Sygn. akt KIO 2405/17
WYROK
z dnia 29 listopada 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Marek Koleśnikow
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 listopada 2017 r.
w Warszawie odwołania
wniesion
ego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 15 listopada 2017 r. przez
wykonawcę P. H. U. „P.” s.c. B. U., A. U., A. S., (…) w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego 22 Wojskowy Szpital Uzdrowiskowo-Rehabilitacyjny SP ZOZ, (…)
orzeka:
1. Odd
ala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego P. H. U. „P.” s.c. B. U., A. U., A. S., (…)
i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
P. H. U.
„P.” s.c. B. U., A. U., A. S., (…) tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od wykonawcy P. H. U. „P.” s.c. B. U., A. U., A. S., (…) na rzecz
zamawiającego 22 Wojskowy Szpital Uzdrowiskowo-Rehabilitacyjny SP ZOZ,
(…) kwotę 3 600 zł 00 gr (słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy)
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu kosztów
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego we Włocławku.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 2405/17
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający 22 Wojskowy Szpital Uzdrowiskowo-Rehabilitacyjny SPZOZ w C., (…)
wszczął postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą »Usługi pralnicze«.
Wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na
podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
10.10.2017 r. pod nrem 598459-N-2017.
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) zwanej dalej w skrócie Pzp lub
ustawą bez bliższego określenia.
Zamawiający poinformował 10.11.2017 r. o:
1) wyborze najkorzystniejszej oferty wykonawcy PHU M. A. R.,
(…);
2) odrzuceniu oferty wykonawcy PHU P. B. U., A. U., A. S.,
(…) gdyż wykonawca nie
wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu – art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp.
Wykonawca PHU P. B. U., A. U., A. S.,
(…) (dalej odwołujący), zgodnie
z art. 182 ust. 1 pkt 2 Pzp, wniósł 15.11.2017 r. do Prezesa KIO odwołanie na odrzucenie
oferty odwołującego.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp w przez
niezasadne wykluczenie z postępowania wykonawcy P..
Odwołujący wniósł o wybranie oferty odwołującego jako najkorzystniejszej.
Argumentacja
odwołującego
Zamawiający nieprawidłowo zastosował art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp wykluczając z pos-
tępowania wykonawcę P..
W uzasadnieniu faktycznym
zamawiający stwierdził: „Wykonawca nie przedstawił na
wezwanie zamawiającego w terminie 24.10.-02.11. 2017 r. dokumentów:
zaświadczenia właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego o zezwoleniu na
pranie odzieży i bielizny pościelowej pochodzącej ze służby zdrowia oraz że pralnia
spełnia wymogi pod względem fachowym i sanitarnym w tym zakresie;
decyzji o dopuszczeniu przez Państwowego Inspektora Sanitarnego minimum 2
środków transportu pościeli i bielizny.
W związku z tym wykonawca nie wykazał spełnienia warunków udziału w pos-
tępowaniu”.
Zastosowana podstawa prawna odrzucenia wykonawcy PHU P. nie jest potwierdzona
obowiązującymi przepisami w zakresie prania pościeli i bielizny pochodzącej ze służby
zdrowia.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie szczegółowych
wymagań jakim powinny odpowiadać podmioty wykonujące działalność leczniczą (Dz. U.
poz. 739) nie znalazł się punkt zawierający zalecenia do pomieszczeń i urządzeń pralni,
znajdujący się w uchylonym 26.02.2011 r. rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 10
listopada 2006 r. w sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać pod względem fachowym
i sanitarnym pomieszczenia i urządzenia (Dz. U. Nr 213 poz. 1568).
W Polsce nie obowiązują żadne wymagania prawne lub inne zalecenia dotyczące
pomieszczeń, urządzeń, przebiegu procesu prania dezynfekcyjnego lub jakości bielizny
szpitalnej po tym procesie.
Biorąc powyższe pod uwagę wykonawca PHU P. spełniał wymogi objęte prawem
zamówień publicznych, a zamawiający popełnił uchybienie wykluczając wykonawcę z
przetargu.
Uwzględniając przepisy prawne w zakresie działalności pralniczej oraz biorąc pod
uwagę fakt, że oferta odwołującego cenowo była najkorzystniejsza, to powinna ona zostać
wybrana do wykonywania usługi dla zamawiającego.
Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu 15.11.2017 r. (art. 180
ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).
Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom 15.11.2017
r. (art. 185 ust. 1 in initio Pzp).
Żaden wykonawca nie złożył (1) Prezesowi KIO, z kopiami dla (2) zamawiającego
i (3) odwołującego, pisma o zgłoszeniu przystąpienia do postępowania toczącego się w wy-
niku wniesienia odwołania (art. 185 ust. 2 Pzp).
Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy 29.11.2017
r. (art. 186 ust. 1 Pzp). Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron, na podstawie dokumentacji
postępowania, wyjaśnień oraz stanowisk stron zaprezentowanych podczas rozprawy –
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
O
dwołanie nie jest zasadne.
W
ocenie Izby zostały wypełnione łącznie przesłanki zawarte w art. 179 ust. 1 Pzp, to
jest posiadania interesu w uzyskaniu danego zamówienia oraz wystąpienia możliwości
poniesienia szkody przez odwołującego.
Izba ustaliła, że stan faktyczny postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
(postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz informacje zawarte
w ogłoszeniu o zamówieniu) nie jest sporny.
Izba postanowiła dopuścić, jako dowód, dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przekazaną przez zamawiającego, potwierdzoną za zgodność
z oryginałem.
Izba wzięła pod uwagę odpowiedź na odwołanie zamawiającego oraz dowody złożone
przez strony:
przez odwołującego:
a) dokumenty:
protokół kontroli Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego (PPIS)
z 16.11.2017 r.
protokół kontroli PPIS z 6.11.2017 r.
- opinia sanitarna PPIS z 16.06.2015 r.
- opinia sanitarna PPIS z 24.09.2012 r.
- p
otwierdzenie zezwolenia na pranie odzieży i bielizny sanitarnej PPIS
z 7.07.2010 r.
– jako dowód nr 1 na wykazanie przez odwołującego spełniania warunków
postawionych w SIWZ przez zamawiającego,
b)
pierwsze strony umów na pranie z 2010 r. z I.-C. we W., z 2014 r. z I.-C. we W.
i z
2017 r. z Wojewódzkim SZPZOZ w G. – jako dowód nr 2 na wykazanie
zawierania
przez odwołującego z innymi podmiotami podobnych umów,
c)
protokół kontroli PPIS z 8.08.2017 r. – jako dowód nr 3 na wykazanie spełniania
warunków postawionych w SIWZ przez zamawiającego,
d) postanowienie bez daty PPIS
jako dowód nr 5 na wykazanie, że wybrany
wykonawca nie spełnia warunku prania dla szpitali;
przez zamawiającego – pismo Komendanta Wojskowego Ośrodka Medycyny
Prewencyjnej z B. z 23.11.2017 r.
jako dowód nr 4 na wykazanie charakterystyki
szpitala zamawiającego i nakazujące wymaganie od wykonawców wykazania
pozytywnej opinii PPIS.
Izba nie wzięła pod uwagę złożonych dowodów wskazanych w:
1) pkt 1 lit. a tiret pierwsze i drugie oraz pkt 2
, gdyż noszą datę po terminie wskazanym
przez zamawiającego jako data, do której wykonawca miał uzupełnić dokumenty,
a więc zamawiający (a także Izba i odwołujący) nie mógł wziąć od uwagę tych
dokumentów podczas badania i oceny ofert;
pkt 1 lit. b, gdyż nie ma wpływu na rozpoznawane postępowanie czy odwołujący
zawierał z innymi podmiotami umowy na podobny przedmiot zamówienia,
szczególnie że odwołujący nie dołączył SIWZ-ów do każdej z tych umów, aby
można było ewentualnie wywieść, że w identycznych sytuacjach inni zamawiający
postępują w odmienny sposób.
W ocenie Izby, zarzut naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 Pzp
– przez niezasadne
wykluczenie z postępowania wykonawcy P. – nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba stwierdza, że ze względu na zastosowanie w postępowaniu przetargowym tzw.
»procedury odwróconej« wykonawcy mieli dopiero na wezwanie zamawiającego złożyć
dokumenty wskazane w rozdz. VII ust. 9 SIWZ.
Zamawiający wystosował takie »Wezwanie do uzupełnienia oświadczeń lub
dokumentów« 24.10.2017 r. do obecnego odwołującego. W wezwaniu zamawiający
dokładnie zacytował postanowienie rozdz. VII ust. 9 pkt 1 i 2 SIWZ, cyt.:
»1). Zaświadczenie właściwego Państwowego Inspektora Sanitarnego o zezwoleniu na
pranie odzieży i bielizny pościelowej pochodzącej ze służby zdrowia oraz , że pralnia spełnia
wymogi pod względem fachowym i sanitarnym w tym zakresie;
Decyzję o dopuszczeniu przez Państwową Inspekcję Sanitarną minimum 2 środków
transportu pościeli i bielizny
kserokopie dokumentów poświadczona za zgodność z oryginałem przez wykonawcę«
[pisownia oryginalna].
Zamawiający w tym dokumencie podał wyraźny termin na dokonanie uzupełnienia cyt.:
»[…] w terminie do dnia 2017-11-02« [pisownia oryginalna].
Zamawiający powołał się na art. 26 ust. 3 Pzp, który brzmi »Jeżeli wykonawca nie złożył
oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1, oświadczeń lub dokumentów
potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów
niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, oświadczenia lub dokumenty są
niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez zamawiającego wątpliwości,
zamawiający wzywa do ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do udzielania
wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia, uzupełnienia lub
poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu albo konieczne
byłoby unieważnienie postępowania«.
Na marginesie Izba
wskazuje, że zamawiający 20.10.2017 r. również na podstawie art.
26 ust. 3 Pzp
wezwał tego samego wykonawcę do uzupełnienia innych dokumentów. Ze
względu na dwukrotne wzywanie do uzupełnienia – ale różnych – dokumentów, nie można
stwierdzić, że zamawiający naruszył jakiekolwiek normy.
Ze względu na Święto Zmarłych, zgodnie z zaprotokołowanym na rozprawie
oświadczeniem odwołującego, odwołujący telefonicznie uzgodnił z przedstawicielem
zamawiającego, że będzie mógł złożyć uzupełnienie w pierwszy dzień po dniach wolnych od
pracy cyt. »W związku ze Świętem Zmarłych, odwołujący uzgodnił telefonicznie z panem
Zimnym, że termin na złożenie uzupełnień minie w pierwszy dzień po dniach wolnych od
pracy i odwołujący osobiście zawiózł właściwe dokumenty«. Izba stwierdza, że pierwszym
dniem roboczym po świątecznym dniu wolnym od pracy był 2 listopada 2017 r. Jednak
odwołujący dostarczył dokumenty dopiero 3.11.2017 r. co można stwierdzić na podstawie
datownika
(prezentaty zamawiającego) na dostarczonym dokumencie »potwierdzenie
zezwolenia na pranie odzieży i bielizny sanitarnej PPIS z 7.07.2010 r.«. Na pozostałych
dwóch dokumentach będących spiętymi razem w dokumentacji zamawiającego »opinia
s
anitarna PPIS z 16.06.2015 r.« i »protokół kontroli PPIS z 8.08.2017 r.« brak datownika
(prezentaty zamawiającego), jednak z wyjaśnień zamawiającego wynika, że oba te
dokumenty zostały prawdopodobnie złożone razem 3.11.2017 r.
Izba musi stwierdzić, że ustne czy telefoniczne uzgodnienia między zamawiającym a wy-
konawcą nie mogą być brane pod uwagę, gdyż postępowanie należy prowadzić w formie
pisemnej, co wynika z zasady zamówień publicznych określonej w art. 9 ust. 1 Pzp, który to
przepis brzmi »Postępowanie o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem wyjątków
określonych w ustawie, prowadzi się z zachowaniem formy pisemnej«. Ponadto odwołujący
nie wykazał jakichkolwiek dowodów na przesunięcie terminu złożenia uzupełnień, a z za-
protokołowanej na rozprawie wypowiedzi odwołującego również nie wynika aby zamawiający
wyraził zgodę na jakiekolwiek przesunięcie terminu złożenia uzupełnień.
W związku z tym zamawiający nie mógł brać pod uwagę dokumentów wniesionych do
zamawiającego po upływie terminu na złożenie uzupełnień.
Na rozprawie zamawiający również wykazał, że także merytorycznie uzupełnione
dokumenty nie wykazywały spełnienia przez odwołującego warunków postępowania. I tak
a) pismo z 7.07.2010 r. dotyczy obiektu, w którym odwołujący nie wykonuje obecnie
dzia
łalności,
b) opinia sanitarna z 16.06.2015 r. dotyczy tylko zakończenia budowy pralni zgodnie
z pozwoleniem na budowę i możliwości przystąpienia do jego użytkowania, bez stwierdzenia
jakie specyficzne działalności można tam wykonywać,
c) protokół kontroli z 8.08.2017 r. również nie odnosi się do tego, że obiekt jest pralnią
mogącą świadczyć usługi prania na rzecz służby zdrowia, co wynika jednoznacznie akapitu
pierwszego od góry na str. 2 (karta dokumentacji nr 37), gdzie widnieje stwierdzenie, że
wykona
wca cyt. »[…] prowadzi działalność w zakresie prania z barierą higieny, prania
wodnego, czyszczenia chemicznego, czyszczenia dywanów, renowacji skór i kożuchów,
prania odzieży roboczej i dla przemysłu spożywczego, a także napraw krawieckich«.
Zamawiający (ani Izba) nie może wziąć pod uwagę dowodów wskazanych w pkt 1 lit. a
tiret pierwsze i drugie, gdyż noszą one datę sporządzenia po terminie wskazanym przez
zamawiającego jako data, do której wykonawca miał uzupełnić dokumenty, a więc
zamawiający nie mógł wziąć od uwagę tych dokumentów podczas badania i oceny ofert,
a dowód 3 jest o dwie strony bogatszym pismem niż złożony 3.11.2017 r. protokół kontroli
z 8.08.2017 r. i na str. 3 z 5 znajduje się zacytowane wyżej stwierdzenie.
Odwołujący na rozprawie wskazał na postanowienie nr 528-4-4/N.HK/11 (dowód nr 5),
które wniósł na wykazanie spełnienia warunków wybrany wykonawca A. R., (…). W drugim
akapicie znajduje się stwierdzenie cyt. »opinii sanitarnej dla pomieszczeń i urządzeń
przeznaczonych na pralnię świadczącą usługi dla zakładów opieki zdrowotnej z wyjątkiem
szpitali […]«. Jednak zamawiający nie jest szpitalem, ale szpitalem uzdrowiskowo-
rehabilitacyjnym i w SIWZ
zamawiający nie stawiał tak wysokich warunków, co zostało
zacytowane wyżej. Dlatego odwołujący nie wykazał, że wybrany wykonawca nie spełnia
warunków udziału w postępowaniu.
Izba
również musi stwierdzić, że zastrzeżenia odwołującego odnośnie przepisów i pos-
tawionych przez
zamawiającego warunków udziału w postępowaniu nie mogą być obecnie
rozpatr
ywane, gdyż minął termin na wniesienie odwołania na postanowienia SIWZ, co
wynika z art. 182 ust. 2 pkt 2 Pzp
, który to przepis brzmi
»Odwołanie wobec treści ogłoszenia o zamówieniu, a jeżeli postępowanie jest
prowadzone w trybie przetargu nieograniczoneg
o, także wobec postanowień specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, wnosi się w terminie […] 5 dni od dnia zamieszczenia
ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych lub specyfikacji istotnych warunków
zamówienia na stronie internetowej – jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty
określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8«. W związku z tym Izba musi
zastosować się do art. 189 ust. 2 pkt 3 Pzp i odrzucić te zastrzeżenia oraz pozostawić je bez
rozpoznania. Przepis art. 189 ust. 2 pkt 3 Pzp
brzmi »Izba odrzuca odwołanie, jeżeli
stwierdzi, że odwołanie zostało wniesione po upływie terminu określonego w ustawie«.
Zamawiający – podczas prowadzenia postępowania – nie naruszył wskazanych przez
odwołującego przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
Z powyższych względów oddalono odwołanie, jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania uznając za uzasadnione koszty
wynagrodzenia pełnomocnika zamawiającego w kwocie 3 600,00 zł zgodnie z § 3 pkt 1 i pkt
2 lit. b rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. poz. 238 oraz z 2017 r. poz. 47).
Przewodniczący:
………………………………