Sygn. akt KIO 2644/17
POSTANOWIENIE
z dnia 29 grudnia 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Agata Mikołajczyk
Protokolant: Edyta Paziewska
po rozpoznaniu na posiedzeniu w dniu 29 grudnia
2017 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 grudnia 2017 r. przez
odwołującego – J. Ż. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą „Galeria
Czystości J. Ż.” ul. Poznańska 70, 64-920 Piła w postępowaniu prowadzonym przez
z
amawiającego – Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Spółka z o. o. ul. Nowohucka
580 Kraków,
postanawia:
Umorzyć postępowanie odwoławcze;
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego – J. Ż. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą „Galeria
Czystości J. Ż.” ul. Poznańska 70, 64-920 Piła kwoty 6.750 zł 00 gr (słownie: sześć
tysięcy siedemset pięćdziesiąt złotych, zero groszy) stanowiącej 90 % kwoty uiszczonej
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a ust. 1 i 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia
jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Krakowie.
………………………………………..
Sygn. akt KIO 2644/17
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione wobec treści Ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji
istotnych warunków zamówienia przez wykonawcę – J. Ż. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą „Galeria Czystości J. Ż.” w Pile (Odwołujący) w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego postępowania prowadzonego w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz.1579), (ustawa Pzp), którego przedmiotem jest: „Utrzymanie
ekranów akustycznych, obiektów inżynierskich, pomników, miejsc pamięci narodowej i innych
powierzchni na terenie Miasta Krakowa w zakresie mycia i usuwania graffiti, polegającego na
utrzymaniu czystości pomników, miejsc pamięci narodowej, tablic pamiątkowych, ekranów
akustycznych, obiektów inżynierskich i innych powierzchni na terenie Miasta Krakowa”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 8 grudnia 2017 r. w Biuletynie
Zamówień Publicznych Zamawiającego pod numerem 629327-N-2017. Zamawiający -
Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Spółka z o. o. z Krakowa - zdaniem Odwołującego,
naruszył:
1. art. 22 ust. 1a w zw. z art. 2d ust. 1 Pzp
, albowiem warunki udziału w postępowaniu w
zakresie doświadczenia wykonawcy zostały sformułowane w sposób nieproporcjonalny do
przedmiotu zamówienia i ograniczający uczciwą konkurencję;
2. art. 7 ust. 1
Pzp, albowiem przy formułowaniu warunku udziału w postępowaniu w zakresie
doświadczenia wykonawcy naruszono zasadę uczciwej konkurencji i proporcjonalności.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu dokonania
zmiany postanowień Ogłoszenia o zamówieniu i specyfikacji istotnych warunków zamówienia:
wykreślenie postanowień sekcji III. 1.3 ogłoszenia o zamówieniu oraz punktu 6
specyfikacji istotnych warunków zamówienia (oraz dodania wykazu rodzajów powierzchni z
jakich stworzone są pomniki, kapliczki i tablice pamiątkowe do SIWZ) w zakresie, w jakim
Za
mawiający postawił warunek udziału w postępowaniu dot. doświadczenia wykonawcy o
treści: „O udzielenie przedmiotowego zamówienia publicznego mogą ubiegać się Wykonawcy,
którzy spełniają warunki określone w art. 22 ust. 1b ustawy Prawo zamówień publicznych tj.:
Wykonawcy, którzy, posiadają wiedzę i doświadczenie tj. wykonali w okresie ostatnich trzech
lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy
w tym okresie, co najmniej jedna usługę (rozumianą jako zawartą umowę) polegającą na: a)
myciu ekranów akustycznych typu Poli lub równoważnych na łącznej powierzchni nie mniejszej
niż 190 000,00 m2, b) usuwaniu graffiti z różnych powierzchni na łącznej powierzchni nie
mniejszej niż 4 500,00 m2, c) myciu pomników, kapliczek, tablic pamiątkowych na łącznej
powierzchni nie mniejszej niż 1 700 m2. Zamawiający uzna, iż Wykonawca spełnia warunek
uczestnictwa w zakresie posiadanej wiedzy i doświadczenia tylko i wyłącznie w sytuacji gdy
wykaże on, iż świadczył wszystkie usługi podane w lit. a, b i c równolegle w tym samym czasie
w sposób ciągły przez okres nie dłuższy niż 8 miesięcy. Zamawiający wymaga od wykonawców
wskazania w ofercie lub we wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu imion i nazwisk
osób wykonujących czynności przy realizacji zamówienia wraz z informacją o kwalifikacjach
zawodowych lub doświadczeniu tych osób: Nie. Informacje dodatkowe: Ocena spełniania przez
wykonawcę ww. warunków uczestnictwa nastąpi na podstawie przedłożonych oświadczeń i
dokumentów, o których mowa w pkt. 8 SIWZ.”
oraz wprowadzenie w to miejsce warunku o treści: „O udzielenie przedmiotowego
zamówienia publicznego mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki określone w
art. 22 ust. 1b ustawy Prawo zamówień publicznych tj.: Wykonawcy, którzy, posiadają wiedzę
i doświadczenie tj. wykonali w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania
ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, usług (w ramach
jednej lub większej liczby umów) polegających na: a) myciu ekranów akustycznych typu Poli
lub równoważnych na łącznej powierzchni nie mniejszej niż 190.000,00 m2, b) usuwaniu
graffiti z różnych powierzchni na łącznej powierzchni nie mniejszej niż 4.500,00 m2, c) myciu
pomników, kapliczek, tablic pamiątkowych na łącznej powierzchni nie mniejszej niż 1 700 m2.
Zamawiający uzna, iż Wykonawca spełnia warunek uczestnictwa w zakresie posiadanej
wiedzy i doświadczenia w sytuacji gdy wykaże on, iż świadczył wszystkie usługi podane w lit.
a, b i c w
okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy. Zamawiający dopuszcza aby wykonawca
wykazał się usunięciem, czyszczeniem lub myciem powierzchni, o których mowa w lit. a, b i c
powołując się także na odrębne jednostkowe zlecenia w ramach jednej lub więcej umowy.
Zama
wiający uzna, że warunek określony w lit. c jest spełniony, jeśli wykonawca wykonywał
usługi mycia w zakresie powierzchni tożsamych materiałowo do miejsc objętych
zamówieniem, niezależnie od kształtu powierzchni i funkcji jaką pełnią. Zamawiający wymaga
od
wykonawców wskazania w ofercie lub we wniosku o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu imion i nazwisk osób wykonujących czynności przy realizacji zamówienia wraz
z informacją o kwalifikacjach zawodowych lub doświadczeniu tych osób: Nie Informacje
dodatko
we: Ocena spełniania przez wykonawcę ww. warunków uczestnictwa nastąpi na
podstawie przedłożonych oświadczeń i dokumentów, o których mowa w pkt. 8 SIWZ.”.
W odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 22.12.2017 r.) Zamawiający wniósł o
oddalenie odwołania, podnosząc, że określając warunki udziału w postępowaniu dochował
zasad wynikających z art. 22 ust. 1a ustawy Pzp i wskazując jednocześnie na wprowadzone
w dniu 18 grudnia 2017 r. modyfikacje do
Ogłoszenia o zamówieniu i specyfikacji istotnych
w
arunków zamówienia, które częściowo odpowiadają na żądania odwołania.
Odwołujący w piśmie z dnia 27 grudnia 2017 r. oświadczył, że cofa wniesione
odwołanie, wnosząc jednocześnie o zwrot kwoty wpisu w należnej wysokości 90 %.
Izba stwierdza,
że postępowanie odwoławcze z uwagi na oświadczenie złożone przez
wnoszącego odwołanie podlega umorzeniu na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie pierwsze
ustawy Pzp. Izba ponadto, zgodnie z art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy Pzp oraz na
podstawie § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010
r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U Nr 41, poz. 238 ze zm.), orzekła
również o zwrocie na rzecz Odwołującego 90% kwoty wpisu uiszczonego w wysokości 7.500
zł.
Uwzględniając powyższe postanowiono, jak w sentencji.
………………………………..