KIO 686/16 POSTANOWIENIE dnia 16 maja 2016 roku

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 686/16 

POSTANOWIENIE 

z dnia 16 maja 2016 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza w składzie 

Przewodniczący: 

Justyna Tomkowska 

Protokolant:   

Aneta Górniak 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  z  udziałem  stron  w  dniu  16  maja  2016  roku  w Warszawie 

odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  29  kwietnia  2016 

roku przez 

Philips Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie  

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego,  którym  jest 

Wojskowy  Instytut 

Medyczny w Warszawie 

przy udziale: 

1)  wykonawcy  GE  Medical  Systems  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie 

zgłaszającego 

przystąpienie 

do 

postępowania 

odwoławczego 

po 

stronie 

zamawiającego  

postanawia:  

umorzyć postępowania odwoławcze; 

a)  nakazać  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  kwoty 

13 500  zł  00  gr  (słownie:  trzynastu  tysięcy  pięciuset  złotych  zero  groszy) 

stanowiącej  90%  kwoty  uiszczonego  wpisu  na  rzecz 

Odwołującego  Philips 

Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  22  grudnia  2015  r.,  poz.  2164),  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do 

Sądu Okręgowego w Warszawie, Warszawa-Praga. 

Przewodniczący: 


sygn. akt KIO 686/16 

Uzasadnienie 

W dniu 29 kwietnia 2016 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie, na 

podstawie art. 180 ust. 1 w zw. z art. 179 oraz art. 182 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 

roku - Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2015 roku, poz. 2164 ze zmianami; dalej zwana 

„ustawą  Pzp”)  odwołanie  złożył  wykonawca  Philips  Polska  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie 

(dalej zwany „Odwołującym”). 

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego 

na  dostawę  systemu  do  radioterapii  oraz  stymulatora  3D  do  planowania  radioterapii,  numer 

sprawy  P/114/2016/SZ/WlM/MON  -  60  /ZP/16  prowadzi  Zamawiający  Wojskowy  Instytut 

Medyczny w Warszawie. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane pod numerem 2016/S 

077-136150 w dniu 20 kwietnia 2016 roku. 

Odwołanie wniesiono od czynności i zaniechali Zamawiającego polegających na: 

opisaniu  przedmiotu  zamówienia  poprzez  taki  dobór  parametrów,  które 

uniemożliwiają złożenie oferty Odwołującemu; 

naruszeniu  zasady  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców 

poprzez  opisanie  przedmiotu  zamówienia  w  sposób  preferujący  konkretne  rozwiązania  a  nie 

funkcjonalności 

wskutek czego w postępowaniu zostały naruszone przepisy art. 7 ust.1 i 3, art. 29 ust. 1-3, 

85 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp oraz inne przepisy przywołane w uzasadnieniu odwołania. 

Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

1.  zmiany  postanowień  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  (dalej:  „SIWZ”)  w 

zakresie wszystkich podniesionych w odwołaniu zarzutów. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  posiada  interes  w  uzyskaniu  przedmiotowego  zamówienia, 

ponieważ  jest  dostawcą  posiadającym  stosowne  uprawienia,  wiedzę  i  doświadczenie  oraz 

dysponującym odpowiednim potencjałem technicznym, kadrowym, finansowym i ekonomicznym 

do wykonania zamówienia. Postanowienia SIWZ naruszają przepisy prawa, przez co Odwołujący 

nie będzie mógł sporządzić i złożyć oferty w postępowaniu. Odwołujący może ponieść szkodę w 

postaci nieuzyskania przedmiotowego zamówienia, a tym samym nieosiągnięcia spodziewanego 

zysku z jego realizacji. 

Informację  stanowiąca  podstawę  do  wniesienia  odwołania  stanowią  zapisy  SIWZ,  z 

którymi Odwołujący mógł zapoznać się w momencie zamieszczenia ich przez Zamawiającego na 

stronie  internetowej.  Zamawiający  zamieścił  SIWZ  na  własnej  stronie  internetowej  w  dniu  20 

kwietnia 2016 r., w dniu publikacji w Dz. U WE ogłoszenia o zamówieniu. Termin do wniesienia 


odwołania został zachowany. Kopia odwołania została prawidłowo przekazana Zamawiającemu. 

Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości na rachunek UZP. 

Odwołujący  Siemens  żądał  modyfikacji  zapisów  załącznika  nr  4  w  pakiecie  drugim  w 

punktach: 31, 34, 35, 36, 47, 57, 58, 62, 65, 84. 

Jednocześnie Odwołujący podkreślił, że Zamawiający pominął szereg bardzo istotnych z 

punktu widzenia klinicznego parametrów, takich jak: 

brak punktowania rozdzielczość matrycy akwizycyjnej - wpływ na jakość, 

brak punktowania szerokości zespołu detektorów - wpływ na szybkość, 

brak punktowania czasu obrotu - wpływ na szybkość. 

Izba ustaliła, że w przedmiotowej sprawie do postępowania odwoławczego zgłoszenie 

przystąpienia  po  stronie  zamawiającego  złożył  wykonawca 

GE  Medical  Systems  Polska  

Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Przystąpienie uznano za skuteczne.  

Odwołujący  w  dniu  16  maja  2016  roku  przed  otwarciem  rozprawy  wyznaczonej  na 

dzień  16  maja  2016  roku,  złożył  oświadczenie  o  cofnięciu  odwołania.  Oświadczenie  o 

cofnięciu  odwołania  zostało  podpisane  przez  osoby  umocowane  do  działania  w  imieniu 

wykonawcy.  

Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie pierwsze i drugie 

oraz  art.  192  ust.  1  zdanie  drugie  ustawy  Pzp  postanowił  umorzyć  postępowanie 

odwoławcze w niniejszej sprawie.  

Stosownie  do  art.  187  ust.  8  ustawy  Pzp  oraz  §  5  ust.  1  pkt  3a  Rozporządzenia 

Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  w  sprawie  wysokości  i  sposobu 

pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  

i sposobu ich rozliczenia (Dz. U. nr 41, poz. 238) skład orzekający Izby  postanowił  zwrócić 

na rzecz Odwołującego 90% kwoty uiszczonego wpisu, tj. kwotę 13 500,00 zł.  

Przewodniczący: