KIO 89/17 WYROK dnia 27 stycznia 2017 r.

Stan prawny na dzień: 24.10.2017

Sygn. akt: KIO 89/17 

WYROK 

z dnia 27 stycznia 2017 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:     Ewa Sikorska 

                        Protokolant:             Adam Skowroński 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  25  stycznia  2017  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 stycznia 2017 r. przez 

P. W. 

w postępowaniu prowadzonym przez

 Gminę Myszków w Myszkowie 

przy  udziale  wykonawcy 

FITTERS  Polska  Spółka  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w 

Warszawie,  zgłaszającego  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

zamawiającego. 

orzeka: 

oddala odwołanie 

2. kosztami postępowania obciąża

 P. W. i: 

2.1.  zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę 

15  000  zł  00  gr 

(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną 

P. W. tytułem wpisu od 

odwołania 

2.2 zasądza od 

P. W. na rzecz Gminy Myszków w Myszkowie kwotę             3 600 zł zł 

00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero  groszy),  stanowiącą  koszty 

postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia pełnomocnika. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zmianami) na niniejszy wyrok, w terminie 7 dni od 


dnia  jego  doręczenia,  przysługuje  skarga,  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej, do Sądu Okręgowego w 

Częstochowie. 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 89/17 

Uzasadnienie 

Zamawiający – Gmina Myszków w Myszkowie – prowadzi postępowanie o udzielenie 

zamówienia  publicznego  na  świadczenie  usług  serwisowych  i  naprawczych  661  instalacji 

solarnych  zamontowanych  w  ramach  projektu  pn.  „Ograniczenie  niskiej  emisji  poprzez 

wykorzystanie  odnawialnych  źródeł  energii  w  postaci  instalacji  solarnych  na  terenie  miasta 

Myszkowa. 

Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004  roku  –  Prawo  zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2015  roku,  poz.  2164  ze  zm.),  zwanej 

dalej ustawą P.z.p. 

W dniu 13 stycznia 2017 roku wykonawca P. W.

 (dalej: odwołujący) wniósł odwołanie 

od czynności zamawiającego z dnia 3 stycznia 2017 r. dotyczącej wyboru najkorzystniejszej 

oferty  wykonawcy  FITTERS  Sp.  z  o.o.,  z  uwagi  na  to,  iż  wykonawca  ten  powinien  zostać 

wykluczony z postępowania oraz z powodu niewykluczenia wykonawcy Passive Instal J. P., 

pomimo  braku  wykazania  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia  publicznego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  na  świadczenie  usług 

serwisowych i naprawczych, w tym usuwanie awarii 661 instalacji solarnych. (Nr referencyjny 

postępowania: ZP.271.45.2016.Al) 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu: 

naruszenie  art.  24  ust.  1  pkt  23  ustawy  P.z.p.  poprzez  niewykluczenie  wykonawcy 

FITTERS Sp. z o.o., pomimo przynależności do tej samej grupy kapitałowej, co wykonawcy 

Kolormix R. B. oraz Flexipower Group Sp z o.o. Sp.k.; 

naruszenie  art.  24  ust.  1  pkt  12  ustawy  P.z.p.  poprzez  niewykluczenie  wykonawcy 

Passive Instal J. P., pomimo braku wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu; 

Na podstawie powyższego odwołujący wniósł o: 

unieważnienie czynności zamawiającego z dnia 3 stycznia 2017 r. dotyczącej wyboru 

najkorzystniejszej oferty wykonawcy FITTERS Sp. z o.o.; 

ponowne przeprowadzenie procesu badania ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty w 

przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  publicznego,  z  uwzględnieniem 

oferty odwołującego; 


wykluczenie  z  postępowania  wykonawców  FITTERS  Sp.  z  o.o.,  Kolormix  R.  B.  oraz 

Flexipower Group Sp z o.o. Sp.k. z uwagi na przynależność do tej samej grupy kapitałowej, a 

także  wykluczenie  z  postępowania  wykonawcy  Passive  Instal  J.  P.,  z  uwagi  na  brak 

wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu; 

zasądzenie  kosztów  postępowania,  w  tym  kosztów  zastępstwa  procesowego  w 

kwocie 3 600,00 zł (słownie: trzy tysiące sześćset złotych) według norm przepisanych. 

W  uzasadnieniu  odwołujący  podniósł,  że  w  toku  postępowania  wpłynęły  oferty 

następujących wykonawców: 

FITTERS Sp. z o.o., ul. K. Gierdziejewskiego 7 lok. 16, 02-495 Warszawa, 

KOLORMIX B. R., ul. Żbikowska 30 m 24,05-820 Piastów, 

FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp.k., ul. Majora Hubala 157, 95-054 Wola Zaradzyńska, 

GRUPA SOLAR P. W., ul. Mickiewicza 161, 34-200 Sucha Beskidzka, 

Passive Instal J. P., ul. Jasna 37,42-152 Zwierzyniec Pierwszy, 

Polska Ekologia Sp. z o.o., ul. Piaskowa 7, 47-400 Racibórz. 

Wykonawca  Passive  Instal  J  P.,  składając  Jednolity  Europejski  Dokument 

Zamówienia,  oświadczył,  iż  w  okresie  od  dnia  3  listopada  2015  r.  do  dnia  3  października 

2016  r.  wykonał  naprawy  serwisowe  oraz  pełne  przeglądy  instalacji  solarnych  w  Gminie 

Ż

arki, odbiorcą których był wykonawca Polska Ekologia Sp. z o.o. 

Dnia 16 listopada 2016 roku zamawiający wezwał wykonawcę FITTERS Sp. z o.o. do 

złożenia  wyjaśnień  dotyczących  oświadczenia  o  przynależności  do  tej  samej  grupy 

kapitałowej  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  16  lutego  2007  r.  o  ochronie  konkurencji  i 

konsumentów  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  184  z  późn.  zm.). Wezwanie  zostało  wystosowane  ze 

względu na to, iż  wykonawca FITTERS Sp. z o.o. złożył oświadczenie o przynależności do 

tej samej grupy kapitałowej z wykonawcami KOLORMIX B. R. oraz FlexiPower Group Sp. z 

o.o. Sp.k. 

W odpowiedzi na pismo z dnia 16 listopada 2016 r. wykonawca FITTERS Sp. z o.o. 

wyjaśnił, że nie kontroluje on wykonawcy KOLORMIX B. R. ani FlexiPower Group Sp. z o.o. 

Sp.k.,  z  uwagi  na  fakt,  iż  Pan  R.  B.  posiada  50%  udziałów  w  spółce  FITTERS  Sp.  z  o.o., 

jednak wykonawca KOLORMIX B. R. stanowi jednoosobową działalność gospodarczą p. R. 

B.,  dlatego  wykluczone  jest,  aby  wykonawca  FITTERS  Sp.  z  o.o.  wywierała  na  nią 

decydujący wpływ. Wykonawca FITTERS Sp. z o.o. nie jest także komplementariuszem ani 


komandytariuszem  w  spółce  komandytowej  FlexiPower  Group  Sp.  z  o.o.  Sp.k.,  zatem 

również w tym przypadku nie można stwierdzić, że FITTERS Sp. z o.o. posiada w stosunku 

do tej spółki pozycję dominującą. 

Pismem  z  dnia  25  listopada  2016  r.  Zamawiający  wskazał  na  rozbieżności  w  treści 

dokumentów, przedstawionych przez wykonawcą FITTERS Sp. z o.o. w toku postępowania, 

powziętych na podstawie definicji grupy kapitałowej  zawartej w art. 4 pkt. 14 ustawy  z dnia 

16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2015 r. poz. 184 z późn. 

zm.), wzywając jednocześnie wykonawcę FITTERS Sp. z o.o. do: 

wyjaśnienia  w  jaki  sposób,  bezpośredni  czy  pośredni,  są  kontrolowane  podmioty 

należące  do  tej  samej  grupy  kapitałowej,  co  FITTERS  Sp.  z  o.o.,  ze  względu  na  to,  że 

pozostali  dwaj  wykonawcy  złożyli  oświadczenia  o  przynależności  do  tej  samej  grupy 

kapitałowej; 

wykazania,  że  powiązania  istniejące  pomiędzy  wykonawcami  deklarującymi 

przynależność do tej samej grupy kapitałowej nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w tym 

samym  postępowaniu,  w  szczególności  że  nie  doszło  do  wymiany  informacji  odnoszących 

się do oferowanych cen oraz innych kryteriów wyboru najkorzystniejszej oferty, przyjętych w 

niniejszym postępowaniu, mających wpływ na wybór oferty najkorzystniejszej; 

zajęcia  jednoznacznego  stanowiska,  opartego  na  stanie  faktycznym  i  spójnym  ze 

złożonymi wyjaśnieniami, czy wykonawca podtrzymuje przynależność do grupy kapitałowej z 

wykonawcami  KOLORMIX  B.  R.  oraz  FlexiPower  Group  Sp.  z  o.o.  Sp.k.,  nad  którymi 

sprawuje kontrolę w myśl przepisów ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i 

konsumentów (Dz. U. z 2015 r. poz. 184 z późn. zm.). 

Wykonawca FITTERS Sp. z o.o. w dniu 28 listopada 2016 r. wyjaśnił, że powiązanie 

pomiędzy  FITTERS  Sp.  z  o.o.,  a  KOLORMIX  B.  R.  skupia  się  w  osobie  Pana  R.  B.,  który 

prowadzi  działalność  gospodarczą  pod  firmą  KOLORMIX  Błaszczyk.  R.  oraz  posiada  50% 

udziałów w FITTERS Sp. z o.o. oraz jest prezesem zarządu tej spółki. 

Odnosząc  się  natomiast  do  powiązań  pomiędzy  FITTERS  Sp.  z  o.o.  a  FlexiPower 

Group Sp. z o.o. Sp.k., poinformował on, że pan M. P. jest wiceprezesem zarządu FITTERS 

Sp.  z  o.o.  i  posiada  w  niej  50%  udziałów.  Z  tego  też  faktu  wywiódł  on,  że  powiązania 

pomiędzy  wymienionymi  wykonawcami  występują  na  liniach  FITTERS  Sp.  z  o.o.  - 

KOLORMIX B. R. oraz FITTERS Sp. z o.o. - FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp.k. Odwołał on 

jednocześnie  swoje  oświadczenie  o  przynależności  do  tej  samej  grupy  kapitałowej  złożone 

wcześniej. 


W  dniu  1  grudnia  2016  r.  Zamawiający  wezwał  wykonawcę  KOLORMIX  B.  R.  do 

wykazania,  czy  wykonawca  FITTERS  Sp.  z  o.o.  kontroluje  w  sposób  pośredni  lub 

bezpośredni tego wykonawcę, tj. KOLORMIX B. R. czy też odwrotnie, i na czym ta kontrola 

w przedmiotowym stanie faktycznym polega. 

W odpowiedzi wykonawca KOLORMIX B. R. oświadczył, iż wykonawca FITTERS Sp. 

z  o.o.  nie  kontroluje go  w  sposób  pośredni  lub  bezpośredni. Wyjaśnił  także,  że  powiązanie 

pomiędzy  FITTERS  Sp.  z  o.o.,  a  KOLORMIX  B.  R.  skupia  się  w  osobie  Pana  R.  B.,  który 

prowadzi działalność gospodarczą pod firmą KOLORMIX B. R. oraz posiada 50% udziałów w 

FITTERS  Sp.  z  o.o.  oraz  jest  prezesem  zarządu  tej  spółki.  Cofnął  on  jednocześnie  swoje 

oświadczenie o przynależności do tej samej grupy kapitałowej złożone wcześniej. 

Zamawiający  w  dniu  3  stycznia  2016  r.  dokonał  wyboru  najkorzystniejszej  oferty 

wykonawcy  FITTERS  Sp.  z  o.o.  i  wykluczył  jednocześnie  z  postępowania  następujących 

wykonawców: 

Polska Ekologia Sp. z o.o., 

KOLORMIX B. R., 

FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp.k. 

Odwołujący podniósł, że w wyniku zaniechania wykluczenia wykonawcy FITTERS Sp. 

z o.o. oraz Passive Instal J. P. i wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy FITTERS 

Sp. z o.o., poniósł szkodę w postaci braku wyboru jego oferty w toku postępowania. Gdyby 

nie  wskazane  wyżej  zaniechania  Zamawiającego,  oferta  odwołującego  najprawdopodobniej 

zostałaby  wybrana  jako  najkorzystniejsza.  Uwzględnienie  odwołania  doprowadziłoby  do 

ponownego zbadania i oceny ofert przez zamawiającego, w tym oferty odwołującego. Poza 

tym,  wskutek  nieuzasadnionego  i  nieuprawnionego  zaniechania  wykluczenia  ww. 

wykonawców,  doszło  do  naruszenia  prawa  odwołującego  do  należytego  rozpatrzenia  i 

sklasyfikowania złożonej przez niego oferty. 

W  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  23  ustawy  P.z.p.  odwołujący 

stwierdził, że złożone na wezwanie zamawiającego oświadczenia zarówno przez wykonawcę 

FITTERS  Sp.  z  o.o.,  Kolormix  R.  B.  oraz  Flexipower  Group  Sp  z  o.o.  Sp.k.  jednoznacznie 

wskazują,  że  ww.  podmioty  należą  do  tej  samej  grupy  kapitałowej  w  rozumieniu  przepisów 

ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów {Dz. U. z 2015 r. poz. 

184 z późn. zm.). 

W  związku  z  powyższym  niezwykle  istotne,  wręcz  kluczowe,  jest  ustalenie 

obowiązującej  wykładni  wspomnianego  wyżej  przepisu  ustawy  P.z.p.  Stanowisko 


zaprezentowane w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej wskazuje wyraźnie, że przepis 

art. 24 ust. 2 pkt 5 (obecnie art. 24 ust. 1 pkt. 23) ustawy stanowi samoistną przesłankę do 

wykluczenia  wykonawcy,  w  sytuacji, gdy  co  najmniej  dwóch  wykonawców  ubiegających  się 

odrębnie  o  udzielenie  tego  samego  zamówienia  publicznego  (złożyli  odrębne  oferty  lub 

wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu) należy do tej samej grupy kapitałowej. 

Ponadto, w świetle przywołanego przepisu ustawy, grupa kapitałowa została zdefiniowana w 

konkretny sposób, tj. przez pryzmat regulacji ustawy z dnia 16 lutego 2007 roku o ochronie 

konkurencji  i  konsumentów  (Dz.  U.  Nr  50,  poz.  331  ze  zm.).  W  ustawie  o  ochronie 

konkurencji  i  konsumentów  pojęcie  to  zostało  zdefiniowane  w  art.  4  pkt  14. W świetle  tego 

przepisu  przez  grupę  kapitałową  rozumie  się  wszystkich  przedsiębiorców,  którzy  są 

kontrolowani  w  sposób  bezpośredni  lub  pośredni  przez  jednego  przedsiębiorcę,  w  tym 

również  tego  przedsiębiorcę.  Definicja  grupy  kapitałowej  w  przepisach  ustawy  o  ochronie 

konkurencji  i  konsumentów  wprost  odwołuje  się  do  pojęcia  przedsiębiorcy,  przy  czym 

zauważyć należy, że przepisy tej ustawy, w art. 4 pkt 1, pojęcie przedsiębiorcy kształtują w 

sposób  szerszy  niż  zostało  to  określone  w  przepisach  o  swobodzie  działalności 

gospodarczej. Tylko zatem pozostawanie w tak rozumianym związku jest kwalifikowane jako 

pozostawanie w grupie kapitałowej i tylko ono wymaga złożenia pozytywnego oświadczenia 

o pozostawaniu w grupie kapitałowej. (wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 21 kwietnia 

2015  r.,  sygn.  akt:  KIO  703/15).  Powyższy  pogląd  jest  w  pełni  zasadny,  gdyż  przyjęcie 

odmiennej  interpretacji  treści  art.  24  ust.  1  pkt.  23  ustawy  P.z.p.  wypaczałoby  sens 

wskazanej powyżej przesłanki wykluczenia. 

Odwołujący wskazał, że zarówno z treści złożonego oświadczenia, jak i okoliczności 

faktycznych  prima  face  wynika,  że  wykonawcy  FITTERS  Sp.  z  o.o.,  Kolormix  R.  B.  oraz 

Flexipower  Group  Sp  z  o.o.  Sp.k.  należą  do  tej  samej  grupy  kapitałowej.  Wykonawca, 

którego  oferta  została  wybrana  jako  najkorzystniejsza,  reprezentowany  jest  przez  swój 

zarząd  składający  się  z  Pana  R.  B.  oraz  M.  Przystępujący,  choć  ten  ostatni  nie  został 

ujawniony  w  KRS,  jednakże  z  oświadczenia  wykonawcy  FITTERS  Sp.  z  o.o.  z  dnia  28 

listopada  2016  roku  wynika,  że  został  ustanowiony  wiceprezesem  zarządu.  Odwołujący 

zauważył, że z wydruku z KRS spółki FITTERS Sp. z o.o. wynika, iż do dnia dzisiejszego nie 

został  on  ujawniony  w  rejestrze.  Wobec  rozbieżności  pomiędzy  danymi  z  KRS  a 

wspomnianym  oświadczeniem  wykonawcy,  zamawiający  powinien  był  wezwać  wykonawcę 

do przedłożenia dokumentów, takich jak uchwała o powołaniu członka zarządu oraz umowa 

spółki,  z  których  wynikałby  fakt  prawidłowego  ustanowienia  wiceprezesa  zarządu  w  spółce. 

W tych  okolicznościach,  ze  względu  na  istniejące  w  tych  podmiotach  powiązania  osobowe, 

należy domniemywać, iż jedynym celem powołania Pana M. Przystępujący na to stanowisko, 

była  próba  wykazania,  iż  Pan  R.  B.  nie  dysponuje  większością  głosów  w  zarządzie  innego 


przedsiębiorcy  (przedsiębiorcy  zależnego).  Zresztą,  jeżeli  w  odnośnej  spółce  zarząd  jest 

dwuosobowy, należałoby  w ogóle się  zastanowić, czy jakiekolwiek oświadczenia  złożone  w 

toku  postępowania  przez  tę  spółkę,  w  tym  przedstawiona  przez  nią  oferta,  były  podpisane 

prawidłowo.  Złożenie  oferty  podpisanej  niezgodnie  z  zasadami  reprezentacji  spółki  też 

powinno  prowadzić  do  jej  odrzucenia.  Nawet,  jeżeli  powołanie  Pana  M.  Przystępujący  na 

stanowisko wiceprezesa zarządu było skuteczne, to i tak należy uznać, że Pan R. B. nadal 

dysponuje  większością  głosów  w  zarządzie  spółki  FITTERS  Sp.  z  o.o.  na  podstawie 

porozumień z innymi osobami. Nie sposób też przyjąć, iż osoby wchodzące w skład zarządu 

i wywierające w ten sposób decydujący wpływ na decyzje wykonawcy FITTERS Sp. z o.o., 

nie  posiadały  informacji  prowadzących  do  zakłócenia  konkurencji  w  tym  samym 

postępowaniu,  w  szczególności,  że  nie  doszło  do  wymiany  informacji  odnoszących  się  do 

oferowanych  cen  oraz  innych  kryteriów  wyboru  najkorzystniejszej  oferty,  przyjętych  w 

niniejszym postępowaniu, mających wpływ na wybór oferty najkorzystniejszej. W niniejszym 

przypadku zachodzi tożsamość personalna we wspomnianych wyżej podmiotach, co wynika 

wprost  z  treści  wypisów  KRS  oraz  CEiDG,  a  także  treści  pism  kierowanych  do 

zamawiającego  przez  wykonawców  przynależnych  do  tej  samej  grupy  kapitałowej,  w  tym 

formularza ofertowego. 

Ponadto ww. wykonawcy na wezwanie zamawiającego nie byli w stanie wykazać, iż 

istniejące pomiędzy nimi powiązania nie prowadzą do zakłócenia konkurencji, pomimo tego, 

iż  ta  okoliczność  uchylałaby  omawianą  tu  przesłankę  ich  wykluczenia.  Co  więcej,  sam 

zamawiający  wzywał  wykonawcę  FITTERS  Sp.  z  o.o.  do  zajęcia  jednoznacznego 

stanowiska,  opartego  na  stanie  faktycznym  i  spójnym  ze  złożonymi  wyjaśnieniami,  czy 

wykonawca podtrzymuje przynależność do grupy kapitałowej z wykonawcami KOLORMIX B. 

R. oraz FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp.k., nad którymi sprawuje kontrolę w myśl przepisów 

ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2015 r. poz. 

184 z późn. zm.). Tym samym, w ocenie odwołującego, bezsprzecznie należy stwierdzić, iż 

zamawiający  w  myśl  art.  24  ust.  1  pkt  23  ustawy  P.z.p.  powinien  był  wykluczyć  z 

postępowania wszystkich trzech wspomnianych wyżej wykonawców należących do tej samej 

grupy kapitałowej, a złożone przez nich oferty uznać za odrzucone zgodnie z treścią art. 24 § 

4 ustawy. 

W  zakresie  zarzutu  naruszenia  art.  24  ust.  2  pkt  12  ustawy  P.z.p.,  odwołujący 

podniósł,  że  wykonawca  Passive  Instal  J.  P.,  składając  Jednolity  Europejski  Dokument 

Zamówienia,  oświadczył,  iż  w  okresie  od  dnia  3  listopada  2015  r.  do  dnia  3  października 

2016  r.  wykonał  naprawy  serwisowe  oraz  pełne  przeglądy  instalacji  solarnych  w  Gminie 

Ż

arki,  odbiorcą  których  był  wykonawca  Polska  Ekologia  Sp.  z  o.o.,  o  łącznej  wartości  102 

300 zł. 


Odwołujący  stwierdził,  że  po  zapoznaniu  się  z  treścią  s.i.w.z.  postępowania 

prowadzonego  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  pn.  „Wykorzystanie  energii  przyjaznej 

ś

rodowisku  poprzez  montaż  instalacji  solarnych  na  terenie  posesji  prywatnych  w  gminie 

Ż

arki." (dalej SIWZ - Żarki), wynika iż wykonawca Passive Instal J. P. nie zrealizował usług 

serwisowych instalacji solarnych o łącznej wartości co najmniej 100 000,00 zł brutto, których 

realizację  zamawiający  wymagał  w  rozdz.  V  ust.  2  pkt.  2)  lit.  a)  SIWZ  w  niniejszym 

postępowaniu,  w  celu  potwierdzenia  warunków  udziału  w  postępowaniu  (zdolności 

technicznej i zawodowej do realizacji zamówienia). 

Powyższe  uzasadniają  następujące  okoliczności:  zgodnie  z  treścią  rozdz.  IV  SIWZ-

Ż

arki,  termin  wykonania  zamówienia  przypadał  na  2  października  2015  r.,  tymczasem  z 

treści  informacji  zamieszczonych  w  w/w  JEDZ  wykonawca  Passive  Instal  J.  P.  wskazał,  iż 

przeglądy i naprawy były już rzekomo wykonywane od 3 listopada 2015 r. do 3 października 

2016  r.,  a  przecież  niemożliwym  jest,  aby  były  potrzebne  naprawy  wszystkich  91  Instalacji 

zamontowanych  w  ramach  w/w  zamówienia  w  przeciągu  tak  krótkiego  okresu  od  dnia  ich 

instalacji.  Co  więcej,  z  informacji  zamieszczonych  na  stronie  internetowej  Gminy  Żarki 

wynika,  że  w  terminie  10-13.10.2016  r.  przedstawiciele  wykonawcy  Polska  Ekologia  będą 

przeprowadzali  pierwszy  serwis  urządzeń.  Z  treści  rozdz.  V  ust.  2  5WIZ  -  Żarki  wynika,  że 

koszt 70 instalacji solarnych oscyluje w granicach 700 000 zł, czyli założenie nowej instalacji 

wyceniane jest na 10 000 zł. W przetargu organizowanym przez Gminę Żarki, zaoferowano 

ofertę o cenie 878 267,76 zł, czyli koszt jednej instalacji solarnej wyniósł           9 651,29 zł. 

Tymczasem zakładając, że następnie wydano 102 300 zł na naprawy i serwis wykonywany 

przez podwykonawcę Passive Instal J. P., koszt napraw i serwisów każdej Instalacji wyniósł 

1  124,17  zł  (102  300,00  zł  :  91),  czyli  ponad  10%  wartości  nowej  instalacji  solarnej. 

Tymczasem  zgodnie  z  treścią  rozdz.  XIII  ust.  2  lit.  a  SIWZ  -  Żarki,  okresy  gwarancji 

poszczególnych  elementów  wynoszą  od  5  do  12  lat,  więc  bardzo  mało  prawdopodobnym 

jest, żeby wszystkie zamontowane w ramach w/w postępowania instalacje solarne wymagały 

napraw w tak krótkim czasie. 

Odwołujący  stwierdził,  że  analizując  również  postanowienia  wzoru  umowy, 

stanowiącego załącznik nr 8 do SIWZ - Żarki, należy podkreślić, iż zgodnie z treścią § 6 ust. 

1 - przegląd serwisowy musi być wykonany co najmniej 1 raz w roku, czyli za jeden przegląd 

pojedynczej  instalacji  solarnej  podwykonawca  musiałby  otrzymać  co  najmniej  kilkaset 

złotych, przy założeniu, że nieznana część kosztów z zadeklarowanej kwoty 102 300,00 zł to 

usługi naprawcze. Taka stawka za dokonanie jednego przeglądu jest całkowicie nierealna i 

sprzeczna z występującymi na rynku. Zresztą w niniejszym postępowaniu tenże wykonawca 

zaproponował za dokonanie przeglądu jednej instalacji solarnej kwotę 182,00 zł netto. Z kolei 

§ 6 ust. 6 umowy stanowi, iż wykonawca wskaże wyspecjalizowany serwis, który dokonywać 


będzie  naprawy  awarii  i  usterek  oraz  przeglądów  serwisowych,  za  który  trudno  uznać 

Passive Instal J. P., z uwagi na fakt, iż wykonał on tylko jedną tego typu usługę. 

W odpowiedzi na odwołanie z dnia 23 stycznia 2017 roku wniósł o  

oddalenie odwołania; 

obciążenie  odwołującego  kosztami  postępowania  w  wysokości  3600  złotych,  jakie 

zamawiający poniósł. 

W odniesieniu do zarzutu odwołującego, iż zamawiający naruszył art. 24 ust. 1 pkt 12 

ustawy  P.z.p.  poprzez  niewykluczenie  wykonawcy  Passive  Instal  J.  P.,  pomimo  braku 

wykazania  spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu,  zamawiający  podniósł,  że  norma 

art. 24aa ust. 1 ustawy Pzp stanowi, że zamawiający może, w postępowaniu prowadzonym 

w trybie przetargu nieograniczonego, najpierw dokonać oceny ofert, a następnie zbadać, czy 

wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega wykluczeniu 

oraz  spełnia  warunki  udziału  w  postępowaniu,  o  ile  taka  możliwość  została  przewidziana  w 

specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub w ogłoszeniu o zamówieniu. 

Zamawiający  stwierdził,  że  w  przedmiotowym  postępowaniu  z  możliwości,  o  której 

mowa  w  art.  24aa  ust.  1  ustawy  Pzp  skorzystał  wskazując  w  Rozdziale  2  SIWZ,  że 

„postępowanie  o  udzielenie  zamówienia  publicznego  jest  prowadzone  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  w  tzw.  procedurze  „odwróconej",  opisanej  w  rozdz.  13  ust.  2  SIWZ".  W 

Rozdziale  13  ust.  2  SIWZ  wskazano,  że  zgodnie  z  art.  24  aa  ustawy  Pzp  zamawiający 

przewidział,  że  najpierw  dokona  oceny  ofert,  a  następnie  zbada,  czy  wykonawca,  którego 

oferta  została  oceniona  jako  najkorzystniejsza,  nie  podlega  wykluczeniu  (procedura 

odwrócona).  Procedura  odwrócona  polega  tym,  że  dopiero  jeżeli  wykonawca,  o  którym 

mowa  w  art.  24  aa  ust.  1  ustawy  P.z.p.,  uchyla  się  od  zawarcia  umowy  lub  nie  wnosi 

wymaganego  zabezpieczenia  należytego  wykonania  umowy,  zamawiający  może  zbadać, 

czy nie podlega wykluczeniu oraz czy spełnia warunki udziału w postępowaniu wykonawca, 

który  złożył  ofertę  najwyżej  ocenioną  spośród  pozostałych  ofert.  Powyższy  przepis  stanowi 

transpozycję  do  polskiego  porządku  prawnego  art.  56  ust.  2  dyrektywy  2014/24/UE,  w 

ś

wietle  którego  w  procedurach  otwartych  instytucje  zamawiające  mogą  podjąć  decyzję  o 

rozpatrzeniu ofert przed sprawdzeniem, że nie ma podstaw wykluczenia, i przed weryfikacją 

spełnienia kryteriów kwalifikacji. 

Zamawiający  podniósł,  że  nie  miał  podstaw  do  badania  oferty  złożonej  przez 

wykonawcę  Passive  Instal  J.  P.  pod  kątem  spełniania  warunków  udziału  w  postępowaniu, 

gdyż procedura odwrócona polega na tym, że zamawiający w toku czynności oceny ofert nie 

dokonuje podmiotowej oceny  wszystkich wykonawców (ocena spełniania  warunków udziału 


w postępowaniu, braku podstaw do  wykluczenia), nie badając nawet wszystkich wstępnych 

oświadczeń  wykonawców,  składanych  w  szczególności  w  formie  jednolitego  europejskiego 

dokumentu zamówienia. Zamawiający dokonał oceny ofert pod kątem przesłanek odrzucenia 

oferty  (art.  89  ust.  1  ustawy  P.z.p.)  oraz  kryteriów  oceny  ofert  opisanych  w  rozdziale  13 

SIWZ,  po  czym  dopiero  wyłącznie  w  odniesieniu  do  wykonawcy,  którego  oferta  została 

oceniona  jako  najkorzystniejsza  dokonywana  była  ocena  podmiotowa  wykonawcy.  Z 

przyczyn  powyższych  zarzut  naruszenia  art.  24  ust.  1  pkt  12  ustawy  P.z.p.  poprzez 

niewykluczenie  wykonawcy  Passive  Instal  J.  P.,  pomimo  braku  wykazania  spełnienia 

warunków udziału w postępowaniu jest nietrafny. 

W  zakresie  zarzutu  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  24  ust.  1  pkt  23  ustawy 

P.z.p. poprzez niewykluczenie wykonawcy FITTERS Sp. z o.o. pomimo przynależności do tej 

samej  grupy  kapitałowej,  co  wykonawcy  Kolormix  R.  B.  oraz  Flexipower  Grup  Sp.  z  o.o. 

Sp.k. zamawiający stwierdził, że z przedłożonego przez wykonawcę -FITTERS Sp. z o.o. do 

pisma z dnia 19 grudnia 2016 r. wydruku informacji odpowiadającej odpisowi aktualnemu z 

rejestru  przedsiębiorców  pobranej  na  podstawie  art.  4ust.  4aa  ustawy  z  dnia  20  sierpnia 

1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym według stanu na dzień 2 listopada 2016 roku godz. 

07:56:29  wynika,  że  w  dziale  2  Podrubryka:  Dane  osób  wchodzących  w  skład  organu 

ujawnieni  są:  P.  M.  jako  wiceprezes  zarządu  i  B.  R.-jako  prezes  zarządu.  Odwołujący 

załączył  do  odwołania  wydruk  informacji  odpowiadającej  odpisowi  aktualnemu  z  rejestru 

przedsiębiorców  pobranej  na  podstawie  art.  4ust.  4aa  ustawy  z  dnia  20  sierpnia  1997r.  o 

Krajowym Rejestrze Sądowym według stanu na dzień 13 stycznia 2017 roku godz. 08:25:59, 

z  którego  wynika,  że  w  dziale  2  Podrubryka:  Dane  osób  wchodzących  w  skład  organu 

ujawniony  jest  B.  R.  jako  Prezes  Zarządu,  przy  czym  z  wydruku  wynika,  że  ostatni  6  wpis 

dokonany  został  20  grudnia  2016  roku.  W  Monitorze  Sądowym  i  Gospodarczym  numer 

250/2016 (5135) z 28 grudnia 2016r. pod poz. 420204 ogłoszono dokonanie wpisu numer 6 

w  rejestrze  dla  podmiotu  FITTERS  Sp.  z  o.o.  w  postaci  wykreślenia  wpisu  M.P.  jako 

pełniącego funkcję Wiceprezesa Zarządu. 

W ocenie zamawiającego, wnioski odnośnie nienależytej reprezentacji FITTERS Sp. 

z  o.o.,  które  odwołujący  wyprowadza  z  treści  wydruku  informacji  odpowiadającej  odpisowi 

aktualnemu  z  rejestru  przedsiębiorców  pobranej  na  podstawie  art.  4ust.  4aa  ustawy  z  dnia 

20 sierpnia 1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym według stanu na dzień 13 stycznia 2017 

roku  godz.  08:25:59,  są  nietrafne.  Oferta  wykonawcy  FITTERS  Sp.  z  o.o.  została  złożona 

przez  R.  B.  -  Prezesa  Zarządu,  któremu  drugi  członek  zarządu  M.  P.  udzielił  w  dniu  28 

października 2016 roku pełnomocnictwa do reprezentowania spółki w postępowaniu, którego 

dotyczy odwołanie. 


Zamawiający  powołał  się  na  uchwałę  Sądu  Najwyższego  z  dnia  24  kwietnia  2014  r. 

(sygn.  akt:  fil  CZP  17/14),  zgodnie  z  którą  członek  zarządu  spółki  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością,  uprawniony  według  umowy  spółki  do  jej  reprezentowania  łącznie  z 

drugim  członkiem  zarządu,  może  być  ustanowiony  pełnomocnikiem  do  czynności 

określonego rodzaju. W uchwale tej Sąd Najwyższy jednoznacznie potwierdził, iż członkowi 

zarządu  spółki  może  być  udzielone  nie  tylko  pełnomocnictwo  do  określonej  czynności,  ale 

również  pełnomocnictwo  rodzajowe.  Zamawiający  nie  miał  zatem  podstaw  do 

kwestionowania  reprezentacji  wykonawcy  FITTERS  Sp.  z  o.o.  w  przedmiotowym 

postępowaniu,  którego  dotyczy  odwołanie  i  zarzut  nie  odrzucenia  „oferty  podpisanej 

niezgodnie z zasadami reprezentacji spółki" jest nieuprawniony. 

Zamawiający  wskazał,  że  zgodnie  z  art.  24  ust.  1  pkt  23  ustawy  P.z.p.,  z 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia  wyklucza  się:  wykonawców,  którzy  należąc  do  tej 

samej  grupy  kapitałowej,  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  16  lutego  2007  r.  o  ochronie 

konkurencji  i  konsumentów  (Dz.U.  z  2015  r.  poz.  184,  1618  i  1634),  złożyli  odrębne  oferty, 

oferty częściowe lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, chyba że wykażą, 

ż

e  istniejące  miedzy  nimi  powiązania  nie  prowadza  do  zakłócenia  konkurencji  w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia. 

W  dniu  4  listopada  2016  roku  złożone  zostało  zamawiającemu  oświadczenie 

wykonawcy FITTERS Sp. z o.o. o przynależności do grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy 

z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2015r. poz. 184 ze 

zm.)  wraz  z  pismem  datowanym    na  dzień  31.10.2016r.,  zatytułowanym  „Wyjaśnienia  do 

oświadczenia wykonawcy o przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w 

art. 24 ust. 1 pkt 23 ustawy Pzp”, z których treści wynikało, że „firma Fitters Sp. z o.o. należy 

do  grupy  kapitałowej  z  firmami  Kolormix  B.  R.  i  FlexiPower  sp.  z  o.o.  Sp.k.,  jednak  nie 

istnieją między nami powiązania prowadzące do zachwiania uczciwej konkurencji. Pomiędzy 

tymi  wykonawcami  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  na  świadczenie  usług 

serwisowych  i  naprawczych,  w  tym  usuwanie  awarii  661  instalacji  solarnych  (...)  nie 

dochodziło  do  żadnych  uzgodnień  i  konsultacji.  Żadna  z  wyżej  wymienionych  firm  nie  ma 

decydującego  wpływu  na  działanie  spółki  Fitters.  Oferta  cenowa  Fitters  Sp.  z  o.o.  była 

przygotowana  samodzielnie  i  niezależnie,  bez  porozumiewania  się  ze  wskazanymi 

podmiotami".  W  kolejnym  piśmie  z  dnia  4  listopada  2016r.  wykonawca  Fitters  Sp.  z  o.o. 

wskazał, że omyłkowo w załączniku nr 7 do SIWZ „nie została zaznaczona przynależność do 

grupy kapitałowej". 

Zamawiający stwierdził, że  zgodnie z art. 4 pkt 14 ustawy  z dnia 16  lutego 2007r. o 

ochronie  konkurencji  i  konsumentów  ilekroć  jest  mowa  o  grupie  kapitałowej  -  rozumie  się 


przez  to  wszystkich  przedsiębiorców,  którzy  są  kontrolowani  w  sposób  bezpośredni  lub 

pośredni przez jednego przedsiębiorcę, w tym również tego przedsiębiorcę. FITTERS Sp. z 

o.o. zawarła  w piśmie z dnia 31.10.2016r. oświadczenie „Żadna z wyżej wymienionych firm 

nie ma decydującego wpływu na działanie spółki Fitters", co nie oznaczało, że Fitters Sp. z 

o.o. nie mogła mieć decydującego wpływu na wskazane dwie firmy. 

Zamawiający, chcąc dokonać oceny  wyjaśnień złożonych przez FITTERS Sp. z o.o. 

pod  kątem  art.  24  ust.  1  pkt  23  ustawy  P.z.p.  i  móc  ocenić  wpływ  istniejących  powiązań  w 

ramach grupy kapitałowej na możliwość zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie 

zamówienia przeanalizował, czy zachodzą sytuacje wskazane w art. 4 ust. 4 lit. a-e, ustawy z 

dnia  16  lutego  2007r.  o  ochronie  konkurencji  i  konsumentów  w  oparciu  o  dane  zawarte  w 

wydrukach  informacji  odpowiadających  odpisowi  aktualnemu  z  rejestru  przedsiębiorców 

pobranej na podstawie art. 4ust. 4aa ustawy z dnia 20 sierpnia 1997r. o Krajowym Rejestrze 

Sądowym dla  wykonawców  wchodzących  wedle  oświadczenia FITTERS Sp. z o.o. w skład 

grupy kapitałowej. 

Zamawiający  poczynił  ustalenia,  że  R.  B.  prowadzi  jednoosobową  działalność 

gospodarczą pod firmą Kolormix R. B. z siedzibą w Piastowie ul. Żbikowska 30/24 i jest jako 

osoba  fizyczna  wspólnikiem  posiadającym  50  %  udziałów  w  kapitale  zakładowym  FITTES 

Sp. z o.o. oraz pełni funkcję Prezesa Zarządu dwuosobowego w FITTERS Sp. z o.o. Drugim 

wspólnikiem    FITTERS  Sp.    z  o.o.      był  M.  P.  posiadający  50  %    udziałów  w  kapitale 

zakładowym  i  pełniący  funkcję  Wiceprezesa  Zarządu  FITTERS  Sp.  z  o.o..  FITTERS  Sp.  z 

o.o. ma siedzibę w Warszawie przy ul. K. Gierdziejewskiego 7 lok 16. FlexiPower Group Sp. 

z  o.o.  Sp.k.  z  siedzibą  w  Woli  Zaradzyńskiej  jest  spółką  komandytową,  której 

komplementariuszem  jest  FlexiPower  Group  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Woli  Zaradzyńskiej  a 

komandytariuszem  M.  P.  .  W  FlexiPower  Group  Sp.  z  o.o.  M.  P.  posiada  95  udziałów  o 

łącznej  wysokości  4.750,00  złotych  czyli  95  %  udziałów  w  kapitale  zakładowym  i  pełni 

funkcję  Prezesa  Zarządu  w  jednoosobowym  zarządzie.  FlexiPower  Group  sp.  z  o.o.  nie 

składała oferty w prowadzonym przez zamawiającego postępowaniu. 

Zamawiający  stwierdził,  że  dane  zawarte  w  wydrukach  informacji  odpowiadających 

odpisowi  aktualnemu  z  rejestru  przedsiębiorców  pobranych  na  podstawie  art.  4ust.  4aa 

ustawy  z  dnia  20  sierpnia  1997r.  o  Krajowym  Rejestrze  Sądowym  dotyczące  powiązań 

osobowo-kapitałowych pomiędzy wykonawcami: FITTERS Sp. z o.o., FlexiPower Group Sp. 

z o.o.Sp.k., KOLORMIX R. B., nie pozwalają na stwierdzenie zaistnienia przesłanek z art. 4 

ust. 4 lit. a-d ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Do przejęcia kontroli może dojść 

także  w  innych  sytuacjach,  niż  wskazane  w  art.  4  ust.  4  lit.  a-f,  ustawy  z  dnia  16  lutego 

2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów bowiem każda sytuacja prawna lub faktyczna 


prowadząca  w  efekcie  do  uzyskania  decydującego  wpływu  na  określonego  przedsiębiorcę 

lub przedsiębiorców, będzie się mieściła w pojęciu "przejęcia kontroli". 

Wobec treści oświadczenia z dnia 31.10.2016r., że firma FITTERS Sp. z o.o. należy 

do  grupy  kapitałowej  z  firmami  KOLRMIX  R.  B.  i  FlexiPower  Group  Sp.  z  o.o.  sp.k. 

zamawiający zwrócił się o: 

wskazanie  czy  FITTERS  Sp.  z  o.o.  kontroluje  w  sposób  bezpośredni  lub  pośredni 

firmy  KOLORMIX  R.  B.  i  FlexiPower  Group  Sp.  z  o.o.  sp.k.  i  na  czym  ta  kontrola  w 

przedmiotowym  stanie faktycznym  polega.  Zgodnie  z  art.  4  pkt  14  ustawy  z  dnia  16  lutego 

2007r.  o  ochronie  konkurencji  i  konsumentów  ilekroć  mowa  o  grupie  kapitałowej  -  rozumie 

się  przez  to  wszystkich  przedsiębiorców,  którzy  są  kontrolowani  w  sposób  bezpośredni  lub 

pośredni przez jednego przedsiębiorcę, w tym również tego przedsiębiorcę; 

wykazanie,  że  istniejące  pomiędzy  członkami  grupy  kapitałowej  powiązania  nie 

prowadzą  do  zakłócenia  konkurencji  w  przedmiotowym  postępowaniu  o  udzielenie 

zamówienia,  w  szczególności,  że  nie  doszło  do  wymiany  informacji  odnoszących  się  do 

oferowanych  cen  oraz  innych  kryteriów  wyboru  najkorzystniejszej  oferty  przyjętych  w 

niniejszym postępowaniu mających wpływ na wybór najkorzystniejszej oferty. (Zamawiający 

zwrócił uwagę, że Pan R. B. -Prezes Zarządu Fittters Sp. z o. o. złożył w imieniu FITTERS 

Sp.  z  o.o.  ofertę  w  ramach  niniejszego  postępowania,  jak  i  złożył  ofertę  działając  we 

własnym imieniu w ramach prowadzonej działalności gospodarczej KOLORMIX R. B.). 

W piśmie z dnia 17 listopada 2016 roku Wykonawca Fitters Sp. z o.o. wskazał, że nie 

kontroluje bezpośrednio lub pośrednio firmy Kolormix R. B. ani FlexiPower Sp. z o.o. Sp.k.. 

Zamawiający  po  analizie  dotychczas  złożonych  wyjaśnień  i  oświadczeń  wykonawcy 

FITTERS Sp. z o.o. pismem z dnia 25 listopada 2016 roku znak 5674/11/2016 zwrócił się do 

wykonawcy  FITTERS  Sp.  z  o.o.  o  złożenie  wyjaśnień  dotyczących  oświadczenia  o 

przynależności do grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie 

konkurencji  i  konsumentów  wskazując  na  rozbieżność  pomiędzy  treścią  oświadczenia 

wykonawcy  o  przynależności  do  grupy  kapitałowej  a  składanymi  na  wezwanie 

zamawiającego wyjaśnieniami. 

W  odpowiedzi  wykonawca  FITTERS  Sp.  z  o.o.  w  piśmie  z  dnia  28  listopada  2016 

roku  wskazał,  że  należy  do  dwóch  grup  kapitałowych.  Jedną  grupę  kapitałową  tworzą 

FITTERS Sp. z o.o. i Kolormix R. B. a drugą: FITTERS Sp. z o.o. i FlexiPower Group Sp. z 

o.o. Sp.k. 

Zamawiający w piśmie z dnia 1 grudnia 2016 roku znak 5797/12/2016 po raz kolejny 

zwrócił się do wykonawcy Fitters Sp. z o.o. min. o wyjaśnienie w jaki sposób FITTERS Sp. z 


o.o. jest kontrolowany przez podmioty Kolormix R. B. oraz FlexiPower group Sp. z o.o. Sp.k. 

w  ramach  odrębnych  grup  kapitałowych,  gdyż  w  oświadczeniu  z  dnia  31.10.2016r. 

wykonawca  oświadczył,  że  żadna  z  ww.  firm  nie  ma  decydującego  wpływu  na  działanie 

spółki FITTERS Sp. z o.o.. 

Zamawiający  skierował  też  w  dniu  1  grudnia  2016  roku  pisma  do  podmiotów,  które 

oświadczyły,  że  należą  do  grupy  kapitałowej  z  FITTERS  Sp.  z  o.o.  tj.  Kolormix  R.  B.  oraz 

FlexiPower  group  Sp.  z  o.o.  Sp.k..  W  odpowiedzi  podmioty  te  zmieniły  oświadczenia  o 

przynależności do grupy kapitałowej wskazując, że nie należą do grupy kapitałowej. 

Wykonawca -FITTERS Sp. z o.o. w piśmie z dnia 28 listopada 2016 roku (wpływ do 

zamawiającego  05.12.2016r.)  oświadczył,  że  nie  należy  do  grupy  kapitałowej  i  odwołuje 

oświadczenie  o  przynależności  do  grupy  kapitałowej  złożone  wcześniej.  W  treści  pisma 

wskazano,  że  zwrócono  się  o  poradę  prawną  i  stąd  zmiana  stanowiska  w  sprawie 

oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej. 

Zamawiający  stwierdził,  że  oświadczenie  o  przynależności  do  grupy  kapitałowej  jest 

oświadczeniem  wiedzy.  Zamawiający  wobec  wyjaśnień  wykonawcy  FITTERS  Sp.  z  o.o,  i 

przedłożenia oświadczenia o braku przynależności do grupy kapitałowej (przy jednoczesnym 

stwierdzeniu przez zamawiającego braku istnienia przesłanek, które mogłyby wskazywać, że 

przedmiotowe  oświadczenie  o  braku  przynależności  do  grupy  kapitałowej  zawiera 

nieprawdziwe  informacje)  nie  miał  podstaw  do  wykluczenia    wykonawcy.  Zamawiający  brał 

również  pod  uwagę,  że w orzecznictwie sądów okręgowych na tle interpretacji art. 24 ust. 2 

pkt  3  ustawy  P.z.p.  z  uwzględnieniem  art.  45  ust.  2  lit.  g  dyrektywy  2004/18/WE  zajęto 

również  stanowisko,  że  wykluczenie  może  dotyczyć  wyłącznie  wykonawcy  działającego  z 

winy  umyślnej.  W  szczególności  Sąd  Okręgowy  Warszawa-Praga  w  Warszawie  w 

uzasadnieniu wyroku z 19 lipca 2012 r. (sygn. akt IV CA 683/12) wskazał, że przepis ten ma 

zastosowanie w warunkach celowego, zawinionego i zamierzonego zachowania wykonawcy, 

podjętego  z  zamiarem  podania  nieprawdziwych  informacji  w  celu  wprowadzenia 

zamawiającego  w  błąd  i  wykorzystania  tego  błędu  dla  uzyskania  zamówienia  publicznego. 

Złożenie  nieprawdziwej  informacji,  ze  skutkiem  w  postaci  wykluczenia  z  postępowania,  to 

czynność  dokonana  z  winy  umyślnej,  nie  zaś  w  wyniku  błędu  czy  niedbalstwa.  Ze  stanu 

faktycznego  wynika,  że  wykonawca  FITTERS  Sp.  z  o.o.  złożył  oświadczenie  o 

przynależności do grupy kapitałowej na skutek błędu co do prawa, stąd nie sposób uznać, że 

jego celem było wprowadzenie zamawiającego w błąd. Zamawiający uznał, że nie mogło być 

podstawą  wykluczenia  nieświadome  wprowadzenie  w  błąd  odnośnie  złożonego  pierwotnie 

oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej. 


Zamawiający  podniósł,  że  odwołujący  zdaje  się  twierdzić,  że  przedsiębiorcą 

dominującym jest  R.  B. .  Jakkolwiek  problematyczna  pozostaje kwestia  uznania  ww.  osoby 

za  przedsiębiorcę  w  rozumieniu  przepisu  art.  4  pkt  1  ustawy  z  dnia  16  lutego  2007r.  o 

ochronie konkurencji i konsumentów, to niezbędne jest również przypisanie ww. posiadania 

kontroli nad FITTERS Sp. z o.o.. Zamawiający stwierdził, iż R. B. w FITTERS Sp. z o.o. nie 

ma większości udziałów, brak informacji, czy udziały są uprzywilejowane co do prawa głosu. 

Nadto,  nie  był  on  jedynym  członkiem  zarządu  FITTERS  Sp.  z  o.o.,  a  mając  na  względzie 

regulację  przepisów  art.  201  i  208  KSH  nie  sposób  na  podstawie  wydruków  informacji 

odpowiadających  odpisowi  aktualnemu  z  rejestru  przedsiębiorców  pobranej  na  podstawie 

art.  4ust.  4aa  ustawy  z  dnia  20  sierpnia  1997r.  o  Krajowym  Rejestrze  Sądowym, 

rozstrzygnąć,  że  R.  B.  kontroluje  ww.  spółkę.  Jednocześnie  odwołujący  nie  wskazał 

dowodów na istnienie porozumień w rozumieniu art. 4 pkt 5 ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o 

ochronie konkurencji i konsumentów. 

Do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  przystąpił  wykonawca 

FITTERS  Sp.  z  o.o.  Przystępujący  poparł  stanowisko  zamawiającego  i  wniósł  o  oddalenie 

odwołania. 

Izba ustaliła, co następuje: 

W toku postępowania wpłynęły oferty następujących wykonawców: 

FITTERS Sp. z o.o., ul. K. Gierdziejewskiego 7 lok. 16, 02-495 Warszawa, 

KOLORMIX B. R., ul. Żbikowska 30 m 24,05-820 Piastów, 

FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp.k., ul. Majora Hubala 157, 95-054 Wola Zaradzyńska, 

GRUPA SOLAR P. W., ul. Mickiewicza 161, 34-200 Sucha Beskidzka, 

Passive Instal J. P., ul. Jasna 37,42-152 Zwierzyniec Pierwszy, 

Polska Ekologia Sp. z o.o., ul. Piaskowa 7, 47-400 Racibórz. 

Wykonawca  Passive  Instal  J.  P.,  składając  Jednolity  Europejski  Dokument 

Zamówienia,  oświadczył,  iż  w  okresie  od  dnia  3  listopada  2015  r.  do  dnia  3  października 

2016  r.  wykonał  naprawy  serwisowe  oraz  pełne  przeglądy  instalacji  solarnych  w  Gminie 

Ż

arki, odbiorcą których był wykonawca Polska Ekologia Sp. z o.o. 


R.  B.  prowadzi  jednoosobową  działalność  gospodarczą  pod  firmą  Kolormix  R.  B.  z 

siedzibą  w  Piastowie  ul.  Żbikowska  30/24  i  jest  jako  osoba  fizyczna  wspólnikiem 

posiadającym  50  %  udziałów  w  kapitale  zakładowym  FITTES  Sp.  z  o.o.  oraz  pełni  funkcję 

Prezesa Zarządu dwuosobowego w FITTERS Sp. z o.o. Drugim wspólnikiem  FITTERS Sp. 

z  o.o.  był  M.  P.  posiadający  50  %    udziałów  w  kapitale  zakładowym  i  pełniący  funkcję 

Wiceprezesa Zarządu FITTERS Sp. z o.o.. FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp.k. z siedzibą w 

Woli  Zaradzyńskiej  jest  spółką  komandytową,  której  komplementariuszem  jest  FlexiPower 

Group Sp. z o.o. z siedzibą w Woli Zaradzyńskiej a komandytariuszem M. P. . W FlexiPower 

Group Sp. z o.o. M. P. posiada 95 udziałów o łącznej wysokości 4.750,00 złotych czyli 95 % 

udziałów  w  kapitale  zakładowym  i  pełni  funkcję  Prezesa  Zarządu  w  jednoosobowym 

zarządzie.  FlexiPower  Group  sp.  z  o.o.  nie  składała  oferty  w  prowadzonym  przez 

zamawiającego postępowaniu. 

Dnia 16 listopada 2016 roku zamawiający wezwał wykonawcę FITTERS Sp. z o.o. do 

złożenia  wyjaśnień  dotyczących  oświadczenia  o  przynależności  do  tej  samej  grupy 

kapitałowej  w  rozumieniu  ustawy  z  dnia  16  lutego  2007  r.  o  ochronie  konkurencji  i 

konsumentów  (Dz.  U.  z  2015  r.  poz.  184  z  późn.  zm.). Wezwanie  zostało  wystosowane  ze 

względu na to, iż  wykonawca FITTERS Sp. z o.o. złożył oświadczenie o przynależności do 

tej samej grupy kapitałowej z wykonawcami KOLORMIX B. R. oraz FlexiPower Group Sp. z 

o.o. Sp.k. 

W odpowiedzi na pismo z dnia 16 listopada 2016 r. wykonawca FITTERS Sp. z o.o. 

wyjaśnił, że nie kontroluje on wykonawcy KOLORMIX B. R. ani FlexiPower Group Sp. z o.o. 

Sp.k.,  z  uwagi  na  fakt,  iż  Pan  R.  B.  posiada  50%  udziałów  w  spółce  FITTERS  Sp.  z  o.o., 

jednak wykonawca KOLORMIX B. R. stanowi jednoosobową działalność gospodarczą p. R. 

B.,  dlatego  wykluczone  jest,  aby  wykonawca  FITTERS  Sp.  z  o.o.  wywierała  na  nią 

decydujący wpływ. Wykonawca FITTERS Sp. z o.o. nie jest także komplementariuszem ani 

komandytariuszem  w  spółce  komandytowej  FlexiPower  Group  Sp.  z  o.o.  Sp.k.,  zatem 

również w tym przypadku nie można stwierdzić, że FITTERS Sp. z o.o. posiada w stosunku 

do tej spółki pozycję dominującą. 

Zamawiający  pismem  z  dnia  25  listopada  2016  roku  znak  5674/11/2016  zwrócił  się 

do  wykonawcy  FITTERS  Sp.  z  o.o.  o  złożenie  wyjaśnień  dotyczących  oświadczenia  o 

przynależności do grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie 

konkurencji  i  konsumentów,  wskazując  na  rozbieżność  pomiędzy  treścią  oświadczenia 

wykonawcy  o  przynależności  do  grupy  kapitałowej  a  składanymi  na  wezwanie 

zamawiającego wyjaśnieniami. 


W  odpowiedzi  wykonawca  FITTERS  Sp.  z  o.o.  w  piśmie  z  dnia  28  listopada  2016 

roku  wskazał,  że  należy  do  dwóch  grup  kapitałowych.  Jedną  grupę  kapitałową  tworzą 

FITTERS Sp. z o.o. i Kolormix R. B. a drugą: FITTERS Sp. z o.o. i FlexiPower Group Sp. z 

o.o. Sp.k. 

Zamawiający w piśmie z dnia 1 grudnia 2016 roku znak 5797/12/2016 po raz kolejny 

zwrócił się do wykonawcy Fitters Sp. z o.o. min. o wyjaśnienie, w jaki sposób FITTERS Sp. z 

o.o. jest kontrolowany przez podmioty Kolormix R. B. oraz FlexiPower Group Sp. z o.o. Sp.k. 

w  ramach  odrębnych  grup  kapitałowych,  gdyż  w  oświadczeniu  z  dnia  31.10.2016r. 

wykonawca  oświadczył,  że  żadna  z  ww.  firm  nie  ma  decydującego  wpływu  na  działanie 

spółki FITTERS Sp. z o.o.. 

Zamawiający  skierował  też  w  dniu  1  grudnia  2016  roku  pisma  do  podmiotów,  które 

oświadczyły,  że  należą  do  grupy  kapitałowej  z  FITTERS  Sp.  z  o.o.  tj.  Kolormix  R.  B.  oraz 

FlexiPower  Group  Sp.  z  o.o.  Sp.k.  W  odpowiedzi  podmioty  te  zmieniły  oświadczenia  o 

przynależności do grupy kapitałowej wskazując, że nie należą do grupy kapitałowej. 

Wykonawca  FITTERS  Sp.  z  o.o.  w  piśmie  z  dnia  28  listopada  2016  roku  (wpływ  do 

zamawiającego  05.12.2016r.)  oświadczył,  że  nie  należy  do  grupy  kapitałowej  i  odwołuje 

oświadczenie  o  przynależności  do  grupy  kapitałowej  złożone  wcześniej.  W  treści  pisma 

wskazano,  że  zwrócono  się  o  poradę  prawną  i  stąd  zmiana  stanowiska  w  sprawie 

oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej. 

Izba zważyła, co następuje: 

Odwołanie jest bezzasadne. 

W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że odwołujący jest uprawniony do korzystania 

ze środków ochrony prawnej w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy P.z.p. 

W myśl art. 24 ust. 1 pkt. 3 ustawy P.z.p., z postępowania o udzielenie  zamówienia 

wyklucza się wykonawców, którzy należąc do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu 

ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. z 2015 r. 

poz.  184,  1618  i  1634),  złożyli  odrębne  oferty,  oferty  częściowe  lub  wnioski  o 

dopuszczenie  do  udziału  w postępowaniu,  chyba  że  wykażą,  że  istniejące  między  nimi 

powiązania  nie  prowadzą  do  zakłócenia  konkurencji  w  postępowaniu  o udzielenie 

zamówienia. 


Zgodnie  z  art.  4  pkt  14  ustawy  o  ochronie  konkurencji  i  konsumentów,  ilekroć  w 

ustawie  jest  mowa  o  grupie  kapitałowej,  rozumie  się  przez  to  wszystkich  przedsiębiorców, 

którzy są kontrolowani w sposób bezpośredni lub pośredni przez jednego przedsiębiorcę, w 

tym  również  tego  przedsiębiorcę.  Pojęcie  przejęcia  kontroli  reguluje  pkt  4  wskazanego 

artykułu  stwierdzając,  że  poprzez  przejęcie  kontroli  rozumie  się  przez  to  wszelkie  formy 

bezpośredniego  lub  pośredniego  uzyskania  przez  przedsiębiorcę  uprawnień,  które  osobno 

albo  łącznie,  przy  uwzględnieniu  wszystkich  okoliczności  prawnych  lub  faktycznych, 

umożliwiają 

wywieranie 

decydującego 

wpływu 

na 

innego 

przedsiębiorcę 

lub 

przedsiębiorców; uprawnienia takie tworzą w szczególności: 

a)  dysponowanie  bezpośrednio  lub  pośrednio  większością  głosów  na  zgromadzeniu 

wspólników  albo  na  walnym  zgromadzeniu,  także  jako  zastawnik  albo  użytkownik,  bądź  w 

zarządzie innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależnego), także na podstawie porozumień 

z innymi osobami, 

b)  uprawnienie  do  powoływania  lub  odwoływania  większości  członków  zarządu  lub  rady 

nadzorczej  innego  przedsiębiorcy  (przedsiębiorcy  zależnego),  także  na  podstawie 

porozumień z innymi osobami, 

c)  członkowie  jego  zarządu  lub  rady  nadzorczej  stanowią  więcej  niż  połowę  członków 

zarządu innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależnego), 

d)  dysponowanie  bezpośrednio  lub  pośrednio  większością  głosów  w  spółce  osobowej 

zależnej albo na walnym zgromadzeniu spółdzielni zależnej, także na podstawie porozumień 

z innymi osobami, 

e) prawo do całego albo do części mienia innego przedsiębiorcy (przedsiębiorcy zależnego), 

f)  umowa  przewidująca  zarządzanie  innym  przedsiębiorcą  (przedsiębiorcą  zależnym)  lub 

przekazywanie zysku przez takiego przedsiębiorcę. 

Ze wskazanych wyżej definicji wynika, że kluczowa dla istnienia grupy kapitałowej jest 

osoba  jednego  przedsiębiorcy,  który  kontroluje  w  sposób  pośredni  lub  bezpośredni 

pozostałych przedsiębiorców. W rozpoznawanym przypadku powiązania istniejące pomiędzy 

FITTERS  Sp.  z  o.o.,  FlexiPower  Group  Sp.  z  o.o.  Sp.k.  oraz  Panem  R.  B.  prowadzącym 

jednoosobowo działalność gospodarczą nie wskazują na pozycję dominującą żadnego z tych 

podmiotów  uzasadniającą  przejęcie  kontroli  nad  podmiotami  pozostałymi.  Co  więcej, 

wykonawcy  nigdy  nie  wskazali  na  istnienie  takich  powiązań.  Ze  złożonych  przez  nich 

początkowo  oświadczeń  wynikało  jedynie,  że  należą  do  grup  kapitałowych,  jednak 


konsekwentnie  twierdzili,  iż  żaden  z  podmiotów  nie  sprawuje  kontroli  nad  pozostałymi.  W 

ostateczności cofnęli oświadczenie o przynależności do jednej grupy kapitałowej. 

W  ocenie  Izby  czynność  polegająca  na  cofnięciu  oświadczenia  o  przynależności  do 

grupy  kapitałowej  nie  budzi  wątpliwości  pod  względem formalnoprawnym. W szczególności 

wynika  to  z  faktu,  iż  ustalone  powiązania  istotnie  nie  pozwalają  na  stwierdzenie  istnienia 

takiej grupy  (grup).  Ponadto  czynności  tej  nie  da  się  też  zarzucić  intencjonalnego  działania 

lub  rażącego  niedbalstwa  prowadzącego  do  wprowadzenia  w  błąd  zamawiającego  przy 

przedstawieniu  informacji,  iż  nie  podlega  on  wykluczeniu.  Podkreślenia  wymaga,  iż  to 

właśnie  pierwotnie  złożone  oświadczenia  uzasadniały  wykluczenie  wykonawców,  chyba  że 

wykazaliby oni, iż istniejące pomiędzy nimi powiązania nie naruszają konkurencji. Wskazać 

przy  tym  należy,  iż  zarzut  zaniechania  wykluczenia  wykonawców  na  podstawie  art.  24  ust. 

16 ustawy P.z.p. nie został przez odwołującego podniesiony. 

Izba podziela stanowisko zamawiającego, iż nie był on uprawniony do tego, by badać 

kwestię  przynależności  wskazanych  podmiotów  do  jednej  grupy  kapitałowej  w  sposób 

głębszy niż pozwalają mu na to przepisy ustawy P.z.p. i dokumenty, których może żądać w 

postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. W ocenie Izby, zamawiający - działając 

w ustalonych prawem granicach – dokonał prawidłowych czynności i ustaleń w tym zakresie. 

Odwołujący  zaś nie udowodnił, iż  zarzut przynależności do grupy kapitałowej jest zarzutem 

zasadnym.  Na  tę  okoliczność  nie  zostały  przez  odwołującego  przedstawione  żadne  inne 

dowody  poza  dokumentami  zgromadzonymi  w  trakcie  prowadzonego  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia,  a  te  –  jak  już  wyżej  wskazano  –  nie  dowodzą  istnienia  grupy 

kapitałowej w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. 

Odnosząc  się  do  podnoszonych  przez  odwołującego  na  rozprawie  takich 

okoliczności,  jak  np.  fakt  udzielenia  pełnomocnictwa  do  złożenia  oferty  przez  Pana  R.  B. 

Panu M. P. - pracownikowi drugiego podmiotu, Izba wskazuje, że tego rodzaju okoliczności 

nie  uzasadniają  tezy,  iż  wskazane  podmioty  należą  do  jednej  grupy  kapitałowej.  Niemniej 

jednak  mogłyby  one  budzić  wątpliwości  w  zakresie  tego,  czy  wskazane  podmioty  nie 

podlegałyby  wykluczeniu  na  podstawie  art.  24  ust.  1  pkt  20  ustawy  P.z.p.,  tj.  z  uwagi  na 

istniejące  pomiędzy  wykonawcami  porozumienie  zakłócające  konkurencję  bądź  też  czy 

złożenie  przez  nich  ofert  nie  stanowi  czynu  nieuczciwej  konkurencji,  uzasadniającego 

odrzucenie  ofert  na  podstawie  art.  89  ust.  1  pkt  3  ustawy  P.z.p.  Jednakże  wobec  faktu,  iż 


tego  rodzaju  zarzuty  nie  zostały  przez  odwołującego  podniesione,  ich  rozpoznawanie 

pozostawało poza zakresem orzekania Izby w tej konkretnej sprawie. 

Izba  oddaliła  zarzut  naruszenia  przez  zamawiającego  art.  24  ust.  1  pkt  12  ustawy 

P.z.p.  poprzez  niewykluczenie  wykonawcy  Passive  Instal  J.  P.,  pomimo  braku  wykazania 

spełnienia  warunków  udziału  w  postępowaniu.  Izba  wskazuje,  iż  w  związku  z  tym,  że  nie 

potwierdziły  się  zarzuty  dotyczące  przystępującego,  jego  oferta  pozostaje  najkorzystniejszą 

ofertą w postępowaniu, a zatem wynik postępowania o udzielenie zamówienia pozostaje bez 

zmian.  Zgodnie  z  art.  192  ust.  2  ustawy  P.z.p.,  Izba  uwzględnia  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi 

naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Ewentualne  stwierdzenie  naruszeń  w  zakresie 

postawionego  zarzutu  nie  miałoby  wpływu  na  wynik  postępowania,  rozumiany  jako  wybór 

najkorzystniejszej  oferty,  w  związku  z  czym  jego  rozpoznawanie  Izba  uznała  za 

bezprzedmiotowe. 

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.  

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

ustawy P.z.p., czyli stosownie do wyniku postępowania.  

………………………………………