Sygn. akt: KIO 2645/17
WYROK
z dnia 28 grudnia 2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Aneta Mlącka
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 grudnia 2017 r. w Warszawie
odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 grudnia 2017 r. przez Wykonawcę – R. Z.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Niepubliczny Zakład Opieki
Zdrowotnej Ermed R. Z., (ul. Kolonijna 5, 85-470 Bydgoszcz)
w postępowaniu
prowadzonym przez
Zamawiającego Szpital Powiatowy im. prof. Romana Drewsa, (ul.
Żeromskiego 29, 64-800 Chodzież)
orzeka:
oddala odwołanie
kosztami postępowania obciąża Odwołującego - Wykonawcę R. Z., prowadzącego
działalność gospodarczą pod firmą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej
Ermed R. Z., (ul. Kolonijna 5, 85-470 Bydgoszcz) i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7500 zł 00 gr
słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
Odwołującego - Wykonawcę R. Z., prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ermed R. Z., (ul. Kolonijna 5, 85-470
Bydgoszcz)
tytułem wpisu od odwołania,
zasądza od Odwołującego - Wykonawcy R. Z., prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej Ermed R. Z., (ul.
Kolonijna 5, 85-470 Bydgoszcz)
na rzecz Zamawiającego Szpital Powiatowy im.
prof. Romana Drewsa, (
ul. Żeromskiego 29, 64-800 Chodzież) kwotę 3600 zł 00 gr
(słownie: trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) – stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu uzasadnionych kosztów strony w postaci
wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Pra
wo zamówień
publicznych (Dz.U. z 2015 r. poz. 2164
z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
O
dwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący: ……………………………..
Sygn. akt: KIO 2645/17
UZASADNIENIE
Zamawiający - Szpital Powiatowy im. Romana Drewsa w Chodzieży prowadzi postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiotem jest usługa transportu
sanitarnego.
Ogłoszenie o zamówieniu ukazało się w Biuletynie Zamówień Publicznych pod
numerem 618629-N-2017.
Odwołujący R. Z. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą NZOZ Ermed wniósł
odwołanie i zarzucił Zamawiającemu naruszenie art 90 ust 3 PZP poprzez dokonanie
niewłaściwej oceny wyjaśnień wykonawcy składanych na podstawie art 90 ust 1 PZP wyboru
najkorzystniejszej oferty Wykonawcy, którego oferta podlegała odrzuceniu na podstawie art
89 ust 1 pkt.2 oraz art 89 ust 1 pkt.4 PZP.
Odwołujący wniósł o unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, odrzucenie
oferty Przedsiębiorstwa Handlowo-Usługowego „TS” sp. z o.o. jako niezgodnej z SIWZ oraz
zawierającej rażąco niską cenę za przedmiot zamówienia, zasądzenie kosztów
pos
tępowania na rzecz Odwołującego, w tym w szczególności kosztów zastępstwa
procesowego wykonywanego przez radcę prawnego w kwocie 3.600,00 zł (trzy tysiące
sześćset 00/100) złotych, a także uiszczonych kosztów odwołania.
Odwołujący wskazał, że Zamawiający wybrał ofertę Wykonawcy Przedsiębiorstwo
Handlowo-
Usługowe „TS” sp. z o.o., którego cena była ponad 32% niższa aniżeli średnia
arytmetyczna wszystkich badanych ofert oraz
niższa o 41,78% od średniej arytmetycznej
pozostałych złożonych ofert. Wykonawca złożył wyjaśnienia na podstawie art 90 ust 1 PZP.
Odwołujący wskazał, że Wykonawca nie poparł swoich twierdzeń stosownymi dowodami,
zaś przedstawiona kalkulacja kosztów jest co najmniej niepełna.
Odwołujący wskazał , że w treści wyjaśnień Wykonawca ten powołał się na „strategię
efekty
wnego wykorzystania czasu pracy pracowników oraz formy ich zatrudnienia”. Jednym
z elementów jest „dyżur pełniony w domu”. Wykonawca Przedsiębiorstwo Handlowo-
Usługowe „TS” sp. z o.o. wskazuje także, iż pracownicy wykonujący czynności pochodzą z
miejscowości świadczenia usług bądź bliskiej okolicy - wskazał, iż nie generuje to kosztów
dojazdów do pracy.
Odwołujący zwrócił uwagę, że pozostaje to w sprzeczności z dyżurem domowym, bowiem
każdorazowo pracownicy dojeżdżają do miejsca rozpoczęcia świadczenia usługi, co
generuje koszty -
tych zaś Wykonawca nie wliczył do kalkulacji kosztów.
Wykonawca
Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „TS” sp. z o.o. w treści wyjaśnień
wskazał, że dotychczasowy kontrakt z Zamawiającym stanowi 49% ogólnego przychodu
spółki. Odwołujący zauważył, że nie wliczono do kosztów świadczenia usług proporcjonalnej
do przychodu ilości (49%) tzw. kosztów operacyjnych - obsługi kadrowo-księgowej, kosztów
utrzymania siedziby Wykonawcy, kosztów utrzymania środków łączności.
Ponadto zdaniem Odwołującego przedstawiona sylwetka firmy w siódmym akapicie
wyjaśnień w żaden sposób nie koresponduje z przedmiotem żądania złożenia wyjaśnień, nie
stanowi również gwarancji wykonania zamówienia w przyszłości.
Wykonawca
Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „TS” sp. z o.o. opisał, że do kalkulacji
stawek przyjmuje obowiązujące stawki wynagrodzenia dla pracowników na umowy cywilno -
prawne, umowy zlecenia i umowy o pracę - przyjmując kwotę 16 zł jako koszt pracodawcy.
Odwołujący wskazał, że w odniesieniu do statusu Wykonawcy - podmiot działalności
leczniczej za właściwe do wyliczenia należy przyjąć stawki wynagrodzenia obowiązujące
ustawą z dnia 8 czerwca 2017 o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia
zasadniczego pracowników wykonujących zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach
leczniczych.
W załączniku do oferty Wykonawcy Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „TS”
sp. z o.o.
„Wykaz osób biorących udział w realizacji zamówienia” (str. 15 oferty) Wykonawca
wymienia 7 osób (na 10 zgłoszonych) pełniących zawód i stanowisko medyczne.
Wynagrodzenie ww. osób zgodnie z ustawą stanowi nie mniej niż 0,64% kwoty przeciętnego
miesięcznego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej ustalonej dla poprzedzającego
roku (4277 zł w 2016 roku), co oznacza koszt rzędu 2737,28 za pełen etat dla pracownika
(koszt brutto pracodawcy to 3301,43 - w przeliczeniu na 1h -
19,65 zł.) Tak więc dla 70%
wartości godzin Wykonawca powinien przyjąć powyższą kwotę - nie zaś wynikającą z
ogólnych przepisów (ustawa z dn. 22 lipca 2016- Dz.U 2016 poz. 1265).
Wykonawca
Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „TS” sp. z o.o. przedstawił w
wyjaśnieniach przykładowe kalkulacje wyjazdów określanych jako długich (Chodzież-
Poznań, Chodzież-Piła). Odwołujący wskazał, że nie zostały skalkulowane wyjazdy
stanowiące istotny odsetek realizowanych w ramach umowy - odwozy pacjentów do miejsca
zamieszkania, które nie przekraczają 15 km, a które trwają stosunkowo długo (bowiem czas
trwania transportu dla wykonującego go pracownika rozpoczyna się od dotarcia do siedziby
Z
amawiającego, odebrania pacjenta z oddziału zlecającego transport, następnie jego
przewiezienia/przeniesienia do ambulansu, przejazdu do miejsca docelowego oraz
ponownego przeniesienia/ odprowadzenia do miejsca zamieszkania i powrotu do siedziby
Z
amawiającego).
Odwołujący wskazał także, że Wykonawca Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „TS” sp. z
o.o.
w kosztach transportu nie uwzględnił: kosztów polis OC pojazdów mechanicznych,
kosztów polisy OC podmiotu wykonującego działalność leczniczą, wymiany ogumienia w
pojazdach,
wymiany olejów, płynów eksploatacyjnych, filtrów wymiany klocków i tarcz
hamulcowych,
napraw zawieszenia, układu kierowniczego związanych z eksploatacją
pojazdów na drogach gminnych oraz krajowych kosztów mycia i dezynfekcji pojazdów,
jednora
zowej pościeli, kosztów środków ochrony osobistej osób wykonujących czynności
objęte zamówieniem.
Wykonawca
Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „TS” sp. z o.o. w treści wyjaśnień
wskazał, że dysponuje własnym warsztatem naprawczym. Odwołujący podniósł, ze w tym
zakresie Wykonawca nie przedstawi
ł żadnych dowodów, nie wyliczył kosztów jego
utrzymania w kalkulacji.
Dodatkowo Odwołujący zauważył, że w dokumentacji przetargowej
Wykonawca załączył kserokopię dowodu rejestracyjnego pojazdu, którego termin badania
technicznego upłyną w lipcu 2017 roku, zaś zgodnie z adnotacją odręczną Prezesa PH-U
„TS” sp. z o.o., pojazd ten nie jest dopuszczony do ruchu (od ponad 4 miesięcy), więc uznać
należy, że Wykonawca nie jest w stanie dokonać sprawnie naprawy pojazdu i przywrócenia
do ruchu ambulansu.
Tym samym, w ocenie Odwołującego, wątpliwe jest więc posiadanie
własnej bazy naprawczej lub możliwości finansowych szybkiego usunięcia poważnych
usterek pojazdów i świadczenia usług na właściwym jakościowo poziomie, co stoi w
sprzeczności ze złożonymi wyjaśnieniami.
Odwołujący sformułował także zarzut naruszenia art 89 ust. 1 pkt.2 - planowany sposób
wykonania zamówienia nie jest zgodny z SIWZ. Odwołujący wskazał, że Wykonawca w
treści wyjaśnień wyraźnie stwierdził, że zamierza wykonać część zamówienia niezgodnie z
przedmiotem zam
ówienia opisanego w Załączniku 1a „Opis przedmiotu zamówienia” pkt 2.
,,a) 64 000 km -
usługa wykonywana pojazdem z kierowcą i sanitariuszem lub ratownikiem
medycznym Wykonawcy, b) 9 000 km -
usługa wykonywana pojazdem Zamawiającego z
kierowcą i sanitariuszem lub ratownikiem medycznym Wykonawcy” - a więc zespołami
dwuosobowymi.
W przedstawionej kalkulacji dla transportu krwi oraz transportu POZ wyliczono koszt
osobowy dla jednego pracownika, podczas gdy Zamawiający precyzyjnie wskazuje, iż usługa
ma zostać wykonana zespołami dwuosobowymi (załącznik nr 1a do SIWZ).
Odwołujący argumentował, że złożone wyjaśnienia są gołosłowne i złożone w stopniu
uniemożliwiającym obalenie domniemania wystąpienia ceny rażąco niskiej. Wykonawca
wyjaśnił okoliczności wykonania kalkulacji w sposób ogólnikowy i lakoniczny. Nie sposób
wywieść z nich, że możliwe jest obniżenie ceny do poziomu wskazanego przez Wykonawcę
w złożonej ofercie.
W ocenie Odwołującego na uwagę zasługuje także sposób szacowania wartości zamówienia
przez Zamawiającego - szacunek ten wynosi iloczyn liczby kilometrów planowanych do
wykonania oraz stawki
wynikającej z dotychczasowej umowy. Zamawiający nie dokonał
badania rynku. Dlatego
kwota którą Zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia nie
odzwierciedla rynkow
ej wartości zamówienia. Nawet oferta Wykonawcy, wobec którego
sformułowano zarzut rażąco niskiej ceny, przekroczyła wskazaną kwotę.
Izba ustaliła, że brak jest podstaw do odrzucenia odwołania.
Uwzględniając dokumentację z przedmiotowego postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego, jak również biorąc pod uwagę oświadczenia, stanowiska i
dowody Stron złożone w trakcie rozprawy, Izba ustaliła i zważyła, co następuje.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba stwierdziła, że Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do wniesienia odwołania,
zgodnie z art. 179 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Izba uznała za nieuzasadnione zarzuty podnoszone w treści odwołania.
Na wezwanie Zamawiającego Wykonawca Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe „TS” sp. z
o.o.
(zwany dalej także Wykonawca TS) przedstawił wyjaśnienia. W ich treści przedstawił
okoliczności uzasadniające w jego ocenie wysokość zaoferowanej ceny.
Rażąco niska cena – to cena, za którą nie jest możliwe zrealizowanie zamówienia - czego
Odwołujący nie wykazał. Odwołujący nie wykazał, aby cena zaoferowana przez Wykonawcę
TS,
nie była ceną realną.
Zamawiający dokonując oceny wyjaśnień, dokonuje oceny całości okoliczności. Należy mieć
na uwadze, że Wykonawca TS realizuje już na rzecz Zamawiającego usługę transportu
sanitarnego. Brak jest jakichkolwiek dowodów (na pewno nie przedstawił ich Odwołujący),
aby usługa nie była realizowana prawidłowo, w tym aby nie można było jej realizować z
uwagi na problemy finansowe wykonawcy
, czy też z uwagi na niedoszacowanie kosztów.
Wykonawca TS wskazał w treści wyjaśnień, że dokonał znacznego zwiększenia kwoty
dotychczas realizowanej usługi w stosunku do obecnie składanej oferty (30 %).
Odwołujący nie udowodnił, aby stawki, jakie zaoferował Wykonawca TS, były nieprawidłowe.
Przede wszystkim kwota, którą Odwołujący przyjmował do dokonywania obliczeń (4277 zł tj.
19,65 zł/h), była nieprawidłowa, co Odwołujący przyznał w trakcie rozprawy. Odwołujący
wprawdzie wskazywał nową stawkę za godzinę pracy w wysokości 16,89 zł, jednakże nie
wyjaśnił sposobu kalkulacji takiej stawki. Brak wykazania tej okoliczności, stanowi o tym, że
zarzut dotyczący nieprawidłowych, niezgodnych z ustawą stawek przyjętych przez
Wykonawcę TS, jest bezpodstawny.
Abstrahując od okoliczności, czy usługa transportu sanitarnego, stanowiąca przedmiot
niniejszego zamówienia, zawiera w sobie także konieczność realizacji zadań przypisanych
do zawodów medycznych, należy wskazać, że ustawa, na którą powołał się Odwołujący, o
sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego pracowników wykonujących
zawody medyczne zatrudnionych w podmiotach leczniczych
wprowadza obowiązek
podwyższenia wynagrodzenia pracowników wykonujących zawody medyczne do kwoty
najniższego wynagrodzenia ustalonego zgodnie z przepisami tej ustawy. Jednakże
podkreślić należy, że podwyższenie to nie musi nastąpić jednorazowo, lecz stopniowo do
dnia 31 grudnia 2021 roku. Oznacza to zatem, że nawet przyjmując twierdzenie
Odwołującego, że Wykonawca TS powinien skalkulować wynagrodzenie pracowników w
oparciu o przepisy tej ustawy, to wynagrodzenie to w roku 2018 i 2019 oblicza się według art.
3 ust. 1 pkt 5 b i c, co nie odpowiada kwocie obliczonej przez Odwołującego w odwołaniu. Co
więcej, najniższe wynagrodzenie przewidziane w tej ustawie należy wprowadzić z dniem 1
stycznia 2022 roku, a więc już po okresie realizacji niniejszego zamówienia (tj. 2 lata). Zatem
także z tego powodu nie jest zasadny zarzut Odwołującego co do nieprawidłowości,
niezgodności z ustawą, wysokości stawek wynagrodzenia pracowników przyjętych przez
Wykonawcę TS.
Odwołujący zarzucił, że Wykonawca TS w kosztach transportu nie uwzględnia kosztów
wymiany ogumienia, wymiany olejów i płynów eksploatacyjnych, wymiany klocków itp.
Jednakże Wykonawca TS wskazał, że posiada własny warsztat, w którym dokonuje prostych
napraw
pojazdów, co wpływa na zmniejszenie kosztów. Wykonawca TS przedstawił zatem
wyjaśnienia okoliczności, które w jego ocenie pozwalają zmniejszyć koszty realizacji usługi, a
realizacja napraw we własnym zakresie m.in. jest jak najbardziej taką okolicznością. W
ocenie Izby, Odwołujący przedstawił jedynie wątpliwości, nie zaś dowody, co do posiadania
przez Wykonawcę TS własnej bazy naprawczej i możliwości szybkiego usunięcia usterek
pojazdów. Należy także zauważyć, że naprawy (o których wspomina Odwołujący w treści
odwołania) takie jak wymiana oleju, płynów eksploatacyjnych, filtrów, nie stanowią tak
poważnych napraw, których nie można dokonać na własną rękę np. we własnym warsztacie.
Odwołujący przedstawił szereg okoliczności, dotyczących treści wyjaśnień Wykonawcy TS,
jednakże z twierdzeń Odwołującego wynika, że nie ocenił on tych wyjaśnień obiektywnie.
Odwołujący pominął znaczący zysk, jaki wskazał przy każdej z kalkulowanych pozycji
Wykonawca TS
– rzędu 30, 40 i 50 procent, który znacząco przekracza koszty
poszczególnych usług.
Izba miała na uwadze okoliczność, że Wykonawca TS nie przedstawił całkowitej kalkulacji
ceny
– ograniczając się do przedstawienia kalkulacji jedynie przykładowych. Destynacja
wyjazdów może być bowiem różna. Tym samym, trudno przyznać rację Odwołującemu, że
oferta Wykonawcy TS
jest niezgodna z treścią SIWZ, tym bardziej, że z formularza
ofertowego złożonego przez Wykonawcę TS wynika zaoferowanie usługi zgodnie z
wymaganiami Zamawiającego – usługa wykonywana pojazdem własnym lub Zamawiającego
z kierowcą i sanitariuszem lub pracownikiem medycznym wykonawcy. Ponadto, jak
wskazano, nawet dla usługi transportu krwi kwota zysku znacząco przekracza kwotę
realizacji tej usługi, czy samo wynagrodzenie pracownika w tym zakresie.
Odwołujący zarzucił także nieuwzględnienie przez Wykonawcę TS kosztów ubezpieczenia
pojazdów OC. Jednakże Izba miała na uwadze fakt, że Wykonawca TS załączył do oferty
dokument takiego ubezpieczenia, co dowodzi, że przy kwocie znacznie mniejszej
(realizowanej dotychczas usługi) Wykonawca TS jest w stanie zakupić OC, bez jakichkolwiek
strat finansowych.
W ocenie Izby,
Odwołujący nie wykazał, że stawki proponowane przez Wykonawcę TS są
nierealne i nie jest możliwe zrealizowanie usługi przy ich przyjęciu. Tym samym, w ocenie
Izby, zarzuty odnoszone przez
Odwołującego nie zasługują na uwzględnienie.
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania. Na podstawie § 5
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości oraz
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2010 r., Nr 41, poz. 238 ze zm.) do kosztów
postępowania odwoławczego Izba zaliczyła w całości uiszczony wpis, zgodnie z § 3 pkt 1
rozporządzenia.
Przewodniczący:
………………………………