Sygn. akt: KIO 1119/18
WYROK
z dnia 21 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Robert Skrzeszewski
Protokolant: Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 czerwc
a 2018 r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej w dniu 4 czerwca 2018 r. przez
wykonawcę PHU BMS sp. j. Z. B., ul. Staszica 22, 82-500 Kwidzyn w postępowaniu
prowadzonym przez
Urząd Gminy Poronin, ul. Józefa Piłsudzkiego 5, 34-520 Poronin
orzeka:
1. oddala odwołanie,
2. kosztami postępowania obciąża Odwołującego: PHU BMS sp. j. Z. B., ul. Staszica
22, 82-500 Kwidzyn i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego: PHU
BMS sp. j. Z. B., ul. Staszica 22, 82-500 Kwidzyn
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 wraz ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Nowym Sączu.
Przewodniczący:……………………………..
Sygn. akt: KIO 1119/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Urząd Gminy Poronin, ul. Józefa Piłsudzkiego 5, 34-520 Poronin
wszczął postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „Dostawę z montażem
wyposażenia na potrzeby przedszkola w Zębie w ramach realizacji projektu „Sukces zaczyna
się w przedszkolu”, nr sprawy: ZP.271.5.2018.
W dniu 29 maja 2018 r. Zamawiający zawiadomił Odwołującego: PHU BMS sp. j. Z.
B., ul. Staszica 22, 82-500 Kwidzyn
o dokonaniu czynności wyboru oferty wykonawcy Moje
Bambino Sp. z o.o. Sp. K.
w części pierwszej jako najkorzystniejszej.
Nie zgadzając się z powyższą czynnością Zamawiającego Odwołujący w dniu 4
czerwca 2018r. wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej zarzucając
działanie niezgodne z przepisami ustawy poprzez zaniechanie czynności nie odrzucenia
oferty firmy Moje Bambino Sp. z o.o. Sp.
K., z siedzibą ul. Graniczna 46, 93-428 Łódź,
pomimo dwukrotnego, uzasadnionego wezwania do odrzucenia tejże oferty.
Jednocześnie Odwołujący wnosił o:
odrzucenie oferty firmy Moje Bambino Sp. z o.o. Sp.
K., z siedzibą ul.
Graniczna 46,93-
428 Łódź
w związku z brakiem unieważnienia postępowania i dokonaniem wyboru
najkorzystniejszej oferty, nakazania dokonania wyboru drugiej najkorzystniejszej oferty firmy
PHU „BMS" sp. j. Z. B. z siedzibą ul. Staszica 22, 82-500 Kwidzyn.
zwrot kosztów postępowania wg norm nakazanych przez Zamawiającego.
W swoim odwołaniu Odwołujący wskazał, że dostawa w ramach w/w przetargu nie
jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 zwolnienia
podatkowe ust. 1 pkt 2 lub art. 122 zwolnienie od podatku dos
tawy, importu i nabycia złota
inwestycyjnego.
Zwrócił uwagę, że konkurent zgodnie z załączonym kosztorysem, zaoferował w poz.
6, 103, 121, 226, 303 oraz 481 laptopy w łącznej ilości 13 szt. w cenie 3 199,00 PLN netto
każdy, co wskazuje, że łączna wartość tych laptopów wyniosła 41 587,00 PLN netto, czyli
przekroczyła wartość 20 000 PLN.
Zauważył przy tym, że zgodnie z przepisami ustawy o VAT podmiot jest zobowiązany
do wystawienia faktury VAT
uwzględniającej przypadek tzw. „odwrotnego obciążenia”,
natomiast w ofercie firmy Moje Bambino
jest podana cena brutto w wysokości 3 934,77 PLN
za sztukę.
Według Odwołującego z powyższych względów nie jest możliwe wystawienie faktury
VAT
zgodnej z przepisami prawa, ani nie jest możliwa zmiana złożonej już oferty.
Z
aznaczył również, że zgodnie z ustawą VAT, Załącznik nr 11, poz. 28a Wykonawca
powinien zastosować odwrotne obciążenie podatkiem VAT.
W związku ze źle zastosowaną stawką VAT oferta winna – zdaniem Odwołującego -
ulec odrzuceniu jako niezgodna z przepisam
i obowiązującego prawa.
W związku z tym wnosił o odrzucenie oferty Moje Bambino, unieważnienie czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej z dnia 29 maja 2018 r. oraz ponowny wybór oferty
najkorzystniejszej.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Na podstawie zebranego w sprawie materiału dowodowego, a w szczególności w
oparciu o treść akt sprawy odwoławczej, w tym Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia, zwanej dalej SIWZ, odwołania, oferty Moje Bambino, wezwania
Zamawiającego z dnia 18 maja 2018r.skierowanego do Moje Bambino o wyjaśnienie treści
oferty w trybie przepisu art.87 ust.1 ustawy Pzp, odpowiedzi Moje Bambino z dnia 21 maja
2018r.
, jak również na podstawie złożonych na rozprawie wyjaśnień Izba postanowiła
odwołanie oddalić.
Odwołanie nie zawierało braków formalnych, wpis został przez Odwołującego
uiszczony, zatem odwołanie podlegało rozpoznaniu. Izba nie stwierdziła przesłanek do jego
odrzucenia.
Przechodząc do rozpoznania przedmiotowej sprawy, należy wskazać, że po
przeprowadzeniu postępowania odwoławczego Izba nie doszukała się w działaniach
Zamawiającego naruszenia przepisu art.89 ust.1 pkt 1, 2 i 6 ustawy Pzp.
Podstawowym,
istotnym
zagadnieniem
wymagającym
rozstrzygnięcia
w
przedmio
towej sprawie była kwestia oceny czy Zamawiający miał dostateczne podstawy
prawne do odrzucenia oferty wykonawcy Moje Bambino z powodu jej
niezgodności z ustawą
Pzp, z powodu
sprzeczności jej treści z treścią Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia, zwanej dalej SIWZ, a także z tego względu, że oferta ta zawiera błędy w
obliczeniu ceny lub kosztu.
W pierwszej kolejności należy wskazać, że w myśl art.6 kodeksu cywilnego ciężar
udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne.
Według zapatrywania Izby Odwołujący nie przedstawił jakiegokolwiek dowodu
uzasadniającego twierdzenie, że treść oferty Moje Bambino jest niezgodna z ustawą Pzp,
pozostaje w sprzeczności z treścią SIWZ bądź zawiera błędy w obliczeniu ceny lub kosztu.
W swoim odwołaniu Odwołujący w sposób chaotyczny przedstawił uzasadnienie
prawne powołując się na przepisy ustawy o VAT, które samo w sobie nie może stanowić
zarzutu i nie motywuje istnienia bądź nieistnienia niezgodności oferty z ustawą Pzp.
Nadto, ustawa Pzp nie zna instytucji automatycznego odrzucenia oferty wykonawcy
konkurencyjnego wskutek dwukrotnego umotywowanego czy też nie wezwania
Zamawiającego przez innego wykonawcę do odrzucenia tej oferty.
Poza tym Odwołujący w swoim odwołaniu nie wykazał również istnienia sprzeczności
treści oferty wykonawcy Moje Bambino z postanowieniami SIWZ.
Odnosząc się do stwierdzenia o źle zastosowanej stawce VAT, zarzut ten – w
przekonaniu Izby
– również się nie potwierdził, bowiem Odwołujący w ogóle nie podjął się
p
róby wywodu w tym zakresie i nie wskazał jaka stawka podatku VAT powinna być
zastosowana w sposób prawidłowy.
Ostatecznie, Odwołujący nie udowodnił również, że łączna wartość samych laptopów
bez uwzględnienia w tym innych kosztów przekroczyła 20 000 zł.
W powyższym zakresie Izba oparła się na wyjaśnieniach wykonawcy Moje Bambino z
dnia 21 maja 2018r. udzielonych w następstwie wezwania Zamawiającego z dnia 18 maja
2018r., z
których wynika, że przepisy ustawy o VAT dotyczące tzw. „odwrotnego obciążenia”
nie
mają zastosowania w tym przypadku, co nie prowadzi to do powstania obowiązku
podatkowego w zakresie VAT po stronie Zamawiającego.
Jednocześnie,
Izba
uznała
za
wiarygodne
oświadczenie
wykonawcy
konkurencyjnego z dnia 21 maja 2018r., że cena netto za 1 sztukę (laptopa) wynosi 1 500 zł
netto, a łączna wartość laptopów nie przekracza 20 000 zł, przy czym do wartości tej ceny
nie wlicza się kosztów dostawy, montażu i gwarancji.
W związku z powyższym należało przyjąć, że Odwołujący nie wykazał przesłanki z
art.17 ust.1 pkt 7
w związku z ust.1 c ustawy o VAT, gdzie w przypadku dostaw towarów
załącznika nr 11 do ustawy przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się,
jeżeli łączna wartość tych towarów w ramach jednolitej gospodarczo transakcji obejmującej
te towary, bez kwoty podatku, przekracza kwotę 20 000 zł.
J
eżeli powyższa wartość nie jest przekroczona to, podatnikami nie są osoby prawne,
jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające
załączniku nr 11(laptopy) do ustawy, zaś w rozpoznawanej sprawie
takim podmiotem nie jest Z
amawiający dla tego zamówienia.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 192 ust. 1 ustawy Pzp postanowiła
oddalić odwołanie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, z uwzględnieniem
przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 wraz ze zm.).
Przewodniczący:…………………………