KIO 1111/17 WYROK dnia 13 czerwca 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1111/17 

WYROK 

z dnia 13 czerwca 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Agnieszka Trojanowska 

Protokolant:   

Mateusz Zientak 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  Warszawie  w  dniu  13  czerwca  2017  r.  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  1  czerwca  2017r.  przez 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie  P.  E.  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w W., (…) i P. M. Spółka Akcyjna z siedzibą w W., (…) w 

postępowaniu 

prowadzonym 

przez 

zamawiającego 

Miejskie 

Przedsiębiorstwo 

Oczyszczania w W. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W., (…) 

przy  udziale

 wykonawców wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  E. I.  C. 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  Ł.,  (…)  i  E.  Spółka  Akcyjna  z 

siedzibą w W., (…)  zgłaszających swoje przystąpienie w sprawie sygn. akt KIO 1111/17 po 

stronie zamawiającego 

orzeka: 

1.  uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu: 

a)  unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,  

b)  powtórzenie czynności badania i oceny ofert, 

c)  dokonanie  zaniechanej  czynności  wykluczenia  wykonawców  wspólnie 

ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  E.  I.  C.  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Ł., (…) i E. Spółka Akcyjna z siedzibą w W., 

(…) na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 i 17 gdyż wykonawcy ci nie wykazali 

spełniania warunków udziału w postępowaniu określonych w pkt 6.2.2.1.4 i 

pkt. 6.2.2.1.5 siwz, albowiem złożone przez nich z winy nieumyślnej decyzje 

nie  stanowią  dokumentów  potwierdzających  posiadanie  przez  Konsorcjum 

E.  uprawnienia  do  prowadzenia  działalności  w  zakresie  modernizacji  i 

odpowiednio 

napraw 

suwnic, 

wciągników, 

wyciągarek, 

wózków 

jezdniowych,  podczas  gdy  w  załączonym  do  tych  decyzji  wykazie  osób 

odpowiedzialnych  za  modernizacje/naprawy  oraz  za  kontrolę  jakości  nie 


została  wskazana  żadna  osoba  odpowiedzialna  za  modernizację/naprawę 

suwnic,  wciągników,  wyciągarek,  wózków  jezdniowych,  co  wprowadziło 

zamawiającego  w  błąd  polegający  na  wyborze  ich  oferty  jako 

najkorzystniejszej,  

2. kosztami postępowania obciąża 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie 

zamówienia E. I. C. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł., (…) i E. 

Spółka Akcyjna z siedzibą w W., (…) i:  

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę

  15  000zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców 

wspólnie  ubiegających  się  o  zamówienie  P.  E.  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością  z siedzibą  w W., (…) i P.  M. Spółka Akcyjna z siedzibą  w W. , 

(…)  tytułem wpisu od odwołania,  

2.2. zasądza od 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia E.  I. 

C. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł., (…) i E. Spółka Akcyjna z 

siedzibą w W., (…) na rzecz wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie P. 

E.  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w  W.  (…)  i  P.  M.  Spółka 

Akcyjna  z  siedzibą  w  W.,  (…)  kwotę  18  600  zł  00  gr  (słownie  :  osiemnaście  tysięcy 

sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z 

tytułu wpisu i zastępstwa prawnego, 

2.3. zasądza od 

wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia E. I. 

C. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł., (…) i E. Spółka Akcyjna z 

siedzibą w W., (…) na rzecz zamawiającego Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania w 

W. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w W., (…) kwotę 3 600zł. 00 gr 

(słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  stanowiącą  koszty  postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu zastępstwa prawnego.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień  

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm. z 2016r. poz. 831, 996, 1020, 1250, 1265, 

1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za 

pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w 

Warszawie. 

Przewodniczący:      …………… 


Sygn. akt KIO 1111/17 

Uzasadnienie 

Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na 

zorganizowanie  i  prowadzenie  serwisu  przemysłowego  zostało  wszczęte  przez 

zamawiającego  ogłoszeniem  opublikowanym  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  z 

dnia 8 lutego 2017r. za numerem 2017/S 027 – 047749.  

W  dniu  22  maja  2017r.  zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wyborze  oferty 

najkorzystniejszej tj. oferty wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia 

E. I. C. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Ł., (…) i E. Spółka Akcyjna z 

siedzibą w W., (…) – dalej Konsorcjum E..  

W dniu 1 czerwca 2017r. wykonawcy  wspólnie ubiegający się o zamówienie P. E. spółka z 

ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  w W., (…)  i  P.  M.  Spółka  Akcyjna  z  siedzibą  w 

W.,  (…)  –  dalej  odwołujący  wnieśli  odwołanie.  Odwołanie  zostało  wniesione  przez 

pełnomocnika  działającego  na  podstawie  pełnomocnictwa  z  dnia  1  czerwca  2017r. 

udzielonego  przez  prezesa  zarządu  P.  E.  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością 

upoważnionego  do  samodzielnej  reprezentacji  tej  firmy,  zgodnie  z  załączonym  odpisem  z 

KRS.  P.  E.  działał  w  imieniu  własnym  oraz  w  imieniu  drugiego  członka  konsorcjum  na 

podstawie pełnomocnictwa z dnia 9 marca 2017r. udzielonego przez prezesa i wiceprezesa 

zarządu P. M. SA, ujawnionych w KRS i upoważnionych do łącznej reprezentacji, zgodnie z 

załączonym odpisem z KRS. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu 1 

czerwca 2017r.  

Odwołujący  zaskarżył  czynność  zamawiającego  polegającą  na  zaniechaniu  odrzucenia 

oferty Konsorcjum E. pomimo, że Konsorcjum E. nie wykazało spełnienia warunków udziału 

w postępowaniu w zakresie określonym w pkt 6.2.2.1.4 oraz 6.2.2.1.5 SIWZ obowiązującej w 

postępowaniu,  co  w  konsekwencji  doprowadziło  do  uznania  oferty  złożonej  przez 

Konsorcjum E. jako najkorzystniejszej w postępowaniu. 

Zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

I. 

art. 24 ust, 1 pkt 12 ustawy przez: 

a. 

bezzasadne uznanie, że decyzja Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego przedłożona 

przez  Konsorcjum  E.  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu 

określonego  w  pkt  6.2.2.1.4  siwz  stanowi  dokument  potwierdzający  posiadanie  przez 

Konsorcjum  E.  uprawnienia  do  prowadzenia  działalności  w  zakresie  modernizacji  suwnic, 

wciągników,  wyciągarek,  wózków  jezdniowych,  podczas  gdy  w  załączonym  do  tej  decyzji 

wykazie  osób  odpowiedzialnych  za  modernizacje  oraz  za  kontrolę  jakości  nie  została 

wskazana  żadna  osoba  uprawniona  do  modernizacji  suwnic,  wciągników,  wyciągarek, 


wózków  jezdniowych,  co  oznacza,  że  Konsorcjum  E.  nie  posiada  uprawnienia  do 

prowadzenia działalności w zakresie modernizacji suwnic, wciągników, wyciągarek, wózków 

jezdniowych, 

b. 

bezzasadne uznanie, że decyzja Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego przedłożona 

przez  Konsorcjum  E.  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu 

określonego  w  pkt  6.2.2.1.5  siwz  stanowi  dokument  potwierdzający  posiadanie  przez 

Konsorcjum  E.  uprawnienia  do  prowadzenia  działalności  w  zakresie  naprawy  suwnic, 

wciągników,  wyciągarek,  wózków  jezdniowych,  podczas  gdy  w  załączonym  do  tej  decyzji 

wykazie  osób  odpowiedzialnych  za  naprawy  oraz  za  kontrolę  nie  została  wskazana  żadna 

osoba  uprawniona  do  naprawy  suwnic,  wciągników,  wyciągarek,  wózków  jezdniowych,  co 

oznacza, że Konsorcjum E. nie posiada uprawnienia do prowadzenia działalności w zakresie 

naprawy suwnic, wciągników, wyciągarek, wózków jezdniowych, 

II, 

art.  24  ust.  1  pkt  16  ustawy  przez  zaniechanie  wykluczenia  Konsorcjum  E.  z 

postępowania pomimo, iż Konsorcjum E. w wyniku zamierzonego działania, lub co najmniej 

rażącego  niedbalstwa,  wprowadziło  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji, 

ż

e  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  podczas  gdy  Konsorcjum  E.  nie  spełnia 

warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  określonym  w  pkt  6.2.2,1.4  oraz  6.2.2.1.5 

siwz, 

ewentualnie, w przypadku gdyby zarzut z pkt II powyżej nie potwierdził się: 

III. 

art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  przez  zaniechanie  wykluczenia  Konsorcjum  E.  z 

postępowania  pomimo,  iż  Konsorcjum  E.  w  wyniku  lekkomyślności,  lub  co  najmniej 

niedbalstwa,  przedstawiło  informacje  wprowadzające  zamawiającego  w  błąd,  tj.  informacje, 

ż

e  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  podczas  gdy  Konsorcjum  E.  nie  spełnia 

warunków  udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  określonym  w  pkt  6.2.2.1.4  oraz  6.2.2.1.5 

siwz, a informacje te miały istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w 

postępowaniu, 

co w konsekwencji doprowadziło do zaniechania odrzucenia oferty Konsorcjum E., podczas 

gdy oferta Konsorcjum E. podlega odrzuceniu na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 PZP w zw. z 

art. 24 ust. 4 PZP oraz na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 PZP lub art. 24 ust, 1 pkt 17 PZP w 

zw. z art. 24 ust. 4 PZP. 

Wniósł o: 

merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą („KIO") odwołania i jego 

uwzględnienie w całości, 

unieważnienie  czynności  badania  i  oceny  ofert  w  postępowaniu  i  unieważnienie 

czynności wyboru oferty Konsorcjum E. jako oferty najkorzystniejszej, 

nakazanie  zamawiającemu  dokonania  ponownego  badania  i  oceny  ofert  oraz 

nakazanie zamawiającemu odrzucenie oferty Konsorcjum E., 


zasądzenie  od  zamawiającego  na  rzecz  odwołującego  kosztów  postępowania 

odwoławczego, w tym kosztów doradztwa prawnego, według norm przepisanych i zgodnie z 

fakturą przedstawioną przez odwołującego na rozprawie. 

Wymagania formalne odwołania 

Odwołujący  wskazał,  że  jest  uprawniony  do  wniesienia  niniejszego  odwołania  albowiem 

spełnione  zostały  przesłanki  określone  w  art.  179  ust.  1  ustawy,  odwołujący  ma  interes  w 

uzyskaniu  zamówienia,  gdyż  w  wyniku  naruszenia  przez  zamawiającego  w/w  przepisów 

ustawy  interes  odwołującego,  jako  zainteresowanego  uzyskaniem  przedmiotowego 

zamówienia  w  postępowaniu,  doznał  uszczerbku.  odwołujący  złożył  ofertę  niepodlegającą 

odrzuceniu,  która  w  procesie  badania  i  oceny  ofert  została  sklasyfikowana  na  2  miejscu  w 

rankingu ofert, a wyłącznie  w  wyniku dokonania w/w naruszeń przez  zamawiającego oferta 

odwołującego nie została wybrana jako oferta najkorzystniejsza w postępowaniu. W związku 

z  powyższym,  odwołujący  narażony  jest  na  poniesienie  szkody  w  postaci  nieuzyskania 

przedmiotowego  zamówienia.  W  przypadku  uwzględnienia  niniejszego  odwołania  oferta 

odwołującego zostanie sklasyfikowana jako najkorzystniejsza w postępowaniu, a tym samym 

odwołujący uzyska niniejsze zamówienie. 

Warunki  udziału  w  postępowaniu  zostały  określone  przez  zamawiającego  w  pkt  6.2.2  siwz 

obowiązującej  w  postępowaniu.  Zgodnie  z  pkt  6.2.2.1.4  siwz  zamawiający  wymagał 

posiadania  uprawnień  zgodnie  z  ustawą  o  dozorze  technicznym  z  dnia  21  grudnia  2000  r. 

(Dz.  U.  z  2000  r,,  Nr  122,  poz.  1321  z  późn.  zm.)  do  prowadzenia  działalności  w  zakresie 

modernizacji suwnic, wciągników, wyciągarek, wózków jezdniowych. 

Zgodnie z pkt 6.2.2.1.5 siwz zamawiający wymagał posiadania uprawnień zgodnie z ustawą 

O  dozorze  technicznym  z  dnia  21  grudnia  2000  r.  (Dz.  U.  z  2000  r.,  Nr  122,  poz.  1321  z 

późn.  zm.)  do  prowadzenia  działalności  w  zakresie  naprawy  suwnic,  wciągników, 

wyciągarek, wózków jezdniowych. 

Jako dowód odwołujący powołał siwz obowiązująca w postępowaniu z 1 lutego 2017 r.  

Otwarcie  ofert  złożonych  w  postępowaniu  nastąpiło  w  dniu  16  marca  2017  r.  Oferty  w 

postępowaniu  złożyło  czterech  wykonawców,  spośród  których  Konsorcjum  E.  zaoferowało 

wykonanie przedmiotu zamówienia za najniższą cenę. 

Pismem z dnia 5 kwietnia 2017 r. o sygnaturze (…) zamawiający wezwał Konsorcjum E. do 

złożenia aktualnych na dzień złożenia ofert oświadczeń lub dokumentów wymaganych przez 

zamawiającego  potwierdzających  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu  oraz 

potwierdzających brak podstaw do wykluczenia z postępowania. 

W odpowiedzi na powyższe wezwanie, Konsorcjum E. w dniu 14 kwietnia 2017 r. przedłożyło 

stosowne dokumenty. 

Jako dowód odwołujący powołał pismo Konsorcjum E. i 14 kwietnia 2017 r.  


W  celu  potwierdzenia  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  określonego  w  pkt 

6.2.2.1.4  siwz,  Konsorcjum  E.  przedłożyło  certyfikat  wydany  przez  Prezesa  Urzędu  Dozoru 

Technicznego  („UDT"),  potwierdzający  uprawnienie  E.  I.  do  dokonywania  modernizacji 

dźwigów  osobowych,  dźwigów  towarowych,  dźwigów  towarowych  małych,  dźwigów 

budowlanych,  podestów  ruchomych,  suwnic,  żurawi  stałych,  żurawi  samojezdnych,  żurawi 

szynowych,  żurawi  przenośnych,  żurawi  przewoźnych,  wciągników,  wciągarek,  elementów 

urządzeń dźwignicowych, dźwigników, elementów dźwigów, wózków jezdniowych, zgodnie z 

decyzją Prezesa UDT nr (…), uprawniającą E. I. do dokonywania modernizacji w powyższym 

zakresie („Decyzja nr 1"). 

Do  Decyzji  nr  1  został  załączony  wykaz  osób  odpowiedzialnych  za  modernizacje  oraz  za 

kontrolę  jakości.  Jedyną  osobą  wymienioną  w  wykazie  jest  Pan  G.  G.,  odpowiedzialny  za 

kontrolę  jakości.  W  wykazie  nie  wymieniono  natomiast  żadnej  osoby  uprawnionej  do 

wykonywania modernizacji w zakresie określonym w Decyzji nr 1. 

Jako  dowód  odwołujący  powołał  decyzję  Prezesa  (…)  z  dnia  6  grudnia  2014  r.  wraz  z 

załącznikami. 

W  celu  potwierdzenia  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu  określonego  w  pkt 

6.2.2.1.5  siwz,  Konsorcjum  E.  przedłożyło  certyfikat  wydany  przez  Prezesa  UDT, 

potwierdzający  uprawnienie  E.  I.  do  wykonywania  napraw  dźwigów  osobowych,  dźwigów 

towarowych,  dźwigów  towarowych  małych,  dźwigów  budowlanych,  podestów  ruchomych, 

suwnic,  żurawi  stałych,  żurawi  samojezdnych,  żurawi  szynowych,  żurawi  przenośnych, 

ż

urawi  przewoźnych,  wciągników,  wciągarek,  elementów  urządzeń  dźwignicowych, 

dźwigników, elementów dźwigów, wózków jezdniowych, zgodnie z decyzją Prezesa UDT nr 

UD-14-130-N/3-  14,  uprawniającą  E.  I.    do  wykonywania  napraw  w  powyższym  zakresie 

(„Decyzja nr 2"). 

Do Decyzji nr 2 został załączony wykaz osób odpowiedzialnych za naprawy oraz za kontrolę 

jakości.  Jedyną  osobą  wymienioną  w  wykazie  jest  Pan  G.  G.,  odpowiedzialny  za  kontrolę 

jakości.  W  wykazie  nie  wymieniono  natomiast  żadnej  osoby  uprawnionej  do  wykonywania 

napraw w zakresie określonym w Decyzji nr 2. 

Jako  dowód  odwołujący  powołał  decyzję  Prezesa  (…)  z  dnia  6  grudnia  2014  r.  wraz  z 

załącznikami. 

Pomimo  wystąpienia  wskazanych  uchybień,  zamawiający  nie  wezwał  Konsorcjum  E.  do 

wyjaśnień ani do uzupełnienia powyższych dokumentów. 

W  dniu  22  maja  2017  roku  zamawiający  poinformował  wykonawców  biorących  udział  w 

postępowaniu o wyborze oferty Konsorcjum E. jako najkorzystniejszej. Oferta odwołującego 

została sklasyfikowana na drugim miejscu w rankingu ofert. 

Jako  dowód  odwołujący  powołał  zawiadomienie  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  z  22 

maja 2017 r. 


Odwołujący  podkreślił,  iż  w  jego  ocenie  Konsorcjum  E.  nie  wykazało,  iż  spełnia  warunki 

udziału  w  postępowaniu  w  zakresie  określonym  w  pkt  6.2.2.1.4  oraz  6.2.2.1.5  siwz,  tj.  że 

posiada  uprawnienia  do  prowadzenia  działalności  w  zakresie  modernizacji  suwnic, 

wciągników,  wyciągarek,  wózków  jezdniowych  oraz  w  zakresie  naprawy  wskazanych 

urządzeń. 

W  szczególności,  za  potwierdzenie  spełnienia  powyższych  warunków  udziału  w 

postępowaniu nie mogą być uznane Decyzja nr 1 oraz Decyzja nr 2. 

Odwołujący  wskazał, że do Decyzji nr 1 został załączony  wykaz osób odpowiedzialnych za 

dokonywanie  modernizacji  oraz  za  kontrolę  jakości  dokonywanych  modernizacji.  Dokument 

ten stanowi wyczerpujące wyliczenie wszystkich osób odpowiedzialnych za (i) dokonywanie 

modernizacji  oraz  (ii)  kontrolę  jakości  dokonywanych  modernizacji  urządzeń  objętych 

Decyzją nr 1. Innymi słowy, tylko osoby wskazane w przedmiotowym wykazie są uprawnione 

do wykonywania prac w zakresie objętym Decyzją nr 1. 

Jak zostało wskazane powyżej, jedyną osobą wymienioną w wykazie załączonym do Decyzji 

nr  1  jest  Pan  G.  G.,  który  posiada  uprawnienia  tylko  i  wyłącznie  do  wykonywania  prac  w 

zakresie kontroli jakości dokonywanych modernizacji. 

Podkreślił,  że  na  mocy  Decyzji  nr  1  nie  zostały  nadane  żadnej  osobie  uprawnienia  do 

dokonywania modernizacji urządzeń objętych ta decyzją. 

Co  za  tym  idzie,  również  E.  I.,  na  podstawie  Decyzji  nr  1  posiada  uprawnienia  do 

prowadzenia działalności wyłącznie w zakresie kontroli jakości dokonywanych modernizacji, 

a nie do dokonywania samych modernizacji. 

Odwołujący zauważył, że gdyby bowiem E. I. posiadał również uprawnienia do dokonywania 

modernizacji  (a  nie  tylko  do  kontrolowania  jakości  już  dokonanych  modernizacji),  to  w 

Decyzji nr 1 zostałyby wskazane również osoby uprawnione do wykonywania tych czynności. 

odwołującemu  ta  problematyka  jest  doskonale  znana,  gdyż  sam  legitymuje  się  stosowną 

decyzją  Prezesa  UDT  w  tym  zakresie,  w  której  zostały  wskazane  zarówno  osoby 

odpowiedzialne za dokonywanie modernizacji, jak i za kontrolowanie jakości już dokonanych 

modernizacji. 

Jako  dowód  odwołujący  powołał  Decyzję  Prezesa  UDT  nr  (…)  z  dnia  18  listopada  2014  r. 

wraz z załącznikami. 

Odwołujący  stwierdził,  że  E.  I.  (a  co  za  tym  idzie,  również  Konsorcjum  E.),  nie  posiada 

uprawnień  do  prowadzenia  działalności  w  zakresie  modernizacji  suwnic,  wciągników. 

wyciągarek.  wózków  jezdniowych  (a  jedynie  do  kontroli  jakości  modernizacji,  które  zostały 

już  dokonane),  a  wiec  nie  spełnia  warunku  udziału  w  postępowaniu  określonego  w  pkt 

6.2.2.1.4 siwz.  

Analogiczna sytuacja dotyczy Decyzji nr 2, którą Konsorcjum E. przedstawiło aby  wykazać, 

ż

e  spełnia  warunek  udziału  w  postępowaniu  określony  w  pkt  6.2.2.1.5  siwz,  tj.  posiada 


uprawnienia  do  prowadzenia  działalności  w  zakresie  napraw  suwnic,  wciągników, 

wyciągarek, wózków jezdniowych. 

Również  i  w  tym  przypadku,  załącznikiem  do  przedłożonego  przez  Konsorcjum  E. 

dokumentu  jest  wykaz  osób  odpowiedzialnych  za  wykonywanie  napraw  oraz  za  kontrolę 

jakości wykonywanych napraw. Podobnie jak w  przypadku Decyzji nr 1,  wymieniono  w nim 

jedynie  Pana  G.  G.,  który  posiada  uprawnienia  tylko  w  zakresie  kontroli  jakości 

wykonywanych  napraw.  Na  mocy  Decyzji  nr  2  nie  zostały  więc  nadane  żadnej  osobie 

uprawnienia do wykonywania napraw urządzeń objętych ta decyzją. 

Podobnie  jak  w  przypadku  Decyzji  nr  1,  w  ocenie  odwołującego  należy  uznać,  że  E.I.,  na 

podstawie  Decyzji  nr  2  posiada  uprawnienia  do  prowadzenia  działalności  wyłącznie  w 

zakresie kontroli jakości wykonywanych napraw, a nie do wykonywania samych napraw. 

Odwołujący  ponownie  zauważył,  że  gdyby  bowiem  E.  I.    posiadał  również  uprawnienia  do 

wykonywania  napraw  (a  nie  tylko  do  kontrolowania  jakości  już  wykonanych  napraw),  to  w 

Decyzji nr 2 zostałyby wskazane również osoby uprawnione do wykonywania tych czynności. 

Odwołującemu  ta  problematyka  jest  doskonale  znana,  gdyż  sam  legitymuje  się  stosowną 

decyzją  Prezesa  UDT  w  tym  zakresie,  w  której  zostały  wskazane  zarówno  osoby 

odpowiedzialne  za  wykonywanie  napraw,  jak  i  za  kontrolowanie  jakości  już  wykonanych 

napraw. 

Jako  dowód  powołał  decyzję  Prezesa  UDT  nr  (…)  z  dnia  18  listopada  2014  r.  wraz  z 

załącznikami. 

Podsumowując odwołujący stwierdził, że E. I. (a co za tym idzie, również Konsorcjum E.), nie 

posiada  także  uprawnień  do  prowadzenia  działalności  w  zakresie  napraw  suwnic, 

wciągników,  wyciągarek,  wózków  jezdniowych  (a  jedynie  do  kontroli  jakości  napraw,  które 

zostały  już  wykonane),  a  więc  nie  spełnia  warunku  udziału  w  postępowaniu  określonego  w 

pkt 6.2.2.1.5 siwz. 

Odwołujący  zaznaczył,  że  legitymowanie  się  właściwymi  uprawnieniami  do  prowadzenia 

działalności  w  zakresie  wymaganym  przez  zamawiającego,  ma  absolutnie  kluczowe 

znaczenie  w  postępowaniach  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  których  przedmiotem 

jest  wykonywanie  zaawansowanych  technologicznie  usług  (jak  ma  to  miejsce  w  przypadku 

postępowania). Wynika to z faktu, że wykonawca nieposiadający stosownych uprawnień, nie 

daje rękojmi prawidłowego wykonania zamówienia. 

Powyższe  znajduje  odzwierciedlenie  już  w  samych  regulacjach  Prawa  zamówień 

publicznych. Przykładowo jedynie, warto w tym zakresie wskazać na art. 22a ust. 1 ustawy. 

Choć  bowiem  wykonawca  może  w  celu  potwierdzenia  spełniania  warunków  udziału  w 

postępowaniu, w stosownych sytuacjach oraz w odniesieniu do konkretnego zamówienia, lub 

jego części, polegać na zdolnościach technicznych lub zawodowych lub sytuacji finansowej 

lub  ekonomicznej  innych  podmiotów,  to  możliwość  ta  została  wyłączona  w  przypadku 


uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej. Innymi słowy, to Konsorcjum 

E.  musi  legitymować  się  decyzjami  Prezesa  UDT  uprawniającymi  do  prowadzenia 

działalności  w  zakresie  określonym  w  pkt  6.2.2.1.4  oraz  6.2.2.1.5  siwz  i  nie  może  w  tym 

zakresie polegać na potencjale tzw. podmiotów trzecich. 

Podkreślił,  że  Konsorcjum  E..  lako  profesjonalista  od  wielu  lat  działający  na  rynku,  musiało 

być  świadome  faktu,  że  na  mocy  Decyzji  nr  1  oraz  Decyzji  nr  2  jest  uprawnione  do 

prowadzenia  działalności  jedynie  w  zakresie  kontroli  jakości  modernizacji  oraz  napraw 

urządzeń  wykonywanych  przez  inne  podmioty,  a  nie  do  samodzielnego  przeprowadzania 

takich modernizacji oraz napraw. 

W związku z powyższym, złożenie w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego Decyzji nr 1 

oraz  Decyzji  nr  2,  które  -  jak  zostało  wykazane  powyżej  -  nie  potwierdzają  uprawnień  do 

prowadzenia  działalności  w  zakresie  określonym  w  pkt  6.2.2.1.4  oraz  6.2.2,1.5  siwz, 

oznacza,  że  Konsorcjum  E.  w  wyniku  zamierzonego  działania,  lub  co  najmniej  rażącego 

niedbalstwa,  wprowadziło  zamawiającego  w  błąd,  że  spełnia  warunki  udziału  w 

postępowaniu,  a  zatem  winno  podlegać  wykluczeniu  z  postępowania  na  podstawie  art  24 

ust. 1 pkt 16 ustawy. 

Z  daleko  posuniętej  ostrożności  procesowej,  odwołujący  dodał,  że  nawet  gdyby  uznać,  że 

Konsorcjum  E.  nie  działało  w  tym  zakresie  w  warunkach  winy  umyślnej,  to  i  tak  powinno 

zostać  wykluczone  z  postępowania  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy.  Jak  zostało 

bowiem  wskazane,  jest  to  podmiot  profesjonalny,  działający  na  rynku  od  wielu  lat,  który  co 

najmniej powinien być świadomy tego, że nie spełnia  warunków udziału  w postępowaniu  w 

zakresie określonym w pkt 6.2.2.1.4 oraz 6.2,2.1.5 siwz. Nie ulega również dla odwołującego 

wątpliwości,  że  nieprawdziwa  informacja  w  zakresie  spełniania  warunków  udziału  w 

postępowaniu  przez  Konsorcjum  E.  miała  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

zamawiającego  w  postępowaniu.  Gdyby  bowiem  zamawiający  wiedział,  że  Konsorcjum  E. 

nie  spełnia  warunków  udziału  w  postępowaniu,  to  wykluczyłby  Konsorcjum  E.  z 

postępowania. 

W  dniu  2  czerwca  2017r.  zamawiający  poinformował  wykonawców  o  wniesieniu  odwołania 

przekazując jego kopię i wezwał do wzięcia udziału w postępowaniu odwoławczym.  

W dniu 5 czerwca 2017r. do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego zgłosiło 

swój udział Konsorcjum E. wnosząc, że ma interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść 

zamawiającego,  gdyż  odwołanie  zmierza  do  wzruszenia  czynności  wyboru  oferty 

Konsorcjum E. jako najkorzystniejszej i odrzucenia tej oferty, co powoduje realną szkodę w 

postaci  nie  uzyskania  zamówienia.  Zgłoszenie  zostało  podpisane  przez  prezesa  i 

wiceprezesa zarządu E. I. C. ujawnionych w KRS i upoważnionych do łącznej reprezentacji, 

zgodnie ze złożonym odpisem z KRS. E. I. C. działał na podstawie pełnomocnictwa z dnia 2 


czerwca 2017r. udzielonego przez członka zarządu i prokurenta E. SA, zgodnie z zasadami 

reprezentacji tej firmy. Kopia zgłoszenia została przekazana zamawiającemu i odwołującemu 

w dniu 5 czerwca 2017r.  

W dniu 12 czerwca 2017r. odwołujący przedłożył dodatkowe pismo procesowe, w którym w 

całości  podtrzymał  dotychczas  zajęte  stanowisko  w  sprawie  i  konsekwentnie  wnosił  o 

uwzględnienie odwołania w całości. 

Jednocześnie,  działając  na  podstawie  art.  190  ust.  3  i  4  ustawy  wniósł  o  dopuszczenie  i 

przeprowadzenie  przez  Izbę  dowodu  z  opinii  biegłego  z  zakresu  dozoru  technicznego  na 

okoliczność  tego,  że  decyzje  administracyjne  przedłożone  w  postępowaniu  przez 

Konsorcjum E. z uwagi na brak wskazania w treści ich załączników osób odpowiedzialnych 

za  czynności  w  zakresie  odpowiednio  naprawy  oraz  modernizacji  urządzeń  technicznych 

nimi objętych, nie mogą stanowić podstawy do wykonywania uprawnień wynikających z tych 

decyzji  w  zakresie  odpowiednio  modernizacji  oraz  naprawy.  Potwierdzenie  (lub 

zaprzeczenie)  zarysowanej  tezy  dowodowej  z  uwagi  na  konieczność  uwzględnienia  w 

powyższym zakresie wiadomości specjalnych (w szczególności przepisów branżowych oraz 

utartej  praktyki  funkcjonowania  Urzędu  Dozoru  Technicznego)  czyni  niniejszym  wniosek 

zasadnym  a  jego  uwzględnienie  jest  kluczowe  z  punktu  widzenia  rozstrzygnięcia  niniejszej 

sprawy. 

Ponad dotychczasową argumentację odwołujący wskazał, że podstawą prawną do wydania 

zarówno Decyzji nr 1 jak i Decyzji nr 2 był art. 9 ust. 1. 2 i 4 UPT, co wynika wprost z treści 

przedłożonych decyzji. 

W świetle art. 9 ust. 1 UDT, urządzenia techniczne oraz materiały i elementy stosowane do 

ich  wytwarzania,  naprawy  lub  modernizacji  mogą  być  wytwarzane,  naprawiane  lub 

modernizowane przez wytwarzającego, naprawiającego lub modernizującego, który posiada 

uprawnienie, wydane w formie decyzji administracyjnej, do ich wytwarzania, naprawiania lub 

modernizacji. 

Artykuł 9 ust. 2 UDT wskazuje, że uprawnienia, o których mowa powyżej, nabywa się w ten 

sposób,  że  podmiot  zainteresowany  ich  nabyciem  składa  wniosek  do  właściwej  jednostki 

dozoru  technicznego  wskutek  czego  wydawana  jest  decyzja  administracyjna  o  przyznaniu 

uprawnień.  Organ  wydaje  taką  decyzję  po  stwierdzeniu,  że  podmiot,  który  o  nią  wystąpił, 

spełnia  określone  wymagania  w  zakresie  naprawy  lub  modernizacji  tych  urządzeń,  a  w 

szczególności: 

wdrożył właściwą technologię naprawy lub modernizacji, 

posiada  urządzenia  zapewniające  naprawę  lub  modernizację  zgodnie  z  technologią, 

o której mowa w tiret powyżej, 


zatrudnia  pracowników  o  odpowiednich  kwalifikacjach,  określonych  w  odrębnych 

przepisach; 

posiada zorganizowana kontrole jakości; 

ma  możliwość  przeprowadzenia  badań  niszczących  i  nieniszczących  naprawianych 

lub modernizowanych urządzeń technicznych oraz materiałów we własnym laboratorium lub 

laboratorium uznanym przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego. 

Odwołujący  podkreślił,  że  integralną  częścią  decyzji  administracyjnej  wydawanej  na 

podstawie art. 9 ust. 1 UDT są zaświadczenia kwalifikacyjne dla osób odpowiedzialnych za 

naprawę,  modernizację  i  kontrolę  jakości  urządzeń  technicznych  oraz  materiałów  i 

elementów  stosowanych  do  naprawy  lub  modernizacji  tych  urządzeń  oraz  osób 

wykonujących 

czynności 

obróbki 

cieplnej, 

przeróbki 

plastycznej. 

Zaświadczenie 

kwalifikacyjne  jest  ważne  dla  osoby,  pracującej  w  uprawnionym  zakładzie  (zaświadczenie 

traci  moc  w  przypadku,  gdy  pracownik  zmieni  zakład  pracy).  Osoby  posiadające  te 

zaświadczenia są wymienione w załączniku do wydawanych na podstawie art. 9 ust. 1- UDT 

decyzji administracyjnych. 

W  przypadku  zatem  zaistniałego  w  sprawie  stanu  faktycznego,  osoby  o  odpowiednich 

kwalifikacjach  do  naprawy  lub  modernizacji  urządzeń  a  także  osoby  odpowiedzialne  za 

kontrolę jakości powinny zatem zostać wymienione w załącznikach do Decyzji nr 1 oraz do 

Decyzji nr 2. 

Odwołujący wskazał również, że osoby, o których mowa powyżej, powinny zgodnie z art. 22 

UDT posiadać wyższe wykształcenie techniczne i co najmniej dwuletnią praktykę zawodową 

lub  wykształcenie  średnie  techniczne  i  co  najmniej  pięcioletnią  praktykę  zawodową  oraz 

znajomość  norm,  przepisów  o  dozorze  technicznym  i  warunków  technicznych  dozoru 

technicznego  w  zakresie  prowadzonej  działalności.  Potwierdzeniem  tego,  że  w  celu 

wykonywania  uprawnień  wynikających  z  decyzji  niezbędne  jest  dysponowanie  osobami 

wskazanymi  w  załączniku  do  decyzji  posiadających  szczególne  uprawnienia  i 

doświadczenie, pozostaje literalna treść Decyzji nr 1 oraz Decyzji nr 2. 

W załączniku nr 1 do Decyzji nr 1 stwierdza się w punkcie 2.3, że osoby odpowiedzialne za 

modernizacje  oraz  osoby  modernizujące  urządzenia  powinny  posiadać  kwalifikacje  i 

uprawnienia wymagane przepisami o dozorze technicznym. 

Podobny wymóg został zawarty w załączniku nr 1 do Decyzji nr 2 gdzie także w punkcie 2.3 

organ stwierdził, że osoby odpowiedzialne za naprawy oraz osoby naprawiające urządzenia 

powinny posiadać kwalifikacje i uprawnienia wymagane przepisami o dozorze technicznym. 

Jednocześnie  w  ocenie  odwołującego  należy  wyraźnie  rozróżnić  osoby,  które  na  gruncie 

decyzji  administracyjnej  są  uprawnione  do  naprawy  urządzeń  (lub  ich  modernizacji)  oraz 

osoby  uprawnione  do  sprawowania  nadzoru  nad  prawidłowością  procesu  naprawiania  czy 

modernizacji urządzeń. Na to rozróżnienie wskazuje szereg okoliczności. 


Po  pierwsze,  powyższe  potwierdza  już  sama  treść  art.  9  ust.  2  UDT,  w  którym  oddzielnie 

wskazany  został  wymóg  posiadania  osób  o  odpowiednich  kwalifikacjach  do  wykonywania 

modernizacji lub naprawy oraz w oddzielnym punkcie - wymóg co do zorganizowania kontroli 

jakości  wykonywanych  czynności  (a  zatem  wymóg  posiadania  osób  odpowiedzialnych  za 

kontrolę jakości). 

Po  drugie,  na  rozróżnienie  uprawnień  wynikających  z  nadanych  E.  I.  uprawień  w  zakresie 

modernizacji  lub  naprawy  oraz  kontroli  jakości  wskazuje  sama  treść  decyzji  przedłożonych 

przez tego wykonawcę, gdzie w obydwu przypadkach w załączniku nr 1 wyraźnie rozróżnia 

się  kontrolę  jakości  oraz  czynności  w  zakresie  naprawy  i  modernizacji.  Po  trzecie, 

rozróżnienie  osób  wykonujących  czynności,  do  których  uprawnia  decyzja  administracyjna 

wydana przez dozór techniczny jak i osób odpowiedzialnych za kontrolę jakości potwierdza 

także  informacja  ze  strony  internetowej  Urzędu  Dozoru  Technicznego,  zgodnie  z  którą 

„osoby  wykonujące  czynności  (...)  naprawy  i  modernizacji  urządzeń  technicznych  (...) 

obowiązane  są  posiadać  zaświadczenia  kwalifikacyjne  potwierdzające  umiejętność 

praktycznego  wykonywania  tych  czynności  oraz  znajomość  warunków  technicznych  dozoru 

technicznego, norm i przepisów prawnych w tym zakresie”, a jednocześnie w dalszej części 

mówi  się  o  tym,  że  „pracownicy  zakładu  uprawnionego  tj.  osoby  odpowiedzialne  za 

technologię  i  kontrolę  jakości,  (...)  powinni  spełniać  wymagania  określone  w  przepisach  o 

dozorze technicznym”. 

W przypadku zatem jeżeli dany podmiot występuje na podstawie art. 9 ust. 1 UDT o wydanie 

decyzji  uprawniającej  do  naprawy  czy  modernizacji  urządzeń  technicznych,  jest  on 

zobowiązany  wskazać  osoby  odpowiedzialne  zarówno  za  właściwe  czynności,  których 

dotyczy  decyzja  (czyli  przykładowo  odpowiednio  modernizacja  lub  naprawa),  ale  też  osobę 

odpowiedzialną  za  kontrolę  jakości  wykonywanych  czynności.  Tym  samym,  w  zakładzie, 

któremu  przyznaje  się  uprawnienia  muszą  znajdować  się  minimum  dwie  osoby,  które  będą 

posiadały  wskazane  w  punkcie  2.8  treści  niniejszego  pisma  zaświadczenie  -  1  osoba 

odpowiedzialna  za  modernizację  lub  naprawę  urządzeń  oraz  1  osoba  odpowiedzialna  za 

kontrolę jakości. 

Powyższe rozumienie (a w szczególności wymóg wskazania minimum dwóch osób w decyzji 

administracyjnej wydawanej na podstawie art. 9 ust. 1 UDT) potwierdzają informacje zawarte 

na 

stronie 

rządowego 

serwisu 

informacyjno-usługowego 

dla 

przedsiębiorcy 

WWW.biznes.gov.pl: „[w] zakładzie uprawnionym, minimum dwie osoby muszą posiadać ww. 

zaświadczenie  (1  osoba  odpowiedzialna  za  wytwarzanie  i  1  osoba  odpowiedzialna  za 

kontrolę  jakości)/'.  Co  istotne,  za  informację  zawartą  na  tej  stronie  odpowiada  sam  Urząd 

Dozoru Technicznego. 

Podsumowując  zdaniem  odwołującego  należy  uznać,  że  wprawdzie  zarówno  Decyzja  nr  1 

jak  i  Decyzja  nr  2  pozostają  w  mocy  i  są  ważne.  Nie  zmienia  to  natomiast faktu,  że  na  ich 


podstawie  (z  braku  wskazania  osób  odpowiedzialnych  za  wykonywanie  czynności 

wynikających  z  decyzji)  nie  jest  możliwe  wykonywanie  uprawnień  w  zakresie  modernizacji 

oraz naprawy, a takie właśnie warunki zostały ustalone w treści SIWZ. Tym samym, decyzje 

administracyjne  przedłożone  przez  Konsorcjum E.  nie  potwierdzają,  że wykonawca  ten  jest 

uprawniony do korzystania z uprawnień wymaganych przez Zamawiającego. 

Niezależnie  od  oczywistej  niemożności  realizacji  uprawnień  wynikających  z  decyzji 

Konsorcjum  E.,  bardzo  łatwo  według  odwołującego  wyobrazić  sobie  praktyczne 

konsekwencje  braku  osoby  odpowiedzialnej  za  naprawę  lub  modernizację  urządzeń 

technicznych.  Zgodnie  bowiem  z  art.  17  ust.  1  UDT,  dokonanie  naprawy  lub  modernizacji 

urządzenia  technicznego  wymaga  uprzedniego  uzgodnienia  z  organem  właściwej  jednostki 

dozoru  technicznego.  W  praktyce  wygląda  to  w  ten  sposób,  że  podmiot,  który  zamierza 

dokonać  naprawy  w  oparciu  o  wydaną  na  jego  rzecz  decyzję  ma  obowiązek  przedstawić 

Urzędowi Dozoru Technicznego stosowny wniosek wraz z załączoną do niego dokumentacją 

(np. ogólny opis urządzenia i zakres jego naprawy, rysunek urządzenia i rysunki elementów 

umożliwiające ocenę planowanej naprawy oraz wykazy elementów podlegających procesowi 

naprawy,  schematów,  podzespołów,  obwodów,  obliczenia  wytrzymałościowe).  Następnie, 

Urząd  Dozoru  Technicznego  w  odpowiedzi  na  złożony  wniosek  określa  na  piśmie  sposób 

przeprowadzenia naprawy. Wnioskodawca zobowiązany jest następnie naprawić urządzenie 

zgodnie  z  zatwierdzoną  przez  Urząd  Dozoru  Technicznego  dokumentacją,  a  po  jej 

wykonaniu  wystawić  poświadczenie  z  wykonanych  prac  podpisane  przez  osobę 

odpowiedzialną  za  wykonywane  czynności  (w  tym  konkretnym  przypadku  za  naprawę). 

Poświadczeniem  jest  dokument  wykonawcy  (podmiotu  realizującego  naprawę),  który 

podpisują osoby  wymienione  w  załączniku do decyzji przyznającej wykonawcy uprawnienia 

jako  osoby  odpowiedzialne  -  czyli  osoba  związana  z  kontrolą  i  naprawą  lub  modernizacją. 

Jeżeli  zatem  w  załączniku  wymieniona  jest tylko  jedna  osoba, to  poświadczenie  nie  będzie 

prawidłowe,  ponieważ  nie  będzie  ono  podpisane  przez  osobę  uprawnioną  (bo  takiej  osoby 

nie ma). 

Brak zatem wskazania zarówno w Decyzji nr 1 jak i w Decyzji nr 2 osób odpowiedzialnych za 

wykonywane  na  podstawie  tych  czynności  decyzji,  uniemożliwia  realizację  przez  E.  I. 

uprawnień  związanych  z  naprawą  i  modernizacją  urządzeń  technicznych  objętych 

przedmiotem zamówienia. 

Całą  opisywaną  sytuację  zdaniem  odwołującego  można  porównać  do  często  spotykanego 

przypadku  w  orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  decyzji  o  wpisie  do  rejestru 

działalności regulowanej w zakresie rodzajów odpadów komunalnych. Tego typu decyzje są 

również  prawnie  wiążące,  niemniej  powszechnie  zdarzają  się  przypadki,  kiedy  treść  samej 

decyzji nie odpowiada wymaganiom specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Dotyczy to 

w  szczególności  braku  wskazania  określonego  rodzaju  kodów  odpadów,  które  mogą  być 


odbierane  przez  przedsiębiorców.  Brak  zatem  kodu  odpadów  wymaganego  przez 

zamawiającego  skutkuje  zatem  tym,  że  podmiot  taki  nie  może  odbierać  danego  rodzaju 

odpadów,  choć  wydana  decyzja  administracyjna  jest  jak  najbardziej  ważna.  Przykładem 

takich orzeczeń są chociażby wyrok KIO z 2 lipca 2013 r., sygn. Kio 1484/13 oraz wyrok KIO 

z 9 lipca 2014 r., sygn. KIO 1235/14. 

W  dniu  13  czerwca  2017r.  zamawiający  przed  otwarciem  posiedzenia  złożył  odpowiedź  na 

odwołanie, w której uwzględnił w całości zarzuty odwołania.  

W  dniu  13  czerwca  2017r.  na  posiedzeniu  Konsorcjum  E.  złożyło  sprzeciw  wobec 

uwzględnienia  przez  zamawiającego  zarzutów  odwołania  oraz  złożyło  pismo  procesowe, 

wnosząc  o  oddalenie  odwołania.  Przystępujący  podniósł,  że  postawiony  przez 

zamawiającego  warunek  udziału  stwierdzał,  że  zamawiający  uzna  wykonawców,  którzy 

posiadają uprawnienia  zgodnie z ustawa o dozorze technicznym w zakresie modernizacji a 

także  naprawy  suwnic,  wciągników,  wyciągarek,  wózków  jezdniowych  i  na  dowód  tego 

zamawiający oczekiwał  złożenia decyzji Prezesa UDT, a przystępujący te wymogi wypełnił. 

Jako spółka jest osobą prawną uprawnioną do modernizacji/naprawy tych urządzeń, gdyż to 

uprawnienie  wynika  wprost  z  decyzji,  których  adresatem  jest  spółka  i  treścią  tych  decyzji 

powinien  kierować  się  zamawiający.  Zamawiający  nie  formułował  wymogu  dysponowania 

osobami  zdolnymi  do  wykonania  zamówienia,  a  jedynie  warunki  dotyczące  samego 

wykonawcy.  Po  upływie  terminu  składania  ofert  nie  można  dokonywać  doprecyzowania 

treści siwz przez żądanie od przystępującego przedstawienia informacji na temat kwalifikacji 

osób  odpowiedzialnych  za  modernizację  lub  naprawę  urządzeń.  Nie  zgodził  się  z 

odwołującym,  że  skoro  w  jego  decyzji  nie  została  wskazana  osoba  odpowiedzialna  za 

modernizację  lub  naprawę,  to  nie  może  on  takiej  naprawy  czy  modernizacji  wykonać. 

Przeciwnie  uprawnienie  do  wykonania  modernizacji/naprawy  wynika  wprost  z  decyzji  UDT. 

Gdyż  zgodnie  z  art.  9  ust.  1  udt  urządzenia  techniczne  oraz  materiały  i  elementy  do  ich 

wytwarzania,  naprawy  lub  modernizacji  mogą  być  wytwarzane,  naprawiane  lub 

modernizowane przez wytwarzającego, naprawiającego lub modernizującego, który posiada 

uprawnienie  wydane  w  formie  decyzji  administracyjnej  do  ich  wytwarzania,  naprawiania 

modernizacji wydane przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego.  

Ponadto  (art.  9  ust.  2udt)  organ  właściwej  jednostki  dozoru  technicznego,  na  wniosek 

wytwarzającego  urządzenia  techniczne  oraz  materiały  i  elementy  stosowane  do  ich 

wytwarzania,  naprawiającego  lub  modernizującego  urządzenia  techniczne,  wydaje 

uprawnienie  po  stwierdzeniu,  że  wytwarzający,  naprawiający  lub  modernizujący  spełnia 

wymagania  w  zakresie  wytwarzania,  naprawy  lub  modernizacji  tych  urządzeń,  a  w 

szczególności: 

1)   wdrożył właściwą technologię wytwarzania, naprawy lub modernizacji; 


2)   posiada  urządzenia  zapewniające  wytwarzanie,  naprawę  lub  modernizację  zgodnie  z 

technologią, o której mowa w pkt 1; 

3)   zatrudnia  pracowników  o  odpowiednich  kwalifikacjach,  określonych  w  odrębnych 

przepisach; 

4)   posiada zorganizowaną kontrolę jakości; 

5)   ma  możliwość  przeprowadzenia  badań  niszczących  i  nieniszczących  wytwarzanych, 

naprawianych  lub  modernizowanych  urządzeń  technicznych  oraz  materiałów  we  własnym 

laboratorium  lub  laboratorium  uznanym  przez  organ  właściwej  jednostki  dozoru 

technicznego. 

W  ocenie  przystępującego  oznacza  to,  że  Prezes  UDT  wydając  decyzje  potwierdził,  że 

przystępujący zatrudnia pracowników o odpowiednich kwalifikacjach nie zależnie od tego czy 

zostały  w  decyzji  przywołane,  czy  nie.  Dodatkowo  w  art.  9  ust.  4  udt  ustawodawca  nie 

określił  jako  warunku  wydania  uprawnienia,  obowiązywania,  ważności  czy  skuteczności 

decyzji  wymienienia  ich  w  dokumencie  potwierdzającym  przyznanie  uprawnienia  nazwisk 

osób odpowiedzialnych za modernizację/naprawę. Decyzja UDT dotyczy podmiotu, na który 

została wystawiona, a nie osób fizycznych oznaczonych z imienia i nazwiska. Przystępujący 

był obowiązany wykazać się odpowiednim personelem składając wniosek o wydanie decyzji, 

zatem został pod tym względem zweryfikowany, a brak wymienienia z imienia i nazwiska jest 

bez  żadnego  znaczenia  dla  wykonywania  uprawnień  z  przedmiotowych  decyzji  Prezesa 

UDT.  

Izba ustaliła następujący stan faktyczny: 

Izba  dopuściła  dowody  z  dokumentacji  postępowania  tj.  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia, oferty Konsorcjum E., wezwania zamawiającego z dnia, pisma Konsorcjum E., 

decyzji  Prezesa  UDT  nr  (…)  z  6  grudnia  2014r.,  decyzji  Prezesa  UDT  nr  (…)  z  6  grudnia 

2014r., zawiadomienia o wyborze oferty najkorzystniejszej, decyzji Prezesa UDT nr (…) z 18 

listopada 2014r., decyzji Prezesa UDT nr (…) z 18 listopada 2014r. 

Zgodnie z rozdziałem II pkt. 6.2.2.1.4. i 6.2.2.1.5 siwz zamawiający za spełniających warunki 

udziału w postępowaniu uzna wykonawców, którzy posiadają uprawnienia zgodnie z ustawą 

o dozorze technicznym z dnia 21 grudnia 2000r. (Dz. U. z 2000r. nr 122 poz. 1321 ze zm.) 

do  prowadzenia  działalności  w  zakresie  modernizacji  suwnic,  wciągników,  wyciągarek, 

wózków jezdnych, naprawy suwnic, wciągników, wyciągarek, wózków jezdnych.  

Na potwierdzenia spełniania tego warunku zamawiający w pkt. 7.3.1.1.4 i 7.3.1.1.5 wymagał 

złożenia decyzji Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego do modernizacji suwnic, wciągników, 

wyciągarek, wózków jezdnych, naprawy suwnic, wciągników, wyciągarek, wózków jezdnych. 

W odpowiedzi na wezwanie zamawiającego Konsorcjum E. na potwierdzenie spełniania pkt. 

7.3.1.1.4  złożyło  decyzję  (…)  wraz  z  certyfikatem,  warunkami  uprawnienia,  zakresem 

upoważnienia  i  wykazem  osób  odpowiedzialnych,  zaś  na  potwierdzenie  spełniania  pkt. 


7.3.1.1.5  złożyło  decyzję  (…)  wraz  z  certyfikatem,  warunkami  uprawnienia,  zakresem 

upoważnienia i wykazem osób odpowiedzialnych. Z wykazu osób odpowiedzialnych dla obu 

decyzji  wynika,  że  odpowiedzialnym  za  kontrolę  jakości  jest  G.  G.  mistrz  remontów  dla 

urządzeń m. in. suwnic, wciągarek, wyciągarek i wózków jezdniowych. 

Konsorcjum  E.  poza  powyższymi  decyzjami  przedłożyło  także  decyzje  w  celu  wykazania 

pozostałych  wymaganych  przez  zamawiającego  uprawnień  i  są  to  decyzja  (…)  do 

wytwarzania  elementów  urządzeń  ciśnieniowych  i  bezciśnieniowych,  gdzie  w  wykazie  osób 

odpowiedzialnych wskazano 6 osób odpowiedzialnych za wytwarzanie elementów i 15 osób 

odpowiedzialnych  za  kontrolę  jakości,  decyzję  nr  (…)  uprawniającą  do  modernizacji  kotłów 

parowych,  zbiorników  ciśnieniowych,  zbiorników  bezciśnieniowych  etc),  gdzie  w  załączniku 

wykaz  osób  odpowiedzialnych  wskazano  6  osób  odpowiedzialnych  za  modernizację  i  15 

osób odpowiedzialnych za kontrolę jakości, decyzję nr (…) uprawniającą do naprawy kotłów 

parowych,  zbiorników  ciśnieniowych,  zbiorników  bezciśnieniowych  etc),  gdzie  w  załączniku 

wykaz  osób  odpowiedzialnych  wskazano  6  osób  odpowiedzialnych  za  naprawy  i  15  osób 

odpowiedzialnych  za  kontrolę  jakości,  decyzję  nr  (…)  uprawniającą  do  wytwarzania 

zbiorników  bezciśnieniowych  i  niskociśnieniowych  (etc),  gdzie  w  załączniku  wykaz  osób 

odpowiedzialnych wskazano 6 osób odpowiedzialnych za wytwarzanie elementów i 14 osób 

odpowiedzialnych  za  kontrolę  jakości,  decyzję  nr  (…)  uprawniającą  do  wytwarzania  w 

zakresie  montażu  zbiorników  bezciśnieniowych  i  niskociśnieniowych  (etc),  gdzie  w 

załączniku  wykaz  osób  odpowiedzialnych  wskazano  8  osób  odpowiedzialnych  za 

wytwarzanie w zakresie montażu i 18 osób odpowiedzialnych za kontrolę jakości. 

W  dniu  22  maja  2017r.  zamawiający  dokonał  wyboru  oferty  Konsorcjum  E.  jako 

najkorzystniejszej.  

Z  decyzji  nr  (…)  wystawionej  na  P.  M.    SA  wynika,  że  w  wykazie  osób  osobno  wskazano 

osoby  odpowiedzialne  za  modernizację  i  osoby  odpowiedzialne  za  kontrolę  jakości,  zaś  w 

decyzji nr (…) wystawionej na P. M.SA wynika, że w wykazie osób osobno wskazano osoby 

odpowiedzialne za naprawy i osoby odpowiedzialne za kontrolę jakości.  

W  dniu  7  czerwca  2017r.  zamawiający  wezwał  Konsorcjum  E.  do  złożenia  wyjaśnień,  czy 

posiadane  decyzje  spełniają  wymogi  postawione  przez  zamawiającego.  Zamawiający 

wskazał, że przykładem powyższego mogą być kopie uzgodnień z UDT z przeprowadzonej 

naprawy  lub/i  modernizacji  urządzeń,  których  dotyczą  uprawnienia  z  okresu  od  uzyskania 

decyzji tj. od 6 grudnia 2014r. do dziś, o ile takie były przeprowadzone.  

Zamawiający zwrócił się także do UDT w W.  i w Ł. o udzielenie odpowiedzi na następujące 

pytania: 

1.  jaką  funkcję  w  decyzjach  UDT  uprawniających  do  wykonywania  napraw  oraz 

modernizacji  suwnic,  wciągników,  wyciągarek  oraz  wózków  jezdnych  spełnia 

załącznik  nazwany  „Wykaz  osób  odpowiedzialnych”?  Czy  przy  wykonywaniu  przez 


uprawniony  zakład  prac  wymagających  uzgodnienia  i  zgłoszenia  do  UDT  osoby 

wymienione  ww.  wykazie  są  jedynymi,  które  mogą  poświadczyć  wykonanie  prac 

zgodnie  z  warunkami  UDT?  Czy  posiadanie  odpowiednich  kwalifikacji  i  uprawnień 

wymaganych  przepisami  o  dozorze  technicznym  umożliwia  poświadczenie 

właściwego  wykonania  prac  (tj.  zgodnie  z  warunkami  UDT)  pracownikowi  zakładu 

nawet jeśli nie jest przedstawiony w wykazie osób odpowiedzialnych? 

2.  Czy  nadanie  zakładowi  przez  UDT  uprawnień  do  wykonywania  napraw  oraz 

uprawnień  do  dokonywania  modernizacji  (co  można  zweryfikować  na  stronie 

internetowej UDT) oznacza, że dany zakład jest uprawniony do wykonywania napraw 

i/lub  modernizacji  w  pełnym  zakresie,  tj.  zarówno  prowadzenia  prac  związanych  z 

naprawą i/lub modernizacją oraz w zakresie kontroli jakości.  

3.  Czy istnieje możliwość, że zakład, który posiada aktualną decyzję UDT uprawniającą 

do  wykonywania  napraw  i/lub  modernizacji  będzie  uprawniony  tylko  do  kontroli 

jakości,  jeżeli  w  załączniku  do  decyzji,  którym  jest  „Wykaz  osób  odpowiedzialnych” 

nie zostaną wskazane osoby odpowiedzialne z podanym zakresem prac określonym 

jako  naprawa  i/lub  modernizacja,  w  wyłącznie  z  zakresem  prac  określonym  jako 

kontrola jakości? 

Zamawiający zwrócił się także do V. E. Ł. SA z pytaniem czy w zakresie wykonywania nich 

dla nich prac przez E. I. Centrum (dawniej E.) w okresie 01.01.2013 – 31.12.2016 w zakresie 

serwisu  oraz  prac  nieplanowanych  urządzeń,  układów  elektrycznych,  AKPiA  oraz  urządzeń 

dźwigowych na terenie EC2, EC3 i EC 4 w Ł. wykonane prace wymagały uzgodnień z UDT i 

czy takie uzgodnienia uzyskano.  

UDT  Oddział  w  Ł.  i  V.  E.  Ł.  SA  na  datę  wyrokowania  nie  udzieliły  zamawiającemu 

odpowiedzi.  

Konsorcjum  E.  oświadczył  pismem  z  dnia  9  czerwca  2017r.,  że  realizuje  naprawy  i 

modernizacje  dźwigów  osobowych,  dźwigów  towarowych,  w  tym  małych,  dźwigów 

budowlanych,  podestów  ruchomych,  suwnic,  żurawi  stałych,  żurawi  samojezdnych,  żurawi 

szynowych,  żurawi  przenośnych,  żurawi  przewoźnych,  wciągników,  wciągarek,  elementów 

urządzeń  dźwignicowych,  dźwigników,  elementów  dźwigów  oraz  wózków  jezdniowych 

zgodnie z wydanymi przez UDT Oddział w Ł. decyzjami z dnia 6 grudnia 2014r. nr (…)  i (…). 

Jednocześnie Konsorcjum E. załączyło decyzję wraz z plikiem dokumentów zezwalająca na 

eksploatację  wózków  jezdniowych  typ  HTG-B  po  dostawie,  decyzję  wraz  z  plikiem 

dokumentów  dotyczącą  wciągarek  po  zmianie  lokalizacji  urządzenia,  gdzie  dołączono 

poświadczenie  nr  (…)  z  którego  wynika,  że  przegląd  został  wykonany  na  podstawie 

uprawnienia  wydanego  przez  UDT  Oddział  w  G.decyzja  nr  UD-07-48-P/2-05,  czyli 

uprawnienia  nadanego  H.  R.  P.    Przystępujący  na  modernizację,  poświadczenie  zostało 

podpisane  przez  osobę  odpowiedzialną  za  przegląd  i  odpowiedzialną  za  kontrolę  jakości  i 


decyzję wraz z plikiem dokumentów dotyczącą wciągarek po zmianie lokalizacji urządzenia, 

gdzie  dołączono  poświadczenie  nr  (…)  z  którego  wynika,  że  przegląd  został  wykonany  na 

podstawie uprawnienia wydanego przez UDT Oddział w G. decyzja nr (…), czyli uprawnienia 

nadanego  HBC  R.  Partner  P.  na  modernizację,  poświadczenie  zostało  podpisane  przez 

osobę odpowiedzialną za przegląd i odpowiedzialną za kontrolę jakości.  

Z  pisma  Urzędu  Dozoru  Technicznego  wynika,  że  dołączany  do  decyzji  uprawniających 

przedsiębiorców  w  zakresie  napraw  (modernizacji)  urządzeń  technicznych  „Wykaz  osób 

odpowiedzialnych”  specyfikuje  osoby  odpowiedzialne,  o  których  mówi  art.  22  ust.  1  udt. 

Wykonując naprawę (modernizację) urządzenia technicznego naprawiający (modernizujący) 

wystawia dokumenty potwierdzające: 

- zgodność wykonanych prac z wymienionymi w uprawnieniu specyfikacjami technicznymi,  

- zastosowaniem właściwych technologii i materiałów, 

- spełnienie wymagań w zakresie kontroli jakości.  

Dokumenty takie mogą być podpisywane jedynie przez osoby wyspecyfikowane w „Wykazie 

osób  odpowiedzialnych”.  Szczegółowe  informacje  dotyczące  uprawnienia  zawarte  są  w 

dokumencie potwierdzającym przyznanie uprawnienia. Należy zauważyć, że przedsiębiorca 

nie  prowadzący  prac  w  zakresie  naprawy  (modernizacji)  nie  może  uzyskać  decyzji 

uprawniającej w tym zakresie, gdyż nie spełnia określonych wymagań art. 9 ust. 2 udt.  

W  „wykazie  osób  odpowiedzialnych”  powinny  być  wyspecyfikowane  zarówno  osoby 

odpowiedzialne za naprawę (modernizację) jak i kontrolę jakości.  

Izba  oceniając  zgromadzony  materiał  dowodowy  dała  wiarę  wyjaśnieniom  odwołującego  i 

zamawiającego,  gdyż  znajdują  one  odzwierciedlenie  w  zgromadzonym  materiale 

dowodowym.  Materiał  ten  w  ocenie  Izby  pozwala  na  ustalenie,  że  w  zakresie  napraw  i 

modernizacji  są  wydawane  uprawnienia  zawierające  wykaz  osób  odpowiedzialnych  tak  za 

naprawę/modernizację  jak  i kontrolę jakości  –  w  tym  zakresie  Izba  oparła  się  na  decyzjach 

złożonych  przez  odwołującego,  poświadczeniach  nr  (…)  i  nr  (…)  złożonych  przez 

przystępującego, piśmie UDT w W.. 

Izba  ustaliła  także,  iż  przedłożone  przez  Konsorcjum  E.  na  wezwanie  zamawiającego 

wyjaśnienia  nie  zostały  poparte  dowodami,  gdyż  dowody  nie  dotyczą  uzyskanej  decyzji 

eksploatacyjnej  po  modernizacji  lub  naprawie,  gdyż  pierwsza  z  decyzji  dotyczy  pierwszego 

dopuszczenia do eksploatacji, a pozostałe dopuszczenia urządzeń po zmianie ich lokalizacji, 

z żadnego dokumentu nie wynika, że w urządzeniach dokonywano modernizacji czy napraw, 

które były przedmiotem dopuszczenia do obrotu.  

Izba dała także wiarę informacją przekazanym przez Urząd Dozoru Technicznego, że osoby 

zgłaszane jako osoby odpowiedzialne za dany zakres prac muszą być ujawniane w wykazie 

osób odpowiedzialnych, gdyż układ każdej z decyzji uprawnieniowych badanych przez Izbę 

w  tym  postępowaniu  wyraźnie  koresponduje  z  art.  9  ust.  2  ustawy,  co  więcej  w  decyzjach 


rozróżnia się osoby wykonujące naprawy/modernizacje od osób za nie odpowiedzialnych np. 

w decyzji nr (…) wskazuje na to pkt. 2.3 i te osoby są odróżniane od osób odpowiedzialnych 

za kontrolę jakości pkt. 3.4.  

Izba ustaliła następujący stan prawny: 

Art. 24. 1 ustawy - Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się: 

 wykonawcę, który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu lub nie 

został  zaproszony  do  negocjacji  lub  złożenia  ofert  wstępnych  albo  ofert,  lub  nie  wykazał 

braku podstaw wykluczenia; 

  wykonawcę,  który  w  wyniku  zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa 

wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy  przedstawieniu  informacji,  że  nie  podlega 

wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu  lub  obiektywne  i  niedyskryminacyjne 

kryteria, zwane dalej "kryteriami selekcji", lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie 

przedstawić wymaganych dokumentów; 

  wykonawcę,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia; 

Art. 9. 1  ustawy  z  dnia  21  grudnia  2000r.  o  dozorze  technicznym  (Dz.  U.  t.j.  2017r.  poz. 

1040)   Urządzenia  techniczne  oraz  materiały  i  elementy  stosowane  do  ich  wytwarzania, 

naprawy  lub  modernizacji  mogą  być  wytwarzane,  naprawiane  lub  modernizowane  przez 

wytwarzającego,  naprawiającego  lub  modernizującego,  który  posiada  uprawnienie,  wydane 

w formie decyzji administracyjnej, do ich wytwarzania, naprawiania lub modernizacji, zwane 

dalej  "uprawnieniem",  wydane  przez  organ  właściwej  jednostki  dozoru technicznego,  chyba 

ż

e przepisy szczególne stanowią inaczej. 

1a. Uzyskania  uprawnienia,  o  którym  mowa  w  ust.  1,  wymaga  także  świadczenie  usług  w 

zakresie naprawiania lub modernizacji urządzeń technicznych oraz wytwarzania materiałów i 

elementów  stosowanych  do  ich  modernizowania  lub  naprawiania  przez  usługodawców,  o 

których mowa w 

art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. a

 i 

b

 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług 

na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2016 r. poz. 893 i 1948 oraz z 2017 r. poz. 

1b. Uzyskanie uprawnienia nie jest wymagane, gdy podmiot naprawiający lub modernizujący 

ś

wiadczy  taką  usługę  okazjonalnie  i  zastosuje  właściwą  technologię  naprawy  lub 

modernizacji,  uzgodnioną  i  nadzorowaną  przez  organ  właściwej  jednostki  dozoru 

technicznego. 

2. Organ  właściwej  jednostki  dozoru  technicznego,  na  wniosek  wytwarzającego  urządzenia 

techniczne  oraz  materiały  i  elementy  stosowane  do  ich  wytwarzania,  naprawiającego  lub 

modernizującego  urządzenia  techniczne,  wydaje  uprawnienie  po  stwierdzeniu,  że 


wytwarzający, naprawiający lub modernizujący spełnia  wymagania w  zakresie wytwarzania, 

naprawy lub modernizacji tych urządzeń, a w szczególności: 

1)   wdrożył właściwą technologię wytwarzania, naprawy lub modernizacji; 

2)   posiada  urządzenia  zapewniające  wytwarzanie,  naprawę  lub  modernizację  zgodnie  z 

technologią, o której mowa w pkt 1; 

3)   zatrudnia  pracowników  o  odpowiednich  kwalifikacjach,  określonych  w  odrębnych 

przepisach; 

4)   posiada zorganizowaną kontrolę jakości; 

5)   ma  możliwość  przeprowadzenia  badań  niszczących  i  nieniszczących  wytwarzanych, 

naprawianych  lub  modernizowanych  urządzeń  technicznych  oraz  materiałów  we  własnym 

laboratorium  lub  laboratorium  uznanym  przez  organ  właściwej  jednostki  dozoru 

technicznego. 

3. Wymagania określone w ust. 2 uważa się za spełnione, jeżeli wytwarzający, naprawiający 

lub  modernizujący  urządzenia  techniczne  posiada  system  jakości  zgodny  z  Polskimi 

Normami,  zatwierdzony  i  nadzorowany  przez  organ  właściwej  jednostki  dozoru 

technicznego. 

3a. Prezes  Urzędu,  Dyrektor  Transportowego  Dozoru  Technicznego  i  Szef  Wojskowego 

Dozoru Technicznego, każdy w zakresie swojej właściwości, określą wzór wniosku, o którym 

mowa w ust. 2, w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu 

ustawy

 z dnia 17 lutego 

2005  r.  o  informatyzacji  działalności  podmiotów  realizujących  zadania  publiczne  (Dz.  U.  z 

2017 r. poz. 570). 

4. Dokument  potwierdzający  przyznanie  uprawnienia  zawiera  określenie  warunków 

stanowiących podstawę jego wydania, a w szczególności: 

1)   specyfikacje  techniczne  -  dokumenty  określające  cechy,  jakie  urządzenie  techniczne 

powinno  posiadać  w  zakresie  jakości,  parametrów  technicznych,  bezpieczeństwa  lub 

wymiarów,  w  tym  w  odniesieniu  do  nazewnictwa,  symboli,  badań  i  metodologii  badań, 

znakowania  i  oznaczania  urządzenia  -  które  powinny  być  stosowane  przy  wytwarzaniu 

urządzenia  technicznego,  materiałów  i  elementów  stosowanych  do  wytwarzania,  naprawy 

lub modernizacji urządzenia technicznego; 

2)   technologie  stosowane  przy  wytwarzaniu,  naprawie  lub  modernizacji  urządzeń 

technicznych; 

3)   materiały stosowane do wytwarzania, naprawy lub modernizacji urządzeń technicznych; 

4)   wymagania dotyczące kontroli jakości urządzeń technicznych. 

Art. 17. 1. Dokonanie  naprawy  lub  modernizacji  urządzenia  technicznego,  z  wyjątkiem 

naprawy  urządzeń,  o  których  mowa  w  art.  15  ust.  1,  wymaga  uprzedniego  uzgodnienia  z 

organem właściwej jednostki dozoru technicznego. 


2. Przepisy art. 14 stosuje się odpowiednio do urządzenia technicznego po jego naprawie lub 

modernizacji. 

Art. 22. 1. Osoby odpowiedzialne za  wytwarzanie, naprawę, modernizację i kontrolę jakości 

urządzeń technicznych oraz materiałów i elementów stosowanych do wytwarzania, naprawy 

lub modernizacji tych urządzeń powinny posiadać: 

1)   wyższe wykształcenie techniczne i co najmniej dwuletnią praktykę zawodową lub 

2)   wykształcenie średnie techniczne i co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową oraz 

3)   znajomość  norm,  przepisów  o  dozorze  technicznym  i  warunków  technicznych  dozoru 

technicznego w zakresie prowadzonej działalności. 

2. Osoby wykonujące czynności spawania, zgrzewania, lutowania oraz przeróbkę plastyczną 

i  obróbkę  cieplną  w  toku  wytwarzania,  naprawy  i  modernizacji  urządzeń  technicznych  oraz 

wytwarzania  elementów  stosowanych  do  wytwarzania,  naprawy  lub  modernizacji  tych 

urządzeń obowiązane są posiadać zaświadczenia kwalifikacyjne potwierdzające umiejętność 

praktycznego  wykonywania  tych  czynności  oraz  znajomość  warunków  technicznych  dozoru 

technicznego, norm i przepisów prawnych w tym zakresie. 

3. Przepis ust. 2 stosuje się do osób obsługujących i konserwujących urządzenia techniczne. 

4. W  razie  nieprzestrzegania  przez  osoby  wymienione  w  ust.  2  i  3  warunków  technicznych 

dozoru  technicznego  oraz  norm  i  przepisów  prawnych  w  tym  zakresie,  organ  właściwej 

jednostki dozoru technicznego może: 

1)   zawiesić  zaświadczenie,  o  którym  mowa  w  ust.  2,  do  czasu  przeprowadzenia 

ponownego sprawdzenia kwalifikacji; 

2)   cofnąć zaświadczenie kwalifikacyjne. 

Art. 23. 1. Organ  właściwej  jednostki  dozoru  technicznego,  na  wniosek  zainteresowanych 

osób,  sprawdza  kwalifikacje,  o  których  mowa  w  art.  22  ust.  2  i  3,  w  drodze  postępowania 

kwalifikacyjnego. 

Z  przepisów  ustawy  o  dozorze  technicznym  wynika,  że  ustawodawca  odróżnia  osoby 

odpowiedzialne za naprawę modernizację – art. 22 ust. 1 ustawy od osób wykonujących te 

naprawy  i  modernizacje  –  art.  22  ust.  2  ustawy.  Przy  czym  z  art.  Z  art.  23  ust.  1  ustawy 

wynika,  wbrew  twierdzeniom  przystępującego,  że  postępowania  kwalifikacyjne  nie  dotyczy 

osób 

odpowiedzialnych 

za 

naprawę/modernizację, 

ale 

osób 

faktycznie 

tę 

naprawę/modernizację wykonujących. Tym samym w ocenie Izby analiza stanu prawnego w 

niniejszej  sprawie  prowadzi  do  wniosku,  że  ustawodawca  wprowadził  dwa  odrębne  pojęcia 

osoby  odpowiedzialnej  za  naprawę/modernizację  i  osoby  naprawiającej/modernizującej  i 

postawił przed tymi osobami odmienne wymagania. Nadto w ocenie Izby wbrew stanowisku 

przystępującego  Konsorcjum  E.  art.  9  ust.  2  udt  stanowi  o  osobach  posiadających 

odpowiednie  kwalifikacje  na  podstawie  odrębnych  ustaw,  co  w  ocenie  Izby  odpowiada 

osobom  odpowiedzialnym  za  modernizację  i  naprawę,  gdyż  od  tych  osób  wymaga  się 


wyższego  wykształcenia  technicznego  lub  średniego  wykształcenia  technicznego,  które 

nadawane  jest  na  podstawie  odrębnych  ustaw.  Natomiast  wobec  osób  wykonujących 

naprawy/modernizacje  to  ustawa  o  dozorze  technicznym  określa  postępowanie 

kwalifikacyjne,  a  zatem  nie  są  to  osoby  wskazane  w  art.  9  ust.  2  udt.  W tym  stanie  rzeczy 

Izba  uznała,  że  informacje  udzielone  przez  UDT  w  W.  nie  są  sprzeczne  z  powszechnie 

obowiązującym prawem i dała im wiarę.  

Izba zważyła, co następuje: 

Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne wynikające z art. 185 

ust. 2 ustawy.  

Izba  ustaliła,  że  nie  wystąpiły  przesłanki  z  art.  189  ust.  2  ustawy,  które  skutkowałyby 

koniecznością odrzucenia odwołania.  

Izba  oceniła,  że  odwołujący  wykazał  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  możliwość 

poniesienia szkody w związku z ewentualnym naruszeniem przez zamawiającego przepisów 

ustawy,  czym  wypełnił  materialnoprawną  przesłankę  dopuszczalności  odwołania,  o  której 

mowa w art. 179 ust. 1 ustawy. 

Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 24 ust, 1 pkt 12 ustawy przez: 

a. 

bezzasadne uznanie, że decyzja Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego przedłożona 

przez  Konsorcjum  E.  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu 

określonego  w  pkt  6.2.2.1.4  siwz  stanowi  dokument  potwierdzający  posiadanie  przez 

Konsorcjum  E.  uprawnienia  do  prowadzenia  działalności  w  zakresie  modernizacji  suwnic, 

wciągników,  wyciągarek,  wózków  jezdniowych,  podczas  gdy  w  załączonym  do  tej  decyzji 

wykazie  osób  odpowiedzialnych  za  modernizacje  oraz  za  kontrolę  jakości  nie  została 

wskazana  żadna  osoba  uprawniona  do  modernizacji  suwnic,  wciągników,  wyciągarek, 

wózków  jezdniowych,  co  oznacza,  że  Konsorcjum  E.  nie  posiada  uprawnienia  do 

prowadzenia działalności w zakresie modernizacji suwnic, wciągników, wyciągarek, wózków 

jezdniowych, 

b. 

bezzasadne uznanie, że decyzja Prezesa Urzędu Dozoru Technicznego przedłożona 

przez  Konsorcjum  E.  na  potwierdzenie  spełniania  warunku  udziału  w  postępowaniu 

określonego  w  pkt  6.2.2.1.5  siwz  stanowi  dokument  potwierdzający  posiadanie  przez 

Konsorcjum  E.  uprawnienia  do  prowadzenia  działalności  w  zakresie  naprawy  suwnic, 

wciągników,  wyciągarek,  wózków  jezdniowych,  podczas  gdy  w  załączonym  do  tej  decyzji 

wykazie  osób  odpowiedzialnych  za  naprawy  oraz  za  kontrolę  nie  została  wskazana  żadna 

osoba  uprawniona  do  naprawy  suwnic,  wciągników,  wyciągarek,  wózków  jezdniowych,  co 

oznacza, że Konsorcjum E. nie posiada uprawnienia do prowadzenia działalności w zakresie 

naprawy suwnic, wciągników, wyciągarek, wózków jezdniowych 


Zarzut  zasługuje  na  uwzględnienie.  W  ocenie  Izby  z  ustalonego  stanu  faktycznego  i 

prawnego  wynika,  że  ustawodawca  w  ustawie  o  dozorze  technicznym  rozróżnił  pojęcie 

osoby  odpowiedzialnej  za  naprawę/modernizację  od  osoby  naprawiającej,  modernizującej  i 

to  wykazanie  się  osobami  posiadającymi  określone  kwalifikacje  na  podstawie  odrębnych 

ustawy,  o  których  jest  mowa  w  art.  9  ust.  2  pkt  3  udt  dotyczy  osób  odpowiedzialnych  za 

naprawę/modernizację.  Odrębnie  zaś  ustawodawca  uregulował  kwestię  odpowiedzialności 

za  kontrolę  jakości  –  art.  9  ust.  2  pkt  4  udt.  W  tym  stanie  rzeczy  Izba  oceniła,  że  decyzja 

nadająca  uprawnienie  do  napraw/modernizacji  suwnic,  wyciągarek,  wciągników  i  wózków 

jezdnych  nie  zawierająca  wskazania  osoby  odpowiedzialnej  za  naprawę/modernizację 

upoważnia jedynie do kontroli jakości takiej modernizacji/naprawy, ale nie daje gwarancji, że 

przystępujący  ma  uprawnienia  do  uzgadniania  z  UDT  modernizacji/  napraw  urządzeń 

podlegających  dozorowi  technicznemu.  W  ocenie  Izby  z  art.  22d  ust.  1  ustawy  wynika,  że 

posiadanie  uprawnień  zawodowych,  o  których  mowa  w  art.  22b  ustawy  nie  może  być 

rozpatrywane  w  oderwaniu  od  możliwości  realnej  realizacji  zamówienia.  Warunki  bowiem 

mają  służyć  wyłonieniu  rzetelnego  wykonawcy  zdolnego  realnie  wykonać  zamówienie  dla 

zamawiającego, a nie udowodnieniu jedynie w sposób abstrakcyjny posiadania określonych 

uprawnień.  W  ocenie  Izby  zgromadzony  w  niniejszej  sprawie  materiał  dowodowy  nie 

pozwalał  na  przyjęcie,  że  na  podstawie  złożonych  zamawiającemu  decyzji  nr  (…)  i  (…) 

przystępujący  będzie  mógł  uzgodnić  z  UDT  wykonanie  naprawy/modernizacji  suwnic, 

wciągników, wciągarek i wózków jezdnych. Przystępujący na tę okoliczność nie przedstawił 

dowodów  przeciwnych.  W  tym  stanie  rzeczy  należało  uznać,  że  przystępujący  nie  wykazał 

spełnienia  warunku  udziału  w  postepowaniu  w  zakresie  kompetencji  lub  uprawnień  do 

prowadzenia  określonej  działalności.  W  konsekwencji  wybór  oferty  przystępującego  był 

nieprawidłowy, a zamawiający zaniechał  wykluczenia przystępującego na podstawie art. 24 

ust.  1  pkt  12  ustawy.  Izba  przy  ustalaniu  sentencji  wzięła  pod  uwagę,  że  zamawiający 

wzywał przystępującego do uzupełnienia decyzji dotyczącej modernizacji nr (…), tym samym 

ponownie  w  zakresie  tego  dokumentu  instytucja  z  art.  26  ust.  3  ustawy  nie  mogłaby  być 

zastosowana.  

Zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  24  ust.  1  pkt  16  ustawy  przez  zaniechanie 

wykluczenia  Konsorcjum  E.  z  postępowania  pomimo,  iż  Konsorcjum  E.  w  wyniku 

zamierzonego działania, lub co najmniej rażącego niedbalstwa, wprowadziło zamawiającego 

w błąd przy przedstawieniu informacji, że spełnia warunki udziału w postępowaniu, podczas 

gdy Konsorcjum E. nie spełnia warunków udziału w postępowaniu w zakresie określonym w 

pkt 6.2.2,1.4 oraz 6.2.2.1.5 siwz 


Zarzut  nie  potwierdził  się.  Przepis  art.  24  ust.  2  pkt  16  ustawy  wymaga  poza  podaniem 

informacji  wprowadzających  w  błąd  zamawiającego  także  wykazania,  że  to  podanie 

nastąpiło  w  wyniku  winy  umyślnej  czyli  w  zamiarze  bezpośrednim  lub  ewentualnym  lub 

rażącego  niedbalstwa.  W  ocenie  Izby  o  ile  fakt,  że  przystępujący  podał  informacje 

wprowadzające  zamawiającego  w  błąd,  co  do  oceny  posiadanych  uprawnień  i  spełniania 

warunków  udziału  w  postępowaniu  był  możliwy  do  ustalenia  na  podstawie  zgromadzonego 

materiału dowodowego, o tyle w ocenie Izby nie istnieje cień dowodu na to, że przystępujący 

składając  decyzje  działał  w  sposób  zawiniony.  W  ocenie  Izby  było  to  raczej  błędne 

przeświadczenie,  co  do  treści  przepisów  prawa,  tak  ustawy  o  dozorze  technicznym  jak  i 

ustawy  prawo  zamówień  publicznych.  Tym  samym  w  ocenie  Izby  zaniechanie  przez 

zamawiającego zastosowania art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy nie potwierdziło się.  

Zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  przez  zaniechanie 

wykluczenia  Konsorcjum  E.  z  postępowania  pomimo,  iż  Konsorcjum  E.  w  wyniku 

lekkomyślności,  lub  co  najmniej  niedbalstwa,  przedstawiło  informacje  wprowadzające 

zamawiającego w błąd, tj. informacje, że spełnia warunki udziału  w postępowaniu, podczas 

gdy Konsorcjum E. nie spełnia warunków udziału w postępowaniu w zakresie określonym w 

pkt  6.2.2.1.4  oraz  6.2.2.1.5  siwz,  a  informacje  te  miały  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu 

Zarzut potwierdził się. Jak wskazano powyżej zgromadzony materiał dowodowy pozwala na 

ustalenie,  że  przystępujący  wprowadził  zamawiającego  w  błąd,  który  miał  wpływ  istotny  na 

decyzje zamawiającego, a konkretnie na decyzję o wyborze oferty najkorzystniejszej tj. oferty 

przystępującego.  Gdyby  zamawiający  miał  świadomość,  że  przystępujący  nie  wykazał 

uprawnień  pozwalających  na  wykonanie  napraw/modernizacji  suwnic,  wciągników 

wyciągarek i wózków jezdnych, to by nie wybrał tej ofert. Wybór oferty najkorzystniejszej jest 

najistotniejszą  czynnością  w  postępowaniu,  gdyż  bezpośrednio  prowadzi  do  zawarcia 

zamówienia publicznego. Przystępującemu można przypisać co najmniej niedbalstwo w tym, 

ż

e nie dążył do uzyskania informacji od wystawcy decyzji jak należy rozumieć brak w decyzji 

osoby  odpowiedzialnej  za  naprawę/modernizację,  zwłaszcza,  że  dysponował  innymi 

decyzjami,  w  których  takie  osoby  były  wyraźnie  wskazane.  Tym  samym  w  ocenie  Izby 

dyspozycja  art.  24  ust.  1  pkt  17  ustawy  została  wypełniona  i  zamawiający  zaniechał 

wykluczenia  przystępującego  na  tej  podstawie,  a  zatem  należało  zamawiającemu  nakazać 

dokonanie zaniechanej czynności.  

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 192 ust.1, 2 i 3 pkt 

1 ustawy oddalając odwołanie. 


O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy stosownie do 

wyniku spraw w związku z art. 186 ust. 6 pkt. 3 lit. b oraz zgodnie z § 3 pkt. 1 i 2 lit. b i § 5 

ust.  2  pkt.  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238  ze  zm.  Z  2017r.  poz.  47) 

zaliczając  na  poczet  niniejszego  postępowania  odwoławczego  koszt  wpisu  od  odwołania 

uiszczony przez odwołującego oraz nakazując przystępującemu dokonanie zwrotu na rzecz 

odwołującego  kosztów  związanych  z  kosztami  wpisu  15 000zł.  i  zastępstwa  prawnego  w 

kwocie  3 600zł.,  oraz  nakazując  przystępującemu  dokonanie  zwrotu  zamawiającemu 

kosztów  związanych  z  zastępstwem  prawnym  w  kwocie  3 600zł.  tj.  z  ograniczeniem  do 

kwoty maksymalnej wynagrodzenia pełnomocnika dopuszczonej przez rozporządzenie.  

Przewodniczący:      ……………