KIO 544/17 Sygn. akt: KIO 551/17 WYROK dnia 6 kwietnia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 544/17 

Sygn. akt: KIO 551/17 

WYROK 

z dnia 6 kwietnia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

                                                                       Przewodniczący: Robert Skrzeszewski 

                                                                                 Protokolant: Sylwia Jankowska 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  6  kwietnia  2017  r.  odwołań  wniesionych  do 

Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej: 

A. 

w  dniu  20  marca  2017  r.  przez  wykonawcę  TiMSI  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Warszawie, 

B. 

w  dniu  20  marca  2017  r.  przez  wykonawcę  Avility  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Warszawie w postępowaniu prowadzonym przez Miasto Stołeczne Warszawa  

przy  udziale  wykonawcy  TiMSI  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  zgłaszającego 

przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  o  sygn.  akt:  KIO  551/17  po  stronie 

zamawiającego, 

orzeka: 

uwzględnia  oba  odwołania  i  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie 

czynności  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  nakazuje  Zamawiającemu  unieważnienie 

czynności  wykluczenia  wykonawcy  Avility  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  i  odrzucenia 

jego oferty oraz nakazuje Zamawiającemu dokonanie ponownego badania i oceny ofert, 

kosztami postępowania  obciąża Zamawiającego Miasto Stołeczne Warszawa 

i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  TiMSI  sp.  z 

o.o. z siedzibą w Warszawie i wykonawcę Avility sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie tytułem 

wpisów od odwołań, 

zasądza od Zamawiającego Miasta Stołecznego Warszawy kwotę 7 200 zł 00 

gr (słownie:  siedem tysięcy dwieście złotych zero groszy), 


w tym: 

A. 

kwotę  3 600  zł  00  gr  (  słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  na 

rzecz wykonawcy TiMSI sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie stanowiącą koszty postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika, 

B. 

kwotę  3 600  zł  00  gr  (  słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy)  na 

rzecz wykonawcy Avility sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie stanowiącą koszty postępowania 

odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. - Prawo  zamówień  publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z 

2015 r., poz. 2164 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia 

-  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu 

Okręgowego w Warszawie. 

                                                                    Przewodniczący:…………………………… 


Sygn. akt: KIO 544/17 

Sygn. akt: KIO 551/17 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający:  Miasto  Stołeczne  Warszawa  w  imieniu  którego  postępowanie 

prowadzi:  Biuro  Informatyki  i  Przetwarzania  Informacji  Urzędu  m.st.  Warszawy  we 

współpracy z Biurem Zamówień Publicznych Urzędu m.st. Warszawy wszczął postępowanie 

o  udzielenie  zamówienia  publicznego  prowadzonego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego, 

którego  przedmiotem  jest  „Wdrożenie,  utrzymanie,  rozwój  i  modyfikacja  Systemu  Obsługi 

Zamówień  Publicznych  dla  Urzędu  m.st.  Warszawy”;  numer  postępowania  ZP/GP/271/11-

Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie Zamówień Publicznych 

pod nr ZP/GP/271/II-196/16 w dniu 30.12.2016 r. 

KIO 544/17 

Informację  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej  wykonawcy  R-SOFT  STUDIO  Sp.  z 

o.o.  z  siedzibą  w  Lublinie  Odwołujący:  TiMSI  Sp.  z  o.o.,  ul.  Pory  78,  02-757  Warszawa 

otrzymał drogą elektroniczną w dniu 13 marca 2017r. 

Nie  zgadzając  się  z  powyższą  czynnością  Zamawiającego  Odwołujący  w  dniu  20 

marca 2017r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej. 

Według  Odwołującego  Zamawiający  bezpodstawnie  nie  przyznał  mu  punktów  w 

kryterium  „Dodatkowe  kompetencje  osób realizujących  projekt  (waga  20%)”,  czym  naruszył 

art. 91 ust 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych(Dz. U. z 2015 r. 

poz.  2164  wraz  ze  zm.),  zwanej  dalej  ustawą  Pzp  dokonując  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej,  która  na  podstawie  kryteriów  oceny  ofert  określonych  w  Specyfikacji 

Istotnych Warunków Zamówienia, zwanej dalej SIWZ powinna być sklasyfikowana na dalszej 

pozycji niż oferta Odwołującego. 

W związku z powyższym, Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie 

Zamawiającemu, aby: 

unieważnił  czynność  wyboru  oferty  Wykonawcy  R-SOFT  STUDIO  Sp.  z  o.o. 

jako najkorzystniejszej oferty; 

dokonał ponownego badania i oceny ofert; 


dokonał czynności wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej. 

W pierwszej kolejności, Odwołujący zwrócił uwagę, że zgodnie z treścią SIWZ, z pkt 

26.3.  Wykonawca  ubiegający  się  o  udzielenie  przedmiotowego  zamówienia  mógł  uzyskać 

maksymalnie 20 pkt w kryterium „Dodatkowe kompetencje osób realizujących projekt” (P2). 

Zamawiający  wskazał,  że  ilość  punktów  przyznanych  ofercie  przez  Zamawiającego  w  tym 

kryterium  będzie  stanowiła  sumę  punktów  przyznanych  zgodnie  z  zasadami  określonymi  w 

lit.  a)  i  lit.  b)  za  wskazanie  dodatkowych  kompetencji  osoby,  która  będzie  pełniła  funkcję 

kierownika projektu oraz osoby, która będzie pełniła funkcję analityka biznesowego, zgodnie 

z następującymi zasadami: 

a) 

Za  dodatkowe  kompetencje  osoby,  która  będzie  pełniła  funkcję  kierownika 

projektu, oferta uzyska punkty wg poniższych zasad: 

pkt.  -  za  brak  zadeklarowania  dodatkowych  kompetencji  osoby,  która  będzie 

pełniła  funkcję  kierownika  projektu  lub  niepotwierdzenie  zadeklarowanych  kompetencji 

Wykazem kompetencji; 

5 pkt. - za wskazanie i potwierdzenie załączonym do oferty Wykazem kompetencji, że 

osoba,  która  będzie  pełniła  funkcję  kierownika  projektu  posiada  doświadczenie  polegające 

na  pełnieniu  funkcji  kierownika  projektu  na  etapie  budowy,  wdrażania  i  odbioru  systemu 

informatycznego  obsługującego  proces  zakupowy,  w  zakresie  co  najmniej  planowania 

zakupów, realizującego rejestrację i prezentację oraz wielostopniową akceptację zdarzeń; 

10 pkt. - za wskazanie i potwierdzenie załączonym do oferty Wykazem kompetencji, 

ż

e  osoba,  która  będzie  pełniła  funkcję  kierownika  projektu  posiada  doświadczenie 

polegające  na  pełnieniu  funkcji  kierownika  projektu  na  etapie  budowy,  wdrażania  i  odbioru 

systemu  informatycznego  obsługującego  proces  udzielania  zamówień  publicznych,  w 

zakresie  co  najmniej  planowania  zamówień  publicznych,  realizującego  rejestrację  i 

prezentację oraz wielostopniową akceptację zdarzeń. 

b) 

Dodatkowe  kompetencje  osoby,  która  będzie  pełniła  funkcję  analityka 

biznesowego: 

pkt.  -  za  brak  zadeklarowania  dodatkowych  kompetencji  osoby,  która  będzie 

pełniła  funkcję  analityka  biznesowego  lub  niepotwierdzenie  zadeklarowanych  kompetencji 

Wykazem kompetencji; 

pkt.  -  za  wskazanie  i  potwierdzenie  załączonym  do  oferty  Wykazem 

kompetencji,  że  osoba,  która  będzie  pełniła  funkcję  analityka  biznesowego  posiada 

doświadczenie  polegające  na  pełnieniu  funkcji  analityka  biznesowego  na  etapie  analizy, 

projektowania  i  budowy  systemu  informatycznego  obsługującego  proces  zakupowy,  w 

zakresie  co  najmniej  planowania  zakupów,  realizującego  rejestrację  i  prezentację  oraz 

wielostopniową akceptację zdarzeń; 

pkt.  -  za  wskazanie  i  potwierdzenie  załączonym  do  oferty  Wykazem 

kompetencji,  że  osoba,  która  będzie  pełniła  funkcję  analityka  biznesowego  posiada 


doświadczenie  polegające  na  pełnieniu  funkcji  analityka  biznesowego  na  etapie  analizy, 

projektowania  i  budowy  systemu  informatycznego  obsługującego  proces  udzielania 

zamówień  publicznych,  w  zakresie  co  najmniej  planowania  zamówień  publicznych, 

realizującego rejestrację i prezentację oraz wielostopniową akceptację zdarzeń. 

Dodatkowo,  Odwołujący  zauważył,  że  chcąc  uzyskać  punkty  we  wskazanym 

kryterium,  należało,  odpowiednio  do  wymagań  pkt  13.1.lit.  b)  SIWZ  -  zadeklarować 

dodatkowe  kompetencje  osób,  które  będą  pełniły  funkcje  kierownika  projektu  i  analityka 

biznesowego  i  dołączyć  dla  każdej  z  zadeklarowanych  osób,  Wykaz  kompetencji  osób 

sporządzony zgodnie ze wzorem stanowiącym Załącznik nr 8a, 8b do SIWZ. 

Odwołujący  wyjaśnił,  że  zgodnie  z  instrukcją  Zamawiającego  załączył  do  oferty 

Wykazy zgodne z załącznikiem 8a i 8b SIWZ i wskazał: 

osobę, która będzie pełniła funkcję kierownika projektu 

a.  i  posiada  doświadczenie  polegające  na  pełnieniu  funkcji  kierownika  projektu  na 

etapie  budowy,  wdrażania  i  odbioru  systemu  informatycznego  obsługującego  proces 

zakupowy,  w  zakresie  co  najmniej  planowania  zakupów,  realizującego  rejestrację  i 

prezentację oraz wielostopniową akceptację zdarzeń; 

osobę, która będzie pełniła funkcję analityka biznesowego 

a. 

i  posiada  doświadczenie  polegające  na  pełnieniu  funkcji  analityka 

biznesowego  na  etapie  analizy,  projektowania  i  budowy  systemu  informatycznego 

obsługującego proces zakupowy, w zakresie co najmniej planowania zakupów, realizującego 

rejestrację i prezentację oraz wielostopniową akceptację zdarzeń; 

b. 

i  posiada  doświadczenie  polegające  na  pełnieniu  funkcji  analityka 

biznesowego  na  etapie  analizy,  projektowania  i  budowy  systemu  informatycznego 

obsługującego proces udzielania zamówień publicznych, w zakresie co najmniej planowania 

zamówień  publicznych,  realizującego  rejestrację  i  prezentację  oraz  wielostopniową 

akceptację zdarzeń. 

W  związku  z  powyższym  wnosił  o  przeprowadzenie  dowodu  z  Wykazu  nr  8a  i  8b 

załączonych  do  oferty  oraz  z  dokumentów  złożonych  na  wezwanie  Zamawiającego 

zawierających  opis  doświadczenia  osób  kierowanych  do  pełnienia  funkcji  Kierownika 

projektu oraz analityka biznesowego. 

Odwołujący  nie  podzielił  argumentacji  przedstawionej  przez  Zamawiającego  w 

informacji  o  wyborze  oferty  najkorzystniejszej,  że  Wykaz  kompetencji  nie  potwierdza  osób 

wskazanych  przez  Wykonawcę  w  Formularzu  oferty,  ponieważ  wynika  z  niego,  że  osoby 

brały  udział  przy  realizacji  systemu  kancelaryjnego  obsługującego  m.in.  korespondencję 


dotyczącą  zamówień  publicznych,  natomiast  nie  posiadają  doświadczenia  dotyczącego 

systemu obsługującego proces zakupowy lub udzielania  zamówień publicznych,  w  zakresie 

co najmniej planowania zakupów, realizującego rejestrację i prezentację oraz wielostopniową 

akceptację zdarzeń. 

Według  Odwołującego  stanowisko  Zamawiającego  jest  zupełnie  błędne,  bowiem  w 

treści oferty znajdują się dokumenty przeczące tej tezie, czyli Wykaz nr 8a i 8b.  

Odwołujący  stwierdził,  że  wskazane  systemy  posiadają  wszystkie funkcjonalności,  o 

których mowa w SIWZ, a tym samym stanowisko Zamawiającego jest zupełnie błędne. 

Mając  na  uwadze  wskazaną  powyżej  argumentację,  Odwołujący  wnosił  jak  na 

wstępie,  ponieważ  –  według  niego  -  dokumenty  złożone  wraz  z  ofertą  potwierdzają,  iż 

Odwołujący powinien w kryterium Dodatkowe kompetencje otrzymać 15 pkt.  

Zdaniem  Odwołującego  przyznanie  tych  punktów  jego  ofercie  będzie  skutkowało,  iż 

to  oferta  ona  w  świetle  kryteriów  oceny  ofert  opisanych  w  SIWZ  zostanie  uznana  za 

najkorzystniejszą. 


KIO 551/17  

Pismem z dnia 10 marca 2017 r. Zamawiający poinformował w dniu 13 marca 2017r. 

wykonawców  biorących  udział  w  postępowaniu,  że  wyklucza  Odwołującego:  rdGIS  Sp.  z 

o.o.,  ul.  Tucholska  12,  01-608  Warszawa  i  wybiera  najkorzystniejszą  ofertę  nr  7  firmy  R-

SOFT STUDIO Sp. z o.o. za cenę 424.805,00 zł brutto. 

Nie zgadzając się z powyższymi czynnościami Zamawiającego Odwołujący w dniu 20 

marca  2017r.  wniósł  odwołanie  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  zarzucając 

Zamawiającemu: 

naruszenie art. 24 ust. 1 pkt 16 ustawy Pzp w związku z art. 7 ust. 1 ustawy 

Pzp poprzez bezzasadne wykluczenie Odwołującego pomimo, iż Odwołujący nie wprowadził 

Zamawiającego  w  błąd,  podczas  gdy  w  przypadku  wykonawców,  którzy  złożyli  oferty  nr  i 

(Primesoft Polska Sp. z o.o.), ofertę nr 4 (Konsorcjum z liderem Tensoft Sp. z o.o.) i ofertę nr 

9  (TiMSI  Sp,  z  o.o.)  przy  stwierdzeniu  braku  spełniania  kryterium  Zamawiający  obniżył 

jedynie punktację w kryterium Dodatkowe kompetencje osób realizujących projekt (do 0), 

naruszenie  art.  89  ust.  1  pkt  5  ustawy  Pzp  poprzez  bezzasadne  odrzucenie 

oferty Odwołującego, 

naruszenie  art.  87  ust.  1  ustawy  Pzp  poprzez  zaniechanie  wezwania 

Odwołującego  do  wyjaśnienia  treści  złożonej  oferty  w  zakresie  związanym  z  przesłankami, 

na których Zamawiający bazował przy wykluczeniu Odwołującego, 

naruszenie  przepisu  art.  90  ust.  1  w  związku  z  art.  7  ust  1  ustawy  Pzp 

poprzez: 

a. 

dokonanie  wyboru  oferty  R-SOFT  STUDIO  Sp.  z  0.0,,  pomimo  iż  to  oferta 

Odwołującego jest najkorzystniejsza zgodnie z kryteriami oceny ofert opisanymi w SIWZ, 

b. 

zaniechanie  przyznania  Odwołującemu  20  pkt  w  kryterium  Dodatkowe 

kompetencje osób realizujących projekt (waga - 20%). 

Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: 

unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego i odrzucenia jego oferty, 

unieważnienia  czynności  oceny  ofert  i  dokonania  powtórnej  oceny  oferty 

Odwołującego  poprzez  przyznanie  w  kryterium Dodatkowe  kompetencje  osób  realizujących 

projekt  -  20  pkt  (przyznanie  nawet  5  pkt  powoduje,  że  oferta  Odwołującego  jest 

najkorzystniejsza, 

dokonanie wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej, 

z  ostrożności  procesowej  Odwołujący  wnosił  o  wezwanie  do  złożenia 

wyjaśnień  treści  oferty  w  zakresie  przesłanek  będących  przedmiotem  wykluczenia  z 

postępowania. 


Odwołujący  zwrócił  uwagę,  że  przedmiotem  zamówienia  jest  wdrożenie, 

utrzymywanie,  rozwój  i  modyfikacja  oprogramowania  obejmującego  System  Obsługi 

Zamówień Publicznych dla m.st. Warszawy, zwany dalej „Systemem” (albo „SOZP”), zgodnie 

z  postanowieniami  Umowy  oraz  wymaganiami  Zamawiającego  opisanymi  w  OPZ, 

stanowiącym załącznik nr 1 do SIWZ, przy następującym podziale prac: 

Wdrożenie - Etap I; 

Usługi Utrzymania - Etap II; 

Usługi Rozwoju i Modyfikacji - Etap III; 

Szkolenia Użytkowników. 

Zauważył, że w Rozdziale 25 Zamawiający określił następujące kryteria oceny ofert 

Cena Waga - 60% 

Dodatkowe kompetencje osób realizujących projekt Waga - 20% 

Ilość deklarowanych darmowych godzin modyfikacji i rozwoju Systemu Waga - 20%. 

Wskazał,  że  w  SIWZ  w  pkt  26.3.  Kryterium  „Dodatkowe  kompetencje  osób 

realizujących projekt” (P2) Zamawiający opisał sposób dokonywania oceny: 

W celu oceny oferty we wskazanym powyżej kryterium Wykonawca zobowiązany jest 

w pkt 2 Formularza oferty stanowiącego Załącznik nr 2 do SIWZ wskazać dodatkowe, ponad 

wymagane  określone  w  pkt.  12.2.2  SIWZ,  kompetencje  osób,  które  będą  pełniły  funkcje 

kierownika projektu i analityka biznesowego. 

Ilość  punktów  przyznanych  ofercie  przez  Zamawiającego  w  tym  kryterium  będzie 

stanowiła  sumę  punktów  przyznanych  zgodnie  z  zasadami  określonymi  w  lit.  a)  i  lit.  b)  za 

wskazanie dodatkowych kompetencji osoby, która będzie pełniła funkcję kierownika projektu 

oraz osoby, która będzie pełniła funkcję analityka biznesowego. 

Ilość  punktów  przyznanych  ofercie  przez  Zamawiającego  w  tym  kryterium  będzie 

stanowiła  sumę  punktów  przyznanych  zgodnie  z  zasadami  określonymi  w  lit.  a)  i  lit.  b)  za 

wskazanie dodatkowych kompetencji osoby, która będzie pełniła funkcję kierownika projektu 

oraz osoby, która będzie pełniła funkcję analityka biznesowego. 

a) 

Za  dodatkowe  kompetencje  osoby,  która  będzie  pełniła  funkcję  kierownika 

projektu, oferta uzyska punkty wg poniższych zasad: 

0 pkt. - za brak zadeklarowania dodatkowych kompetencji osoby, która będzie pełniła 

funkcję  kierownika  projektu  lub  niepotwierdzenie  zadeklarowanych  kompetencji  Wykazem 

kompetencji; 

5 pkt. - za wskazanie i potwierdzenie załączonym do oferty Wykazem kompetencji, że 


osoba,  która  będzie  pełniła  funkcję  kierownika  projektu  posiada  doświadczenie  polegające 

na  pełnieniu  funkcji  kierownika  projektu  na  etapie  budowy,  wdrażania  i  odbioru  systemu 

informatycznego  obsługującego  proces  zakupowy,  w  zakresie  co  najmniej  planowania 

zakupów, realizującego rejestrację i prezentację oraz wielostopniową akceptację zdarzeń; 

10 pkt. - za wskazanie i potwierdzenie załączonym do oferty Wykazem kompetencji, 

ż

e  osoba,  która  będzie  pełniła  funkcję  kierownika  projektu  posiada  doświadczenie 

polegające  na  pełnieniu  funkcji  kierownika  projektu  na  etapie  budowy,  wdrażania  i  odbioru 

systemu  informatycznego  obsługującego  proces  udzielania  zamówień  publicznych,  w 

zakresie  co  najmniej  planowania  zamówień  publicznych,  realizującego  rejestrację  i 

prezentację oraz wielostopniową akceptację zdarzeń. 

b) 

Dodatkowe  kompetencje  osoby,  która  będzie  pełniła  funkcję  analityka 

biznesowego: 

0 pkt. - za brak zadeklarowania dodatkowych kompetencji osoby, która będzie pełniła 

funkcję analityka biznesowego lub niepotwierdzenie zadeklarowanych kompetencji Wykazem 

kompetencji; 

5 pkt. - za wskazanie i potwierdzenie załączonym do oferty Wykazem kompetencji, że 

osoba,  która  będzie  pełniła  funkcję  analityka  biznesowego  posiada  doświadczenie 

polegające  na  pełnieniu  funkcji  analityka  biznesowego  na  etapie  analizy,  projektowania  i 

budowy systemu informatycznego obsługującego proces zakupowy, w  zakresie co najmniej 

planowania zakupów, realizującego rejestrację i prezentację oraz wielostopniową akceptację 

zdarzeń; 

10 pkt. - za wskazanie i potwierdzenie załączonym do oferty Wykazem kompetencji, 

ż

e  osoba,  która  będzie  pełniła  funkcję  analityka  biznesowego  posiada  doświadczenie 

polegające  na  pełnieniu  funkcji  analityka  biznesowego  na  etapie  analizy,  projektowania  i 

budowy  systemu  informatycznego  obsługującego  proces  udzielania  zamówień  publicznych, 

w  zakresie  co  najmniej  planowania  zamówień  publicznych,  realizującego  rejestrację  i 

prezentację oraz wielostopniową akceptację zdarzeń. 

Odwołujący nie podzielił stanowiska Zamawiającego o wykluczeniu go z przetargu, a 

następnie odrzuceniu jego oferty ze wskazaniem poniższego uzasadnienia:  

Wykonawca  rdGIS  Sp.  z  o.o.,  ul  Tucholska  12,  01-608  Warszawa,  został 

wykluczony na podstawie art. 24 ust 1 pkt 16 ustawy. 

Zamawiający  działając  na  podstawie  §2  ust.6  Rozporządzenia  Ministra  Rozwoju  z 

dnia  26  lipca  2016  r.  w  sprawie  rodzaju  dokumentów,  jakich  może  żądać  zamawiający  od 

wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  (Dz  U.  z  2016r.,  poz.  1126), 

samodzielnie zweryfikował załączone do oferty, zgodnie ze wzorem stanowiącym Załącznik 

nr  8a  i  8b  do  SiWZ,  kompetencje  osób  Z  treści  informacji  uzyskanych  od  Zamawiających 

wskazanych w formularzach kompetencji, jednoznacznie wynika, iż: 


a) 

Osoba  wskazana  w  formularzu  jako  Kierownik  Projektu  nie  brała  udziału  we 

wdrożeniu systemu obsługującego obszar zamówień publicznych, a wskazany Zamawiający 

nie posiada żadnego takiego systemu 

b) 

Osoba  wskazana  w  formularzu  jako  Analityk  biznesowy  nie  brała  udziału  we 

wdrożeniu  wskazanego  w  formularzu  systemu,  ponieważ  na  dzień  składania  ofert,  system 

był  na  etapie  projektowania.  Projekt  systemu  do  dnia  17  lutego  2017  roku  nie  został 

odebrany przez wskazanego Zamawiającego. 

Mając powyższe na uwadze, Zamawiający uznał, iż załączenie do oferty Wykonawcy 

powyższych  informacji  było  działaniem  mającym  na  celu  wprowadzenie  Zamawiającego  w 

błąd. Zamawiający wskazuje, iż biorąc pod uwagę treść punktu 12.2 2 oraz pkt. 26.3 SIWZ, 

przedstawienie  powyższych  informacji  miało  dowodzić,  niezgodnego  ze  stanem 

rzeczywistym,  faktu  spełniania  przez  Wykonawcę  warunków  udziału  w  postępowaniu,  a 

także możliwości przyznania punktów w kryterium pozacenowym. 

Według  Odwołującego  zarówno  czynność  wykluczenia,  jak  i  odrzucenia  jego  oferty 

jest całkowicie bezpodstawna. 

W zakresie zarzutu dotyczącego wprowadzenia w błąd Zamawiającego dotyczącego 

Kierownika  projektu  wskazał,  że  Zamawiający  nie  zakwestionował  pozostałych  projektów 

realizowanych przez wymienione w wykazie osoby.  

Natomiast odnośnie osób z wykazu, co do których Zamawiający zgłosił zastrzeżenia i 

w  oparciu  o  informacje  związane  z  tymi  osobami  wykluczył  Odwołującego  z  przetargu, 

zarzucił,  że  okoliczności,  na  które  powołuje  się  Zamawiający  powinny  być  wyjaśnione  w 

trybie przepisu art.87 ust.1 ustawy Pzp. 

Jeżeli chodzi o osobę zadeklarowaną jako będącą Kierownikiem projektu, to podniósł, 

ż

e  zrealizowany  moduł  jest  systemem  zakupowym,  a  Odwołujący  nie  wpisał  w  formularzu 

oświadczenia w tym zakresie, że system obsługuje obszar zamówień publicznych. 

W  zakresie  zarzutu  dotyczącego  wprowadzenia  w  błąd  Zamawiającego  odnośnie 

Analityka  biznesowego  podniósł,  że  wskazana  osoba  pełniła  tą  funkcję  na  etapie  analizy 

biznesowej, projektowania i budowy systemu, nie zaś na etapie wdrażania systemu. 

Podobnie  jak  w  poprzednim  przypadku,  według  Odwołującego  –  Zamawiający 

powinien zastosować przepis art.87 ust.1 ustawy Pzp. 


Ostatecznie sformułował zarzut nierównego traktowania wykonawców z tego powodu, 

ż

e  wobec  trzech  innych  wykonawców  przy  stwierdzeniu  braku  spełniania  kryterium 

Zamawiający  obniżył  jedynie  punktację  do  0,  podczas  gdy  Odwołujący  został  wykluczony  z 

przetargu. 

W dniu 24 marca 2017r. zgłosił swoje przystąpienie do postepowania odwoławczego 

po stronie Zamawiającego wykonawca TiMSI Sp. z o.o., ul. Pory 78, 02-757 Warszawa. 

Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje. 

Na  podstawie  zebranego  w  sprawie  materiału  dowodowego,  a  w  szczególności  

w  oparciu  o  treść  akt  sprawy  odwoławczej,  w  tym  treść  SIWZ,  ofert  Odwołujących, 

korespondencji  Zamawiającego  z  innymi  podmiotami  dotyczącej  dodatkowych  kompetencji 

osób  wskazanych  przez  wykonawcę  rdGIS  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w Warszawie  (obecnie  po 

zmianie  nazwy  Avility  sp.  z  o.o.),  jak  również  na  podstawie  złożonych  na  rozprawie  przez 

strony i uczestnika wyjaśnień Izba postanowiła odwołanie uwzględnić. 

Odwołania  nie  zawierały  braków  formalnych,  wpis  został  przez  Odwołujących 

uiszczony,  zatem  odwołania  podlegały  rozpoznaniu.  Izba  nie  stwierdziła  przesłanek  do  ich 

odrzucenia. 

Po  przeprowadzeniu  postępowania  odwoławczego Izba  doszukała  się  w  działaniach 

Zamawiającego  naruszenia  przepisów  art.91  ust.1  ustawy  Pzp  w  stosunku  do  wykonawcy 

TiMSI Sp. z o.o., ul. Pory 78, 02-757 Warszawa oraz naruszenia przepisów art. 24 ust.1 pkt 

16, art. 89 ust.1 pkt 5 ustawy Pzp w stosunku do wykonawcy rdGIS Sp. z o.o. z siedzibą w 

Warszawie (obecnie po zmianie nazwy Avility sp. z o.o.).  

Podstawowym, 

istotnym 

zagadnieniem 

wymagającym 

rozstrzygnięcia  

w  przedmiotowej  sprawie  była  kwestia  oceny  czy  Zamawiający  miał  dostateczne  podstawy 

prawne  do  wykluczenia  wykonawcy  rdGIS  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  (obecnie  po 

zmianie nazwy Avility sp. z o.o.) ze skutkiem odrzucenia jego oferty, a także nieprzyznania 

punktacji  wykonawcy  TiMSI  sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  w  kryterium  „Dodatkowe 

kompetencje osób realizujących projekt”.  

W pierwszej kolejności Izba ustaliła, że w pkt 25 SIWZ Zamawiający postanowił, że w 

celu wyboru najkorzystniejszej oferty przyjął następujące kryteria oceny ofert przypisując im 

odpowiednie wagi procentowe: 

P 1 - Cena Waga - 60%, 


P 2 - Dodatkowe kompetencje osób realizujących projekt Waga - 20% 

P  3  Ilość  deklarowanych  darmowych  godzin  modyfikacji  i  rozwoju  Systemu  Waga  - 

Jednocześnie  Izba  stwierdziła,  że  w  pkt  26.3.  SIWZ  uregulowano  kwestię  Kryterium 

„Dodatkowe  kompetencje  osób  realizujących  projekt”  (P2)  -  waga  -  20%  -  maksymalnie  20 

pkt. 

Dalej, w tym postanowieniu SIWZ Zamawiający przyjął, że: 

W celu oceny oferty we wskazanym powyżej kryterium Wykonawca zobowiązany jest 

w pkt 2 Formularza oferty stanowiącego Załącznik nr 2 do SIWZ wskazać dodatkowe, ponad 

wymagane  określone  w  pkt.  12.2.2  SIWZ,  kompetencje  osób,  które  będą  pełniły  funkcje 

kierownika projektu i analityka biznesowego. 

Ilość  punktów  przyznanych  ofercie  przez  Zamawiającego  w  tym  kryterium  będzie 

stanowiła  sumę  punktów  przyznanych  zgodnie  z  zasadami  określonymi  w  lit.  a)  i  lit.  b)  za 

wskazanie dodatkowych kompetencji osoby, która będzie pełniła funkcję kierownika projektu 

oraz osoby, która będzie pełniła funkcję analityka biznesowego. 

Ilość  punktów  przyznanych  ofercie  przez  Zamawiającego  w  tym  kryterium  będzie 

stanowiła  sumę  punktów  przyznanych  zgodnie  z  zasadami  określonymi  w  lit.  a)  i  lit.  b)  za 

wskazanie dodatkowych kompetencji osoby, która będzie pełniła funkcję kierownika projektu 

oraz osoby, która będzie pełniła funkcję analityka biznesowego. 

c) 

Za  dodatkowe  kompetencje  osoby,  która  będzie  pełniła  funkcję  kierownika 

projektu, oferta uzyska punkty wg poniższych zasad: 

0 pkt. - za brak zadeklarowania dodatkowych kompetencji osoby, która będzie pełniła 

funkcję  kierownika  projektu  lub  niepotwierdzenie  zadeklarowanych  kompetencji  Wykazem 

kompetencji; 

5 pkt. - za wskazanie i potwierdzenie załączonym do oferty Wykazem kompetencji, że 

osoba,  która  będzie  pełniła  funkcję  kierownika  projektu  posiada  doświadczenie  polegające 

na  pełnieniu  funkcji  kierownika  projektu  na  etapie  budowy,  wdrażania  i  odbioru  systemu 

informatycznego  obsługującego  proces  zakupowy,  w  zakresie  co  najmniej  planowania 

zakupów, realizującego rejestrację i prezentację oraz wielostopniową akceptację zdarzeń; 

10 pkt. - za wskazanie i potwierdzenie załączonym do oferty Wykazem kompetencji, 

ż

e  osoba,  która  będzie  pełniła  funkcję  kierownika  projektu  posiada  doświadczenie 

polegające  na  pełnieniu  funkcji  kierownika  projektu  na  etapie  budowy,  wdrażania  i  odbioru 

systemu  informatycznego  obsługującego  proces  udzielania  zamówień  publicznych,  w 

zakresie  co  najmniej  planowania  zamówień  publicznych,  realizującego  rejestrację  i 


prezentację oraz wielostopniową akceptację zdarzeń. 

d) 

Dodatkowe  kompetencje  osoby,  która  będzie  pełniła  funkcję  analityka 

biznesowego: 

0 pkt. - za brak zadeklarowania dodatkowych kompetencji osoby, która będzie pełniła 

funkcję analityka biznesowego lub niepotwierdzenie zadeklarowanych kompetencji Wykazem 

kompetencji; 

5 pkt. - za wskazanie i potwierdzenie załączonym do oferty Wykazem kompetencji, że 

osoba,  która  będzie  pełniła  funkcję  analityka  biznesowego  posiada  doświadczenie 

polegające  na  pełnieniu  funkcji  analityka  biznesowego  na  etapie  analizy,  projektowania  i 

budowy systemu informatycznego obsługującego proces zakupowy, w  zakresie co najmniej 

planowania zakupów, realizującego rejestrację i prezentację oraz wielostopniową akceptację 

zdarzeń; 

10 pkt. - za wskazanie i potwierdzenie załączonym do oferty Wykazem kompetencji, 

ż

e  osoba,  która  będzie  pełniła  funkcję  analityka  biznesowego  posiada  doświadczenie 

polegające  na  pełnieniu  funkcji  analityka  biznesowego  na  etapie  analizy,  projektowania  i 

budowy  systemu  informatycznego  obsługującego  proces  udzielania  zamówień  publicznych, 

w  zakresie  co  najmniej  planowania  zamówień  publicznych,  realizującego  rejestrację  i 

prezentację oraz wielostopniową akceptację zdarzeń. 

Izba  ustaliła,  że  w  wykonaniu  tych  postanowień  SIWZ  w  celu  uzyskania  wyższej 

punktacji  Odwołujący  złożyli  wymagane  załączniki  nr  8a  i  8b  do  SIWZ  stanowiące  wykazy 

kompetencji osób objęte klauzulą tajemnicy przedsiębiorstwa. 

W przypadku oferty wykonawcy TiMSI sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie w wykazach 

tych wskazał on dwie osoby realizujące po dwa projekty każda z tych osób,  przy czym jeżeli 

chodzi o funkcję kierownika projektu dotyczyło to obszaru zakupowego, zaś odnośnie funkcji 

analityka biznesowego dotyczyło to obszaru zamówień publicznych. 

W przypadku oferty wykonawcy rdGIS Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (obecnie po 

zmianie nazwy Avility sp. z o.o.) w wykazach tych wskazał on trzy osoby realizujące projekty, 

dwie  osoby  dedykowane  na  stanowisku  kierownika  projektu  i  jedna  pełniąca  funkcję 

analityka biznesowego. 

W zakresie sporu wykonawca rdGIS Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (obecnie po 

zmianie  nazwy  Avility  sp.  z  o.o.)  zadeklarował  jedną  osobę  realizującą  funkcję  kierownika 

projektu i jedną osobę realizującą funkcję analityka biznesowego. 


Przechodząc do rozpoznania odwołania o sygn. akt KIO 544/17 Izba przyznała rację 

stanowisku Odwołującego TiMSI sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, uznając, że złożył on na 

stronach  31-34  swojej  oferty  wykaz  kompetencji  osób  realizujących  projekt,  co  stanowiło 

wykonanie postanowień pkt 26.3 SIWZ. 

Należy  wskazać,  że  Zamawiający  w  spornym  zakresie  w  SIWZ  przewidział,  że  dla 

wykazania  dodatkowych  kompetencji  osób  realizujących  projekt  wystarczające  jest 

załączenie wykazu.  

Wymaga  zauważenia,  że  Zamawiający  nie  wymagał  od  wykonawców  udowodnienia 

okoliczności  związanych  z  wykonaniem  projektu  i  przedstawienia  w  związku  z  tym 

dokumentów potwierdzających oświadczenie zawarte w wykazie.   

Niezależnie  od  powyższego  Izba  uznała,  że  Zamawiający  nie  udowodnił,  że 

deklarowane  przez  Odwołującego  kompetencje  osób  wymienionych  w  wykazie  nie 

potwierdzały  realizacji  zakresu  i  funkcjonalności  systemu  informatycznego  obsługującego 

system zakupowy lub udzielenia zamówień publicznych. 

W szczególności, zdaniem Izby - przeczy twierdzeniom Zamawiającego przedłożona 

przez niego kopia SIWZ wskazująca w ramach realizowanego systemu informatycznego na 

obsługę procesu udzielania zamówień publicznych i niepublicznych. 

Nadto, w ocenie Izby wskazanie w uzasadnieniu dla zerowej punktacji Odwołującego 

TiMSI sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, że powyższe osoby wykonywały jedynie funkcje w 

ramach  systemu  kancelaryjnego  bez  podania  w  SIWZ  znaczenia  tego  pojęcia  nie  mogło 

znaleźć aprobaty Izby. 

Zgodnie  z  art.91d  ustawy  Pzp  Zamawiający  określa  kryteria  oceny  ofert  w  sposób 

jednoznaczny  i  zrozumiały,  umożliwiający  sprawdzenie  informacji  przedstawianych  przez 

wykonawców.   

W  świetle  powyższego,  Izba  doszła  do  przekonania,  że  Zamawiający  nie  miał 

podstawy  do  zupełnie  uznaniowej  oceny  możliwości  przyznania  Odwołującemu  dodatkowej 

punktacji w kryterium „Dodatkowe kompetencje osób realizujących projekt” i w związku z tym 

jeżeli wymóg został spełniony, to powinien on przyznać odpowiednią punktacje w kryterium. 


Odnosząc  się  do    zarzutów  odwołania  o  sygn.  akt  KIO  551/17  Izba  uznała  je  za 

uzasadnione. 

Zdaniem  Izby  Zamawiający  dokonując  wykluczenia  wykonawcy  rdGIS  Sp.  z  o.o.  z 

siedzibą w Warszawie (obecnie po zmianie nazwy Avility sp. z o.o.) ze skutkiem odrzucenia 

jego oferty powinien wziąć po uwagę możliwość wystąpienia przesłanek z art.24 ust.1 pkt 16 

ustawy Pzp. 

Brak  możliwości  wykazania  przez  Zamawiającego  okoliczności  określonych  w  tym 

przepisie uniemożliwia uruchomienie jego dyspozycji. 

Zgodnie  ze  znowelizowanym  brzmieniem  w  art.  24  ust.  1  pkt  16  ustawy  Pzp  z 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  wyklucza  się  wykonawcę,  który  w  wyniku 

zamierzonego  działania  lub  rażącego  niedbalstwa  wprowadził  zamawiającego  w  błąd  przy 

przedstawieniu  informacji,  że  nie  podlega  wykluczeniu,  spełnia  warunki  udziału  w 

postępowaniu lub obiektywne i niedyskryminacyjne kryteria, zwane dalej „kryteriami selekcji”, 

lub który zataił te informacje lub nie jest w stanie przedstawić wymaganych dokumentów. 

W  motywacji  swojej  decyzji  o  wykluczeniu  wykonawcy  w  przetargu  Zamawiający 

powołał  się  jedynie  na  celowe  działanie  mające  na  celu  wprowadzenie  go  błąd,  jednak 

szerzej  tego  nie  uzasadnił,  w  szczególności  nie  udowodnił,  skąd  czerpie  wiedzę,  że 

wykonawca  miał  zamiar  umyślnego  wprowadzenia  go  w  błąd,  co  do  okoliczności 

zadeklarowanych w wykazie.   

Powyższe  nie  znajduje  tym  bardziej  uzasadnienia,  że  uzyskane  przez 

Zamawiającego informacje od osób trzecich dotyczące działań osób wskazanych w wykazie 

budzą pewne wątpliwości Izby, które nie mogą przemawiać na niekorzyść wykonawcy. 

Po  pierwsze,  należy  zaznaczyć,  że  Odwołujący  wskazał  doświadczenie  osoby 

kierownika  projektu  w  obszarze    zakupowym,  a  nie  przy  realizacji  systemu  obsługującego 

zamówienia publiczne, jak wynika z informacji jednego z podmiotów. 

Po drugie, nie został wyjaśniony przez Zamawiającego charakter i zakres zamówienia 

realizowanego przez analityka biznesowego. 


Poza  tym,  Izba  stwierdziła  pewne  nieścisłości  w  oświadczeniu  podmiotu  trzeciego, 

gdzie w piśmie z dnia 17 lutego 2017r. poinformowano, że wykonawca nie przekazał projektu 

systemu,  a  następnie  w  piśmie  z  dnia  23  marca  2017r.  wyjaśniono,  że  umowa  nie 

obejmowała  etapu projektowania. 

Jednocześnie,  zdaniem  Izby  –  Zamawiający,  mając  przekonanie,  że  został 

wprowadzony  w  błąd,  prawidłowo  skorzystał  z  instytucji  §2  ust.6  Rozporządzenia  Ministra 

Rozwoju  z  dnia  26  lipca  2016  r.  w  sprawie  rodzaju  dokumentów,  jakich  może  żądać 

zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia (Dz U. z 2016r., poz. 

1126),  jednak  uzyskane  od  osób  trzecich  informacje  wymagały  konfrontacji  i  usunięcia 

istniejących  wątpliwości  i  w  związku  z  tym  Zamawiający  miał  możliwość  starannego 

wyjaśnienia treści oferty w trybie przepisu art.87 ust.1 ustawy Pzp, czego nie uczynił. 

Z powyższych względów, Izba uznała, że Zamawiający decydując się na wykluczenie 

wykonawcy na zasadzie przesłanek z przepisu art. 24 ust.1 pkt 16 ustawy Pzp w warunkach 

winy  umyślnej  lub  rażącego  niedbalstwa  w  okolicznościach  wprowadzenia  go  w  błąd  nie 

wykazał zasadności zastosowania tego przepisu. 

W  tym  stanie  rzeczy,  uznając,  iż  powyższe  naruszenia  przepisów  ustawy  miały  i 

mogły  mieć  istotny  wpływ  na  wynik  postępowania  o  udzielenie  zamówienia,  Izba  na 

podstawie art. 192 ust. 2 ustawy Pzp, postanowiła odwołanie uwzględnić.  

O  kosztach  postępowania  odwoławczego  orzeczono  na  podstawie  art.  192 

ust.  9  i  10  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych,  stosownie  do  wyniku  postępowania,  z 

uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. 

w  sprawie  wysokości  i  sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w 

postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238). 

                                                                  Przewodniczący:……………………………..