Sygn. akt: KIO 1092/17
WYROK
z dnia 19 czerwca 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Katarzyna Brzeska
Protokolant: Edyta Paziewska
po rozP. na rozprawie w dniach: 12 oraz 14 czerwca 2017 r. w W. odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 maja 2017 r. przez
wykonawcę: T.P. S.A. z
siedzibą w W. w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: P.P.L.K. S. A. z
siedzibą w W.
przy udziale
wykonawcy T. S. A. z siedzibą w P. zgłaszającego przystąpienie po stronie
Zamawiającego
przy udziale
wykonawcy N. S. A. z siedzibą w S. zgłaszającego przystąpienie po stronie
Zamawiającego
orzeka:
1. Oddala odwołanie
2. Kosztami postępowania obciąża wykonawcę T.P. S.A. z siedzibą w W. i:
1) zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę
20 000 zł 00 gr.
(słownie: dwadzieścia tysięcy złotych zero groszy), uiszczoną przez
wykonawcę
T.P. S.A. z siedzibą w W. tytułem wpisu od odwołania;
2) zasądza od
wykonawcy: T.P. S.A. z siedzibą w W. kwotę 3 600 zł 00 gr.
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) na rzecz
Zamawiającego:
P.P.L.K. S. A. z siedzibą w W. stanowiącą uzasadnione koszty strony poniesione
z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika;
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. z 2015 r., poz. (...) z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego
Warszawa Praga w Warszawie.
Przewodniczący:
……………………
Sygn. akt KIO 1092/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – P.P.L.K. S. A. z siedzibą w W.
prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego, na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. z 2015 r., poz. (...)) (zwanej dalej również „ustawą Pzp”), postępowanie
o udzielenie zamówienia na zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu Prace na
linii kolejowej nr (...) na odcinku S.-E..
Wartość zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.
Wykonawca - T.P. S.A. z siedzibą w W. (zwany dalej „Odwołującym”)
w dniu 29 maja
2017 r. (data wpływu do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej) złożył odwołanie wobec
czynności Zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego z postępowania
na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, z uwagi na niezgodność treści oferty z SIWZ,
zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez
odrzucenie oferty Odwołującego pomimo braku podstaw faktycznych i prawnych do
przypisania ofercie niezgodności z treścią SIWZ, art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp poprzez
brak uzasadnienia faktycznego i prawnego dla czynności odrzucenia oferty Odwołującego,
art 87 ust. 1 ustawy Pzp poprzez zaniechanie zwrócenia się do Odwołującego o udzielenie
wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty, art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez prowadzenie
postępowania w sposób naruszający zasady równego traktowania wykonawców oraz
zachowania uczciwej konkurencji. W związku z powyższym, Odwołujący wniósł o
uwzględnienie odwołania, nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia czynności odrzucenia
oferty Odwołującego, uwzględnieniem oferty Odwołującego w toku dalszego postępowania,
w tym dokonanie jej oceny w ramach przewidzianych kryteriów oceny ofert, ewentualnie:
nakazanie Zamawiający wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień w trybie art. 87 ust
1 ustawy Pzp, obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania, w tym kosztami
zastępstwa prawnego.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz
postanowienia SIWZ, ofertę wykonawcy T.P. S.A. z siedzibą w W. jak również
oświadczenia i stanowiska stron oraz uczestników postępowania złożone w trakcie
rozprawy, skład orzekający Izby ustalił i zważył, co następuje:
Odwołanie, wobec nie stwierdzenia na posiedzeniu niejawnym braków formalnych
oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu..
Ponadto Izba ustaliła, że Odwołujący przekazał Zamawiającemu kopię niniejszego
odwołania.
Ponadto Izba stwierdziła, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do korzystania
ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Izba ustaliła również, że wezwanie do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym
miało miejsce w dniu 30 maja 2017 r.
Izba ustaliła, że do niniejszego postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego zgłosili przystąpienie następujący wykonawcy:
- T. S. A. z siedzibą w P.
zgłaszający przystąpienie po stronie Zamawiającego,
- N. S. A. z siedzibą w S.
zgłaszający przystąpienie po stronie Zamawiającego.
Izba potwierdziła skuteczność przystąpień do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego wykonawców: T. S. A. z siedzibą w P. oraz N. S. A. z siedzibą w S.
(zwanych dalej odpowiednio: „Przystępującym T.” oraz „Przystępującym N.”).
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje:
Przedmiotem zamówienia jest: „Zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach projektu
Prace na linii kolejowej nr (...) na odcinku S.-E.”.
/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, str. 1/.
Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (zwana dalej również: „SIWZ”)
zawierała m. in. następujące postanowienia:
Zgodnie z SubKLAUZULĄ 5.2 DOKUMENTY WYKONAWCY: Na Dokumenty
Wykonawcy będą składały się: dokumenty techniczne wyszczególnione w wymaganiach
Zamawiającego, dokumenty, niezbędne do ustanawiania ograniczonych praw rzeczowych na
nieruchomościach nie będących własnością Zamawiającego, dokumenty pozwalające
uzyskać wszystkie wymagane przepisami zatwierdzenia, w tym niezbędne uzgodnienia,
decyzje lokalizacyjne,
pozwolenia na budowę oraz dokumenty opisane wSubKLAUZULI 5.6 i
w SubKLAUZULI 5.7 Warunków Szczególnych. (...) Jeżeli w Wymaganiach Zamawiającego
nie podano inaczej, to żaden okres przeglądu nie przekroczy 21 dni,
licząc od dnia, kiedy
Inżynier otrzyma dany Dokument Wykonawcy i powiadomienie Wykonawcy. (...) b) realizacja
takiej części Robót, nie rozpocznie się przed upływem okresów przeglądu wszystkich
Dokumentów Wykonawcy, które odnoszą się do jej projektowania i realizacji....
/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, Warunki
Umowy, str.51/104/.
Zgodnie z pkt 3.3.3 PFU: „W przypadku realizacji robót budowalnych wymagających
PnB, w razie konieczności, Wykonawca zobowiązany jest w ramach realizacji zamówienia
pozyskać decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej i/lub decyzję o ustaleniu lokalizacji
inwestycji celu publicznego. Wykonawca opracuje (we współpracy z Zamawiającym) wnioski
wraz z niezbędnymi załącznikami o wydanie: decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej l/lub
decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. (...) Po opracowaniu wniosków
(wraz z załącznikami) Wykonawca przekaże Zamawiającemu opracowane, kompletne
materiały celem akceptacji.
/dokumentacja postępowania: Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia, Program
Funkcjonalno-Użytkowy, str. 74/211/.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, że w niniejszym postępowaniu m. in. oferty złożyli
następujący wykonawcy:
1. T.P. S.A. z siedzibą w W.,
2. T. S. A. z siedzibą w P.,
3. N. S. A. z siedzibą w S..
/dokumentacja postępowania: Zawiadomienie o odrzuceniu oferty Odwołującego z dnia 18
maja 2017 r. /.
Zamawiający w dniu 24 kwietnia 2017 r. wystąpił do Odwołującego o wyjaśnienie
sposobu oferowanego skrócenia Etapu 3 realizacji przedmiotowego zadania.
/dokumentacja postępowania: Wezwanie Zamawiającego z dnia 24 kwietnia 2017 r./.
Odwołujący w dniu 28 kwietnia 2017 r. udzielił Zamawiającemu wyjaśnień w niniejszej
sprawie. Niniejsze wyjaśnienia zostały przez Odwołującego zastrzeżone jako tajemnicę
przedsiębiorstwa.
/dokumentacja postępowania: Odpowiedź Odwołującego z dnia 28 kwietnia 2017 r.
zastrzeżona jako tajemnica przedsiębiorstwa/.
Zamawiający w dniu 18 maja 2017 r. odrzucił ofertę Odwołującego na podstawie art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
/dokumentacja postępowania: Zawiadomienie o odrzuceniu oferty Odwołującego z dnia 18
maja 2017 r., uzasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego zastrzeżono jako tajemnicę
przedsiębiorstwa/.
Od niniejszej czynności Zamawiającego wykonawca: T.P. S.A. z siedzibą w W. wniósł
odwołanie w dniu 29 maja 2017 r.
/dokumentacja postępowania: Odwołanie wykonawcy T.P. S.A. z siedzibą w W. z dnia 29
maja 2017 r. /.
Izba ustaliła również że Zamawiający pismem z dnia 12 czerwca 2017 r. złożył
odpowiedź na odwołanie, wnosząc o jego oddalenie w całości.
/dokumentacja postępowania: Odpowiedź na odwołanie z dnia 12 czerwca 2017 r.,
odpowiedź na odwołanie częściowo zastrzeżona jako tajemnica przedsiębiorstwa/.
Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje:
Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy, oświadczenia
i stanowiska stron oraz uczestników postępowania przedstawione podczas rozprawy, Izba
uznała, iż odwołanie jest niezasadne i nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba - oceniając zarzut dotyczący odrzucenia oferty wykonawcy T.P. S.A. z siedzibą
w W. na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, z uwagi na niezgodność oferty
Odwołującego z treścią SIWZ - uznała, że zarzut ten nie potwierdził się w zebranym przez
Izbę materiale dowodowym. Izba wzięła pod uwagę następujące okoliczności faktyczne i
prawne:
Odwołujący zaoferował realizację zamówienia na warunkach nieodpowiadających
wymaganiom określonym w SIWZ. Niezgodność treści oferty Odwołującego miała dotyczyć
postanowień SIWZ: Subklauzula 5.2 DOKUMENTY WYKONAWCY: „Na Dokumenty
Wykonawcy będą składały się: dokumenty techniczne wyszczególnione w wymaganiach
Zamawiającego, dokumenty, niezbędne do ustanawiania ograniczonych praw rzeczowych na
nieruchomościach nie będących własnością Zamawiającego, dokumenty pozwalające
uzyskać wszystkie wymagane przepisami zatwierdzenia, w tym niezbędne uzgodnienia,
decyzje lokalizacyjne,
pozwolenia na budowę oraz dokumenty opisane w Subklauzuli 5.6 i w
Subklauzuli 5.7 Warunków Szczególnych. (...) Jeżeli w Wymaganiach Zamawiającego nie
podano inaczej, to żaden okres przeglądu nie przekroczy 21 dni,
licząc od dnia, kiedy
Inżynier otrzyma dany Dokument Wykonawcy i powiadomienie Wykonawcy. (...) b) realizacja
takiej części Robót, nie rozpocznie się przed upływem okresów przeglądu wszystkich
Dokumentów Wykonawcy, które odnoszą się do jej projektowania i realizacji...". Ponadto
zgodnie z pkt 3.3.3 PFU: „W przypadku realizacji robót budowalnych wymagających PnB, w
razie konieczności, Wykonawca zobowiązany jest w ramach realizacji zamówienia pozyskać
decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej i/lub decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji
celu publicznego. Wykonawca opracuje (we współpracy z Zamawiającym) wnioski wraz z
niezbędnymi załącznikami o wydanie: decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej l/lub
decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. (...) Po opracowaniu wniosków
(wraz z załącznikami) Wykonawca przekaże Zamawiającemu opracowane, kompletne
materiały celem akceptacji."
Zatem na potrzeby przedmiotowego zamówienia Zamawiający przewidział, że żaden
okres przeglądu nie przekroczy 21 dni, licząc od dnia, kiedy Inżynier otrzyma dany
Dokument Wykonawcy i powiadomienia Wykonawcy - Subklauzula 5.2. Warunków
Kontraktu. Działanie Odwołującego sprowadzało się do skrócenia etapu 3 i 4, jednocześnie
skracając
terminy
przewidziane
dla
Zamawiającego
(np.
Odwołujący
narzucił
Zamawiającemu 7 dni na sprawdzenie wniosku).
Izba zgodziła się z Odwołującym, że niektóre czynności mogą być wykonane przez
wykonawcę przed podpisaniem umowy, ale niewątpliwie jak wskazał Zamawiający
większość czynności musi być wykonana po podpisaniu kontraktu, zatem istotnym – w tym
przypadku - jest data rozpoczęcia umowy. Zauważenia również wymaga, że koniecznym jest
również współdziałanie wykonawcy z Zamawiającym, czego nie można pominąć
rozstrzygając niniejszy spór.
Nie można zgodzić się z Odwołującym, ze skrócenie tych etapów nie odnosi się do
merytorycznej części oferty (jej treści), skoro etapy – które zostały skrócone przez
wykonawcę stanowiły pozacenowe kryteria oceny ofert i niewątpliwie odnosiły się do
warunków realizacji. Izba nie zgodziła się z Odwołującym, że niniejsze naruszenia warunków
kontraktu nie dotyczyło treści oferty (jej merytorycznej części oferty). Zgodzić należało się z
Zamawiającym, że naruszenie warunków kontraktu mogło prowadzić do manipulacji
przyznawaną punktacją (w ramach pozacenowych kryteriów oceny ofert).
Zgodzić należało się z Zamawiającym i Przystępującym T., że Zamawiający miał
prawo wystąpić do Odwołującego o wyjaśnienia, co Zamawiający uczynił wezwaniem z dnia
24 kwietnia 2017 r.
Izba nie dopatrzyła się w działaniach Zamawiającego złamania zasady równości,
Zamawiający wyjaśnił na rozprawie w jakich okolicznościach występował do wykonawców o
wyjaśnienia. Kluczem do wzywania wykonawców o wyjaśnienia była okoliczność skrócenia
etapu 3 i niezależnie etapu 4 w stosunku do ofert wszystkich wykonawców.
Trudno też zarzucić Zamawiającemu, że powinien powyższą kwestię wyjaśniać po
raz kolejny, skoro występował o wyjaśnienia do Odwołującego. Zamawiający nie wzywał
ponownie o wyjaśnienia Odwołującego, gdyż złożone wyjaśnienia były dla Zamawiającego
jasne, czytelne a złożone wyjaśnienia Odwołującego – w zakresie skrócenia terminu etapu 3
- potwierdziły obawy Zamawiającego, a wykonawca poczynił błąd w samych założeniach,
interpretacji postanowień SIWZ.
Zgodzić należało się z Przystępującym T., że wykonawca zobowiązany był do
przestrzegania regulacji Zamawiającego zawartych na stronie internetowej Zamawiającego,
do czego Odwołujący się nie zastosował w niniejszym postępowaniu.
Izba nie zgodziła się z Odwołującym co do naruszenia art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp
– t.j. braku uzasadnienia faktycznego i prawnego odrzucenia oferty Odwołującego. W piśmie
z dnia 18 maja 2017 r. znajduje się uzasadnienie prawne odrzucenia oferty Odwołującego
jak również znajduje się uzasadnienie faktyczne, które w precyzyjny sposób wskazuje na
intencje Zamawiającego. Odnosząc się do przywołanych przez Zamawiającego dodatkowych
postanowień
SIWZ
wskazane
postanowienia
potwierdzają
właściwość
decyzji
Zamawiającego wyrażonej w piśmie z dnia 18 maja 2017 r. W ocenie Izby przedstawiona
przez Zamawiającego argumentacja mieści się w podstawie faktycznej odrzucenia,
Zamawiający nie wyszedł poza jej granice, wskazał jedynie na postanowienia, które
potwierdzają właściwość i prawidłowość jego decyzji oraz przytoczonej argumentacji w
podstawie odrzucenia z dnia 18 maja 2017 r. Zgodzić należało się z Zamawiającym i
Przystępującymi, że do oceny zgodności treści oferty z SIWZ należy brać pod uwagę
całokształt,
wszystkie
postanowienia
specyfikacji,
a regulacje
wskazane
przez
Zamawiającego nie mogą być odczytywane fragmentarycznie. Co do złożonego przez
Odwołującego materiału dowodowego Izba zgodziła się, że mają one charakter
niekompletny, dlatego też nie mogą – w tej sprawie – być brane pod uwagę przez Izbę. Co
do złożonych dowodów - protokołów tj. 71B/2015 zgodzić należało się z Zamawiającym, że
dotyczą one tylko fragmentu odcinka jednej branży oraz istniejącej już dokumentacji
projektowej, co do protokołu z dn. 24 marca 2017 r. w zał. nr 2 zostało wskazane szereg
wad. W przypadku protokołu nr 8 dotyczył on tylko projektu wykonawczego, analogicznie
protokół nr 67/2014. Wobec powyższego Krajowa Izba Odwoławcza nie brała pod uwagę
ww. dowodów złożonych w tej sprawie.
Wobec tak zaistniałego stanu faktycznego Krajowa Izba Odwoławcza nie znalazła
podstaw do uwzględnienia niniejszego odwołania. W konsekwencji mając na względzie
okoliczności niniejszej sprawy, orzeczono jak w sentencji, na podstawie przepisu art. 192
ust. 1 ustawy Pzp. Zatem, odwołanie podlega oddaleniu.
W konsekwencji na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy Pzp Izba w
punkcie 1 sentencji orzekła w formie wyroku, oddalając odwołanie. W punkcie 2 sentencji
Izba orzekła o kosztach na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp stosownie do jego
wyniku, zaś zgodnie z § 3 pkt 1 lit. b) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (dz. U. Nr 41, poz. 238),
Izba zasądziła od Odwołującego na rzecz Zamawiającego koszty strony poniesione z tytułu
wynagrodzenia pełnomocnika w kwocie 3.600 zł.
Przewodniczący:
…………………….