Sygn. akt: KIO 1127/18
WYROK
z dnia 21 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Danuta Dziubińska
Protokolant:
Zuzanna Idźkowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 czerwca 2018 r. odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 6 czerwca 2018 r. przez wykonawcę Paramedica Polska
sp. z o.o. sp.k.,
ul. Żołny 11, 02-815 Warszawa w postępowaniu prowadzonym przez
Szp
ital Powiatowy im. Jana Pawła II, ul. Gen. W. Sikorskiego 9, 64-980 Trzcianka
przy udziale wykonawcy W.A.S. Wietmarscher Polska sp. z o.o. ul. Nowa 2, 87-162
Lubicz Górny zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie;
kosztami postępowania obciąża odwołującego Paramedica Polska sp. z o.o. sp.k., ul.
Żołny 11, 02-815 Warszawa i:
2.1 zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez Paramedica
Polska sp. z o.o. sp.k., ul. Żołny 11, 02-815 Warszawa tytułem wpisu od odwołania;
2.2. zasadza od odwołującego Paramedica Polska sp. z o.o. sp.k., ul. Żołny 11, 02-
Warszawa na rzecz zamawiającego - Szpitala Powiatowego im. Jana Pawła II,
ul. Gen. W. Sikorskiego 9, 64-980 Trzcianka
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący: ……………..……………..
Sygn. akt: KIO 1127/18
Uzas adnie nie
Szpital Powiatowy im. Jana Pawła II w Trzciance (dalej: „Zamawiający”) prowadzi
w trybie przetargu nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia, na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz.
1579 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, na dostawę ambulansu. Wartość zamówienia nie
przekracza kwot określonych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp. Ogłoszenie
o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 7 maja
2018 r.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (dalej: „SIWZ”) została zamieszczona
na stronie internetowej Zamawiającego w tym samym dniu.
W dniu 1 czerwca 2018 r. Zamawiający poinformował wykonawców o wyborze
najkorzystniejszej oferty.
W dniu 6 czerwca 2018 r. wykonawca Paramedica Polska sp. z o.o. sp.k. (dalej:
„Odwołujący”) wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie wobec czynności
Zamawiającego w postaci wyboru najkorzystniejszej oferty złożonej przez W.A.S.
Wietmarscher Polska sp. o.o.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów:
1) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez bezprawne
zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy W.A.S. Wietmarscher Polska sp. z o.o. mimo,
iż treść oferty tego wykonawcy jest sprzeczna z treścią pkt 15 złącznika do SIWZ,
stanowiącego opis przedmiotu zamówienia;
2) art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp, art. art 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp poprzez zaniechanie
wykluczenia wykonawcy W.A.S. Wietmarscher Polska sp. z o.o. mimo, iż wprowadził
Zamawiającego w błąd, co do właściwości oferowanego sprzętu, potwierdzając
spełnienie pkt 15 złącznika do SIWZ, stanowiącego opis przedmiotu zamówienia, przez
co złożył wprowadzające Zamawiającego w błąd informacje, mające wpływ na decyzje
podejmowane
w postępowaniu przez Zamawiającego.
Wskazując na powyższe Odwołujący wniósł o:
unieważnienie czynności wyboru jako najkorzystniejszej oferty, złożonej przez
wykonawcę W.A.S. Wietmarscher Polska sp. z o.o.
dokonanie ponownej czynności badania i oceny ofert w tym odrzucenia oferty
wykonawcy W.A.S. Wietmarscher Polska sp. z o.o.
Wykazując swoje uprawnie do skorzystania w postępowaniu ze środków ochrony
prawnej,
Odwołujący wskazał, iż jest jednym z najbardziej doświadczonych dostawców
sprzętu ratownictwa medycznego w Polsce. W wyniku czynności i zaniechań Zamawiającego
został pozbawiony możliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia, a tym samym został
naruszony jego
interes prawny. Działanie organizatora przetargu może doprowadzić do
powstania szkody w postaci utraconych
przez Odwołującego korzyści.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wskazał, iż w opisie przedmiotu zamówienia,
zawartym w załączniku do SIWZ, zatytułowanym Sp_Karetak_2018_Tab „Wyposażenie
dodatkowe -
nosze z transporterem”, Zamawiający w pkt 15 opisu transportera zawarł zapis:
„Deklaracje zgodności zgodne z aktualna normą PN EN 1789 oraz PN EN 1865 na
oferowany system transportowy (nosze i transporter), folder,-
załączyć do oferty”.
Zamawiający wymagał pełnej zgodności oferowanego sprzętu z normą PN EN 1789 oraz PN
EN 1865 oraz
potwierdzenia spełniania wymagań normy poprzez dołączenie do oferty
deklaracji zgodności lub stosownego folderu. W toku postępowania przetargowego wpłynęło
do Zamawiającego szereg pytań. Część z nich dotykała swą problematyką wymagania
zawartego w pkt 15 załącznika do SIWZ, np.:
„13. Czy Zamawiający wymaga aby zaoferowany system transportu pacjenta, tj. nosze wraz
z transporterem by
ł zgodny z wymogami aktualnej normy PN EN 1789+A2 oraz PN EN
1865-1 potwierdzony certyfikatem wystawionym przez
niezależną jednostkę certyfikującą?
Odpowiedź : Zestaw musi być zgodny z aktualnie obowiązującymi normami
22. Aktualna zharmonizowana norma PN-EN 1865-1+A1:2015-08 literalnie wskazuje na
maksymalną wagę części noszowej noszy tj. w pkt 4.2.3, iż nosze nie mogą przekroczyć
wagi 23 kg. Zatem składamy pytanie czy Zamawiający dopuści nosze główne o wadze 22
kg?
Odpowiedź Zamawiającego : Tak”
Z udzielonych
przez Zamawiającego odpowiedzi, w ocenie Odwołującego,
jednoznacznie wynika,
iż zaoferowany przedmiot oferty, tj. nosze i transporter ma być
zgodny z wymogami aktualnej normy PN EN 1865-1.
Odwołujący wskazał, iż W.A.S. Wietmarscher Polska sp. z o.o. zaoferowała nosze
marki Stryker mod M-
1, które nie spełniają wymagań aktualnej normy PN EN 1865-1,
a
dokładnie punktu 4.2.3, określającego ciężar noszy i transportera, co potwierdza załączony
do odwołania Certyfikat VCA. Norma w tym punkcie określa, iż waga części noszonej, czyli
noszy,
nie może przekraczać 23 kg, a waga całego zestawu, tj. noszy i transportera pod
nosze,
nie może przekraczać łącznie 51 kg. Natomiast zestaw Stryker M1, według danych
zawartych w Certyfikacie wystawionym przez ni
ezależną jednostkę certyfikującą VCA,
podaje iż zestaw ten spełnia wymagania zawarte w normie 1865-1, z wyłączeniem pkt 4.2.3.
Również w dalszej części certyfikatu, w pkt 8, zapisano, iż waga zestawu składającego się z
noszy i transportera wynosi 55,05 kg.
„8. Uwagi: Masa wózka pod nosze wraz z noszami
wynosi 55.05 kg,
w związku z czym nie spełnia w pełni treści punktu 4.2.3, tak więc jest
wyłączona z niniejszego poświadczenia zgodności. Wszystkie pozostałe kryteria
wyt
rzymałościowe zostały spełnione."
Zdaniem Odwołującego oferta W.A.S. Wietmarscher Polska sp. z o.o. nie spełnia
wymagań technicznych postawionych w SIWZ. Dodatkowo wykonawca ten wprowadza
Zamawiającego w błąd, co do cech oferowanego produktu, co stanowi o koniczności
wykluczenia
z postępowania tego wykonawcy.
W dalszej części pisma Odwołujący podał, iż wnosi o odrzucenie oferty W.A.S.
Wietmarscher Polska sp.
z o.o. z uwagi na niespełnienie wymagań w przedmiocie
dopuszczalnego obciążenia noszy głównych, opisanych w ostatnim punkcie tabeli,
dotyczącej noszy głównych (nosze główne rozłącznie str. 7) Obciążenie dopuszczalne noszy
225 kg
w związku z zapisami dotyczącymi wagi noszy, transportera i obciążenia
transportera.
Odwołujący wskazał, iż Zamawiający wymagał, aby obciążenie dopuszczalne
zaoferowanych noszy wynosiło min 225 kg, zaś transporter posiadał obciążenie min 225 kg.
Zaoferowany W.A.S. Wietmarscher Polska sp. z o.o. transporter,
rozpatrując oddzielnie bez
noszy,
posiada taką funkcję. Zaoferowany zestaw transportowy tj. nosze i transporter
rozpatrując łącznie nie spełniają jednak tego wymogu, gdyż dopuszczalne obciążenie
transportera musi być większe o wagę noszy, po to by móc przenosić zarówno wagę samych
n
oszy jak ich dopuszczalne maksymalne obciążenie (pacjenta). W związku z tym transporter
powinien posiadać obciążenie dopuszczalne, wynoszące, co najmniej 245 kg, a nie jak
deklaruje wykonawca,
227 kg. Skoro w ofercie zaoferowano transporter z obciążeniem
d
opuszczalnym wynoszącym 225 kg, to zaoferowane nosze nigdy nie osiągną
funkcjonalności w wymaganym przedziale 225 kg, lecz około 200 kg. Informacje zwarte w
ofercie są więc nieprawdziwe i wprowadzające w błąd. Zamawiający nie kupuje samych
noszy tylko zes
taw, który będzie wykorzystywał razem. Nosze wraz z zestawem nie spełniają
wymagań SIWZ. By spełnić wymóg specyfikacji, zaoferowany transporter powinien mieć
obciążenie dopuszczalne powiększone o wagę noszy, tzn. wynosić min 245 kg. Zgodnie z
folderem producenta,
zarówno nosze jak i transporter mają taką samą dopuszczalną
ładowność, co w praktyce oznacza, iż na nosze nie powinno wkładać się pacjenta o wadze
cięższej niż 207 kg, zakładając, iż waga noszy wynosi 20 kg, zgodnie z deklaracją oferenta.
Wymóg 225 kg ładowności dla noszy nie jest spełniony, a zatem zestaw nie odpowiada
wymaganiom SIWZ
w zakresie dopuszczalnej ładowności. Zamawiający wymagał pełnej
zgodności oferowanego sprzętu z normą PN EN 1789 oraz PN EN 1865, tymczasem oferta
W.A.S. Wietmarscher Polska sp. z o.o. nie odpowiada wymaganiom normy.
Odwołujący przywołał art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp i wskazał m.in. na celowość
odwołania się do linii orzeczniczej, wypracowanej na tle poprzednio obowiązującego art. 24
ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp
, według którego z postępowania o udzielenie zamówienia wykluczani
byli wykonawcy
, którzy złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ lub mogące mieć
wpływ na wynik prowadzonego postępowania i w podsumowaniu analizy stwierdził, iż dla
zastosowania tego przepisu k
onieczne było stwierdzenie, że: po pierwsze - wykonawca ten
złożył nieprawdziwe informacje, po drugie - stanowiło to poważne wprowadzenie w błąd
zamawiającego, gdyż informacje te miały wpływ lub mogły mieć wpływ na wynik
prowadzonego postępowania, po trzecie - wykonawca działał z zamiarem podania
nieprawdziwych
informacji w celu wprowadzenia zamawiającego w błąd lub nastąpiło to
w wyniku jego niedbalstwa.
Odwołujący zauważył, iż w praktyce wskazywano, iż wykazanie
winy umyślnej wykonawcy jest niezwykle trudne, gdyż wymaga dowodów spoza
dokumentacji o udzielenie zamówienia, które potwierdzałyby zamiar wprowadzenia w błąd
zamawiającego, czyli że wykonawca wyobrażał sobie taki skutek i tego chciał, ewentualnie
na to się godził.
Następnie Odwołujący stwierdził, iż zupełnie inaczej przedstawia się możliwość
przypisania wykonawcy niedbalstwa, czyli niedołożenia należytej staranności przy
podawaniu zamawiającemu wprowadzających w błąd informacji. Na podstawie art 14
ustawy Pzp
do oceny czynności wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia
stosuje się przepisy Kodeksu cywilnego, a zgodnie z art 355 § 1 k.c. dłużnik obowiązany jest
do staranności ogólnie wymaganej w stosunkach danego rodzaju (należyta staranność).
Dodatkowo w stosunku do profesjonalistów miernik ten ulega podwyższeniu, gdyż art 355 §
2 k.c.
precyzuje, że należytą staranność dłużnika w zakresie prowadzonej przez niego
działalności gospodarczej określa się przy uwzględnieniu zawodowego charakteru tej
działalności. Za takiego profesjonalistę należy również uznać, co do zasady, wykonawcę
ubiegającego się o udzielenie zamówienia publicznego. Należyta staranność profesjonalisty
nakłada na wykonawcę, który składa ofertę, dokumenty i oświadczenia we własnym imieniu,
aby upewnił się, czy deklarowany w nich stan rzeczy odpowiada rzeczywistości. Przypisanie
określonej osobie niedbalstwa jest uzasadnione tylko wtedy, gdy osoba ta zachowała się w
określonym miejscu i czasie w sposób odbiegający od właściwego dla niej miernika należytej
staranności. Odwołujący przywołał bogate orzecznictwo w tym zakresie Sądu Najwyższego i
Izby.
Odwołujący, przywołując wyroki Izby z dnia 26 marca 2008 r. Sygn. akt: KIO/UZP
218/08 oraz z dnia 6 marca 2008 r., Sygn. akt: KIO/UZP 151/08,
wskazał, iż oferta
nieodpowiadająca treści specyfikacji to taka, która jest sporządzona odmiennie, niż określają
to postanowienia SIWZ
. Odmienność ta powinna się przede wszystkim przejawiać w
zakresie proponowanego przedmiotu zamówienia i sposobu jego realizacji.
Odwołujący dodał, iż jego zdaniem, słusznie uznał w dniu 28 listopada 2005 r. SO
w Warszawie, w sprawie sygn. akt V Ca
398/05 „postępowanie w sprawie o udzielenie
zamówienia publicznego jest sformalizowane i oparte na sztywnych regułach wynikających
z ustawy Prawo zamówień publicznych". Tezę powyższą potwierdził i rozszerzył także SO
w Gorzowie Wielkopolskim w dniu 28 września 2005 r. sygn. akt II Ca 29/05 twierdząc
„formalizm postępowania o udzielenie zamówienia publicznego uzasadnia stosowanie
rygorów w przypadku ofert niespełniających wymogów specyfikacji”. Odwołujący przywołał
także wyrok ZA z dnia 28 stycznia 2005 r. sygn. akt UZP/ZO/0-121/05, w którym został
zaprezentowany pogląd, iż „Zamawiający po otwarciu ofert nie może ich oceniać w sposób
dowolny; ale tylko w taki, jaki poda
ł w specyfikacji. Nie powinien również oceniać oferty
w kategoriach zgodności lub niezgodności ze swoimi intencjami - w tym przypadku bardzo
blisko jest już do dowolności ocen, co narusza art. 7 ustawy Prawo zamówień publicznych",
a także wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 23 grudnia 2008 r. (sygn. akt KIO/UZP
1429/08), gdzie Izba
wskazała, iż; „Oferta posiada walor oświadczenia woli w rozumieniu
przepisów prawa cywilnego, które w zestawieniu ze specyfiką prawa zamówień publicznych,
jest
skuteczne,
je
śli oferta spełnia wymogi nakładane przez Zamawiającego,
a w szczególności zaś wtedy, kiedy odpowiada SIWZ" oraz wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 12 lutego 2009 r. (sygn. akt KIO/UZP 133/09), w którym Izba wskazała,
iż: „Działanie Zamawiającego polegające na wybiórczym traktowaniu wymagań ustalonych w
siwz, jest na etapie oceny ofert niedopuszczalne, stanowi naruszenie zasady równego
traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji”.
Pismem z dnia 12 czerwca 2018 r., które wpłynęło do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 13 czerwca 2018 r., swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego zgłosił wykonawca W.A.S. Wietmarscher Polska
sp. z o.o.
Po zapoznaniu się z treścią SIWZ, ofertą złożoną przez W.A.S. Wietmarscher
Polska sp. z o.o., korespondencj
ą prowadzoną w postępowaniu, po przeprowadzeniu
rozprawy i wysłuchaniu stanowisk i oświadczeń stron oraz uczestnika postepowania,
na podstawie zebranego materiału dowodowego, Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła,
co następuje:
O
dwołanie nie zawiera braków formalnych, nie została wypełniona żadna z przesłanek,
skutkujących jego odrzuceniem, o których stanowi art. 189 ust. 2 ustawy Pzp oraz, że wpis w
prawidłowej wysokości został wniesiony w ustawowym terminie.
Odwołujący legitymuje się uprawnieniem do skorzystania w przedmiotowym
postępowaniu ze środków ochrony prawnej. Została wypełniona materialnoprawna
przesłanka, o której mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Odwołujący złożył ofertę, która
według przyjętych w SIWZ kryteriów oceny ofert, w przypadku potwierdzenia zasadności
zarzutów odwołania, mogłaby zostać uznana za najkorzystniejszą, co mogłoby skutkować
uzyskaniem przez niego zamówienia.
W ocenie Izby wykonawca W.A.S. Wietmarscher Polska sp. z o.o.,
zgłaszający swoje
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego wypełnił wymogi,
określone w art. 185 ust. 2 i 3 ustawy Pzp. W związku z tym wykonawca ten przystąpił do
postępowania odwoławczego i stał się jego uczestnikiem.
Stosowni
e do art. 185 ust. 1 ustawy Pzp Zamawiający niezwłocznie po otrzymaniu
odwołania jest zobowiązany do przekazania kopii otrzymanego odwołania oraz wezwania do
przystąpienia do postępowania odwoławczego. Jak zostało ustalone na posiedzeniu,
Zamawiający wywiązał się z obowiązku przewidzianego w tym przepisie w dniu 11 czerwca
2018 r.
, przesyłając do W.A.S. Wietmarscher Polska sp. z o.o. skan odwołania wraz z
pismem
, zawierającym informację dotyczącą zgłoszenia przystąpienia do postępowania. W
związku z tym zgłoszenie przystąpienia do postępowania tego wykonawcy, które wpłynęło do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 czerwca 2018 r. w formie przewidzianej
ustawą, zawierające wskazanie strony, do której przystępuje i interes w uzyskaniu
rozstrzygn
ięcia na korzyść tej strony, należało uznać za złożone w terminie.
Następnie Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Stosownie do pkt 3 SIWZ
przedmiotem zamówienia jest dostawa do Zamawiającego
jednego fabrycznie nowego, rok produkcji 2017 lub 2018 r., ambulansu typu P. Opis
przedmiotu zamówienia zawarty został w załączniku nr 2 do SIWZ, gdzie w odniesieniu do
wagi noszy przewidziany
został wymóg: maksymalnie 21 kg, zaś w odniesieniu do
transportera noszy głównych, w poz. 10 znajduje się wymóg: „Obciążenie dopuszczalne
transportera min 225 kg
”, a w poz. 11: ”Waga transportera max 28 kg”.
W odpowiedzi z dnia 18 maja 2018 r. na py
tanie zadane przez wykonawcę: „1. Czy
Zamawiający dopuści na zasadzie równoważności transporter noszy Stryker M1 o wadze 35
kg
? Zamawiający podał: „Tak”
Ze złożonego na rozprawie przez Odwołującego pisma w sprawie zgodności BS EN
sporządzonego przez Brytyjski Urząd ds. Homologacji w dniu 23 marca 2015
r. wynika, iż przedłożony do badania sprzęt marki Stryker Medical – nosze do karetki Model
6100 M-
1, w powiązaniu z noszami do karetki, Model 6376/6373/6381 M-1 z mocowaniem w
środku spełnił wszystkie wymagania, o których mowa w pkt 4.1, 4.2 (z wyłączeniem 4.2.3),
4.4., 5.1 i 5.3 normy BS EN 1865-1:2010. Pkt 4.2.3
tej normy wskazuje, iż część noszowa
zestawu nie powinna przekraczać 23 kg, zaś podwozie jezdne wraz z noszami nie powinno
przekraczać wagi 51 kg.
Zgodzić się należy ze stanowiskiem Zamawiającego, zaprezentowanym na
rozprawie, iż poprzez swoją odpowiedź na pytanie wykonawcy, zawartą w piśmie z dnia 18
maja 2018 r., w której dopuścił na zasadzie równoważności zaoferowanie transportera
Stryker M-1
o wadze 35 kg, a jednocześnie nie zmienił wymogów co do wagi noszy, tj. w
SIWZ został utrzymany wymóg aby ich waga nie przekraczała 21 kg, w rzeczywistości
odstąpił od wymogów wynikających z pkt.4.2.3. normy BS EN 1865-1:2010, a zatem zgodził
się, aby w postępowaniu został zaoferowany sprzęt, nie spełniający wymogów, o których
mowa w tym punkcie wskazanej normy, p
rzy założeniu, że będzie spełniał pozostałe wymogi
tej normy.
Tym samym Zamawiający wprowadził zmianę wymogu, określonego w poz. 11
tabeli Opisu Przedmiotu Z
amówienia (dalej: „OPZ”) dla transportera noszy głównych,
dopuszczając większą wagę dla transportera, jak również wprowadził zmianę swojego
stanowiska,
wyrażonego w odpowiedzi na pytanie nr 13, zawartej w piśmie z dnia 15 maja
2018 r., dopuszczając odstępstwo od pkt 4.2.3. ww. normy.
Decyzja Zamawiającego w tym zakresie nie została zakwestionowana przez
wykonawców. Jak wynika z przebiegu rozprawy, żaden z wykonawców nie wniósł odwołania
na tę czynność Zamawiającego. W związku z tym należy ją uznać za wiążącą w tym
postępowaniu zarówno dla Zamawiającego, jak i wykonawców. Tym bardziej, iż jak wynika
z oświadczenia Zamawiającego na rozprawie, któremu Odwołujący nie zaprzeczył, rynek
w zakresie sprzętu objętego zamówieniem jest podzielony na pół, a Zamawiający w piśmie
z dnia 15 maja 2018 r. udzielił odpowiedzi na pytania wykonawcy, z których wynikało, iż
możliwe było zaoferowanie tylko jednego produktu. W tych okolicznościach dopuszczenie
produktu równoważnego należy uznać za uzasadnione.
Z treści SIWZ i odpowiedzi Zamawiającego na pytania, kierowane do niego przez
wykonawców w postępowaniu, wskazuje, iż OPZ, będący integralną częścią SIWZ, zawiera
wymogi oddzielnie dla noszy i oddzielnie dla transportera.
SIWZ nie zawiera wymogów
w zakresie łącznej wagi i łącznego obciążenia dla zestawu (nosze + transporter). SIWZ nie
przewiduje również wymogu, aby cały zestaw miał funkcjonalność co do 225 kg. Rozdzielne
określenie w SIWZ wymogów wskazuje, iż wykonawca, dla zachowania zgodności oferty
z SIWZ,
winien zaoferować nosze i transporter, które spełniają wymogi, określone osobno
dla każdego z tych sprzętów.
Oferta W.A.S. Wietmarscher Polska sp. z o.o.
zawiera oświadczenia wskazujące, iż:
waga oferowanych noszy wynosi 20 kg, obciążenie dopuszczalne noszy wynosi 227 kg
z dopiskiem:
„(Zgodnie z wyjaśnieniami Zamawiającego)”, zaś waga oferowanego
transportera wynosi maksymalnie 35 kg
, z dopiskiem: „zgodnie z odpowiedzią”, natomiast
obciążenie dopuszczalne transportera wynosi 227 kg. W pozycji 15 OPZ dla transportera
noszy głównych wykonawca wstawił: „TAK” oraz analogiczny zapis, jaki w tej pozycji
zastosował Zamawiający, tj. Deklaracje zgodności zgodne z aktualna normą PN EN 1789
oraz PN EN 1865 na oferowany system transportowy (nosze i transporter), folder,-
załączyć
do oferty
”. Do oferty tego wykonawcy został załączony folder, w którym przy opisie
parametrów noszy znajduje się informacja, iż nosze wraz z mocowaniem posiadają atest
zgodności z normą PN-EN-1865 i wytrzymałości na przeciążenia w zakresie 10 g zgodny z
normą PN-EN-1789.
Treść oferty Przystępującego, w zakresie zakwestionowanym w odwołaniu, spełnia,
zatem wymogi postawione p
rzez Zamawiającego. Wykonawca ten oferuje sprzęt
o parametrach zarówno, co do wagi i obciążenia noszy, jak i co do obciążenia transportera
w wielkościach zgodnych z wymogami wprost zapisanymi w SIWZ, oraz – co do wagi
transportera
– zapisanymi w ww. piśmie Zamawiającego, dnia 18 maja 2018 r. Z pisma tego,
bowiem
wynika, iż Zamawiający na zasadzie równoważności dopuścił transporter noszy
Stryker M1 o wadze 35 kg.
Tym samym nie potwierdził się zarzut naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Przepis ten stanowi, iż zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3.
Zgodność oferty, rozumianej, jako oświadczenie woli w rozumieniu art. 66 k.c. z
treścią SIWZ, należy oceniać z uwzględnieniem treści SIWZ, a wszelkich nieścisłości w
SIWZ
bądź niejasności nie można interpretować na niekorzyść wykonawcy. Zamawiający nie
wymagał, opisanej w odwołaniu funkcjonalności noszy i transportera, rozumianych łącznie
jako zestaw. Nie jest zatem zasadne oczekiwanie Odwołującego, aby Zamawiający
dokonywał oceny ofert z uwzględnieniem niepostawionych wcześniej wymogów.
Skoro oferta Przystępującego, stanowiąca jednostronne zobowiązanie wykonawcy do
wykonania oznaczonego świadczenia, które zostanie zrealizowane na rzecz Zamawiającego,
jeżeli jego oferta zostanie uznana za najkorzystniejszą w postępowaniu i zostanie z nim
zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego, spełnia wymogi i potrzeby, opisane
przez Zamawiającego w OPZ oraz w odpowiedzi na pytanie wykonawcy, którą to odpowiedź,
zgodnie ze stanowiskiem Zamawiającego, należy uznać, za zmieniającą w tej części SIWZ,
to
należy uznać, iż treść tej oferty odpowiada treści SIWZ. W konsekwencji należy stwierdzić
brak wystąpienia przesłanki do odrzucenia oferty, o której mowa w art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Pzp.
Powyższe wskazuje również, iż nie potwierdził się także zarzut naruszenia art. 24 ust. 1
pkt 17 ustawy Pzp
, który stanowi, iż zamawiający wyklucza z postępowania o udzielenie
zamówienia wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił
informacje wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez za
mawiającego w tym postępowaniu. Z przepisu tego wynika, iż
z
amawiający jest obowiązany wykluczyć wykonawcę z postępowania na jego podstawie,
jedynie wtedy gdy wszystkie przesłanki w nim zawarte wystąpią łącznie.
Wykonawca W.A.S. Wietmarscher Polska sp. z o.o.
zaoferował sprzęt, który spełnia
wymogi postawione przez Zamawiaj
ącego, w tym wymogi aktualnej normy BS EN 1865-
z wyjątkiem pkt 4.2.3., które to odstępstwo Zamawiający zaakceptował w ww. piśmie
z dnia 18 maja 2018 r., z
awierającym odpowiedź na pytanie, dotyczące zaoferowania na
zasadzie równoważności, transportera Stryker M1 o wadze 35 kg. Przystępujący w swojej
ofercie wprost wskazał na wagę 35 kg oferowanego sprzętu, tj. wyższą niż podana w OPZ,
ale zgodną ze stanowiskiem Zamawiającego, wyrażonym w ww. odpowiedzi, przy czym
uczynił to z zaznaczeniem, że pozostaje to w związku tą odpowiedzią Zamawiającego. Nadto
wykonawca ten załączył do oferty folder, wymagany w pkt 15 OPZ dla transportera noszy
głównych, z którego wynika zgodność oferowanego transportera z podanymi w tym punkcie
normami. Z
ważywszy na aktualną normę BS EN 1865-1:2010 i dopuszczone przez
Zamawiającego odstępstwo od jej pkt 4.2.3. oraz spełnianie, przez zaoferowany przez
Przystępującego sprzęt, pozostałych wymogów aktualnej normy, co jest bezsporne
pomiędzy stronami, również w tym zakresie, nie można dopatrzyć się podania nieprawdziwej
informacji
i wprowadzenia Zamawiającego w błąd.
N
ie wystąpiły zatem przesłanki wykluczenia wykonawcy z postępowania na podstawie
art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy Pzp. Nie występuje przypadek podania nieprawdziwych
informacji, które mogłaby wprowadzić Zamawiającego w błąd.
Tym samym nie po
twierdziły się również zarzuty naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp
wskazane przy zarzutach naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp oraz 24 ust. 1 pkt 17
ustawy Pzp. Przepisy te stanowią, iż zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkure
ncji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i
przejrzystości (ust. 1) oraz, że zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu
zgodnie z przepisami ustawy (ust.3).
Odwołujący nie przedstawił odrębnej argumentacji na
poparcie
zarzutów naruszenia tych przepisów. Stosownie natomiast do przepisu art. 190 ust.
1 i 3 ustawy Pzp strony i uczestnicy post
ępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać
dowody dla stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne, przy czym dowody na
poparcie swoich twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej, którymi w
szczególności są dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz przesłuchanie stron,
mogą przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy.
Stosownie do art. 192 ust. 7 ustawy Pzp
Izba nie może orzekać co do zarzutów, które nie
były zawarte w odwołaniu. W związku z tym Izba nie rozstrzygała zarzutu Odwołującego
przedstawionego na rozprawie, a dotyczącego braku przedłożenia przez Przystępującego
dokumentu potwierd
zającego zgodność z normą 1865, przy jednoczesnym przyznaniu, iż
Zamawiający nie wymagał przedłożenia wraz z ofertą takiego dokumentu.
Mając powyższe na uwadze, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i art.
192 ust. 10 ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania,
zgodnie
z § 1 ust. 1 pkt 1, § 3 pkt 1 2 lit. b i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (jednolity tekst Dz. U.
z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ..……………….…..….