Sygn. akt KIO 1146/18
WYROK
z dnia 22 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
Protokolant:
Zuzanna Idźkowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 czerwca 2018 r., w Warszawie, odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 8 czerwca 2018 r. przez wykonawcę
SKAMEX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
ul. Częstochowska 38/52, 93-121 Łódź
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego
Międzyleski Szpital Specjalistyczny w Warszawie ul. Bursztynowa 2, 04-749 Warszawa
orzeka:
uwzględnia odwołanie i nakazuje Międzyleskiemu Szpitalowi Specjalistycznemu
w Warszawie: unieważnienie czynności unieważnienia postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego dla pakietu I zadania 1., unieważnienie czynności
odrzucenia oferty wykonawcy SKAMEX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółka komandytowa dla pakietu I zadania 1. oraz powtórzenie czynności badania
i oceny ofert dla pakietu I zadania 1. z
uwzględnieniem oferty wykonawcy SKAMEX
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa,
kosztami postępowania obciąża Międzyleski Szpital Specjalistyczny w Warszawie i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę
SKAMEX
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
tytułem wpisu od odwołania,
2.2. zasądza od Międzyleskiego Szpitala Specjalistycznego w Warszawie na rzecz
SKAMEX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
kwotę 18 600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście tysięcy sześćset złotych zero
groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu
wpisu i wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 z późn. zm.) na niniejszy wyrok – w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego Warszawa-Praga w Warszawie.
Przewodniczący: ……………………..…
Sygn. akt: KIO 1146/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Międzyleski Szpital Specjalistyczny w Warszawie prowadzi postępowanie
o ud
zielenie zamówienia publicznego na „dostawę materiałów medycznych” na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz.
1579 z późn. zm.), w trybie przetargu nieograniczonego.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 18 stycznia 2018 r. w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej pod numerem 2018/S 012-022551.
Wartość zamówienia jest większa niż
kwoty określone na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Prawo zamówień publicznych.
I Zarzuty i żądania odwołania:
Odwo
łujący – SKAMEX Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa
wniósł odwołanie zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez prowadzenie postępowania
z naruszeniem zasad uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców,
2) art. 82 ust. 3 w zw. z art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
niezgodne z prawem odrzucenie oferty Odwołującego, mimo iż spełnia ona wszystkie
wymagania specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
3. art. 7 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez błędną
ocenę wyrobów zaoferowanych przez Odwołującego.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu: unieważnienia
czynności wyboru oferty najkorzystniejszej, unieważnienia czynności odrzucenia oferty
Odwołującego, powtórzenia czynności badania i oceny ofert, zawarcie w sentencji wyroku
stwierdzenia, że treść oferty Odwołującego odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia.
W uzasadnie
niu Odwołujący wskazał, że obowiązkiem Zamawiającego jest prowadzenie
postępowania o udzielenie zamówienia publicznego z poszanowaniem zasad zamówień
publicznych oraz w zgodzie z obowiązkami nałożonymi przez ustawę. Ustawa zobowiązuje
z
amawiających, zgodnie art. 89 ust. 1 pkt 2, do odrzucenia oferty, o ile jej treść nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Odrzucenie oferty nie może
nastąpić z powodów formalnych, błahych, nie wpływających na treść złożonej oferty oraz nie
może nastąpić, gdy Zamawiający ma możliwość poprawienia błędów, jakie zawiera oferta.
Niezgodn
ość treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia ma miejsce
w sytuacji, gdy oferta nie odpowiada w pełni przedmiotowi zamówienia, nie zapewniając jego
realizacji w całości zgodnie z wymogami zamawiającego.
Postanowienia
specyfikacji istotnych warunków zamówienia zostały ostatecznie
ukształtowane, a na obecnym etapie brak było podstaw do rewidowania ich treści, zatem
wszyscy uczestnicy przetargu byli związani opisem przedmiotu zamówienia i sposobu
spełnienia wymagań, zamieszczonym w specyfikacji. Także Zamawiający nie może od nich
odstępować w trakcie oceny ofert.
Niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia należy
ocenia
ć z uwzględnieniem pojęcia oferty zdefiniowanego w art. 66 Kodeksu cywilnego, czyli
niezgodności oświadczenia woli wykonawcy z oczekiwaniami zamawiającego w odniesieniu
do merytorycznego zakresu przedmiotu zamówienia. W ofercie złożonej przez Odwołującego
brak jest niezgodności pomiędzy oświadczeniami, jakie złożył, a wymaganiami
Zamawiającego określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Zamawiający, zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia, oczekiwał zaoferowania w zakresie
pakietu I zadania 1., poz. 19.
„przedłużaczy do pompy infuzyjnej Luer długość 20 cm”. Zatem
jasnym było, że Zamawiający w zakresie pozycji 19. oczekuje dostawy przedłużaczy do
pompy infuzyjnej Luer o
długości 20 cm. Biorąc pod uwagę przeznaczenie zamawianych
przedłużaczy do pomp infuzyjnych, możliwość łączenia przedłużacza nie tylko z łącznikiem
Luer slip, ale też z łącznikiem Luer lock znacząco podnosi bezpieczeństwo pacjenta,
eliminując ryzyko przypadkowego rozłączenia linii podczas podawania leków silnie
działających i/lub wymagających precyzyjnego dawkowania. Odwołujący, jako profesjonalny
uczestnik postępowania, biorąc pod uwagę taki opis przedmiotu zamówienia, jaki
skonstruował Zamawiający, zaoferował najbardziej optymalny produkt zapewniający
spełnienie opisu specyfikacji i bezpieczeństwo użyłkowania. Oferowany przez niego wyrób
spełnia wszystkie wymagania zawarte w opisie przedmiotu zamówienia.
Zamawiający poprzez określenie „Luer” dopuścił w przedmiocie zamówienia do możliwości
zaoferowania przedłużaczy zarówno typu „Luer slip”, jak i Luer lock”, co wynika
bezpośrednio z technicznego opisu przedmiotu zamówienia.
Norma PN-EN-ISO-80369-
7 (Łączniki z otworami o małej średnicy do płynów i gazów
stosowane w medycynie ogólnej – Część 7: Łączniki do zastosowań wewnątrznaczyniowych
lub iniekcyjnych) w punkcie 3.1 wskazuje: „*Łącznik Luer Łącznik z otworem o małej
średnicy, który zawiera stożkowe zakończenie o zbieżności 6% (Luer) przeznaczone do
użycia z wyrobami medycznymi i pokrewnymi do zastosowań dożylnych lub podskórnych.
Uw
aga 1: Łączniki LUER mogą być zarówno ŁĄCZNIKAMI LUER SLIP lub ŁĄCZNIKAMI
LUER LOCK.”
Zamawiający w pozycji 19. otrzymał dokładnie wymagana funkcjonalność, a mianowicie
uzyskał możliwość połączenia z dowolnym „męskim” zakończeniem Luer.
W
związku z faktem, że Zamawiający nie określił typu przedłużacza, Zamawiający jest
związany postanowieniami specyfikacji istotnych warunków zamówienia obowiązującymi
w dniu otwarcia ofert i musi zaakcepto
wać przedłużacze typu „Lock” i nie może zmieniać
postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia w tym zakresie.
Zgodnie z orzecznictwem u
dostępnienie specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest
czynnością prawną powodującą powstanie zobowiązania po stronie zamawiającego, który
jest związany swoim oświadczeniem woli co do warunków prowadzenia postępowania
i kształtu zobowiązania wykonawcy wymienionych w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia. Wykonawcy biorący udział w postępowaniu, składający oferty, mają prawo
oczekiwać, że złożone przez nich oferty zostaną ocenione zgodnie z wyartykułowanymi
w specyfikacji istotnych warunków zamówienia wymaganiami oraz na podstawie ustawy
w poszanowaniu zasad udzielania zamówień publicznych, a zamawiający wykona ciążące
na nim ustawowe obowiązki, gwarantując tym samym zabezpieczenie interesów uczestników
procesu udzielania zamówień publicznych. Wymaganie zaoferowania przez wykonawcę
sprzętu o parametrach, które nie zostały wprost opisane w specyfikacji, byłoby działaniem
nieuprawnionym. Zamawiający nie może wyciągać negatywnych konsekwencji wobec
wykonawców ze względu na nieprecyzyjne sformułowania zawarte w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia. Wszelkiego rodzaju niejasne i nieprecyzyjne wymagania specyfikacji
istotnych warunków zamówienia co do opisu przedmiotu zamówienia nie mogą skutkować
negatywnie dla wykonawcy w postępowaniu, w szczególności poprzez odrzucenie jego
oferty. Nie budzi wątpliwości fakt, że treść wymagań określonych w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, w tym w ramach wyjaśnień udzielanych przez zamawiającego na
pytania wykonawców jest wiążąca na etapie oceny ofert zarówno dla wykonawców, jak i dla
z
amawiającego. Na etapie oceny ofert zamawiający nie może uznać, że niektóre wymagania
zawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie są istotne, gdyż jest to sprzeczne
z naczelną zasadą określoną w art 7 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Jeżeli
z
amawiający nie opisał szczegółowych wymagań, to powinien dokonywać oceny oferty
w oparciu o zawarte w
specyfikacji istotnych warunków zamówienia postanowienia.
Odmienny sposób postępowania należy uznać za niedozwoloną interpretację, czy wręcz
modyfikację specyfikacji istotnych warunków zamówienia po terminie otwarcia ofert. Takie
działanie stanowi naruszenie art. 38 ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych.
Niezależnie od charakteru niezgodności, aby zastosować podstawę odrzucenia oferty z art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych, musi być możliwe uchwycenie, na
czym konkretnie taka niezgodność polega, czyli co i w jaki sposób w ofercie nie jest zgodne
z konkretnie wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi postanowieniami specyfikacji
istotnych warunków zamówienia. Norma wynikająca z art 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo
zamówień publicznych wskazuje, iż niezgodność treści oferty z treścią specyfikacji istotnych
warunków zamówienia musi mieć charakter zasadniczy i nieusuwalny (ze względu na
zastrzeżenie obowiązku poprawienia oferty wynikające z art 87 ust. 2 pkt 3 ustawy).
Dotyczyć powinna sfery niezgodności zobowiązania zamawianego w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia oraz zobowiązania oferowanego w ofercie, tudzież polegać może na
sporządzeniu i przedstawieniu oferty w sposób niezgodny z wymaganiami specyfikacji
istotnych warunków zamówienia (z zaznaczeniem, iż chodzi tu o wymagania dotyczące
sposobu wyrażenia, opisania i potwierdzenia zobowiązania/świadczenia ofertowego, a więc
wymagania, co do treści oferty, a nie wymagania co do jej formy, również tradycyjnie
zamieszczane w specyfikacji
), a także możliwe powinno być winno wskazanie i wykazanie,
na czym konkretnie niezgodność ta polega – co i w jaki sposób w ofercie nie jest zgodne z
konkretnie wskazanymi, skwantyfikowanymi i ustalonymi fragmentami czy normami
specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Odrzucając ofertę Odwołującego, Zamawiający naruszył zasadę uczciwej konkurencji,
ponieważ Odwołujący wymogi Zamawiającego zawarte w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia uznał za wiążące. Z kolei Zamawiający dokonał ich modyfikacji już po terminie
składania ofert, nie dopuszczając asortymentu, który spełnia wszystkie wymagania.
Usuwanie wątpliwości co do treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia powinno
następować w trybie pytań kierowanych do zamawiającego na podstawie art. 38 ustawy
Prawo zamówień publicznych w sytuacji, gdy wykonawca uznaje, że dane wymaganie może
być rozumiane co najmniej na dwa sposoby, albowiem tylko ten tryb pozwala na obiektywne
ustalenie w
oli zamawiającego, co do danego postanowienia specyfikacji. Po złożeniu ofert
także zamawiający nie może dokonywać interpretacji danego warunku niezgodnie z jego
literalnym brzmieniem, prowadzącej w konsekwencji do jego modyfikacji.
II Stanowisko Zamawiaj
ącego
Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania.
Wskazał, że na rynku funkcjonują przedłużacze z nazwą Luer i z nazwą Luer Lock, przy
czym Zamawiający przedmiotowe przedłużacze wykorzystuje nie tylko do pomp infuzyjnych,
ale także na oddziale otolaryngologii, do łączenia z igłą do wykonywania punkcji zatok. Przy
tego typu zabiegach lekarz wpierw wprowadza igłę do zatoki, a następnie dołącza
przedłużacz. Stosowanie przedłużacza z końcówką wymagającą dokręcenia powoduje ruch
igły, a tym samym dyskomfort pacjenta, a nawet zagrożenie uszkodzeniem, którego nie ma
w przypadku łączenia z końcówką przedłużacza „na wcisk”.
Zamawiający w kolejnej pozycji – nr 20 żądał zaoferowania przedłużacza z końcówką Luer
Lock
, również o długości 20 cm – oznacza to, że rozróżnił produkty z pozycji 19. i 20. i nie
były to te same produkty, co powinno być jasne dla wykonawcy, a jeśli jasne nie było, to
mógł on zwrócić się z zapytaniem do treści specyfikacji.
W związku z powyższym Zamawiający nie może zaakceptować zaoferowania w pozycji 19.
końcówki Luer Lock. Na dowód Zamawiający okazał próbki przedłużaczy firmy BALTON Sp.
z o.o. o nazwie „przedłużacz do pompy infuzyjnej LUER” oraz „przedłużacz do pompy
infuzyjnej LUER-
LOCK”, a także igłę do punkcji, wskazując na różnice w sposobie łączenia.
Zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie wskazał, że przedłużacze
do pompy infuzyjnej z pozycji 19. będą wykorzystywane na oddziale otolaryngologii, do
łączenia z igłą do punkcji, ponieważ zamawiał zbiorczo produkty dla całego szpitala.
Zamawiający nie kwestionuje tego, że zaoferowany przedłużacz można połączyć z igłą do
punkcji, ale chodzi o sposób łączenia i to, że laryngolodzy nie będą stosować tych
końcówek. Zamawiający nie mógł opisywać wszystkich zabiegów, do których będzie
stosować poszczególne materiały z każdej pozycji. Wykonawcy zadawali pytania do
specyfikacji, ale nie do pozycji 19. Drugi wykonawca, który złożył ofertę dla tego zadania,
zaoferował przedłużacz w wersji Luer Slip.
Zamawiający opisał przedmiot zamówienia zgodnie z normą. Odwołujący powinien posiadać
wiedzę, do czego wykorzystywane są przedłużacze do pomp infuzyjnych. Gdyby
przedłużacze Luer w wersji slip nie były potrzebne, nie byłoby ich na rynku.
III Ustalenia Izby
Izba stwierdziła, że Odwołujący ma interes we wniesieniu odwołania oraz nie zachodzi żadna
z przesłanek skutkujących odrzuceniem odwołania, opisanych w art. 189 ust. 2 ustawy
Prawo zamówień publicznych.
Izba stwierdziła również, że stan faktyczny sprawy (w szczególności treść specyfikacji
istotnych warunków zamówienia oraz treść oferty Odwołującego) nie jest sporny pomiędzy
Stronami.
Zamawiający odrzucił ofertę Odwołującego złożoną dla pakietu I zadania 1. na podstawie art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych, tj. jako niezgodną ze specyfikacją
istotnych warunków zamówienia ze względu na to, że w pozycji 19. wymagał zaoferowania
przedłużaczy do pompy infuzyjnej z końcówką typu Luer, a Odwołujący zaoferował
przedłużacz do pompy infuzyjnej z końcówką typu Luer Lock.
Ze wzg
lędu na fakt, że Zamawiający odrzucił obi oferty złożone dla tego zadania,
w konsekwencji unieważnił postępowanie w oparciu o art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo
zamówień publicznych.
Art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo zamówień publicznych stanowi, że zamawiający odrzuca
ofertę, jeżeli jej treść nie odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia,
z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3. Zgodnie z art. 87 ust. 2 pkt 3 ustawy Prawo zamówień
publicznych zamawiający poprawia w ofercie inne niż oczywiste omyłki pisarskie i oczywiste
omyłki rachunkowe omyłki polegające na niezgodności oferty ze specyfikacją istotnych
warunków zamówienia, niepowodujące istotnych zmian w treści oferty.
W
specyfikacji istotnych warunków zamówienia Zamawiający w pozycji 19. wskazał na
konieczność zaoferowania „przedłużaczy do pompy infuzyjnej Luer długość 20 cm”,
a w pozycji 20. „przedłużaczy do pompy infuzyjnej Luer-Lock, bez zawartości ftalanów,
długość 20 cm, 150 cm, 200 cm (minimum 180 cm)”.
Odwołujący w obu pozycjach dla długości 20 cm zaoferował ten sam przedłużacz – produkcji
Balton Sp. z o.o., model PPI20LL z końcówką typu Luer Lock, tj. dokręcaną. Zamawiający
zaś, jak wskazał, oczekiwał w pozycji 19. zaoferowania przedłużacza z końcówką „na wcisk”,
czyli typu Luer
Slip, a przedłużacza typu Luer Lock jedynie w pozycji 20.
Izba uznała jednak, że, niezależnie od intencji Zamawiającego, nie zostały one w sposób
wyraźnie zrozumiały wskazane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy P
rawo zamówień publicznych przedmiot zamówienia opisuje
się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych
i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć
wpływ na sporządzenie oferty – a dokładniej rzecz biorąc, to zamawiający ma obowiązek
opisać przedmiot zamówienia w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą
dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania
i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. Przy czym należy pamiętać, że
opis ten ma być zrozumiały nie tylko dla zamawiającego, ale przede wszystkim dla
wykonawców pragnących wziąć udział w postępowaniu i dla każdego w nich – z założenia –
w ten sam sposób, aby mogli oni złożyć oferty porównywalne między sobą oraz
odpowiadające potrzebom zamawiającego.
Ze względu zaś na to, że to na zamawiającym spoczywa obowiązek odpowiedniego opisania
swoich wymagań, a odbiorcą oświadczenia, jakim jest opis przedmiotu zamówienia, może
być szeroka grupa wykonawców mogących dokonywać różnej interpretacji wymagań
zamawiającego, przy czym konsekwencje niespełnienia wymagań w postaci odrzucenia są
daleko idące i uciążliwe dla wykonawców, istnieje utarta i niekwestionowana zasada, na
którą wskazywał Odwołujący, że wszelkie wątpliwości wynikające z niejednoznaczności
zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia, powinny być rozstrzygane na korzyść
wykonawcy, a nieścisłości czy niejednoznaczność stanowiska zamawiającego, wyrażonego
w specyfikacji istotnych
warunków zamówienia, nie mogą rodzić negatywnych skutków
wobec wykonawców.
Drugą konsekwencją ww. powinności zamawiającego jest to, że wykonawcy, owszem, mogą
wnosić o wyjaśnienia treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, jeśli mają jakieś
wątpliwości w tym zakresie, ale nie jest ich obowiązkiem odczuwanie owych wątpliwości
w każdym przypadku niedokładnego dokonania opisu przedmiotu zamówienia.
W stanie faktycznym niniejszej sprawy należy przyznać rację Odwołującemu, że wskazując
w pozycji 19. j
edynie na końcówkę typu Luer – bez określenia, że w istocie ma to być
końcówka typu Luer Slip – oraz przy istniejących możliwych dwóch końcówkach Luer Slip
i Luer Lock, co wyraźnie wynika zarówno z samej Polskiej Normy, jak i istniejących na rynku
produkt
ów – Zamawiający w istocie nie dookreślił, który rodzaj końcówki ma zostać
zaoferowany, a więc dopuścił oba jej rodzaje.
W ocenie Izby nie ma też podstaw, by oświadczenie woli Zamawiającego tłumaczyć
w sposób zawężający, tj. jako żądanie jedynie końcówki typu Luer Slip.
Należy zwrócić uwagę, że opis przedmiotu zamówienia podlega wykładni w sposób
wskazany w art. 65
§ 1 Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym oświadczenie woli należy tak
tłumaczyć, jak tego wymagają ze względu na okoliczności, w których złożone zostało,
zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje. W odniesieniu do zamówień
publicznych „ustalone zwyczaje” należy odnosić do powszechnego rozumienia danego
pojęcia przez ogół profesjonalnych uczestników rynku danej branży.
W ocenie Izby,
co można wnosić z okazanych przez Zamawiającego próbek przedłużaczy,
sporządzając opis przedmiotu zamówienia odniósł się on do nazw na opakowaniach
stosowanych przez firmę Balton Sp. z o.o., czyli „Luer” dla końcówek typu Luer Slip i Luer-
Lock dla końcówek typu Luer Lock. Jednak Zamawiający nie wykazał, że jest to
powszechna praktyka na rynku i określenie „Luer” bez dookreślenia rodzaju końcówki,
można tłumaczyć wyłącznie jako „Luer Slip”. Zamawiający nie wskazał też, że zamierza
stosować zamawiane przedłużacze do dokonywania punkcji zatok lub innych celów niż do
pomp infuzyjnych. Sam fakt, że co do zasady przedłużacze mogą mieć wiele zastosowań,
nie oznacza, że wykonawcy mają się domyślać albo dopytywać, w jakim zamiarze zamawia
je dany zamawiający w danym postępowaniu i do czego w konsekwencji je wykorzysta.
Co zaś do faktu, że w pozycji 20. Zamawiający zamawiał przedłużacze z końcówką Luer
Lock
– nie oznacza to jeszcze, że w pozycji 19. nie mógł on również zamówić lub dopuścić
zaoferowania przedłużaczy z tym typem końcówki. Jak wynika z doświadczenia Izby,
sposoby podziału asortymentu w poszczególnych specyfikacjach istotnych warunków
zamówienia pomiędzy poszczególne pozycje i przyczyny takiego podziału są bardzo różne.
Jak już wskazano powyżej, to zamawiający ma określić jasno swoje wymagania,
a wykonawca nie ma obowiązku podejmowania w tym zakresie czynności śledczych co do
zamiarów zamawiającego.
Co więcej – w Zamawiający mógł w ogóle nie przewidywać zakupu przedłużaczy Luer Slip
w ramach niniejszego
zamówienia, mógł np. posiadać ich zapas.
Z kolei Odwołujący przedstawił racjonalne wyjaśnienie, dlaczego w pozycji 19. zaoferował
przedłużacze z końcówką typu Luer Lock, tj. zalecanie ich użycia przez producentów pomp
infuzyjnych
w instrukcjach użytkowania pomp. Dodając do tego fakt, że Zamawiający nie
wskazał na inne zastosowanie niż do pomp, przedłużaczy akurat z pozycji 19., w ocenie Izby
jego interpretacja postanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia mieściła się
w granicach dozwolonej wy
kładni oświadczenia woli Zamawiającego. Co więcej, gdyby
Odwołujący zaoferował przedłużacze Luer Slip, a nie taka byłaby intencja Zamawiającego,
równie dobrze mógłby on zarzucić mu zaoferowanie przedłużaczy niemożliwych do
wykorzystania jako niezgodnych z
zaleceniami producentów pomp – czyli również taka oferta
wprowadzałaby po stronie wykonawcy element niepewności co do jej poprawności.
Tym samym oferta w zakresie pozycji 19. była zgodna z wymaganiami specyfikacji istotnych
warunków zamówienia.
W związku z powyższym Izba orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania, zgodnie z § 1 ust. 1 pkt
2, § 3 i § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 972).
Przewodniczący: ……………………..…