Sygn. akt: KIO 2393/17
POSTANOWIENIE
z dnia 23 listopada 2017 roku
Krajowa Izba Odwoławcza w składzie:
Przewodniczący:
Justyna Tomkowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez
udziału stron w dniu 23 listopada 2017 roku
w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13
listopada 2017 roku przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia
– konsorcjum w składzie:
(1) B. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod formą Zakład Usług Leśnych B. B. z
siedzibą w Kaliskiej (Lider);
(2) K. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Las - Trans K. K. z siedzibą w
Starej Kiszewie (Partner);
(3) Ł. A. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi Leśne Ł. A. z siedzibą
w Bytoni (Partner);
(4) A. G.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi Leśne A. G. z siedzibą
w Studzienicach (Partner)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego – Skarb Państwa Państwowe
Gos
podarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kaliska z siedzibą w Kaliskiej
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze;
nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 13 500zł
00 gr
(słownie: trzynastu tysięcy pięćset zero groszy) stanowiącej 90% kwoty uiszczonego
wpisu na rzecz
Odwołującego
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zmianami), na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dn
ia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku .
Przewodniczący:
sygn. akt KIO 2393/17
UZASADNIENIE
W dniu 13 listopada
2017 roku do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w Warszawie, na podstawie art. 179 ust. 1 i 180 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień publicznych, zwanej dalej „ustawą Pzp” (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r.,
po
z. 1579 ze zm.) odwołanie złożyli wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie
za
mówienia – konsorcjum w składzie:
(1) B. B.
prowadzący działalność gospodarczą pod formą Zakład Usług Leśnych B. B. z
siedzibą w Kaliskiej (Lider);
(2) K. K.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Las - Trans K. K. z siedzibą w
Starej Kiszewie (Partner);
(3) Ł. A. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi Leśne Ł. A. z siedzibą
w Bytoni (Partner);
(4) A. G.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Usługi Leśne A. G. z siedzibą
w Studzienicach (Partner)
(dalej jako Odwołujący).
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego na
„Wykonywanie usług z zakresu gospodarki leśnej na terenie
Nadleśnictwa Kaliska w 2018 roku" prowadzi Zamawiający: Skarb Państwa Państwowe
Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo Kaliska z siedzibą w Kaliskiej.
Ogłoszenie o zamówieniu zamieszczono w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod
numerem 2017/S 211-438553 w dniu 3 listopada 2017 r.
Odwołanie wniesiono wobec niezgodnych z przepisami czynności i zaniechań
Zamawiającego polegających na sporządzeniu treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia (dalej jako SIWZ), w zakresie ustalenia i opisania kryterium oceny ofert oraz
w z
akresie opisania przedmiotu zamówienia, prowadzących do naruszenia zasad uczciwej
konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Odwołujący złożył odwołanie w terminie określonym w art. 182 ust. 2 pkt 1 ustawy
Pzp.
Odwołujący wskazał, że posiada interes w złożeniu odwołania. Odwołujący jest
potencjalnym wykonawcą, który może złożyć ofertę w przedmiotowym postępowaniu,
a w konsekwencji uzyskać zamówienie. Odwołujący zamierza złożyć ofertę w postępowaniu.
Wskutek niezgodnych z przepisami Pzp czynności Zamawiającego, Odwołujący nie ma
możliwości złożenia oferty w prawidłowo przygotowanym postępowaniu, zgodnie
z przepisami i zasadami przewidzianymi w ustawie Pzp. Wskazywane naruszenia przepisów
Pzp w ocenie Odwołującego uniemożliwiają uzyskanie zamówienia. Odwołujący posiada
więc prawo do wniesienia odwołania i merytorycznego rozpoznania zarzutów w myśl art. 179
ust.1 Pzp. W wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów Pzp, Odwołujący może
ponieść szkodę wskutek niezłożenia oferty prowadzącej w konsekwencji do braku
możliwości ubiegania się o udzielenie i uzyskania zamówienia.
Zaskarżonym czynnościom Zamawiającego Odwołujący zarzuca naruszenie:
art. 91 ust. 3 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez określenie kryterium oceny ofert pn.
„Kryterium jakościowe” dotyczącego właściwości wykonawcy i faworyzującego ograniczony
krąg podmiotów, co ogranicza konkurencję w postępowaniu;
art. 91 ust. 2 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez określenie kryterium oceny ofert
pn. „ Kryterium jakościowe” dotyczącego jakości i sposobu wykonania prac, podczas gdy
standard wykonania prac określono niezależnie przez zobowiązanie wykonawcy do
uwzględnienia przy realizacji zamówienia szeregu norm PN oraz przepisów zarządzeń
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych, a dla wykonania zadania zgodnie z tymi
wymogami całkowicie obojętny jest sposób realizacji prac;
art. 29 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp poprzez określenie postanowień opisu
przedmiotu zamówienia w sposób niejednoznaczny;
art. 7 ust. 1 w zw. z art. 36 ust. 1 pkt 16 w zw. z art. 14 Pzp w zw. z art. 353
Kc
poprzez określenie istotnych dla stron postanowień umownych w sposób niejednoznaczny,
naruszający zasadę przejrzystości oraz sprzeciwiający się zasadom współżycia
społecznego;
W związku z przedstawionymi zarzutami, Odwołujący wnosi o uwzględnienie
odwołania w całości i nakazanie Zamawiającemu:
wykreślenia kryterium oceny ofert pn. „ Kryterium jakościowe”,
dostosowanie odpowiednio pozostałych postanowień SIWZ w związku z
wykreśleniem kryterium oceny ofert pn. „ Kryterium jakościowe”, w tym wykreślenie § 13 ust.
1 pkt 7 i 8 załącznika nr 10 do SIWZ „Wzór umowy”, w którym określono kary umowne za
niedotrzymanie obowiązku wykonywania prac zgodnie z „Kryterium jakość”;
modyfikacje postanowień SIWZ w zakresie opisu przedmiotu zamówienia poprzez:
a.
precyzyjne określenie w pkt 3.11 SIWZ przesłanek dopuszczenia wykonywania
czynności pozyskania drewna z wykorzystaniem maszyn wielooperacyjnych w przypadku
pozycji wyszczególnionych w załączniku nr 12 do SIWZ;
b.
podanie w załącznikach 3.1a., 3.2a oraz 3.3a do SIWZ stref trudności w podziale na
konkretne adresy leśne, na których realizowane ma być zamówienie;
c.
doprecyzowanie w pkt 3.7. SIWZ okoliczności, w jakich Zamawiający może odmówić
udostępnienia wykonawcy maszyn szkółkarskich;
d.
doprecyzo
wanie opisu przedmiotu zamówienia - załączników 3.1. - 3.3. do SIWZ w
zakresie jednostek miar w taki sposób, by możliwe było przyporządkowanie poszczególnych
kosztów realizacji zamówienia do pozycji w kosztorysach ofertowych;
modyfikacje postanowień SIWZ w zakresie istotnych postanowień umownych poprzez
doprecyzowanie w § 16 ust. 1 pkt 6 załącznika nr 10 do SIWZ „Wzór umowy” czy
postanowienie to dotyczy wykazu prac określonych w załączniku nr 12 do SIWZ pn. „Wykaz
pozycji z wniosku pozyskania, które nie są przewidziane do pracy przy użyciu
wielooperacyjnych maszyn do ścinki drewna na terenie Nadleśnictwa Kaliska w roku 2018”
oraz doprecyzowania przesłanki dotyczącej „zasad prawidłowej gospodarki leśnej”.
Zgodnie z art. 180 ust. 5 ustawy Pzp
kopia odwołania została przesłana Zamawiającemu
przed upływem terminu do wniesienia odwołania w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego
treścią przed upływem tego terminu. Odwołujący uiścił wpis w wymaganej wysokości na rachunek
UZP. Odwołanie nie zawierało więc braków formalnych.
W dniu 14 listopada
2017 roku Zamawiający zawiadomił o wniesieniu odwołania przez
zamieszczenie jego treści na stronie internetowej oraz wezwał wykonawców do przyłączenia
się po postępowania odwoławczego.
Do postępowania odwoławczego nie zgłoszono przystąpień.
W dniu 21 listopada
2017 roku Odwołujący przed otwarciem posiedzenia przed Izbą,
złożył oświadczenie o cofnięciu odwołania. Oświadczenie podpisał pełnomocnik, na
podstawie przysługującego upoważnienia.
Skład orzekający Izby, działając na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie pierwsze i drugie
oraz art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp postanowił umorzyć postępowanie
odwoławcze w niniejszej sprawie, ponieważ oświadczenie o cofnięciu odwołania uznać
należy za oświadczenie najdalej idące złożone przez Stronę, która zainicjowała
postępowanie odwoławcze.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż cofnięcie odwołania miało miejsce przed otwarciem rozprawy,
zatem za rzecz Odwołującego należało zwrócić 90% kwoty wpisu uiszczonego na rachunek
Urzędu Zamówień Publicznych, to jest kwotę 13 500,00 złotych, stosownie do
§ 5 ust. 1 pkt 3a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze
zmianami).
Przewodniczący: