Sygn. akt: KIO 1151/18
WYROK
z dnia 26 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Renata Tubisz
Protokolant:
Piotr Cegłowski
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 25 czerwca 2018 r
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 11 czerwca 2018 r. przez
odwołującego: GRIFOLS POLSKA sp. z o.o. ul. Grzybowska 87; 00-844 Warszawa w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Regionalne Centrum Krwiodawstwa i
Krwiolecznictwa w Warszawie ul. Saska 63/75; 03-948 Warszawa
z
udziałem przystępującego: Roche Diagnostics Polska sp. z o.o. 01-531 Warszawa, ul.
Wybrzeże Gdyńskie 6B po stronie zamawiającego
orzeka:
uwzględnia odwołanie nakazuje zamawiającemu unieważnienie odrzucenia oferty
odwołującego oraz wyboru najkorzystniejszej oferty i nakazuje poprawienie omyłki w
pkt 8 oferty odwołującego przez zmianę okresu gwarancji (terminu ważności),
określonego w opisie przedmiotu zamówienia, odczynników z 6 na 8 miesięcy od
dnia dostarczenia do siedziby zamawiającego i wezwanie odwołującego do
wyrażenia zgody na poprawienie omyłki a w konsekwencji nakazuje ponowne
badanie, ocenę i wybór najkorzystniejszej oferty.
2. kosztami
postępowania
obciąża
Regionalne
Centrum
Krwiodawstwa
i
Krwiolecznictwa w Warszawie ul. Saska 63/75; 03-948 Warszawa
i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez GRIFOLS
POLSKA sp. z o.o. ul. Grzybowska 87; 00-844 Warszawa
tytułem wpisu od
odwołania
zasądza od Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Warszawie
ul. Saska 63/75; 03-948 Warszawa
kwotę 18.600 zł 00 gr (słownie: osiemnaście
tysięcy sześćset złotych zero groszy) na rzecz GRIFOLS POLSKA sp. z o.o. ul.
Grzybowska
Warszawa
stanowiącą koszty postępowania
odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania oraz wynagrodzenia
pełnomocnika odwołującego.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (j.t. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm. ) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: …………..…………………………
Uzasadnienie
Odwołanie
Odwołujący zarzucił zamawiającemu:
naruszenie przepisu art. 87 ust. 1 oraz art. 26 ust 3 i 4 p.z.p. poprzez zaniechanie
dokonania w sposób prawidłowy i należyty wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień i
przedstawienia dowodów potwierdzających, że oferta Odwołującego odpowiada treści siwz,
mimo, że Zamawiający był w posiadaniu informacji i dokumentów uprawdopodabniających,
że oferta Odwołującego obarczona jest omyłką, zaś po poprawieniu omyłki oferta będzie
zgodna z siwz i będzie odpowiadać treści siwz;
naruszenie przepisu art. 87 ust. 2 pkt 1 p.z.p. poprzez zaniechanie poprawienia w
treści oferty Odwołującego oczywistej omyłki pisarskiej, ewentualnie art. 87 ust. 2 pkt 3 p.z.p.
poprzez zaniechanie poprawienia w treści oferty Odwołującego innej omyłki polegającej na
niezgodności oferty Odwołującego z siwz, nie powodującej istotnej zmiany w treści oferty
Odwołującego;
naruszenie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. poprzez dokonanie czynności
odrzucenia oferty Odwołującego, pomimo że treść oferty Odwołującego jest zgodna z siwz i
odpowiada treści siwz;
naruszenie przepisu art. 91 ust. 1 w związku z art. 89 ust. 1 pkt 2 p.z.p. i art. 7 ust. 3
p.z.p. poprzez nieprawidłowe dokonanie wyboru oferty najkorzystniej, a w konsekwencji
dokonanie wyboru jako oferty najkorzystniejszej oferty wykonawcy Roche Diagnostics Polska
sp. o.o. (dalej: „Roche"), mimo, że oferta wykonawcy Roche - uwzględniając brak podstaw
do odrzucenia oferty Odwołującego - nie jest ofertą przedstawiającą najkorzystniejszy bilans
ceny i innych kryteriów (kryteria jakościowe) odnoszących się do przedmiotu zamówienia, a
zatem nie jest o
fertą najkorzystniejszą;
naruszenie art. 91 ust 1 w związku z art. 7 ust 3 p.z.p. poprzez nieprawidłowe
dokonanie wyboru oferty najkorzystniejszej, a w konsekwencji zaniechanie dokonania
wyboru jako najkorzystniejszej oferty Odwołującego;
6. naruszenie przepisu art. 7 ust. 1 i 3 p.z.p. poprzez niezapewnienie zachowania zasady
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców, w tym również w związku z
naruszeniem wymienionych w odwołaniu przepisów p.z.p., oraz udzielenie zamówienia
wykonawcy wybranemu niezgodnie z przepisami p.z.p.;
W związku z powyższym wniósł o:
uwzględnienie niniejszego odwołania w całości oraz nakazanie Zamawiającemu:
i)
unieważnienia czynności badania i oceny ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej;
ii)
unieważnienia czynności odrzucenia oferty złożonej przez Odwołującego;
iii)
wezwania Odwołującego do złożenia wyjaśnień odnośnie treści oferty złożonej przez
tego wykonawcę;
iv)
przeprowadzenie
ponownej procedury badania i oceny ofert z uwzględnieniem oferty
Odwołującego;
v)
przeprowadzenie ponownego wyboru oferty najkorzystniejszej i uznanie za
najkorzystniejszą oferty złożonej przez Odwołującego;
obciążenie Zamawiającego kosztami postępowania odwoławczego według norm
przepisanych, w tym wynagrodzeniem pełnomocnika Odwołującego.
Zamawiający pismem z dnia 25 czerwca 2018 roku wniósł odpowiedź na odwołanie wnosząc
o jego oddalenie jako bezzasadnego.
Stanowisko zamawiającego poparł przystępujący w sprawie wnosząc pismo z dnia 25
czerwca 2018 roku.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła
Na podstawie przeprowadzonego na rozprawie postępowania dowodowego z dokumentów
przywołanych przez strony i przystępującego oraz dopuszczonych w poczet materiału
dowodowego
oraz dołączonej do akt postępowania dokumentacji o udzielenie zamówienia,
doręczonej przez zamawiającego, potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez Dyrektora
zamawiającego, Izba ustaliła następujący stan faktyczny i prawny w sprawie jak poniżej.
Zamawiający prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „Sprzedaż i
dostawę do siedziby Zamawiającego odczynników do jednoczesnego wykrywania RNA HAV
i DNA Parvowirusa B19 w pulach osocza wraz z
dzierżawą automatycznego systemu do
detekcji w/w
wirusów”.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
pod numerem: 2018/S 055-121280 w dniu 20 marca 2018 roku.
Zamawiający w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ) określił wymagany
termin ważności dostarczanych odczynników na tzw. poziomie minimalnym to jest co
najmniej 8 miesięcy od daty dostarczenia do siedziby zamawiającego formułując ten
warunek w p
ostanowieniach SIWZ dosłownie tak w Załączniku nr 2 do SIWZ pn.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia w rozdziale II pn. Wymagania dotyczące
urządzeń, oprogramowania i odczynników w jednym z 25 punktów tego rozdziału zawarł
zamawiający następujące postanowienie pkt 25. Termin ważności wszystkich odczynników i
materiałów niezbędnych do wykonania oznaczeń minimum 8 miesięcy. Z kolei w Załączniku
nr 1 do SIWZ
pn. Formularz Oferta do wypełnienia przez oferenta w pkt 8 zamawiający
postanowił pkt 8. Oferujemy objęcie przedmiotu zamówienia okresem gwarancji określonym
w opisie przedmiotu zamówienia tj.: a) urządzenie – w całym okresie obowiązywania
dzierżawy. c) odczynniki -……..miesięcy od dnia dostarczenia do siedziby Zamawiającego.
Na podstawie przywołanych przez strony i przystępującego tych dwóch postanowień SIWZ
co do regulacji
pojęcia „terminu ważności dostarczonych odczynników” opisanego w Zał. Nr
2 do SIWZ Szczegółowy Opis Przedmiotu Zamówienia w kontekście Formularza Oferty jego
pkt 8 w którym wymaga się od oferenta wpisania okresu gwarancji określonego w opisie
przedmiotu zamówienia dla odczynników ……miesięcy od daty dostarczenia do siedziby
Zamawiającego Izba, uwzględniając również obowiązujące postanowienia SIWZ ustaliła
następujący stan faktyczny i prawny w sprawie.
W dniu 30 maja 2018 roku pismem RCKiK /AZP/382/05/2018
zamawiający poinformował
oferenta to jest
odwołującego się o odrzuceniu jego oferty. Z treści tego pisma wynika, że na
podstawie art.89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp. oferta
podlega odrzuceniu z powodu sprzeczności
jej treści z treścią SIWZ. Zamawiający jako treść oferty przywołał postanowienie
Szczegółowego Opisu Przedmiotu Zamówienia z przywołaniem Zał. Nr 2 do SIWZ gdzie
wymaga się od oferentów aby termin ważności wszystkich odczynników i materiałów wynosił
minimum 8 miesięcy. Natomiast odwołujący wbrew zacytowanym postanowieniom SIWZ
(Zał. Nr 2 pkt 25 do SIWZ) zaoferował w Formularzu Oferty okres ważności niezgodny z
postawionym wymogiem SIWZ to jest 6 miesięcy (pkt 8 Zał. Nr 1 do SIWZ Oferta
odwołującego). Wobec powyższego zamawiający poinformował w piśmie tym, że odrzuca
ofertę odwołującego.
Izba rozpatrując wniesione odwołanie od odrzucenia oferty odwołującego dokonała
następujących ustaleń na podstawie obowiązującego w tym postępowaniu SIWZ. Zgodnie z
tym SIWZ .
Kolejno Izba dokonała następujących ustaleń na podstawie SIWZ:
Zgodnie z pkt 7 SIWZ Wykaz oświadczeń i dokumentów składanych wraz z ofertą
wymieniono w ppkt 7.1.1. wypełniony formularz oferta –Załącznik nr 1. a w ppkt 7.1.6.
wymieniono Parafowany na każdej stronie wzór umowy – załącznik nr 7 ( str. 7
SIWZ);
2. Zgodnie z pkt 10 Otwarcie ofert w ppkt 10.3. SIWZ podczas otwarcia ofert
zamawiający poda do ogólnej wiadomości między innymi informacje dotyczące „okres
gwar
ancji”. W ppkt 10.4. niezwłocznie po otwarciu ofert zamawiający zamieszcza na
stronie internetowej informacje dotyczące między innymi „okresu gwarancji” (str.12
SIWZ);
Zgodnie z pkt 19 SIWZ Członkowie Komisji Przetargowej będą oceniać ofertę kierując
się następującymi kryteriami: waga – 60% - kryterium cena i waga – 40 % kryterium
jakość. Przy czym w kryterium JAKOŚĆ jako oceniany warunek nie ma takich pojęć
jak „okres” gwarancji” czy też „termin ważności” (str. 17 SIWZ);
Zgodnie z już przywołanym zał. Nr 1 do SIWZ pn. Formularz Oferta jego pkt 8
„Oferujemy objęcie przedmiotu zamówienia okresem gwarancji określonym w opisie
przedmiotu zamówienia t.j: c) odczynniki - …. miesięcy od dnia dostarczenia do
siedziby Zamawiającego” (str. 28 SIWZ);
Zgodnie z przywoływanym powyżej Zał. Nr 2 do SIWZ Szczegółowy opis przedmiotu
zamówienia rozdział II Wymagania dotyczące urządzeń, oprogramowania i
odczynników w jego pkt 21. Zamawiającemu przysługuje prawo odmowy przyjęcia
dostarczonego
towaru i żądanie wymiany na wolny od wad w przypadku dostarczenia
towaru między innymi: towaru złej jakości, w tym nie posiadającego określonego w
umowie terminu przydatności do użycia (str.31 SIWZ) i pkt 25. Termin ważności
wszystkich odczynników i materiałów niezbędnych do wykonania oznaczeń minimum
8 miesięcy (str.32 SIWZ);
Zgodnie z umową nr ZP/PN/05/2018 – Projekt Zał. Nr 7 do SIWZ § 2 Dostawa ust. 7
Każda partia dostarczonych odczynników musi posiadać między innymi wymienia się
„datę produkcji” (str. 37 SIWZ); § 4 Gwarancja ust.1 Wykonawca oświadcza, że
przedmiot zamówienia objęty jest okresem gwarancji określonym w opisie przedmiotu
zamówienia b) odczynniki - ….. miesięcy od dnia dostarczenia do siedziby
Zamawiającego § 5 Postanowienia końcowe ust.1 Zamawiający może odstąpić od
umowy w trybie natychmiastowym, jeżeli Wykonawca: c) nie przestrzega
postanowień umowy ( str. 38 SIWZ)
o
raz na podstawie oferty odwołującego:
Str. 2 oferty pkt 8 Formularz oferty: Oferujemy obj
ęcie przedmiotu zamówienia okresem
gwarancji określonym w opisie przedmiotu zamówienia t.j.: a) odczynniki – 6 miesięcy od
dnia dostarczenia do siedziby Zamawiającego oraz zaparafowana umowa – Projekt;
oraz na podstawie pisma odwołującego z dnia 06.06.2018 roku do zamawiającego, w którym
odwołujący oświadcza:
„Pragniemy poinformować, że podczas przygotowywania oferty na wykonanie zamówienia w
przedmiotowym postępowaniu znak sprawy ZP/PN/05/2018 w formularzu ofertowym w pkt
8b (termin
ważności odczynników) oferty Grifols Polska sp. z o.o. doszło do omyłki
polegającej na wpisaniu przez pracownika przygotowującego ofertę nieprawidłowej liczby „6”
zamiast prawidłowej liczby”8” w pkt 8b formularza ofertowego (termin ważności
odczynników).”
W powyższym stanie faktycznym i prawnym Izba uwzględnia odwołanie stwierdzając
naruszenie przez zamawiającego przepisu art.89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp w związku z
zakwalifikowaniem wpisu w pkt 8 oferty
„6 miesięcy” zamiast „8 miesięcy” jako treści oferty
niezgodnej z treścią SIWZ. Bowiem w Zał. Nr 2 Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia w
pkt 25 nie ma mowy „o okresie gwarancji” jak to jest w Formularzu oferty (pkt 8) czy też w
Projekcie umowy (§4), tylko mowa jest „o terminie ważności” lub „terminie przydatności do
użycia” (pkt 21 Zał. Nr 2 do SIWZ). Niemniej z treści odwołania wynika, że odwołujący te
zwroty uznaje za równoważne (odwołanie z dnia 11 czerwca 2018 roku w aktach sprawy –
dla przykładu str.6 – „termin ważności (okres gwarancji) odczynników”) i w piśmie do
zamawiaj
ącego z dnia 06.06.2018 roku odwołujący przyznaje się do dokonania omyłki przez
wpisanie w pkt 8 Formularza cyfry „6” zamiast wpisania cyfry”8”.
W tym stanie rzeczy Izba orzekła jak w sentencji nakazując zamawiającemu dokonanie
poprawienia w ofercie
odwołującego omyłki polegającej na niezgodności oferty za
specyfikacją istotnych warunków zamówienia, niepowodujących istotnych zmian w treści
oferty (art.87 ust.2 pkt 3 ustawy Pzp.).
W przypadku
gdy odwołujący w terminie 3 dni od dnia doręczenia zawiadomienia nie zgodzi
się na poprawienie omyłki, zamawiający odrzuci ofertę odwołującego (art.89 ust.1 pkt 7)
ustawy Pzp.).
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust.9 i 10 ustawy oraz §
3 pkt 1 i pkt 2 w związku z § 5 ust.2 pkt 1) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15
marca 2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. 2010r. nr 41 poz.238
zm. Dz.U. 2017r.) zaliczając uiszczony wpis przez odwołującego w kwocie 15.000,00 zł. w
koszty postępowania odwoławczego i zasądzając od zamawiającego na rzecz odwołującego
kwotę 18.600,00 złotych jako koszty obejmujące uiszczony wpis odwołującego i
wynagrodzenia pełnomocnika odwołującego na podstawie złożonej faktury vat.
Przewodniczący: …………………………….