WYROK
z dnia 20 grudnia 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Piotr
Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie 19 grudnia 2017 r. w Warszawie odw
ołania wniesionego
4 grudnia 2017 r. do Prezesa Krajowej Iz
by Odwoławczej
przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: Comarch S.A.
z siedzibą w Krakowie, „PN Standard P. N., M. R.” sp. j. z siedzibą w Warszawie,
Orange Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, Integrated Solutions sp. z o.o. w
Warszawie
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Utrzymanie w ruchu w trybie
produkcyjnym
systemów
informatycznych
SIOBZ,
SIOEPKZ
(nr
postępowania
DZPZ/333/32PN/2017)
p
rowadzonym przez zamawiającego: Centralna Komisja Egzaminacyjna z siedzibą
w Warszawie
przy udziale wykonawcy:
Enterprise Services Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie –
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia: Comarch S.A. z siedzibą w Krakowie, „PN Standard
P. N., M. R.
” sp. j. z siedzibą w Warszawie, Orange Polska S.A. z siedzibą w
Warszawie, Integrated Solutions sp. z o.o. w Warszawie i zalicza w
poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy pięćset
złotych zero groszy) uiszczoną przez powyższego odwołującego tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do
Sądu Okręgowego w Warszawie.
Prze
wodniczący:
………………………………
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Centralna Komisja Egzaminacyjna z siedzibą w Warszawie prowadzi
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2017 r. poz. 1579) {dalej
również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia na usługi pn. Utrzymanie w ruchu
w trybie produkcyjnym systemów informatycznych SIOBZ, SIOEPKZ (nr postępowania
DZPZ/333/32PN/2017).
O
głoszenie o tym zamówieniu 18 lipca 2017 r. zostało opublikowane w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej nr 2017/S_135 pod poz. 276964.
Wartość przedmiotowego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
24 listopada 2017
r. Zamawiający przekazał Odwołującemu – wspólnie ubiegającym
się o udzielenie zamówienia: Comarch S.A. z siedzibą w Krakowie, „PN Standard P. N., M.
R.
” sp. j. z siedzibą w Warszawie, Orange Polska S.A. z siedzibą w Warszawie, Integrated
Solutions sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie {dalej również: „Konsorcjum Comarch”} –
zawiadomienie o
wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Enterprise Services
Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie {dalej również: „ESP”}.
4 grudnia 2017
r. Odwołujący wniósł w stosownej formie elektronicznej do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności Zamawiającego podjętych
w
prowadzonym w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 24 ust. 1 pkt 12
– przez zaniechanie wykluczenia ESP z postępowania, pomimo
niewykazania przez tego Wykonawcę spełniania warunków udziału w postępowaniu albo
art. 26 ust. 3
– przez zaniechanie wezwania ESP do uzupełnienia wykazu osób,
potwierdzającego bezpośrednie dysponowanie przez Wykonawcę personelem
spełniającym wymagania określone w SIWZ przez Zamawiającego {zarzut
alternatywny}.
2. {zarzuty podnoszone z
ostrożności}
a) Art. 26 ust. 3
– przez zaniechanie wezwania ESP do uzupełnienia dokumentu JEDZ,
pomimo że w rozdziale X SIWZ (str.18) Zamawiający określił wymaganie
przedstawienia
w
JEDZ
zakresu
prac
powierzonych
podwykonawcom,
a
Wykonawca zakresu tego nie przedstawił.
b) Art. 26 ust. 3
– przez zaniechanie wezwania do uzupełnienia certyfikatu
potwierdzającego wdrożone normy w dziedzinie wytwarzania oprogramowania
ISO/IEC 20000 (Zarządzanie Usługami Informatycznymi) lub równoważnej,
tj.
zapewniającej osiągnięcie wszystkich minimalnych parametrów określonych
w
ww. normie, pomimo że Wykonawca ten posiada certyfikat w zakresie
nieodpowiadającym wymaganemu zakresowi oraz jednocześnie zaniechanie
wezwania do uzupełnienia powyższego dokumentu, pomimo że nie został załączony
przez ESP
(zarzut podnoszony z ostrożności, ponieważ Odwołującemu nie zostały
udostępnione certyfikaty ISO Wykonawcy ESP, lecz fakt ich niezałączenia rzez ESP
wynika z korespondencji Zamawiającego załączonej do protokołu postępowania
i
udostępnionej Odwołującemu, która jest w języku angielskim).
c) Art. 26 ust. 3
– przez zaniechanie wezwania do uzupełnienia wykazu osób poprzez
wskazanie podstawy dysponowania osobami oddelegowanymi do realizacji
zamówienia (zarzut podnoszony z ostrożności ze względu na fakt, iż Odwołującemu
nie został udostępniony wykaz osób w sposób umożliwiający stwierdzenie, czy
Wykonawca ESP określił w nim podstawę dysponowania osobami oddelegowanymi
do realizacji zamówienia).
3. Art. 8 ust. 3
– przez nieuzasadnione utrzymanie tajemnicy przedsiębiorstwa
w
odniesieniu do części dokumentów załączonych przez ESP, w stosunku do których
dokonane przez niego
zastrzeżenie tajemnicy Zamawiający winien uznać za dokonane
nieskutecznie (część zobowiązania podmiotu trzeciego – Invent On sp. z o.o. do
udostępnienia zasobów, część wykazu wykonanych usług, a także certyfikatów ISO
i
nazwy podmiotu, do którego skierowane zostało zapytanie o posiadanie przez ESP
certyfikatów ISO/IEC 20000 oraz ISO/IEC 9001 (zapytanie z dnia 24 października
r.) oraz pełnej treści odpowiedzi na to zapytanie (z dnia 24 października 2017 r.),
część wyjaśnień wykonawcy w zakresie certyfikatów ISO i zakresu udostępnienia
zasobów.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienia wyboru oferty najkorzystniejszej.
Udostępnienia powyżej wskazanych dokumentów niezasadnie zastrzeżonych jako
tajemnica.
3. Dokonania ponownej oceny ofert
– a w jej toku alternatywnie, w zależności od treści
dokumentów złożonych w toku postępowania przez ESP – wykluczenie Wykonawcy
z
postępowania ze względu na niewykazanie spełniania warunków udziału
w
postępowaniu, bądź wezwanie Wykonawcy do uzupełnienia powyżej wskazanych
dokumentów.
Ponadto
Odwołujący sprecyzował powyższą listę zarzutów wskazanie dodatkowo
n
astępujących okoliczności prawnych i faktycznych dla uzasadnienia wniesienia odwołania.
{ad pkt 1
listy zarzutów}
Odwołujący zrelacjonował, że zgodnie z treścią rozdziału IX pkt 2 SIWZ w celu
wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu Zamawiający wymagał posiadania
przez wykonawców {poniższy cytat za odwołaniem}:
a)
dokumentu potwierdzającego wdrożone normy w dziedzinie wytwarzania oprogramowania
ISO/IEC 20000 (Zarządzanie Usługami Informatycznymi) lub równoważnej, tj. zapewniające
osiągnięcie wszystkich minimalnych paramentów określonych w ww. normie;
b)
dokumentu potwierdzającego wdrożone normy systemu jakości ISO/IEC 9001 lub
równoważny dokument wystawiony przez niezależny podmiot w zakresie wymagań systemu
zarządzania projektami oraz projektowania, wdrażania i serwisowania systemu
informatycznego;
c)
dokumentu potwierdzającego wdrożone normy bezpieczeństwa ISO/IEC 27001 lub
równoważny dokument wystawiony przez niezależny podmiot w zakresie zarządzania
projektami oraz projektowania, wdrażania i serwisowania systemu informatycznego, co
najmniej na
następujących obszarach: bezpieczeństwo informacji; jakość w zakresie
przetwarzania powierzonych do przetwarzania danych osobowych w tym bezpieczeństwa
systemu informatycznego wykorzystywanego do przetwarzania powierzonych danych
osobowych;
d) dokumentu p
otwierdzającego wdrożenie normy dotyczącej zarządzaniem ciągłością
działania ISO/IEC 22301 lub równoważnej, tj. zapewniające osiągnięcie wszystkich
minimalnych paramentów określonych w ww. normie.
Odwołujący wywiódł, że ze względu na określenie przez Zamawiającego w SIWZ
obowiązku posiadania przez wykonawcę ubiegającego się o realizację niniejszego
z
amówienia szeregu certyfikatów potwierdzających spełnianie przez wykonawcę określonych
norm zapewnienia jakości, istotne jest, aby prace polegające na wykonywaniu czynności
objętych odpowiednim certyfikatem wykonywane były przez podmiot, który ten certyfikat
posiada (Wykonawcę ESP), a nie przez podwykonawcę nieposiadającego takiego
certyfikatu.
Odwołujący podkreślił, że wymagania dotyczącego posiadania konkretnych
certyfikatów ISO Zamawiający nie określił tylko pro forma, a w celu wyłonienia wykonawcy,
który daje rękojmię prawidłowego wykonania przedmiotowego zamówienia, zgodnie
ze
sztuką i przyjętymi standardami informatycznymi.
Zdaniem Odwołującego ponieważ z wyjaśnień Wykonawcy ESP wynika, że w celu
wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu polega on na zasobach osobowych
podmiotu trzeciego (Invent On sp. z o.o.), konieczne jest jednoznaczne ustalenie, jakie prace
będzie wykonywał podwykonawca, ponieważ jeśli Wykonawca ESP zamierza zlecić
podwykonawcy nieposiadającemu certyfikatów ISO wykonywanie prac, których dotyczy
wymagany certyfikat, działanie takie należałoby uznać za niedozwolone obejście wymagania
Zamawiającego – konieczności posiadania przez wykonawcę certyfikatów ISO. W praktyce
prace byłyby bowiem wykonywane przez podmiot nieposiadający certyfikatów ISO. Jeśli
natomiast osoby udostępnione przez podwykonawcę nie mają brać udziału w realizacji
zamówienia, należałoby to uznać za naruszenie przepisów nakazujących realne branie
udziału w realizacji przez podmiot udostępniający zasoby.
Odwołujący wyjaśnił, że nie została mu udostępniona treść zobowiązania do
u
dostępnienia zasobów Invent On sp. z o.o. w sposób umożliwiający stwierdzenie, w jakim
zakr
esie nastąpiło udostępnienie zasobów, jednakże każda dwóch powyżej wskazanych
możliwości oznacza, że Wykonawca ESP nie wykazał spełniania warunku udziału
w
postępowaniu. Skoro Wykonawca ESP nie wykazał bezpośredniego dysponowania
osobami niezbędnymi do wykonania zamówienia (własnym personelem spełniającym
wymagania ok
reślone przez Zamawiającego), albo faktycznie prace będą wykonywane przez
podmiot nieposiadający certyfikatów ISO, albo też ESP nie zamierza zlecić wykonywania
prac objętych zamówieniem personelowi udostępnionemu przez podmiot trzeci, czym
narusza art. 22a ust. 4 pzp.
D
ostępne Odwołującemu informacje wskazują na to, że Wykonawca ESP co prawda
ma takie certyfikaty (odziedziczył je po spółce Helwett-Packard), lecz są to tylko puste
dokumenty, za k
tórymi nie idzie żaden faktyczny potencjał, w szczególności osobowy, skoro
w celu wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu w zakresie potencjału
osobowego
ESP musiał się zwracać do innych podmiotów.
Odwołujący podkreślił, że zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą Krajowej Izby
Odwoławczej certyfikat ISO jest tak ściśle związany z danym podmiotem, że nie podlega
udostępnieniu.
Według Odwołującego Wykonawca ESP nie może zatem twierdzić, że wystarczające
jest, że on sam posiada certyfikaty ISO, a osoby realizujące zamówienie mogą już być
udostępnione przez podmiot takich certyfikatów nieposiadający. Jeśli zatem z dokumentów
załączonych przez Wykonawcę ESP (w szczególności wykazu osób i zobowiązania do
udos
tępnienia zasobów) wynika, że w celu wykazania spełniania warunków udziału w
postępowaniu korzysta on z potencjału osobowego Invent On sp. z o.o. i osoby udostępnione
przez ten podmiot
mają uczestniczyć realnie w wykonywaniu zamówienia, Wykonawca ESP
winien być wezwany do uzupełnienia dokumentów potwierdzających, że dysponuje własnym
potencjałem osobowym spełniającym wymagania określone w SIWZ. Natomiast jeśli z
dokumentów załączonych przez Wykonawcę ESP wynika, że korzysta on z potencjału
osobowego Invent On Sp. z o.o. w celu wykazania spełniania warunków udziału w
postępowaniu, ale osoby udostępnione przez ten podmiot nie będą uczestniczyć realnie
w wykonywaniu za
mówienia, Wykonawca ESP winien być wykluczony z postępowania, ze
względu na niespełnianie wymagania warunku udziału w postępowaniu w zakresie
posiadania wymaganych zdolności technicznych, w związku z treścią art. 22a ust. 4 pzp.
{ad pkt 2
listy zarzutów}
{ad lit. a)}
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu zaniechanie wezwania Wykonawcy ESP do
uzupełnienia dokumentu JEDZ dla ESP, pomimo niedopełnienia określonego w rozdziale X
SIWZ (str.18) wymagania przedstawienia w JEDZ zakresu prac powierzonych
podwykonawcom (Odwołujący dodał, że w pierwotnie złożonym JEDZ Wykonawcy ESP
zakres ten był określony bardzo szczątkowo).
Według Odwołującego ustalenie tego zakresu może mieć istotne znaczenie dla
oceny, czy Wykonawca ESP wykazał spełnianie warunków udziału w postępowaniu.
{ad. lit. b)}
Odwołujący wskazał, że z udostępnionych mu dokumentów wynika, że Wykonawca
ESP posiada certyfikat ISO/IEC 20000 w
zakresie nieodpowiadającym wymaganemu
zakresowi (a n
ie zostały mu udostępnione żadne certyfikaty załączone przez ESP). Według
korespondencji Zamawiającego z niezidentyfikowanym podmiotem) zakres posiadanego
przez ESP certyfikatu ISO/IEC 20000 to: Service Desk Services
(Usługi services desk), End
User Support Services
(Usługi wsparcia dla użytkowników końcowych), Workplace and
Mobility Services
(Usługi w miejscu pracy i mobilności), Infrastructure Management Services
(Usługi zarządzania infrastrukturą), Compliance and Security Services (Usługi zgodności
i
bezpieczeństwa), Data Center Facility and Operations Services (Centrum przetwarzania
danych i usługi operacyjne), Office Recovery Services (Usługi odzyskiwania biurowego).
Według Odwołującego nie można zatem uznać, że tego rodzaju zakres certyfikacji
pokrywa wymagane przez Zamawiającego w SIWZ posiadanie certyfikatu potwierdzającego
wdrożone normy w dziedzinie wytwarzania oprogramowania ISO/IEC 20000. Dlatego też
Wykonawca ESP
powinien być wezwany do uzupełnienia certyfikatu potwierdzającego
wymagany zakres certyfikacji, a
jeśli zakres certyfikacji Wykonawcy ESP potwierdzają
dokumenty lub oświadczenia w j. angielskim (a tak wynika z dokumentów udostępnionych
Odwołującemu), Wykonawca ESP powinien być wezwany do uzupełnienia dokumentów
przetłumaczonych na j. polski, ze względu na wymaganie Zamawiającego, aby wszelkie
dokumenty i oświadczenia przedkładane były w tłumaczeniu na j. polski.
Wreszcie Odwołujący stwierdził, że z udostępnionych mu dokumentów (wiadomości
e-
mail do niezidentyfikowanego podmiotu, zawierającej pytanie, czy dla Wykonawcy ESP
został wystawiony wymagany w SIWZ certyfikat, i odpowiedzi tego podmiotu) wynika, że
najprawdopodobniej certyfikat ten w ogóle nie został załączony do oferty.
{ad. lit. c)}
Odwołujący podał, że wykaz osób nie został mu udostępniony w sposób
umożliwiający stwierdzenie, czy Wykonawca ESP określił w nim podstawę dysponowania
osobami oddelegowanymi do realizacji zamówienia. –
Stąd Odwołujący zarzucił, że jeśli podstawa ta nie została określona w wykazie,
konieczne jest wezwanie Wykonawcy ESP
do uzupełnienia wykazu osób polegającego na
wskazaniu
podstawy dysponowania osobami oddelegowanymi do realizacji zamówienia.
Odwołujący nadmienił, że jest istotne ze względu na konieczność ustalenia, czy
Wykonawca ESP
spełnia warunki udziału w postępowaniu.
{ad pkt 3
listy zarzutów}
Odwołujący podał, że Zamawiający nie udostępnił mu szeregu dokumentów,
zastrzeżonych przez Wykonawcę ESP jako tajemnica przedsiębiorstwa.
Odwołujący zarzucił, że w odniesieniu do niektórych spośród tych dokumentów nie
było podstaw do zastrzeżenia tajemnicy przedsiębiorstwa, a w odniesieniu do innych
zastrzeżenie dokonane zostało nieskutecznie.
{pkt 3.1
uzasadnienia odwołania – zobowiązanie do udostępnienia zasobów}
Zarzut wycofany.
{pkt 3.2
uzasadnienia odwołania – wyjaśnienia dotyczące podstaw zastrzeżenia tajemnicy}
Zarzut wycofany.
{pkt 3.3
uzasadnienia odwołania – certyfikaty ISO i korespondencja z nimi związana}
Zarzut wycofany.
{pkt 3.4. uzas
adnienia odwołania – zapytanie Zamawiającego o certyfikaty}
Zarzut wycofany.
{pkt 3.5
uzasadnienia odwołania
– wykaz usług wraz z dokumentami potwierdzającymi ich należyte wykonanie}
Odwołujący podał, że według wyjaśnień Wykonawcy ESP z 26 września 2017 r. (str.
8-12, AD 1.)
część usług wykazanych w wykazie stanowią usługi wykonane na rzecz
podmiotów stosujących ustawę pzp. Wykonawca na str. 9 wyjaśnień uzasadnia utajnienie
wykazu i referencji faktem,
że zgodnie z ustawą pzp jawne są wyłącznie umowy w sprawie
zamówienia publicznego, nie są natomiast jawne dokumenty potwierdzające należyte ich
wykonanie.
Zdaniem Odwołującego z treści art. 139 pzp bynajmniej nie wynika, że dokumenty
potwierdzające należyte wykonanie zamówienia można utajnić, gdyż przepis ten w ogóle nie
odnosi się do tych dokumentów.
Stąd należy przeanalizować na zasadach ogólnych co w danym dokumencie może
stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 4 uznk. Według Odwołującego
n
a pewno nie może jej stanowić fakt nawiązania współpracy handlowej z danym
zamawiającym (nie jest spełniona przesłanka nieujawnienia do wiadomości publicznej -
ogłoszenie o udzieleniu zamówienie jest jawne).
Zdaniem Odwołującego w dalszej części wyjaśnień Wykonawca ESP przytacza
nieadekwatne do pub
licznego wykazu usług argumenty, poglądy doktryny i orzeczenia.
Wydaje się, że zamierza uzasadniać utajnienie całego wykazu usług i całości dokumentów
potwierdzających należyte ich wykonanie tym, że stanowią one część wykazu zawierającego
również informacje chronione.
Odwołujący stwierdził,. że taki kierunek myślenia nie nadaje się do obrony, gdyż
praktyka działania samych zamawiających, jak i praktyka orzecznicza zakłada ochronę tylko
tych informacji, które faktycznie zawierają tajemnicę przedsiębiorstwa, w pozostałym
zakresie dokumenty lub oświadczenia podlegają udostępnieniu. Praktyka ta znana jest
zresztą i stosowana przez samego Zamawiającego w niniejszym postępowaniu, gdyż wykaz
usług został udostępniony Odwołującemu z zaczernieniami (jak należy się domyślać - w
miejscach stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa). Odwołujący nie widzi zatem podstaw,
aby w części dotyczącej zamówień publicznych wykaz wykonanych usług nie był
udostępniony, a nieudostępnione pozostały dokumenty potwierdzające należyte wykonanie
tych zamówień.
Odwołujący podniósł jednak, że Wykonawca ESP nie próbował nawet wykazywać, co
konkretnie miałoby być tajnego w dokumentach potwierdzających należyte wykonanie
zamówień publicznych, tym samym w tym zakresie należy uznać, że nie załączył
uzasadnienia zastrzeżenia, a w konsekwencji dokumenty potwierdzające należyte wykonanie
zamówień publicznych należy również udostępnić w całości.
Odwołujący podsumował, że wnosi o udostępnienie wykazu wykonanych usług
w
części zawierającej informacje o zamówieniach wykonanych na rzecz podmiotów
publicznych (pełnej treści wpisów) oraz dokumentów potwierdzających należyte ich
wykonanie (w całości).
{W pozostałym zakresie zarzut wycofany.}
{pkt 3.6.
uzasadnienia odwołania – wykaz osób}
Zarzut wycofany.
Pismem z 6 grudnia
2017 r. Zamawiający poinformował Izbę, że 4 grudnia 2017 r.
przekazał kopię odwołania innym wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu.
6 grudnia 2017 r. do Prezesa Krajo
wej Izby Odwoławczej wpłynęło w formie pisemnej
zgłoszenie przez Enterprise Services Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie –
przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Wobec dokonania
powyższego zgłoszenia w odpowiedniej formie, z zachowaniem
3-dniowego ter
minu oraz wymogu przekazania kopii zgłoszenia Stronom postępowania
(zgodnie z art. 185 ust. 2 pzp)
– Izba nie miała podstaw do stwierdzenia skuteczności tego
przystąpienia, co do którego nie zgłoszono również opozycji.
Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został
uiszczony
– podlegało rozpoznaniu przez Izbę.
W
toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających Izba nie stwierdziła,
aby
odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2
pzp. N
a posiedzeniu z udziałem Stron nie zgłoszono w tym zakresie odmiennych wniosków.
W odpowiedzi na odwołanie z 18 grudnia 2017 r. Zamawiający oświadczył, że uznaje
odwołanie w zakresie zarzutów z pkt 3 powyższej listy zarzutów, w pozostałym zakresie
wnosząc o oddalenie odwołania jako bezzasadnego.
Na posiedzeniu przed Izbę Odwołujący wycofał uznane zarzuty z wyjątkiem zarzutu
z
pkt 3.5 uzasadnienia odwołania, gdyż stwierdził, że Zamawiający nie uczynił w tym
zakresie zadość zgłoszonemu żądaniu.
Z uwagi na br
ak podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego, Izba skierowała sprawę do rozpoznania na rozprawie z wyjątkiem zarzutów,
które nie zostały uwzględnione przez Zamawiającego i wycofane przez Odwołującego.
Podczas rozprawy Zamaw
iający i Odwołujący podtrzymali dotychczasowe
stanowiska.
Po przeprowadzeniu
rozprawy z udziałem Stron i Przystępującego, uwzględniając
zgromadzony materiał dowodowy, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia
i stanowiska
zawarte
w
odwołaniu, odpowiedzi na odwołanie, zgłoszeniu
przystąpienia, a także wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, Izba
ustaliła i zważyła, co następuje:
Zgodnie z
art. 179 ust. 1 pzp odwołującemu przysługuje legitymacja do wniesienia
odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę
w
wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
W ocenie Izby
Odwołujący ma interes w uzyskaniu zamówienia objętego
postępowaniem prowadzonym przez Zamawiającego, w którym złożył ważną ofertę. Tym
samym
Odwołujący może ponieść szkodę w związku z zarzucanym Zamawiającemu
naruszeniem
przepisów ustawy pzp, gdyż zaniechanie wykluczenia z postępowania
Przystępującego uniemożliwia Odwołującemu uzyskanie przedmiotowego zamówienia, na co
mógłby w przeciwnym razie liczyć.
Izba uznaje za celowe przypomnienie na wstępie, że zgodnie z art. 192 ust. 7 pzp nie
może orzekać co do zarzutów, które nie były zawarte w odwołaniu. Przy czym
w
orzecznictwie wskazuje się, że stawianego przez wykonawcę zarzutu nie należy
rozpoznawać wyłącznie pod kątem wskazanego przepisu prawa, ale przede wszystkim jako
wskazane okoliczności faktyczne, które podważają prawidłowość czynności zamawiającego
i
mają wpływ na sytuację wykonawcy.
Z tego względu przedmiotem rozstrzygnięcia w tej sprawie nie mogły być
sformułowane przez Odwołującego na rozprawie, na skutek zapoznania się z odtajnionymi
informacjami, nowe w stosunku do treści odwołania zarzuty. Skoro Odwołujący równolegle
z
zarzutami niezasadnego zastrzeżenia przez Wykonawcę ESP jako tajemnicy
przedsiębiorstwa informacji zdecydował się na sformułowanie w ciemno zarzutów odnośnie
treści dokumentów, do których nie miał pełnego dostępu, podlegają one rozpatrzeniu w takim
kształcie, w jakim zostały przedstawione w odwołaniu.
{rozst
rzygnięcie zarzutów z pkt 1 i 2b listy zarzutów oraz z pkt 1 i 2.2 uzasadnienia}
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne dla rozpoznania zarzutów:
Z rozdziału IX ust. 1 specyfikacji istotnych warunków zamówienia wynika,
że o udzielenie przedmiotowego zamówienia mogą się ubiegać wykonawcy, którzy spełniają
warunki określone w art. 22 ust. 1 pzp, w szczególności
– pkt 1 – posiadają zdolności techniczne i zawodowe, tj. w okresie ostatnich trzech lat przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym
okresie, wykażą należyte wykonanie co najmniej {szczegółowe warunki określono w lit. a-d};
– pkt 2 – spełniają następujące wymagania w zakresie przedmiotu zamówienia, tzn.
legitymują się: lit. a – dokumentem potwierdzającym wdrożone normy w dziedzinie
wytwarzania oprogramowania
– ISO/IEC 20000 (Zarządzanie Usługami Informatycznymi) lub
równoważnej, tj. zapewniające osiągnięcie wszystkich minimalnych paramentów określonych
w ww. normie
{pozostałe wymagania określono w lit. b-d};
–
pkt 3
– posiadają zdolności techniczne i zawodowe w zakresie dysponowania osobami
zdolnymi do wykonania zamówienia (osobami oddelegowanymi do realizacji zamówienia), tj.
dysponują lub będą dysponować co najmniej 16 osobami, z których każda posługuje się
komunikatywnie językiem polskim w mowie i piśmie (tzw. zespół), w tym: {w lit. a-n
sprecyzowano wymagania
odnośnie poszczególnych funkcji}.
Przy czym w ust. 4
tego rozdziału Zamawiający określił, że w przypadku gdy
wykonawca pow
ołuje się na zasoby innych podmiotów, warunki, o których mowa powyżej
musi spełniać łącznie z tymi podmiotami, z zastrzeżeniem że:
– każdy z warunków w zakresie ust. 1 pkt 1a-1d każdy z warunków musi spełnić
samodzielnie co najmniej podmiot albo wykonawca;
– warunki w zakresie ust. 1 pkt 2a-2d musi spełnić wykonawca łącznie z podmiotem;
– warunki w zakresie ust. 1 pkt 3a-3n musi spełnić wykonawca łącznie z podmiotem.
Z rozdziału X ust. 2 s.i.w.z. wynika, że w celu potwierdzenia spełniania przez
wykonawcę warunków udziału w postępowaniu wykonawca, którego ofertę oceniono jako
najkorzystniejszą, składa w terminie 10 dni od wezwania przez Zamawiającego m.in.
następujące dokumenty:
– pkt 2 – wykaz osób skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego
(w zakresie niezbędnym do wykazania spełniania warunku zdolności technicznej i
zawodowej, o którym mowa w rozdziale IX ust. 1 pkt 3a-3n), w szczególności
odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości, wraz z informacjami na temat ich
kwal
ifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do
wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności
oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami wg treści określonej w
załączniku nr 4 do s.i.w.z.;
– pkt 3a – zaświadczenie niezależnego podmiotu, że wykonawca ma wdrożony system ISO
lub system równoważny w zakresie normy w dziedzinie wytwarzania oprogramowania –
ISO/IEC 20000 (Zarządzanie usługami informatycznymi) lub równoważnej, tj. zapewniający
osiągnięcie wszystkich minimalnych parametrów określonych w ww. normie.
Na wezwanie Zamawiającego w trybie art. 26 ust. 1 pzp zawarte w pkt 3a) pisma z 9
października 2017 r. ESP złożył wystawione przez BSI potwierdzenie, że DXC Technology
Ente
rprise Services LLC z siedzibą w Plano w Teksasie w Stanach Zjednoczonych Ameryki
posiada certyfikat nr ITMS 606000 oraz stosuje System Zarządzania Usługami
Informatycznymi, który odpowiada wymogom normy ISO/IEC 20000-1:2011 w następującym
zakresie: System
Globalnego Zarządzania Usługami wspierający dostarczanie Usług
Utrzymania Infrastruktury Informatycznej oraz Usług Zarządzania Oprogramowaniem
z
różnych lokalizacji na bazie umów z globalnymi klientami, zgodnie z ostatnią wersja
katalogu usług, ważny do 4 sierpnia 2018 r.
Jednocześnie Zamawiający zwrócił się do BSI Polska z zapytaniem, czy Enterprise
Services Polska sp. z o.o. ma wdrożony system ISO w zakresie normy w dziedzinie
wytwarzania oprogramowania ISO/IEC 20000 (Zarządzanie Usługami Informatycznymi).
W odpowiedzi Zamawiający uzyskał informację, że Enterprise Services Polska sp.
z o.o (w ramach tzw.
wielolokalizacyjnej certyfikacji) uzyskał certyfikat ITMS 606000
na
zgodność z normą ISO/IEC 20000-1:2011 w zakresie: Service Desk Services (Usługi
service desk), End User Support Services (
Usługi wsparcia dla użytkowników końcowych),
Workplace and Mobility Services (
Usługi w miejscu pracy i mobilności), Infrastructure
Management Services (
Usługi zarządzania infrastrukturą), Compliance and Security Services
Usługi zgodności i bezpieczeństwa), Data Center Facility and Operations Services (Centrum
przetwarzania danych i usługi operacyjne), Office Recovery Services (Usługi odzyskiwania
biurowego).
W złożonym 9 listopada 2017 r. na wezwanie zamawiającego uzupełnionym wykazie
osób Wykonawca ESP wskazał w odniesieniu do warunku z rozdziału IX ust. 1 pkt 3,
że będzie polegał:
– odnośnie funkcji wyszczególnionych w lit.: a (koordynator projektu), b (specjalista ds.
zarządzania bezpieczeństwem informacji, c (analityk procesów biznesowych i zmian
prawnych), d (specjalista ds. bezpieczeństwa systemów i infrastruktury IT), e (specjalista od
ochrony danych osobowych), f (specjalista od analizy zagrożeń i zarządzania ryzykiem), g
specjalista od zarządzania projektami / zleceniami), h (specjalista od zarządzania
infrastrukturą), k (specjalista od tworzenia specyfikacji funkcjonalnych), m (specjalista od
nadzoru nad wprowadzaniem danych)
– na zasobach własnych (a jako podstawę
dysponowania osobami wskazał umowę o pracę);
– odnośnie funkcji wyszczególnionych w lit.: i (specjalista od relacyjnych i obiektowych baz
danych), j (specjalista od projektów bazodanowych), l (specjalista od przygotowania szkoleń i
dokumentacji), n1-
n3 (programiści) – na zasobach udostępnionych przez Invent On sp. z o.o.
w trybie art. 22a ust. 1 pzp (a jako podstawę dysponowania wskazał pisemne zobowiązanie
tego podmiotu do udostępnienia tych osób). .
Z protokołu posiedzenia komisji przetargowej z 24 listopada 2017 r. wynika,
że Zamawiający uzyskał od wystawcy powyższego certyfikatu potwierdzenie, że obejmuje on
również Enterprise Services Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, a dodatkowo wykonał
wydruk certyfik
atu ze strony internetowej BSI, w tym w zakresie dotyczącym lokalizacji
w Warszawie.
Reas
umując, Izba ustaliła, co następuje.
Zamawiający precyzyjnie określił, w jaki sposób będzie oceniał spełnianie warunków
udziału w postępowaniu w przypadku polegania przez wykonawcę na zasobach podmiotów
trzecich. Wyłącznie w odniesieniu do wiedzy i doświadczenia wymagane było, aby wszystkie
postawione wymagania
spełniał albo wykonawca, albo podmiot udostępniający zasoby
(ewentualnie każdy z nich). Natomiast zarówno w przypadku potencjału osobowego, jak
i
certyfikatów w zakresie przedmiotu zamówienia, dopuszczone zostało sumowanie
potencjałów wykonawcy i podmiotu udostępniającego, czyli wykazanie spełniania tych
wymagań przez wykazanie potencjału, którym wykonawca dysponuje łącznie z potencjałem
udostępnionym przez podmiot trzeci.
Wykonawca ESP złożył wystawiony przez niezależny podmiot certyfikat
potwierdzający wdrożenie przez DXC Technology Enterprise Services normy ISO/IEC 20000
dotyczącej zarządzania usługami informatycznymi. Zamawiający na tej podstawie był
w
stanie ustalić, że jego zakres obejmuje w szczególności działalność Enterprise Services
Polska
jako spółki z grupy DXC Technology, a co dodatkowo potwierdziły dokumenty
przedłożone na rozprawie przez Przystępującego {wydruk certyfikatu z uszczegółowieniem
odnośnie lokalizacji w Warszawie}.
Ponieważ zestawienie zakresu usług objętych powyższą certyfikacją dla tej lokalizacji
z treścią wymagania wdrożenia normy w dziedzinie wytwarzania oprogramowania, która
została dookreślona jako ISO/IEC 20000 dotycząca zarządzania usługami informatycznymi,
nie prow
adzi do oczywistego wniosku, że ESP nie wykazało spełniania warunku określonego
w s.i.w.z., na Odwołującym, jako kwestionującym ocenę dokonaną przez Zamawiającego,
spoczywał z mocy art. 190 ust. 1 pzp ciężar udowodnienia zarzutu zawartego w odwołaniu.
Tymc
zasem Odwołujący nie przedstawił w tym zakresie żadnych dowodów. W szczególności
konieczne byłoby przedstawienie przez Odwołującego treści samej normy ISO/IEC 20000,
skoro stawiany jest zarzut niespełniania jej wymagań w określonym zakresie.
W tych oko
licznościach Izba stwierdziła, że zarzuty są niezasadne.
W art. 24 ust. 1 pkt 12 pzp
wskazano, że z postępowania o udzielenie zamówienia
wyklucza się wykonawcę, który m.in. nie wykazał spełnienia warunków udziału
w
postępowaniu.
Zgodnie z art. 25 ust.
1 pzp w postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający
może żądać od wykonawców wyłącznie oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do
przeprowadzenia postępowania. Przy czym oświadczenia lub dokumenty potwierdzające
m.in.: 1) spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, 2) spełnianie
przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez
zamawiającego – zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji istotnych
warunków zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert.
Z art. 26 ust. 3 pzp wynika w szczególności, że jeżeli wykonawca nie złożył
oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1
pzp, lub są one niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez zamawiającego
wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do
udzielenia wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia oferta
wykonawcy podlega odrzuceniu.
Żaden z alternatywnie oraz z ostrożności zarzutów zawartych w odwołaniu nie może
zostać uznany za zasadny, gdyż, jak to powyżej ustalono, Wykonawca ESP wykazał
zarówno spełnienie warunku dotyczącego dysponowania wymaganym potencjałem
osobowym, jak i warunku dotyczącego wdrożenia w zakresie przedmiotu zamówienia normy
w dziedzi
nie wytwarzania oprogramowania ISO/IEC 20000 (Zarządzanie usługami
informatycznymi
), w sposób określony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Nie ma natomiast dla sprawy znaczenia zaprezentowane w odwołaniu wyobrażenie
Odwołującego co do tego, w jaki sposób spełnienie tych warunków powinno przebiegać.
W
szczególności wobec jednoznacznej treści specyfikacji bezzasadne jest oczekiwanie
Odwołującego, aby w sytuacji polegania na potencjale osobowym podmiotu trzeciego
(de facto
jedynie w odniesieniu do kilku osób spośród wymaganego kilkunastoosobowego
zespołu osób), wykonawca miał w tym zakresie równolegle dysponować własnym zasobem
kadrowym. Podobnie nie znajduje oparcia w s.i.w.z. sformułowane w odwołaniu wymaganie,
aby z
arówno wykonawca, jak i podmiot udostępniający mu zasoby mieli wdrożoną normę
ISO/IEC 20000.
{rozstrzygnięcie zarzutów z pkt 2a listy zarzutów oraz z pkt 2.1 uzasadnienia}
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne dla rozpoznania zarzutu
Odn
ośnie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Rozdział X ust. 1:
– (akapit 1) W celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału
w
postępowaniu należy przedłożyć wraz z ofertą prawidłowo wypełniony JEDZ – wg treści
określonej w załączniku nr 2 do SIWZ.
– (akapit 3 ostatnie zdanie) Zamawiający wymaga wskazania w JEDZ nazw
podwykonawców oraz zakresu powierzonych im prac.
Rozdział XI ust. 2 – w przypadku, gdy wykonawca zamierza powierzyć
podwykonawcy realizację części zamówienia, Zamawiający żąda wskazania części
zamówienia, której wykonanie powierzy podwykonawcom i podania przez wykonawcę firm
podwykonawców – wg treści określonej w JEDZ – załączniku nr 2 do SIWZ.
Treść części II.C i D JEDZ przewiduje dwie możliwości odnośnie wskazania przez
w
ykonawcę innych podmiotów:
– w części C odnośnie polegania na zdolnościach innych podmiotów w celu spełnienia
kryteriów kwalifikacji, gdzie wykonawca zaznacza „TAK” albo „NIE”, a tym pierwszym
przypadku dodatkowo załącza do oferty JEDZ podmiotu, na którego zdolnościach polega,
bez określenia dodatkowych informacji w zakresie podwykonawstwa (wynikają one z innych
dokumentów składanych wraz z ofertą przez wykonawcę m.in. zobowiązania innego
podmiotu do udostępnienia zasobów);
– w części D odnośnie podwykonawców, na których zdolnościach wykonawca nie polega,
gdzie wykonawca zaznacza
„TAK” albo „NIE”, a w tym pierwszym przypadku dodatkowo
podaje wykaz proponowanych podwykonawców.
Odnośnie oferty ESP i przebiegu jej badania przez Zamawiającego
Wykonawca ESP w
pierwotnie złożonym JEDZ w części II.D oświadczył m.in.,
że podwykonawcą, na którego zdolnościach nie polega, będzie Invent On sp. z o.o.
w
zakresie wsparcia aplikacji, administracji i serwisu, załączając jednocześnie JEDZ ww.
podmiotu.
W związku z powyższym Zamawiający pismem z 18 września 2017 r. wystąpił
w trybie art. 26 ust. 4 pzp
do Wykonawcy ESP o wyjaśnienie zaistniałego stanu faktycznego,
tj. rozbieżności wynikających z załączenia wraz z ofertą JEDZ Invent On sp. z o.o. przy
jednoczesnym złożeniu w JEDZ oświadczenia, że nie będzie polegał na zdolnościach tego
podmiotu.
Pismem z
20 września 2017 r. Wykonawca ESP poinformował Zamawiającego,
że omyłkowo wypełnił część II.D JEDZ w zakresie wskazania jako podwykonawcy Invent On
sp. z
o.o., na którego zasobach będzie polegał w celu wykazania spełniania kryteriów
kwalifikacji.
Pismem z
21 września 2017 r. Zamawiający wezwał w trybie art. 26 ust. 3 pzp
Wykonaw
cę ESP do uzupełnienia części II.D JEDZ w celu dostosowania jednolitego
formularza do stanu faktycznego.
W wyniku ww. wezwania treść JEDZ odnośnie podwykonawstwa została
dostosowana do stanu faktycznego
zgodnego z oświadczeniem Wykonawcy ESP z 20
września 2017 r. tzn. Invent On sp. z o.o. nie został wskazany w części II.D, gdyż nie mieści
się w zbiorze zdefiniowanym jako podwykonawcy, na których zdolnościach wykonawca nie
polega.
Natomiast w części II.D JEDZ Wykonawca ESP konsekwentnie wskazywał innego
podwykonawcę, na którego zdolnościach nie polega, oraz podał zakres, którego będzie
dotyczyło podwykonawstwo.
W tych okolicznościach Izba stwierdziła, że zarzut jest niezasadny.
Umknęły uwadze Odwołującego powyżej ustalone okoliczności faktyczne, które
sprawiają, że zarzut sformułowany w odwołaniu jest bezprzedmiotowy.
Na marginesie należy zauważyć, że na podstawie odwołania nie sposób stwierdzić,
czego w istocie dotyczy postawiony ogólnikowo zarzut.
{rozstrzygnięcie zarzutu z pkt 3 listy zarzutów oraz z pkt 3.5 uzasadnienia}
Izba ustaliła następujące okoliczności jako istotne dla rozpoznania zarzutu:
Wykaz
usług złożony przez Wykonawcę ESP nie obejmuje zamówień publicznych.
W tych okolicznościach Izba stwierdziła, że zarzut jest niezasadny.
Ponieważ zarzut odwołania opierał się na błędnym założeniu faktycznym, a żądanie
było bezprzedmiotowe, nie mogły zostać uwzględnione przez Izbę, skoro okazało się,
że w istocie Zamawiający, tak jak oświadczył w odpowiedzi na odwołanie, uczynił zadość
żądaniom odwołania.
Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy
pzp
– orzekła, jak w pkt 1 sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp w
zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.)
– obciążając Odwołującego kosztami tego
postępowania, na które złożył się uiszczony przez niego wpis.
Prze
wodniczący:
………………………………