KIO 2274/17 WYROK dnia 14 listopada 2017 roku

Stan prawny na dzień: 28.12.2017

Sygn. akt: KIO  2274/17 

WYROK 

z dnia 14 listopada 2017 roku 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodn

iczący:     Katarzyna Prowadzisz 

Protokolant:             Mateusz Zientak  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  10  listopada  2017  roku,  w  Warszawie, 

odwołania 

wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 30 października 2017 roku przez 

wykonawcę K. D. F., M. M. spółka jawna z siedzibą w C. 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego  Uniwersytecki  Szpital  Kliniczny  

Odwołujący 

przy  udziale  wykonawcy  T.  M.  P. 

spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z  siedzibą  w  Ż.  zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  

o sygn. akt KIO 2274

/17 po stronie Zamawiającego   

orzeka 

Uwzględnia odwołanie.

Nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty  najkorzystniejsze 

tj.  oferty  wykonawcy  T.  M. 

Partner  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  

z  siedzibą  w  Żywcu  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  pod 

nazwą  „Zakup,  dostawa,  montaż  i  uruchomienie  4  kpl.  lamp  operacyjnych 

bezcieniowych  (8  szt.)  oraz  przeszkolenie  personelu  z  zakresu  obsługi  wraz  

z  demontażem  istniejących  lamp".  Nakazuje  Zamawiającemu  odrzucenie  oferty 

wykonawcy 

T. 

M. 

P. 

spółka 

ograniczoną 

odpowiedzialnością  

z  siedzibą  w  Ż.  jako  niezgodnej  z  treścią  Specyfikacji  Istotnych  Warunków 


Zamówienia.  Nakazuje  Zamawiającemu  powtórzenie  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej z pośród ofert niepodlegających odrzuceniu. 

W pozostałym zakresie zarzutów odwołania nie uwzględnia. 

2.  Kosztami p

ostępowania obciąża T. M. P. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z 

siedzibą w Ż. i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  7500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych,  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

Konkret D. F., M. M. 

spółka jawna z siedzibą w C. tytułem wpisu od odwołania, 

2.2  zasądza  od  wykonawcy  T.  M.  P.  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z 

siedzibą  w  Ż.  na  rzecz  wykonawcy  K.  D.  F.,  M.  M.  spółka  jawna  z  siedzibą  w  C. 

kwotę    11 100  zł  00  gr  (słownie:  jedenaście  tysięcy  sto  złotych,  zero  groszy) 

stanowiącą  koszty  poniesione  z  tytułu  wpisu  od  odwołania  oraz  wynagrodzenia 

pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Opolu.  

Przewodniczący:      ……………………..……… 


Sygn. akt: KIO  2274/17 

U Z A S A D N I E N I E 

Zamawiający  –  Uniwersytecki  Szpital  Kliniczny  w  O.  -  prowadzi  postępowanie  o 

udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą „Zakup, 

dostawa,  montaż  i  uruchomienie  4  kpi.  lamp  operacyjnych  bezcieniowych  (8  szt.)  oraz 

przeszkolenie personelu z zakresu obsługi wraz z demontażem istniejących lamp". 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  zamieszczone  w  Biuletynie 

Zamówień Publicznych w dniu 21 sierpnia 2017 roku pod numerem 574449-N-2017.  

30 października 2017 roku działając na podstawie art. 179 ust. 1 w związku z art. 180 

ust.  2  pkt  6  ustawy 

Prawo zamówień publicznych  (Dz. U. z 2017 roku, poz. 1579 ze zm.; 

dalej: „Pzp” lub „ustawa”) Odwołujący wniósł odwołanie wobec czynności Zamawiającego w 

przedmiot

owym  postępowaniu  wyboru oferty  złożonej  przez  T.  M.  P.  spółka  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością z siedzibą w Ż. (dalej: „T.).  

Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie nart 91 ust. 1 ustawy przez wadliwy 

wybór oferty w postepowaniu tj. oferty  T. , która powinna zostać odrzucona, w związku z:  

art.  7  ust.  1  ustawy  w  związku  z  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy  przez  akceptację 

niewiarygodnych  oświadczeń,  podczas  gdy  Zamawiający  zobowiązany  jest 

prowadzić  postępowanie  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji, 

co oznacza konieczność odrzucenia oferty T. , 

art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy przez brak wykluczenia z postępowania T. , podczas gdy 

wykonawca ten w wyniku niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające w błąd 

Zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez 

Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, 

3)  art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy przez brak odrzucenia oferty T.  

podczas gdy jej treść nie 

odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  oraz  nie  podlega 

poprawieniu. 

Odwołujący  wniósł,  o  uwzględnienie  odwołania,  nakazanie  Zamawiającemu 

unieważnienia  czynności  wyboru  jako  najkorzystniejszej  oferty  złożonej  przez  T.    oraz 

dokonania ponownego badania i oceny ofert, nakazania Zamawiającemu wykluczenia T.  z 

ud

ziału  w  postępowaniu,  ewentualnie,  w  przypadku  nieuwzględnienia  żądania  wykluczenia 


T. 

, nakazanie Zamawiającemu odrzucenia oferty T. . 

Odwołujący następująco uzasadnił przedstawione w odwołaniu zarzuty: 

Zaskarżona  Informacja  o  wyborze  została  zamieszczona  na  stronie  internetowej 

postępowania oraz przekazana Odwołującemu 24 października 2017 r. - zgodnie z art. 182 ust. 1 

pkt 2 ustawy w zw. z art. 185 ust. 8 ustawy termin na wniesienie niniejszego odwołania upływa w 

dniu 30 października 2017 r.  

Odwołujący  wskazał,  że  posiada  interes  w  uzyskaniu  zamówienia  oraz  może  ponieść 

szkodę  na  skutek  wadliwej  czynności  Zamawiającego  wyboru  najkorzystniejszej  oferty. 

Korzystne 

rozstrzygnięcie 

zarzutów 

odwołania 

wobec 

czynności 

Zamawiającego 

spowodowałoby, że oferta Odwołującego byłaby najkorzystniejsza w postępowaniu. 

Odwołujący  wskazał,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego na jego wcześniejszym etapie odwołanie wobec opisu przedmiotu zamówienia 

wniósł 28 sierpnia 2017 r. T.  (sygn. akt KIO 1796/17). W swoim odwołaniu wykonawca ten 

kwestionował  wymogi  Zamawiającego  wskazując,  że spełnić  je może jedynie K.  sp.  z  o.o., 

polski  dystrybutor  lamp S.I.M.E.O.N.  M. GmbH &Co.  KG. 

Jednocześnie opisał występujący 

na  rynku  sprzęt,  w  tym  dystrybuowaną  przez  siebie  lampę  Quasar  eLite  Qe6030. 

(Odwołujący  podał,  że  wskazane  odwołanie  stanowi  załącznik  do  niniejszego  odwołania, 

oryginał  znajduje  się  w  aktach  sprawy  o  sygn..  KIO  1796/17,  Odwołujący  wniósł  

o  przeprowad

zenie dowodu z treści tych akt).  Odwołujący podał, że Zamawiający dokonał 

większości zmian oczekiwanych przez T.  w swoich wyjaśnieniach z 6 września 2017 r. Jest 

to  finalna  wersja  specyfikacji  technicznej  zamawianych  lamp,  która  obowiązywała  w  dniu 

składania ofert. To do jej treści odnosimy się w odwołaniu. 
 

W  zakresie  argumentacji  odnoszącej  się  do  poszczególnych  wymagań  oferowanego 

przedmiotu zamówienia Odwołujący wskazał: 

I. 

Wymóg zastosowania białych diod 

W  pkt  1.2.  tabeli  specyfikacji  technicznej  zamawianych  lamp  operacyjnych  bezcieniowych 

zamawiający  zawarł następujący  wymóg:  Źródło  światła w  każdej  z  kopuł. Wszystkie diody 


LED  białe,  emitujące  światło  widzialne  o  jednakowej  temperaturze  barw  owej  w  celu 

eliminacji „efektu tęczy”. 

Odwołujący  argumentowała,  że  zgodnie  z  regułami  języka  polskiego  powyższy  wymóg 

oznacza, 

że  wszystkie  diody  LED  powinny  być  białe  oraz  wszystkie  diody  LED  powinny 

emitować światło  widzialne  o jednakowej  temperaturze barwowej.  Tak ten wymóg  rozumiał 

sam Z

amawiający, co wynika m.in. z treści wezwania do wyjaśnień skierowanego do T.  16 

października  2017  r.  W  swojej  odpowiedzi  z  17  października  2017  r.  T.    przedstawił  swój 

sposób  interpretacji  postawionego  wymogu  -  jedynie  wszystkie  białe  diody  LED  powinny 

emitować  światło  widzialne  o  jednakowej  temperaturze  barwowej.  Dalej  wskazał,  iż 

„zamawiający nie oczekiwał zaoferowania wyłącznie diod białych, na co dowodem jest fakt, 

iż  dopuszczał  w  punkcie  12  lampy  o  regulowanej  temperaturze  barwowej,  co  możliwe  jest 

tylko  i  wyłącznie  podczas  mieszania  barw".  Jednocześnie  T.    przyznał,  że  w  oferowanej 

przez niego lampie występują również diody czerwone. 

Odwołujący wskazał na dwie kwestie całkowicie podważające interpretację T. : 

interpretacja  wymogu  dotyczącego  diod  LED  przedstawiona  przez  T.    jest  wprost 

niezgodna  z  regułami  języka  polskiego  i  wskazuje  jedynie  na  wysoką  kreatywność 

tego wykonawcy przy odczytywaniu wymogów Zamawiającego, 

fałszywy  jest  argument  T.  ,  że  regulacja  temperatury  barwowej  możliwa  jest  tylko  i 

wyłącznie  podczas  mieszania  barw,  co  ma  uzasadniać  prezentowany  przez  tego 

wykonawcę sposób rozumienia wymogu Zamawiającego.  

We fragmencie opisu przedmiotu zamówienia: „wszystkie diody LED białe, emitujące światło 

widzialne  o  jednakowej  temperaturze  barwowej  w  celu  eliminacji  efektu  tęczy"  wyrazy 

określające diody LED - przymiotnik „biały" oraz imiesłów przymiotnikowy czynny „emitujący" 

pełnią  równorzędna  rolę.  Wynika  to  w  sposób  oczywisty  z  faktu,  iż  zostały  oddzielone 

przecinkiem. Taką samą konstrukcję mają poniższe hipotetyczne fragmenty: 

„wszystkie diody LED białe, rozmieszczone równomiernie w kopule", 

„wszystkie diody LED białe, wstrząsoodporne”, 

„wszystkie diody LED wstrząsoodporne, białe", 

„wszystkie diody LED białe, działające w zakresie temperatur 10 - 40 °C". 

Każdy z tych przykładów w sposób naturalny opisuje dwie cechy przypisane do diod LED. Z 

pierwszego nie wynika, że tylko diody białe mają być rozmieszczone równomiernie w kopule, 

z  drugiego,  że  tylko  diody  białe  mają  być  wstrząsoodporne,  a  z  trzeciego,  że  tylko  diody 

wstrząsoodporne mają być białe. 


Interpretacja  T.   

trzymałaby  się  choć  trochę  reguł  języka  polskiego,  tylko  wtedy  gdyby 

Zamawiający  nie  zawarł  przecinka  pomiędzy  wyrazami  „białe"  i  „emitujące",  czyli  opisał  je 

następująco:  „wszystkie  diody  LED  białe  emitujące  światło  widzialne  o  jednakowej 

temp

eraturze  barwowej  w  celu  eliminacji  efektu  tęczy".  Tylko  wtedy  można  byłoby  mieć 

wątpliwość  czy  określenia  „białe"  i  „emitujące"  są  równorzędne  czy  jedno  z  nich  jest 

nadrzędne w stosunku do drugiego. A i tak byłyby to wątpliwości mocno na wyrost, gdyż dla 

nadania  wymogowi  znaczenia  postrzeganego  przez  T.   

szyk  wyrazów  musiałby  wyglądać 

następująco:  „wszystkie  białe  diody  LED  emitujące  światło  widzialne  o  jednakowej 

temperaturze barwowej w celu eliminacji efektu tęczy'". 

Aby  wymóg  postawiony  przez  Zamawiającego  mógł  być  odczytany  w  sposób  wskazany 

przez T.  

konieczne byłoby nie tylko usunięcie przecinka, ale również zmiana szyku zdania. 

T.   

w  swoich  wyjaśnieniach  z  17  października  2017  r.  wskazuje:  „zamawiający  

nie oczekiwał zaoferowania wyłącznie diod białych, na co dowodem jest fakt, iż dopuszczał 

w punkcie 12 lampy o regulowanej temperaturze barwowej, co możliwe jest tylko i wyłącznie 

podczas  mieszania  barw".  Jak  wskazano  powyżej,  nie  jest  to  prawda.  Realizacja  regulacji 

temperatury barwowej w przypadku z

astosowania białych diod LED może być uzyskana za 

pomocą  filtrów.  Lampa  jest  wówczas  wyposażona  w  sterowane  automatycznie  filtry,  przez 

które  pada  światło  emitowane  przez  diody  białe.  Tym  samym  manipulacja  temperaturą 

barwową odbywa się z pominięciem ingerencji w same diody LED. 

Zamawiający  nie  wymagał  dostarczenia  tego  rodzaju  systemu,  ale  dopuszczał  taką 

możliwość  przez  dopuszczenie  w  pkt  1.12.  regulacji  temperatury  barwowej  w  zakresie  

od 3500 do 5000 °K. Nie jest to równoznaczne z dorozumiana akceptacja kolorowych diod. 

Zaoferowanie  przez  T.   

diod  kolorowych  obok  diod  białych  stanowi  o  niezgodności  treści 

oferty  tego  wykonawcy  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia,  co  stanowi 

podstawę do odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy.  

II. 

Wymóg w zakresie temperatury barwowej 

W  pkt  1.12.  tabeli  specyfikacji  technicznej  zamawianych  lamp  operacyjnych  bezcieniowych 

zamawiający zawarł następujący wymóg: Stała temperatura barwowa: od 4400 do 4800° [K] 

lub regulacja temperatury barwowej w zakr

esie od 3500 do 5000 ° [K]. 

Odwołujący  wskazał,  że  T.    zadeklarował:  „regulacja  temperatury  barwowej  w  zakresie  od 

3500 do 5000 ° [K]", co stanowi dokładne odzwierciedlenie wymogu Zamawiającego. 


Jest  to  jednak  niezgodne  z  ogólnodostępnymi  materiałami  producenta  opisującymi  lampę 

Quasar eLite Qe6030. W folderze oferowanej lampy 

dostępnym na stronie jej producenta B. 

M. C. Ltd. 

wskazano, że temperatura barwowa jest regulowana w zakresie od 3100 do 4600 

K

o

. Jest to zakres węższy od wymaganego w górnym przedziale. Folder ten jest dostępny na 

stronie  produktowej  producenta:  http://www.brandon-  medical.com/auasarelite2  oraz  na 

polskiej  stronie  produktowej  http://www.medipment.pl/  produkt/Brandon-Medical-Quasar-

eLite-70609  (wskazany  folder  -  s.  14  i  15  - 

wraz  z  tłumaczeniem  stanowi  załącznik  do 

niniejszego  odwołania).Ten  sam  zakres  regulacji  temperatury  barwowej  został  wskazany 

przez  T.    dla  modelu  Qe6030  we  wskazanym  wc

ześniej  odwołaniu  złożonym  przez  tego 

wykonawcę w obecnym postępowaniu o udzielenie zamówienia (sygn. akt KIO 1796/17): 

W tym miejscu w odwołaniu tabela  

Odwołujący  podniósł,  że  wszystkie  źródła  informacji  -  producent  oraz  samego  T.    są  tu 

zgodne. Odmien

ne są dopiero deklaracje T.  zawarte w ofercie. Odwołujący zauważył, że na 

et

apie  postępowania  odwoławczego  zainicjowanego  przez  T.    wykonawca  ten  nie  miał 

interesu  w  przekłamaniu  specyfikacji  technicznej  oferowanej  lampy,  gdyż  domagał  się 

zmiany  wymagań  Zamawiającego  w  celu dopuszczenia do  postępowania oferowanej  przez 

niego lampy. 

Inna jest sytuacja na etapie składania ofert. Wykonawca T.  obecnie ma interes 

w przekłamaniu specyfikacji technicznej oferowanej lampy. Podanie parametrów zgodnych z 

tymi  dekla

rowanymi  publicznie  przez  producenta  oznaczałoby  odrzucenie  oferty  T.    jako 

niezgodnej ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. 

W  ocenie  Odwołującego  z  uwagi  na  powyższe  bardziej  wiarygodne  są  informacje 

przekazane przez T.  

na etapie odwołania niż na etapie składania ofert. Bardziej wiarygodne 

są  również  materiały  producenta  niż  gołosłowne  deklaracje  samego  wykonawcy.  Wyrób 

medyczny,  taki  jak  lampa  operacyjna,  nie  może  być  zmieniany  przez  producenta  bez 

przeprowadzenia  kontroli  jego  zgodności  z  wymogami  ustalonymi  dla  tego  rodzaju  sprzętu 

popartymi  deklaracją  zgodności  producenta.  Nie  wspominając  już  o  możliwości  technicznej 

ulepszenia urządzenia w tak krótkim czasie i wprowadzenia zmian w procesie produkcji tylko 

dla kliku sztuk. 

Podsumowując,  zaoferowanie  przez  T.    lampy  Qe6030  posiadającej  regulację  temperatury 

barwowej  w  zakresie  od  3100  do  4600  °K  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych 

warunków  zamówienia,  co  stanowi  podstawę  do  odrzucenia  oferty  tego  wykonawcy  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy. 


III. 

Wymóg w zakresie współczynnika oddawania barw 

W  pkt  1.13.  tabeli  specyfikacji  technicznej  zamawianych  lamp  operacyjnych  bezcieniowych 

zamawiający  zawarł  następujący  wymóg:  Współczynnik  odwoływania  barw  CRI  ≥  96.  T.  

zadeklarował:  „współczynnik  odwoływania  barw  CRI  ≥  96",  co  stanowi  dokładne 

odzwierciedlenie wymogu zamawiającego. 

W  pkt  1.14.  tabeli  specyfikacji  technicznej  zamawianych  lamp  operacyjnych  bezcieniowych 

zamawiający zawarł następujący wymóg: Współczynnik odwoływania barwy czerwonej R9 ≥ 

96.  T.   

zadeklarował:  „współczynnik  odwoływania  barwy  czerwonej  R9  ≥  96",  co  stanowi 

dokładne odzwierciedlenie wymogu zamawiającego. 

Współczynnik  oddawania  barw  zawiera  się  w  przedziale  od  0  do  100  i  określa  jak  dobrze 

postrzegane  są  barwy  oświetlonych  przedmiotów.  Im  współczynnik  ten  jest  wyższy,  tym 

barwy  są  lepiej  oddawane,  a  oświetlane  przedmioty  wyglądają  naturalniej.  Podobny 

charakter  ma  współczynnik  odwoływania  barwy  czerwonej,  z  tym  że  dotyczy  jedynie 

postrzegania tej barwy. 

Deklaracje  T.   

są  niewiarygodne,  gdyż  są  niezgodne  z  parametrami  wskazywanymi  przez 

producenta  sprzętu,  informacjami  wcześniej  przedstawionymi  przez  T.    oraz  informacjami 

dostępnymi  obecnie  na  stronie  T.  .  We  wskazanym  we  wcześniejszej  części  odwołania 

folderze producenta opis

ującym m.in. oferowaną lampę Quasar eLite Qe6030 wskazano, że 

lampa  ta  charakteryzuje  się  współczynnikiem  oddawania  barw  CRI  oraz  współczynnikiem 

oddawania barwy czerwonej R9 na poziomie ≥  95, co jest wartością gorszą niż wymagane ≥ 

Ten  sam,  niespełniający  wymogów  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia, 

parametr co w folderze producenta zawarty jest we wcześniej przywoływanym odwołaniu T. . 

W tym miejscu w odwołaniu tabela  

Te same parametry - na poziomie 95 - 

wskazane są na stronie T.  na środkowym zdjęciu w 

drugim rzędzie pokazującym czaszę główną lampy Qe6030 

W tym miejscu w odwołaniu zrzut fragmentu strony internetowej 

Jak  tę  niezgodność  T.    próbował  tłumaczyć  Zamawiającemu?  –  postawił  pytanie 

Odwołujący  -  do  odpowiedzi  z  26  września  2017  r.  dołączył  oświadczenie  Pana  A.  L., 

regionalnego  dyrektora eksportu  B.  M. 

o treści (w tłumaczeniu): „B. M. informuje, że lampa 


operacyjna Quasar eLite w pewnych ustawie

niach osiąga wartości Ra (CRI) ≥ 96 oraz R9 ≥ 

Zmianę parametrów T.  wyjaśnił w tejże odpowiedzi następująco: „różnice wynikające z 

materiałów 

marketingowych 

specyfikacją 

producenta 

wynikają 

postępu 

technologicznego, a foldery dostępne w Internecie są jedynie materiałami poglądowymi". Po 

raz  kolejny  można  tylko  skonstatować,  iż  są  to  twierdzenia  niewiarygodne.  Po  pierwsze, 

odwołanie T. , w którym kwestionował on wymóg określenia obu współczynników oddawania 

barw  na  poziomie  96  oraz  wskazał,  iż  urządzenie  Quasar  eLite  Qe6030  ich  nie  spełnia 

zostało  sporządzone  28  sierpnia  2017  r.  Oświadczenie  Pana  A.  L.  jest  datowane  na  7 

września  tego  roku,  czyli  dziesięć  dni  później.  T.    chyba  przecenia  postęp  technologiczny 

skoro  uważa,  że  w  przeciągu  tak  krótkiego  czasu  możliwe  jest  takie  ulepszenie  produktu. 

S

amo ulepszenie produktu składa się z fazy projektowej, produkcyjnej, testowej, a następnie 

konieczne jest wdrożenie zmian do produkcji seryjnej. Każdy z tych etapów wymaga czasu 

oraz pracy nie tylko pracowników B. M., ale zazwyczaj również poddostawców. Co więcej, o 

ile taka szybka zmiana jest mało prawdopodobna dla każdego zaawansowanego technicznie 

urządzenia, to dla wyrobów medycznych klasy I, dla których dodatkowe wymagania określa 

dyrektywa  Rady  93/42/EWG  dotycząca  wyrobów  medycznych,  jest  zwyczajnie  niemożliwa. 

Sam  fakt  dokonania  zmiany  jest 

niewiarygodny,  gdyż  zmianie  nie  uległ  folder  oferowanej 

lampy  oraz  informacje  dostępne  na  stronie  producenta.  Jakie  znaczenie  miałoby  dla 

producenta  udoskonalenie  urządzenia,  jeśli  o  tej  zmianie  nie  wiedziałby  nikt  z  klientów  i 

dystrybutorów,  jedynie  T.  ?  Po  drugie,  wytłumaczenia  T.    M.  P.  koliduje  z  sama  treścią 

oświadczenia Pana A.  L.. które jedynie stwierdza,  iż możliwe jest  osiągnięcie wymaganych 

wskaźników  przy  „pewnych  ustawieniach".  Treść  oświadczenia  nie  sugeruje  modyfikacji 

lampy. 

Treść  oświadczenia  oznacza,  że  nie  zawsze  oferowana  lampa  Qe6030  osiągnie 

wymagane  przez  zamawiającego  wartości.  To  istotne,  gdyż  wymogi  zamawiającego  nie  są 

określone  tylko  dla  niektórych  sytuacji,  wybranych  w  sposób  najkorzystniejszy  dla  siebie 

przez samych wykonawców. Dotyczą one każdorazowego użycia lampy. 

Odwołujący podkreślił, że wskaźnik oddawania barw nie jest przedmiotem żadnych regulacji 

użytkownika  jak  np.  natężenie  światła.  Jest  po  prostu  jednym  z  parametrów  określającym 

jakość  (użyteczność)  światła  emitowanego  przez  lampę.  Tym  samym  nieuzasadniona  jest 

interpretacja, iż do spełnienia powyższego wymogu wystarczające jest jego osiągnięcie przy 

pewnych tylko ustawieniach lampy. Czy to znaczy, że zamawiający nie może już korzystać z 

ustawień  w  inny  sposób?  Czy  to  znaczy,  że  nie  zostaną  spełnione  inne  wymagania 

Zamawiającego  dotyczące  możliwości  regulowania  pracy  lampy,  gdyż  de  facto  tylko  przy 


niektórych  osiągnie  ona  wymaganą  jakość  światła?  Sytuacja  Zamawiającego  jest  jednak 

jeszcze  trudniejsza.  On  nawet  nie  wie,  p

rzy  jakich  ustawieniach  możliwe  jest  osiągnięcie 

wymaganego  przez  niego  poziomu  jakości  światła.  Według  T.    powinien  się  zadowolić 

stwierdzeniem,  które  można  podsumować  następująco  -  „czasami  udaje  się  osiągnąć 

wymagane parametry”.  

Zamawiający  w  wezwaniu  z  16  października  prosił  o  wskazanie  w  jakich  konkretnie 

ustawieniach  (przy  jakich  parametrach  wyjściowych)  osiągane  są  te  wartości.  T.    tych 

wyjaśnień nie udzieliło pisząc zamiast tego, że wartość ta jest uzyskiwana w odległości 1 m 

od  pola  operacyjnego 

itp.,  co  w  żaden  sposób  nie  wyjaśnia  jakie  ustawienia  pozwalają  

na  osiągnięcie  wymaganego  wskaźnika,  a  jakie  to  uniemożliwiają.  Odwołujący  wskazał  na 

zawarte  w 

odwołaniu  T.    uzasadnienie  dla  żądania  zmniejszenia  wymaganego 

współczynnika oddawania barw z co najmniej 96 do co najmniej 95: „Zarówno współczynniki 

CRI jak R9 na poziomie 95 są w zupełności wystarczające. Światło takie niemal perfekcyjnie 

odwzorowuje  barwy.  W  tym  miejscu  warto  zauważyć,  że  jest  to  parametr  „laboratoryjny". 

Zamawiający  nie  ma  technicznych  możliwości  zweryfikowania  rzeczywistych  wartości 

podczas odbioru  technicznego.  Może jedynie polegać  na  oświadczeniach  wykonawców  lub 

producentów".  Ze  stwierdzenia,  że  Zamawiający  nie  ma  technicznych  możliwości 

zweryfikowania  rzeczywistych 

wartości  podczas  odbioru  technicznego  należy  wyciągnąć  –  

w  ocenie  Odwołującego  -  jednak  inne  wnioski  niż  T.  ,  ponieważ  jeżeli    Zamawiający  może 

polegać  jedynie  na  oświadczeniach  wykonawców  lub  producentów  tak  istotne  jest,  

by oświadczenia te były wiarygodne, a nie składane z zastrzeżeniem warunku („w pewnych 

ustawieniach"), 

niewiarygodnie 

uzasadnione 

(„różnice 

wynikają 

postępu 

technologicznego")  czy  wewnętrznie  sprzeczne  (w  stosunku  do  oświadczeń  składanych 

wcześniej w postępowaniu odwoławczym). Zaoferowanie przez T.  lampy Qe6030, która nie 

uzyskuje  w  standardowych warunkach  wymaganych współczynników  oddawania barw  oraz 

brak  informacji  o  warunkach,  kiedy  uzyskuje  wymagane  współczynniki  oddawania  barw 

oznacza,  iż  złożona  przez  T.    oferta  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia, co stanowi podstawę do jej odrzucenia na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy. 

IV. 

M

ateriał oprawy lamp  

W  pkt  1.7.  tabeli  specyfikacji  technicznej  zamawianych  lamp  operacyjnych  bezcieniowych 

zamawiający  zawarł  następujący  wymóg:  Oprawa  lampy  z  odlewu  aluminium  lub  innego 

materiału równoważnego pod względem oddawania ciepła. 


T.   

zadeklarował: „Oprawa lampy głównej z odlewu aluminium, czaszy satelitarnej z innego 

równoważnego  materiału  pod  względem  oddawania  ciepła".  Czasza  satelitarna  oferowanej 

przez  niego  lampy  Qe6030  wykonana  jest  z  tworzywa  sztucznego  ABS,  co  T.   

oświadczył 

dopiero w odpowiedzi na wezwanie Z

amawiającego do wyjaśnienia treści oferty. Wiedza, że 

tworzywo  sztuczne  ABS  nie  przewodzi  dobrze  ciepła,  a  co  dopiero  jest  równoważne 

aluminium  w  tym  zakresie  jest  powszechna.  Nawet  artykuł  w  Wikipedii  wskazuje  na  dobre 

właściwości izolacyjne tego materiału.  

Sam  T.   

pośrednio  przyznaje,  że  wskazane  tworzywo  nie  jest  równoważne  w  stosunku  do 

aluminium pod względem oddawania ciepła pisząc: „Istotnym w tym punkcie są właściwości 

dotyczące oddawania ciepła. Chcąc zachować pełną ścisłość i rozwiać wszelkie wątpliwości 

zamawiającego  informujemy,  iż  pod  wspomnianą  wyżej  zewnętrzną  obudową  znajdują  się 

radiatory aluminiow

e odpowiedzialne za odpowiednie oddawanie wytwarzanego przez lampę 

ciepła". 

Rozwiązanie  stosowane  w  lampie  Qe6030  jest  jednak  wprost  niezgodne  z  wymogami 

określonymi  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia.  Wymaganie  Zamawiającego 

wprost  dotyczyło  materiału,  z  którego  została  wykonana  oprawa  lampy.  Zamawiający 

oczekiwał by było to aluminium albo materiał równoważny pod względem oddawania ciepła. 

Czasza  lampy  satelitarnej  modelu  Qe6030  nie  jest  wykonana  z  aluminium.  Nie  jest  też 

wykonana z materiału równoważnego pod  względem  oddawania ciepła. Na tym kończy  się 

analiza  spełniania  przez  T.    wymagań  Zamawiającego.  Wykonawca  ten  powinien  był 

skute

cznie  zaskarżyć  wskazany  wymóg  Zamawiającego,  jeśli  uznawał,  iż  proponowane 

przez niego rozwiązanie w ten sam sposób zaspokoi uzasadnione potrzeby Zamawiającego 

co do lamp. 

Na  obecnym  etapie  posługiwanie  się  argumentami  celowościowymi  (inne  rozwiązanie 

konstrukcyjne  w  postaci  radiatorów  pod  powierzchnią  czasy  lampy  satelitarnej  miałoby 

spełniać z podobnym rezultatem ten sam cel) nie jest uzasadnione. Zamawiający nie może 

badać  ofert  pod  względem  spełniania  innych  kryteriów  niż  te  wyrażone  w  specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia. Co więcej, Zamawiający musi brać pod uwagę sytuację, że 

niektórzy  wykonawcy  nie  złożyli  oferty  właśnie  z  uwagi  na  ten  wymóg.  Nie  byli  w  stanie 

zaoferować  oczekiwanego  przez  Zamawiającego  rozwiązania.  Przyjmując  teraz  dowolnie 

łagodne  rozumienie  przedmiotowych  zapisów  Zamawiający  de  facto  zmieniłby  treść 

specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  i  w  ten  sposób  potencjalnie rozszerzyłby  krąg 

wykonawców  zainteresowanych  postępowaniem.  Taka  zmiana  miałaby  charakter  istotny  i 

łatwo wskazać, że jest niedopuszczalna po terminie składania ofert. Zgodnie bowiem z art. 


38  ust.  4  ustawy.  Z

amawiający  może  zmienić  treść  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  jedynie  przed  upływem  terminu  składania  ofert.  Odwołujący  przywołał  wyrok 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  dnia 22  stycznia 2013 r. (sygn.  akt  KIO 41/13):  „precyzyjne  i 

jasne formułowanie warunków przetargu, a następnie ich literalne i ścisłe egzekwowanie jest 

jedną  z  podstawowych  gwarancji,  czy  wręcz  warunkiem  sine  qua  non,  realizacji  zasady 

uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców".  W  wyroku  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  z  5  marca  2015  r.  (sygn.  akt  KIO  307/15)  wyraźnie  stwierdzono  zaś,  że: 

„zamawiający  jest  związany  ustaloną  przez  siebie  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia i na etapie oceny ofert nie może odstępować od przyjętych przez siebie zasad". 

Zaoferowanie  przez  T.    la

mpy  Qe6030,  w  której  materiał  czaszy  satelitarnej  nie  spełnia 

warunku  równoważności  oznacza,  że  złożona  przez  niego  oferta  nie  odpowiada  treści 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia, co stanowi uzasadnienie do jej odrzucenia na 

podstawie 

V. 

Brak dookreślenia materiału czaszy lampy uniemożliwiający ocenę równoważności 

Zamawiający  wymagał  w  pkt  1.7.  tabeli  specyfikacji  technicznej  (kolumna  trzecia) 

zamawianych  lamp  operacyjnych  bezcieniowych,  by  wykonawca  podał  dane  oferowanego 

sprzętu  dotyczące  spełniania  wymagań  Zamawiającego.  T.    nie  zadośćuczynił  temu 

wymogowi - 

nie podał z jakiego materiału została wykonana czasza lampy satelitarnej. Tym 

samym,  po  pierwsze,  nie  spełnił  wymogu  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia 

dookreślenia  oferty  w  tym  zakresie.  Po  drugie,  uniemożliwił  Zamawiającemu  weryfikację 

równoważności  zaoferowanego  materiału,  z  którego  została  wykonana  czasza  lampy 

satelitarnej. 

Wymóg  opisania  oferowanych  parametrów  i  rozwiązań  w  tabeli  specyfikacji 

technicznej  służy  jednocześnie  dookreśleniu  przedmiotu  oferty  oraz  umożliwieniu 

Z

amawiającemu  weryfikacji  zgodności  oferowanego  sprzętu  z  wymogami  specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia.  Treść  oferty,  niesprecyzowana  i  powielająca  jedynie 

wymóg Zamawiającego („oprawa czaszy satelitarnej z innego równoważnego materiału pod 

względem  oddawania  ciepła"),  uniemożliwia  ustalenie  treści  oferty  wykonawcy  w  zakresie 

materiału  czaszy  lampy  oraz  uniemożliwia  dokonanie  oceny  zgodności  zaoferowanego 

rozwiązania  ze  specyfikacją  istotnych  warunków  zamówienia.  T.    sam  stawia  się  w  pozycji 

Z

amawiającego  dokonując  samodzielnie  oceny  równoważności  zaoferowanego  materiału. 

Zamawiający  nie  może  pozostawać  w  niepewności  co  do  treści  świadczenia  wykonawcy 

oraz  jego  zgodności  z  wymogami  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia.  Na 

uzupełnienie  brakującej  informacji  nie  pozwala  zaś  prawo  zamówień  publicznych,  które 


dopuszcza  uzupełnienie  np.  dokumentów  potwierdzających  spełnianie  warunków  udziału  w 

postępowaniu,  ale  już  nie  treści  samej  oferty  określającej  co  będzie  przedmiotem 

świadczenia  wykonawcy.  Nie  ma  tu  zastosowania  również  instytucja  wyjaśnienia  treści 

oferty, gdyż prowadziłoby to de facto do uzupełnienia jej treści o informacje wcześniej w niej 

nie wskazane.  

Tak określona treść oferty nie nadaje się do weryfikacji zgodności ze specyfikacją istotnych 

warunków zamówienia. Tymczasem jak wskazuje Krajowej Izba Odwoławczej w wyroku z 29 

czerwca  2011  r.  (syg.  akt  KIO  1292/11):  „Izba  wskazuje,  iż  zgodnie  z  art.  82  ust.  2 

ZamPublU07 nie ma i nie może być innej treści oferty niż wyrażona na piśmie (ewentualnie 

opatrzona  bezpiecznym  podpisem  elektronicznym)  w  sposób  wymagany  w  s.i.w.z.  - 

zamawiający  powinien  mieć  możliwość  weryfikacji  zgodność  zobowiązania  wykonawcy  z 

s.i.w.z.  we  wszystkich  jego  aspektach  na  podstawie  wszystkich  zadanych  informacji  i 

wymaganych  części  oferty  (wraz  z  załącznikami),  a  nie  tylko  poprzestaniu  na  ogólnych 

deklaracjach  zgodności  oferty  z  s.i.w.z.  wynikających  m.in.  z  samego  faktu  złożenia  oferty 

czy  konieczności  dedukowania  i  domyślania  się  przedmiotu  oferty  na  podstawie 

gwarantowanych parametrów. (...) Treść oferty zmianom i uzupełnieniom podlegać nie może, 

za  wyjątkiem  przypadków  wskazanych  w  art.  87  ust.  2  ZamPublU07  ograniczonych  do 

niewielkich  zmian  i  poprawek". 

Podobnie  orzekła  Izba  w  wyroku  z  16  października  2013  r. 

(sygn.  akt  KIO  2308/13):  „Niewskazanie  przez  wykonawcę  w  swojej  ofercie  odpowiednio 

żądanych  przez  zamawiającego  elementów  przedmiotowo  istotnych  lub  ich  niepełne 

wskazanie  oznacza,  że  oferta  jest  sprzeczna  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  w  zakresie  obowiązku  określenia  oferowanych  elementów.  W  sytuacji 

wystąpienia  takich  sprzeczności  bezprzedmiotowe  jest  prowadzenie  postępowania 

wyjaśniającego  w  trybie  art.  87  ust.  1  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych  {t.j.  Dz.U.  z  2013  r.  poz.  907  ze  zm.),  a  wdrożenie  takiej  procedury  jest 

równoznaczne z prowadzeniem negocjacji zmierzających do ustalenia treści zobowiązania i 

ukształtowania nowej treści oferty" 

W  ocenie Odwołującego  wskazywane  wyżej  zastrzeżenia  uzasadniają  odrzucenie  oferty  T.  

na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy

,  gdyż  jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia. W formularzu specyfikacji technicznej wymagano podania 

oferowanego  materiału  czaszy  lamp.  T.    nie  zrealizował  tego  nakazu  specyfikacji  w 

odniesieniu  do  czaszy  lampy  satelitarnej,  a  tym  bardziej  nie  wykazał  warunku 

równoważności. 


VI. 

Podanie wprowadzających w błąd informacji 

T.   

przekazał  Zamawiającemu  wprowadzające  w  błąd  informacje  co  do  parametrów 

technicznych  oraz  równoważności  materiału  zastosowanego  w  czaszy  lampy  satelitarnej. 

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 17  ustawy

: „Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza 

się  wykonawcę,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia". 

Te  wprowadzające  w  błąd  informacje  przekazane  przez  T.    M.  P.  to  m.in.:  nieprawdziwa 

deklaracja  co  do  zakresu  regulacji  temperatury  barwowej,  nieprawdziwa  deklaracja  co  do 

współczynników oddawania barw, nieprawdziwa deklaracja co do równoważności materiału 

czaszy głównej pod względem oddawania ciepła. 

T.  

podał również inne wprowadzające w błąd informacje, ale te wskazane wyżej w sposób 

oczywisty  mogły  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje  podejmowane  przez  Zamawiającego,  gdyż 

dotyczyły  cech  oferowanej  lampy  wymaganych  przez  Zamawiającego,  których  brak 

skutkowałby  odrzuceniem  oferty.  Niedbalstwo  T.    również  nie  budzi  wątpliwości,  skoro 

przedstawił  on  deklaracje  sprzeczne  ze  znaną  mu  specyfikacją  techniczną  oferowanego 

sprzętu. Wszystkie te przypadki zostały opisane we wcześniejszej części odwołania, stąd tu 

jedynie  wskażemy  na  najbardziej  ewidentny  przykład  -  ocenę  równoważności  materiału 

czaszy  głównej  pod  względem  oddawania  ciepła. W  swojej  ofercie  T.    wskazał,  iż  materiał 

oferowanej  czaszy  satelitarnej  jest 

równoważny  pod  względem  oddawania  ciepła. 

Jednocześnie  jednak  w  wyjaśnieniach  z  17  października  2017  r.  przyznał:  „Istotnym  w  tym 

punkcie  są  właściwości  dotyczące  oddawania  ciepła.  Chcąc  zachować  pełną  ścisłość  i 

rozwiać  wszelkie  wątpliwości  zamawiającego  informujemy,  iż  pod  wspomniana  wyżej 

zewnętrzna  obudowa  znajdują  się  radiatory  aluminiowe  odpowiedzialne  za  odpowiednie 

oddawanie wytwarzanego przez lampę ciepła". Tym samym T.  M. P. przyznał, iż tworzywo 

ABS będące materiałem oferowanej czaszy satelitarnej nie jest równoważne pod względem 

oddawania  ciepła,  lecz  koniecznej  jest  zastosowanie  innego  rozwiązania,  w  którym  rolę 

odprowadzenia ciepła pełnią dodatkowe radiatory. Oznacza to, iż T.  przyznał, że wprowadził 

Z

amawiającego  w  błąd  co  do  możliwości  oddawania  ciepła  przez  tworzywo  sztuczne  ABS. 

Tym samym wykonawca ten powinien zostać wykluczony z postępowania na podstawie art. 

24 ust. 1 pkt 17 ustawy. 

W  podsumowaniu  stanowiska  Odwołujący  wskazał,  że  zwraca  uwagę  na  nasilenie 

ekwilibrystyki 

słownej,  niewiarygodnych  uzasadnień  i  „odważnych"  twierdzeń  T..  Taka 

post

awa  potrafi  przynieść  efekty  -  Zamawiający,  pomimo  udzielenie  niewiarygodnych 


wyjaśnień  przez  wykonawcę,  a  częściowo  nawet  pomimo  ich  braku  uznał  prawidłowość 

złożonej  przez  niego  oferty.  Oparta  na  wadliwych  podstawach  -  ocenie  oferty  T.  ,  choć 

podlega  ona  odrzuceniu  - 

czynność  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  nie  może  się  ostać. 

Zasadne jest żądanie odwołania, by Izba nakazała Zamawiającemu unieważnienie czynności 

wyboru,  a  w  następstwie  dokonanych  ustaleń  faktycznych,  również  nakazała 

Z

amawiającemu  wykluczenie  T.    z  postępowania,  ewentualnie  nakazała  odrzucenie  oferty 

tego wykonawcy. 

Po  przeprowadzeniu  rozpra

wy  z  udziałem  Odwołującego  i  uczestnika 

postepowania  odwoławczego  na  podstawie  zebranego  materiału  w  sprawie  oraz 

oświadczeń  i  stanowisk  Odwołującego  i  uczestnika  postepowania  odwoławczego 

Krajo

wa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Izba  ustaliła,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek,  o  których  stanowi  

art. 189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych  (Dz. U. z 2015 roku, poz. 2164 ze zm.; 

dalej: „Pzp”  lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie zostało złożone 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 30 października 2017 roku oraz została przekazana  

w  ustawowym  terminie  kopia  odwołania  Zamawiającemu,  co  potwierdzili  Odwołujący  i 

uczestnik postepowania odwoławczego na posiedzeniu z ich udziałem.  

Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy– Środki 

ochrony  prawnej  określone  w  niniejszym  dziale  przysługują  wykonawcy,  uczestnikowi 

konkursu,  a  także  innemu  podmiotowi  jeżeli  ma  lub  miał  interes  w  uzyskaniu  danego 

zamówienia  oraz  poniósł  lub  może  ponieść  szkodę  w  wyniku  naruszenia  przez 

zamawiającego  przepisów  niniejszej  ustawy  -  to  jest  posiadania  interesu  w  uzyskaniu 

danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.  

Przy 

rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

dokumentację  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  w  przedmiotowej  sprawie,  a  także 

stanowiska i oświadczenia złożone ustnie do protokołu.  

Izba  dopuściła  dowody  zawnioskowane  przez  Odwołującego  i  załączone  

do  odwołania:  wydruk  folderu  lampy  oferowanej  przez  uczestnika  postępowania 


odwoławczego w języku angielskim wraz z tłumaczeniem dwóch stron; Izba dopuściła dowód  

z  dokumentacji  postępowania  odwoławczego  w  sprawie  sygn.  akt  KIO  1796/17  -  treść 

odwołania  T.    M.  P.  spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  z  siedzibą  

w Ż. (dalej: T. ).  

Izba  dopuściła  dowody  zawnioskowane  przez  uczestnika  postępowania 

odwoławczego  złożone na rozprawie - dowód nr 1 (1 karta): wydruk folderu lampy  (w języku 

angielskim). 

Izba wskazuje, że postępowanie prze Krajową Izbą Odwoławczą prowadzone jest w 

języku  polskim  i  w  takim  też  języku  należy  składać  dokumenty  w  postępowaniu,  zgodnie z 

rozporządzeniem  z  dnia  22  marca  2010  roku  w  sprawie  regulaminu  postępowania  przy 

rozpoznawaniu odwołań  Prezesa Rady Ministrów z § 19. 1. Rozprawa odbywa się w języku 

polskim.  3. 

Wszystkie  dokumenty  przedstawia  się  w  języku  polskim,  a  jeżeli  zostały 

sporządzone w języku obcym, strona oraz uczestnik postępowania odwoławczego, który się 

na  nie  powołuje,  przedstawia  ich  tłumaczenie  na  język  polski.  W  toku  postępowania 

odwoławczego Izba może uwzględniać jedynie dokumenty przedstawiane w języku polskim, 

a  jeśli  strona  postępowania  lub  jego  uczestnik  powołuje  się  na  dokument  w  języku  obcym 

powinien w toku postępowania odwoławczego przedstawić jego tłumaczenie na język polski 

w  innym  przypadku  Izba  nie  uwzględni  takich  dokumentów.  Dokumenty  załączone  do 

odwołania,  które  zostały  załączone  przez  Odwołującego  na  okoliczność  wykazywania 

poszczególnych twierdzeń, a które nie zostały przetłumaczone na język polski nie były brane 

przez  Izbę  pod  uwagę  przy  rozpoznawaniu  sprawy.  W  zakresie  przedstawionego  przez  T.  

dowodu (dowód nr 1) Izba ten dowód uwzględniła w zakresie wartości jakie zostały podane 

w liczbach (temperatura i przedziały temperatury podane w stopniach Kalwina oraz wartość 

współczynnika Ra i R9 podane w liczbach).  

Izba ustaliła i zważyła, co następuje: 

I. 

Zgodnie  z  brzmieniem  przepisu  art.  192  ust  2  ustawy, 

Izba  uwzględnia  odwołanie, 

jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ lub może mieć istotny wpływ 

na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Izba  dokonawszy  oceny  podniesionych  


w  odwołaniu  zarzutów  biorąc  pod  uwagę  stanowiska  Stron  przedstawione  na  rozprawie 

stwierdziła, że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.  

II. 

Na  podstawie  art.  191  ust.  2  ustawy 

wydając  wyrok,  Izba  bierze  za  podstawę  stan  rzeczy 

ustalony  w  toku  postępowania.  Na  podstawie  art.  190  ust.  1  ustawy  –  Strony  i  uczestnicy 

postępowania  odwoławczego  są  obowiązani  wskazywać  dowody  do  stwierdzenia  faktów,  z 

których  wywodzą  skutki  prawne.  Dowody  na  poparcie  swych  twierdzeń  lub  odparcie 

twierdzeń  strony  przeciwnej  strony  i  uczestnicy  postępowania  odwoławczego  mogą 

przedstawiać  aż  do  zamknięcia  rozprawy.  Przepis  ten  nakłada  na  Strony  postępowania 

obowiązek, który zarazem jest uprawnieniem Stron, wykazywania dowodów na stwierdzenie 

faktów, z których wywodzą skutki prawne.  

Podkreślenia  wymaga  w  tym  miejscu,  że  postępowanie  przez  Izbą  stanowi  postępowanie 

kontradyktoryjne,  czyli  sporne,  a  z  istoty  tego  postępowania  wynika,  że  spór  toczą  Strony 

postępowania  i  to  one  mają  obowiązek  wykazywania  dowodów,  z  których  wywodzą 

określone skutki prawne.  

Powołując  w  tym  miejscu  regulację  art.  14  ustawy  do  czynności  podejmowanych  przez 

zamawiającego  i  wykonawców  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego 

stosuje się przepisy ustawy  z dnia 23 kwietnia 1964 roku  – Kodeks cywilny, jeżeli przepisy 

ustawy nie stanowią inaczej przechodząc do art. 6 Kodeksu cywilnego ciężar udowodnienia 

faktu  spoczywa  na  osobie,  która  z  faktu  tego  wywodzi  skutki  prawne  należy  wskazać,  że 

właśnie z tej zasady wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy. Przepis art. 6 Kodeksu cywilnego 

wyraża  dwie  ogólne  reguły,  a  mianowicie  wymaganie  udowodnienia  powoływanego  przez 

stronę  faktu,  powodującego  powstanie  określonych  skutków  prawnych  oraz  usytuowanie 

ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która z faktu tego wywodzi skutki prawne; e

incubit  probatio  qui  dicit  non  qui  negat 

(na  tym  ciąży  dowód  kto  twierdzi  a  nie  na  tym  kto 

zaprzecza).  

Izba  wskazuje,  że  postępowanie  odwoławcze  jest  odrębnym  od  postępowania  

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  postępowaniem,  które  ma  na  celu  rozstrzygnięcie 

powstałego  pomiędzy  Stronami  sporu.  W  trakcie  postępowania  odwoławczego  

to  Odwołujący  kwestionuje  podjęte  przez  Zamawiającego  decyzje  w  zakresie  oceny  ofert  


i wykonawców w postępowaniu, nie zgadza się z podjętymi czynnościami lub zaniechaniem 

określonych działań, tak więc zgodnie z regułą płynącą z art. 190 ustawy to na Odwołującym 

ciąży ciężar dowiedzenia, że stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe. Izba wskazuje 

w tym miejscu na wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 19 marca 2009 roku sygn. akt 

X  Ga  32/09,  w  którym  to  orzeczeniu  Sąd  wskazał  między  innymi  Ciężar  udowodnienia 

takiego twierdzenia spoczywa na tym uczestniku postępowania, który przytacza twierdzenie 

o istnieniu danego faktu, a nie na uczestniku, który twierdzeniu temu zaprzecza (…). 

III. 

Izba  działając  zgodnie  z  art.  196  ust.  4  ustawy,  podaje  podstawy  prawne  

z  przytoczeniem  przepisów  prawa  odnośnie  rozstrzygnięcia  zarzutów  odwołania 

podnoszonych przez Odwołującego: 

  art. 7 ust. 1 

– Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie 

zamówienia  w  sposób  zapewniający  zachowanie  uczciwej  konkurencji  i  równe 

traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości, 

  art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy 

– Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się: 

wykonawcę,  który  w  wyniku  lekkomyślności  lub  niedbalstwa  przedstawił  informacje 

wprowadzające  w  błąd  zamawiającego,  mogące  mieć  istotny  wpływ  na  decyzje 

podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, 

  art.  89  ust.  1  pkt  2  ustawy 

–  Zamawiający  odrzuca  ofertę,  jeżeli:  (…)  jej  treść  nie 

odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  z  zastrzeżeniem  art. 

87 ust.2 pkt 3, 

  art.  91  ust.  1  ustawy 

–  Zamawiający  wybiera  ofertę  najkorzystniejszą  na  podstawie 

kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

IV.  

Zamawiający uwzględniła zarzuty przedstawione w odwołaniu w całości.  

Na  posiedzeniu  z  udziałem  Odwołującego  i  T.    –  Zamawiający  nie  stawił  się 

prawidłowo  zawiadomiony  –  T.    wniósł  sprzeciw  wobec  uwzględnienia  zarzutów 

przedstawi

onych w odwołaniu w całości. Izba poddała odwołanie pod rozpoznanie zgodnie z 

art. 186 ust. 4 ustawy.  


V. 

W zakresie poszczególnych zarzutów odwołania: 

Na  wstępie  Izba  wskazuje,  że  obowiązkiem  Zamawiającego  jest  prowadzenie 

postępowania  o  udzielnie  zmówienia  publicznego  z  poszanowaniem  zasad  zamówień 

publicznych  oraz  w  zgodzie  z  obowiązkami  nałożonymi  przez  ustawę  na  Zamawiającego. 

Izba wskazuje, 

że ustawa zobowiązując Zamawiających zgodnie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy 

do  odrzucenia  oferty  o  ile  jej  treść  nie  odpowiada  treści  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia,  odrzucenie  oferty,  biorąc  pod  uwagę  dodatkowo  zastrzeżenie  jakie  uczynił 

ustawodawca, nie może nastąpić z powodów formalnych, błahych nie wpływających na treść 

złożonej oferty oraz nie może nastąpić, gdy Zamawiający ma możliwość poprawienia błędów 

jakie zawiera oferta.  

Wskazać  należy,  że  o  zgodności  treści  oferty  z  treścią  SIWZ  przesądza  ich  porównanie. 

(porównaj:  wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  30  marca  2010  roku  sygn.  akt  KIO/UZP 

wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z 30 marca 2010 roku sygn. akt KIO/UZP 228/10; 

wyrok  Krajowej  Izby  Odwoławczej  z  30  stycznia  2013  roku  sygn.  akt  KIO  103/13;  wyrok 

Krajowej Izby Odwoławczej z 28 listopada 2014 roku sygn. akt KIO 2387/14 ). Niezgodność 

treści  oferty  z  treścią  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  należy  oceniać  z 

uwzględnieniem  pojęcia  oferty  zdefiniowanego  w  art.  66  Kodeksu  cywilnego,  czyli 

niezgodności oświadczenia woli wykonawcy z oczekiwaniami Zamawiającego w odniesieniu 

do merytoryc

znego zakresu przedmiotu zamówienia – w przedmiotowym postępowaniu.  

Izba podkreśla, że należy mieć na uwadze, że niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji 

istotnych  warunków  zamówienia  –  która  to  stanowi  obligatoryjną  przesłankę  odrzucenia 

oferty z 

postępowania o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy – 

zachodzi,  gdy  zawartość  merytoryczna  złożonej  w  danym  postępowaniu  oferty  nie 

odpowiada  pod  względem  przedmiotu  zamówienia  albo  sposobu  wykonania  przedmiotu 

zamówienia  ukształtowanym  przez  Zamawiającego  i  zawartym  w  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia wymaganiom lub również w sytuacji, gdy dany wykonawca nie złożył 

oferty  bowiem  nie  złożył  oświadczenia  o  treści,  która  stanowiłaby  odpowiedź  na  określone 

przez  Zamawiaj

ącego  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  (dalej:  SWIZ) 

wymagania

.  Obowiązkiem  wykonawcy  przystępującego  do  postępowania  o  udzielnie 

zamówienia  publicznego  jest  złożenie  oferty  zgodnej  ze  SWIZ  (porównaj:  wyrok  Sądu 


Okręgowego w Warszawie z 10 lipca 2008 roku sygn. akt V Ca 1109/08). Odzwierciedleniem 

znajomości  wymagań  SWIZ,  a  tym  samym  wymagań  Zamawiającego  co  do  przedmiotu 

zamówienia,  sposobu jego  realizacji  jest  złożona  w  postępowaniu o udzielenie zamówienia 

oferta. Wykonaw

ca składający ofertę niezgodną z wymaganiami Zamawiającego, musi brać 

pod  uwagę  konsekwencje  jakie  go  spotkają,  w  szczególności  odrzucenie  oferty  z 

postępowania.  

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego,  stanowi  szczególną  formę  prowadzącą 

do  zawarcia  umowy  w  sprawie  re

alizacji  danego  zamówienia,  kreowane  jest  przez 

obowiązujące  przepisy  prawa  dla  tej  dyscypliny  i  zobowiązuje  tymi  przepisami  wszystkich 

uczestników tego systemu. Choć samo postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego 

nie  powinno  być  formalizmem  samym  w  sobie,  a  jego  głównym  zadaniem  jest 

doprowadzenie  do  zawarcia  umowy 

–  to  odstąpienie  od  formalizmu  nie  może  być 

utożsamiane z modyfikacją reguł postępowania określonych ustawą i wymaganiami SWIZ, a 

w  konsekwencji  prowadzić  do  wyboru  w  postępowaniu  oferty,  która  nie  jest  zgodna  z 

wymaganiami  Zamawiającego.  Szczególna  regulacja  postępowań  o  udzielnie  zamówienia 

publicznego zobowiązuje Zamawiających do takiego działania oraz korzystania z praw jakie 

przypisuje  mu  ustawa,  które  to  działanie  doprowadzi  do  obiektywnie  najkorzystniejszego 

rozstrzygnięcia postępowania, zgodnego z postanowieniami SWIZ, a działanie takie zapewni 

jednocześnie poszanowanie zasad prawa zamówień publicznych oraz interesów wszystkich 

uczestników  procesu udzielania zamówień publicznych.  

Podkreślić  również  należy,  że  w  realiach  rozpoznawanej  sprawy  Izba  nie  dokonuje  oceny 

dopuszczalności  czy  też  zgodności  wskazanych  w  ofertach  wyrobów  medycznych  z 

przepisami prawa regulującymi tą problematykę lecz dokonuje oceny zgodności oferowanych 

produ

któw  z  wymaganiami  Zamawiającego  zawartymi  w  SWIZ  wskazanych  w 

ukształtowanym przez Zamawiającego opisie przedmiotu zamówienia.     

Izba ustaliła, że Zamawiający w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: 

„SIWZ”)  w  Załączniku  nr  1  –  Oferta  (załącznik  nr  1  do  SWIZ  TLZP/2-23/233/94/2017)  po 

modyfikacjach  dokonanych  za  pismem  z  dnia  6 

września  2017  roku,  gdzie  Zamawiający 

przedstawił  zmodyfikowany załącznik nr 1 do SWIZ, który określił na podstawie przesłanych 

pytań oraz odwołana wymagania zawarte w opisie przedmiotu zamówienia (zawarte w tabeli 

„Lampy operacyjne bezcieniowe”) i ostatecznie wymagał: 


w kolumnie „opis” pkt I wiersz 2: „Źródło światła w każdej z kopuł. Wszystkie diody 

LED białe, emitujące światło widzialne o jednakowej temperaturze barwowej w celu eliminacji 

„efektu  tęczy””;  w  kolumnie  „Warunek  graniczny/parametr  podlegający  ocenie  jakościowej” 

Zamawiający  dla  tego  wiersza  wpisał:  „Tak,  podać”  –  Izba  wskazuje,  że  wymagania  tego 

punktu  w  wyniku  udzielonych  odpowiedzi  Zamawiającego  uległy  zmianie  jednakże  tylko  w 

zakresie zdania pierwszego, tym samym niezmieniona postała treść zdania drugiego,  

w kolumnie „opis” pkt I wiersz 12: „Stała temperatura barwowa: od 4400 do 4800

[K] 

lub regulacja temperatury barwowej w zakresie od 3500 do 5000 

[K]”; w kolumnie „Warunek 

graniczny/parametr  podlegający  ocenie  jakościowej”  Zamawiający  dla  tego  wiersza  wpisał: 

„Tak,  podać”  –  Izba  wskazuje,  że  wymagania  tego  w  wyniku  udzielonych  odpowiedzi 

Zamawiającego  uległy  zmianie,  bowiem  wcześniej  w  wierszu  11  Zamawiający  wymagał: 

„Stała temperatura barwowa: 4500

[K] Nie dopuszcza się regulacji temperatury barwowej”, 

w kolumnie „opis” pkt I wiersz 13: „Współczynnik odwoływania barw CRI ≥ 96” oraz 

w wierszu 14: „Współczynnik odwoływania barwy czerwonej R9 ≥ 96”; w kolumnie „Warunek 

graniczny/parametr  podlegający  ocenie  jakościowej”  Zamawiający  dla  tych  wierszy  wpisał: 

„Tak,  podać”  –  Izba  wskazuje,  że  poza  numeracją  wierszy  w  powyższym  zakresie 

wymagania  Zamawiającego  w  wyniku  modyfikacji  opisu  przedmiotu  zamówienia  nie  uległy 

zmianie, 

w  kolumnie  „opis”  pkt  I  wiersz  7:  „Soczewki  lampy  jednoczęściowe,  wykonane  z 

odpornego  na  zarysowania  szkła  lub  innego  materiału  o  równorzędnej  odporności  na 

zarysowania,  twardości  oraz  przezierności.  Oprawa  lampy  z  odlewu  aluminium  lub  innego 

materiału  równoważnego  pod  względem  oddawania  ciepła”;  w  kolumnie  „Warunek 

graniczny/parametr  podlegający  ocenie  jakościowej”  Zamawiający  dla  tego  wiersza  wpisał: 

„Tak,  podać”;  Izba  wskazuje,  że  wymagania  tego  w  wyniku  udzielonych  odpowiedzi 

Zamawiającego  uległy  zmianie,  bowiem  wcześniej  w  tym  wierszu  Zamawiający  wymagał: 

„Soczewki  lampy  jednoczęściowe,  wykonane  z  odpornego  na  zarysowania  szkła 

bezpiecznego, połączonego szczelnie z oprawą z odlewu aluminiowego”. 

W ofercie  T.    w  wierszu  2  w 

kolumnie „Potwierdzenie spełnienia warunku (podać nr 

str.  14,15  oferty)”  podał  poza  treścią  określoną  przez  Zamawiającego  w  kolumnie  „Opis” 

dodatkowo  słowo  „TAK”.  W  wyjaśnieniach  z  dnia  17  października  2017  roku  T.    szeroko 

odniósł  się  w  zakresie  wiersza  2  do  wniosku  Zamawiającego  o  wyjaśnienie  z  dnia  16 

października 2017 roku. 

W ocenie Izby argumentacja T.  

nie znajduje żadnego uzasadnienia i w żaden sposób 

nie daje się potwierdzić. Izba wskazuje, że część opisu przedmiotu zamówienia „Wszystkie 


diody  LED 

białe,  emitujące  światło  widzialne  o  jednakowej  temperaturze  barwowej  w  celu 

eliminacji  „efektu  tęczy””  nie  uległa  zmianie  w  trakcie  prowadzonego  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego  mimo,  że  były  w  innych  miejscach  opisu  dokonywane 

daleko  idące zmiany.  Zaznaczenia wymaga w tym miejscu  również,  że w  zasadzie nie jest 

sporne  w  tej  sprawie,  że  oferowana  przez  T.    lampa  Qe6030  poza  diodami  białymi 

wyposażona  jest  również  w  diody  czerwone,  co  też  potwierdził  pełnomocnik  T.    w  trakcie 

rozprawy,  jak  r

ównież  wskazał  w  piśmie z  dnia 17  października 2017  roku.  Kluczowym  dla 

rozpoznania tej sprawy jest wyjściowa treść wymaganego przez Zamawiającego parametru, 

który  nie  ulegał  zmianie.  W  ocenie  Izby  zasadnie  wskazuje  na  językowe  znaczenie 

Odwołujący, bowiem nie sposób inaczej odczytywać wymagania określonego w SWIZ przez 

Zamawiającego  jak  właśnie  w  znaczeniu  językowym.  Jakiekolwiek  interpretacje,  sposoby 

odniesienia  do  innych  postanowień  SWIZ  oraz  wyjaśniania  oczekiwań  Zamawiającego  nie 

stanowią  treści  SWIZ,  treści  obowiązującego  w  dniu  składania  ofert  opisu  przedmiotu 

zamówienia.  Postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  jest  prowadzone  w  gorsecie 

obowiązujących  przepisów,  nie  jest  dowolne,  nie  jest  zależne  od  interpretacji  –  jego 

jednoznaczność,  jasność  i  przejrzystość  ma  stanowić  gwarancję  realizacji  zasad  prawa 

zamówień  publicznych.  Przedmiotowa  sprawa  odwoławcza  jednoznacznie  wskazuje,  jakie 

powstają problemy, gdy zaczyna się intepretować postanowienia SWIZ, które przecież w tym 

postępowaniu  w  zakresie  wiersza  I.2  są  jednoznaczne  –  wszystkie  diody  LED  białe, 

emitujące  światło  widzialne  o  jednakowej  temperaturze  barwowej  w  celu  eliminacji  „efektu 

tęczy”.  Izba wskazuje, że Zamawiający jasno podał, ze wszystkie diody LED maja być białe i 

gdyby  chciał  to  wymaganie  zmodyfikować,  dopuścić  inne  rozwiązanie  w  zakresie 

zastosowanych kolorów diod to wprowadziłby je w wierszu 2, tak jak dokonał tego w bardzo 

wielu innych pozycjach opisu przedmiotu zamówienia  – ale nie dokonał takiej zmiany.  Fakt 

dopuszczenia  w  innym  miejs

cu  opisu  przedmiotu  zamówienia  (w  tym  przypadku  w  wierszu 

12) danej regulacji nie upoważnia do niewyartykułowanej zmiany wymagań Zamawiającego 

w  innym  miejscu  dokumentacji  (w  tym  przypadku  w  wierszu  2) 

–  można  postawić  jedynie 

pytanie  czy  dopuszczona,  tak 

jak w tym wypadku zmiana postanowień SWIZ w wierszu 12 

nie jest tylko pozorna z uwagi na niedokonanie zmian w innych pozycjach opisu przedmiotu 

zamówienia  tu  w  wierszu  2  –  ale  nie  można  prowadzić  takiej  interpretacji  postanowień, 

wymagań dotyczących opisu przedmiotu zamówienia ukształtowanych przez Zamawiającego 

w  dokumentacji  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Izba  wskazuje,  że  w  zakresie 

podnoszonego 

argumentu  dotyczącego  regulacji  temperatury  barwowej  ani  Odwołujący  ani 

uczestnik  postępowania  odwoławczego  nie  wykazali  w  jakikolwiek  sposób,  nie 


przeprowadzili  n

a  tą  okoliczność  żadnego  dowodu,  że  ich  argumentacje    -  tzn.: 

Odwołującego,  że  regulacja  temperatury  barwowej  możliwa  jest  w  przypadku  zastawania 

tylko białych diod za pomocą filtrów oraz argumentacja T.  regulacja temperatury barwowej 

możliwa jest tylko podczas mieszania barw pochodzących z kolorowych diod – są zasadne i 

prawdziwe.  Brak  dowiedzenia  braku  istnienia  któregoś  z  powyższych  rozwiązań 

prezentowanych przez Odwołującego i uczestnika postępowania odwoławczego prowadzi do 

wniosku,  że  możliwe  są  oba  takie  rozwiązania.  Tym  samym,  uwzględniając  poprzednie 

zdanie,  fakt  określonych  w  wierszu  2  wymagań  Zamawiającego  nie  stanowi  jedynie 

pozornych zmian w wierszu 12 opisu przedmiotu zamówienia, a to pozwala na stwierdzenie, 

że prowadzona przez T.  interpretacja stanowi argumentacja co do możliwości zaoferowania 

kolorowych  diod  LED  jest  niezasadna  i  nie  broni  się  w  obliczu  postanowień  SWIZ.  Izba 

stwierdziła, że w tym zakresie tj. oferowania rozwiązania nieopartego na diodach Led białych 

stanowi  niezgodność  treści  oferty  z  wymaganiami  SWIZ,  która  to  niezgodność  stanowi 

podstawę odrzucenia oferty T.    z  postępowania o udzielenie zamówienia  na  podstawie art. 

89 ust. 1 pkt 2 ustawy.  

W ofercie T.  w wiers

zu 12 w kolumnie „Potwierdzenie spełnienia warunku (podać nr 

str. 14,15 oferty)” podał: „TAK, regulacja temperatury barwowej w zakresie od 3500 do 5000 

[K]”.  

W zakresie zaoferowanej przez T.  

wartości wiadomym jest na podstawie złożonej oferty, że 

wykon

awca  ten  zaoferował,  zgodnie  ze  złożonym  oświadczeniem  parametr  regulację 

temperatury  barwowej  w  zakresie  od  3500  do  5000 

[K].  Zarzut  Odwołującego,  oparty  na 

tym, że dla oferowanej przez T.  lamy temperatura barwowa jest regulowana w zakresie od 

3100 do 4600 

[K], a to wynika z folderu producenta lampy Quasarc eLite Qe6030 (wydruk 

ze  strony  internetowej)

,  jak  również  było  podnoszone  przez  T.    w  złożonym  wcześniej 

odwołaniu.  

Izba  wskazuje,  że  w  trakcie  rozprawy  w  przedmiotowej  sprawie  T.    do  akt  sprawy  złożył 

dowód  (dowód  nr  1),  folder  producenta  lampy  (wydruk  ze  strony  internetowej),  wydruk  

ze  strony  internetowej,  zgodnie  z  którym  oferowany  zakres  regulacji  temperatury  barowej 

możliwy jest do osiągnięcia.   

W  ocenie  Izby  budowanie  zarzutu  przez  Odwołującego  w  oparciu  o  informacje  zawarte  

w  odwołaniu  złożonym  przez  T.    w  sierpni  br.  nie  jest  wystarczającym  argumentem  aby 

uznać,  że  przedmiot  zamówienia  oferowany  przez  T.    jest  niezgodny  z  wymaganiami 


Zamawiającego.  W  swoim  odwołaniu  T.    wniosło  o  dopuszczenie  regulacji  temperatury 

barwowej oraz zawnioskował wskazany w odwołaniu zakres regulacji jednocześnie podając 

krótkie uzasadnienie tej decyzji. W ocenie Izby stanowisko zawarte w odwołaniu T.  nie może 

być  traktowane  jako  potwierdzenie  niespełnienia  na  etapie  składania  ofert  wymagań 

przedmiotowych. Sam fakt wnioskowania o skonkretyzowaną zmianę postanowień SWIZ nie 

stanowi o tym, że właśnie takie jedynie parametrowo wymagania może spełnić wykonawca. 

Wysnuwanie  daleko  idących  wniosków  przez  Odwołującego  z  treści  odwołania  T.    nie 

zostało  niczym  poparte.  Zauważyć  bowiem  należy,  że  przedstawiony  przez  Odwołującego 

folder  producenta  (wydruk  ze  strony  internetowej)  podaje  wartości  od  3100  do  4600 

[K]  i 

również nie odnosi się do zakresu regulacji temperatury barwowej określonego w odwołaniu 

T. 

, bo ten wynosił od 3500 do 4500 

[K]. Podkreślić również należy, że w trakcie rozprawy 

złożony został przez T.  dowód, również folder producenta (wydruk ze strony internetowej), z 

którego  wynika,  że  zakres  regulacji  temperatury  barwowej  wynosi  od  3100  do  5000 

[K]. 

Podkreślenia  wymaga,  że  nie  zostały  przedstawione  przez  Odwołującego  jak  i  T.    inne 

dowody  w  sprawie,  tym  samym  dokonując  oceny  zgromadzonego  materiału  Izba  nie 

uwzględniła  zarzutu  dowołania  w  tym  zakresie,  bowiem  Odwołujący  nie  dowiódł 

niezgodności treści oferty z treścią SWIZ, tym samym nie doszło do naruszenia art. 89 ust.1 

pkt 2 ustawy.   

W ofercie T.  

w wierszach w kolejności 13 i 14 w kolumnie „Potwierdzenie spełnienia 

warunku  (podać  nr  str.  14,15  oferty)”  podał  w  kolumnie  „Opis”    wiersz  13  -  „TAK, 

Współczynnik  odwoływania  barw  CRI  ≥  96”;  wiersz  14  -  „TAK, Współczynnik  odwoływania 

barwy czerwonej R9 ≥ 96”.  

W  wyjaśnieniach  z  dnia  27  września  2017  roku  T.    podał,  że  dla  ww.  wymagań 

potwierdza,  że  spełniają  one  określone  w  ofercie  parametry,  oraz  złożył  informację 

producenta 

–  pismo  A.  L.  „B.  M.  informuje,  że  lampa  operacyjna  Quasar  eLite  w  pewnych 

ustawieniach  osiąga  wartości  Ra  (CRI)  ≥  96  oraz  R9≥  96.”  Zamawiający  pismem  z  16 

października  2017  roku  wezwał  T.    do  uzupełnienia  wyjaśnień  w  zakresie  ww. 

współczynników przez wskazanie w jakich konkretnie ustawieniach (przy jakich parametrach 

wyjściowych) osiągane są oferowane wartości. W wyjaśnieniach z dnia 17 października 2017 

roku  T.   

wskazał,  że  Zamawiający  nigdzie  w  SIWZ  nie  wymagał  podania  parametrów 

wyjściowych dla osiągnięcia wartości współczynników Ra i R9 (oba  ≥ 96). Jednocześnie T.  


podał, że wskazane wartości uzyskiwane są w pełnym zakresie regulacji natężenia światła – 

od 5% do 100% 

w odległości 1 m od pola operacyjnego.  

W  trakcie  rozprawy  pełnomocnik  T.    wskazał,  że  przy  temperaturze  3100  K

o

współczynniki  osiągają  wartość  98%.  Zauważyć  należy  w  tym  miejscu,  że  nie  podał 

pełnomocnik przy jakiej temperaturze osiągana jest wartość ≥ 96 dla współczynników CRI i 

R9. W trakcie rozprawy T.  

wskazał ponownie, że Zamawiający nie podał w SWIZ, dla jakiej 

temperatury barwowej współczynnik CRI i R9 mają być określone. W ocenie Izby, tak jak w 

przypadku  wymagania  określonego  w  wierszu  2,  a  dotyczącego  zastosowanych  diod, 

wymagania  dotyczące  współczynników  oddawania  barw  CDI  i  R9  zostały  w  sposób 

jednoznaczny  określony  przez  Zamawiającego.  Fakt  wprowadzenia  nieistniejącej  

w  pierwszej  wersji  opisu  przedmiotu  zamówienia  regulacji  w  wierszu  12,  a  dotyczącej 

regula

cji  temperatury  barwowej  w  zakresie  tam  wskazanym  nie  spowodował  po  stronie 

Zamawiającego  wprowadzania  jakichkolwiek  zmian  postanowień  opisu  przedmiotu 

zamówienia,  który  mógł  być  lub  powinien  był  być  z  tym  powiązany.  Postanowienia  SIWZ 

odnoszące się do współczynnika oddawania barw CDI i R9 są w swym opisie jednoznaczne  

i  nie  mają  one  odniesienia  do  jakiejś  konkretnej  wartości  –  po  prostu  Zamawiający  określił 

jaka ma być wartość współczynników nie uzależniając jej od żadnych innych zewnętrznych 

wartości,  wymagań  SWIZ.  Uszczegóławianie  takiego  wymogu  na  poziomie  oceny  ofert  jest 

niedopuszczalne  i  niezgodne  z  zasadami  zamówień  publicznych.  Izba  wskazuje,  że  taka 

interpretacja,  którą  posługuje  się  T.    jest  nieuprawniona  i  stanowi  nadinterpretację 

postanowień  SWIZ,  bowiem  T.    w  sposób  rozszerzający  stara  się  interpretować 

postanowienia  SWIZ,  a 

jako  punkt  wyjściowy  do  swoich  twierdzeń  przyjmując  brak 

określenia temperatury barwowej dla jakiej miały być podane wartości współczynników. Taka 

konstrukcja  opisu  przedmi

otu  zamówienia,  jak  to  było  wykazane  już  wyżej  przy  zarzucie 

dotyczącym  wiersza  2,  oraz  jego  modyfikacja  w  trakcie  prowadzenia  postępowania  o 

udzielnie zamówienia spowodowały, że niektóre postanowienia – w tym wypadku dotyczące 

współczynników oddawania barw – nie uległy zmianie i  nie sposób prowadzić jakiejkolwiek 

interpretacji w zakresie ich rozumienia, bowiem to będzie prowadziło do zmiany postanowień 

SWIZ  na  etapie  oceny  ofert.  Pierwotnie  Zamawiający  wymagał  zaoferowania  stałej 

temperatury  barwowej,  dop

iero  później  regulację  temperatury  barwowej  w  określonym 

zakresie  ale jednocześnie  nie  dokonał  żadnej  zmiany  w  wymaganiach  odnoszących  się do 

współczynnika  oddawania  barw.  Na  przykładzie  oferty  Odwołującego  i  T.    jest  to  bardzo 

dobrze widoczne 

– ten pierwszy zaoferował stałą temperaturę barwową, czyli odpowiadającą 

pierwotnie  określonym  wymaganiom  Zamawiającego,  natomiast  T.    zaoferowało  zakres 


regulacji  temperatury  barwowej  czyli  tak  jak  w  wyniku  modyfikacji  dopuściła  Zamawiający, 

ale  Zamawiający  jednocześnie  nie  zmienił  swoich  wymagań  co  do  współczynników 

oddawania  barw  oraz  nie  dostosowując  do  nowych  wymagań  w  innym  miejscu  opisu 

przedmiotu  zamówienia.  Izba  wskazuje  mając  na  uwadze  ten  stan  faktyczny,  że  innym 

problemem jest co było intencją czy zamierzeniem Zamawiającego, ale tego też nie sposób 

wyinterpretować  z  postanowień  SIWZ.  Może  i  cele  i  zamierzenia  Zamawiającego  był 

określone ale powinny znaleźć odzwierciedlenie w treści opisu przedmiotu zamówienia, a nie 

w interpretacji postanowień SIWZ. T.  interpretuje wymaganie Zamawiającego w ten sposób, 

że skoro nie podał Zamawiający w SWIZ, dla jakiej temperatury barwowej współczynnik CRI 

i R9 mają być określone, to mogą być podane dla jakiejkolwiek. Jednakże należy wskazać, 

że  Zamawiający  podał  jaka  ma  być  wartość  tych  współczynników,  a  skoro  nie  określił 

dodatkowych  wymagań  to  należy  przyjąć,  że  taką  się  mają  wykazywać.  

W  rozpoznawanej  sprawie  w  ocenie  Izby  sam  T.    w  argumentacji  wskazanej  na  rozprawie 

jest 

niekonsekwentny  co  powoduje,  że  przedstawiona  argumentacja  jest  jeszcze  bardziej 

niewiarygodna  i  wydaje  się  przygotowana  na  potrzeby  tego  postępowania  odwoławczego, 

bowiem  mając  na  uwadze  jaki  zakres  regulacji  temperatury  barwowej  zaoferował  (od  3500 

do  5000 

[K])  przy  czym  wskazał,  że  w  temperaturze  3100  K

o

współczynniki  osiągają 

wartość  98%  oraz  jednocześnie  nie  podał  w  jakiej  temperaturze  spełniają  wymagania 

wartości określonych przez Zamawiającego (oba ≥ 96) to oznacza, że nie był nawet w stanie 

wykazać,  ze  oferowana  lampa  spełnienia  dla  parametrów  współczynników  CRI  i  R9 

wymagania Zamawiającego i to w rozumieniu podnoszonym, wskazywanym przez samo T. . 

W  ocenie  Izby  oferta  wykonawcy  w  tym  zakresie  podlega  odrzuceniu  na  podstawie  art.  89 

ust.  1  pkt  2  ustawy  jako  niezgodna  z  wymaganiami  SWIZ,  co  sam  T.   

potwierdził  

w trakcie rozprawy.   

W ofercie  T.   

w  wierszu 7 w kolumnie „Potwierdzenie spełnienia warunku (podać nr 

str.  14,15  oferty)”  podał:  „TAK,  Soczewki  lampy  jednoczęściowe,  wykonane  z  innego 

materiału o równoważnej do szkła odporności na zarysowania, twardości oraz przezierności. 

Oprawa  lampy  głównej  z  odlewu  aluminium,  czaszy  satelitarnej  z  innego  równorzędnego 

materiału  pod względem oddawania ciepła.” 

W wyjaśnieniach z dnia 17 października 2017 roku T.  szeroko odniósł się w zakresie 

wiersza  7 

do  wniosku  Zamawiającego  o  wyjaśnienie  z  dnia  16  października  2017  roku.  T.  

wskazał,  że  zaoferowana  lampa  posiada  oprawę  czaszy  głównej  wykonaną  z  aluminium, 


natomiast  zewnętrzna  część oprawy  czaszy  satelitarnej  wykonana jest z  tworzywa ABS.  T.  

wskazał,  że  istotne  są  właściwości  oddawania  ciepła  i  poinformował,  że  pod  wspomnianą 

zewnętrzną  obudową  znajdują  się  radiatory  aluminiowe  odpowiedzialne  za  odpowiednie 

oddawanie  wytwarzanego  przez  lampę  ciepła.  Dowodem  na  to  są  doskonałe  parametry 

oferowanej lamp

y, której przyrosty temperatury w okolicy głowy chirurga wynosi poniżej 1

o

C, 

a czasze lampy nawet podczas długiej operacji nie nagrzewają się dzięki tym rozwiązaniom.   

W  zakresie  wymagania  przedmiotowego  zawartego  w  SWIZ 

stwierdzić  należy,  

że Zamawiający jednoznacznie określił z jakiego materiału ma być wykonana oprawa lamy – 

z  odlewu  aluminium,  jest  to  jednoznaczne  i  precyzyjne  określenie.  Jednocześnie  wskazał 

Zamawiający,  że  dopuszcza  rozwiązania  równoważne  tj.  dopuszcza  wykonanie  oprawy 

lampy  z  innego 

materiału  równoważnego  pod  względem  oddawania  ciepła.  Izba  wskazuje, 

że  Zamawiający  w  sposób  jednoznaczny  również  wskazał  wykonawcom,  że  mają  spełniać 

owe wymagania i mają je Zamawiającemu podać (w kolumnie „Warunek graniczny/parametr 

podlegający  ocenie  jakościowej”  Zamawiający  dla  tego  wiersza  wpisał:  „Tak,  podać”).  Nie 

sposób  uznać,  że  nie  było  to  zrozumiale  dla  wykonawców,  bowiem  w  kolumnie 

„Potwierdzenie  spełnienia  warunku  (podać  nr  str  …  oferty)  podali  wiele,  równych 

wymaganych  przez  Zamawiającego  informacji  w  poszczególnych  wierszach  tabeli.  Dla 

przykładu należy  wskazać,  że wykonawcy  bezbłędnie odczytali,  że w  tej  ostatniej kolumnie 

mieli  podać  producenta  i  kraj  pochodzenia  urządzenia  oraz  model,  typ  i  rok  produkcji 

(pierwsze trzy punkty tabeli). Infor

macje te zostały podane jednoznacznie i precyzyjnie, czyli 

zgodnie z wymaganiami Zamawiającego, jednocześnie stanowiąc oświadczenie wykonawcy 

co  do  oferowanego  sprzętu  medycznego.  T.    w  wierszu  7  pkt  I  Warunki  Ogólne  nie  podał 

materiału równoważnego z którego została wykonana czasza satelitarna, choć jak wynika w 

sposób  jednoznaczny  z  postanowień  SWIZ,  wykonawcy  mieli  podać  takie  informacje. 

Zgodnie z rozdziałem XI Opis sposobu przygotowania oferty, Zmawiający wskazał w punkcie 

2 podpunkt a, że na ofertę składa się sporządzony i wypełniony według wzoru stanowiącego 

załącznik  nr  1  do  SWIZ  Formularz  Oferty.  Zestawiając  ze  sobą  wymagania  rozdziału  XI 

SWIZ  jak  również  polecenia  zawarte  w  samej  treści  tabeli  załącznika  nr  1  do  SWIZ  (Tak, 

podać)  zrozumiale  dla  wykonawców,  oraz  mając  na  uwadze,  że  treść  zawarta  w  złożonej 

ofercie  dla  swojej  skuteczności  musi  stanowić  skonkretyzowane  oświadczenie  danego 

wykonawcy Izba stwierdziła, że T.  w złożonej ofercie nie podał materiału równoważnego. W 

tym zakresie brak było oświadczenia wykonawcy w treści złożonej oferty, a co za tym idzie 

oferta w tym zakresie nie została złożona, bowiem nie sposób uznać za złożenie oferty  - w 

miejscu, które  tego  wymaga,  a z takim  mamy  tu  do  czynienia  –  przepisania postanowienia 


SWIZ,  które  nie  jest  sprecyzowane,  jednoznaczne  i  przedmiotowo,  materiałowo 

zindywidualizowane 

ponieważ  dopuszcza  inne  rozwiązania.  Zamawiający  nie  mógł  i  nie 

uzyskał  z  treści  oferty  informacji  na  temat  zaoferowanego  przez  T.    materiału  czaszy 

satelitarnej  oferowanej  l

ampy.  Za  błędna  należy  przyjąć  wskazaną  w  piśmie  T.    z  dnia  17 

października  br.  roku  argumentację,  że  Zamawiający  nadinterpretuje  postanowienia  SWIZ 

żądając  podania  oferowanego  równoważnego  materiału.  W  ocenie  Izby  to  pisemne 

stanowisko  T. 

,  w  którym  również  został  podany  rodzaj  materiału  z  jakiego  jest  wykonana 

czasza  satelitarna  lampy, 

nie  zasługuje  na  uwzględnienie  i  potwierdza  z  jednej  strony,  że 

materiał  ten  nie  został  podany  w  ofercie,  jak  również  obrazuje  niezrozumienie  po  stronie 

wykonawcy  czym  w  po

stępowaniu  jest  oferta  stanowiące  oświadczenie  wykonawcy  w 

zakresie realizacji  zamówienia,  z  datą na  dzień  składania ofert.  Zamawiający  ma  prawo,  w 

zasadzie obowiązek znać zakres oświadczenia wykonawcy i co ważniejsze dokonać oceny 

oświadczenia  w  pryzmacie  postanowień  SWIZ.  Brak  informacji  w  ofercie  a  wymaganych 

przez  Zamawiającego  stanowi  o  braku  złożenia  oświadczenia  w  danym  zakresie  (brak 

złożenia  oferty  w  tym  zakresie)  i  uniemożliwia  tym  samym  dokonanie  oceny  oferty  danego 

wykonawcy 

–  a  to  skutkować  musi  odrzuceniem  oferty  z  postępowania  jako  niezgodnej  

z postanowieniami SWIZ. Oferta T.  

nie zwiera informacji na temat równoważnego materiału 

przy jednoczesnej informacji, że z takiego materiału wykonana jest czasza satelitarna lampy, 

tym samym podlega odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy.   

Podkreślenia  wymaga,  że  podanie  informacji  na  temat  materiału  równoważnego  

do  opisanego  w  SWIZ  po  terminie  składania  ofert,  tak  jak  w  rozpoznawanie  sprawie  

w  odpowiedzi  na  złożenie  wyjaśnień  potwierdza  jedynie  fakt  braku  złożenia  oświadczenia  

w  tym  zakresie  w  formularzu  oferty,  co  przesądza  o  niezgodności  treści  oferty  z  SWIZ,  

tym samym nie jest już badane w pryzmacie równoważnego materiału.  

W tym miejscu 

wskazać należy, że brak podania materiału równoważnego w ofercie 

każdorazowo  stanowi  o  niezgodności  treści  oferty  z  postanowieniami  SWIZ,  bowiem 

uniemożliwia  Zamawiającemu  weryfikację  złożonej  w  postępowaniu  oferty  i  w  efekcie 

stanowi  o  odrzuceniu  oferty  z  postępowania.  Obowiązkiem  Zamawiającego  wynikającym  z 

podniesionej  przez  Odwołującego  regulacji  art.  7  ust.  1  ustawy  jest  stosowanie  zasad 

równego  traktowania  wykonawców  i  zachowania  uczciwej  konkurencji.  Zasada  równego 

traktowania  wykonawców  wskazuje  na  obowiązek  jednakowego  traktowania  wykonawców 

b

ez  ulg  i  przywilejów  w  trakcie  prowadzenia  postępowania  o  udzielenie  zamówienia    zaś 

zasada  zachowania  uczciwej  konkurencji  związana  jest  z  obowiązkami  jakie  nakłada 

ustawodawca na Zamawiającego w czasie przygotowania i przeprowadzenia postępowania 


o  udzie

lnie  zamówienia  w  tym  dokonania  rzetelnej  oceny  ofert  (porównaj:  Wyrok  Sądu 

Okręgowego w Gliwicach z 22 kwietnia 2008 roku sygn. akt X Ga 25/08). 

W  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  17 

Izba  wskazuje,  że  dla 

zastosowania tego przepisu ustaw

y niezbędne jest spełnienie wszystkich wskazanych w nim 

przesłanek.  Wprowadzenie  Zamawiającego  w  błąd  powinno  być  wynikiem  lekkomyślności 

lub  niedbalstwa  ze  strony  wykonawcy.  W  rozpoznawanej  sprawie  mamy  jednakże  do 

czynienia  z  sytuacją,  w  której  wykonawca  przekonany  jest  o  swojej  racji,  rozumieniu 

postanowień  SWIZ  jak  również  zasadności  i  skuteczności  złożonych  w  formularzu  oferty 

oświadczeń.  W  ocenie  Izby  nie  sposób  również  mówić  w  tym  przypadku  o  skutku  dla 

Zamawiającego,  jakim  jest  on  konieczny  dla  zaistnienia  tej  podstawy  wykluczenia 

wykonawcy.  Zamawiający  nieprawidłowo  dokonał  oceny  oferty  T.    w  zakresie  oświadczeń 

złożonych  w  wierszu  2,  13,  14  i  7  (pkt  I  Warunki  ogólne)  oferty,  niezgodnie  do  wymagań 

określonych w SWIZ, co zostało wykazane powyżej. Brak prawidłowej oceny Zamawiającego 

w  rozpoznawanej  sprawie  nie  może  jednocześnie  stanowić  i  nie  stanowi  o  wprowadzeniu 

Zamawiającego  w  błąd przez  T.. Tym  samym  w  ocenie Izby  nie doszło do  naruszenia ww. 

przepisu. 

W  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  91  ust  1  ustawy 

Izba  nie  stwierdziła  dokonania 

wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie innych, niż określone w Specyfikacji Istotnych 

W

arunków Zamówienia  kryteriów oceny ofert. Odwołujący nie podniósł żadnych okoliczności 

faktycznych  wskazujących  na  nieprawidłowość  dokonania  oceny  ofert  w  kontekście 

ustalonych  kryteriów  oceny  ofert,  czyli  zastosowania  bądź  niezastosowania  przez 

Zamawiającego ustalonych kryteriów oceny ofert. 

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 192 ust. 

9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych  oraz w oparciu o przepisy § 3 i 5 ust. 2 

pkt 2  

rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zmianami).  


Przewodniczący: 

………………………………………………….