KIO 1065/17 WYROK dnia 19 czerwca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1065/17 

WYROK 

z dnia 19 czerwca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

                                                                Przewodniczący:  Robert Skrzeszewski  

                                                                          Protokolant: Piotr Cegłowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  19  czerwca  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  29  maja  2017  r.  przez 

wykonawcę E. Sp. z o.o., (…) w postępowaniu prowadzonym przez Polskie Radio S.A., (…) 

przy udziale wykonawcy: B. Sp. z o.o. z siedzibą w W. i wykonawcy: A. Sp. z o.o. z siedzibą 

w  W.  zgłaszających  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt  KIO 

1065/17 po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

1. oddala odwołanie, 

2. kosztami postępowania obciąża Odwołującego: E. Sp. z o.o., (…) i:    

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  Odwołującego:  E.  Sp.  z 

o.o., (…) tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy  z dnia 29  stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 

dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

                                                                  Przewodniczący:…………………………….. 


Sygn. akt: KIO 1065/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający:  Polskie  Radio  S.A.,  (…)  wszczął  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  świadczenie  „usług  emisji 

programów Polskiego Radia w zakresie UKF-FM” (znak sprawy: BZ-DZP.B/542.2016). 

W dniu 18 maja 2017 r. Odwołujący: E. Sp. z o.o., (…) otrzymał informację o wyborze 

najkorzystniejszych ofert w zadaniach nr 2,14,30, 62 i 70. 

Nie  zgadzając  się  z  powyższą  decyzją  Zamawiającego  Odwołujący  w  dniu  29  maja 

2017r.  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  od  czynności 

Zamawiającego polegających na: 

wyborze  oferty  złożonej  przez  Ł.  S.  prowadzącego  działalność  gospodarczą 

pt.  T.  Ł.  S.  w  R.,  w  zadaniu  (części)  nr  62,  a  w  konsekwencji  zaniechania  czynności 

polegającej na odrzuceniu oferty T. Ł. S. w R., który nie złożył wymaganego oświadczenia o 

podwykonawstwie,  pomimo  obowiązku  jego  złożenia  wynikającej  ze  Specyfikacji  Istotnych 

Warunków Zamówienia, zwanej dalej SIWZ, 

 wyborze  oferty  złożone  przez  B.  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  W.  oraz  uznaniu 

ważności oferty złożonej przez A. Sp. z o.o. z siedzibą w W. w zadaniu (części) nr 2, 30 i 70, 

a  w  konsekwencji  zaniechaniu  czynności  polegającej  na  odrzuceniu  oferty  B.  Sp.  z  o.o.  w 

W., który nie przedstawił wymaganej charakterystyki systemu antenowego oraz zaniechaniu 

czynności polegającej na wykluczeniu A. Sp. z o.o. w W. w tych zadaniach, jako podmiotu, 

który  nie  wykazał  braku  podstaw  do  wykluczenia  z  postępowania,  a  także  zaniechaniu 

wykluczenia B. Sp z o.o. jako podmiotu, który nie przedstawił zaświadczenia Prezesa Urzędu 

Komunikacji Elektronicznej o wpisie do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych,  

wyborze  oferty  złożone  przez  A.  Sp.  z  o.o.  w  W.,  w  zadaniu  nr  14  (a  w 

konsekwencji  zaniechaniu  czynności  polegającej  na  wykluczeniu  A.  Sp.  z  o.o.  w  W.  w  tym 

zadaniu, jako podmiotu, który nie wykazał braku podstaw do wykluczenia z postępowania), 

Odwołujący podniósł następujące zarzuty: 

naruszenia  art  89  ust  1  pkt.  2  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  2164  ze  zm.),  zwanej  dalej  ustawą  Pzp 

poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  Transmisja  Łukasz  Studencki,  jako  sprzecznej  z 

SIWZ  w  zadaniu  (części)  nr  62,  mając  na  względzie,  że  nie  złożył  wymaganego 

oświadczenia o podwykonawstwie, pomimo obowiązku jego złożenia wynikającego z pkt 13 

SIWZ  względnie  art.  87  ust  1  ustawy  Pzp,  poprzez  zaniechanie  wyjaśnienia  treści  oferty  w 


zakresie zamiaru korzystania z podwykonawstwa. 

naruszenia 82 ust.3 oraz art 89 ust 1 pkt. 2 ustawy Pzp w poprzez zaniechanie 

odrzucenia  oferty  B.  Sp.  z  o.o.  jako  sprzecznej  z  SIWZ  w  zadaniu  (części)  nr  2,  30  i  70, 

mając na względzie,  że  nie przedstawił  wymaganej „szczegółowej poziomej charakterystyki 

systemu  antenowego  podaną,  co  5°  z  dokładnością  do  0,1  dB,  za  pomocą,  którego 

ś

wiadczona  będzie  usługa”,  pomimo  obowiązku  jego  złożenia  wynikającego  z  pkt.  10.2  i 

następnych SIWZ, a także 

naruszenia  art  22  ust  1  pkt.  2  w  zw.  z  24  ust  1  pkt  12  oraz  ust  4  ustawy  Pzp,  z 

ostrożności procesowej ewentualne naruszenie art 26 ust 3 - 4 w zw. z art 25 ust 1 i art 24 

ust.1 pkt 12 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia B. Sp. z o.o. w zadaniu (części) nr 

2, 30 i 70 oraz zaniechanie uznania oferty B. Sp. z o.o. za odrzuconą, mimo, iż B. Sp. z o.o. 

nie  wykazał  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  przedłożenia 

zaświadczenia  Prezesa  Urzędu  Komunikacji  Elektronicznej  o  wpisie  do  rejestru 

przedsiębiorców telekomunikacyjnych, bądź wyjaśnień potwierdzających spełnianie warunku 

udziału w postępowaniu (braku podstaw wykluczenia), a także 

naruszenia art 22 ust 1 pkt 2 w zw. z 24 ust 1 pkt 12 oraz ust. 4 ustawy Pzp i art 24 

ust 1 pkt 13 i 14 ustawy Pzp, z ostrożności procesowej ewentualne naruszenie art. 26 ust 3 - 

4 w zw. z art 25 ust 1 i art. 24 ust. 1 pkt 13 i 14 ustawy Pzp poprzez zaniechanie wykluczenia 

A. Sp. z o.o. w zadaniu (części) nr 2, 30 i 70 oraz zaniechanie uznania oferty A. Sp. z o.o. za 

odrzuconą, mimo, iż A. Sp. z o.o. nie wykazał spełniania warunku udziału w postępowaniu w 

zakresie  przedłożenia  aktualnej  informacji  Krajowego  Rejestru  Karnego  w  zakresie 

określonym  art  24  ust  1  pkt.  14  i  21  ustawy  Pzp  dla  członka  organu  zarządzającego  oraz 

podmiotu  zbiorowego  lub  przynajmniej  przy  zachowaniu  ostrożności  procesowej  wezwania 

wykonawcy  A.  Sp.  z  o.o.  do  złożenia  dokumentów  bądź  wyjaśnień  potwierdzających 

spełnianie warunku udziału w postępowaniu (braku podstaw wykluczenia), 

naruszenia art 22 ust. 1 pkt 2 w zw. z 24 ust 1 pkt 12 oraz ust. 4 ustawy Pzp, i 

art 24 ust 1 pkt 13 i 14 ustawy Pzp z ostrożności procesowej ewentualne naruszenie art 26 

ust  3  -  4  w  zw.  z  art.  25  ust  1  i  art  24  ust  1  pkt  13  i  14  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie 

wykluczenia A. Sp. z o.o. w zadaniu (części) nr 14 oraz zaniechanie uznania oferty A. Sp. z 

o.o.  za  odrzuconą,  mimo,  iż  A.  Sp.  z  o.o.  nie  wykazał  spełniania  warunku  udziału  w 

postępowaniu  w  zakresie:  przedłożenia  aktualnej  informacji  Krajowego  Rejestru  Karnego  w 

zakresie określonym art 24 ust. 1 pkt. 14 i 21 ustawy Pzp dla członka organu zarządzającego 

oraz  podmiotu  zbiorowego  lub  przynajmniej  przy  zachowaniu  ostrożności  procesowej 

wezwania  wykonawcy  A.  Sp.  z  o.o.  do  złożenia  dokumentów  bądź  wyjaśnień 

potwierdzających spełnianie warunku udziału w postępowaniu (braku podstaw wykluczenia), 

naruszenie  art  7  ust.  1  i  3  w  zw.  z  art.  91  ust  1  i  2  ustawy  Pzp  poprzez 

dokonanie wyboru ofert: 

a. 

T. Ł. S. w zadaniu (części) nr 62, 


b. 

B. Sp. z o.o. w zadaniu (części) nr 2, 30 i 70, 

c. 

A. Sp. z o.o. w zadaniu (części) nr 14, 

jako  najkorzystniejszej  w  postępowaniu,  pomimo,  iż  oferta  najkorzystniejsza  oraz 

spełniająca  wymogi  SIWZ  na  podstawie  kryterium  oceny  ofert  pozostaje  oferta 

Odwołującego. 

W  związku  z  powyższym  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  oraz  zobowiązanie 

Zamawiającego do: 

unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej: 

a. 

T. Ł. S. w zadaniu (części) nr 62, 

b. 

B. Sp. z o.o. w W. (części) nr 2, 30 i 70, 

c. 

A. Sp. z o.o. w W. (części) nr 14, 

dokonania ponownego badania ofert i oceny ofert, wykluczenia: 

a. 

B. Sp. z o.o. w zadaniu (części) nr 2, 30 i 70, 

b. 

A.  Sp.  z  o.o.  w  zadaniu  (części)  nr  2,  14,  30  i  70,  oraz  uznaniu  ofert  za 

odrzucone spółki, 

c. 

T. Ł. S. w zadaniu (części) nr 62, 

d. 

B. Sp. z o.o. w W. (części) nr 2, 30 i 70, 

e. 

A. Sp. z o.o. w W. (części) nr 2, 30 i 70 oraz 14 zamówienia; 

ewentualnie wezwania wykonawcy: 

a. 

T. Ł. S. w zadaniu (części) nr 62, 

b. 

A.  Sp.  z  o.o.  w  W.  w  zadaniu  (części)  nr  2,  30  i  70  oraz  14  do  udzielenia 

wyjaśnień w sprawie złożonej oferty oraz przedłożenia dokumentów, 

dokonania ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej w zadaniu (części) nr. 

2,  30,  62  i  70  zamówienia,  spełniającej  wszystkie  wymagania  określone  w  SIWZ  z 

pominięciem wykonawców wykluczonych oraz ofert odrzuconych. 

Odwołujący wnosił również o: 

o  obciążenie  Zamawiającego  kosztami  postępowania  odwoławczego 

stosownie do wyniku postępowania odwoławczego, 

obciążenie  Zamawiającego  kosztami  zastępstwa  prawnego  pełnomocnika 

Odwołującego, stosownie do wyniku postępowania odwoławczego, 

o  przeprowadzenie  dowodu  z  dokumentów  wskazanych  w  niniejszym 

odwołaniu na okoliczności wskazane w jego treści. 

W ramach pierwszego zarzutu Odwołujący zwrócił uwagę, że w myśl przepisu art. 89 

ust.  1  pkt.  2  ustawy  Pzp  zamawiający  są  zobowiązani  odrzucić  ofertę,  jeżeli  jej  treść  nie 

odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 


 W ocenie Odwołującego - oferta wykonawcy T. Ł. S. w R. w odniesieniu do zadania 

(części)  nr.  62  powinna  zostać  odrzucona,  gdyż  podmiot  ten  nie  złożył  stosownych 

oświadczeń o podwykonawstwie, wymaganych pkt. 13 SIWZ. 

Zauważył, że stosownie do pkt. 13 SIWZ w przypadku zamiaru wykonania przedmiotu 

zamówienia  przy  udziale  podwykonawców,  wykonawcy  byli  zobowiązani  do  „podania,  jaka 

część  zamówienia  będzie  realizowana  przez  podwykonawców  oraz  do  podania  firm 

podwykonawców.  W  takim  przypadku  wykonawcy  składając  jednolity  europejski  dokument 

zamówienia (JEDZ), o którym mowa w pkt. 10.1 SIWZ, zobowiązani są dodatkowo wypełnić 

w formularzu JEDZ część II sekcję D.”. 

Dalej  wywodził,  że  pomimo  wyraźnego  wymogu  SIWZ,  wykonawca  wyłoniony  w 

zadaniu (części) nr 62 T. Ł. S. nie wykazał, iż będzie się posługiwał podwykonawcą w osobie 

p. J. C. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą „J. C. Z. E.”. 

Wyjaśnił,  że  informację  o  fakcie  posłużenia  się  w  zamówieniu  podwykonawcom 

potwierdził  sam  wykonawca  T.  Ł.  S.  w  piśmie  z  dnia  10  kwietnia  2017  r.  w  którym 

wykazywał,  iż  cena  za  świadczone  usługi  w  zadaniu  nr  62  jest  niska  ze  względu  na  niskie 

koszty podwykonawcy, jakim zamierza się posłużyć w realizacji tego zadania. 

Odwołujący  podniósł,  że  podstawę  żądania  oświadczenia  o  podwykonawstwie 

stanowi art. 36b ust. 1 ustawy Pzp nie jest objęte hipotezą przepisu art 26 ust 3 ustawy Pzp, 

nie jest tym samym dopuszczalne wezwanie wykonawcy do jego uzupełnienia. 

 Wobec  powyższego  –  według  Odwołującego  –  Zamawiający  powinien  był  odrzucić 

oferty wykonawcy T. Ł. S. na zasadzie art 89 ust. 1 pkt- 2 ustawy Pzp, jako podmiotu, który 

nie wypełnił obowiązku wynikającego z pkt. 13 SIWZ.  

Formułując drugi zarzut odwołania wskazał, że w myśl art 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy Pzp 

zamawiający są zobowiązani odrzucić ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia. 

 W  ocenie  Odwołującego  -  oferta  wykonawcy  B.  Sp.  z  o.o.  w  W.  w  odniesieniu  do 

zadania (części) nr. 2, 30 i 70 powinna zostać odrzucona, gdyż podmiot ten nie przedstawił 

wymaganej  „szczegółowej  poziomej  charakterystyki  systemu  antenowego  podaną,  co  5°  z 

dokładnością do 0,1 dB, za pomocą, którego świadczona będzie usługa” wymaganej w pkt. 

10.2 i następnych SIWZ. 


Zaznaczył,  że  stosownie  do  pkt.  10.2  SIWZ  w  wykonawcy  zobowiązani  byli 

przedstawić do „szczegółowej pokornej charakterystyki systemu antenowego podaną, co 5° 

z dokładnością do 0,1 dB, za pomocą, którego świadczona będzie usługa.”. 

Zarzucił,  że  pomimo  wyraźnego  wymogu  SIWZ,  wykonawca  wyłoniony  w  zadaniu 

(części)  nr  2  lokalizacja  B.,  B.  Sp.  z  o.o.,  zamiast  parametrów  charakterystyki  systemu 

antenowego przedstawił maskę graniczną.  

Zdaniem  Odwołującego świadczą  o  tym  następujące  elementy  opisu  oferty  B.  Sp.  z 

o.o.: 

a. 

w pkt 3 Oferty Tabeli nr 1 pt. Pozioma charakterystyka systemu antenowego 

dla lokalizacji: B. częstotliwości 106,4 MHZ dla azymutu 340 stopni B. Sp. z o.o. przedstawił 

parametr  E[dB]  2,0  jednocześnie  w  tabeli  pt.  Maska  graniczna  dla  lokalizacji:  B. 

częstotliwości  106,4  MHz  dla  azymutu  340  stopni  B.  Sp.  z  o.o.  przedstawił  parametr  E[dB] 

b. 

w pkt. 3 Oferty Tabeli nr 2 pt. Pozioma charakterystyka systemu antenowego 

dla lokalizacji: B. częstotliwości 91,1 MHZ dla azymutu 250 stopni B. Sp. z o.o. przedstawił 

parametr  E[dB]  1,8  jednocześnie  w  tabeli  pt.  Maska  graniczna  dla  lokalizacji:  B. 

częstotliwości 91,1 MHz dla azymutu 250 stopni B. Sp. z o.o. przedstawił parametr E[dB] 2.1. 

Według  Odwołującego  z  punktu  widzenia  dyscypliny  fizyki  fal  radiowych  nie  jest 

możliwe, aby wartości maski były większe od wartości charakterystyki anteny. 

W  związku  z  tym  argumentował,  że  jedynym  wyjaśnieniem  takiej  rozbieżności  jest 

stwierdzenie, iż B. Sp. z o.o. nie przedstawił szczegółowej poziomej charakterystyki systemu 

antenowego  podanej,  co  5°  z  dokładnością  do  0,1  dB,  za  pomocą,  którego  świadczona 

będzie usługa. 

W powyższym zakresie oparł się o opinię techniczną. 

Nie  można  również  uznać  –  w  ocenie  Odwołującego,  aby  B.  Sp  z  o.o.  w  zakresie 

zadań  (części)  nr  30  oraz  70  spełnił  wymogi  SIWZ  i  przedstawił  „szczegółowe  poziome 

charakterystyki  systemu antenowego  podaną,  co  5°  z  dokładnością  do  0,1  dB,  za  pomocą, 

którego  świadczona  będzie  usługa”,  bowiem  Odwołujący,  poddał  prezentowane 

charakterystyki badaniu przez Instytut Łączności Państwowy Instytut Badawczy we W.  

Wyjaśnił,  że  w  przeprowadzonych  badaniach  stwierdzono,  że  oferta  B.  Sp  z  o.o. 

„zawiera 

charakterystyki 

systemów 

antenowych 

nierealne 

do 

uzyskania 

dla 


zaprojektowanych konstrukcji anten, w przypadku W. przy częstotliwości 92 MHz 104,9 MHz 

99,1 MHz 92,4 MHz oraz dla K. przy częstotliwości 95,0 MHz. 

W powyższym zakresie oparł się o  opinię techniczną Instytutu Łączności Państwowy 

Instytut Badawczy i na piśmie spółki A. Sp. z o.o. dnia 7 kwietnia 2017 r. 

Odwołujący 

zwrócił 

uwagę, 

ż

zastrzeżenia 

dotyczące 

zaprezentowanej 

charakterystyki  systemu  antenowego  zaoferowanego  przez  B.  Sp  z  o.o.  dla  emisji  W.  tj. 

zadania (części) nr 70 podniosła również w toku postępowania spółka A. Sp z o.o.  

Odwołujący  w  pełni  podziela  ocenę  tego  wykonawcy,  iż  wadliwość  przedstawionych 

charakterystyk  przez  B.  Sp  z  o.o.  przełożyła  się  na  uzyskanie  większego  zasięgu  ze  stacji 

nadawczej. 

Przedstawione przez B. Sp z o.o. „poziome charakterystyki systemu antenowego” nie 

są,  więc  –  zdaniem  Odwołującego  -  charakterystykami  rzeczywistymi  (charakterystykami 

zgodnie, z którymi będą świadczone usługi).  

Przekonywał,  że  w  przypadku  zadania  (części)  nr  2  nie  jest  możliwe,  aby 

charakterystyka  rzeczywista  była  większa  od  charakterystyki  maksymalnej  możliwej  do 

uzyskania.  

Natomiast  w  przypadku  zadań  (części)  30  i  70  zaprezentowane  przez  B.  Sp  z  o.o. 

charakterystyki  rzeczywiste  –  według  Odwołującego  -  nie  są  możliwe  do  uzyskania  z 

technicznego punktu widzenia. 

Zauważył przy tym, że Zamawiający szczegółowo przedstawił w wyjaśnieniach z dnia 

17 lutego 2017 r., w jaki sposób należy rozumieć pojęcia „maska graniczna charakterystyki 

systemu antenowego” oraz „pozioma charakterystyka systemu antenowego”.  

Wskazał,  że  pierwszemu  pojęciu  przypisał  znaczenie  maksymalnych  możliwych  do 

osiągnięcia (graniczną) charakterystykę, natomiast drugiemu charakterystykę rzeczywistą tj. 

taką, z którą świadczone będą usługi. 

Zauważył również, że przy uwzględnieniu realistycznych parametrów pracy systemów 

antenowych  zaoferowanych przez B. Sp z o.o. dla emisji z W. bądź K., wykonawca ten nie 

spełnia  wymogu  odtworzeniowego  SIWZ  dla  obiektu  równoważnego,  bowiem  zgodnie  z 

Załącznikiem  nr  1  do  SIWZ Opis  przedmiotu  zamówienia  pkt.  3  „zaoferowanie  świadczenia 


usług  emisji  z  obiektu  równoważnego  dopuszczalne  jest  pod  warunkiem,  że  zasięg 

powierzchniowy wynikający z maski granicznej przewidywanej dla parametrów technicznych 

obiektu  równoważnego,  zawierać  będzie,  co  najmniej  80  %  obszaru  zasięgu 

powierzchniowego  wynikającego  z  parametrów  technicznych  obiektu  określonego  przez 

Zamawiającego w Tablicy nr 1”. 

W ocenie Odwołującego zaoferowane przez B.  Sp z o.o. obiekty nie mogły uzyskać 

statusu  obiektów  równoważnych  w  rozumieniu  SIWZ.  Swoją  ocenę  w  powyższym  zakresie 

wyprowadził z opinii technicznej. 

Odwołujący  zarzucił  również,  że  B.  Sp  z  o.o.  nie  przedłożył  Zamawiającemu 

zaświadczenia o  wpisie  do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a jedynie wydruk 

ze strony internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej.  

Wskazał  przy  tym,  że  zaświadczenie  wydawane  przez  Prezesa  Urzędu  Komunikacji 

Elektronicznej  podpisane  jest  przez  samego  Prezesa  Urzędu  bądź  osobę  przez  niego 

upoważnioną oraz wydawane w odpowiednim trybie tj. zgodnie z art. 11 lub art. 12 ust. 3 w 

zw. z art. 11 ustawy z dnia 16 lipca 2004 roku Prawo telekomunikacyjne, (tj. Dz. U. z 2014 

roku poz. 243 z późn. zm).  

Odwołujący  podniósł,  że  Zamawiający  nie  wezwał  również  B.  Sp  z  o.o.  do  złożenia 

wyjaśnień  (uzupełnienia  ww.  dokumentów),  dlaczego  nie  przedłożył  wymaganego 

zaświadczenia. 

Nadto,  Odwołujący  zarzucił,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu  Zamawiający 

wymagał  wykazania  przez  wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie  przedmiotowego 

zamówienia  by  na  wezwanie  przedstawili  „informacje  z  Krajowego  Rejestru  Karnego  w 

zakresie określonym w  art. 24 ust 1 pkt 13, 14 i 21 ustawy  wystawioną nie wcześniej niż 6 

miesięcy przed upływem terminu składania ofert (pkt. 10 lit. C ppkt. 10.4.2).  

Zauważył,  że  Zamawiający  wskazał  jednocześnie,  że  brak  przedłożenia  żądanych 

dokumentów będzie skutkować wykluczeniem wykonawcy z postępowania stosownie do pkt. 

9 SIWZ. 

Według Odwołującego - wymóg ten wprost nawiązuje do dokumentu wskazanego w § 

5 ust 1 pkt 1) rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 roku w sprawie rodzajów 

dokumentów, jakich może żądać  zamawiający od wykonawcy  w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia (Dz.U. z 2016 r. poz. 1126).  


Zdaniem  Odwołującego  wykonawca  A.  Sp.  z  o.o.  nie  przedłożył  w  postępowaniu 

informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art 24 ust. 1 pkt. 14 oraz 

21  ustawy  Pzp(przedłożona  informacja  jest  w  innym  zakresie  aniżeli  wymagany  przez 

Zamawiającego),  bowiem  zgodnie  z  tym  przepisem,  w  brzmieniu  nadanym  nowelizacją 

ustawy  Pzp,  która  weszła  w  życie  od  dnia  28  lipca  2016  r.,  wykonawcy  zobowiązani  są  do 

wykazania, że żaden z urzędujących członków organu zarządzającego lub nadzorczego lub 

prokurent,  nie  został  prawomocnie  skazany  za  przestępstwo,  o  którym  mowa  w  art.  165a, 

art.  1814  88,  art.  189a,  art.  218-  221,  art.  228-230a,  art.  250a,  art.  258  lub  art.  270-  309 

ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz.U. poz. 553 ze zm.) lub art. 46 lub art. 

48  ustawy  z  dnia  25  czerwca  2010  r.  o  sporcie  (Dz.U.  z  2016  r.  poz.  176),  o  charakterze 

terrorystycznym, o którym mowa w art. 115 § 20 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks 

karny,  skarbowe,  o  którym  mowa  w  art.  9  lub  art.  10  ustawy  z  dnia  15  czerwca  2012  r.  o 

skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom 

na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 769). 

Wskazał,  że  Zamawiający  nie  wezwał  również  A.  Sp.  z  o.o.  do  złożenia  wyjaśnień 

(uzupełnienia  ww.  dokumentów),  dlaczego  przedłożona  informacja  o  niekaralności  członka 

zarządu M. T. nie odpowiada wymaganemu przez Zamawiającego zakresowi bądź, dlaczego 

wymaganemu  zakresowi  nie  odpowiada  informacja  dla  samego  podmiotu  zbiorowego  tj.  A. 

Sp z o.o. 

W  zakresie  zarzutu  trzeciego  zwrócił  uwagę,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu 

Zamawiający  wymagał  wykazania  przez  wykonawców  ubiegających  się  o  udzielenie 

przedmiotowego zamówienia by na wezwanie przedstawili „informacje z Krajowego Rejestru 

Karnego  w  zakresie  określonym  w  art.  24  ust.  1  pkt  13,  14  i  21  ustawy  wystawioną  nie 

wcześniej niż 6 miesięcy przed upływem terminu składania ofert”, (pkt. 10 lit C ppkt. 10.4.2). 

Zaznaczył  przy  tym,  że  Zamawiający  wskazał  jednocześnie,  że  brak  przedłożenia 

żą

danych  dokumentów  będzie  skutkować  wykluczeniem  wykonawcy  z  postępowania 

stosownie do pkt. 9 SIWZ. 

Zdaniem  Odwołującego  wykonawca  A.  Sp.  z  o.o.  nie  przedłożył  w  postępowaniu 

informacji z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie określonym w art 24 ust. 1 pkt. 14 oraz 

21  ustawy  Pzp(przedłożona  informacja  jest  w  innym  zakresie  aniżeli  wymagany  przez 

Zamawiającego),  bowiem  zgodnie  z  tym  przepisem,  w  brzmieniu  nadanym  nowelizacją 

ustawy  Pzp,  która  weszła  w  życie  od  dnia  28  lipca  2016  r.,  wykonawcy  zobowiązani  są  do 

wykazania, że żaden z urzędujących członków organu zarządzającego lub nadzorczego lub 


prokurent,  nie  został  prawomocnie  skazany  za  przestępstwo,  o  którym  mowa  w  art.  165a, 

art.  1814  88,  art.  189a,  art.  218-  221,  art.  228-230a,  art.  250a,  art.  258  lub  art.  270-  309 

ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz.U. poz. 553 ze zm.) lub art. 46 lub art. 

48  ustawy  z  dnia  25  czerwca  2010  r.  o  sporcie  (Dz.U.  z  2016  r.  poz.  176),  o  charakterze 

terrorystycznym, o którym mowa w art. 115 § 20 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks 

karny,  skarbowe,  o  którym  mowa  w  art.  9  lub  art.  10  ustawy  z  dnia  15  czerwca  2012  r.  o 

skutkach powierzania wykonywania pracy cudzoziemcom przebywającym wbrew przepisom 

na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. poz. 769). 

Wskazał,  że  Zamawiający  nie  wezwał  również  A.  Sp.  z  o.o.  do  złożenia  wyjaśnień 

(uzupełnienia  ww.  dokumentów),  dlaczego  przedłożona  informacja  o  niekaralności  członka 

zarządu M. T. nie odpowiada wymaganemu przez Zamawiającego zakresowi bądź, dlaczego 

wymaganemu  zakresowi  nie  odpowiada  informacja  dla  samego  podmiotu  zbiorowego  tj.  A. 

Sp z o.o. 

W dniu 1 czerwca 2017r. zgłosił swoje przystąpienie do postepowania odwoławczego 

po  stronie  Zamawiającego  wykonawca:  B.  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  W.,  a  w  dniu  2  czerwca 

2017r. takiego zgłoszenia dokonał wykonawca: A. Sp. z o.o. z siedzibą w W., zaś w dniu 6 

czerwca 2017r. po terminie wykonawca: T. Ł. S. z siedzibą w R. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności  w 

oparciu  o  treść  akt  sprawy  odwoławczej,  w  tym  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 

Zamówienia,  zwanej  dalej  SIWZ,  ofert  Przystępujących:  B.  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  W.  i 

wykonawcy:  A.  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  W.  oraz  wykonawcy:  T.  Ł.  S.  z  siedzibą  w  R., 

odwołania,  zawiadomienia  o  wyborze  najkorzystniejszych  ofert  z  dnia  18  maja  2017r., 

odpowiedzi  Zamawiającego  na  odwołanie  z  dnia  14  czerwca  2017r.  wraz  z  załącznikami, 

pisma  procesowego  Przystępującego:  B.  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  W.  z  dnia  18  czerwca 

2017r.wraz z załącznikami, pisma procesowego Odwołującego z dnia 19 czerwca 2017r., jak 

również  na  podstawie  złożonych  na  rozprawie  przez  strony  i  uczestników  wyjaśnień  Izba 

postanowiła odwołanie oddalić. 

Odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołującego 

uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego 

odrzucenia.  


Po  przeprowadzeniu  postępowania  odwoławczego  Izba  nie  doszukała  się  w 

działaniach Zamawiającego naruszenia przepisu art.7 ust.1 i 3, art.22 ust.1 pkt 2, art.24 ust.1 

pkt 12, 13, 14, 21, art.24 ust.4, art.25 ust.1, art.26 ust.3 i 4, art.82 ust.3, art.87 ust.1, 89 ust.1 

pkt.2, art.91 ust.1 ustawy Pzp. 

Podstawowym, 

istotnym 

zagadnieniem 

wymagającym 

rozstrzygnięcia 

przedmiotowej  sprawie  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający  miał  dostateczne  podstawy 

prawne  do  odrzucenia  ofert  Przystępujących  oraz  wykonawcy:  T.  Ł.  S.  z  siedzibą  w  R.  z 

powodu ich niezgodności z treścią SIWZ, a także wykluczenia Przystępujących B. Sp. z o.o. 

z siedzibą w W. i A. Sp. z o.o. z siedzibą w W. z powodu niespełniania warunków udziału w 

przedmiotowym przetargu.  

W  pierwszej  kolejności  Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  w  zadaniu  (części)  nr.  62 

Zamówienia  dotyczącej  obiektu  nadawczego  S.  uznał  za  najkorzystniejszą  ofertę  złożoną 

przez Ł. S. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą T. Ł. S. w R. (…), stwierdzając, iż 

w tej części Zamówienia złożono cztery ważne oferty, tj. 

a. 

B. Sp. z o.o. w W. (…), która to oferta uzyskała 75,75 punktów. 

b. 

A. Sp. z o.o. w W. (…), która to oferta uzyskała 66 punktów. 

c. 

Ł.  S.  prowadzący  działalność  gospodarczą  pod  firmą  T.  Ł.  S.  w  R.  (…), 

która to oferta uzyskała 84,83 punktów. 

d. 

E.  Sp.  z  o.o.  w  W.  (…),  która  to  oferta  uzyskała  83,68  punktów,  a  oferty 

oceniono zgodnie z SIWZ. 

Dalej Izba stwierdziła,  że Zamawiający w zadaniu (części) nr. 2, 30 i 70 Zamówienia 

dotyczącej obiektów nadawczych B., K. i W. uznał za najkorzystniejszą ofertę złożoną przez 

B.  Sp.  z  o.o.  w  W.  (…),  zaznaczając,  iż  w  tych  częściach  części  Zamówienia  złożono  trzy 

ważne oferty, tj. 

a. 

B. Sp. z o.o. w W. (…), która to oferta uzyskała odpowiednio 

i. 

w zadaniu (części) nr. 2, 95,48 punktów, 

ii. 

w zadaniu (części) nr,. 30, 86, 98 punktów, 

iii. 

w zadaniu (części) nr. 70, 85, 95 punktów 

b. 

A. Sp. z o.o. w W. (…), która to oferta uzyskała odpowiednio 

i. 

w zadaniu (części) nr. 2, 92, 35 punktów, 

ii. 

w zadaniu(części) nr. 30, 84, 97 punktów, 

iii. 

w zadaniu(części) nr. 70, 83, 58 punktów 

c. 

E. Sp. z o.o. w W. (…), która to oferta uzyskała odpowiednio 

i. 

w zadaniu (części) nr. 2, 85, 42 punktów 

ii. 

w zadaniu(części) nr. 30, 79, 60 punktów 


iii. 

w zadaniu(części) nr. 70, 79, 15 punktów, 

oferty 

oceniono 

zgodnie z SIWZ. 

Izba  również  ustaliła,  że  Zamawiający  w  zadaniu  (części)  nr.  14  Zamówienia 

dotyczącej obiektu nadawczego G. uznał za najkorzystniejszą ofertę złożoną przez A. Sp. z 

o.o. w W. (…).  

Zamawiający poinformował, iż w tej części Zamówienia złożono dwie ważne oferty, tj. 

a. 

A. Sp. z o.o. w W. (…), która to oferta uzyskała 97,76 punktów. 

b. 

E.  Sp.  z  o.o.  w  W.  (…),  która  to  oferta  uzyskała  81,31  punktów,  a  oferty 

niniejsze oceniono zgodnie z SIWZ. 

Rozpoznając, zarzut nr 1 odnoszący się do braku deklaracji ze strony wykonawcy T. 

Ł.  S.  z  siedzibą  w  R.,  że  przedmiot  zamówienia  będzie  realizowany  przez  podwykonawcę, 

Izba  doszła  do  przekonania,  że  Odwołujący  dokonał  nadinterpretacji  informacji  dotyczącej 

wyjaśnienia  rażąco  niskiej  ceny,  która  zmierzała  jedynie  do  uwiarygodnienia  zaoferowanej 

ceny,  a  nie  przesądzała  o  sposobie  realizacji  tego  konkretnego  zamówienia  przy  udziale 

podwykonawcy. 

Izba  ustaliła,  że  wykonawca  ten  w  wyjaśnieniach  do  rażąco  niskiej  ceny  podał,  że 

(…),  znaczną  część  prac  wykonuje  sam,  co  dodatkowo  obniża  koszty  wykonania 

zamówienia,  a  ponadto  nawet  gdy  korzysta  ze  zleceniobiorcy  koszty  takiego  zlecenia  są 

niskie, na co wskazuje załączona umowa zlecenia i potwierdzenia dokonania wpłat na konto 

zleceniobiorcy (…). 

Z  powyższej  informacji  można  co  najwyżej  wnioskować,  że  zdarzają  się  sytuacje  w 

działalności  tego  wykonawcy,  w  których  korzysta  on  z  pomocy  podwykonawcy,  jednak 

zasadą  jest  samodzielne  świadczenie  usługi  i  takie  oświadczenie  zostało  złożone  w 

formularzu JEDZ. 

Z  powyższych  względów  zarzut  naruszenia  art.89  ust.1  pkt  2  ustawy  Pzp  należało 

uznać za chybiony. 

Przechodząc  do  omówienia  zarzutu  nr  2  skierowanego  przeciwko  ofercie 

Przystępującego:  B.  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  W.  Izba  uznała,  że  nie  zachodzi  sprzeczność 

treści  oświadczenia  z  oferty  z  treścią  pkt  10.2  SIWZ,  bowiem  Przystępujący  do  oferty 

przedłożył załącznik nr 6 opis stacji nadawczych – parametry techniczne świadczenia usług, 

które stanowiły wymaganą szczegółową poziomą charakterystykę systemu antenowego. 


Izba  ustaliła  w  zakresie  koniecznym  do  rozpoznania  sprawy,  że  zgodnie  z  pkt  12.1. 

tiret  4  SIWZ  poza  dokumentami  i  oświadczeniami,  o  których  mowa  w  pkt.  10  SIWZ, 

wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia zobowiązani są wraz z ofertą przedłożyć 

szczegółową poziomą charakterystykę systemu antenowego podaną co 5º z dokładnością do 

0,1 dB, za pomocą którego świadczona będzie usługa. 

Izba  stwierdziła  również,  że  w  wyjaśnieniach  nr  4  z  dnia  17  lutego  2017r. 

Zamawiający nadmienił jedynie, że wymaga podania tzw. „rzeczywistych charakterystyk”, nie 

podając jej definicji. 

Zdaniem  Izby  Zamawiający  nie  opisał  dokładnie  powyższego  pojęcia,  a  w 

powyższych wyjaśnieniach poinformował, że w kolumnie „pozioma charakterystyka systemu 

antenowego”  należy  podać  numer  tabeli,  w  której  została  przedstawiona  pozioma 

charakterystyka  systemu  antenowego,  z  jaką  świadczone  będą  usługi  emisji  dla 

częstotliwości objętych  zakresem przedmiotowym danego zadania. 

Na rozprawie Zamawiający podniósł, że opis, który miał być przedstawiony w ofercie, 

miał  mieć  charakter  ogólny  i  tylko  miała  być  wskazana  w  tabeli  charakterystyka  systemu 

rzeczywista,  która  miała  odnosić  się  do  zaproponowanego  przez  danego  wykonawcę 

rozwiązania technicznego. 

Jednocześnie Izba zauważyła, że wszystkie parametry w tym zakresie zostały przez 

Przystępującego:  B.  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  W.  podane  w  formie  tabelarycznej  i  zostały 

załączone szkice techniczne. 

Wymaga  również  wskazania,  że  Zamawiający  nie  przewidział  w  SIWZ  procedury 

zmierzającej  do  weryfikacji  podawanych  parametrów  w  ramach  szczegółowej  poziomej 

charakterystyki systemu antenowego. 

Wobec  powyższego  należało  przyjąć  powyższe  oświadczenie  woli,  jako 

zobowiązanie do wykonania usługi w zakresie zadeklarowanych parametrów. 

Izba  pragnie  również  zwrócić  uwagę,  że  Odwołujący  nie  sformułował  w  swoim 

odwołaniu  zarzutu  wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd  co  do  braku  wskazania 

rzeczywistej  charakterystyki  przedmiotu  zamówienia  oraz  nie  zarzucił  mu  przedstawienia 

informacji wprowadzających Zamawiającego w błąd.   


Z  powyższych  względów,  Izba  uznała,  że  przedstawione  przez  Odwołującego 

dowody  z  opinii  technicznych,  a  także  wnioskowany  dowód  za  opinii  biegłego  za 

bezprzedmiotowe. 

Nadto,  według  zapatrywania  Izby  nie  potwierdził  się  zarzut  dotyczący  nie 

przedłożenia zaświadczenia o wpisie do rejestru przedsiębiorców telekomunikacyjnych jako, 

ż

e  Zamawiający  miał  podstawę  do  skorzystania  z  przepisu  §  10  ust.1  rozporządzenia 

Ministra  Rozwoju  z  dnia  26  lipca  2016  r.  w  sprawie  rodzajów  dokumentów,  jakich  może 

żą

dać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Stosownie  do  brzmienia  powyższego  przepisu  w  przypadku  wskazania  przez 

wykonawcę  dostępności  oświadczeń  lub  dokumentów,  o  których  mowa  w  §  2,  §  5  i  §  7,  w 

formie  elektronicznej  pod  określonymi  adresami  internetowymi  ogólnodostępnych  i 

bezpłatnych  baz  danych,  zamawiający  pobiera  samodzielnie  z  tych  baz  danych  wskazane 

przez wykonawcę oświadczenia lub dokumenty. 

 Z  powyższego  wynika,  że  obok  formalnego  dokumentowania  uprawnień 

zawodowych  w  postaci  obowiązku  dołączenia  do  oferty  zaświadczenia  Prezesa  Urzędu 

Komunikacji  Elektronicznej  o  wpisie  do  rejestru  przedsiębiorców  telekomunikacyjnych, 

dopuszczalne jest również oparcie się przez Zamawiającego o bazę danych Prezesa Urzędu 

Komunikacji Elektronicznej. 

Odnosząc  się  do  zarzutu  nr  3  Izba  uznała,  że  wpisanie  we  wniosku  do  Krajowego 

Rejestru Karnego wadliwej podstawy prawnej zapytania co do konkretnego podmiotu, nie ma 

wpływu na treść uzyskanej z tego rejestru informacji, jeżeli stwierdzono, że podmioty te nie 

figurują w kartotece karnej. 

Dodatkowo,  Izba  uznała  powyższy  zarzut  za  mało  wiarygodny,  skoro  Odwołujący 

cofnął  go  na  posiedzeniu  w  zakresie  zadania  nr  14  tj.  wobec  wykonawcy  A.  Sp.  z  o.  o.,  a 

następnie  wskutek  oświadczenia  Zamawiającego,  że  takie  jego  działanie  pozbawi  go 

interesu w uzyskaniu zamówienia stwierdził, że zarzut ten nadal podtrzymuje. 

Mając  powyższe  na  uwadze  Izba  przyjęła,  że  Zamawiający  nie  miał  podstawy 

prawnej  do  zastosowania  przepisów  art.24  ust.1  pkt  12,  13,  14,  21  ustawy  Pzp,  które 

stanowią, że z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się: 

12) wykonawcę, który nie  wykazał spełniania  warunków udziału  w postępowaniu lub 

nie został zaproszony do negocjacji lub złożenia ofert wstępnych albo ofert, lub nie wykazał 

braku podstaw wykluczenia; 


13) wykonawcę  będącego  osobą  fizyczną,  którego  prawomocnie  skazano  za 

przestępstwo: 

a)  o którym  mowa  w  art.  165a,  art.  181-188,  art.  189a,  art.  218-221,  art.  228-230a, 

art. 250a, art. 258 lub art. 270-309 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. 

poz. 553, z późn. zm.) lub art. 46 lub art. 48 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. 

U. z 2016 r. poz. 176), 

b)  o  charakterze  terrorystycznym,  o  którym  mowa  w  art.  115  §  20  ustawy  z  dnia  6 

czerwca 1997 r. - Kodeks karny, 

c)  skarbowe, 

d)  o którym mowa w art. 9 lub art. 10 ustawy z dnia 15 czerwca 2012 r. o skutkach 

powierzania  wykonywania  pracy  cudzoziemcom  przebywającym  wbrew  przepisom  na 

terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. poz. 769); 

14)  wykonawcę,  jeżeli  urzędującego  członka  jego  organu  zarządzającego  lub 

nadzorczego,  wspólnika  spółki  w  spółce  jawnej  lub  partnerskiej  albo  komplementariusza  w 

spółce  komandytowej  lub  komandytowo-akcyjnej  lub  prokurenta  prawomocnie  skazano  za 

przestępstwo, o którym mowa w pkt 13; 

21)  wykonawcę  będącego  podmiotem  zbiorowym,  wobec  którego  sąd  orzekł  zakaz 

ubiegania się o zamówienia publiczne na podstawie ustawy z dnia 28 października 2002 r. o 

odpowiedzialności  podmiotów  zbiorowych  za  czyny  zabronione  pod  groźbą  kary  (Dz.  U.  z 

2015 r. poz. 1212, 1844 i 1855 oraz z 2016 r. poz. 437 i 544); 

W  tym  stanie  rzeczy  Izba  na  podstawie  art.  192  ust.  1  ustawy  Pzp  postanowiła 

oddalić odwołanie.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem 

przepisów  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

                                                                       Przewodniczący:…………………………