KIO 168/17 WYROK dnia 9 lutego 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 168/17 

WYROK 

z dnia 9 lutego 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Izabela Kuciak 

Protokolant:             Agata Dziuban 

po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 lutego 2017 r. w Warszawie odwołania wniesionego 
do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  26  stycznia  2017  r.  przez  wykonawców 
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: 1) Impel Security Polska sp. z o.o. z 

siedzibą we Wrocławiu, 2) Impel Provider Security Partner sp. z o.o. sp.k. z siedzibą we 

Wrocławiu,  3)  IPSP  Security  Partner  sp.  z  o.o.  sp.k.  z  siedzibą  we  Wrocławiu,  4)  ISP 

Security Partner sp. z o.o. sp.k. z siedzibą we Wrocławiu, 5) Impel Monitoring sp. z o.o. 

sp.k. z siedzibą we Wrocławiu, 6) ITM Poland S.A. z siedzibą w Zielonej Górze, adres 

do korespondencji: ul. Ślężna 118, 53-111 Wrocław w postępowaniu prowadzonym przez 

zamawiającego: 3 Regionalna Baza Logistyczna, ul. Montelupich 3, 30-901 Kraków  
 

orzeka: 

1.  Oddala odwołanie.  

2.  Kosztami  postępowania  obciąża  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 

zamówienia: 1) Impel Security Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu, 2) Impel 

Provider Security Partner sp. z o.o. sp.k. z siedzibą we Wrocławiu, 3) IPSP Security 

Partner sp. z o.o. sp.k. z siedzibą we Wrocławiu, 4) ISP Security Partner sp. z o.o. 

sp.k.  z  siedzibą we  Wrocławiu,  5)  Impel  Monitoring  sp.  z  o.o.  sp.k.  z  siedzibą we 

Wrocławiu, 6) ITM Poland S.A. z siedzibą w Zielonej Górze, i: 

2.1.   zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawców 
wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: 1) Impel Security Polska sp. z 

o.o.  z  siedzibą  we  Wrocławiu,  2)  Impel  Provider  Security  Partner  sp.  z  o.o. 

sp.k.  z  siedzibą  we  Wrocławiu,  3)  IPSP  Security  Partner  sp.  z  o.o.  sp.k.  z 

siedzibą we  Wrocławiu,  4)  ISP  Security  Partner  sp.  z  o.o.  sp.k.  z  siedzibą we 


Wrocławiu, 5) Impel Monitoring sp. z o.o. sp.k. z siedzibą we Wrocławiu, 6) ITM 

Poland S.A. z siedzibą w Zielonej Górze, tytułem wpisu od odwołania; 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 
publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2164 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 
dnia  jego  doręczenia  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.  
 
 

Przewodniczący: ……………………… 


Sygn. akt: KIO 168/17 

Uzasadnienie 

Zamawiający  prowadzi,  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  postępowanie  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  pn.:  „Ochrona  osób,  terenów,  obiektów,  urządzeń  oraz 

mienia”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 9 września 2016 r. pod numerem 2016/S 174-312519. 

 
W  przedmiotowym  postępowaniu  Odwołujący  wniósł  odwołanie  w  zakresie  zadań 

numer  5,  6  i  7  wobec  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejszej  i  zaniechania  czynności 
odrzucenia  oferty  złożonej  przez  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie 
zamówienia publicznego: BASMA Security sp. z o.o., CERBER Security sp. z o.o., STEKOP 
S.A.  (dalej  „Konsorcjum  BASMA”),  zarzucając  Zamawiającemu  naruszenie  następujących 
przepisów prawa: 

1)  art.  7  ust.  1  i  3  ustawy  Pzp  poprzez  naruszenie  zasad  zachowania  uczciwej 

konkurencji oraz równego traktowania wykonawców; 

2)  art.  89  ust.  1  pkt.  1,  3, 4  i  6  ustawy  Pzp  i  art. 90  ust.  3  w  związku  z  art.  90  ust.  1 

ustawy Pzp poprzez zaniechanie przez Zamawiającego czynności odrzucenia oferty 
wybranego wykonawcy: Konsorcjum BASMA jako niezgodnej z ustawą, zawierającej 
rażąco  niską  ceną,  stanowiącej  czyn  nieuczciwej  konkurencji,  zawierającej  błąd  w 
obliczeniu  ceny  oraz  poprzez  zaniechanie  odrzucenia  oferty  tego  Wykonawcy  na 
podstawie art. 90 ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na brak wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 
ustawy Pzp; 

3)  art. 91 ust. 1 ustawy Pzp poprzez wadliwy wybór oferty najkorzystniejszej. 

W związku z powyższymi zarzutami Odwołujący wniósł o nakazanie Zamawiającemu: 

1)  unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej; 

2)  odrzucenia, na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 1, 3, 4 i 6 ustawy Pzp oraz art. 

90 ust. 3 ustawy Pzp oferty złożonej przez wybranego Wykonawcę, 

3)  dokonania ponownej oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty. 

Odwołujący  stwierdził,  iż  oferta  wybranego Wykonawcy  winna  zostać  odrzucona  na 

podstawie  przepisu  art.  89  ust.  1  pkt  3,  4  i  6  ustawy  Pzp  oraz  art.  90  ust.  3  ustawy  Pzp. 
Odwołujący  podał,  że  zgodnie  z  utrwaloną  linią  orzeczniczą  Krajowej  Izby  Odwoławczej 
przyjmuje  się,  że  „ceną  rażąco  niską  jest  cena  nierealistyczna,  cena,  za  którą  nie  jest 

możliwe  wykonanie  zamówienia  w  należyty  sposób  i  która  wskazuje  na  zamiar  realizacji 


zamówienia poniżej kosztów własnych wykonawcy, niepozwalająca na wygenerowanie przez 

niego zysku” (sygn. wyrok KIO z dnia 12 kwietnia 2012 r., sygn. akt: KIO 560/12). Ponadto, 

innym  czynnikiem  pozwalającym  klasyfikować  zaoferowaną  przez  Wykonawcę  cenę  jako 
rażąco niską jest „cena (...) która uniemożliwia realizację zamówienia” (sygn. akt: wyrok KIO 
z dnia 20 kwietnia 2012 r., sygn. akt: KIO 676/12). 

Mając  powyższe  na  względzie  Odwołujący  stwierdził,  iż  podstawowym  zarzutem 

wobec ceny zaproponowanej w ofercie wybranego Wykonawcy jest zaproponowanie stawek 
roboczogodzin w zadaniu nr 5 poniżej stawki 15,58 zł w 2016 r. i poniżej stawki 16,81 zł w 
2017 r., a w zadaniu nr 6 i nr 7 poniżej stawki 15,58 zł w 2016 r. i poniżej stawki 17,61 zł w 
2017  r.  w  sytuacji,  gdy  z  postanowień  SIWZ  i  odpowiedzi  na  pytania  wynika  wymóg 
zatrudnienia pracowników do realizacji czynności ochrony wyłącznie na podstawie umowy o 
pracę, całkowity zakaz zatrudnienia do realizacji zamówienia osób niepełnosprawnych (Opis 
przedmiotu zamówienia w rozdziale III.6 - Warunki realizacji zamówienia) oraz czas trwania 
zmiany  pracowników  ochrony  SUFO  -  12  godzin.  Wykonawca  nie  może  zatem,  zdaniem 
Odwołującego, zatrudnić pracowników na umowę zlecenie ani w systemie, tzw. mieszanym, 
tj.  umowa  o  pracę/umowa  zlecenie,  ani  też  skorzystać  z  osób  niepełnosprawnych,  co 
pozwalałoby mu na obniżenie kosztów pracy o kwotę dofinansowania z PFRON. 

Wobec  tego,  w  ocenie  Odwołującego,  zaoferowanie  przez  wybranego  Wykonawcę 

stawek  niższych  od  powyżej  przedstawionych  stawek  minimalnych,  z  uwzględnieniem 
wytycznych  zawartych  w  SIWZ,  w  świetle  obowiązujących  przepisów  prawa  oraz  opisu 
przedmiotu zamówienia, stanowi bezspornie czyn nieuczciwej konkurencji. 

Zadanie 5 

Stawka 

rbh 

Ilość 

rbh 

Ilość 

miesięcy 

Podatek 

VAT 

Brutto 

Wartość 

oferty 

Konsorcjum 

BASMA 

Suma  98.394,48 

Zadanie 6 

Stawka 

rbh 

Ilość 

rbh 

Ilość 

miesięcy 

Podatek 

VAT 

Brutto 

Wartość 

oferty 

Konsorcjum 

BASMA 

Suma  481.387,93


Zadanie 7 

Stawka 

rbh 

Ilość 

rbh 

Ilość 

miesięcy 

Podatek 

VAT 

Brutto 

Wartość 

oferty 

Konsorcjum 

BASMA 

Suma  187.921,49 

Odwołujący  podał,  że  w  zakresie  zadani  nr  5,  zgodnie  z  opisem  przedmiotu 

zamówienia  pkt  2.7  oraz  harmonogramem  godzin  pracy,  obsada  posterunków  występuje 
tylko w porze dziennej, a zatem kalkulacja podstawowej (minimalnej) stawki kosztowej dla 
2016/17 kształtuje się w następujący sposób: 

Zestawienie składników kosztu roboczogodziny pracodawcy dla umów o pracę bez godzin 

nocnych 

L.p. 

Opis 

Pozycja 

Umowa o pracę 

2017 r. 

Umowa o pracę 

2016 r. 

(1)  Wynagrodzenie netto 

(10) – (3) – (4) – (5)- (8) – (9) – ((6) – 

(2)  Koszty uzyskania przychodu 

111,25 lub [(10) – (3) – (4) – (5)]*0,2 

(3)  ZUS emerytalne – 9,76% 

(4)  ZUS rentowe – 1,5% 

(5)  ZUS chorobowe – 2,45% 

(6)  ZUS zdrowotne – 9% 

[(10) – (3) – (4) – (5)]*9% 

(7)  Podstawa opodatkowania 

(10) – (2) – (3) – (4) – (5) 

(8)  Podatek 

[(7)*18%] – (9) 

(9)  Składki zdrowotne – 7,75% 

(podlegające odliczeniu) 

[(10) – (3) – (4) – (5)]*7,75% 

(10) Wynagrodzenie brutto 

(11)  ZUS emerytalne – 9,76% 


(12)  ZUS rentowe – 6,5% 

(13)  ZUS wypadkowe – 0,93% 

(14)  ZUS Fundusz Pracy – 2,45% 

(15)  ZUS FGŚP – 0,10% 

(16)  Koszt (zatrudnienia) 

(17)  Normatyw 

(145,25 rbg) 

(18)  Stawka rbg 

(19)  Urlopowe 

(17,33 rbg) 

(20)  Chorobowe 

(5,42 rbg) 

(21)  Nocne 

(56 rbg) 

(22)  Koszty HR 

(medycyna pracy, obsługa, BHP, 

ZFŚS) 

(23)  Koszt razem 

(24)  Stawka rgb 

(23)/(168 rbg) 

Odwołujący  podał,  że  w  zakresie  zadań  nr  6  i  7,  zgodnie  z  zapisami  SIWZ  i 

udzielonymi przez Zamawiającego odpowiedziami, wyliczenie realnego kosztu zatrudnienia 
na podstawie umowy o pracę przedstawia się następująco: 
 

Zestawienie składników stawki kosztowej dla umów o pracę  

L.p. 

Opis 

Pozycja 

Umowa o pracę 

2017 r. 

Umowa o pracę 

2016 r. 

(1)  Wynagrodzenie netto 

(10) – (3) – (4) – (5)- (8) – (9) – ((6) – 


(2)  Koszty uzyskania przychodu 

111,25 lub [(10) – (3) – (4) – (5)]*0,2 

(3)  ZUS emerytalne – 9,76% 

(4)  ZUS rentowe – 1,5% 

(5)  ZUS chorobowe – 2,45% 

(6)  ZUS zdrowotne – 9% 

[(10) – (3) – (4) – (5)]*9% 

(7)  Podstawa opodatkowania 

(10) – (2) – (3) – (4) – (5) 

(8)  Podatek 

[(7)*18%] – (9) 

(9)  Składki zdrowotne – 7,75% 

(podlegające odliczeniu) 

[(10) – (3) – (4) – (5)]*7,75% 

(10) Wynagrodzenie brutto 

(11) ZUS emerytalne – 9,76% 

(12) ZUS rentowe – 6,5% 

(13) ZUS wypadkowe – 0,93% 

(14) ZUS Fundusz Pracy – 2,45% 

(15) ZUS FGŚP – 0,10% 

(16) Koszt (zatrudnienia) 

(17) Normatyw 

(145,25 rbg) 

(18) Stawka rbg 

(19) Urlopowe 

(17,33 rbg) 

(20) Chorobowe 

(5,42 rbg) 


(21) Nocne 

(56 rbg) 

(22) Koszty HR 

(medycyna pracy, obsługa, BHP, 

ZFŚS) 

(11)  Koszt razem 

(12)  Stawka rgb 

(23)/(168 rbg) 

Zdaniem  Odwołującego,  podkreślenia  wymaga  również  fakt,  iż  Zamawiający 

udzielając  zamówienia  publicznego,  a  więc  de  facto  dysponując  środkami  publicznymi  i 
działając w celu zaspokojenia potrzeb ludności, zobligowany jest mieć pewność, że wybrany 
Wykonawca daje rękojmię należytego wykonania zamówienia, a złożona przez niego oferta 
jest  ofertą  realistyczną,  gwarantującą  świadczenie  usługi  zgodnie  ze  standardem 
wskazanym w SIWZ.  

Niedopuszczalnym  jest,  w  ocenie  Odwołującego,  nie  tylko  z  uwagi  na  treść  i 

znaczenie podstawowych zasad Pzp, wyrażonych w art. 7 ustawy Pzp, ale również z uwagi 
na cel, któremu służyć ma prawidłowe procedowanie o udzielenie zamówienia publicznego, 
zaniechanie  przez  Zamawiającego  jakiejkolwiek  czynności  wskazanej  w  ustawie  Pzp, 
służącej wyborowi oferty najkorzystniejszej. 

Ponadto,  Odwołujący  podniósł,  iż  zgodnie  z  art.  15  ust.  1  pkt  1  ustawy  z  dnia  16 

kwietnia  1993  r.  o  zwalczaniu  nieuczciwej  konkurencji  (t.j.:  Dz.  U.  z  2003  r.,  Nr  153,  poz. 
1503,  ze  zm.),  dalej  „u.z.n.k.”,  czynem  nieuczciwej  konkurencji  jest  utrudnianie  innym 
przedsiębiorcom  dostępu  do  rynku,  w  szczególności  przez  sprzedaż  towarów  lub  usług 
poniżej  kosztów  ich  wytworzenia  lub  świadczenia  albo  ich  odprzedaż  poniżej  kosztów 
zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców.  

Zaoferowane  przez  ww.  Wykonawcę  ceny  za  realizację  zamówień,  w  ocenie 

Odwołującego,  rażąco  niskiej,  stanowi  de  facto  sprzedaż  usług  poniżej  kosztów  ich 
wytworzenia lub świadczenia, co wypełnia dyspozycję przepisu art. 15 ust. 1 pkt 1 ustawy o 
zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.  

Odwołujący  podkreślił,  iż  przedstawione  stanowisko  potwierdza  opinia  Urzędu 

Ochrony  Konkurencji  i  Konsumentów  z  dnia  4  lutego  2003  r.  „Interpretacja  przepisów 

nowelizacji ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji” (Dz. Urz. 

UOKiK  z  2003  r.,  Nr  1, poz.  240). W opinii  tej UOKiK,  jak  podał Odwołujący,  stwierdzono, 
m.in.: „Na wstępie należy wskazaćże nie każde utrudnianie dostępu do rynku jest czynem 

nieuczciwej konkurencji. Jest nim tylko takie utrudnianie innym przedsiębiorcom dostępu do 


rynku,  które  może  być  uznane  za  sprzeczne  z  ustawą,  czyli  nieuczciwe.  Aby  tak  się  stało, 

muszą być spełnione przesłanki z art. 15 uznk. Za takie będą więc uznawane tylko działania, 

które  naruszają  klauzulę  generalną  ustawy  (art.  3  ust.  1),  są  sprzeczne  z  prawem  lub 

dobrymi obyczajami oraz zagrażają lub naruszają interes innego przedsiębiorcy lub klienta, a 

równocześnie  skutkują  utrudnianiem  dostępu  do  rynku  i  polegają  w  szczególności  na 

zachowaniach  wskazanych  w  przepisie  szczególnym,  którym  w  tym  wypadku  jest  art.  15 

ustawy.  Utrudnianie  dostępu  do  rynku  ma  miejsce  wtedy,  gdy  przedsiębiorca  podejmuje 

działania, które uniemożliwiają innemu przedsiębiorcy rynkową konfrontację produkowanych 

przez niego towarów, w efekcie czego swoboda uczestniczenia w działalności gospodarczej, 

czyli swoboda wejścia na rynek, oferowania na nim swoich towarów lub usług lub wyjścia z 

danego rynku, ulega ograniczeniu. Jeżeli działania te nie wynikają z istoty konkurencji, lecz 

są  podejmowane  w  celu  utrudnienia  dostępu  do  rynku  i  przy  pomocy  środków 

nieznajdujących  usprawiedliwienia  w  mechanizmie  wolnej  konkurencji,  stanowią  one  czyn 

nieuczciwej konkurencji.”  

Zdaniem Odwołującego, oferowanie towarów lub usług poniżej ceny ich wytworzenia 

(cena dumpingowa, do której kwalifikowana jest również cena rażąco niska) jest działaniem 
mającym  na  celu  utrudnianie  dostępu  do  rynku,  co  stanowi  czyn  nieuczciwej  konkurencji  i 
tym  samym  wypełnia  przesłanki,  o których mowa  zarówno  w  przywołanej  powyżej  u.z.n.k., 
jak również stanowi przesłankę odrzucenia oferty z art. 89 ust. 1 pkt 3 ustawy Pzp. 

Dalej  Odwołujący  podał,  że  w  tym  postępowaniu  Zamawiający  wezwał  wybranego 

Wykonawcę  do  złożenia  wyjaśnień  (pismo  z  dnia  21  grudnia  2016  r.  oraz  pismo  z  dnia  3 
stycznia 2017 r.), dotyczących treści oferty Wykonawcy. 

W odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego, jak wyjaśnił Odwołujący, Wykonawca w 

dniu  23  grudnia  2016  r.  złożył  ogólnikowe  wyjaśnienia,  które  należy  ocenić  za  całkowicie 
niewystarczające. Wykonawca przedstawił odpowiedzi w formie tabeli dla każdego zadania 5 
- 7. 

Tytułem wstępu, Odwołujący zauważył, iż odpowiedź Wykonawcy z dnia 23 grudnia 

2016  r.  można  kwestionować  w  trzech  obszarach,  co  potwierdza  błąd  w  obliczeniu  ceny 
oferty, skutkujący odrzuceniem oferty na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. 

W  pierwszym,  w  ocenie  Odwołującego,  dane  zawierają  błędne  informacje  w  pkt  4  i 

11, które zostały następnie skorygowane pismem Wykonawcy z dnia 7 stycznia 2017 r. 

W drugim,  jak  podał  Odwołujący, Wykonawca  potwierdza,  że  większość  składników 

cenotwórczych ocenia na 0,00 zł. 

W  trzecim,  jak  wyjaśnił  Odwołujący,  Wykonawca  na  większość  pytań  nie  udzielił  w 

ogóle odpowiedzi w takim zakresie, w jakim oczekiwał Zamawiający. Na pytanie nr 3, 5, 6, 7, 
8, 10, 13 - 16, 18  Wykonawca nie udzielił stosownych wyjaśnień lub nie wskazał żadnego 
uzasadnienia. 


W szczególności Odwołujący zwrócił uwagę na następujące kwestie:  

− 

W  pytaniu  nr  3  Zamawiający  wymagał  wskazania  uzasadnienia  dla  zatrudnienia 
konkretnej  liczby  pracowników  na  pełne  etaty.  Wykonawca  nie  podał  takiego 
uzasadnienia. 

− 

W  pytaniu  nr  4  Zamawiający  wymagał  wskazania  miesięcznej  stawki  wysokości 
wynagrodzenia  za  rok  2016  i  2017.  Wykonawca  ograniczył  się  wyłącznie  do 
ogólnikowego  (błędnego  jak  się  okazało)  opisania  wynagrodzenia  „średnio 
miesięcznie”, tj. bez precyzyjnego rozbicia na lata 2016 i 2017. 

− 

W pytaniu nr 5 Zamawiający wymagał wskazania podstaw zwolnienia od obowiązku 
uiszczania składek PFRON. Wykonawca nie udzielił odpowiedzi. 

− 

W pytaniu nr 6 Zamawiający wymagał wskazania podstaw zwolnienia od obowiązku 
uiszczania składek na Fundusz Pracy. Wykonawca nie udzielił odpowiedzi. 

− 

W pytaniu nr 7 Zamawiający wymagał wskazania podstaw zwolnienia od obowiązku 
uiszczania  składek  na  Fundusz  Gwarantowanych  Świadczeń  Pracowniczych. 
Wykonawca nie udzielił odpowiedzi. 

− 

W  pytaniu  nr  8  Zamawiający  wymagał  wskazania  procentowej  stawki  na 
ubezpieczenie  wypadkowe  wraz  z  wyjaśnieniem  podstaw.  Wykonawca  wskazał  we 
wszystkich  trzech  zadaniach  stawkę  0,84%.  Wykonawca  nie  udzielił  odpowiedzi  w 
sprawie  podstaw  stosowania  takiej  stawki.  Odwołujący  stwierdził,  iż  stawka  jest 
niezgodna  z  obowiązującymi  przepisami,  gdyż  wynosi  0,93%  na  podstawie 
rozporządzenia  Ministra  Pracy  i  Polityki  Społecznej  z  dnia  12  marca  2015  r. 
zmieniającego rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na 
ubezpieczenie  społeczne  z  tytułu  wypadków  przy  pracy  i  chorób  zawodowych  w 
zależności  od  zagrożeń  zawodowych  i  ich  skutków  -  załącznik  „Grupy  działalności, 
kategorie ryzyka i stopy procentowe składki na ubezpieczenie  wypadkowe dla grup 
działalności”  nr  57  -  Działalność  detektywistyczna  i  ochroniarska  N-80  -  stawka 
0,93%. 

Mając  powyższe  na  względzie  Odwołujący  stwierdził,  iż  oferta  winna  zostać 

odrzucona  na  podstawie  przepisu  art.  89  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp,  gdyż  jest  niezgodna  z 
ustawą. 

Odwołujący zwrócił uwagę również na następujące kwestie: 

− 

W  pytaniu  nr  9  Zamawiający  wymagał  określenia  stażu  pracy  pracowników. 
Wykonawca stwierdził de facto, że nie wie, bo pracownicy nie dostarczyli świadectw 
zatrudnienia, dlatego „założył do 10 lat”. 

− 

W pytaniu nr 10 Zamawiający wymagał określenia wynagrodzenia za pracę w porze 
nocnej,  w  tym  także  z  obowiązującym  dodatkiem  za  pracę  w  porze  nocnej. 


Wykonawca  nie  określił  takiego  wynagrodzenia,  wskazując  wyłącznie  kwotę  2,38 
zł/godz., która nie wiadomo, co oznacza oraz liczbę godzin nocnych. 

− 

W pytaniu nr 11 Zamawiający wymagał określenia łącznej wysokości wynagrodzenia 
wraz z kosztami pracodawcy. Wykonawca błędnie wskazał kwoty. 

− 

W pytaniu nr 12 -18 Zamawiający wymagał określenia konkretnych kosztów usługi. 
Wykonawca  oświadczył,  że  we  wszystkich  tych  pozycjach  nie  ponosi  żadnych 
kosztów. 

Odwołujący stwierdził, iż takie oświadczenie jest całkowicie nieuprawnione, bo są to 

pozycje, które muszą być również wycenione. 

Odwołujący  podniósł  również,  iż  brak  udzielenia  przez  Wykonawcę  odpowiedzi  na 

konkretne pytania winien skutkować decyzją o odrzuceniu oferty Wykonawcy na podstawie 
przepisu art. 90 ust. 3 ustawy Pzp. 

Dalej  Odwołujący  podał,  że  Zamawiający  w  dniu  3  stycznia  2017  r.  wezwał 

Wykonawcę  do  dalszych  wyjaśnień  w  zakresie  pkt  4  i  11  wraz  z  przedstawieniem 
szczegółowej  kalkulacji.  Wykonawca,  jak  wyjaśnił  Odwołujący,  w  piśmie  z  dnia  7  stycznia 
2017  r.  przedstawił  sprostowanie  informacji  z  dnia  23  grudnia  2016  r.  oraz  przedstawił 
kalkulację kosztów. Załączona do pisma kalkulacja jest, zdaniem Odwołującego, ogólnikowa 
i nie może być zaakceptowana. 

Odwołujący  stwierdził,  jak  podkreślił,  błąd  w  obliczeniach  wybranego  Wykonawcy, 

polegający  na  tym,  iż  wysokość  dodatku  urlopowego  w  2016  r.  wynosi  228,38  zł  dla 
najniższego wynagrodzenia 1850 zł brutto, natomiast w roku 2017 dla wynagrodzenia 2000 
zł wynosi już o ponad 30 zł mniej, tj. kwotę 196,33zł. W kalkulacji, jak zauważył Odwołujący, 
Wykonawca  ograniczył  się  wyłącznie  do  wskazania  kilku  wartości  bez  jakiegokolwiek 
odniesienia do opisu przedmiotu zamówienia i złożonej oferty. 

Odwołujący  zarzucił  Wykonawcy  również  brak  uwzględnienia  w  kalkulacji  ryzyka 

wystąpienia  zwolnień  lekarskich,  co  jest  kluczowe,  zdaniem  Odwołującego,  dla  każdej 
kalkulacji opartej o wymóg zatrudnienia na podstawie umów o pracę. 

Odwołujący  stwierdził,  iż  założenie  limitu  urlopów  do  20  dni  na  podstawie  braku 

ś

wiadectw  pracy,  do  roku  2016  policzony  wyższy  koszt  rezerwy  urlopowej  niż  w  2017  od 

wyższego  wynagrodzenia  ma  kluczowe  znaczenie,  w  ocenie  Odwołującego,  dla  właściwej 
kalkulacji bazowej stawki kosztowej usługi. 

Odwołujący  wskazał  na  błąd  w  obliczeniu  ceny,  polegający  na  błędnie  wyliczonej 

liczbie i wartości kosztu godzin nocnych: 

− 

Zadanie nr 5: 16,52 zł stawka z oferty. 

− 

Zdanie  nr  6:  W  piśmie  z  dnia  23  grudnia  2016  r.  Wykonawca  podał  ilość  godzin 
nocnych  w  wysokości  480  na  miesiąc  co  jest  zgodne  z  ogólnym  wyliczeniem 
wynikającym z k.p. W wierszu 5 podał 11 osób do realizacji zadania, co daje 43,64 


godzin  nocnych  x  2,38  +  19,65%  =  123,96  zł,  a  nie  80,00  zł,  jak  w  załączniku  do 
pisma.  

− 

Zadanie  nr  7:  Podana  liczba  pracowników  4,3  w  wierszu  5  –  240  godzin  nocnych, 
koszt 240/4,3 - 55,81 x 2,38+ 19,65% - 158,92 zł 

Ponadto, Odwołujący stwierdził, iż wynagrodzenie wybranego Wykonawcy, określone 

w  treści  oferty,  nie  odpowiada  kalkulacji  zawartej  w  wyjaśnieniach  Wykonawcy.  Powyższe 
stanowisko, zdaniem Odwołującego, znajduje potwierdzenie w poniższej tabeli: 

Nr 

zadania 

Dane zgodnie z wyjaśnieniami 

Konsorcjum BASMA 

Termin 

realizacji 

usługi  

w  

miesiącach 

Łączne 

koszty wraz z  

zyskiem  

netto, 

przypadające  

na  wszystkie 

etaty 

okresie 

realizacji 

usługi  (kol.  2 

x (3 + 4) x 5) 

Łączne 

koszty  

wraz z  

zyskiem  

brutto,

przypadające  

na wszystkie  

etaty w  

okresie 

realizacji 

usługi 

Cena  

ofertowa 

Wykonawcy 

(brutto) 

żnica 

pomiędzy 

minimalnym  

kosztem 

ceną 

ofertową 

Rok 

kalendarz

owy 

realizacji 

usługi 

Liczba 
etatów 

Zysk 
netto 

Koszty 
wykonawcy 
netto 

Zadanie 5 

razem 

Zadanie 6 

razem 

Zadanie 7 

razem 

Z powyższych wyliczeń, w ocenie Odwołującego wynika, że w odniesieniu do zadań 

nr 5 i 6 całkowita cena oferty Konsorcjum BASMA jest stanowczo zaniżona w odniesieniu do 
złożonych  przez  tego  Wykonawcę  wyjaśnień.  Jedynie  w  zakresie  zadania  nr  7  cena  ta 
pokrywa  minimalne  koszty  realizacji  zamówienia,  wskazane  przez  Wykonawcę  w 
skorygowanych  wyjaśnieniach,  co  jednakże  nie  znosi,  jak  podkreślił  Odwołujący,  w  żaden 
sposób postawionych pozostałych zarzutów w odniesieniu do kalkulacji ceny ofertowej na to 
zadanie. 

Reasumując, Odwołujący podkreślił, że takie ogólnikowe wskazanie przez wybranego 

Wykonawcę  kosztów  wykonania  usługi  nie  spełnia  wymogów  opisanych  w  art.  90  ust.  1 
ustawy  Pzp,  co  oznacza,  że  Zamawiający  winien  był  ofertę  Wykonawcy  odrzucić,  na 


podstawie przepisu art. 90 ust. 3 ustawy Pzp. 

W  tym  kontekście  budzi  ogromne  zaskoczenie,  zdaniem  Odwołującego,  iż 

Zamawiający  w  sposób  bezkrytyczny  zaakceptował  udzielone  przez  Wykonawcę 
wyjaśnienia. W szczególności Odwołujący nie zgadza się z twierdzeniem Zamawiającego w 
protokole ze spotkania roboczego komisji przetargowej z dnia 12 stycznia 2017 r., że nie jest 
jego  rolą  Zamawiającego  wnikanie  w  kwestię,  co  dokładnie  w  zaproponowanym  przez 
Wykonawcę wynagrodzeniu zostało ujęte, gdyż w przypadku wynagrodzenia ryczałtowego, 
to  wykonawca  ponosi  ryzyko  skalkulowania  jego  poziomu  na  swoją  niekorzyść  (nieujęcia 
wszystkich kosztów realizacji przedmiotu zamówienia). 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła, co następuje: 

Pismem z dnia 21 grudnia 2016 r. Zamawiający zwrócił się do Konsorcjum BASMA z 

wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na pytania, „w celu umożliwienia oceny złożonych ofert”
Pytania były następujące: 

1.  „Określenie  który  z  członków  konsorcjum  będzie  zatrudniał  pracowników  w  celu 

wykonania  umowy,  w  przypadku  kilku  członków  konsorcjum  proszę  podać  który  z 

członków  konsorcjum  będzie  zatrudniał  jakie  ilości  pracowników  w  przeliczeniu  na 

pełne etaty. 

2.  Określenie  czy  członek  konsorcjum,  o  którym  mowa  w  punkcie  1  jest  zwolniony  z 

obowiązku  tworzenia  Zakładowego  Funduszu  Świadczeń  Socjalnych  bądź  wypłaty 

ś

wiadczenia urlopowego i na jakiej podstawie. 

3.  Określenie  ilości  pracowników  (w  przeliczeniu  na  pełne  etaty)  jakich  Wykonawca 

planował  zatrudnić  w  celu  wykonania  umowy  w niniejszym

postępowaniu  przez  cały 

okres jej obowiązywania, wraz z uzasadnieniem tejże ilości. 

4.  Określenie  miesięcznej  stawki  wysokości  wynagrodzenia  brutto  za  jakie  wykonawca 

planował zatrudnić ww. pracowników w roku 2016 i 2017. 

5.  Określenie  czy  i  w  stosunku  do  jakiej  liczby  pracowników  zatrudnianych  w  celu 

wykonania  umowy  w  niniejszym  postępowaniu  (w  przeliczeniu  na  pełne  etaty) 

Wykonawca  będzie  korzystał  ze  zwolnienia  z  obowiązku  odprowadzania  składek  na 

PFRON  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami  wraz  z  wyjaśnieniem  przyczyn 

korzystania ze zwolnień o ile występują

6.  Określenie  czy  i  w  stosunku  do  jakiej  liczby  pracowników  zatrudnianych  w  celu 

wykonania  umowy  w  niniejszym  postępowaniu  (w  przeliczeniu  na  pełne  etaty) 

Wykonawca  będzie  korzystał  ze  zwolnienia  z  obowiązku  odprowadzania  składek  na 

Fundusz Pracy zgodnie z obowiązującymi przepisami, wraz z wyjaśnieniem przyczyn 

korzystania ze zwolnień o ile występują

7.  Określenie  czy  i  w  stosunku  do  jakiej  liczby  pracowników  zatrudnianych  w  celu 


wykonania  umowy  w  niniejszym  postępowaniu  Wykonawca  będzie  korzystał  ze 

zwolnienia  z  obowiązku  odprowadzania  składek  na  Fundusz  Gwarantowanych 

Ś

wiadczeń  Pracowniczych  zgodnie  z  obowiązującymi  przepisami,  wraz  z 

wyjaśnieniem przyczyn korzystania ze zwolnień o ile występują

8.  Określenie  procentowej  wysokości  stawki  na  ubezpieczenie  wypadkowe  jaka  była 

brana  pod  uwagę  przy  kalkulowaniu  oferty  wraz  z  wyjaśnieniem  przyczyn 

zastosowanych preferencji o ile występują

9.  Określenie  jaki  staż  uprawniający  do  urlopu  (do  czy  powyżej  10  lat)  będą  mieli 

pracownicy wykonujący pracę w celu wykonania umowy w niniejszym postępowaniu. 

10. Określenie  wysokości  wynagrodzenia  za  pracę  w  porze  nocnej,  w  tym  także  z 

obowiązkowym  dodatkiem  za  pracę  w  porze  nocnej  jakie  zgodnie  ze  sporządzoną 

ofertą  mieli  otrzymywać  zatrudniani  w  celu  wykonania  umowy  w  niniejszym 

postępowaniu pracownicy. 

11. Określenie  łącznej  wysokości  wynagrodzenia  wraz  z  kosztami  pracodawcy,  jakie 

Wykonawca  uwzględnił  przy  kalkulowaniu  wynagrodzenia  należnego  za  wykonanie 

umowy w niniejszym postępowaniu. 

12. Określenie  kosztu  udziału  pracowników  w  szkoleniu  z  pozorowanym  naruszeniem 

systemu  ochrony  kompleksu,  co  najmniej  raz  na  kwartał  oraz  wyposażania 

pracowników ochrony biorących udział w szkoleniu wraz z uzasadnieniem wysokości 

tych kosztów. 

13. Określenie kosztu wyposażenia pracowników w sprzęt i wyposażenie, o którym mowa 

w § 5 ust. 3 oraz § 5 ust. 4 pkt 4 wzoru umowy, wraz z uzasadnieniem wysokości tych 

kosztów. 

14. Określenie kosztu wyposażenia pracowników w umundurowanie i stroje wyjściowe, o 

którym  mowa  w  §  5  ust.  4  wzoru  umowy,  wraz  z  uzasadnieniem  wysokości  tych 

kosztów. 

15. Określenie kosztu przygotowania instrukcji, o których mowa w § 6 ust. 1 umowy, wraz 

z uzasadnieniem wysokości tych kosztów. 

16. Określenie kosztów badań lekarskich i szkoleń  BHP dla pracowników wykonujących 

pracę  w  celu wykonania  umowy w  niniejszym  postępowaniu,  wraz  z  uzasadnieniem 

wysokości tych kosztów. 

17. Koszt polisy, o której mowa w § 16 umowy wraz z uzasadnieniem wysokości kosztu. 

18. Określenie kosztu udziału pracowników w szkoleniu doskonalącym, o którym mowa w 

§ 8 wraz z uzasadnieniem wysokości tych kosztów.” 

 
Pismem  z  dnia  23  grudnia  2016  r.  Konsorcjum  BASMA  udzieliło  następującej 

odpowiedzi: 


Nr 

pytania 

Zdanie 5 

Zdanie 6 

Zadanie 7 

Basma Security sp. z o.o. 

Basma Security sp. z o.o. 

Basma Security sp. z o.o. 

ZFŚS  nie  jest  tworzony 
zgodnie 

§ 

Regulaminu 
wynagradzania 

ZFŚS  nie  jest  tworzony 
zgodnie 

§ 

Regulaminu 
wynagradzania

ZFŚS  nie  jest  tworzony 
zgodnie 

§ 

Regulaminu 
wynagradzania

Ś

rednio 

miesięczne 

2754,01 zł 

Ś

rednio 

miesięczne 

2822,50 zł 

Ś

rednio 

miesięczne 

2863,97 zł 

Powtórzenie 5 

Powtórzenie 5 

Powtórzenie 5 

Założono 

do 

lat 

ponieważ  nie  dostarczyli 
pracownicy 

ś

wiadectw 

zatrudnienia 

dotychczasowo  pracowali 
na umowę zlecenie 

Założono 

do 

lat 

ponieważ  nie  dostarczyli 
pracownicy 

ś

wiadectw 

zatrudnienia 

dotychczasowo  pracowali 
na umowę zlecenie

Założono 

do 

lat 

ponieważ  nie  dostarczyli 
pracownicy 

ś

wiadectw 

zatrudnienia 

dotychczasowo  pracowali 
na umowę zlecenie

2,38  zł/godz./brak  godz. 
nocnych 

2,38  zł/godz.  480  godz. 
nocnych w miesiącu 

2,38  zł/godz.  240  godz. 
nocnych w miesiącu 

2 230,00  zł  w  2016  r.  i 
2 520,00 zł w 2017 r. 

2 330,00  zł  w  2016  r.  i 
2610,00 zł w 2017 r. 

2 340,00  zł  w  2016  r.  i 
2 620,00 zł w 2017 r. 

Przyjęto  0,00  zł  ponieważ 
obowiązek 

udziału 

bezpłatnych  szkoleniach  i 

ć

wiczeniach 

wynika 

zapisu  w  Regulaminie 
Pracy 

Przyjęto  0,00  zł  ponieważ 
obowiązek 

udziału 

bezpłatnych  szkoleniach  i 

ć

wiczeniach 

wynika 

zapisu  w  Regulaminie 
Pracy

Przyjęto  0,00  zł  ponieważ 
obowiązek 

udziału 

bezpłatnych  szkoleniach  i 

ć

wiczeniach 

wynika 

zapisu 

Regulaminie 

Pracy

zł 

sprzęt 

wyposażenie 
zamortyzowane  z  uwagi 
na 

dotychczasowy 

kontrakt 

zł 

sprzęt 

wyposażenie 
zamortyzowane  z  uwagi 
na 

dotychczasowy 

kontrakt

zł 

sprzęt 

wyposażenie 
zamortyzowane z uwagi na 
dotychczasowy kontrakt

Umundurowanie 

wyposażenie pracowników 
zamortyzowane 0,00 zł 

Umundurowanie 

wyposażenie pracowników 
zamortyzowane 0,00 zł

Umundurowanie 

wyposażenie  pracowników 
zamortyzowane 0,00 zł

Instrukcja  jest  gotowa  z 

Instrukcja  jest  gotowa  z 

Instrukcja  jest  gotowa  z 


poprzedniego 

kontraktu 

opracowana 

przez 

wspólników spółki 

poprzedniego 

kontraktu 

opracowana 

przez 

wspólników spółki

poprzedniego 

kontraktu 

opracowana 

przez 

wspólników spółki

Badania 

lekarskie 

szkolenia 

BHP 

przeliczeniu  na  1  m-c 
wynoszą 5,15 zł 

Badania 

lekarskie 

szkolenia 

BHP 

przeliczeniu  na  1  m-c 
wynoszą 5,15 zł

Badania 

lekarskie 

szkolenia 

BHP 

przeliczeniu  na  1  m-c 
wynoszą 5,15 zł

Zwiększenie 

kosztów 

polisy  nie  ma  znaczenia 
ponieważ  utrzymujemy  od 
wielu  lat  polisę  OC  na 
kwotę 5 mln  zł  wymaganą 
przez 

innych 

Zleceniodawców 

Zwiększenie 

kosztów 

polisy  nie  ma  znaczenia 
ponieważ  utrzymujemy  od 
wielu  lat  polisę  OC  na 
kwotę 5 mln  zł  wymaganą 
przez 

innych 

Zleceniodawców

Zwiększenie 

kosztów 

polisy  nie  ma  znaczenia 
ponieważ  utrzymujemy  od 
wielu  lat  polisę  OC  na 
kwotę  5  mln  zł  wymaganą 
przez 

innych 

Zleceniodawców

Koszt 

szkoleń 

doskonalących  z  §  8  wg 
zawartych 

umów 

pracownikami 

jest 

obowiązkowy  i  bezpłatny 
dla pracowników ochrony 

Koszt 

szkoleń 

doskonalących  z  §  8  wg 
zawartych 

umów 

pracownikami 

jest 

obowiązkowy  i  bezpłatny 
dla pracowników ochrony

Koszt 

szkoleń 

doskonalących  z  §  8  wg 
zawartych 

umów 

pracownikami 

jest 

obowiązkowy  i  bezpłatny 
dla pracowników ochrony

  Pismem  z  dnia  3  stycznia  2017  r.  Zamawiający  wezwał  Konsorcjum  BASMA  „do 

dodatkowych wyjaśnień

zgodnie z pkt. 4 wykonawca powinien wskazać miesięczne stawki wysokości wynagrodzenia 

brutto,  za  jakie  planował  zatrudnić  pracowników  do  realizacji  przedmiotu  zamówienia  dla 

zadań  5,  6  i  7,  natomiast  zgodnie  z  pkt.  11  wykonawca  miał  określić  łączną  wysokość 

wynagrodzenia wraz z kosztami pracodawcy,

 jakie Wykonawca uwzględnił przy kalkulowaniu 

wynagrodzenia  należnego  za  wykonanie  umowy  w  niniejszym  postępowaniu  -  zatem  jak 

wynika  z  analizy  dokonanej  przez  Zamawiającego,  kwoty  podane  w  pkt.  11  powinny  być  z 

założenia wyższe od podanych w pkt. 4 wyjaśnienia. 

Mając powyższe na uwadze Zamawiający wzywa Państwa do przedstawienia szczegółowej 

kalkulacji (wraz rozbiciem na poszczególne składniki oraz uwzględnieniem stawek za pracę 

w godzinach nocnych), kwot przedstawionych w pkt. 4 i 11

 przedmiotowego wyjaśnienia”.  

W odpowiedzi (pismo z  dnia 7 stycznia 2017 r.) Konsorcjum BASMA podało,  że w 

odpowiedziach na poszczególne pytania popełniliśmy błąd.  

Poprawne odpowiedzi do pytania nr 4 są następujące: 


− 

zadanie  5,  6  i  7  -  miesięczne  stawki  wysokości  wynagrodzenia  za  rok  2016 

planowane  były  w  wysokości  2241,91  zł.  Natomiast  w  roku  2017  w  wysokości 

2670,13 zł brutto. 

Poprawne odpowiedzi do pytania nr 11: 

− 

zadanie  nr  5  łączne  koszty  wykonawcy  przewidywaliśmy  w  kwocie  miesięcznej  w 

wysokości  2754,01  zł  brutto  na  1  etat  bez  godzin  nocnych  /w  tym  zadaniu  nie 

występują/. Zysk z kosztami wykonawcy wynosi w 2017 r. - 164,68 zł na 1 etat; 

− 

zadanie  nr  6  łączne  koszty  wykonawcy  przewidywaliśmy  w  kwocie  miesięcznej  w 

wysokości 2822,50 zł brutto na 1 etat. Zysk z kosztami wykonawcy wynosi w 2017 r. -

152,37 zł na 1 etat. 

− 

zadanie  nr  7  łączne  koszty  wykonawcy  przewidywaliśmy  w  kwocie  miesięcznej  w 

wysokości 2863,97 zł brutto na 1 etat. Zysk z kosztami wykonawcy wynosi w 2017 r. -

193,84 zł na 1 etat.” 

W załączeniu została przedłożona kalkulacja kosztów umów o pracę w 2016 i 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza zważyła, co następuje: 

Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

W  pierwszej  kolejności  zauważyć  należy,  że  Odwołujący  formułując  zarzuty 

odwołania polega na kalkulacji własnej ceny, którą uznaje za jedynie właściwą, domagając 
się  zastosowania  jej  jako  pewnego  wzorca  dla  oceny  oferty  Konsorcjum  BASMA.  Żądania 
Odwołującego  nie  są  jednakowoż  uzasadnione,  bowiem  Odwołujący  w  istocie  poza 
konstatacją  co  do  wysokości  cen  przyjętych  do  wyceny  zaniechał  wykazania,  że  przyjęte 
wartości,  poza  tymi,  które  wynikają  z  przepisów  prawa,  znajdują  potwierdzenie  w 
okolicznościach niniejszej sprawy.  

Zauważyć  należy,  że  poprzestanie  na  wskazaniu  kosztu  cząstkowego  uniemożliwia 

jego  weryfikację  Izbie,  wobec  braku  wskazania  jakichkolwiek  okoliczności  faktycznych. 
Odwołujący  co  prawda  podjął  próbę  odtworzenia  podstaw  kalkulacji  poszczególnych 
elementów  cenotwórczych,  ale  po  pierwsze,  rozprawa  nie  służy  doprecyzowaniu  zarzutów 
odwołania  (art.  a  contrario  z  art.  192  ust.  7  ustawy  Pzp)  rozumianych,  co  zostało 
potwierdzone w orzecznictwie, jako substrat okoliczności faktycznych i prawnych. Po drugie, 
gdyby  nawet  podjąć  rozważania  w  przedmiocie  wysokości  określonych  kosztów,  to  należy 
dojść  do  przekonania,  że  kalkulacja  przedstawiona  przez  Odwołującego  obarczona  jest 
błędem. 

Zgodnie  z  art.  22  ust.  1  ustawy  z  dnia  13  października  1998  r.  o  systemie 

ubezpieczeń społecznych (t.j.: Dz. U. z 2016 r., poz. 963 ze zm.) stopy procentowe składek 
wynoszą: 
1)  19,52% podstawy wymiaru - na ubezpieczenie emerytalne, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4; 


2)  8,00% podstawy wymiaru - na ubezpieczenia rentowe; 
3)  2,45% podstawy wymiaru - na ubezpieczenie chorobowe; 
4)  od 0,40% do 8,12% podstawy wymiaru - na ubezpieczenie wypadkowe. 

Zasady  różnicowania  stopy  procentowej  składek  na  ubezpieczenie  wypadkowe 

określają  przepisy  o  ubezpieczeniu  społecznym  z  tytułu  wypadków  przy  pracy  i  chorób 
zawodowych  (art.  22  ust.  2  powołanej  ustawy),  tj.  w  szczególności  ustawa  z  dnia  30 
października  2002  r.  o  ubezpieczeniu  społecznym  z  tytułu  wypadków  przy  pracy  i  chorób 
zawodowych (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1242 ze zm.). 
 

Podstawowym  kryterium  różnicującym  stopę  procentową  składki  na  ubezpieczenie 

wypadkowe  jest  liczba  osób  zgłoszonych  przez  płatnika  do  tego  ubezpieczenia.  Płatników 
dzieli  się  na  dwie  grupy  -  zgłaszających  do  9  osób  i  zgłaszających  co  najmniej  10 
ubezpieczonych.  

W  zależności  od  liczby  osób  zgłoszonych  przez  płatnika  do  ubezpieczenia 

wypadkowego ustawa przewiduje zryczałtowaną (art. 28 ust. 1 o ubezpieczeniu społecznym 
z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych) lub zindywidualizowaną (art. 28 ust. 2 o 
ubezpieczeniu  społecznym  z  tytułu  wypadków  przy  pracy  i  chorób  zawodowych)  stopę 
procentową  składki  na  ubezpieczenie  wypadkowe.  Stopa  zryczałtowana  dotyczy  płatników 
zgłaszających nie więcej niż 9 ubezpieczonych i wynosi 50% najwyższej stopy procentowej 
ustalonej  na  dany  rok  składkowy  dla  wszystkich  grup  działalności.  Innymi  słowy,  ustawa 
nakazuje w pierwszej kolejności wyznaczyć najwyższą stopę procentową ustaloną na dany 
rok składkowy dla wszystkich grup działalności, a następnie jako właściwą stopę procentową 
dla  płatników  „małych”  przyjąć  50%  tej  najwyższej.  Do  ustalenia  najwyższej  stopy 
procentowej zastosowanie znajdą zasady określone w art. 30 o ubezpieczeniu społecznym z 
tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych. 

W  odniesieniu  do  płatników  zgłaszających  do  ubezpieczenia  wypadkowego  co 

najmniej  10  ubezpieczonych  ustawa  przewiduje  bardziej  złożony  tryb  ustalania  stopy 
procentowej  składki.  Ma  ona  charakter  zindywidualizowany  i  ustalana  jest  przez  ZUS  jako 
iloczyn  stopy  procentowej  składki  na  ubezpieczenie  wypadkowe  określonej  dla  grupy 
działalności,  do  której  należy  płatnik  składek  (zgodnie  z  zasadami  określonymi  w  art.  30  o 
ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych), i wskaźnika 
korygującego ustalonego dla płatnika składek. 

Ów  wskaźnik  korygujący  uzależniony  jest  od  indywidualnej  kategorii  ryzyka  danego 

płatnika,  a  ustala  się  go  na  podstawie  danych  dotyczących  liczby  poszkodowanych  w 
wypadkach  przy  pracy  ogółem;  poszkodowanych  w  wypadkach  przy  pracy  śmiertelnych  i 
ciężkich  oraz  liczby  zatrudnionych  w  warunkach  zagrożenia  (art.  31  o  ubezpieczeniu 
społecznym  z  tytułu  wypadków  przy  pracy  i  chorób  zawodowych).  Jeżeli  płatnik  nie  ma 
obowiązku przekazania do ZUS stosownych informacji (co, jak się wydaje, należy rozumieć 


w  ten  sposób,  że  w  ciągu  ostatnich  trzech  lat  nie  było  u  niego  poszkodowanych  i 
zatrudnionych  w  warunkach  zagrożenia),  wówczas,  zgodnie  z  art.  33  o  ubezpieczeniu 
społecznym  z  tytułu  wypadków  przy  pracy  i  chorób  zawodowych,  jego  stopa  procentowa 
składki na ubezpieczenie wypadkowe wynosi tyle, co stopa procentowa określona dla grupy 
działalności, do której należy (nie dochodzi do indywidualnego korygowania kategorii ryzyka 
jego grupy). W sytuacji, gdy płatnik składek nie podlega wpisowi do rejestru REGON, jego 
stopa  procentowa  składki  na  ubezpieczenie  wypadkowe  wynosi  50%  najwyższej  stopy 
procentowej  ustalonej  na  dany  rok  składkowy  dla  grup  działalności  zgodnie  z  zasadami 
określonymi  w  art.  30  o  ubezpieczeniu  społecznym  z  tytułu  wypadków  przy  pracy  i  chorób 
zawodowych  (art.  33  ust.  3  o  ubezpieczeniu  społecznym  z  tytułu  wypadków  przy  pracy  i 
chorób zawodowych). 

  Reasumując  stwierdzić  należy,  że  przyjęcie  przez  Odwołującego  stopy  procentowej 

składki  na  ubezpieczenie  wypadkowe  w  wysokości  0,93%  dla  kalkulacji  ceny  oferty 
Konsorcjum  BASMA  stanowi  założenie  nieznajdujące  uzasadnienia  w  okolicznościach 
niniejszej  sprawy,  a  w  każdym  razie  Odwołujący  tego  nie  wykazał.  Odwołujący  pominął 
bowiem,  że  stopa  ta,  określona  w  Załączniku  nr  2  „Grupy  działalności,  kategorie  ryzyka  i 
stopy  procentowe  składki  na  ubezpieczenie  wypadkowe  dla  grup  działalności”  poz.  57  - 
Działalność  detektywistyczna  i  ochroniarska  rozporządzenia  Ministra  Pracy  i  Polityki 
Społecznej  z dnia 29  listopada 2002 r. sprawie  różnicowania stopy procentowej składki na 
ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności 
od  zagrożeń  zawodowych  i  ich  skutków  (t.j.  Dz.  U.  z  2015  r.,  poz.  1005)  nie  znajduje 
zastosowania  dla  wszystkich  podmiotów  prowadzących  działalność  ochroniarską  niejako 
automatycznie,  ale  jedynie  pod  pewnymi  warunkami,  a  mianowicie  w  sytuacji,  w  której 
składki  tej  nie  ustala  ZUS  z  uwagi  na  brak  obowiązku  przekazywania  informacji,  o  której 
mowa w art. 31 ust. 6 o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób 
zawodowych,  tylko  płatnik  składek  (art.  33  ust.  1  o  ubezpieczeniu  społecznym  z  tytułu 
wypadków przy pracy i chorób zawodowych).  

Odwołujący zaś nie wykazał, że Konsorcjum BASMA zobowiązane jest do ustalania 

stopy  procentowej  składki  na  ubezpieczenie  wypadkowe  samodzielnie  w  oparciu  powołany 
Załącznik  nr  2.  Zaś,  z  dowodu  z  dokumentu,  na  który  powołał  się  Zamawiający 
(Zawiadomienie o wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe z dnia 
20  marca  2016  r.  sporządzone  przez  ZUS)  wynika,  że  po  pierwsze  to  nie  Konsorcjum 
BASMA  zobowiązane  jest  do  ustalania  przedmiotowej  stopy  procentowej,  a  co  więcej,  ta 
stopa jest niższa niż przyjął Odwołujący. W tym zakresie kalkulacja Odwołującego obarczona 
jest błędem. 

  Obowiązkowe  składki  na  Fundusz  Pracy  opłaca  się  przez  okres  trwania 

obowiązkowych  ubezpieczeń  emerytalnych  i  rentowych  (art.  104  ust.  1  ustawy  z  dnia  20 


kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucji rynków pracy (t.j. Dz. U. z 2016 r., poz. 
645 ze zm.), dalej „u.p.z.”. Podkreślenia wymaga, że chodzi o osoby objęte obowiązkowym 
ubezpieczeniem  emerytalno-rentowym,  stąd  odprowadzanie  składek  na  Fundusz  Pracy  nie 
dotyczy osób ubezpieczonych na zasadzie dobrowolności. 

Podstawę  wymiaru  składki  na  Fundusz  Pracy  stanowi  kwota  będąca  podstawą 

wymiaru  składek  na  ubezpieczenia  emerytalne  i  rentowe,  wynosząca  -  w  przeliczeniu  na 
okres miesiąca: 

1)  co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę, 
2)    co najmniej  80% tego  wynagrodzenia  w  przypadku  osób,  o których mowa  w  art.  6 

ust. 2 ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę 
(t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 2008 ze zm.), dalej „u.m.w.p.” - rozpoczynających karierę 
zawodową (chodzi jednak wyłącznie o pierwszy rok zatrudnienia tych osób). 
Wysokość  składki  na  Fundusz  Pracy  ustala  się  co  roku  w  ustawie  budżetowej.  Od 

1999 r. wynosi ona 2,45% podstawy wymiaru składek, o której mowa wyżej.  

Jeżeli ubezpieczony podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu 

z  więcej  niż  jednego  tytułu,  obowiązek  opłacania  składek  na  Fundusz  Pracy  powstaje  z 
każdego  z  tych  tytułów  tylko  wtedy,  kiedy  łącznie  kwoty  stanowiące  podstawę  wymiaru 
składek  wynoszą  co  najmniej  tyle,  ile  kwota  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę,  a  w 
przypadku osób, o których mowa w art. 6 u.m.w.p. - co najmniej minimalne wynagrodzenie 
wskazane  w  tym  przepisie  (80%  minimalnego  wynagrodzenia).  Osoba,  otrzymująca 
przychody  z  różnych  źródeł  składa  stosowne  oświadczenie  każdemu  pracodawcy  lub  w 
terenowej  jednostce  organizacyjnej  Zakładu  Ubezpieczeń  Społecznych,  jeżeli  sama  opłaca 
składki na ubezpieczenia społeczne (art. 104 ust. 3 i 4 u.p.z.). 

Podmioty  zobowiązane  do  odprowadzania  obowiązkowych  składek  na  Fundusz 

Pracy określa art. 104 ust. 1 u.p.z.  

Składki na Fundusz Pracy odprowadzane są za osoby pozostające w stosunku pracy 

lub stosunku służbowym, osoby wykonujące pracę na podstawie umowy o pracę nakładczą, 
na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo innej umowy o świadczenie usług, 
do  której  stosuje  się  przepisy  dotyczące  zlecenia,  oraz  za  osoby  z  nimi  współpracujące  (z 
wyłączeniem osób świadczących pracę na podstawie umowy uaktywniającej, o której mowa 
w ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat), wykonujące pracę w okresie odbywania 
kary  pozbawienia  wolności  lub  tymczasowego  aresztowania,  osoby  pobierające  stypendia 
sportowe, otrzymujące świadczenie górnicze, stypendia na przekwalifikowanie lub kontraktu 
szkoleniowego  -  przewidziane  w  odrębnych  przepisach,  a  także  za  żołnierzy  zawodowych 
oraz funkcjonariuszy spełniających warunki określone w odrębnych przepisach. 


W  komentowanej  ustawie  przewidziano  wiele  zwolnień  z  obowiązku  opłacania 

składek na Fundusz Pracy. Niektóre zwolnienia mają charakter okresowy, niektóre obejmują 
cały okres zatrudnienia określonych osób. 

Całkowicie  z  obowiązku  opłacania  składek  na  Fundusz  Pracy  zwolniono  zakłady 

aktywności  zawodowej  oraz  podmioty,  o  których  mowa  w  art.  105  u.p.z.  (Przedsiębiorców 
Polskiego  Związku  Głuchych  i  Polskiego  Związku  Niewidomych,  Związek  Ociemniałych 

Ż

ołnierzy  Rzeczypospolitej  Polskiej,  Towarzystwo  Opieki  nad  Ociemniałymi,  Zakład  Opieki 

dla Niewidomych w Laskach), zatrudniające osoby o znacznym bądź umiarkowanym stopniu 
niepełnosprawności. 

W  celu  zwiększenia  aktywności  zawodowej  osób  osiągających  wiek  emerytalny 

wprowadzono  także  stałe  zwolnienie  dla  pracodawców  zatrudniających  osoby,  które 
osiągnęły  wiek  wynoszący  co  najmniej  55  lat  dla  kobiet  i  co  najmniej  60  lat  dla  mężczyzn 
(art. 104b ust. 2 u.p.z.).  

Zwolnienia  częściowe  zostały  skierowane  do  pracodawców  oraz  jednostek 

organizacyjnych niebędących pracodawcami, zatrudniających pracowników powracających z 
urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu 
macierzyńskiego,  dodatkowego  urlopu  na  warunkach  urlopu  macierzyńskiego,  urlopu 
rodzicielskiego  lub  urlopu  wychowawczego  w  okresie  36  miesięcy,  począwszy  od 
pierwszego  miesiąca  po  powrocie  z  urlopu  macierzyńskiego,  urlopu  na  warunkach  urlopu 
macierzyńskiego, dodatkowego urlopu macierzyńskiego, dodatkowego urlopu na warunkach 
urlopu  macierzyńskiego,  urlopu  rodzicielskiego  lub  urlopu  wychowawczego.  Zwolnienie 
obejmuje  okres  36  miesięcy,  liczonych  od  pierwszego  miesiąca  powrotu  ww.  pracowników 
do pracy (art. 104a u.p.z.). 

Natomiast, gdy chodzi o zatrudnienie osób, które ukończyły 50 lat i w okresie 30 dni 

przed  zatrudnieniem  były  zarejestrowane  w  powiatowym  urzędzie  pracy  jako  osoby 
bezrobotne, zwolnieniem obejmuje się tylko 12 miesięcy, liczonych od pierwszego miesiąca 
po zawarciu umowy. 

Pracodawcy oraz inne jednostki organizacyjne nie opłacają także składek na Fundusz 

Pracy przez okres 12 miesięcy, począwszy od pierwszego miesiąca po zawarciu umowy o 
pracę, za skierowanych zatrudnionych bezrobotnych, którzy nie ukończyli 30. roku życia (art. 
104c u.p.z.). 
 

Odnosząc powyższe rozważania do niniejszego stanu faktycznego stwierdzić należy, 

ż

e choć co do zasady obowiązek opłacania składki na Fundusz Pracy dotyczy pracodawców 

zatrudniających osoby podlegające obowiązkowemu ubezpieczeniu emerytalno-rentowemu, 
to jednakowoż w u.p.z. przewidziano szereg zwolnień z opłacania przedmiotowych składek. 
Przyjęcie  więc  przez  Odwołującego,  że  od  każdego  pracownika  zatrudnionego  przez 


Konsorcjum  BASMA  winny  być  odprowadzane  rzeczone  składki  jest  jedynie  założeniem, 
którego prawdziwości Odwołujący nie wykazał.  

  Składkę  na  Fundusz  Gwarantowanych  Świadczeń  Pracowniczych  (dalej  „FGŚP”) 

ustala się od wypłat stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i 
rentowe  bez  stosowania  ograniczenia,  o  którym  mowa  w  art.  19  ust.  1  ustawy  z  dnia  13 
października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (art. 29 ust. 1 ustawy  z dnia 13 
lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy – t.j. 
Dz. U. z 2016 r., poz. 1256).  

Pracodawca, o którym mowa w art. 9, nie opłaca składek na FGŚP za pracowników 

powracających  z  urlopu  macierzyńskiego,  urlopu  na  warunkach  urlopu  macierzyńskiego, 
urlopu  rodzicielskiego  lub  urlopu  wychowawczego  w  okresie  36  miesięcy  począwszy  od 
pierwszego  miesiąca  po  powrocie  z  urlopu  macierzyńskiego,  urlopu  na  warunkach  urlopu 
macierzyńskiego,  urlopu  rodzicielskiego  lub  urlopu  wychowawczego  (art.  9a  powołanej 
ustawy). 

Pracodawca, o którym mowa  w art. 9, nie opłaca składek na FGŚP przez okres 12 

miesięcy,  począwszy  od  pierwszego  miesiąca  po  zawarciu  umowy  o  pracę,  za  osoby 
zatrudnione,  które  ukończyły  50.  rok  życia  i  w  okresie  30  dni  przed  zatrudnieniem 
pozostawały  w  ewidencji  bezrobotnych  powiatowego  urzędu  pracy.  Pracodawca,  o  którym 
mowa  w  art.  9,  nie  opłaca  składek  na  FGŚP  za  pracowników,  którzy  osiągnęli  wiek 
wynoszący co najmniej 55 lat dla kobiet i co najmniej 60 lat dla mężczyzn (art. 9b ust. 1 i 2 
powołanej ustawy). 

Pracodawca, o którym mowa  w art. 9, nie opłaca składek na FGŚP przez okres 12 

miesięcy, począwszy od pierwszego miesiąca po zawarciu umowy o pracę, za skierowanych 
zatrudnionych bezrobotnych, którzy nie ukończyli 30 roku życia (art. 9c powołanej ustawy). 
 

Przytoczone regulacje prawne nie dają zatem podstaw do przyjęcia, tak jak to uczynił 

Odwołujący,  że  składka  na  FGŚP  winna  być  odprowadzana  od  wszystkich  osób 
zatrudnionych  na  podstawie  umowy  o  pracę.  Odwołujący  pominął,  że  w  tym  przedmiocie, 
podobnie  jak  w  przypadku  FP,  przewidziano  liczne  wyjątki,  a  zatem  bez  potwierdzenia  w 
okolicznościach faktycznych nie można przyjąć założenia uczynionego przez Odwołującego.  

  Odwołujący  w  żaden  sposób  również  nie  wykazał,  że  kategoria  kosztów  określona 

przez  niego  jako  „koszty  HR”  znajduje  uzasadnienie  w  stanie  faktycznym  sprawy.  Po 
pierwsze, jak wskazał sam Odwołujący, badania lekarskie i psychologiczne osób wpisanych 
na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej przeprowadza się co do zasady co 3 
lata (art. 32 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia - t.j. Dz. U. z 2016 r., 
poz. 1432) i jakkolwiek koszty tych badań obciążają pracodawcę (art. 33a ust. 2 powołanej 
ustawy), to nie ma żadnych podstaw po pierwsze, żeby twierdzić, że koszty te Konsorcjum 
BASMA  będzie  musiało  ponieść  w  okresie  świadczenia  usługi  (nie  można  wykluczyć,  że 


pracownicy posiadają aktualne badania), po drugie zaś, z zasad rachunkowości nie wynika 
taki sposób obciążenia kosztów bieżącej działalności firmy, na jaki wskazywał Odwołujący, a 
mianowicie, że koszty te winny być amortyzowane w ciągu 3 lat.  

  Dalej, Odwołujący pominął, że z mocy przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 4 marca 

1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (t.j. Dz. U. z 2016, poz. 800 ze zm.) 
obowiązek  tworzenia  Zakładowego  Funduszu  Świadczeń  Socjalnych  mają  pracodawcy 
zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w 
przeliczeniu  na  pełne  etaty

Odwołujący  nie  wykazał,  że  przesłanka  ta  została  spełniona 

wobec  Konsorcjum  BASMA,  a  zatem  brak  podstaw  do  twierdzenia,  że  wspomniane 
Konsorcjum  te  koszty  ponosi.  Co  więcej,  Zamawiający  powołał  się  na  Regulamin 
wynagradzania obowiązujący  w firmie BASMA  SECURITY sp. z o.o., z którego wynika, że 
Fundusz ten nie został stworzony (§ 21 rzeczonego Regulaminu).  
 

Podsumowując stwierdzić należy, że podstawą oceny dla stwierdzenia rażąco niskiej 

ceny  nie  jest  wzorzec  stworzony  przez  innego  wykonawcę,  ale  wykazanie,  że  wyjaśnienia 
złożone  przez  wezwanego  wykonawcę  nie  potwierdzają,  że  oferta  ceny  rażąco  niskiej  nie 
zawiera.  Z  tych  względów  kalkulacje  zawarte  w  treści  odwołania  nie  mogą  stanowić 
samodzielnej  podstawy  do  oceny  oferty  Konsorcjum  BASMA  w  przedmiocie  rażąco  niskiej 
ceny, a jedynie mogłyby być wykorzystane dla podważenia wyjaśnień Konsorcjum BASMA, 
czego Odwołujący nie uczynił.  
 

Nie  należy  tracić  z  pola  widzenia,  że  co  prawda  Odwołujący  podjął  próbę 

zakwestionowania wyjaśnień złożonych w przedmiocie rażąco niskiej ceny, w szczególności 
stojąc na stanowisku, że Konsorcjum BASMA tych wyjaśnień nie złożyło, ale Izba tej oceny 
nie  podzieliła.  Po  pierwsze,  Odwołujący  błędnie  wywodzi,  że  Konsorcjum  BASMA  nie 
udzieliło odpowiedzi na wszystkie zadane przez Zamawiającego pytania. Analiza wyjaśnień z 
dnia 23 grudnia 2016 r. pozwala na stwierdzenie, że Konsorcjum BASAM ustosunkowało się 
do wszystkich aspektów poruszonych w pytaniach, aczkolwiek rację ma Odwołujący, że nie 
zawsze  odpowiedzi  były  wyczerpujące,  czy  też  wprost  stanowiły  odpowiedź  na  zadane 
pytania.  

Jednakże  nie  można  pomijać,  że  Konsorcjum  BASMA  udzieliło  kolejnych  wyjaśnień 

(pismo z dnia 7 stycznia 2017 r.) na wezwanie Zamawiającego, którego to faktu Odwołujący 
nie  kwestionuje,  a  zatem  te  niejako  uzupełniające  wyjaśnienia  nie  mogą  pozostać 
niezauważone. Po drugie, w opinii Izby, ocena wyjaśnień, czy też stwierdzenie, że wyjaśnień 
nie  złożono  nie  może  się  ograniczać  wyłącznie  do  ustalenia,  że  nie  wszystkie  odpowiedzi 
były  wyczerpujące,  czy  też  raczej  przedstawiono  je  w  inny  sposób  niż  wymagał  tego 
Zamawiający. Taka ocena wyjaśnień powodowałaby wprowadzenie pewnego automatyzmu, 
bez refleksji na temat warstwy merytorycznej tych wyjaśnień jako całości, co w ocenie Izby, 
nie jest uzasadnione. Skoro bowiem określone okoliczności wynikają z treści wyjaśnień i nie 


budzą  one  wątpliwości  i  nie  zostały  też  zakwestionowane  przez  Odwołującego,  to  trudno 
uznać, że rzeczonych wyjaśnień nie złożono.  

Izba  nie  podzieliła  również  twierdzenia  Odwołującego,  że  kalkulacja  przedłożona 

przez  Konsorcjum  BASMA  przy  piśmie  z  dnia  7  stycznia  2017  r.  jest  zbyt  ogólnikowa, 
bowiem  nie  poddaje  się  ono  ocenie.  Odwołujący  nie  podał  nawet  powodów,  dla  których 
stawia  taką  tezę.  Nie  sposób  bowiem  uznać  za  wystarczające  uzasadnienie  zarzutu 
konstatacji, jakie czyni Odwołujący. Nadto, Odwołujący poddaje ocenie wyłącznie kalkulację 
przedłożoną z rzeczonym pismem, pomijając całkowicie treść wyjaśnień zawartych w samym 
piśmie. Nie sposób zaś prawidłowości kalkulacji oceniać w oderwaniu od wyjaśnień.  

O  rażąco  niskiej  cenie,  zdaniem  Izby,  nie  świadczy  również  fakt  skalkulowania 

pewnych  elementów  cenotwórczych  na  poziomie  0,00  zł.  Odwołujący  musiałby  bowiem 
wykazać,  że  koszty  te  są  niezbędne  do  poniesienia  i  nie  jest  możliwe  skorzystanie  przez 
Wykonawcę z istniejących zasobów, czego nie uczynił. W konsekwencji zarzuty naruszenia 
przepisów art. 89 ust. 1 pkt 4 ustawy Pzp oraz art. 90 ust. 3 w zw. z art. 90 ust. 3 w zw. z art. 
90 ust. 1 ustawy Pzp należało uznać za chybione. 

Dodatkowo  podkreślić  należy,  że  jeśli  nawet  wystąpił  błąd  w  wyliczeniu  składników 

kosztotwórczych  przez  Konsorcjum  BASMA  w  wyniku  błędnych  działań  arytmetycznych,  to 
nie stanowi to jeszcze o błędzie w obliczeniu ceny. Odwołujący musiałby wykazać, że wobec 
tego błędu przyjęte stawki wskazane w piśmie z dnia 7 stycznia 2017 r., a w konsekwencji 
cena oferty są obarczone błędem, a tego ciężaru Odwołujący nie udźwignął.  

Izba  nie  podziela  również  oceny  Odwołującego,  że  cena  zaproponowana  przez 

Konsorcjum  BASMA  nie  odpowiada  kalkulacji  zawartej  w  wyjaśnieniach  tego  Wykonawcy. 
Zwraca  uwagę  fakt,  że  przedstawiona  przez  Odwołującego  tabela  nie  uwzględnia  całości 
wyjaśnień  udzielonych  przez  Konsorcjum  BASMA  pismem  z  dnia  7  stycznia  2017  r. 
Odwołujący dostrzega jedynie odpowiedź na pytanie nr 4, pomijając odpowiedź na pytanie nr 
11,  które  referuje  do  łącznej  wysokości  wynagrodzenia  wraz  z  kosztami  pracodawcy  i  ma 
istotne  znaczenie  dla  właściwego  przedstawienia  wyjaśnień  Konsorcjum  BASMA  w  ujęciu 
tabelarycznym.  
 

Resumując,  stwierdzić  należy,  że  Odwołujący  w  sposób  wybiórczy  poddaje  ocenie 

wyjaśnienia  złożone  przez  Konsorcjum  BASMA,  dostrzegając  jedynie  fakty,  które  pozornie 
mogłyby  świadczyć  na  jego  korzyść.  Zabieg  ten  jest  jednakowoż  niedopuszczalny  i  z  tych 
względów nie miał znaczenia dla rozstrzygnięcia sprawy. W konsekwencji zarzut naruszenia 
przepisu art. 89 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp należało uznać za nieuzasadniony. 
 

Natomiast  zarzut  naruszenia  przepisu  art.  89  ust.  1  pkt  1  ustawy  Pzp  poza 

uzasadnieniem prawnym nie został osadzony w konkretnych okolicznościach faktycznych, a 
zatem nie poddaje się ocenie i już z tych względów zasługuje na oddalenie. 


Nawet, gdyby przyjąć, że podstaw faktycznych tego zarzutu Odwołujący doszukiwał 

się,  np.  w  błędnie  przyjętych  stopach  stawek  procentowych  składek  na  ubezpieczenie 
wypadkowe, to powyższe nie znalazło potwierdzenia, podobnie jak inne okoliczności, które 
były wywodzone z normatywnych podstaw, o czym szerzej była mowa wyżej. 
 

Nie  znalazł  potwierdzenia  również  zarzut  naruszenia  przepisu  art.  89  ust.  1  pkt  3 

ustawy  Pzp.  Odwołujący  stawiając  przedmioty  zarzut  dopatrywał  się  deliktu  nieuczciwej 
konkurencji  z  art.  15  ust.  1  pkt  1  u.z.n.k.  Jednakże  Odwołujący  nie  wykazał  ziszczenia  się 
przesłanek,  o  których  mowa  w  powołanym  przepisie,  stawiając  akcent  na  przedstawienie 
interpretacji tego przepisu przez UOKiK, co oczywiście nie wnosi nic do sprawy. 
 

Niezależnie  od  powyższego  stwierdzić  należy,  że  po  pierwsze,  Odwołujący  na 

podstawie  kalkulacji  zawartych  w  treści  odwołania  starał  się  wykazać,  że  Konsorcjum 
BASMA oferuje ceny usług poniżej kosztów wytworzenia, jednakowoż zabieg ten okazał się 
nieskuteczny,  o  czym  była  mowa  wyżej.  Po  drugie,  Odwołujący  nie  dostrzegł,  że  nawet 
utrudnianie  innym  przedsiębiorcom  do  dostępu  do  rynku  poprzez  sprzedaż  usług  poniżej 
kosztów  ich  wytworzenia  nie  jest  wystarczają  podstawą  do  stwierdzenia,  że  mamy  do 
czynienia  z  powoływanym  czynem  nieuczciwej  konkurencji.  Niezbędne  byłoby  również 
wykazanie, że powyższe działania miały na celu eliminację innych przedsiębiorców.  
 

W konsekwencji zarzuty naruszenia przepisów art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp oraz art. 91 

ust. 1 ustawy Pzp okazały się niesłuszne. 
 
 

Wobec powyższego orzeczono jak w sentencji. 

Na marginesie pouczyć należy Zamawiającego, że po ogłoszeniu wyroku przez Izbę, 

w przypadku oddalenia odwołania, zamawiający jest uprawniony do zawarcia umowy (art. a 

contrario z art. 183 ust. 1 ustawy Pzp), a skoro tak, to Zamawiający już po ogłoszeniu, a nie 

doręczeniu wyroku, może podejmować czynności w postępowaniu. 

 
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku sprawy, na podstawie art. 

192  ust.  9  i  10  w  zw.  z  §  3  pkt  1  lit.  a  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15 
marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów 
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze 
zm.),  zaliczając  do  kosztów  postępowania  odwoławczego  wpis  od  odwołania  w  wysokości 
15.000,00 zł. 

Przewodniczący: ………………………