KIO 44/17 WYROK dnia 17 stycznia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 44/17 
 

WYROK 

z dnia 17 stycznia 2017 r. 

 
Krajowa Izba Odwoławcza
   -   w składzie: 

 
Przewodnicz
ący:      Ryszard Tetzlaff  
 

Protokolant:             Aneta Górniak  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu

  17  stycznia  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu 

4  stycznia  2017  r.  przez 

wykonawcę 

LEMA SPÓŁKA JAWNA M. L., M. M., ul. Grochowska, nr 49, 60-332 Poznań w 

postępowaniu  prowadzonym  przez 

Wielkopolski  Zarząd  Melioracji  i  Urządzeń  Wodnych 

w  Poznaniu,  Rejonowy  Oddział  Ostrów  Wielkopolski,  ul.  Dąbrowskiego  9,  63  -  400 
Ostrów Wielkopolski 

przy  udziale  wykonawcy 

Hydrowodkan  Sp.  z  o.o.,  ul.  Zodiakowa  15,  61-244  Poznań 

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego 

orzeka: 

1. oddala odwołanie 

2. kosztami postępowania obciąża

 LEMA SPÓŁKA JAWNA M. L., M. M., ul. Grochowska, nr 

49, 60-332 Poznań i:   

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

7  500  zł  00  gr 

(słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę 

LEMA  SPÓŁKA  JAWNA  M.  L.,  M.  M.,  ul.  Grochowska,  nr  49,  60-332  Poznań 

tytułem wpisu od odwołania. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  -  Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  22  grudnia  2015  r.  poz.  2164  z  późn.  zm.)  na  niniejszy  wyrok  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego 

w Kaliszu.  

Przewodniczący: 

………………………………


Sygn. akt: KIO 44/17 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie  o  udzielnie  zamówienia  publicznego  z  możliwością  składnia  ofert 

częściowych  prowadzone  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn,:  „Wykonywanie  bieżącej 

konserwacji,  eksploatacji  i  utrzymania  urządzeń  melioracji  podstawowych”,  znak 

postępowania: EUM.3520/PN-4/20I6, zostało wszczęte ogłoszeniem w Biuletynie Zamówień 

Publicznych Nr 359969 - 2016, data zamieszczenia 06.12.2016 r., przez Wielkopolski Zarząd 

Melioracji  i  Urządzeń  Wodnych  w  Poznaniu,  Rejonowy  Oddział  Ostrów  Wielkopolski,                      

ul. Dąbrowskiego 9, 63 - 400 Ostrów Wielkopolski zwany dalej: „Zamawiającym”.  

W  dniu  30.12.2016  r.  (e-mailem)  Zamawiający  poinformował  o  odrzuceniu  oferty               

w cz. 10, a 02.01.2017 r. (e-mailem) w cz. 2 i 9 – na podstawie art. 89 ust.1 pkt 4 w zw. z art. 

90  ust.  3  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  22 

grudnia 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.) zwanej dalej: „Pzp” – LEMA SPÓŁKA JAWNA M. L., 

M. M., ul. Grochowska, nr 49, 60-332 Poznań zwanej dalej: „LEMA SPÓŁKA JAWNA M. L., 
M. M.
 albo „Odwołującym” oraz wyborze oferty Hydrowodkan Sp. z o.o., ul. Zodiakowa 15, 

61-244 Poznań  zwane dalej:  „Hydrowodkan Sp. z  o.o.” albo  „Przystępującym”  w cz. 10 i 2,  

w cz. 9 o unieważnieniu postępowania na podstawie art. 93 ust.1 pkt 1 Pzp. 

W dniu 04.01.2017 r. (wpływ bezpośredni do Prezesa KIO) LEMA SPÓŁKA JAWNA 

M. L., M. M. wniosło odwołanie na w/w czynność z 30.12.2016 r. oraz 02.01.2017 r. Kopie 

odwołania  Zamawiający  otrzymał  w  dniu  03.01.2017  r.  (e-mailem).  Zaskarżonym 

czynnościom zarzucił naruszenie przepisów : 

1)  art. 7 ust. 1, art. 90 ust. 1 i 2, art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 oraz art. 91 ust. 1 

Pzp  -  poprzez  odrzucenie  oferty  Wykonawcy,  pomimo  braku  przesłanek  do  jej  odrzucenia 

(cz. 2, 9, 10) oraz w konsekwencji dokonanie wadliwego wyboru oferty innego Wykonawcy, 

która  nie  była  najkorzystniejsza  (cz.  2  i  10),  zaniechanie  dokonania  wyboru  oferty 

Wykonawcy  jako  najkorzystniejszej  i  w  konsekwencji  wadliwe  unieważnienie  postępowania 

(cz. nr 9) 

2)  art. 24 aa ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 91 i 92 Pzp, poprzez odrzucenie oferty Wykonawcy 

oraz  zaniechanie  wyboru  oferty  Wykonawcy  ocenionej  jako  najkorzystniejszej,  pomimo,  iż 

wobec zastosowania trybu przewidzianego w art. 24 aa ust. 1 Pzp, tj. dokonania oceny ofert, 

ustalenia  braku  podstaw  wykluczenia  Wykonawcy,  oraz  spełnienia  warunków  udziału                 

w postępowaniu przez Wykonawcę, a także pomimo braku uchylania się przez Wykonawcę 

od zawarcia umowy, oferta Wykonawcy została  odrzucona (cz. 9 i 10). Wnosił o nakazanie 

Zamawiającemu: 


1)  ponownej oceny oferty; 

2)  uznania, iż oferta Wykonawcy nie podlega odrzuceniu; 

3)  ponownego  dokonania  wyboru  oferty  najkorzystniejszej;  -  w  zakresie  cz.  2,  9  i  10 

zamówienia. 

4)  zasądzenie  od  Zamawiającego  na  rzecz  Wykonawcy  zwrotu  kosztów  postępowania,                

w  tym  wpisu  od  odwołania  oraz  kosztów  zastępstwa  procesowego  w  postępowaniu  przez 

Izbą; 

Zamówieniem  numer  EUM.3520/PN-4/2016  Zamawiający,  ogłosił  postępowanie                

w sprawie „Wykonywanie bieżącej konserwacji, eksploatacji i utrzymania urządzeń melioracji 

podstawowych”  prowadzone  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  podzielonego  na  11 

części, m.in. obejmujące części: 

a)  Część nr 2 - Zbiornik wodny Murowaniec - obiekt numer 901/2 

b)  Część nr 9 - Budowle piętrzące na terenie Inspektoratu Kalisz-Obiekt numer 901/9 

c)  Część nr 10 - Budowle piętrzące na terenie Inspektoratu Kępno - Obiekt numer 901/10. 

Przedmiot zamówienia stanowią usługi w rozumieniu odnośnych przepisów. Wartość 

zamówienia nie przekracza progu unijnego określonego odrębnymi przepisami. Wykonawca 

przystąpił do postępowania, terminowo (w dniu 14.12.2016 r.) złożył spełniającą wymagania 

formalne ofertę co do cz. 1,2, 9,10,11 oraz uiścił wymagane wadium. Zamawiający dopuścił 

w  warunkach  przetargu  komunikację  przy  użyciu  środków  komunikacji  elektronicznej.               

W punkcie 5.7 SIWZ, Zamawiający wskazał, iż zastosuje tryb oceny ofert przewidziany w art. 

24  aa  ust.1  Pzp  (okoliczności  bezsporne).  W  dniu  14.12.2016  r.,  Zamawiający  dokonał 

otwarcia ofert. W dniu 15.12.2016 r. Zamawiający wezwał Wykonawcę do złożenia wyjaśnień 

w zakresie zaoferowanej w ofercie ceny. W dniu 16.12.2016 r. Wykonawca złożył wymagane 

wyjaśnienia  (e  -  mailem  oraz  pocztą  tradycyjną  listem  poleconym).  W  dniu  20.12.2016  r. 

Zamawiający  wezwał  Wykonawcę,  jako  Wykonawcę,  którego  oferta  została  uznana  za 

najkorzystniejszą (na co wskazuje treść wezwania i odwołanie do pkt 5.8 SIWZ oraz art. 26 

ust.  2  Pzp),  do  złożenia  aktualnych  na  dzień  złożenia  oświadczeń  i  dokumentów 

potwierdzających  spełnienie  warunków  udziału  w  postępowaniu,  spełnienia  wymagań 

Zamawiającego  przez  oferowane  usługi,  brak  podstaw  do  wykluczenia.  Oznacza  to,  iż 

Zamawiający, zgodnie z art. 24 aa Pzp, dokonał oceny ofert i wyboru oferty Wykonawcy jako 

oferty najkorzystniejszej. W konsekwencji, w przypadku wykonania wezwania, Zamawiający - 

wobec  braku  przesłanek  określonych  w  art.  24  aa  ust.  2  Pzp,  powinien  wybrać  ofertę 

Wykonawcy  oraz  zawrzeć  z  Wykonawca  umowę.  Wykonawca  udzielił  odpowiedzi  na 

wezwanie,  przedkładając  je  osobiście  w  siedzibie  Zamawiającego.  Skuteczne  wykonanie 

wezwania, potwierdza fakt braku wykluczenia Wykonawcy. 

W  dniu  30.12.2016  r.  Zamawiający  poinformował  Wykonawcę  o  wyborze 

najkorzystniejszej oferty na cz nr 10. Z informacji tej wynika, iż Zamawiający odrzucił ofertę 


Wykonawcy,  oraz  dokonał  wyboru  innej  oferty  jako  najkorzystniejszej.  Jako  przyczynę 

odrzucenia oferty Wykonawcy, Zamawiający wskazał, iż: „zaproponowana przez Wykonawcę 

cena  brutto  roboczogodziny  nie  gwarantuje  osiągnięcia  ustawowego  minimalnego 
wynagrodzenia  zatrudnionych  pracowników  wynikaj
ącego  z  ustawy  z  dnia  10  października 
2002  r.  o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  prac
ę  (...)  oraz  rozporządzenia  Rady  Ministrów               
z dnia 9 wrze
śnia 2016 r. w sprawie minimalnego wynagrodzenia  za prace w 2017 r. (...)”.            

W  dniu  02.01.2017  r.  Zamawiający  poinformował Wykonawcę  o  wyborze  najkorzystniejszej 

oferty na cz. nr 2. Z informacji tej wynika, iż Zamawiający odrzucił ofertę Wykonawcy, oraz 

dokonał  wyboru  innej  oferty  jako  najkorzystniejszej.  Jako  przyczynę  odrzucenia  oferty 

Wykonawcy,  Zamawiający  wskazał,  iż:  „zaproponowana  przez  Wykonawcę  cena  brutto 

roboczogodziny  nie  gwarantuje  osiągnięcia  ustawowego  minimalnego  wynagrodzenia 
zatrudnionych  pracowników  wynikaj
ącego  z  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.                       
o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  prac
ę  (...)  oraz  rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia                     
9 wrze
śnia 2016 r. w sprawie minimalnego wynagrodzenia za prace w 2017 r. (...)”. Ponadto, 

w dniu 02.01.2017 r. Zamawiający poinformował Wykonawcę o unieważnieniu postępowania 

na  cz.  nr  9  oraz  odrzuceniu  oferty  Wykonawcy.  Jako  przyczynę  odrzucenia  oferty 

Wykonawcy,  Zamawiający  wskazał,  iż:  „zaproponowana  przez  Wykonawcę  cena  brutto 

roboczogodziny  nie  gwarantuje  osiągnięcia  ustawowego  minimalnego  wynagrodzenia 
zatrudnionych  pracowników  wynikaj
ącego  z  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.                              
o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  prac
ę  (...)  oraz  rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia  9 
wrze
śnia 2016 r. w sprawie minimalnego wynagrodzenia za prace w 2017 r. (...)”. W ocenie 

Wykonawcy, Zamawiający naruszył: 

1)   art. 7 ust. 1, art. 90 ust. 1 i 2, art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 oraz art. 91 ust. 1 

Pzp  -  poprzez  odrzucenie  oferty  Wykonawcy,  pomimo  braku  przesłanek  do  jej  odrzucenia 

(cz. 2, 9, 10) oraz w konsekwencji dokonanie wadliwego wyboru oferty innego Wykonawcy, 

która  nie  była  najkorzystniejsza  (cz.  2  i  10),  zaniechanie  dokonania  wyboru  oferty 

Wykonawcy  jako  najkorzystniejszej  i  wadliwe  unieważnienie  postępowania  (cz.  nr  9). 

Podkreślił, iż zasadniczo zarzut odwołania w tym zakresie dotyczy niezasadnego odrzucenia 

oferty Wykonawcy. Wskazana przez Zamawiającego przyczyna, tj. iż: „zaproponowana przez 

Wykonawcę  cena  brutto  roboczogodziny  nie  gwarantuje  osiągnięcia  ustawowego 
minimalnego  wynagrodzenia  zatrudnionych  pracowników  wynikaj
ącego  z  ustawy  z  dnia  10 
pa
ździernika 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (...) oraz rozporządzenia Rady 
Ministrów z dnia 9 wrze
śnia 2016 r. w sprawie minimalnego wynagrodzenia za pracę  w 2017 
r: (...)”
 nie stanowi uzasadnionej przyczyny odrzucenia oferty. Problemem tym zajmowała się 

już  KIO  w  postępowaniu  sygn.  akt:  KIO  1624/16,  zakończonym  wyrokiem  KIO                          

z  15.09.2016  r.  Podobnie  jak  w  sprawie  zakończonej  wydaniem  w/w  wyroku  KIO,  tak                   

w  sprawie  niniejszej,  okoliczności  przedstawione  przez  Zamawiającego  w  uzasadnieniu 


faktycznym  odrzucenia  oferty  nie  uprawniają  do  tezy,  że  oferta  Wykonawcy  podlegała 

odrzuceniu. 

Jedynym 

argumentem 

przedstawionym 

przez 

Zamawiającego, 

jest 

przedstawienie  przez  Wykonawcę  kalkulacji  ceny  z  uwzględnieniem  -  płacy  minimalnej 

obowiązującej  w  2016  r.,  tj.  nie  przedstawienie  kalkulacji  w  ofercie,  uwzględniającej  stawki 

przewidziane na rok 2017. Należy bowiem zwrócić uwagę, iż w momencie składania oferty, 

obowiązywała  stawka  minimalna  wynagrodzenia  uwzględniona  przez  Wykonawcę,                      

a  wysokość  płacy  minimalnej  na  rok  przyszły,  czego  nie  sposób  wykluczyć,  wobec 

możliwości  dokonania  nawet  tuż  przed  początkiem  roku  zmian  stanu  prawnego,  albo  też 

zmian w jego trakcie, nie mogła stanowić uzasadnionej podstawy ustalania kosztorysu. 

2)  art. 24 aa ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 91 i 92 Pzp, poprzez odrzucenie oferty Wykonawcy 

oraz  zaniechanie  wyboru-oferty  Wykonawcy  ocenionej  jako  najkorzystniejszej,  pomimo,  iż 

wobec zastosowania trybu przewidzianego w art. 24 aa ust. 1 Pzp, tj. dokonania oceny ofert, 

ustalenia  braku  podstaw  wykluczenia  Wykonawcy,  oraz  spełnienia  warunków  udziału                         

w postępowaniu przez Wykonawcę, a także pomimo braku uchylania się przez Wykonawcę 

od  zawarcia  umowy,  oferta  Wykonawcy  została  odrzucona  (cz.  9  i  10  zamówienia). 

Podkreślił,  iż  zastosowanie  trybu  szczególnego,  przewidzianego  w  art.  24  aa  Pzp, 

uniemożliwiało  odrzucenie  oferty  po  dokonaniu  jej  oceny  jako  najkorzystniejszej.  Dopiero 

bowiem w przypadku nieuczynienia przez Wykonawcę zadość wezwaniu do przedstawienia 

informacji i dokumentów (art. 26 ust. 2 Pzp), Zamawiający byłby uprawniony do wykluczenia 

Wykonawcy. Skoro bowiem oferta Wykonawcy nie podlegała odrzuceniu na etapie oceny, to 

w wypadku wykonania wezwania, konsekwentnie, zgodnie z art. 24 aa ust. 2 Pzp a contrario, 

Zamawiający  powinien  prowadzić  postępowanie  w  dalszym  ciągu  i  dokonać  ostatecznego 

wyboru  oferty  Wykonawcy  jako  najkorzystniejszej  i  nie  podlegającej  wykluczeniu,                         

a  w  ostateczności  zawrzeć  z  Wykonawcą  umowę.  Wykonawca  posiada  interes  prawny                   

w  złożeniu  odwołania  ponieważ  w  przypadku  nie  odrzucenia  jego  oferty,  oferta 

Odwołującego  się  Wykonawcy  zostałaby  uznana  za  najkorzystniejszą.  Potwierdza  to  fakt 

uznania jego oferty za najkorzystniejszą w trybie art. 24 aa Pzp. 

Zamawiający w dniu 04.01.2017 r. (e-mailem) wraz kopią odwołania, w trybie art. 185 

ust.1  Pzp,  wezwał  uczestników  postępowania  przetargowego  do  wzięcia  udziału  

w postępowaniu odwoławczym.  

W  dniu  05.01.2017  r.  (wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem  cyfrowym  za  pośrednictwem  elektronicznej  skrzynki  podawczej)  przez 

Hydrowodkan  Sp.  z  o.o.  zgłosiła  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Zamawiającego  wnosząc  o  oddalenie  odwołania  w  całości.

  Kopia  zgłoszenia  została 

przekazana Zamawiającemu oraz Odwołującemu.  


W  dniu  13.01.2017  r.(faxem  i  e-mailem),  a  16.01.2017  r.  (wpływ  bezpośredni  do 

Prezesa KIO) Zamawiający  wobec  wniesienia odwołanie do Prezesa KIO wniósł na piśmie,  

w trybie art. 186 ust. 1 Pzp, odpowiedź na odwołanie, w której wnosił o oddalenie w całości 

odwołania. Kopia nie została przekazana Odwołującemu ani Przystępującemu z uwagi na ich 

nieobecność  na  posiedzeniu  i  rozprawie.  Jak  wskazuje  Wykonawca  „zasadniczo  zarzut 

odwołania  w  tym  zakresie  dotyczy  niezasadnego  odrzucenia  oferty  wykonawcy"

Niezasadność  ta  ma  wynikać  z  przyczyny  podanej  przez  Zamawiającego  w  uzasadnieniu 

informacji o odrzuceniu oferty tj., że: „zaproponowana przez Wykonawcę cena brutto roboczo 

godziny nie gwarantuje osiągnięcia ustawowego minimalnego wynagrodzenia zatrudnionych 
pracowników  wynikaj
ącego  z  ustawy  z  dnia  10  października  2002  r.  o  minimalnym 
wynagrodzeniu  za  prac
ę  oraz  rozporządzenia  Rady  Ministrów  z  dnia  9  września  2016  r.              
w  sprawie  minimalnego  wynagrodzenia  za  prace  w  2017  r.  (...)"
  Tezę  o  niezasadności 

Wykonawca  wspiera  przywołaniem  wyroku  KIO  z  15.09.2016  r.  w  postępowaniu  sygn.  akt: 

KIO  1624/16.  Na  jego  podstawie  wywodzi,  że  mógł  pominąć  w  kalkulacji  ceny  stawkę 

minimalną przewidzianą na rok 2017. Stanowisko Wykonawcy nie znajduje oparcia w treści 

uzasadnienia  przywołanego  przez  niego  wyroku  KIO. W  okolicznościach  sprawy  sygn.  akt: 

KIO 1624/16 wykonawca sporządzając ofertę oraz składając wyjaśnienia nie znał wysokości 

przyszłej  płacy  minimalnej.  Wartości  tej  nie  znał  również  Zamawiający  podczas  rozprawy. 

Tymczasem  w  niniejszej  sprawie  zarówno  Zamawiający  jak  i  Wykonawca  taką  wiedzę 

posiadali  albo  (w  odniesieniu  do  Wykonawcy)  mogli  i  powinni  posiadać.  Odwołujący                      

w  niniejszej  sprawie  przywołując  wyrok  w  sprawie  sygn.  akt:  KIO  1624/16  KIO  zupełnie 

pominął,  że  wyrok  został  wydany  w  dniu  15.09.2016  r.  Tymczasem  ustawa  z  dnia  22  lipca 

2016  r.  o  zmianie  ustawy  o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę  oraz  niektórych  innych 

ustaw  została  opublikowana  w  Dzienniku  Ustaw  -  dnia  17  sierpnia  2016  r.,  a  akty 

wykonawcze w postaci Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 września 2016 r. w sprawie 

wysokości  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  w  2017  r.  (Dz.  U.  z  2016  poz.  1456)  -  13 

września  2016  r.  oraz  Obwieszczenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  21  września  2016  r.           

w  sprawie  wysokości  minimalnej  stawki  godzinowej  w  2017  r.  (M.P.  nr  934)  -  27  września 

2016 r. Zasadnie zatem skład orzekający KIO w przywołanej sprawie uznał, że „nie sposób 

wymagać  od  wykonawcy,  aby  przedstawił  sposób  kalkulacji  ceny  z  uwzględnieniem 
nieznanej  wysoko
ści  płacy  minimalnej".  Natomiast  zupełnie  niezasadnie  powyższą 

konstatację odniósł do siebie odwołujący się w niniejszej sprawie. W jego bowiem przypadku 

stawki  minimalne  na  rok  2017,  kiedy  nastąpić  ma  realizacja  zamówienia,  były  znane  gdy 

przystępował  do  kalkulacji,  a  znowelizowany  w  myśl  art.  4  ustawy  o  zmianie  ustawy                     

o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  pracę  oraz  niektórych  innych  ustaw,  art.  90  ust.  1  Pzp  - 

wszedł w życie 1 września 2016 r., zaś przepis wprowadzający minimalną stawkę godzinową 

w  2017  r.  na  mocy  art.  7  w/w  ustawy  wszedł  w  życie  -  17  sierpnia  2016  r.  A  zatem                           


w okolicznościach niniejszej sprawy koszty (osobowe) związane z wykonaniem zamówienia 

były  w  dniu  składania  ofert  (a  nawet  daleko  wcześniej)  nie  tylko  możliwe  do  przewidzenia,     

ale  wręcz  konieczne  do  oszacowania  tak,  aby Wykonawca  prawidłowo  wypełnił  dyspozycję 

art.90 ust. 1 Pzp. W świetle powyższego zupełnie nietrafione są argumenty Wykonawcy, że                             

w momencie składania oferty obowiązywała stawka minimalna wynagrodzenia uwzględniona 

przez Wykonawcę,  jak również,  że  nie  można  było  wykluczyć,  nawet  tuż  przed  początkiem 

roku zmian stanu prawnego. Powyższe argumenty nie mogą się ostać wobec przywołanych 

wyżej 

przepisów 

nakładających 

na 

wykonawców 

obowiązek 

kalkulowania 

cen                                

z  uwzględnieniem  w  kosztach  pracy  stawek  na  2017  r.  Zamawiający  podnosi  przy  tym,  że 

Wykonawca  nie  podjął  skutecznej  próby  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej 

ceny, mimo pominięcia przez niego w/w zasad kalkulacji ceny (art.90 ust. 2 Pzp) 

Celem  przyświecającym  regulacji  art.24aa  Pzp  jest  maksymalne  przyspieszenie 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego.  Mając  powyższe  na  względzie 

Zamawiający,  przewidział  w  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  możliwość 

skorzystania  z  procedury  odwróconej  tj.  dokonania  oceny  ofert  a  następnie  zbadania  czy 

wykonawca,  którego  oferta  została  oceniona  (ale  nie  wybrana)  jako  najkorzystniejsza  nie 

podlega  wykluczeniu.  W  okolicznościach  niniejszej  sprawy  Zamawiający  wezwał 

odwołującego  się  Wykonawcę  do  złożenia  dokumentów  w  celu  wykazania  spełniania 

warunków udziału w postępowaniu i braku podstaw wykluczenia w odniesieniu do części nr 

9, 10 oraz 11, która nie jest przedmiotem odwołania i  w odniesieniu do  której Zamawiający 

udzielił  Wykonawcy  zamówienia.  Wykonawca  z  okoliczności  wezwania  wywodzi  na 

podstawie wnioskowania a contrario z art. 24aa ust.2 Pzp, że Zamawiający zobligowany był 

niejako z automatu dokonać wyboru oferty Wykonawcy jako najkorzystniejszej. Tymczasem, 

co  jest  zgodne  ze  stanowiskiem  UZP 

/vide: 

https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/interpretacia-

przepisow/pytania-i-odpowiedzi-dotyczace-nowelizacii-ustawy-prawo-zamowien-publicznych/kwalifikacja-

podmiotowa-wykonawcow

,  należy  rozróżnić  proces  dokonywania  faktycznej  oceny  ofert  przez 

zamawiającego  od  formalnej  czynności  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego,  jaką  jest  wybór  najkorzystniejszej  oferty,  o  której  zamawiający  informuje 

pozostałych  wykonawców,  stosownie  do  art.  92  ust.  1  pkt  1  Pzp.  Okoliczność,  że 

Zamawiający znalazł się w posiadaniu dokumentów kwalifikacji podmiotowej Wykonawcy nie 

determinuje,  że  tym  samym  był  zobligowany  do  wyboru  jego  oferty  w  sytuacji  wystąpienia 

bezwzględnej przesłanki do jej odrzucenia (vide: Zamawiający odrzuca ... - art.89 ust. 1 pkt. 

4  i  art.  90  ust.3  Pzp).  Katalog  przesłanek  odrzucenia  oferty  jest  zamknięty  co  oznacza 

między innymi, że  w przypadku zaistnienia którejkolwiek z okoliczności  z art. 89 ust. 1 Pzp 

zamawiający  jest  zobowiązany  do  odrzucenia  danej  oferty.  W  przeciwnym  bowiem  razie 

dopuści się naruszenia zasady równego traktowania wykonawców wyrażonej w art. 7 ust. 1 

Pzp,  co  może  zostać  zakwalifikowane  jako  czyn  nieuczciwej  konkurencji.  W  tej  sytuacji 


Zamawiający  w  okolicznościach  niniejszej  sprawy  w  sposób  zasadny  odrzucił  ofertę 

Wykonawcy  jako,  że  był  do  tego  zobligowany  i  nie  dokonał  jej  ostatecznego  wyboru  jako 

najkorzystniejszej. 

W  dniu    16.01.2017  r.  (wpływ  do  Prezesa  KIO  w  wersji  elektronicznej  podpisane 

podpisem cyfrowym za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej) Hydrowodkan Sp. 

z o.o. wniosło pismo Przystępującego wnosząc o oddalenie odwołania. Kopia pisma została 

przekazana Zamawiającemu.  

[zarzut  zaniechania  wyboru  oferty  Odwołującego  ocenionej  jako  najkorzystniejszej] 

Niniejsze postępowanie toczy się w trybie procedury odwróconej, unormowanej w art. 24aa 

Pzp.  Procedura  ta  pozwala  Zamawiającemu  na  ocenę  w  pierwszej  kolejności  ofert 

wykonawców,  a  dopiero  po  sklasyfikowaniu  tych  ofert,  weryfikacji,  czy  wykonawca,  którego 

oferta  została  uznana  za  najkorzystniejszą,  nie  podlega  wykluczeniu.  Odwołujący  został 

wezwany,  w  trybie  art.  26  ust.  2  Pzp,  do  uzupełnienia  określonych  oświadczeń                             

i  dokumentów,  co  potwierdzało,  że  oferta  tego  wykonawcy  została  najwyżej  oceniona. 

Jednakże należy odróżnić ocenę oferty od wyboru oferty najkorzystniejszej. Czynność oceny 

oferty  jest  bowiem  elementem  szerszego  procesu  stanowiącego  wybieranie  oferty.  Wybór 

oferty  jest  zaś  zakończeniem  tego  procesu.  W  procedurze  odwróconej,  dokonanie  oceny 

danej  oferty  jako  najkorzystniejszej  nie  oznacza  jeszcze,  że  wykonawca  ten  uzyska 

zamówienie.  Umowę  o  udzielenie  zamówienia  zawiera  się  bowiem  z  wykonawcą,  którego 

oferta  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza,  a  jednocześnie  wybór  ten  nie  został 

zaskarżony  (a  więc  jest  -  niejako  -  „prawomocny").  Sam  fakt  oceny  oferty  wykonawcy  jako 

oferty  najkorzystniejszej  nie  niesie  jeszcze  za  sobą  żadnych  konsekwencji  prawnych,                

a  w  szczególności  nie  wiąże  w  żaden  sposób  Zamawiającego.  W  szczególności  nie  do 

przyjęcia  jest  stawiana  przez  Odwołującego  teza,  jakoby  po  dokonaniu  oceny  oferty  jako 

najkorzystniejszej  i  wezwaniu  wykonawcy  do  uzupełniania  dokumentów,  odrzucenie  jego 

oferty lub wykluczenie go z postępowania mogło nastąpić wyłącznie w wypadku wskazanym 

w  art.  24aa  ust.  2  Pzp,  tj.  uchylania  się  od  zawarcia  umowy,  czy  też  braku  wniesienia 

zabezpieczenia  należytego  wykonania  umowy.  Zamawiający  może  wszak  uzyskać 

informacje  o  podstawie  odrzucenia  oferty/  wykluczenia  wykonawcy  dopiero  z  dokumentów 

dostarczanych  przez  wykonawcę  w  trybie  art.  26  ust.  2  Pzp.  Na  podstawie  oświadczeń 

zawartych  w  Jednolitym  Europejskim  Dokumencie  Zamówienia  (lub  ekwiwalentnym 

oświadczeniu  w  zamówieniach  podprogowych),  Zamawiający  może  nie  mieć  bowiem 

podstaw  do  odrzucenia  oferty  wykonawcy,  a  podstawy  te  mogą  ujawnić  się  dopiero  po 

weryfikacji  dokumentów  i  ujawnieniu,  że  oświadczenia  wykonawcy  nie  odpowiadają 

prawdzie.  Oczywistym  jest  więc,  że  uprawnienie  Zamawiającego  do  odrzucenia  oferty  czy 

wykluczenia  wykonawcy  nie  wygasa  wraz  z  wezwaniem  podmiotu,  którego  oferta  została 


najwyżej  oceniona  do  uzupełnienia  dokumentów.  Wynika  to  przede  wszystkim  z  faktu,  że 

możliwość realnej weryfikacji spełniania przez wykonawcę wymogów SIWZ przed złożeniem 

wszystkich  dokumentów  jest  mocno  ograniczona.  Po  drugie  jednak,  wynika  to  także                       

z  wykładni  systemowej.  W  orzecznictwie  i  doktrynie  ugruntowana  jest  wykładnia,  że 

Zamawiający  może  w  każdym  momencie,  aż  do  zakończenia  postępowania,  unieważnić 

swoją  czynność  dokonaną  niezgodnie  z  ustawą,  a  następnie  czynność  tą  powtórzyć  lub 

zmienić.  Potwierdza  to  przykładowo  wyrok  KIO  z  21.11.2013  r.,  sygn.  akt:  KIO  2591/13, 

zgodnie  z  którym  przyznanie  zamawiającemu  prawa  do  korzystania  z  uprawnienia 

wynikającego  z  art.  93  ustawy  w  odniesieniu  jedynie  do  poszczególnych  czynności 
zamawiaj
ącego  w  tym  postępowaniu,  pozostaje  zgodne  z  celem  tego  postępowania  tj. 
zawarciem zamówienia publicznego. Zgodnie bowiem z art. 1 ustawy ustawa okre
śla zasady 
i  tryb  udzielania  zamówie
ń  publicznych  i  całe  postępowanie  ma  zgodnie  z  art.  2  ust  7a 
ustawy  prowadzi
ć  do  zawarcia  zamówienia  publicznego,  a  nadto  z  mocy  art.  146  ustawy 
umowa ta ma by
ć ważna. Jedną zaś z przesłanek nieważności zamówienia publicznego jest 
dokonanie  przez  zamawiaj
ącego  czynności  lub  zaniechanie  dokonania  czynności                          
w  post
ępowaniu  o  udzielenie  zamówienia,  które  miało  lub  mogło  mieć  wpływ  na  wynik 
post
ępowania.  Stosując  zatem  rozumowanie  reductio  ad  absurdum  w  ocenie  Izby  za 
absurdalne  nale
żałoby  uznać  stanowisko  odwołującego  odmawiające  zastosowania  przy 
wykładni  art.  93  ust  1  ustawy  rozumowania  a  maiori  ad  minus  w  celu  utrzymania  w  mocy 
czynno
ści zamawiającego dokonanej niezgodnie z ustawą (...) Izba wskazuje także na treść 
art.  7  ust.  3  ustawy,  który  stanowi
ą  że  zamówienia  udziela  się  wyłącznie  wykonawcy 
wybranemu  zgodnie  z  przepisami  ustawy,  a  contrario  nie  mo
żna  udzielić  zamówienia 
wykonawcy,  który  został  wybrany  niezgodnie  z  przepisami  ustawy.  
Oczywistym  jest,  że 

Zamawiający może dokonywać innych czynności niż wynikające z ustawy, gdy zmierzają one 

do  osiągnięcia  celu  Pzp.  Celem  tym  jest  zawarcie  umowy  na  realizację  zamówienia 

publicznego  z  wykonawcą,  którego  oferta  została  uznana  za  najkorzystniejszą  zgodnie                 

z  przepisami  ustawy  (tj.  nie  podlega  odrzuceniu,  a  wykonawca  -  wykluczeniu).  Ustawa  ma 

bowiem  służyć  zawieraniu  umów,  a  nie  karaniu  obu  stron  umowy  za  błąd  zamawiającego 

podczas  procedury  postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Skoro  więc  Zamawiający  może 

unieważnić swoją czynność na każdym etapie postępowania (w tym w szczególności może 

unieważnić czynność wyboru oferty najkorzystniejszej), to tym bardziej może zmienić swoją 

pierwotnie  dokonaną  ocenę  ofert  w  trybie  art.  24aa  ust.  1  Pzp  (rozumowanie  a  maiori  ad 

minus).  Przyjęcie  rozumowania  Odwołującego  prowadziłoby  bowiem  do  sytuacji,  w  której                 

w  każdym  wypadku  Zamawiający  (w  braku  przesłanek  z  art.  24aa  ust.  2  Pzp)  musiałby 

dokonać  wyboru  (jako  oferty  najkorzystniejszej)  oferty  wykonawcy,  którego  oferta  została 

pierwotnie oceniona jako najkorzystniejsza w trybie art. 24aa ust. 1 Pzp. Powyższe mogłoby 

prowadzić  do  zawierania  umów  nieważnych,  lub  podlegających  unieważnieniu,                         


a w konsekwencji - sprzeciwiałoby się celowi Pzp. Jak wynika z powyższego, ten argument 

Odwołującego  nie  może  się  ostać  i  zarzuty  odwołania  w  tym  zakresie  powinny  zostać 

oddalone. 

[rażąco niska cena]-  [rozważania ogólne dotyczące rażąco niskiej ceny] 

W  niniejszym  postępowaniu  Zamawiający  skorzystał  z  instytucji  wyjaśnienia 

elementów oferty mających wpływ na cenę (art. 90 ust. 1 Pzp). Skorzystanie z tej procedury 

nakazuje  Zamawiającemu  dokonanie  rzeczywistej  oceny  złożonych  przez  wykonawcę 

wyjaśnień,  nie  może  on  więc  zadowolić  się  samym  faktem  ich  złożenia.  W  niniejszym 

postępowaniu,  ocena  wyjaśnień  złożonych  przez  Odwołującego  była  prawidłowa.  Wskazał, 

ż

e  zastosowanie  procedury  z  art.  90  ust.  1  Pzp,  tworzy  domniemanie,  że  zaproponowana               

w ofercie cena nosi znamiona ceny rażąco niskiej, a zatem dowód na twierdzenie przeciwne 

spoczywa na wykonawcy. Stwierdzenie to wynika nie tylko z dotychczasowego orzecznictwa 

KIO i sądów okręgowych (tak np. wyrok KIO z dnia 12.10.2009 r., (KIO/UZP 1415/09), por. 

także wyrok KIO z dnia 09.05.2013 r., (KIO 934/13), w którym wskazano, że Przepisy art. 90 

ust.  1-3  p.z.p.  stwarzają  domniemanie  ceny  rażąco  niskiej  -  jeżeli  wykonawca  pytany  
o  wyja
śniania  w  tej  kwestii  nie  złoży  wyjaśnień  bądź  wyjaśnienia  te  nie  są  wystarczające, 
jego  oferta  podlega  odrzuceniu.
  Zatem  powstanie  tego  domniemania  skutkuje  tym,  że 

wykonawca wezwany do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 Pzp jeżeli chce je obalić 

musi wykazać, iż zaoferowana przez niego cena nie jest ceną rażąco niską. W tym też celu 

wykonawca musi złożyć takie wyjaśnienia, które jednoznacznie wykażą, że możliwe i realne 

jest rzetelne wykonanie zamówienia  za  zaproponowaną cenę oraz  załączyć potwierdzające 

to dowody. Stąd też w orzecznictwie utrwalił się już jednolity w tym zakresie pogląd, że owe 

wyjaśnienia  muszą  być  konkretne,  odpowiednio  umotywowane  i  odnoszące  się  do  danego 

zamówienia.  Pogląd  taki  nie  tylko,  że  jest  cały  czas  aktualny,  ale  wręcz  został  istotnie 

wzmocniony  nowym  brzmieniem  art.  90  ust.  2  Pzp.  Przykładowo  wskazał  na  następujące 

orzeczenia:  wyrok  KIO  z  dnia  12.10.2009  r.  (KIO/UZP  1415/09)  stwierdzający  „wystąpienie 

do  wykonawcy  w  trybie  art,  90  ust.  1  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  o  wyjaśnienie 
elementów  maj
ących  wpływ  na  wysokość  ceny  stanowi  domniemanie,  że  zaproponowana            
w ofercie cena nosi znamiona ceny ra
żąco niskiej, a zatem dowód na twierdzenie przeciwne 
spoczywa  na  wykonawcy,  który  w  zło
żonych  wyjaśnieniach  winien  wykazać,  że  możliwe  
i  realne  jest  rzetelne  wykonanie  zamówienia  za  zaproponowan
ą  przez  siebie  cenę",  wyrok 

KIO  z  dnia  17.03.2009  r.  KIO  (KIO/UZP  262/09),  wskazujący,  że:  „Skład  orzekający  Izby 

podziela  stanowisko  Sądu  Okręgowego  w  Warszawie,  zawarte  w  przywołanym  przez 
odwołuj
ącego, wyroku z dnia 05.01.2007 r. sygn. V Ca 2214/06, tj. że dla zakwalifikowania 
oferty  do  dalszego  post
ępowania  nie  jest  wystarczające  złożenie  jakichkolwiek  wyjaśnień
lecz wyja
śnień odpowiednio umotywowanych, przekonujących, że zaproponowana oferta nie 
zawiera  ra
żąco  niskiej  ceny.  Uwzględniając  powyższe,  skład  orzekający  Izby  uznał,  ż


zdawkowe,  ogólne  i  uniwersalnej  wręcz  natury  wyjaśnienia  odwołującego  potwierdzają,  ż
oferta  zawiera  ra
żąco  niską  cenę  w  stosunku  do  przedmiotu  zamówienia,  co  obligowało 
zamawiaj
ącego do odrzucenia oferty odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4) ustawy 
Pzp.  Nale
ży  bowiem  uznać,  że  wszczęcie  przez  zamawiającego  procedury  wyjaśniającej 
(niezakwestionowane  w  terminie  przez  odwołuj
ącego)  ustanawia  domniemanie  prawne 
zaoferowania  przez  wzywanego  wykonawc
ę  ceny  rażąco  niskiej.  Wykonawca  przez  swoje 
wyja
śnienia  domniemania  tego  nie  obalił.".  Zauważył,  że  utrwaliło  się  również  

w orzecznictwie stanowisko, że domniemanie rażąco niskiej ceny powoduje dla wykonawcy 

taki skutek, iż musi on je obalić w wyjaśnieniach składanych zamawiającemu w trybie art. 90 

ust. 1 Pzp, tj. w ramach procedury oceny ofert. Jakiekolwiek później przedłożone dowody nie 

powinny  mieć  znaczenia  dla  obowiązku  odrzucenia  oferty  wykonawcy.  W  konsekwencji  

w razie złożenia odwołania na odrzucenie oferty wykonawcy jako oferty zawierającej rażąco 

niską  cenę,  ocenie  podlegać  powinno  to,  czy  zamawiający  dysponując  takimi,  a  nie  innymi 

wyjaśnieniami  i  potwierdzającymi  je  dowodami  prawidłowo  je  ocenił  i  wybrał  ofertę  danego 

wykonawcy. 

[ocena Wyjaśnień Odwołującego]  

Odwołujący odpowiedział na wezwanie Zamawiającego pismem z 16.12.2016 r. (dalej 

jako:  „Wyjaśnienia").  W  odpowiedzi  tej  zawarł  jedynie  ogólne  twierdzenia,  że  przyjęte 

składniki  cenotwórcze  są  prawidłowe,  a  posiadane  doświadczenie  potwierdza  możliwość 

zrealizowania  zamówienia  za  zaoferowaną  kwotę.  Odwołujący  w  żaden  sposób  nie  odniósł 

się  tam  jednak  merytorycznie  do  zapytania  Zamawiającego.  Zamawiający  w  wezwaniu  z 

15.12.2016 r. wskazał bowiem konkretnie, że oczekuje wyjaśnień w zakresie przyjętej stawki 

roboczogodziny, kosztów ogólnych i zysku. Odwołujący nie odniósł się w swojej odpowiedzi 

w  żaden  sposób  do  tych  składników  cenotwórczych.  Wyjaśnienia  Odwołującego 

charakteryzuje tak daleko posunięty stopień ogólności, że mogłyby to być odwołania złożone 

w każdym postępowaniu dla każdej branży. W żaden sposób nie odnoszą się one bowiem do 

charakterystyki  postępowania,  ani  do  szczególnych  atutów  Odwołującego.  Co  więcej, 

wykonawca ten nie przedstawił też żadnych dowodów na to, że oferowana przez niego cena 

została  skalkulowana  w  sposób  prawidłowy.  Skoro  zaś  art.  90  ust.  2  Pzp  stanowi,  że 

obowiązek  wykazania,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny  lub  kosztu  spoczywa  na 

wykonawcy,  to  oczywistym  jest,  że  nie  jest  wystarczające  przedstawienie  twierdzeń 

wykonawcy, lecz że na okoliczność tych twierdzeń należy przedstawić odpowiednie dowody. 

Odwołujący  powyższego  zaniechał.  Wyjaśnienia  nie  udowadniają,  ani  nawet  nie 

uprawdopodabniają,  że  oferta  nie  zawiera  rażąco  niskiej  ceny.  W  konsekwencji,  na 

podstawie  tych  Wyjaśnień,  oferta  Odwołującego  powinna  zostać  -  i  słusznie  została  - 

odrzucona.  Skoro  bowiem  Wyjaśnienia  nie  obaliły  domniemania  rażąco  niskiej  ceny,  to 

odrzucenie oferty Odwołującego było obowiązkiem Zamawiającego. Podkreślił, że sam brak 


wyjaśnień  lub  ich  niewystarczająca  jakość  (np.  zbytnia  ogólnikowość)  jak  i  brak  dowodów 

stanowi  podstawę  do  uznania,  iż  spełniona  została  przesłanka  do  odrzucenia  oferty  na 

podstawie art. 90 ust. 3 Pzp jak i na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 Pzp. KIO trafnie wskazało, 

ż

e:  „Sam  brak  wyjaśnień  lub  niewystarczające  uzasadnienie  wysokości  ceny  wpisują  się 

również  w  treść  hipotezy  normy  prawnej  art.  89  ust.  1  pkt  4  p.z.p."  (tak  wyrok  KIO                           

z 03.04.2013 r., KIO 664/13). 

W  dniu  16.01.2017  r.  (e-mailem)  Odwołujący  poinformował,  że  nie  będzie 

reprezentowany, jednocześnie przekazując dodatkowe stanowisko.  Podnoszę, iż: 

1)  obowiązkiem Wykonawcy jest stosowanie się do przepisów obowiązujących, stąd stawka 

minimalnego  wynagrodzenia  o  pracę,  o  której  mowa  w  art.  90  Pzp,  musi  być  stosowana 

przez Wykonawcę w treści oferty z uwzględnieniem stawki obowiązującej w dacie składania 

oferty; 

2)  oferta uwzględnia również pracę własną wspólników Wykonawcy (osobiste wykonywanie 

czynności pracowniczych przez Wspólników Spółki, którą jest Wykonawca), z czym wiąże się 

brak  konieczności  zapewnienia  im  wynagrodzenia  w  rozumieniu  przepisów  o  minimalnym 

wynagrodzeniu  za  pracę  i  możliwość  świadczenia  pracy  za  wynagrodzeniem  niższym,  niż 

uzyskane, gdyby wiązał ich stosunek pracy lub umowa cywilnoprawna; 

3)  w  związku  z  powyższym,  ekonomiczna  opłacalność  działania  jest  pojęciem  względnym,              

a  ryzyko  ekonomiczne  obciąża  przedsiębiorcę,  który  wykonywać  musi  swoje  obowiązki 

niezależnie od zmian przepisów obowiązujących w momencie składania oferty; 

4)  podnosił  również,  iż  w  minionych  latach,  ten  sam  Zamawiający,  pomimo  analogicznych 

zmian w wysokości stawek wynagrodzenia minimalnego, uwzględniał jako prawidłowe oferty 

Wykonawcy  -  złożone  z  zastosowaniem  właśnie  stawek  minimalnego  wynagrodzenia 

obowiązujących  w  dacie  składania  oferty.  Zmiana  stanowiska  Zamawiającego  w  tym 

zakresie  jest  więc  niezrozumiała.  Uzupełnienie  niniejszego  stanowiska  z  17.01.2017  r.               

(e-mailem) dotarło do składu orzekającego Izby dopiero po zamknięciu rozprawy. 

 
 
Skład  orzekaj
ący  Krajowej  Izby  Odwoławczej  po  zapoznaniu  się  z  przedstawionymi 
poni
żej dowodami, po wysłuchaniu oświadczeń, jak i stanowisk stron (obecny jedynie 
Zamawiaj
ący)  złożonych  ustnie  do  protokołu  w  toku  rozprawy,  ustalił  i  zważył,  co 
nast
ępuje. 

Skład  orzekający  Izby  ustalił,  że  nie  została  wypełniona  żadna  z  przesłanek 

skutkujących odrzuceniem odwołania na podstawie art. 189 ust. 2 Pzp. Odwołujący, którego 


oferta  została  odrzucona  w  cz.  2,  9  i  10,  w  przypadku  potwierdzenia  się  podnoszonych 

zarzutów,  zostanie  przywrócony  do  postępowania  i  ma  szanse  na  uzyskanie  zamówienia                

w cz. 2, 9 i 10.   

Skład  orzekający  Izby  działając  zgodnie  z  art.  190  ust.  7  Pzp  dopuścił  w  niniejszej 

sprawie  dowody  z:  dokumentacji  postępowania  o  zamówienie  publiczne  nadesłanej  przez 

Zamawiającego  do  akt  sprawy  w  kopii  potwierdzonej  za  zgodność  z  oryginałem,  w  tym  

w  szczególności  postanowień  SIWZ,  formularza  ofertowego,  projektu  umowy,  oferty 

Odwołującego  w  tym  kosztorysów  ofertowych  dla  cz.  2,  9  i  10,  informacji  z  otwarcia  ofert                       

z 14.12.2016 r., zbiorczych zestawień ofert dla poszczególnych części – także cz. 2, 9 i 10, 

wezwania  w  trybie  art.  90  ust.  1a  Pzp  z  15.12.2016  r.  do  Odwołującego,  wyjaśnień 

Odwołującego  z  16.12.2016  r.,  wezwania  w  trybie  art.  26  ust.  2  Pzp  z  20.12.2016  r.  do 

Odwołującego,  stosownej  odpowiedzi  Odwołującego  z  22.12.2016  r.,  zawiadomienia                     

o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  i  odrzuceniu  oferty  Odwołującego  dla  cz.  10                             

z  30.12.2016  r.,  oraz  dla  cz.  2  z  02.01.2017  r.,  jak  i  zawiadomienia  o  unieważnieniu 

postępowania i odrzuceniu oferty Odwołującego dla cz. 9 z 02.01.2017 r.   

Przy  rozpoznawaniu  przedmiotowej  sprawy  skład  orzekający  Izby  wziął  pod  uwagę 

także  odwołanie,  odpowiedź  na  odwołanie,  przystąpienie,  pismo  Przystępującego, 

stanowisko  Odwołującego  przekazane  drogą  elektroniczną  16.01.2017  r.  (uzupełniające 

stanowisko  z  17.01.2017  r.  dotarło  do  składu  orzekającego  Izby  dopiero  po  zamknięciu 

rozprawy) stanowiska i oświadczenia stron złożone ustnie do protokołu.  

Odnosząc  się  do  podniesionych  w  treści  odwołania  oraz  podtrzymanych  na 

posiedzeniu  i  rozprawie  zarzutów  stwierdzić  należy,  że  odwołanie  nie  zasługuje  na 

uwzględnienie.  

Odwołujący sformułował w odwołaniu zarzutu naruszenia przez Zamawiającego: 

1)  art. 7 ust. 1, art. 90 ust. 1 i 2, art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 oraz art. 91 ust. 1 

Pzp  -  poprzez  odrzucenie  oferty  Wykonawcy,  pomimo  braku  przesłanek  do  jej  odrzucenia 

(cz. 2, 9, 10) oraz w konsekwencji dokonanie wadliwego wyboru oferty innego Wykonawcy, 

która  nie  była  najkorzystniejsza  (cz.  2  i  10),  zaniechanie  dokonania  wyboru  oferty 

Wykonawcy  jako  najkorzystniejszej  i  w  konsekwencji  wadliwe  unieważnienie  postępowania 

(cz. nr 9) 

2)  art. 24 aa ust. 1 i 2 Pzp w zw. z art. 91 i 92 Pzp, poprzez odrzucenie oferty Wykonawcy 

oraz  zaniechanie  wyboru  oferty  Wykonawcy  ocenionej  jako  najkorzystniejszej,  pomimo,  iż 


wobec zastosowania trybu przewidzianego w art. 24 aa ust. 1 Pzp, tj. dokonania oceny ofert, 

ustalenia  braku  podstaw  wykluczenia  Wykonawcy,  oraz  spełnienia  warunków  udziału                 

w postępowaniu przez Wykonawcę, a także pomimo braku uchylania się przez Wykonawcę 

od zawarcia umowy, oferta Wykonawcy została odrzucona (cz. 9 i 10). 

Izba dokonała następujących ustaleń odnośnie przedmiotowego odwołania: 

W  tym  zakresie,  Izba  przywołuje  treść  postanowień  SIWZ,  projektu  umowy,  oferty 

Odwołującego,  w  tym  kosztorysów  ofertowych  dla  cz.  2,  9  i  10.  Nadto,  wskazuje  na 

wezwania przywołane w odwołaniu - wezwanie w trybie art. 90 ust. 1a Pzp z 15.12.2016 r. do 

Odwołującego oraz wezwanie w trybie art. 26 ust. 2 Pzp z 20.12.2016 r. do Odwołującego. 

Należy  także  przywołać,  udzielone  wyjaśnienia  przez  Odwołującego  z  16.12.2016  r.,  jak                  

i  skuteczną  odpowiedź  Odwołującego  z  22.12.2016  r.  na  wezwanie  w  trybie  art.  26  ust.  2 

Pzp. Odnosząc się do poszczególnych zagadnień w ramach rozpatrywania poszczególnych 

zarzutów.  

Biorąc  pod  uwagę  ustalenia  i  stan  rzeczy  ustalony  w  toku  postępowania  (art.  191 

ust.1  Pzp),  oceniając  wiarygodność  i  moc  dowodową,  po  wszechstronnym  rozważeniu 

zebranego materiału (art. 190 ust. 7 Pzp), Izba stwierdziła co następuje. 

Izba oddaliła zarzut pierwszy. 

W  tym  zakresie  należy  podzielić  stanowisko  wyrażone  przez  Zamawiającego                    

w  odpowiedzi  na  odwołanie.  Odwołujący,  tak  w  odwołaniu,  jak  również  w  stanowisku 

przekazanym drogą elektroniczną 16.01.2017 r. z uwagi na jego nieobecność na rozprawie, 

nie dostrzegł nowelizacji przepisów Pzp, a ściślej art. 90 ust.1 Pzp, jak i art. 142 ust.5 pkt 2 

Pzp, która weszła w życie – 01.09.2016 r. Ze wskazanym dniem bowiem, na podstawie art. 4 

ustawy z dnia 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz 

niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r., poz. 1265) zmianie uległ art. 90 w ust. 1 pkt 1 i art. 

142 w ust. 5 pkt 2 Pzp. Art. 90 ust. 1 pkt 1 Pzp otrzymał następujące brzmienie: 

"1)  oszczędności  metody  wykonania  zamówienia,  wybranych  rozwiązań  technicznych, 

wyjątkowo  sprzyjających  warunków  wykonywania  zamówienia  dostępnych  dla  wykonawcy, 
oryginalno
ści  projektu  wykonawcy,  kosztów  pracy,  których  wartość  przyjęta  do  ustalenia 
ceny nie mo
że być niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę albo minimalnej stawki 
godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  pa
ździernika  2002  r.                
o  minimalnym  wynagrodzeniu  za  prac
ę  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  2008  oraz  z  2016  r.  poz. 
1265);"
, a

art. 142 w ust. 5 pkt 2 Pzp otrzymał następujące brzmienie:


"2)   wysokości  minimalnego  wynagrodzenia  za  pracę  albo  wysokości  minimalnej  stawki 
godzinowej,  ustalonych  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  10  pa
ździernika  2002  r.                           
o minimalnym wynagrodzeniu za prac
ę,". Dodano więc we wskazanych przepisach fragment 

dotyczący  –  „albo  minimalnej  stawki  godzinowej”.  Nadto,  Odwołujący  abstrahował  również, 

ż

e z dniem 17.08.2016 r. (data publikacji - ustawy z dnia 22 lipca 2016 r.) – wszedł w życie 

przepis wprowadzający minimalną stawkę godzinową (art. 1 pkt 1 lit. a oraz art. 7 w/w ustawy  

-  zgodnie  z  art.  15  tejże  ustawy).  Dodatkowo,  Izba  zwraca  uwagę  Odwołującemu,  że  akty 

wykonawcze do przywołanej na wstępie ustawy z dnia 22 lipca 2016 r.

, tj. 

Rozporządzenie 

Rady Ministrów z dnia 9 września 2016 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia 

za  pracę  w  2017  r.  (Dz.  U.  z  2016  poz.  1456)  opublikowano  –  13.09.2016  r.  oraz 

Obwieszczenie  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  21  września  2016  r.  w  sprawie  wysokości 

minimalnej stawki godzinowej w 2017 r. (M.P. nr 934) – 27.09.2016 r. 

Powyższe  okoliczności  i  wskazane  daty  są  istotne  zważywszy  na  to,  iż  termin 

składnia  i  otwarcia  ofert  przypadał  w  niniejszym  postępowaniu  na  14.12.2016  r.,  oferta 

Odwołującego  nosiła  datę  13.12.2016  r.,  zaś  postępowanie  przetargowe  zostało  ogłoszone 

06.12.2016 r. Z kolei zamówienie będzie realizowane do 31.12.2017 r., a w ofercie złożono - 

kosztorysy  ofertowe  dla  cz.  2  (str.  12-13  oferty),  9  (str.  15-19  oferty)  i  10  (str.21  oferty)  - 

dotyczy stawki na miesiące: od I-XII 2017 r. (11,05 zł). 

W  momencie  przygotowania  oferty  Odwołujący  dysponował  wszystkimi  danymi 

niezbędnym  do  ujęcia  w  swojej  wycenie  stawki  roboczogodziny  minimalnej  stawki 

godzinowej na 2017 r. Izba nie podzieliła stanowiska Odwołującego, że z racji składnia oferty 

w  roku  2016,  stawka  na  rok  2017  nie  musiała  być  ujęta.  Po  pierwsze,  Izba  wskazuje,  że 

przywołany  w  odwołaniu  orzeczeniu  z  15.09.2016  r.  o  sygn.  akt:  KIO  1624/16  zapadło  

w odmiennym stanie faktycznym na co wskazywał Zamawiający, a co potwierdza Izba, gdyż 

w  grudniu  2016  r.  w  odróżnieniu  od  okoliczności  w  ówczesnym  stanie  faktycznym 

(orzeczenie  z  2016  r.  dotyczyło  ofert  składanych  na  początku  lipca  2016  r.,  czyli  przed 

opublikowaniem  ustawy  z  dnia  22  lipca  2016  r.)  Odwołujący  dysponował  wszystkimi 

niezbędnymi danymi co do stawek na 2017 r. /przywołane także powyżej akty wykonawcze/. 

Po  drugie,  z  przepisów  przywołanej  ustawy  z  dnia  22  lipca  2016  r.  oraz  aktów 

wykonawczych  wynika  jednoznacznie  obowiązek  kalkulowania  cen  z  uwzględnieniem                    

w  kosztach  pracy  stawek  na  2017  r.,  poczynając  od  1  stycznia  2017  r.  Przedmiotowe 

zamówienie, tj. umowa  będzie realizowana do 31.12.2017 r. Odwołujący, jak wynika z jego 

oferty  (kosztorysy  ofertowe  dotyczyły  tylko  12  miesięcy  2017  r.  –  strony  oferty  przywołane 

powyżej) nie zakładał możliwości realizacji umowy od XII 2016 r. (umowa miała obowiązywać 

-  od  dnia  podpisania,  wybór  dla  cz.  10  –  30.12.2016  r.,  zaś  cz.  2 -  02.01.2017  r., 

unieważnienie – dla cz. 9 – 02.01.2017 r.). Izba wskazuje także Odwołującemu na specjalnie 

przepisy  ustawy  z  dnia  22  lipca  2016  r.  regulujące  kwestie  umów  zawartych  w  trybie  Pzp,               


a  zawartych  przed  01.09.2016  r.  –  możliwość  negocjacji  celem  zmiany  wynagrodzenia, 

rozwiązania umowy (art. 8 do 10, art. 11 dotyczy umów zawartych w innym trybie niż Pzp). 

Zgodnie z art. 15 w/w ustawy - tak art. 4 tej ustawy – dotyczący zmiany art. 90 ust.1 Pzp oraz 

art.  142  ust.  5  pkt  2  Pzp,  jak  i  -  art.  8  -11  tej  ustawy  –  dotyczy  specjalnej  procedury 

renegocjacji, tj. zmiany wynagrodzenia w umowach zawartych w trybie Pzp – weszły w życie 

– 01.09.2016 r. 

Po trzecie, w przypadku niniejszego zamówienia nie znajdzie zastosowania regulacja 

art. 142 ust. 5 pkt 2 Pzp (umowa nie będzie zawarta na okres dłuższy niż 12 miesięcy), zaś 

w projekcie umowy nie ma możliwość zmiany umowy (Sekcja IV. 5 ogłoszenia o zamówieniu 

oraz  §  15  projektu  umowy)  m.in.  w  przypadku  zmiany  w  przepisach  ustawowych  i  aktach 

wykonawczych  które  nastąpiły  po  dniu  zawarcia  umowy  (jak  miało  to  miejsce                              

w  okolicznościach  sprawy  dotyczącej  orzeczenia  KIO  z  15.09.2016  r.  o  sygn.  akt:  KIO 

1624/16).  Przepisy,  zaś  ustawy  z  dnia  22  lipca  2016  r.  regulują  kwestie  umów  zawartych              

w  trybie  Pzp,  a  zawartych  przed  01.09.2016  r.  określając,  że  taka  możliwość  jest 

gwarantowana  przez  w  terminie  nie  dłuższym  niż  do  dnia  31.12.2016  r.  (art.  8  ust.  1  w/w 

ustawy). Umowa  w przedmiotowym postępowaniu mogła zostać zawarta na każdą  z trzech 

objętych odwołaniem części najwcześniej w styczniu 2017 r.   

Odnosząc  się  do  dalszej  argumentacji  Odwołującego  zawartej  w  stanowisku 

przekazanym drogą elektroniczną 16.01.2017 r. (z pkt 2- 4). 

Odnośnie  argumentu  z  pkt  2  w/w  stanowiska,  Izba  wskazuje,  że  Odwołujący  nie 

wskazał powyższego ani w swoich wyjaśnieniach, ani też w odwołaniu. Nie przedstawił także 

ż

adnego  dowodu  na  potwierdzenie  powyższej  okoliczności.  Przy  czym,  Izba  podkreśla  za 

orzecznictwem,  że  zgodnie  z  art.  191  ust.  2  Pzp  wydając  wyrok  bierze  pod  uwagę  "stan 

rzeczy ustalony w toku postępowania". Zaś sformułowanie "w toku postępowania" odnosi się 

do postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Powyższego nie zmienia przepis art. 

190 ust. 1 zd 2 Pzp, zgodnie z którym strony mogą przedstawiać dowody na poparcie swych 

twierdzeń  do  zamknięcia  rozprawy.  Oznacza  to  jedynie  tyle,  że  wprawdzie  dowody  strony 

mogą składać aż do zamknięcia rozprawy, jednakże mogą one dotyczyć tylko takiego stanu 

rzeczy,  który  został  ustalony  w  toku  postępowania.  W  tym  zakresie  podzielono  w  pełni 

stanowisko przedstawione  w wyroku Sądu Okręgowego w Poznaniu z 08.01.2014 r., sygn. 

akt: X Ga 652/13. Z tych też względów także powyższa okoliczność nie mógł być podstawą 

ostatecznej  weryfikacji  oferty  Odwołującego  przez  Izbę,  gdyż  znajduje  się  to  w  gestii 

Zamawiającego,  a  nie  była  ona  podnoszona  i  nie  była  przedmiotem  weryfikacji  przez 

Zamawiającego na etapie oceny wyjaśnień z 16.12.2016 r. 

Podobnie  argumentacji  Przystępującego  zawarta  w  przystąpieniu  dotycząca 

wyjaśnień  Odwołującego  z  16.12.2016  r.  wykracza  poza  zakres  zarzutu  zawartego                           

w odwołaniu, a niniejsze okoliczności nie były podnoszone przez Zamawiającego w stosunku 


do Odwołującego w informacjach o odrzuceniu jego oferty dla cz. 10 - 30.12.2016 r., ani dla 

cz.  2  i  9  -  02.01.2017  r.,    w  konsekwencji  nie  będą  tezy  Przystępującego  ze  strony  5  jego 

pisma przesłanego 16.01.2017 r. - rozpatrywane przez Izbę.  

Odnośnie argumentu z pkt 3 w/w stanowiska, abstrahuje Odwołujący od wskazanych 

na  wstępie  powszechnie  obowiązujących  przepisów.  Zaś  w  zakresie  kwestii  z  pkt  4  w/w 

stanowiska,  Zamawiający  na  rozprawie  zaprzeczył  powyższemu,  a  skoro  Odwołujący  nie 

przedstawił  żadnego  dowodu  na  potwierdzenie  (był  też  nieobecny),  Izba  uznała  powyższe 

stwierdzenie za gołosłowne.  

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

Izba oddaliła zarzut drugi. 

W pierwszej kolejności, tytułem wstępu, Izba wskazuje, że zgodnie z treścią art. 24aa 

Pzp 

Zamawiający 

może, 

postępowaniu 

prowadzonym 

trybie 

przetargu 

nieograniczonego,  najpierw  dokonać  oceny  ofert,  a  następnie  zbadać,  czy  wykonawca, 

którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu oraz spełnia 

warunki  udziału  w  postępowaniu,  o  ile  taka  możliwość  została  przewidziana  w  specyfikacji 

istotnych warunków zamówienia lub w ogłoszeniu o zamówieniu. Powyższy przepis stanowi 

transpozycję  do  polskiego  porządku  prawnego  art.  56  ust.  2  Dyrektywy  2014/24/UE,                  

w  świetle  którego  w  procedurach  otwartych  instytucje  zamawiające  mogą  podjąć  decyzję            

o  rozpatrzeniu  ofert  przed  sprawdzeniem,  że  nie  ma  podstaw  wykluczenia,  i  przed 

weryfikacją  spełnienia  kryteriów  kwalifikacji.  Procedura  ta  polega  zatem  na  tym,  że 

Zamawiający  w  toku  czynności  oceny  ofert  nie  dokonuje  podmiotowej  oceny  wszystkich 

wykonawców  (ocena  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu,  braku  podstaw  do 

wykluczenia),  nie  badając  nawet  wszystkich  wstępnych  oświadczeń  wykonawców, 

składanych w szczególności w formie JEDZ. W pierwszej kolejności dokonuje on oceny ofert 

pod  kątem  przesłanek  odrzucenia  oferty  (art.  89  ust.  1  Pzp)  oraz  kryteriów  oceny  ofert 

opisanych w specyfikacji, po czym dopiero wyłącznie w odniesieniu do wykonawcy, którego 

oferta  została  oceniona  jako  najkorzystniejsza  (uzyskała  najwyższą  ilość  punktów  

w  rankingu),  dokonuje  oceny  podmiotowej  wykonawcy,  tj.  bada  oświadczenie  wstępne,  

a następnie żąda przedłożenia dokumentów w trybie art. 26 ust. 1 lub 2 Pzp. 

W  następnej  kolejności  stwierdzając,  że  podzieliła  stanowisko  Zamawiającego,  jak             

i Przystępującego, że okoliczność zastrzeżenia procedury odwróconej przez Zamawiającego 

w  ogłoszeniu  o  zamówieniu  oraz  w  postanowieniach  SIWZ  (co  niewątpliwie  miało  miejsce              

i nie stanowiło przedmiotu sporu), wezwania 20.12.2016 r. Odwołującego do przedstawienia 

dokumentów podmiotowych w trybie art. 26 ust. 2 Pzp i ich przedstawienia Zamawiającemu 

22.12.2016  r.  -  nie  skutkuje  koniecznością  automatycznego  wyboru  oferty  Odwołującego, 


która  kwalifikującej  się  do  odrzucenia.  Błędnie  uznał  Odwołujący,  iż  Zamawiający,  zgodnie            

z art. 24 aa Pzp, w konsekwencji wezwania  z 20.12.2016 r. - dokonał oceny ofert i wyboru 

oferty Wykonawcy jako oferty najkorzystniejszej. Była bowiem ona co najwyżej oceniana jako 

najkorzystniejsza.  Przy  czym,  nadal  celem  postępowania  jest  podpisanie  umowy                          

z  Wykonawcą,  który  złożył  prawidłową  ofertę,  która  nie  kwalifikuje  się  do  odrzucenia. 

Formalizm,  w  tym  wypadku  wynikający  z  procedury  odwróconej  (najpierw  ocena 

merytoryczna,  a  potem  kwalifikacja  podmiotowa),  sam  w  sobie  nie  może  decydować                     

o  automatycznym  wyborze  oferty  Odwołującego,  tylko  dlatego,  że  Zamawiający  przeszedł             

z etapu oceny merytorycznej oferty, na etap kwalifikacji podmiotowej, czy też realizuje oba te 

etapu  równolegle  oceniając generalnie  ofertę Wykonawcy. W  ocenie  Izby  stanowisko  Sądu 

Okręgowego w Gliwicach wyrażonego  w wyroku z 23.02.2007 r., sygn. akt X Ga 23/07 jest 

dalej  aktualne:  "Formalizm  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  nie  jest 

celem samym w sobie, a ma na celu realizację zasad Pzp. Stąd przy wykładni i stosowaniu 
przepisów  ustawy  nale
ży  brać  pod  uwagę  cel  ustawy  (…)".  Należy  także  odróżnić  ocenę 

oferty  od  wyboru  oferty  najkorzystniejszej.  Ten  ostatni  jest  bowiem  wynikiem  szerszego 

procesu  stanowiącego  wybieranie  oferty  na  który  składa  się  czynność  oceny  oferty,  w  tym 

wypadku  Odwołującego.  Zamawiający  nie  tylko  może  wykluczyć  Wykonawcę  na  każdym 

etapie  postępowania  o  udzielenie  zamówienia  (art.  24  ust.  12  Pzp),  ma  bowiem  także 

obowiązek odrzucenia oferty Wykonawcy, w wypadku zaistnienia jakiejkolwiek z przesłanek 

wynikających z art. 89 ust.1 Pzp. Co z uwagi na zasadność odrzucenia na podstawie art. 89 

ust.1 pkt 4 Pzp zostało potwierdzone.      

Biorąc powyższe pod uwagę, Izba uznała jak na wstępie.   

W  tym  stanie  rzeczy,  Izba  oddaliła  odwołanie  na  podstawie  art.  192  ust.  1  zdanie 

pierwsze i ust. 2 Pzp oraz orzekła jak w sentencji.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  stosownie  do  wyniku  sprawy,  na  podstawie 

przepisu  art.  192  ust.  9 i  10    Pzp  w  zw.  z  §  3  pkt  1  lit.  a  i  pkt 2  lit.  b  oraz  §  5  ust.  3  pkt 1 

rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  w  sprawie  wysokości  

i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  Nr  41,  poz.  238).  Izba  nie  uwzględniła 

natomiast  wniosku  Zamawiającego  o  zwrot  kosztów  zastępstwa  prawnego  według  norm 

przepisanych,  gdyż  stosownie  do  §  3  pkt  2)  lit.  b)  wskazanego  rozporządzenia

-  koszty 

wynagrodzenia  pełnomocnika  mogą  być  przez  Izbę  zasądzone  wyłącznie  na  podstawie 

przedłożonego do akt sprawy przed zamknięciem rozprawy rachunku.  


Przewodniczący: 

………………………………