KIO 1531/17 WYROK dnia 10 sierpnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 1531/17 

WYROK 

z dnia 10 sierpnia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

                                                               Przewodniczący: Robert Skrzeszewski 

                                                                                             Katarzyna Prowadzisz 

                                                                                             Ewa Sikorska 

                                                                         Protokolant: Agata Dziuban 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  7  sierpnia  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  24  lipca  2017  r.  przez 

Wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Centrum  Udostępniania 

Dokumentów  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  A.J.  prowadzący  działalność  pod  firmą 

COMTEC  w  Konstancin  Jeziorna,  CPU  Service  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Zakład  Ubezpieczeń  Społecznych  Departament 

Zamówień Publicznych, ul. Szamocka 3,5, 01-748 Warszawa  

przy udziale wykonawców Techcroud sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i Comparex 

Poland  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszających  swoje  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego o sygn. akt KIO 1531/17 po stronie Zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  w  części  zadania  B  i  C,  nakazuje  Zamawiającemu 

unieważnienie  czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w  części  B  i  C,  nakazuje 

Zamawiającemu odrzucenie oferty wykonawcy D.J. prowadzącego działalność gospodarczą 

pod  nazwą  Remote  IT  Team  D.J.  z  siedzibą  w  Przysietnicy  w  części  B  i  nakazuje 


Zamawiającemu odrzucenie oferty wykonawcy Techcroud sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie 

z  przedmiotowego  przetargu  w  części  B  i  C,  nakazuje  Zamawiającemu  dokonanie 

ponownego badania i oceny ofert w zakresie części B i C, 

oddala  odwołanie  w  zakresie  zarzutów  odnoszących  się  do  wykonawcy 

Comparex, 

oddala odwołanie w zakresie zarzutów dotyczących części A, 

kosztami 

postępowania 

obciąża 

Zakład 

Ubezpieczeń 

Społecznych 

Departament Zamówień Publicznych z siedzibą w Warszawie i:  

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000 

zł  00  gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez 

Wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia:  Centrum 

Udostępniania  Dokumentów  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  A.J.  prowadzący 

działalność  pod  firmą  COMTEC  w  Konstancin  Jeziorna,  CPU  Service  sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w Warszawie tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  Zakładu  Ubezpieczeń  Społecznych  Departament 

Zamówień  Publicznych  z  siedzibą  w  Warszawie  na  rzecz  Wykonawców  wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia: Centrum Udostępniania Dokumentów sp. 

z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  A.J.  prowadzący  działalność  pod  firmą  COMTEC  w 

Konstancin Jeziorna, CPU Service sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie kwotę 18 600 zł 

00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty 

postępowania  odwoławczego  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  i 

wynagrodzenia pełnomocnika.  


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejsze postanowienie – w terminie 7 

dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

                                                                               Przewodniczący:…………………… 

                                                                                                          ……………………. 

                                                                                                          ……………………. 


Sygn. akt: KIO 1531/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający: 

Zakład 

Ubezpieczeń 

Społecznych 

Departament 

Zamówień 

Publicznych,  ul.  Szamocka  3,5,  01-748  Warszawa  wszczął  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  prowadzonego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na 

„Świadczenie  usług  serwisu  pogwarancyjnego  elementów  i  podzespołów  środowiska 

Mainframe.  Część  A  -  Serwis  pogwarancyjny  serwerów  Mainframe,  Część  B  —  Serwis 

pogwarancyjny  macierzy  dyskowych,  Część  C  -  Serwis  pogwarancyjny  przełączników 

FICON.” o numerze: TZ/271/30/17. 

Postępowanie zostało wszczęte poprzez ogłoszenie opublikowane w dniu 19 kwietnia 

2017r w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (TED), Dz.U./S S76 pod numerem 147150-

2017-PL. 

Zamawiający, podzielił przedmiot zamówienia na trzy części. W ramach świadczenia 

usług  serwisu  pogwarancyjnego  elementów  i  podzespołów  środowiska  Mainframe. 

wyodrębniono: 

Część A - Serwis pogwarancyjny serwerów Mainframe, 

Część B — Serwis pogwarancyjny macierzy dyskowych. 

Część C — Serwis pogwarancyjny przełączników FICON”. 

W  terminie  wyznaczonym  na  złożenie  ofert  wpłynęło  łącznie  pięć  ofert,  z  czego  na 

części B i C po cztery oferty.  

Zamawiający przekazał informację o wyniku postępowania w części B i w części C w 

dniu 14 lipca 2017r. (pisma 993200/27 l/IN-468/2017). 

Nie  zgadzając  się  z  powyższą  czynnością  Zamawiającego  Odwołujący:  Wykonawcy 

wspólnie  występujący  o  udzielenie  zamówienia  na  podstawie  art.  23  ustawy  z  dnia  29 

stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych(Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2164  wraz  ze  zm.), 

zwanej dalej ustawą Pzp:  

Centrum Udostępniania Dokumentów sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, 

A.J. prowadzący działalność pod firmą COMTEC w Konstancin Jeziorna, 

CPU Service sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, w dniu 24 lipca 2017r. wniósł 


odwołanie  we  wszystkich  częściach  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zarzucając 

Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania w 

sposób  naruszający  zasadę  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania 

wykonawców  w  związku  z  naruszeniem  wyżej  wymienionych  przepisów  ustawy  i 

jednocześnie  naruszenie  przepisów  wskazanych  w  uzasadnieniu  a  w  szczególności 

następujących przepisów ustawy Pzp: 

a. 

Art. 89 ust. 1 pkt 2, pkt 3, pkt 4, pkt 5 ustawy Pzp, 

b. 

Art, 24 ust. 1 pkt 16,17 i 20 ustawy Pzp, 

c. 

Art. 90 ust 3 ustawy Pzp, 

d. 

Art. 8 ust, 1 i 3 ustawy Pzp. 

Ze  względu  na  podniesione  zarzuty  Odwołujący  wnosił  o  uwzględnienie  odwołania  i 

nakazanie Zamawiającemu: 

Unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, 

Ujawnienia  dokumentów  niezasadnie  utajnionych  ze  względu  na  rzekomą 

tajemnice przedsiębiorstwa, 

Powtórzenie czynności badania i oceny ofert, 

Nakazanie  wykluczenia  z  postępowania  Techcroud  sp  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Warszawie i odrzucenie jej oferty, 

Nakazanie wykluczenia z postępowania Remote IT Team D.J. i odrzucenie jego 

oferty  Nakazanie  wykluczenia  z  postępowania  Comparex  Poland  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Warszawie i odrzucenie jej oferty. 

I. 

Zarzut zaniechania wykluczenia Remote i zaniechania odrzucenia oferty 

Remote. 

Zarzucił, że Remote nie wykazał, iż spełnia warunki udziału w postępowaniu a zatem 

zgodnie  z  dyspozycją  art.  24  ust.  1  pkt  12  musi  być  wykluczony  z  postępowania,  a  jego 

oferta zgodnie z dyspozycją art. 24 ust 4 i 89 ust 1 pkt 5) musi być odrzucona.  

Ponadto,  zdaniem  Odwołującego  -  w  okolicznościach  niniejszej  sprawy  wykluczenie 

powinno nastąpić, także na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 oraz pkt 20 z następujących 

powodów: 

a. 

W ofercie nie ma oświadczenia o tym, iż Remote spełnia warunki udziału w 

postępowaniu. 

b. 

Okoliczność, iż wykonawca spełnia postawione warunki powinna wynikać z 


JEDZ, ale w JEDZ złożonym przez Remote brak jest takich informacji. 

c. 

Wskazany  do  realizacji  zamówienia  personel  nie  spełnia  wymagań 

określonych w SIWZ: 

• 

Pan  Ł.W.  nie  posiada  wymaganego  dwuletniego  „stażu”  przy  usługach 

serwisowych - tak samo jak druga wskazana przez Remote osoba.  

• 

Z  protokołów  udostępnionych  przez  ZUS  a  opisujących  zakres  i  rodzaj 

usług  świadczonych  dotychczas  przez  p.  W.  i  właściwych  dla  Części  B  i  C  zamówienia 

wynika, iż jego staż jest krótszy niż wymagane dwa lata.  

• 

Z tych samych ww. protokołów wynika, iż osoba świadcząca serwis obok p. 

W. również nie ma wymaganego stażu. 

d. 

Ze względu na współpracę Remote i Techcroud wykazaną w ofertach tych 

wykonawców  obie  firmy  winny  być  wykluczone  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  20  gdyż 

porozumienie o „wymianie” kadry zakłóciło konkurencje w toku postępowania. 

Dalej podniósł, że treść oferty Remote jest niezgodna z treścią SIWZ a zatem zgodnie 

z art. 89 ust.1 pkt 2 winna być odrzucona. 

a. 

Zarzucana  niezgodność  polega  na  tym,  iż  zgodnie  z  modyfikacją  SIWZ 

Zamawiający 

wymagał 

podania 

jaki 

procent 

zamówienia 

zostanie 

powierzony 

poszczególnym wykonawcom. 

b. 

Remote  nie  podał  wymaganej  informacji  i  przekreślił  rubrykę,  co  jest 

niezgodne z wymaganiami SIWZ. 

c. 

Wskazany  powyżej  błąd  nie  podlega  poprawieniu  w  trybie  art.  87  ust.  2 

ustawy  Pzp.  Jego  poprawienie  sprowadzałoby  się  bowiem  do  poprawienia  istotnych 

elementów  oferty,  a  zatem  jest  to  zmiana  istotna  i  w  konsekwencji  niedopuszczalna  na 

gruncie art. 87 ust. 2 Pzp. Nie sposób również oczekiwać, aby Zamawiający był w stanie w 

pełnym zakresie samodzielnie dokonać poprawienia przedmiotowego błędu. 

Następnie  wskazał,  że  oferta  Remote  zawiera  rażąco  niską  cenę,  a  zatem  powinna 

być odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 i 90 ust. 3 ustawy Pzp z tego powodu, że: 

a. 

wszystkie  pozycje  w  macierzach  wycenione  zostały  tak  samo  niezależnie 

od typu, wieku i pojemności macierzy przy czym zaznaczył, iż macierze są różne i koszt ich 

serwisowania  jest  różny  i  nie  jest  możliwe  uzyskanie  takich  samych  kosztów  serwisu 

niezależnie od wieku i stopnia skomplikowania urządzenia. 

b. 

oferta nie zawiera wyceny baterii - wymiana tych baterii jest kosztowna i  

musi  zostać  dokonana  w  okresie  świadczenia  usługi  na  koszt  wykonawcy  -  koszt  ten  nie 


został  wyceniony  w  ofercie  choć  niewątpliwie  jest  to  co  najmniej  istotna część  składowa  -  o 

czym mowa w art. 90 ust. 1 zdanie pierwsze. 

c. 

argumentacja w tym zakresie została przedstawiona szerzej przy zarzutach 

wobec Techcroud - argumentacja tam zawarta ma zastosowanie także w przypadku Remote 

i Odwołujący wnosił o jej uwzględnienie. 

Według  Odwołującego  Zamawiający  również  błędnie  uznał  zasadność  utajnienia 

fragmentów  oferty  i  wyjaśnień  ceny  złożonych  przez  Remote  w  toku  postępowania  czym 

naruszył zasadę jawności postępowania.  

W ocenie Odwołującego - zastrzeżone dokumenty powinny być ujawnione zgodnie z 

art. 8 ustawy Pzp z następujący przyczyn: 

a. 

Wyjaśnienia  w  zakresie  ceny,  ze  względu  na  charakter  usługi  i  elementy 

kosztotwórcze  jedynie  w  wyjątkowych  przypadkach  mogłyby  być  uznane  za  tajemnicę 

przedsiębiorstwa. Okoliczności takie nie zostały wykazane i nie zostały wykazana ustawowe 

przesłanki dla uzyskania ochrony. 

b. 

Informacje  o  doświadczeniu  osób,  a  w  szczególności  Ł. W.  nie  mogą  być 

uznane za tajemnice przedsiębiorstwa, skoro zostały ujawnione w poprzednim postępowaniu 

prowadzonym przez ZUS na ten sam zakres usługi. 

c. 

Niedopuszczalne jest również utajnianie informacji na temat Pana D.J.. 

II. 

Zarzut  zaniechania  wykluczenia  Techcroud  i  zaniechania  odrzucenia 

jego oferty. 

Odwołujący  zarzucił,  że  oferta  Techcroud  zawiera  rażąco  niską  cenę  a  zatem 

powinna  być  odrzucona  na  podstawie  art.  89  ust,  1  pkt  4  i  90  ust.  3  ustawy  Pzp  z 

następujących powodów: 

a. 

Wszystkie pozycje w macierzach wycenione tak samo niezależnie od typu, 

wieku i pojemności macierzy 

• 

wskazał przy tym, iż macierze są różne i koszt ich serwisowania jest 

różny, 

• 

nie  jest  możliwe  uzyskanie  takich  samych  kosztów  serwisu 

niezależnie od wieku i stopnia skomplikowania urządzenia. 

b. 

Oferta  nie  zawiera  wyceny  baterii  -  wymiana  tych  baterii  jest  kosztowna  i 

musi  zostać  dokonana  w  okresie  świadczenia  usługi  na  koszt  wykonawcy  -  koszt  ten  nie 

został wyceniony w ofercie, choć jest to co najmniej 

istotna 

część 

składowa 

- o czym mowa  

w art. 90 ust. 1 zdanie pierwsze. 

c. 

Zamawiający  w  październiku  2016r.  podał  (ogłoszenie  o  udzieleniu 


zamówienia), iż Techcraud wykona tożsame zamówienie (okres trwania umowy 6 miesięcy) 

za  cenę:  430  254  PLN  łącznie  z  23%  VAT,  co  po  przeliczeniu  daje  cenę  ~71  tys. 

miesięcznie. 

d. 

Cena zaproponowana obecnie przez Techcroud dla Części B to cena 599 

994,-  łącznie  z  23%  VAT  na  okres  12  miesięcy  co  po  przeliczeniu  daje  cenę  ~49  tys. 

miesięcznie przy niezmienionej ilości i rodzaju sprzętu, 

e. 

Według  Odwołującego  -  Nie  ma  jakichkolwiek  podstaw  do  przyjęcia,  iż 

koszt  wykonania  usługi  spadł  o  -30%  -  cena  zaproponowana  przez  Techcraud  jest  rażąca 

niska. 

f. 

Wszystkie  uwarunkowania  rynkowe  w  zakresie  kosztów  serwisu  w  ciągu 

ostatniego pól roku pozostają bez zmian. 

g. 

Wskazał, iż  wykonanie zamówienia  za cena podaną przez Techcraud jest 

niemożliwe  -  niezależnie  od  wcześniejszych  argumentów  -  ze  wzglądu  na  konieczność 

wymiany baterii w serwisowanych urządzeniach. 

• 

Wymiana  baterii  jest  czynnością  serwisową  wykonywaną  na  koszt 

wykonawcy,  a  konieczność  jej  dokonania  jest  potwierdzona  przez  Zamawiającego  w  toku 

postępowania  poprzez  udzielenie  odpowiedzi  na  pytania  z  15  maja  2017r.  (pytanie  10 

Zamawiający podał, iż była jedna awaria baterii - brak napięcia - nieusunięta, co potwierdza 

protokół realizacji usługi przez Techcroud z 30.12.2016 - jest informacja o tej awarii.) 

• 

Pod koniec 2016, ale przed zawarciem umowy z Techcroud, członek 

Konsorcjum - CPU Service dokonywał naprawy macierzy DS8800 u Zamawiającego. 

• 

W toku naprawy wymieniono baterie w części urządzeń i ustalono, że 

„ważność”  (baterie  mają  „zaszytą”  datę  ważności  w  mikrokodzie  baterii  i  po  tej  dacie  nie 

pracują,  co  wymusza  ich  wymianę  -  taka  jest  polityka  producenta  baterii  tj.  IBM,  a 

zastosowanie substytutu baterii IBM jest niemożliwe) baterii w tych macierzach skończy się 

przed  upływem  18  miesięcy,  a  więc  w  okresie  trwania  umowy  objętej  niniejszym 

postępowaniem, 

• 

Podsumowując,  w  trakcie  realizacji  obecnego  zamówienia  zaistnieje 

konieczność wymiany baterii w macierzach DS8800. 

• 

Baterie  wymienia  się  w  kompletach  po  trzy  w  każdej  szaf  (taka  jest 

konstrukcja macierzy) cena baterii według oferty IBM to 2.903,26 USD za sztukę 

• 

Zaproponowana  cena  serwisu  przez  Techcroud  odniesieniu  do  szaf 

macierzy  -  27.000  zł  za  cały  czas  trwania  kontraktu  uniemożliwia  dokonania  wymiany  w 

ramach zaproponowanej ceny. 

h. 

Zamawiający  błędnie  uznał  zasadność  utajnienia  fragmentów  oferty  i 

wyjaśnień  ceny  złożonych  przez  Techcroud  w  toku  postępowania  czym  naruszył  zasadę 

jawności  postępowania.  Zastrzeżone  dokumenty  powinny  być  –  zdaniem  Odwołującego  - 

ujawnione zgodnie z art. 8 ustawy Pzp - uzasadnienie analogiczne jak w przypadku Ramotę. 


• 

Dodatkowo  stwierdził,  iż  utajnienie  listy  osób  i  ich  doświadczenia 

zawodowego  w  zakresie  wymaganym  w  SIWZ jest  niezasadne, gdyż  informacja  o  Łukaszu 

Wysockim  jako  osobie  realizującej  serwis  z  ramienia  Techcroud  jest  informacją  publiczną  - 

udostępnioną przez ZUS. Brak zatem ustawowych przesłanek zastrzeżenia. 

• 

Ł.W.  nie  jest  pracownikiem,  udziałowcem  czy  członkiem  władz 

Techcroud  -  więc  jego  doświadczenie  zawodowe  nie  może  stanowić  tajemnicy 

przedsiębiorstwa Techcroud. 

• 

W ofercie Remote jest oświadczenie Ł. W. o „udostępnieniu siebie” - 

jako  udostępnienie  zasobów.  W  treści  oświadczenia  nie  ma  żadnych  informacji  o 

zastrzeżeniu tajemnicy. Czyli Pan Ł.W. nie podejmuje żadnych działań  w celu zastrzegania 

swojego doświadczenia zawodowego. 

• 

Pan Ł.W. na swoim profilu na portalu społecznościowym bez żadnych 

ograniczeń  prezentuje  informacje  o  swoim  doświadczeniu  zawodowym  (w  tym  w 

szczególności  o  wykonywaniu  serwisu  w  okresie  listopad  2016-maj  2017  na  rzecz  ZUS  - 

Zamawiającego). 

• 

Skoro  są  to  informacje  powszechnie  dostępne  i  nie  są  chronione 

przez  zainteresowanego  nie  sposób  przyjąć,  że  taka  informacja  może  stanowić  tajemnicy 

przedsiębiorstwa. 

Dalej  zarzucił,  że  Techcroud  podał  nieprawdziwe  dane  i  nie  spełnia  wymagań 

Zamawiającego, a zatem zgodnie z dyspozycją art. 24 ust. 1 pkt 12 musi być wykluczony z 

postępowania  a  jego  oferta  zgodnie  z  dyspozycją  art.  24  ust  4  i  89  ust  1  pkt  5)  musi  być 

odrzucona.  

Ponadto w okolicznościach niniejszej sprawy wykluczenie powinno nastąpić także na 

podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 oraz pkt 20. 

Wskazał przy tym, co nastepuje: 

a. 

Zamawiający  wymagał,  aby  osoby  świadczące  usługi  były  zatrudnione  na 

podstawie umowy o pracę. 

• 

Na pytanie zadane w toku postępowania, Zamawiający odpowiedział, 

ż

e  nie  zatrudnienie  osób  prowadzących  działalność  gospodarczą  za  zatrudnionych  nie 

będzie uznane za spełnienie ww. warunku. 

• 

Techcroud przedłożył o obecnym postępowaniu decyzję ZUS o braku 

rejestracji firmy w ZUS - czyli braku zgłoszeń kogokolwiek zatrudnionego w ramach umowy o 

pracę.  Skoro  zatem  Techcroud  nie  ma  pracowników  co  sam  potwierdził  to  nie  spełnił 

warunku i podlega wykluczeniu z postępowania. 

b. 

W  postępowaniu  w  2016  Techcroud  złożył  oświadczenie  o  braku 


podwykonawców co oznacza, że zamówienia jest realizowane przez pracowników w ramach 

umowy  o  pracę  lub  na  umowie  zlecenie.  Obecnie  Techcroud  złożył  decyzję  ZUS 

stwierdzającą, że firma niezarejestrowana w ZUS. Według Odwołującego - przyjmując, iż w 

2016r.  Techcroud  nie  złożył  nieprawdziwych  informacji  w  celu  uzyskania  zamówienia  to 

musiał  mieć  pracowników  co  wywołuje  skutek  w  postaci  obowiązku  uiszczenia  składek  na 

ubezpieczenie  zdrowotne  od  osób  które  realizowały  umowę  z  2016r.,  czyli  co  najmniej  dla 

osób  Ł.W.,  Krzysztof  Barański,  Ilona  Maciąg).  W  toku  postępowanie  Techcroud  nie 

potwierdził,  że  uiścił  jakiekolwiek  składki,  co  winno  skutkować  wykluczeniem  z 

postępowania. 

c. 

Brak  wymaganego  doświadczenia  w  zakresie  serwisu  macierzy  typu 

Enterprise. 

• 

Z  protokołów  realizacji  usługi  wykonywanej  przez  Techcroud  na 

podstawie  umowy  z  2016r.  wynika,  że  jedynym  serwisantem  realizującym  usługę  był  Pan 

Ł.W.. 

• 

Pan Ł.W. na swym profilu na portalu społecznościowym podał dane, 

z  których  jednoznacznie  wynika,  iż  nie  posiada  wymaganego  w  SIWZ  dwuletniego 

doświadczenia. 

• 

Odwołujący  domniemał,  że  druga  wskazana  osoba  ma  w 

oświadczeniu  o  doświadczeniu  zawodowym  wskazaną  tą  usługę  -  mimo,  że  w  ogóle  nie 

brała w tym udziału. 

• 

Zakwestionował  prawdziwość  danych  podanych  w  oświadczeniu,  co 

do doświadczenia osób wskazanych do realizacji zamówienia. 

• 

W  zakresie  części  C  Odwołujący  domniemał  na  podstawie 

protokołów  realizacji  i  danych  z  portali  społecznościowych,  że  dla  wykazania  spełniania 

warunku  zostali  wskazani:  Ł.W.  i  D.J..  Zwrócił  uwagę,  że  osoby  te  współpracowały  z  firmą 

ITC  SA  (wcześniejsza  firma  Pani  B.  właściciela  Techcroud).  Zauważył,  że  jako 

doświadczenie tych osób została wskazana ich praca ramach ITC na rzecz ZUS  w ramach 

umowy na serwis przełączników FICON.  

Zaznaczył  przy  tym,  że  z  udostępnionych  przez  ZUS  protokołów  realizacji  usług 

wynika: 

dwa  zgłoszenia  w  maju  2015  serwisowe  były  obsługiwane  przez 

P.D. 

jedno  zgłoszenie  serwisowe  w  sierpniu  2015  były  obsługiwane 

przez P.D. 

• 

tak więc jedyną osobą która prowadziła serwis przełączników FICON 

w ramach tamtej umowy pomiędzy ITC, a ZUS był Pan P.D. 

• 

Z  raportów  wynika,  że  Panowie  Ł.W.  i  D.J.  nie  brali  udziału  w 


realizacji tamtej umowy. 

• 

Co  więcej  nawet  przyjmując,  że  Techcroud  wskazał  Pana  P.D.  to 

wykonywał  on  jakiekolwiek  czynności  serwisowe  w  okresie  maj  -  sierpień  2015  -  zaledwie 

cztery miesiące. 

d. 

Brak  w  ofercie  oświadczenie  o  spełnieniu  warunków  udziału  w 

postępowaniu  powinno  to  wynikać  z  treści  JEDZ,  ale  w  JEDZ  złożonym  przez  Techcroud 

brak jest takich informacji. 

e. 

W ofercie znajduje się potwierdzenie współpracy z Remote, a zatem tak jak 

wyżej  wskazano  wykonawca  Techcroud  powinien  być  wykluczony  z  postępowania  na 

podstawie art. 24 ust. 1 pkt 20 ustawy Pzp. 

III. 

Zarzut zaniechania odrzucenia oferty Comparex. 

Zdaniem  Odwołującego  Comparex  podał  nieprawdziwe  dane  i  nie  spełnia  wymagań 

Zamawiającego, a zatem zgodnie z dyspozycją art. 24 ust. 1 pkt 12 musi być wykluczony z 

postępowania,  a  jego  oferta  zgodnie  z  dyspozycją  art.  24  ust  4  i  89  ust  1  pkt  5)  musi  być 

odrzucona.  

Ponadto, wskazał, że w okolicznościach niniejszej sprawy wykluczenie:  

a. 

powinno nastąpić także na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17 Brak w ofercie 

oświadczenie  o  spełnieniu  warunków  udziału  w  postępowaniu  powinno  to  wynikać  z  treści 

JEDZ, ale w JEDZ brak jest takich informacji. 

b. 

Comparex  nie  podał  wymaganej  w  JEDZ  informacji  na  temat  procentowego 

udziału  podwykonawcy  -  co  w  ocenie  odwołującego  jest  przesłanką  wykluczenia,  gdyż  nie 

jest możliwe do ustalenia, który podmiot - IBM czy Comparex - prowadziły obsługę zgłoszeń, 

a  skoro  Comparex  nie  ma  wymaganych  kwalifikacji  to  wykluczenie  z  postępowania  jest 

uzasadnione. 

Ponadto,  zwrócił  uwagę,  że  nie  jest  możliwe  ustalenie  czy  obowiązek  wyrażony  w 

SIWZ: 2.1.6. zostanie zrealizowany i dlatego powinna być odrzucona: 

• 

Zamawiający wymagał zatrudnienia przez Wykonawcę lub podwykonawcę na 

podstawie  umowy  o  pracę  osób  wykonujących  obsługę  i  przyjęcie  zgłoszeń  oraz  kontakt  z 

centrum zgłoszeniowym Zamawiającego, 

• 

Centrum  zgłoszeń  sensowych  IBM  nie  gwarantuje  zatrudniania  pracujących 

tam osób w ramach umowy o pracę. 


W  ocenie  Odwołującego  -  treść  oferty  Comparex  jest  niezgodna  z  treścią  SIWZ,  a 

zatem zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 2 winna być odrzucona. 

Odwołujący wskazał na następujące okoliczności: 

a. 

Zgodnie  z  modyfikacją  SIWZ  Zamawiający  wymagał  podania  jaki  procent 

zamówienia zostanie powierzony poszczególnym podwykonawcom. 

b. 

Wykonawca  w  tej  rubryce  nie  podał  wymaganej  informacji  -  przekreślił 

rubrykę, wbrew wymaganiom SIWZ. 

c. 

Comparex nie podał wymaganej w JEDZ informacji na temat procentowego 

udziału  podwykonawcy  -  co  w  ocenie  Odwołującego  jest  już  samoistną  przesłanką 

odrzucenia oferty, nie jest możliwe do ustalenia, który podmiot - IBM czy COMPAREX będą 

prowadziły obsługę zgłoszeń, a skoro Comparex nie w ofercie nia ma wymaganych danych 

to uzasadnione jest odrzucenie oferty. 

d. 

Podwykonawcą  Comparex  jest  IBM.  Wszystkie  standardowo  oferowane 

usługi przez IBM nie oferują usuwania awarii w ciągu 48 godzin (wymaganie z SIWZ) a nie 

są  znane  przypadki,  żeby  w  podobnych  przypadkach  IBM  odstąpił  od  swych  regulacji 

korporacyjnych. 

e. 

Standardowe warunki IBM przewidują zapewnienie przez klienta zdalnego 

dostępu do serwisowanych urządzeń jest to sprzeczne z SIWZ, 

f. 

IBM  posiada  unormowane  warunki  świadczenia  serwisu  opisane  w 

dokumencie Serwisowanie sprzętu IBM — podręcznik operacyjny v 3.20 uaktualniono 01 09 

2011, Owner: Michel Papaiconomou, Author: Malcolm Gooding, Reviewers: Auguste Lacroix, 

Andy Wright, Hermann Staub, Nenad Mraovic, Joanna Torbicka IBM HWMOG v3.20 Poland 

March 2012 poh.doc. 

• 

Przeznaczenie  dokumentu:  Ten  dokument  odnosi  się  do  wszystkich 

standardowych  umów  utrzymania  maszyn  pomiędzy  Klientem  i  IBM.  Definiuje  ich 

charakterystykę i dostępne opcje i ich kombinacje. Celem tego dokumentu jest zapewnienie 

spójności  sformułowań  zawartych  w  umowach  utrzymania  maszyn  niezależnie  od  kraju,  w 

którym powstały. 

• 

W treści tego dokumentu zawarta jest definicja: 

Gwarantowany czas naprawy - (FXT) oznacza czas mierzony, w wykupionym Okresie 

Dostępności,  od  momentu  określenia  ważności  problemu  i  uznania,  że  wymaga  on 


interwencji  w  siedzibie  Klienta,  gdzie  znajduje  się  zainstalowane  urządzenie,  do  chwili 

przywrócenia jej do stanu działania. 

Za  stan  działania  urządzenia  uważa  się  funkcjonowanie  urządzenia,  które  daje 

możliwość korzystania z jego zasobów sprzętowych. 

Czas  naprawy  uważa  się  za  dotrzymany  w  przypadku  zakwalifikowania  ważności 

problemu na Poziom 3 lub 4. 

Instalacja, konfiguracja systemu operacyjnego i oprogramowania, odtwarzanie danych 

z archiwum oraz problemy wynikłe z konfiguracji nie są częścią procesu przywracania stanu 

działania urządzenia. 

Utrata redundancji urządzenia nie jest uważana za utratę stanu działania urządzenia. 

Opisy Poziomów Ważności 

Poziom 1 

 Krytyczny Problem Klienta, oznacza niedziałanie urządzenia jako całości. Urządzenie 

objęta umową serwisową nie funkcjonuje od strony sprzętowej. 

Poziom 2 

Poważny  Problem,  mający  istotny  wpływ  na  funkcjonowanie  urządzenia  od  strony 

sprzętowej, Urządzenie wykonuje podstawowe funkcje. Możliwe jest znaczące zmniejszenie 

wydajności urządzenia. 

Poziom 3 

Problem Niekrytyczny, nie mający znaczącego wpływu na funkcjonowanie urządzenia 

od  strony  sprzętowej.  Oznacza  problem,  w  przypadku,  którego  można  korzystać  z  funkcji 

urządzenia od strony sprzętowej. 

Poziom 4 

Problem  niemający  żadnego  wpływu  na  przetwarzanie  danych,  mający  charakter 

wyjaśnienia lub odpowiedzi na pytania. 

•  Taka  definicja  czasu  naprawy  jest  sprzeczna  z  SIWZ  i  serwis  oferowany  na  takich 

warunkach nie spełnia warunków realizacji zamówienia opisanych w SIWZ. 


g. 

Pełnomocnictwa  dołączone  od  IBM  do  oferty  dla  Panów  P.  i W.  zawierają 

ograniczenie, iż osoby te nie mogą zawrzeć umowy z firmą Comparex - co należy rozumieć, 

iż  nie  są  umocowane  do  uzgadniania  istotnych  postanowień  umowy  -  odbiegających  w 

istotny sposób od standardowych warunków świadczenia usług przez IBM. 

Zdaniem  Odwołującego  -  z  powyższych  względów  oferta  Comparex  winna  być 

odrzucona jako niezgodna z SIWZ. 

Według Odwołującego - Zamawiający błędnie uznał zasadność utajnienia fragmentów 

oferty  i  wyjaśnień  ceny  złożonych  przez  Remóte  w  toku  postępowania,  czym  naruszył 

zasadę  jawności  postępowania.  Zastrzeżone  dokumenty  powinny  być  ujawnione  zgodnie  z 

art.  8  Pzp.  Dane  osobowe  pracowników  IBM  (serwisantów)  są  przez  IBM  publikowane  w 

internecie. Brak jest zatem podstaw do zastrzegania tego typu informacji. 

Pismem  z  dnia  28  lipca  2017r.  zgłosili  swoje  przystąpienie  do  postępowania 

odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego    wykonawcy  Techcroud  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Warszawie i Comparex Poland sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności  w 

oparciu  o  treść  akt  sprawy  odwoławczej,  w  tym  treść  SIWZ,  oferty  Remote  IT  Team  D.J.  z 

siedzibą w Przysietnicy, Techcroud sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie i Comparex Poland sp. 

z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie,  wezwania  Zamawiającego  z  dnia  12  czerwca  2017r.  do 

wyjaśnienia rażąco niskiej ceny w stosunku do wykonawcy Techcroud sp. z o.o. z siedzibą w 

Warszawie w zakresie części A, B, C, odpowiedzi tego wykonawcy z dnia 21 czerwca 2017r. 

na to wezwanie, wezwania Zamawiającego z dnia 12 czerwca 2017r. do wyjaśnienia rażąco 

niskiej  ceny  w  stosunku  do  wykonawcy  Remote  IT  Team  D.J.  z  siedzibą  w  Przysietnicy  w 

zakresie  części  B,  odpowiedzi  tego  wykonawcy  z  dnia  21  czerwca  2017r.  na  to  wezwanie, 

odpowiedzi Zamawiającego na odwołanie z dnia 7 sierpnia 2017r., jak również na podstawie 

złożonych  na  posiedzeniu  oraz  rozprawie  przez  strony  i  uczestników  wyjaśnień  oraz  pism 

Izba postanowiła odwołanie uwzględnić. 

Odwołanie  nie  zawierało  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołującego 

uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego 

odrzucenia.  

Po  przeprowadzeniu  postępowania  odwoławczego  Izba  doszukała  się  w  działaniach 

Zamawiającego  naruszenia  przepisów  art.89  ust.1  pkt  4  w  związku  z  art.90  ust.3  ustawy 


Pzp,  nie  stwierdziła  naruszenia  przepisów  art.8  ust.1  i  3,  art.24  ust.1  pkt  16,  17  i  20  oraz 

art.89 ust. 1 pkt 2, 3 i 5  ustawy Pzp.  

W  pierwszej  kolejności  Izba  uznała  zarzut  odwołania  odnoszący  się  do  części  A 

przedmiotowego zamówienia za całkowicie bezzasadne. 

Należy  wskazać,  że  zgodnie  z  art. 180  ust. 1  ustawy  Pzp odwołanie  przysługuje 

wyłącznie  od  niezgodnej  z  przepisami  ustawy  czynności  zamawiającego  podjętej  w 

postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  lub  zaniechania  czynności,  do  której  zamawiający 

jest zobowiązany na podstawie ustawy. 

Izba  ustaliła,  że  Zamawiający  w  przedmiotowym  przetargu  nie  podjął  czynności 

wyboru  najkorzystniejszej  oferty  w  części  A.  Dodatkowo,  Izba  stwierdziła,  że  Zamawiający                                                               

jest  nadal  w  trakcie  prowadzonego  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  i  w 

zakresie części A będzie podjęta czynność, co Zamawiający oświadczył na rozprawie.  

Z powyższych względów, Izba doszła do przekonania, że odwołanie odnośnie części 

A jest przedwczesne i jego uruchomienie będzie prawnie dopuszczalne dopiero po podjęciu 

przez Zamawiającego czynności wyboru najkorzystniejszej oferty wykonawcy.  

Kolejna kwestia wymagająca rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie związana była 

z  zarzutami  skierowanymi  przeciwko  wykonawcy  Comparex  Poland  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Warszawie. 

Według ustaleń Izby wykonawca ten w częściach B i C złożył oferty droższe niż oferty 

Odwołującego, a także oferty Comparex Poland sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie uzyskały 

najniższą punktację. W tej sytuacji – w ocenie Izby – Odwołujący nie  wykazał przesłanek z 

art.179 ust.1 ustawy Pzp, który stanowi, że środki ochrony prawnej określone  w niniejszym 

dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi, jeżeli ma 

lub  miał  interes  w  uzyskaniu  danego  zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w 

wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy.  

Izba  stanęła  na  stanowisku,  że  Odwołujący  nie  może  ponieść  uszczerbku  w  wyniku 

możliwego  naruszenia  przez  Zamawiającego  przepisów  ustawy  Pzp  w  części  B  i  C  w 

stosunku do wykonawcy Comparex Poland sp. z o.o. z siedzibą  w Warszawie, bowiem ten 

wykonawca nie ma szans na wygranie przedmiotowego przetargu. 


Przechodząc  do  rozpoznania  meritum  sprawy  należy  wskazać,  że  podstawowym, 

istotnym  zagadnieniem  wymagającym  rozstrzygnięcia  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający 

miał  dostateczne  podstawy  prawne  do  wykluczenia  wykonawców  Remote  IT  Team  D.J.  z 

siedzibą  w  Przysietnicy  i  Techcroud  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  z  przedmiotowego 

przetargu  ze  skutkiem  odrzucenia  ich  ofert  z  powodu  niewykazania  spełniania  warunków 

udziału w postępowaniu przetargowym oraz ich wykluczenia z przedmiotowego przetargu ze 

skutkiem  odrzucenia  ich  oferty  z  powodu  wprowadzenia  Zamawiającego  w  błąd  przy 

przedstawieniu  informacji  ofertowych,  a  także  czy  Zamawiający  miał  podstawy  prawne  do 

uznania  powyższych  ofert  za  sprzeczne  z  SIWZ  i  zawierające  rażąco  niską  cenę,  której 

złożenie stanowi czyn nieuczciwej konkurencji.  

Izba ustaliła, że w przedmiotowym przetargu złożono 4 oferty dla części B, z najniższą 

ceną w wysokości 599 994,00 zł brutto(oferta Techcroud sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie) i 

w  wysokości  628  776,  00  zł  brutto(  druga  według  wartości  oferta  Remote  IT  Team  D.J.  z 

siedzibą w Przysietnicy)  przy kwocie jaką Zamawiający dedykował do tej części zamówienia 

w wysokości 860 508 zł brutto. 

Poza tym Izba stwierdziła, że w przedmiotowym przetargu złożono 4 oferty dla części 

C, z najniższą ceną w wysokości 41 918, 40 zł brutto(oferta Techcroud sp. z o.o. z siedzibą 

w  Warszawie)  i  w  wysokości  59 040,00  zł  brutto(  druga  według  wartości  oferta  Remote  IT 

Team D.J. z siedzibą w Przysietnicy)  przy kwocie jaką Zamawiający dedykował do tej części 

zamówienia w wysokości 42 213, 60 zł brutto. 

Rozpoznając  zarzut  złożenia  ofert  zawierających  rażąco  niską  cenę  Izba  uznała,  że 

wyjaśnienia wykonawcy Remote IT Team D.J. z siedzibą w Przysietnicy w zakresie części B i 

wykonawcy Techcroud sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w zakresie części B i C odnoszące 

się do rażąco niskiej ceny stanowiły podstawy do odrzucenia tych ofert z tej przyczyny. 

Izba  uznała  działanie  Zamawiającego  dotyczące  wezwania  do  wyjaśnienia  rażąco 

niskiej ceny w stosunku do ofert wykonawcy Remote IT Team D.J. z siedzibą w Przysietnicy 

w  zakresie części B i  wykonawcy Techcroud sp. z o.o. z siedzibą  w Warszawie  w  zakresie 

części B i C za mieszczące się w dyspozycji przepisu art.90 ust.1 ustawy Pzp.  

Należy wskazać, że zgodnie z art. 90 ust.1 cyt. wyżej ustawy Pzp jeżeli zaoferowana 

cena  lub  koszt,  lub  ich  istotne  części  składowe,  wydają  się  rażąco  niskie  w  stosunku  do 

przedmiotu  zamówienia  i  budzą  wątpliwości  zamawiającego  co  do  możliwości  wykonania 

przedmiotu  zamówienia  zgodnie  z  wymaganiami  określonymi  przez  zamawiającego  lub 


wynikającymi z odrębnych przepisów, zamawiający zwraca się o udzielenie wyjaśnień, w tym 

złożenie dowodów, dotyczących wyliczenia ceny lub kosztu, w szczególności w zakresie: 

1)  oszczędności metody wykonania zamówienia, wybranych rozwiązań technicznych, 

wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania  zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy, 

oryginalności  projektu  wykonawcy,  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia 

ceny nie może być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki 

godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o 

minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2015 r. poz. 2008 oraz z 2016 r. poz. 1265); 

2)   pomocy publicznej udzielonej na podstawie odrębnych przepisów.  

3)  wynikającym z przepisów prawa pracy i przepisów o zabezpieczeniu społecznym, 

obowiązujących w miejscu, w którym realizowane jest zamówienie; 

4)  wynikającym z przepisów prawa ochrony środowiska; 

5)  powierzenia wykonania części zamówienia podwykonawcy. 

Natomiast  w  myśl  przepisu  art.90  ust.1a  powołanej  wyżej  ustawy  w  przypadku  gdy 

cena całkowita oferty jest niższa o co najmniej 30% od: 

1)   wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług, 

ustalonej  przed  wszczęciem  postępowania  zgodnie  z  art.  35  ust.  1  i  2  lub  średniej 

arytmetycznej  cen  wszystkich  złożonych  ofert,  zamawiający  zwraca  się  o  udzielenie 

wyjaśnień,  o  których  mowa  w  ust.  1,  chyba  że  rozbieżność  wynika  z  okoliczności 

oczywistych, które nie wymagają wyjaśnienia; 

2)   wartości  zamówienia  powiększonej  o  należny  podatek  od  towarów  i  usług, 

zaktualizowanej z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania, 

w szczególności istotnej zmiany cen rynkowych, zamawiający może zwrócić się o udzielenie 

wyjaśnień, o których mowa w ust. 1. 

Wobec powyższego stanu rzeczy Zamawiający mógł skorzystać z cyt. wyżej przepisu 

prawa. 

Jednocześnie  w  takim  przypadku  stosownie  do  przepisu  art.90  ust.2  ustawy  Pzp 

obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu  spoczywa  na 

wykonawcy.  

Wymaga  również  wskazania,  że  w  myśl  przepisu  art.90  ust.  3  ustawy  Pzp 

Zamawiający  odrzuca  ofertę  wykonawcy,  który  nie  udzielił  wyjaśnień  lub  jeżeli  dokonana 

ocena  wyjaśnień  wraz  ze  złożonymi  dowodami  potwierdza,  że  oferta  zawiera  rażąco  niską 

cenę lub koszt w stosunku do przedmiotu zamówienia.  


W rozpoznawanej sprawie sytuacja braku udzielenia wyjaśnień w ogóle nie zaistniała. 

Natomiast,  według  uznania  Izby  dokonana  przez  Zamawiającego  ocena  wyjaśnień  nie 

potwierdziła, że oferta nie zawiera rażąco niskiej ceny lub kosztu w stosunku do przedmiotu 

zamówienia. 

Według  zapatrywania  Izby  Zamawiający  taką  ocenę  dokonał,  jednak  nie  w  sposób 

wszechstronny, bez należytej staranności, co skutkuje brakiem możliwości przyjęcia, że taka 

ocena została dokonana właściwie w rozumieniu art.90 ust.3 ustawy Pzp. 

Przede  wszystkim  należy  wskazać,  że  Zamawiający  w  piśmie  z  dnia  12  czerwca 

2017r.  zażądał  od  wykonawców  wskazania  konkretnych  kosztów  wraz  z  ich  poparciem 

dowodami. 

W  ocenie  Izby  -  przedłożone  przez  wykonawcę  Remote  IT  Team  D.J.  z  siedzibą  w 

Przysietnicy: umowa, zapytanie ofertowe do firmy i wydruk z cennika firmy magazynowej nie 

stanowią  dostatecznych  dowodów  potwierdzających  wykazywane  przez  niego  koszty  w 

wyjaśnieniach z dnia 21 czerwca 2017r. 

W  szczególności  nie  jest  wiadome  jak  mają  się  koszty  utrzymania  zaplecza 

organizacyjno-technicznego  w  wysokości  zadeklarowanej  przez  wykonawcę  do  cen 

wymienionych w cenniku firmy magazynowej, wyjaśnienia nie zawierają kosztów związanych 

w  wymianą  baterii,  która  będzie  wymagana  w  trakcie  realizacji  zamówienia,  a  jej  koszt 

stanowi  istotny  składnik  kosztowy,  brak  jest  również  dokumentów  potwierdzających 

wysokość oświadczonych kosztów transportu. 

Z tych powodów wyjaśnienia te należało traktować raczej, jako deklarację wykonania 

zamówienia  po  kosztach  nie  zawierających  rażąco  niskiej  ceny  niż  jako  poparte  dowodami 

wyjaśnienia. 

Natomiast,  jeżeli  chodzi  wyjaśnienia  wykonawcy    Techcroud  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Warszawie,  to  mają  one  charakter  ogólny  i  życzeniowy  nie  oparty  na  jakichkolwiek 

dowodach stanowiących podstawę do obalenia zarzutu rażąco niskiej ceny. 

Według  zapatrywania  Izby  celem  postępowania  wyjaśniającego,  o  którym  mowa  w 

art.90  ustawy  Pzp,  jest  ustalenie  faktów  świadczących  o  tym,  że  zaoferowana  przez 

wykonawców  cena  jest  realna,  wiarygodna  i  zapewni  prawidłowe  wykonanie  przedmiotu 

zamówienia. 


Izba  przyjęła,  że  powyższa  procedura  wyjaśniająca  musi  zmierzać  do  pełnego 

wyjaśnienia zaoferowanej ceny, a także wątpliwych jej kosztów. 

Zgodnie  z  art.190  ust.  1a  ustawy  Pzp ciężar  dowodu,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco 

niskiej ceny, spoczywa na: 

wykonawcy, który ją złożył, jeżeli jest stroną albo uczestnikiem postępowania 

odwoławczego; 

2)    zamawiającym,  jeżeli  wykonawca,  który  złożył  ofertę,  nie  jest  uczestnikiem 

postępowania.  

Wydaje  się,  że  zarówno  Zamawiający,  jak  i  Przystępujący  Techcroud  sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w Warszawie temu ciężarowi nie sprostał. 

Zdaniem Izby za takie dowody nie można potraktować dowodów złożonych w trakcie 

postępowania  odwoławczego  przez  wykonawcę  Techcroud  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Warszawie,  bowiem  okoliczności  świadczące  o  braku  istnienia  rażąco  niskiej  ceny  muszą 

być  wykazane  przez  wykonawcę  w  trakcie  prowadzenia  przez  Zamawiającego  procedury 

wyjaśniającej w trybie przepisu art.90 ust.1 ustawy Pzp. 

Innymi słowy dowody mogą być składane w trakcie postępowania odwoławczego, ale 

muszą one potwierdzać treści zawarte w wyjaśnieniach, a takich treści w wyjaśnieniach nie 

było. 

W  postępowaniu  odwoławczym  Izba  może  oceniać,  jedynie  zachowania 

Zamawiającego oparte o stan rzeczy wynikły w postępowaniu przetargowym, lecz nie może 

kreować  wyjaśnień,  które  nie  zaistniały  w  następstwie  wezwania  do  złożenia  wyjaśnień 

odnoszących się do rażąco niskiej ceny. 

Z  powyższych  względów  należało  przyjąć,  że  Zamawiający  miał  podstawy  do 

odrzucenia oferty wykonawców Remote IT Team D.J. z siedzibą w Przysietnicy i wykonawcy 

Techcroud sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na zasadzie art. 89 ust.1 pkt. 4 w związku z art. 

90 ust.3 ustawy Pzp.  

Izba  zatem  nie  mogła  uznać  takiego  działania  Zamawiającego  za  mieszczące  się  w 

dyspozycji przepisu art.90 ust.3 ustawy Pzp. 


W  zakresie  zarzutu  złożenia  oferty  stanowiącej  czyn  nieuczciwej  konkurencji  w 

rozumieniu  przepisów  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji,  Izba  nie  uwzględniła  go, 

bowiem Odwołujący w tym względzie nie przedstawił żadnej argumentacji.  

Odnośnie zarzutu naruszenia przez Zamawiającego art. 8 ust. 1 i 3 ustawy Pzp Izba 

nie  podzieliła  stanowiska  Odwołującego  o  obowiązku  ujawnienia  zastrzeżonych  przez 

wykonawców dokumentów.  

Stosownie  do  przepisu  ust.3  powyższego  przepisu  nie  ujawnia  się  informacji 

stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej 

konkurencji,  jeżeli  wykonawca,  nie  później  niż  w  terminie  składania  ofert  lub  wniosków  o 

dopuszczenie  do  udziału  w  postępowaniu,  zastrzegł,  że  nie  mogą  być  one  udostępniane 

oraz  wykazał,  iż  zastrzeżone  informacje  stanowią  tajemnicę  przedsiębiorstwa.  Wykonawca 

nie  może  zastrzec  informacji,  o  których  mowa  w  art.  86  ust.  4.  Przepis  stosuje  się 

odpowiednio  do  konkursu.  Jednocześnie  w  myśl  przepisu  art.11  ust.4  ustawy  z  dnia  16 

kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  przez  tajemnicę  przedsiębiorstwa 

rozumie  się  nieujawnione  do  wiadomości  publicznej  informacje  techniczne,  technologiczne, 

organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do 

których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. 

Według  Izby  zastrzeżone  przez  Remote  IT  Team  D.J.  z  siedzibą  w  Przysietnicy  w 

zakresie części B i wykonawcy Techcroud sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie dokumenty w 

części nieodtajnionej przez Zamawiającego zawierają powyższą tajemnicę przedsiębiorstwa 

i w związku z tym nie podlegają ujawnieniu. 

Jeżeli chodzi o wadliwie wypełnione formularze JEDZ, zarówno w przypadku złożenia 

oświadczenia  w  części  IV  Kryteria  kwalifikacji,  lit.  C  zdolność  techniczna  i  zawodowa,  pkt 

28.2  część  B  i  C,  jak  i  w  pkt  28.10,  to  w  ocenie  Izby  podlegają  one  uzupełnieniu  w  trybie 

przepisu art. 26 ust.3 ustawy Pzp. 

Należy  zwrócić uwagę, że art.26 ust.3 ustawy Pzp stanowi, że jeżeli  wykonawca nie 

złożył  oświadczenia,  o  którym  mowa  w  art.  25a  ust. 1,  oświadczeń  lub  dokumentów 

potwierdzających  okoliczności,  o których  mowa  w  art.  25  ust.  1,  lub  innych  dokumentów 

niezbędnych  do  przeprowadzenia  postępowania,  oświadczenia  lub  dokumenty  są 

niekompletne,  zawierają  błędy  lub  budzą  wskazane  przez  zamawiającego  wątpliwości, 

zamawiający  wzywa  do  ich  złożenia,  uzupełnienia  lub  poprawienia  lub  do  udzielania 

wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub 


poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne 

byłoby unieważnienie postępowania. 

W  związku  z  tym  należało  przyjąć,  że  Zamawiający  był  zobowiązany  do  wezwania 

wykonawców na zasadzie art.26 ust.3 ustawy Pzp do poprawienia złożonych dokumentów w 

powyższym  zakresie,  jednakże  z  racji  wystąpienia  okoliczności  uzasadniających 

zastosowanie przepisu art.89 ust.1 pkt 4 w związku z art.90 ust.3 ustawy Pzp wezwanie to, 

nie znajduje uzasadnienia. 

W powyższych sytuacjach Zamawiający nie miał podstawy prawnej do powołania się 

na przepis art.89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp.  

W  dalszej  kolejności,  nie  potwierdziły  się  zarzuty  naruszenia  przez  Zamawiającego 

przepisów  art.24  ust.1  pkt  16,  17,  20  ustawy  Pzp  z  powodu  nie  udowodnienia  przez 

Odwołującego okoliczności uzasadniających skorzystanie z tych przepisów. 

Przedstawione  przez  Odwołującego  dowody  nr  1  –  7  nie  znalazły  uznania  Izby  z 

powodu ich niepełnego charakteru. 

Na dowodzie nr 1 jest adnotacja o uzyskaniu dokumentu z COI w ramach informacji 

publicznej,  zaś  na  dowodzie  nr  7  jest  adnotacja  o  uzyskaniu  dokumentu  z  ZUS  w  ramach 

informacji publicznej, jednak Odwołujący nie przedstawił źródła zapytania, wobec czego nie 

jest oczywiste czy są to wszystkie protokoły. 

Dowody  nr  2  i  nr  6  stanowią  kopię  wydruku  ze  skanu  i  nie  stanowią  odpisu 

kompletnego dokumentu, zaś dowód nr 3 jest w języku angielskim i jest nieprzetłumaczony, 

a zatem niedopuszczalny w postępowaniu odwoławczym. 

Jeżeli  chodzi  o  dowód  nr  4,  to  zawiera  on  zdjęcie  ze  wskazaniem  dwóch  urządzeń, 

jednak nie jest wiadome czy są to urządzenia, takie jak je opisuje Odwołujący, zaś dowód nr 

5 stanowi niepełny wyciąg  SIWZ.  

Według  zapatrywania  Izby  powyższe  złożone  przez  Odwołującego  materiały  nie 

przekonały  Izby,  że  wykonawca  Remote  IT  Team  D.J.  z  siedzibą  w  Przysietnicy,  jak  i 

wykonawca Techcroud sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w wyniku zamierzonego działania 

lub rażącego niedbalstwa wprowadził zamawiającego w błąd przy przedstawieniu  


informacji,  że  nie  podlega  wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału  w postępowaniu  lub 

obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej „kryteriami selekcji”, lub który zataił te 

informacje  lub  nie  jest  w  stanie  przedstawić  wymaganych  dokumentów,  a  także,  że 

wykonawcy  ci  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawili  informacje 

wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

Izba  doszła  również  do  przekonania,  że  Odwołujący  nie  wykazał,  że  wykonawcy  ci, 

zawarli  porozumienie  mające  na  celu  zakłócenie  konkurencji  między  wykonawcami  w 

postępowaniu  o udzielenie  zamówienia,  co  zamawiający  jest  w  stanie  wykazać  za  pomocą 

stosownych środków dowodowych. 

Dodatkowo,  Izba  przyjęła,  że  wymaganie  Zamawiającego  zatrudnienia  na  umowę  o 

pracę osób w ramach tzw. Call Center zaktualizuje się w chwili zawarcia umowy z wybranym 

wykonawcą  i  dotyczy  warunków  realizacji  umowy,  wobec  czego  dowody  nr  20-21  nie  mają 

ż

adnego znaczenia. 

W  tym  stanie  rzeczy,  uznając,  iż  powyższe  naruszenia  przepisów  ustawy  miały  i 

mogły  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  Izba  na 

podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić. 

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  192 

ust.  9  i  10  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z 

uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.). 

Mając powyższe na uwadze, na zasadzie art.192 ust.2 ustawy Pzp, orzeczono jak w 

sentencji.  


                                                                             Przewodniczący:…………………… 

                                                                                                          ……………………. 

                                                                                                          …………………….