustawy Pzp,
które to naruszenie miało oczywisty wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego.
Wskazał, że powyższe naruszenie nastąpiło w sytuacji, gdy z treści oferty
jednoznacznie wynika, że jest ona zgodna z zapisami SIWZ, w szczególności również co do
zaoferowanego równoważnego pakietu biurowego LibreOffice PL Support.
Odwołujący zwrócił uwagę, że niezgodność treści oferty z treścią SIWZ, pozwalająca
na jej odrzucenie przez Zamawiającego, musi mieć charakter nieusuwalny i dotyczyć
niezgodności zobowiązania określonego w specyfikacji oraz zobowiązania proponowanego
w ofercie.
Podniósł, że odrzucenie oferty na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 może
nastąpić tylko wówczas, ody niezgodność treści oferty z treścią SIWZ jest niewątpliwa.
Odwołujący zarzucił, że Zamawiający nie może wywodzić negatywnych dla
wykonawcy skutków prawnych w postaci odrzucenia jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1
pkt 2, jeżeli SIWZ nie zawierała wyraźnych i jednoznacznych wymagań dotyczących treści
oferty.
Powołał się na przepis art. 29 ust. 2 ustawy Pzp, który stanowi, iż przedmiotu
zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudnić uczciwą konkurencję, w
którego znaczenie wpisuje się nie tylko podanie bezpośrednio nazwy konkretnego
przedmiotu dostawy, ale także pośrednio, przez taki dobór parametrów zamawianych
dostaw, z którego ewidentnie i w całości wynika, że spełnić go może określony wykonawca,
czy wyrób.
Zauważył, iż ust. 3 przywoływanego art. 29 ustawy Pzp dopuszcza, w zależności od
specyfiki zamówienia - opis identyfikujący wyrób czy producenta, w szczególności, jeżeli ma
to znaczenie jedynie przykładowe, natomiast wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy lub
„równoważny.”, co oznacza, że zgodnie z tym przepisem w odniesieniu do urządzeń
wskazanych z nazwy, zamawiający dopuszcza zastosowanie materiałów, wyrobów i
urządzeń równoważnych, tj. o jakości nie gorszej niż opisana w Opisie przedmiotu
zamówienia.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający szerszego opisu oceny oferty równoważnej w
SIWZ nie przedstawił, a ograniczył się jedynie do wskazania, że jeżeli w dokumentach
składających się na opis przedmiotu zamówienia, wskazana jest nazwa handlowa firmy,
towaru lub produktu, zamawiający - w odniesieniu do wskazanych wprost w dokumentacji
przetargowej
parametrów,
czy
danych
(technicznych
lub
jakichkolwiek
innych)
identyfikujących pośrednio lub bezpośrednio towar bądź produkt - dopuszcza rozwiązania
równoważne zgodne z danymi technicznymi i parametrami zawartymi w w/w dokumentacji.
Jako rozwiązania równoważne należy rozumieć rozwiązania charakteryzujące się
parametrami nie gorszymi od wymaganych a znajdujących się w dokumentacji.
Odwołujący zaznaczył również, że Zamawiający zaprezentował pogląd, w świetle
którego jeżeli Zamawiający dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym w
dokumentacji, ale nie podaje minimalnych parametrów, które by tę równoważność
potwierdzały - wykonawca obowiązany jest zaoferować produkt o właściwościach zbliżonych,
nadający się funkcjonalnie do zapotrzebowanego zastosowania.
Według Odwołującego ze stanowiska samego Zamawiającego wynika, że wyrób
równoważny nie musi być identyczny z opisanym w SIWZ.
Natomiast
powinien
on
zapewniać
zakładane
funkcjonalności
użytkowe,
potwierdzające w pełni przydatność wyrobu do zamierzonego stosowania i poziom ich
jakości. Jakich funkcjonalności Zamawiający oczekiwał jednak nie sposób dowiedzieć się z
dokumentacji przetargowej.
Zarzucił, że z treści SIWZ wynika, że Zamawiający przygotował opis przedmiotu
zamówienia w sposób niezgodny z art. 29 ust. 1 i 3 ustawy Pzp.
Zarzucił, że w projekcie posłużono się znakiem towarowym (konkretnym
producentem, oprogramowania) w sytuacji, gdy nie było to uzasadnione specyfiką
przedmiotu zamówienia, a jego przedmiot nie tylko można było, ale wręcz należało opisać za
pomocą wymaganych od oprogramowania parametrów technicznych i funkcjonalności.
Po drugie, przedmiot zamówienia nie został opisany w sposób jednoznaczny i
wyczerpujący, dokładny i zrozumiały, tak, by uwzględniał wszystkie wymagania i okoliczności
mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty, gdyż nie podano niezwykle istotnych dla
potencjalnych oferentów informacji, czyli sposobu doboru pakietów równoważnych
(parametrów i funkcjonalności, które są dla zamawiającego w niniejszym projekcie istotne a
co wynikało wyłącznie z informacji o odrzuceniu oferty).
Zwrócił również uwagę, że w świetle powyższego działania Zamawiającego,
porównującego parametry wskazane w ofercie do parametrów, które nie zostały
zamieszczone w SWIZ, jest czynnością, która nie znajduje aprobaty w świetle przepisów
ustawy Pzp.
Zauważył, że Zamawiający nie określił w SIWZ parametrów równoważności, a
odrzucił ofertę zawierającą oprogramowanie, w którym parametry zostały dobrane w sposób
analogiczny z parametrami technicznymi pakietu MS Office 2013 EDU, a zatem – według
jego oceny - należy uznać, że równoważność, o której mowa w treści SIWZ jest pozorna, a
Zamawiający
w
istocie
wymagał
od
wykonawcy
przedstawienia
identycznego
oprogramowania jak opisane w SIWZ (na co sam zwrócił uwagę wskazując, że pozostali
oferenci taki właśnie preferowany pakiet przedstawili w swych ofertach).
Według Odwołującego Zamawiający w żaden sposób nie wykazał żeby oferta
Odwołującego była niezgodna z SIWZ, przy czym oferta równoważna to taka, która
przedstawia przedmiot zamówienia o właściwościach funkcjonalnych i jakościowych takich
samych lub zbliżonych do tych, które zostały zakreślone w SIWZ, lecz oznaczonych innym
znakiem towarowym, patentem lub pochodzeniem.
Jako istotne wskazał, że produkt równoważny to produkt, który nie jest identyczny,
tożsamy z produktem referencyjnym, ale posiada pewne, istotne dla Zamawiającego,
zbliżone do produktu referencyjnego cechy i parametry.
Dodatkowo podniósł również, że uzasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego jest
bardzo lakoniczne i w zasadzie nie odnosi się do wymagań dokumentacji przetargowej oraz
treści SIWZ, w szczególności nie wskazuje, na czym polega niezgodność oferty, poza
stwierdzeniem, że zaoferowane urządzenia nie spełniają wymogów równoważności, pomimo
jasnego i kategorycznego wyjaśnienia Odwołującego zawartego w piśmie z dnia 31
października 2016r.
Biorąc powyższe pod uwagę wskazał, że opis przedmiotu zamówienia jest jednym z
najistotniejszych elementów przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego.
Zdaniem Odwołującego Zamawiający winien opisać przedmiot zamówienia, w taki
sposób, aby wykonawcy nie mieli wątpliwości, jaki produkt oraz na jakich warunkach mogą
zaoferować, aby spełniał on wymagania SIWZ.
Niezbędne jest – w ocenie Odwołującego, aby opis przedmiotu zamówienia był
sporządzony w sposób jasny, zrozumiały i zawierający wszystkie elementy niezbędne do
prawidłowego sporządzenia oferty. Nieprecyzyjność opisu przedmiotu zamówienia narusza
zasadę uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Przepis art. 29 ust. 3 ustawy PZP, który dopuszcza opisanie przedmiotu zamówienia
przez wskazanie znaków towarowych, patentów i pochodzenia, ma przecież charakter
przepisu lex specialis w stosunku do przepisu ust. 1 i może być stosowany tylko w
wyjątkowych sytuacjach, po spełnieniu wymienionych w nim przesłanek - tj. gdy jest to
uzasadnione specyfiką przedmiotu zamówienia i zamawiający nie może opisać przedmiotu
zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń, a opisowi towarzyszą wyrazy „lub
równoważne”, co powoduje, że konkretnie wskazane produkty mają charakter przykładowy.
Wskazał, że w analizowanej sytuacji, Zamawiający dokonując opisu przedmiotu
zamówienia, korzystając z dyspozycji art. 29 ust. 3 ustawy Pzp w żaden sposób nie
sprecyzował
minimalnych
parametrów
równoważności
przedmiotu
w
zakresie
oprogramowania Microsoft Office 2013 EDU, oraz metod oceny ich spełnienia w oparciu, o
które dokonał odrzucenia złożonej oferty.
Według Odwołującego rozwiązanie równoważne nie może oznaczać, że inne
zaproponowane w ramach tej równoważności oprogramowanie ma spełniać wszystkie
wymagania przedmiotu referencyjnego wskazanego przez projektanta. Jeśli Zamawiający
oczekuje spełnienia tych wszystkich parametrów to powinien był opisać przedmiot
zamówienia w tym zakresie wg zasad przewidzianych w art. 29 ust. 1 ustawy Pzp.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym treść SIWZ, oferty Odwołującego, odwołania,
wezwania Zamawiającego do złożenia wyjaśnień treści oferty z dnia 26 października 2016r.,
odpowiedzi Odwołującego na to wezwanie z dnia 31 października 2016r. wraz z
załącznikami, informacji o wyniku przetargu z dnia 2 grudnia 2016r., odpowiedzi
Zamawiającego na odwołanie z dnia 16 grudnia 2016r., jak również na podstawie złożonych
na rozprawie przez strony wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie uwzględnić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Po przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba doszukała się w działaniach
Zamawiającego naruszenia przepisów art.89 ust.1 pkt. 2 i art.91 ust.1 ustawy Pzp, a zarzut
naruszenia art.29 ust.3 Izba uznała za spóźniony.
Podstawowym,
istotnym
zagadnieniem
wymagającym
rozstrzygnięcia
w
przedmiotowej sprawie była kwestia oceny czy Zamawiający miał dostateczne podstawy
prawne do odrzucenia oferty Przystępującego z powodu niezgodności jej treści z treścią
SIWZ.
Izba ustaliła, że w rozdziale III SIWZ Opis przedmiotu zamówienia Zamawiający
określił, że przedmiotem zamówienia jest: dostawa nowego sprzętu ICT oraz materiałów
dydaktycznych dla pracowni informatycznych w ramach zadania pn. Wyposażenie w
nowoczesny sprzęt ICT i materiały dydaktyczne pracowni informatycznych w
placówkach oświatowych Gminy Haczów.
Jednocześnie w tym samym rozdziale Zamawiający stwierdził, że w ramach projektu
planuje się wyposażenie 7 pracowni w nowe zestawy komputerowe z oprogramowaniem
narzędziowym Microsoft Office 2013Edu (lub równoważny) oraz monitory interaktywne,
urządzenia wielofunkcyjne, serwer, akcesoria komputerowe, meble, według poniższego
zestawienia zbiorczego.
Pod l.p.6 tego zestawienia Zamawiający wskazał MS Office 2013 Edu lub
równoważny – 140 sztuk.
Nadto Izba ustaliła, że Zamawiający poinformował w powyższym rozdziale
wykonawców, że jeśli w dokumentach składających się na opis przedmiotu zamówienia,
wskazana jest nazwa handlowa firmy, towaru lub produktu, zamawiający - w odniesieniu do
wskazanych wprost w dokumentacji przetargowej parametrów, czy danych (technicznych lub
jakichkolwiek innych), identyfikujących pośrednio lub bezpośrednio towar bądź produkt -
dopuszcza rozwiązania równoważne zgodne z danymi technicznymi i parametrami
zawartymi w w/w dokumentacji. Jako rozwiązania równoważne, należy rozumieć rozwiązania
charakteryzujące się parametrami nie gorszymi od wymaganych, a znajdujących się w
dokumentacji.
Jeżeli
zamawiający
dopuszcza
rozwiązania
równoważne
opisywanym
w
dokumentacji, ale nie podaje minimalnych parametrów, które by tę równoważność
potwierdzały – wykonawca obowiązany jest zaoferować produkt o właściwościach
zbliżonych, nadający się funkcjonalnie do zapotrzebowanego zastosowania (arg. na
podstawie sentencji wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 października 2013 r. [sygn.
akt: KIO 2315/13]).
Zamawiający wskazał również w tym rozdziale SIWZ, że zgodnie z art. 30 ust. 5
ustawy Prawo zamówień publicznych, wykonawca, który powołuje się na rozwiązania
równoważne opisywanym przez zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane
przez niego dostawy spełniają wymagania określone przez zamawiającego. Nazwą własną
jest nazwa, pod którą oznaczany przez nią przedmiot występuje (lub występowałby) zarówno
w Polsce, jak i w innych krajach.
Dalej, Izba stwierdziła, że Odwołujący na stronie 24 swojej oferty w załączniku nr 2 do
SIWZ – Opis Przedmiotu Zamówienia pod l.p.6 zadeklarował dostarczenie oprogramowania
Libre Office PL Support (rozwiązanie równoważne) dla 20 stanowisk 140 sztuk za łączną
wartość 1 033,20 zł.
Na stronach 34 i 35 oferty Odwołujący oświadczył, że rozwiązanie w 100% jest
równoważne do Microsoft Office 2016 Pro licencja edukacyjna – LibreOffice PL Support i
dokonał porównania tych pakietów, gdzie dla elementu oprogramowania Microsoft Office
2016 Pro - Publisher wskazał oprogramowanie Scribus – program do tworzenia materiałów
marketingowych w ramach pakietu Libre Office PL Support, a dla programu pocztowego
Outlook wskazał na szybkiego klienta poczty i grup dyskusyjnych – program Thunderbird, a
dla kalendarza i zarządzania zadaniami – program Lightning.
Pismem z dnia 26 października 2016r.Zamawiający na postawie art.87 ust.1 ustawy
Pzp zażądał złożenia wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty w zakresie zastosowania
rozwiązania równoważnego do Microsoft Office 2016 Pro licencja edukacyjna – LibreOffice
PL Support.
Zamawiający oświadczył, że po przeanalizowaniu przedstawionych rozwiązań ma
wątpliwości, co do pełnej równoważności i funkcji obu pakietów biurowych, w związku z czym
poprosił Odwołującego o wyjaśnienia, czy (i w jaki sposób) zaoferowany przez niego pakiet
realizuje wskazane funkcje, dostępne standardowo w zamawianym pakiecie między innymi
obsługa poczty e-mail, obsługa kalendarza i organizera osobistego.
Jednocześnie Zamawiający zadał Odwołującemu pytanie czy w/w oferowany system
będzie w pełni kompatybilny z już istniejącym i funkcjonującym w szkołach.
Pismem z dnia 31 października 2016r. Odwołujący wyjaśnił, że zaproponowane
oprogramowanie LibreOffice PL Support jest zgodne z wymogami Zamawiającego, ponieważ
posiada parametry zbliżone do wymaganego oprogramowania Microsoft Office.
Wskazał przy tym, że zostało to potwierdzone załączonym do oferty porównaniem
pakietów, w tym szczegółowe informacje nt. podstawowych programów takich jak: edytor
tekstu, arkusz kalkulacyjny, program do prowadzenia prezentacji, program pocztowy wraz z
kalendarzem i organizerem.
Jednocześnie odnosząc się do postawionych przez Zamawiającego pytań,
poinformował, iż pakiet oprogramowania LibreOffice PL Support posiada wskazane
funkcjonalności: obsługa poczty email – Thunderbird(opis w załączeniu), obsługa kalendarza
i organizer osobisty – Lightning(w załączniku).
W swoich wyjaśnieniach Odwołujący stwierdził również, że postawione w wezwaniu
do wyjaśnień wymagania, do których wyjaśnienia wzywa Zamawiający nie zostały
wyartykułowane w SIWZ, a postawione w ten sposób wymagania są spóźnione i nie mogą
powodować negatywnych skutków.
Zamawiający w piśmie z dnia 2 grudnia 2016r. powiadomił wykonawców, w tym
Odwołującego, że na podstawie art.89 ust.1 pkt. 2 Ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz.
U. z 2015 r., poz.2164 z póź. zm.) została odrzucona następująca oferta: Sun Tar, 33-100
Tarnów, ul. Boya Żeleńskiego 5b.
Jako powód jej odrzucenia wskazał, że treść oferty nie odpowiada treści SIWZ,
bowiem zgodnie z wymaganiem określonym w SIWZ oraz opisie przedmiotu zamówienia
Zamawiający wymagał dostawy pakietu oprogramowania MS Office 2013 EDU lub
równoważnego zaznaczając jednocześnie, że jeśli w dokumentach składających się na opis
przedmiotu zamówienia, wskazana jest nazwa handlowa firmy, towaru lub produktu,
zamawiający - w odniesieniu do wskazanych wprost w dokumentacji przetargowej
parametrów, czy danych (technicznych lub jakichkolwiek innych), identyfikujących pośrednio
lub bezpośrednio towar bądź produkt - dopuszcza rozwiązania równoważne zgodne z
danymi technicznymi i parametrami zawartymi w w/w dokumentacji. Jako rozwiązania
równoważne, należy rozumieć rozwiązania charakteryzujące się parametrami nie gorszymi
od wymaganych, a znajdujących się w dokumentacji.
Jeżeli
Zamawiający
dopuszcza
rozwiązania
równoważne
opisywanym
w
dokumentacji, ale nie podaje minimalnych parametrów, które by tę równoważność
potwierdzały – wykonawca obowiązany jest zaoferować produkt o właściwościach
zbliżonych, nadający się funkcjonalnie do zapotrzebowanego zastosowania (arg. na
podstawie sentencji wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 14 października 2013 r. [sygn.
akt: KIO 2315/13]). Zgodnie z art. 30 ust. 5 ustawy Prawo zamówień publicznych,
wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym przez
zamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego dostawy spełniają
wymagania określone przez zamawiającego. Nazwą własną jest nazwa, pod którą
oznaczany przez nią przedmiot występuje (lub występowałby) zarówno w Polsce, jak i w
innych krajach.
Składająca ofertę firma SUNTAR sp. z o.o., 33-100 Tarnów, ul. Boya Żeleńskiego,
jako jedyna z sześciu firm startujących w przetargu nieograniczonym na realizację zadania
pn. „Wyposażenie w nowoczesny sprzęt ICT i materiały dydaktyczne pracowni
informatycznych w placówkach oświatowych gminy Haczów”, zaproponowała pakiet Libre
Office PL Support o znacząco niższej wartości od pozostałych ofert, jako rozwiązanie
równoważne zamawianemu pakietowi MS Office 2013 EDU.
Po
przeanalizowaniu
oferty
Zamawiający
stwierdził
brak
podstawowych
funkcjonalności zamawianego pakietu biurowego w pakiecie oferowanym, jako rozwiązanie
równoważne. Pakiet Libre Office PL Support nie zawiera oprogramowania do obsługi poczty
e-mail, kalendarza i organizera osobistego. Jest to natomiast podstawowa funkcja
realizowana przez program Outlook, wchodzący w skład pakietu MS Office 2013 EDU. W
oferowanym pakiecie nie ma również aplikacji do projektowania publikacji, co umożliwia MS
Publisher, zawarty w w/w pakiecie.
W związku z wątpliwościami Zamawiającego, co do równoważności funkcji obu
pakietów biurowych, Oferent został wezwany do złożenia dodatkowych wyjaśnień, które
potwierdziły brak samodzielnej obsługi wyżej wymienionych zadań przez zaoferowane
oprogramowanie. Wymienione wyżej funkcjonalności realizowane mogą być jedynie przez
odrębne oprogramowanie firm trzecich, które jednak w ofercie przedstawionej przez Firmę
SUNTAR sp. z o.o. nie zostało uwzględnione. Zdaniem Zamawiającego zastosowanie
niepełnowartościowego
oprogramowania
znacząco
ograniczyłoby
możliwości
jego
zastosowania do celów edukacyjnych.
Mając powyższe na uwadze, Zamawiający stanął na stanowisku, ze pakiet Libre
Office PL Support samodzielnie nie może być traktowany, jako równoważny z MS Office
2013 EDU, skutkiem czego treść oferty firmy SUNTAR sp. z o.o. jest niezgodna z treścią
SIWZ i oferta powinna zostać odrzucona w trybie art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp. W tym
stanie rzeczy, uznając, iż powyższe naruszenia przepisów ustawy miały i mogły mieć istotny
wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, Izba na podstawie art. 192 ust. 2
ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić.
Przechodząc do oceny merytorycznej tej sprawy Izba doszła do przekonania, że
Odwołujący wykazał równoważność zaoferowanego oprogramowania LibreOffice PL Support
wobec oprogramowania MS Office 2013 EDU w ramach reguł opracowanych przez
Zamawiającego zgodnie z art.30 ust.5 ustawy Pzp.
Odwołujący na stronach 34 i 35 swojej oferty dokonał porównania pakietów w
spornym zakresie, co w ocenie Izby stanowiło dowód wykazania rozwiązań równoważnych
opisywanym przez Zamawiającego.
Powyższy dowód wymagał ewentualnie przeciwdowodu po stronie Zamawiającego,
który jedynie zażądał wyjaśnień w trybie art.87 ust.1 ustawy Pzp odnoszących się do
niektórych funkcjonalności, co do, których w przeważającej części Zamawiający nie miał
zastrzeżeń, podejmując decyzję o odrzuceniu oferty Odwołującego.
Wymaga również zauważenia, że Zamawiający w swojej informacji o wynikach
przetargu podał informację, że zaoferowany pakiet nie zawiera oprogramowania do obsługi
poczty, kalendarza i organizera osobistego, a także aplikacji do projektowania publikacji.
Nie odniósł się jednak w tym zakresie do treści oferty ze strony 34, gdzie Odwołujący
zadeklarował rozwiązania równoważne: oprogramowanie Scribus – program do tworzenia
materiałów marketingowych w ramach pakietu Libre Office PL Support zamiast programu
Publisher, a dla programu pocztowego Outlook wskazał na szybkiego klienta poczty i grup
dyskusyjnych – program Thunderbird, a dla kalendarza i zarządzania zadaniami – program
Lightning.
W ocenie Izby w powyższym zakresie Zamawiający nie prowadził żadnych wyjaśnień,
które pozwoliłyby na obalenie dowodu równoważności wskazanego wyżej przez
Odwołującego.
Dodatkowo według zapatrywania Izby w kontekście stanowiska Zamawiającego
wystąpienia sprzeczności treści oferty z treścią SIWZ nie może być brana pod uwagę
okoliczność zaoferowania pakietu za szczególnie niską cenę, ani zaoferowania programu
MS Office przez innych wykonawców.
Z tych względów – w ocenie Izby – brak było podstaw prawnych do zastosowania
przepisu art.89 ust.1 pkt. 2 ustawy Pzp i podjęcia przez Zamawiającego czynności
odrzucenia oferty Odwołującego z powodu sprzeczności jej treści z treścią SIWZ.
Natomiast nie potwierdził się zarzut naruszenia przepisu art.29 ust.3 ustawy Pzp, jako
spóźniony.
Zgodnie z art. 182 ust.2 pkt. 2 odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu, a
jeżeli postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego, także wobec
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wnosi się w terminie 5 dni od dnia
zamieszczenia ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych lub specyfikacji istotnych
warunków zamówienia na stronie internetowej - jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.
Biorąc pod uwagę datę publikacji ogłoszenia o zamówieniu i SIWZ – 7 października
2016r. należało przyjąć, że zarzut ten został zgłoszony po terminie.
W tym stanie rzeczy, uznając, iż powyższe naruszenia przepisów ustawy miały i
mogły mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia, Izba na
podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192
ust. 9 i 10 ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z
uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238).
Przewodniczący:……………………………..