KIO 1084/18 POSTANOWIENIE dnia 6 czerwca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 08.10.2018

Sygn. akt: KIO 1084/18 

POSTANOWIENIE 

  z dnia 6 czerwca 2018 r.  

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Ewa Sikorska 

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  bez  udziału  stron  w  dniu  6  czerwca  2018  roku  

w Warszawie odwołania wniesionego w dniu 30 maja 2018 roku przez Kolumnę Transportu 

Sanitarnego  TRIOMED  Spółkę  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Lublinie 

postępowaniu  prowadzonym  przez  Samodzielny  Publiczny  Zespół  Zakładów  Opieki 

Zdrowotnej w Ostrowi Mazowieckiej 

orzeka: 

1. Odrzuca odwołanie; 

2. Kosztami postępowania obciąża Kolumnę Transportu Sanitarnego TRIOMED Spółkę z 

ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Lublinie  i zalicza  w poczet  kosztów  postępowania 

odwoławczego  kwotę  7 500  zł  00  gr  (słownie:  siedem  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy) 

uiszczoną  przez  Kolumnę  Transportu  Sanitarnego  TRIOMED  Spółkę  z  ograniczoną 

odpowiedzialnością w Lublinie tytułem wpisu od odwołania. 

Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. 

– Prawo zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.), na niniejsze postanowienie, w terminie 7 dni 

od  dnia  jego  doręczenia,  przysługuje  skarga,  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Ostrołęce

Przewodniczący:      ………………. 


Sygn. akt: KIO 1084/18 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawiający – Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Ostrowi 

Mazowieckiej 

– prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na świadczenie 

usług  transportu  sanitarnego  dla  potrzeb  Samodzielnego  Publicznego  Zespołu  Zakładów 

Opieki Zdrowotnej w Ostrowi Mazowieckiej. 

Postępowanie  prowadzone  jest  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia 

2004  roku 

– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 roku, poz. 1579 ze zm.), zwanej 

dalej ustawą P.z.p. 

W dniu 30 maja 2018 roku  wykonawca Kolumna Transportu Sanitarnego TRIOMED 

Spółkę  z  ograniczoną  odpowiedzialnością  w  Lublinie  (dalej:  odwołujący)  wniósł  odwołanie 

wobec 

czynności zamawiającego, tj. ustanowienia ceny jako jedynego kryterium oceny ofert. 

Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie: 

I. 

Art.  91  ust.  2a  ustawy  P.z.p.  poprzez  ustanowienie  w  przedmiotowym 

postępowaniu  kryterium  ceny  jako  jedynego  kryterium  oceny  ofert,  w  sytuacji,  gdy 

z

amawiający  nie  określił  w  opisie  przedmiotu  zamówienia  standardów  jakościowych 

odnoszących się do wszystkich istotnych cech przedmiotu zamówienia, 

II. 

Art 353

Kodeksu cywilnego oraz art. 484 § 2 Kodeksu cywilnego oraz art. 5 

Kodeksu cywilnego w związku z art. 14 ust. 1 ustawy P.z.p. oraz art. 139 ust. 1 ustawy P.z.p. 

poprzez wykorzystanie pozycji dominującej organizatora przetargu i uprzywilejowanie pozycji 

zam

awiającego  wobec  wykonawcy,  polegające  na  nałożeniu  w  specyfikacji  istotnych 

warunków zamówienia (s.i.w.z.) rażąco wygórowanych kar umownych na wykonawcę, 

III.  Art.  7  ust.  1  P.z.p.  poprzez  przygotowanie  przedmiotowego  postępowania  z 

naruszeniem  zasad  propo

rcjonalności  i  przejrzystości,  a  to  poprzez  zastrzeżenie  rażąco 

wygórowanych  kar  umownych,  co  powoduje,  że  o  udzielenie  zamówienia  mogą  się  realnie 

ubiegać tylko podmioty, które mogą ponieść ryzyko zapłaty tak wygórowanych kar umownych 

nawet wobec niezreal

izowania znacznej części umowy. 

Wobec powyższego odwołujący zażądał nakazania zamawiającemu dokonania: 

zmiany ogłoszenia o zamówieniu - Sekcji IV pkt 2.2) Kryteria - i wprowadzenie 

pozacenowego kryterium oceny ofert i nadanie mu wagi co najmniej 40% - n

a przykład poprzez 

wprowadzenie następujących kryteriów oceny ofert i ich wagi: 

a) 

"Ceny - 60% 


b) 

Rocznik sprzętu medycznego - 40%; 

zmiany  s.i.w.z.  - 

rozdział XII poprzez wprowadzenie  – obok ceny – kryterium 

oceny ofert odnoszącego się do przedmiotu zamówienia w brzmieniu zaproponowanym przez 

odwołującego, 

zmiany s.i.w.z. - 

Rozdziału V Sposób przygotowywania oferty poprzez dodanie 

w ust. 2 po pkt 3) pkt 3

) w brzmieniu: "wypełniony i podpisany wykaz sprzętu medycznego 

przeznaczonego do wykonania 

usługi - Załącznik nr 9 do SIWZ;" 

zmiany s.i.w.z. 

poprzez dodanie Załącznika nr 9  

zmniejszenie wartości kar umownych określonych w § 6 ust 1 Załącznika nr 4 

do s.i.w.z. 

(wzór umowy) do poziomu kolejno: 

0,1%  wartości  brutto  umowy  za  niedopełnienie  bądź  nienależyte  wykonanie 

któregokolwiek z obowiązków określonych w Załączniku nr 2 do umowy; 

100 zł za każdą rozpoczętą godzinę opóźnienia w wykonaniu usługi. 

Izba ustaliła i zważyła co następuje: 

Postępowanie zostało wszczęte w dniu 25 maja 2018 r. (ogłoszenie nr 564255-N-2018 

Biuletynie  zamówień  publicznych),  w  związku  z  tym  do  przedmiotowego  postępowania 

stosuje  się  przepisy  ustawy  Prawo  zamówień  publicznych  z  uwzględnieniem  zmian 

wprowadzonych  ustawą  z 22 czerwca  2016  r.  o zmianie  ustawy  –  Prawo  zamówień 

publicznych oraz niektórych innych ustaw  (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020), która weszła w życie 

w dniu 28 lipca 2016 r.  

Według  informacji  przedstawionej  przez  zamawiającego  w  piśmie  z  dnia  4  czerwca 

2018 roku, 

wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na 

podstawie art. 11 ust. 8 ustawy P.z.p.  

Izba z urzędu, na podstawie art. 189 ust. 3 ustawy P.z.p., na posiedzeniu niejawnym 

bez udziału stron dokonała czynności formalnoprawnych i sprawdzających, w wyniku których 

stwierdziła, że przedmiotowe odwołanie podlega odrzuceniu w oparciu o art. 189 ust. 2 pkt 6 

ustawy P.z.p., dotyczy bowiem czynności innych niż określone w art. 180 ust. 2 ustawy. 

Zgodnie  z  art.  180  ust.  2  ustawy  P.z.p.  w  brzmieniu  po  nowelizacji,  j

eżeli  wartość 

zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 

ust. 8, odwołanie przysługuje wyłącznie wobec czynności:  


1) wyboru trybu negocjacji bez ogłoszenia, zamówienia z wolnej ręki lub zapytania o cenę;  

2) określenia warunków udziału w postępowaniu;  

3) wykluczenia odwołującego z postępowania o udzielenie zamówienia;  

4) odrzucenia oferty odwołującego;  

5) opisu przedmiotu zamówienia;  

6) wyboru najkorzystniejszej oferty. 

Odwołanie  dotyczy  treści  s.i.w.z.  w  zakresie  innym  niż  określony  w  art.  180  ust.  2 

ustawy P.z.p. Przesłanki wskazane w tym przepisie dotyczą co prawda niektórych elementów 

s.i.w.z,  ale  jedynie  w  ograniczonym  zakresie,  tj.  wyboru  określonego  trybu,  określenia 

warunków udziału w postępowaniu oraz opisu przedmiotu zamówienia. Wskazany katalog nie 

obejmuje zapisów s.i.w.z dotyczących kryteriów oceny ofert oraz wysokości kar umownych.  

Podkreślenia  wymaga,  że  art.  36  ust.  1  ustawy  P.z.p.  wskazuje  minimalny  zakres 

s.i.w.z. Elementy 

s.i.w.z, które mogą podlegać zaskarżeniu w drodze wniesionego odwołania, 

wyodrębnione zostały w pkt. 2 (tryb udzielenia zamówienia), 3 (opis przedmiotu zamówienia) 

oraz 5 (

warunki udziału w postępowaniu). Opis kryteriów oceny ofert znajduje się w osobnym 

p

unkcie  art.  36  ust.  1  ustawy,  tj.  pkt.  13,  natomiast  kary  umowne  mieszczą  się  w  zakresie 

określonym pkt. 16, czyli w istotnych dla stron postanowieniach, które zostaną wprowadzone 

do  treści  umowy,  ogólnych  warunkach  umowy  albo  wzorze  umowy,  jeżeli  zamawiający 

wymaga,  od  wykonawcy,  aby  zawarł  z  nim  umowę  w  sprawie  zamówienia  publicznego  na 

takich warunkach. Brak jest jakichkolwiek podstaw do utożsamiania kryteriów oceny ofert oraz 

wysokości kar umownych z tymi elementami s.i.w.z, na które można wnieść odwołanie. 

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że zarzuty podniesione w niniejszym 

odwołaniu zdecydowanie nie mieszczą się w katalogu określonym w art. 180 ust. 2 ustawy 

P.z.p.

,  gdzie  mowa  jest  wyraźnie  o  trybie  udzielenia  zamówienia,  opisie  przedmiotu 

zamówienia oraz warunkach udziału w postępowaniu.  

O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192 

ust. 9 i 10 ustawy P.z.p.  

oraz w oparciu o przepisy § 3 pkt 1 i § 5 ust. 4 rozporządzenia Prezesa 

Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od 

odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich  rozliczania 

(Dz. U. Nr 41, poz. 238).  


Postanowienie  wydano  na  posiedzeniu  niejawnym  na  podstawie  art.  189  ust.  3  zd. 

pierwsze ustawy P.z.p. 

Przewodniczący:      …………………….