Sygn. akt: KIO 1162/18
WYROK
z dnia 28 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Jolanta Markowska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 czerwca 2018
r. w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej w dniu 11 czerwca 2018 r. przez
wykonawcę: FBSerwis S.A. ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w
Poznaniu
Spółka
z
o.o.,
ul. Głogowska 131/133, 60-244 Poznań,
przy udziale:
A. wykonawcy: K. S.
, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą "SAN-EKO"
Zakład
Usług
Komunalnych
K.
S.
ul.
Gołężycka
357 Poznań zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiaj
ącego,
B. wykonawcy:
REMONDIS Sanitech Poznań Sp. z o.o., ul. Górecka 104, 61-483
Poznań zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego,
orzeka:
oddala odwołanie,
kosztami postępowania obciąża wykonawcę: FBSerwis S.A. ul. Stawki 40, 01-
040 Warszawa, i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr
(słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę:
FBSerwis S.A. ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
………………………………
Sygn. akt: KIO 1162/18
Uzasadnienie
Zamawiający: Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. w Poznaniu
prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego w przedmiocie
„Usługa utrzymania czystości i porządku infrastruktury
użytkowanej przez MPK Poznań sp. z o.o. wraz z usuwaniem i zagospodarowaniem
odpadów”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej z dnia 1 czerwca 2018 r. nr 2018/S 103-236260.
Wykonawca: FBSerwis S.A.
z siedzibą w Warszawie wniósł odwołanie wobec treści
ogłoszenia o zamówieniu oraz specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zarzucił
Zamawiającemu obrazę następujących przepisów z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.), zwanej dalej „Pzp”:
art. 22 ust. 1b pkt 1 Pzp w zw. z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o odpadach (Dz. U z 2016 r. poz. 1987, ze zm.; dalej: „ustawa o odpadach”), poprzez
ustanowienie w rozdziale V pkt 1 ppkt 1.1.2 SIWZ oraz w sekcji III.1.1) ppkt 1.2.2 ogłoszenia
o zamówieniu warunku udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania uprawnień do
prowadzenia działalności zawodowej, tj. posiadania aktualnego zezwolenia właściwego
organu, o którym mowa w art. 41 ustawy o odpadach (Dz. U. z 2013 r. Nr 5, poz. 21 ze
zmianami) na przetwarzanie lub zbieranie odpad
ów, w sytuacji, gdy żadne odrębne przepisy
(w tym przypadku przepisy ustawy o odpadach) nie przewidują obowiązku posiadania
uprawnień do wykonywania działalności stanowiącej przedmiot zamówienia;
art. 22 ust. 1a w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 1 oraz w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez
określenie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego uprawnień do prowadzenia
określonej działalności zawodowej w sposób nieproporcjonalny do przedmiotu zamówienia
oraz pozostający bez wpływu na możliwość oceny zdolności wykonawcy do należytego
wykonania zamówienia, a przy tym w nieuzasadniony sposób ograniczającego dostęp do
zamówienia wykonawcom zdolnym do wykonania zamówienia, tj. przez ustalenie w
rozdziale V pkt 1 ppkt 1.1.2 SIWZ oraz w sekcji III.1.1) ppkt 1.2.2 ogłoszenia o zamówieniu,
że o udzielenie zamówienia może się ubiegać wykonawca posiadający aktualne zezwolenie
właściwego organu, o którym mowa w art. 41 ustawy o odpadach (Dz. U. z 2013 r. Nr 5,
poz. 21 ze zmianami) na przetwarzanie lub zbieranie odpadów, podczas gdy zbieranie i
przetwarzanie odpadów komunalnych nie jest przedmiotem niniejszego postępowania, a tym
samym wymaganie uprawnień do takiego przetwarzania jest zupełnie nieuzasadnione.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
w
ykreślenia w rozdziale V pkt 1 ppkt 1.1.2 SIWZ oraz w sekcji III.1.1) ppkt 1.2.2 ogłoszenia o
zamówieniu warunku dotyczącego posiadania zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie
odpadów oraz zasądzenie na rzecz Odwołującego kosztów postępowania według norm
przepisanych.
Ustanowienie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania uprawnień do
działalności w zakresie zbierania odpadów komunalnych.
Z art. 22 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz
art. 22 ust. 1b pkt 1 Pzp, wynika, że w przypadku
określania warunku udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania uprawnień do
prowadzenia działalności zawodowej zamawiający nie ma całkowitej swobody. Warunek taki
można ustanowić i opisać jedynie wówczas, kiedy obowiązek posiadania szczególnych
uprawnień wynika z odrębnych przepisów prawa. Jest to związane z faktem, iż
reglamentacja prowadzenia działalności gospodarczej jest dopuszczalna wyłącznie w drodze
ustawy, na co wprost wskazuje art. 22 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Zamawiający
może zatem opisać warunek udziału w postępowaniu jedynie wówczas, gdy przepisy
szczególne uzależniają możliwość wykonywania działalności stanowiącej przedmiot
zamówienia od posiadania stosownych uprawnień. Od zakresu czynności objętych
przedmiotem zamówienia zależy jakie uprawnienia mogą być przez zamawiającego
wymagane. W przypadku, gdy zgodnie z obowiązującym prawem, do wykonywania
przedmiotu zamówienia posiadanie jakichkolwiek uprawnień (zezwoleń, koncesji czy licencji)
konieczne nie jest, wówczas zamawiający nie może ich wymagać. Pozostawałoby to bowiem
w oczywistej sprzeczności z regulacją art. 22 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, z art. 6
ust. 1 i 2 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016
r. poz. 1829, ze zm.) oraz z przywołanym na wstępie niniejszego pisma art. 22 ust. 1b pkt 1
Pzp.
W tej sprawie Zamawiający ustanowił warunki udziału w postępowaniu dotyczące
posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności w rozdziale V pkt 1 ppkt 1.1
SIWZ oraz w sekcji III.1.1) pp
kt 1.2 ogłoszenia o zamówieniu m.in.:
posiadanie aktualnego wpisu do rejestru działalności regulowanej na prowadzenie
działalności odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości z terenu miasta
Poznania,
posiadanie aktualnego zezwolenia właściwego organu na przetwarzanie lub zbieranie
odpadów,
posiadanie aktualnego zezwolenia na transport odpadów lub potwierdzenie o
nadanym numerze rejestrowym z zakresu transportu odpadów, o którym mowa w art. 50
ustawy o odpadach.
Spośród wymienionych powyżej uprawnień tylko to ostatnie jest bezpośrednio
związane z przedmiotem zamówienia – dotyczy bowiem uprawnienia do transportowania
odpadów (odpowiednio: posiadania zezwolenia na transport odpadów lub wpisu do rejestru,
o którym mowa w art. 50 ustawy o odpadach, w zakresie transportu odpadów). Posiadanie
wpisu do rejestru działalności regulowanej dla podmiotów odbierających odpady komunalne
od właścicieli nieruchomości jest co najmniej wątpliwe (wykonawca realizujący przedmiot
zamówienia nie jest podmiotem odbierającym odpady komunalne od właścicieli
nieruchomości, lecz wytwórcą odpadów w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o
odpadach). Natomiast zupełnie niezrozumiałe jest wymaganie od wykonawców posiadania
zezwolenia na zbieranie lub na przetwarzanie od
padów komunalnych –– posiadanie tego
rodzaju zezwoleń w żaden sposób nie warunkuje możliwości prawidłowego (zgodnego z
prawem) wykonywania usługi stanowiącej przedmiot zamówienia.
Oceniając zasadność wymagania przez Zamawiającego zezwoleń na zbieranie oraz
na przetwarzanie odpadów należy zwrócić uwagę, że zgodnie z opisem przedmiotu
zamówienia zawartym w rozdziale III SIWZ, przedmiot zamówienia obejmuje w
szczególności:
a)
uprzątanie, czyszczenie przystanków, chodników, torowisk, przejść dla pieszych i
przejazdów rowerowych przez torowiska, terenów zielonych, rowów odwadniających,
platform przystankowych, posadzek,
b)
uprzątanie, czyszczenie wind osobowych, schodów stałych, ławek, poręczy, wind
osobowych, schodów stałych i ruchomych, platform dla niepełnosprawnych, rozsuwanych
drzwi automatycznych, ławek, poręczy, balustrad, cokołów, wygrodzeń, błotochronów,
znaków przystankowych,
c)
usuwanie skutków zimy,
d)
opróżnianie, czyszczenie, dezynfekcję pojemników na odpady,
e)
czyszczenie wiat przystank
owych, błotochronów, ławek,
f)
odchwaszczanie torowisk i terenów stacji trakcyjnych,
g)
pogotowie czystości,
h)
zebranie, usunięcie odpadów ze sprzątanego terenu oraz zagospodarowaniu
usuwanych odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami, tj. odpady oznaczone kodem
200201 przekazywane będą do biokompostowni, a odpady oznaczone kodem 200301 do
Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów Komunalnych, które stanowią Instalacje do
przetwarzania odpadów komunalnych pochodzących z Regionu II gospodarki odpadami
województwa.
W ramach świadczonej usługi – jak zostało wskazane w przywołanym rozdziale III
SIWZ, powstawać będę przede wszystkim następujące rodzaje odpadów:
– Odpady ulegające biodegradacji - tj. odpady powstające w wyniku usuwania
frakcji roślinnych ze sprzątanych terenów (tzw. odpady zielone),
– Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - tj. odpady powstające
w wyniku opróżniania pojemników z nagromadzony w nich odpadów komunalnych,
– Odpady z czyszczenia ulic i placów - tj. odpady powstające np.
podczas zamiatania platform przystankowych.
Jak wskazał Zamawiający w rozdziale III SIWZ, usuwane odpady wykonawca
zobowiązany
będzie
przekazać
do
uprawnionych
podmiotów:
instalacji
do
zagospodarowania odpadów komunalnych (kody odpadów 20 02 01, 20 03 01) oraz
uprawnionych podmiotów zajmujących się zbieraniem lub przetwarzaniem pozostałych
odpadów (np. 20 03 03). Tak opisany przedmiot zamówienia nie obejmuje obowiązku
zbierania wytworzonych odpadów ani ich samodzielnego przetwarzania przez wykonawcę
świadczącego usługę oczyszczania miasta.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 34 ustawy o odpadach, przez zbieranie odpadów rozumie
się gromadzenie odpadów przed ich transportem do miejsc przetwarzania, w tym wstępne
sortowanie nieprowadzące do zasadniczej zmiany charakteru i składu odpadów
i niepowodujące zmiany klasyfikacji odpadów oraz tymczasowe magazynowanie odpadów.
Jak wynika z treści art. 23 ust. 2 pkt 5 i 6 ustawy o odpadach, zbieranie zmieszanych
odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych poza ich miejscem wytwarzania jest
zabronione, za wyjątkiem zbierania w stacji przeładunkowej prowadzonej przez podmiot
odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, przez prowadzącego
regionalną
instalację
przetwarzania
odpadów
komunalnych lub
prowadzącego
ponadregionalną instalację przetwarzania odpadów komunalnych (art. 23 ust. 10) oraz za
wyjątkiem zbierania odpadów zielonych przez prowadzącego punkt selektywnego zbierania
odpadów komunalnych.
Przedmiot zamówienia nie obejmuje obowiązku zbierania przez wykonawcę odpadów
wytworzonych w ramach świadczenia usługi utrzymania czystości. W szczególności,
wykonawca nie ma obowiązku ani tym bardziej potrzeby zbierać odbieranych odpadów
komunalnych zmieszanych oraz odpadów zielonych w jedyny sposób dopuszczony prawem,
tj. w ramach przeładunku realizowanego przez podmiot odbierający odpady komunalne od
właścicieli nieruchomości na prowadzonej przez siebie stacji przeładunkowej. Przeładunek
odpadów byłby uzasadniony gdyby wytworzone w ramach usługi oczyszczania odpady
musiałyby być transportowane na duże odległości, do instalacji położonej poza obszarem
miasta Poznania. W niniejszej sprawie taka sytuacja nie zachodzi
– wykonawca jest
zobligowany do przekazania odpadów komunalnych zmieszanych do Instalacji Termicznego
Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Poznaniu (tzw. „ITPOK”), zaś odpadów zielonych –
do biokompostowni prowadzonej przez Zakład Zagospodarowania Odpadów w Poznaniu sp.
z o
.o. (tzw. „ZZO”). Jest zatem uzasadnione ekonomicznie, aby wytworzone przez
wykonawcę odpady były do instalacji przekazywane bezpośrednio tymi samymi pojazdami,
które są wykorzystywane do opróżniania koszy ulicznych, usuwania odpadów zielonych oraz
pozosta
łości z oczyszczania miasta.
Nie ma również potrzeby, aby pojazdy przeznaczone do transportu odpadów były
opróżniane w czasie, w którym ITPOK jest zamknięta (w szczególności w niedzielę). Pojazdy
wykorzystywane przez Odwołującego, z uwagi na swoją ładowność (oraz niewielki – w
stosunku do ich ładowności – wolumen wytwarzanych odpadów), mogą pracować w trybie
48 godzin bez potrzeby ich opróżniania czy też przeładowywania. Jakiekolwiek zbieranie
odpadów w tym zakresie nie jest potrzebne do prawidłowego wykonania usługi stanowiącej
przedmiot zamówienia.
Przewidziana w art. 23 ust. 10 ustawy o odpadach możliwość zbierania odpadów w
ramach stacji przeładunkowej nie dotyczy wszelkich kategorii przedsiębiorców. Zgodnie z
tym przepisem, możliwość zbierania odpadów w ramach stacji przeładunkowej ma wyłącznie
podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Tymczasem
wykonawca realizujący przedmiot zamówienia podmiotem odbierającym odpady od
właścicieli nieruchomości nie będzie. Będzie on, zgodnie z postanowieniem § 1 ust. 5
wzorów umów dla obu części zamówienia (Załącznik nr 8a i 8b do SIWZ) - wytwórcą
odpadów. W takim przypadku, zgodnie z interpretacją Ministerstwa Środowiska, wykonawca
nie będzie podmiotem odbierającym odpady od właścicieli nieruchomości.
W konsekwencji wykonawca, który będzie realizował przedmiot zamówienia, nie
będzie miał możliwości uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów komunalnych
zmieszanych i zielonych, jeśli nie będzie on jednocześnie dodatkowo prowadził działalności
po
legającej na odbiorze odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz
wykorzystywał w celu prowadzenia takiej właśnie działalności (odbiór odpadów) stacji
przeładunkowej.
Nieporozumieniem jest wymaganie przez Zamawiającego – alternatywnie w stosunku
do zezwolenia na zbieranie odpadów – również zezwolenia na przetwarzanie odpadów.
Podmioty posiadające takie zezwolenia nie będą w ramach realizacji przedmiotu zamówienia
czynić żadnego z nich użytku w odniesieniu do odpadów komunalnych zmieszanych oraz
o
dpadów zielonych. Podmioty te od dnia 1 lipca br. co do zasady nie będą mogły takich
odpadów przetwarzać – takie odpady będą mogły być zagospodarowane (przetworzone)
wyłącznie w instalacji posiadającej status RIPOK (a więc co do zasady w ITPOK w
odniesieni
u do odpadów komunalnych zmieszanych oraz ZZO w odniesieniu do odpadów
zielonych).
Stosownie do postanowienia § 1 ust. 8 wzoru umowy, wykonawca jest
zobligowany do przekazywania zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów
zielonych bezpośrednio do regionalnej instalacji przetwarzania odpadów (dalej: „RIPOK”),
zaś w przypadku jej awarii lub innych przypadków uniemożliwiających przyjmowanie
odpadów, do przekazywania tych odpadów do instalacji przewidzianych do zastępczej
obsługi regionu II.
Wymagane przez Z
amawiającego zezwolenia na zbieranie oraz na przetwarzanie
odpadów nie są wymagane przepisami prawa do prowadzenia działalności objętej
przedmiotem zamówienia. Jak tymczasem słusznie zauważyła Krajowa Izba Odwoławcza w
uzasadnieniu wyroku z dnia 8 kwietnia 2013 r., sygn. akt KIO 644/13, KIO 647/13, KIO
648/13, KIO 658/13, w
arunki udziału w postępowaniu mają na celu wyłonienie wykonawcy
posiadającego zdolność należytego wykonania zamówienia. Jeżeli wykonanie to nie jest
warunkowane posiadaniem zezwolenia na
zbieranie odpadów, to tym samym nie jest celowe
wymaganie od wykonawcy posiadania tego zezwolenia i uzależnianie możliwości jego
udziału w postępowaniu od posiadania zezwolenia, które nie jest niezbędne dla realizacji
przedmiotu zamówienia (tak w uzasadnieniu wyroku z dnia 21 października 2015 r. sygn. akt
KIO 2096/15).
W tych okolicznościach wymóg dotyczący posiadania zezwolenia na zbieranie
odpadów (lub alternatywnie: na przetwarzanie odpadów) nie jest konieczny, co oznacza, że
wymaganie od wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia posiadania takiego
zezwolenia jest nieuzasadnione.
Nieproporcjonalność warunku udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania
zezwolenia na zbieranie odpadów komunalnych.
Zasada proporcjonalności, o której mowa w art. 22 ust. 1a Pzp (jak również w
przepisie art. 7 ust. 1 Pzp), w orzecznictwie jest rozumiana jako założenie, że zamawiający
winien podejmować tylko takie działania, które są konieczne i niezbędne do osiągnięcia
założonych celów (w przypadku określania warunków udziału w postępowaniu: sprawdzenia
zdolności wykonawcy do wykonania zamówienia) zaś środki zastosowane do tego celu
muszą być proporcjonalne do jego istoty oraz odpowiednie, tj. takie, przy pomocy których ten
cel da się osiągnąć, właściwe dla danego celu, tj. takie, których nie sposób osiągnąć lepiej
za pomocą innego środka, najwłaściwsze do osiągnięcia zamierzonego celu oraz takie, które
w najmniejszym stopniu ograniczają interesy i prawa wykonawców (por. uzasadnienie
wyroku Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 15 grudnia 2016 r. sygn. akt KIO 2285/16,
uzasadnienie wyroku z dnia 22 marca 2016 r. sygn. akt KIO 317/16; KIO 320/16; KIO
327/16; KIO 328/16).
O
koliczność dotycząca posiadania przez wykonawcę zezwolenia na zbieranie lub na
przetwarzanie odpadów w żaden sposób nie może być uznana jako determinująca
możliwość prawidłowego wykonania zamówienia. Skoro przedmiot zamówienia nie dotyczy
czynności objętych ww. zezwoleniem, to fakt jego posiadania pozostaje bez znaczenia dla
oceny, czy dany wykonawca będzie w stanie przedmiot zamówienia wykonać. Wymóg
posiadania takiego zezwolenia jest nieproporcjonalny do celu, którym jest wybór wykonawcy
dającego rękojmię należytego wykonania zamówienia.
Jednocześnie wymóg ten znacząco ogranicza dostęp do zamówienia wykonawcom,
którzy są w stanie w sposób należyty wykonać wszystkie czynności stanowiące przedmiot
zamówienia. Wykonawcy tacy – jak Odwołujący – posiadają wszystkie uprawnienia, które do
realizacji przedmiotu zamówienia są rzeczywiście niezbędne (zezwolenie na transport
odpadów, wpis do rejestru działalności regulowanej), a nadto mają niezbędną wiedzę i
doświadczenie oraz potencjał osobowy i techniczny. Ograniczanie takim podmiotom
możliwości ubiegania się o zamówienie stanowi przejaw naruszenia wyrażonej w art. 22 ust.
1a Pzp zasady proporcjonalności warunków udziału w postępowaniu, bowiem dalece
wykracza poza dbałość o wybór wykonawcy dającego rękojmię należytego wykonania
zamówienia.
Wykonawca K. S.
, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą "SAN-EKO"
Zakład Usług Komunalnych K. S., wykonawca REMONDIS Sanitech Poznań Sp. z o.o. oraz
wykonawca Zakład Sprzątania Placów i Ulic M., S. Sp. J., zgłosili przystąpienia do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, wnosząc o oddalenie odwołania.
Pismem z dnia 21 czerwca 2018 r. Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie.
Wniósł o oddalenie odwołania. Odnosząc się do twierdzeń Odwołującego, Zamawiający
wskazał, co następuje:
Nie można się zgodzić z twierdzeniem Odwołującego, iż przedmiot zamówienia nie
obejmuje zbierania wytworzonych bądź wytwarzanych odpadów.
Zgodnie z art. 3 ust. pkt. 34 ustawy o odpadach, przez zbieranie odpadów rozumie
się gromadzenie odpadów przed ich transportem do miejsc przetwarzania, w tym wstępne
sortowanie nieprowadzące do zasadniczej zmiany charakteru i składu odpadów i
niepowodujące zmiany klasyfikacji odpadów oraz tymczasowe magazynowanie odpadów, o
którym mowa w pkt 5 lit. b (tymczasowe magazynowanie odpadów przez prowadzącego
zbieranie odpadów). Wykonawca, realizując przedmiot zamówienia, zgodnie z jego opisem,
jest obowiązany zebrać odpady i usunąć je ze sprzątanego terenu (§1 ust. 1 pkt 8
załączników nr 8a i 8b do SIWZ — wzór umowy). Wykonawca, realizując usługę, będzie
zobowiązany na etapie sprzątania powierzchni Zamawiającego dokonywać wstępnego
sortowania zbieranych/
gromadzonych odpadów, tak aby dokonać właściwej klasyfikacji
odpadów i oznaczyć je właściwymi kodami, a następnie zagospodarować zgodnie z
obowiązującymi przepisami.
Powyższy etap zbierania odpadów w ramach wykonywania przedmiotu zamówienia
z punktu widzenia art. 45 ust. 1 pkt. 9 i 10 ustawy o odpadach nie wymaga zezwolenia na
zbieranie do czasu, gdy proces zbierania odbywa się na terenie nieruchomości, na której
powstały odpady, jednak dalszy proces zagospodarowania odpadów już tak, gdyż
zagospodarowanie odpadów zgodnie z SIWZ (§1 ust. 7 — 12 załączników nr 8a i 8b do
SIWZ
— wzór umowy) jest również objęte przedmiotem zamówienia. Tym samym zbieranie
odpadów w innym miejscu niż wytworzone lub przetwarzanie odpadów wymaga stosownego
zezwolenia.
Zgodnie z art. 23 ust. 2 pkt 5 i 6 ustawy o odpadach,
zakazuje się zbierania poza
miejscem wytwarzania zmieszanych odpadów komunalnych i odpadów zielonych. Odpady
takie w związku z wykonywaniem przedmiotu zamówienia powinny być od razu po zebraniu
przez wykonawcę przewiezione do ITPOK lub biokompostowni obsługujących Region II lub
w sytuacjach przewidzianych ustawą do instalacji zastępczych przewidzianych dla tego
regionu. Będzie to jednak niemożliwe w sobotę popołudniu, niedzielę i święta, gdyż ani
ITPOK w Poznaniu, biokopostownia jak również wymienione w nw. uchwale instalacje
zastępcze są w te dni nieczynne.
Wykonawca musi więc przetransportować odpady do swoich instalacji, gdzie będzie
je tymczasowo magazynował przed przewiezieniem do ITPOK oraz do biokompostownii. To
natomiast, w związku z zakazem z art. 23 ust. 2 pkt 5 i 6 ustawy o odpadach, wymaga
posiadania zezwolenia na zbieranie odpadów w innym miejscu niż to, w którym powstały,
chociażby mając na względzie art. 23 ust. 10 ustawy o odpadach.
Istotnie,
§1 ust. 5 wzoru umowy (załączniki nr 8a i 8b do SIWZ) odnosi się do
wytwórstwa odpadów, jednak odsyła on w tym zakresie jedynie do zapisów art. 3 ust. 1 pkt
32 ustawy o odpadach. Wykonawca pominął w swojej argumentacji, że może on stać się
jedynie wytwórcą tych odpadów, które powstają w wyniku świadczenia usługi przewidzianej
umową. Chociażby w odniesieniu więc do zmieszanych odpadów komunalnych, gdzie
wykonawca jest zobowiązany do opróżniania koszy ulicznych, jedynym wytwórcą ich nie
będzie, gdyż odpady te z uwagi na swój charakter, proces pierwotnego wytwarzania mają już
za sobą. W tym samym zakresie częściowo należy traktować wytwórstwo w odniesieniu do
odpadów o kodzie 20 02 01 lub 20 03 03, gdzie wykonawca będzie mógł jedynie w ramach
wykonywania przedmiotu zamówienia zbierać odpady pierwotnie wytworzone przez kogoś
innego.
Ponadto, nie można twierdzić, iż wykonawca nie będzie podmiotem odbierającym
odpady komunalne od właścicieli nieruchomości. Ustawa o utrzymaniu porządku i czystości
w gminie nie odnosi się w ogóle do kwestii wytwarzania odpadów, odsyła w art. 1a – w
sprawach
dotyczących
postępowania
z
odpadami
komunalnymi
w
zakresie
nieuregulowanym w niniejszej ustawie stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r.
o odpadach. Zatem, fakt ustalenia, kto jest wytwórcą odpadów nie powinien mieć wpływu na
klasy
fikację podmiotu jako odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
Ustawa ta powinna być stosowana w zakresie odpadów komunalnych jako lex specialis
względem ustawy o odpadach.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 3b ww. ustawy, obowiązkiem właściciela nieruchomości (w
przedmiotowym stanie faktycznym będzie nim Zamawiający) jest zapewnienie utrzymania
czystości i porządku przez pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów
komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami
odrębnymi. Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 1 pkt. 2 tej ustawy, właściciele nieruchomości,
którzy pozbywają się z terenu nieruchomości nieczystości ciekłych, oraz właściciele
nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami
komunalnymi na rzecz gminy, wykonując obowiązek określony w art. 5 ust. 1 pkt 3b, są
obowiązani do udokumentowania w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez
gminną jednostkę organizacyjną lub przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od
właścicieli nieruchomości, wpisanego do rejestru działalności regulowanej, o którym mowa w
art. 9b ust. 2, przez okazanie takich umów i dowodów uiszczania opłat za te usługi.
Nie można też pominąć okoliczności, iż Zamawiający korzysta z infrastruktury objętą
przedmiotem zamówienia na podstawie umowy zawartej z Miastem Poznaniem, która z
uwagi na ustalenie prawa do korzystania przez Zamawiającego z tych przedmiotów,
zobowiązuje go do utrzymania czystości wskazanej infrastruktury (autobusowej i
tramwajowej). Zamawiający niewątpliwie powinien być uznany jako władający w tym zakresie
powierzchniami objętymi przedmiotem zamówienia.
Zamawiający wyjaśnił, że zwracał się pismem z dnia 28.06.2017 r. do właściciela
infrastruktury o wskazanie
ścieżki postępowania z odpadami komunalnymi zmieszanymi w
dni świąteczne z uwagi na zapisy uchwały sejmiku Województwa Wielkopolskiego nr
XXXI/811/17 oraz okoliczności, że instalacje przewidziane dla Regionu II nie są czynne w
każdy dzień tygodnia, gdzie w odpowiedzi odpowiedni wydział Urzędu Miasta Poznania
potwierdził jedynie, że dla bieżącego usuwania odpadów komunalnych zmieszanych i
zielonych z infrastruktury zarządzanej przez Zamawiającego niezbędne jest wymaganie od
wykonawców zezwoleń wydanych przez właściwy organ, o których mowa w art. 41 ust. 2 o
odpadach, tj. zezwolenia na zbieranie odpadów lub przetwarzanie odpadów.
Powołując więc art. 3 ust. 1 pkt. 19 i 32 ustawy o odpadach, Zamawiającego należy
uznać za posiadacza odpadów (pkt. 19 - rozumie się przez to wytwórcę odpadów lub osobę
fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej
będące w posiadaniu odpadów; domniemywa się, że władający powierzchnią ziemi jest
posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości) oraz za pierwotnego wytwórcę
odpadów (pkt. 32 - rozumie się przez to każdego. którego działalność lub bytowanie
powoduje powstawanie odpadów (pierwotny wytwórca odpadów) oraz każdego, kto
przeprowadza wstępną obróbkę, mieszanie lub inne działania powodujące zmianę
charakteru lub składu tych odpadów; wytwórcą odpadów powstających w wyniku
świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników
lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw jest podmiot, który świadczy usługę,
chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej). Wykonawca przedmiotowego
zamówienia będzie więc jedynie wytwórcą odpadów powstających w wyniku świadczenia
usługi czyszczenia oraz sprzątania, zgodnie z definicją ustawową w ww. zakresie. Nie
wyklucza to uznania za pierwotnego wytwórcę oraz posiadacza określonych kategorii
odpadów znajdujących się na nieruchomościach objętych przedmiotem zamówienia
Zamawiającego ani uznania, z punktu widzenia ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w
gminach, wykonawcy za
podmiot odbierający odpady od właścicieli nieruchomości odnośnie
kategorii odpadów, które z uwagi na definicję wytwórcy w ustawie o odpadach byłyby
określone jako wytwarzane przez tego wykonawcę.
Reasumując, Zamawiający, zgodnie z podaną wyżej umową oraz mając na względzie
treść art. 27 ust. 1 ustawy o odpadach, jest obowiązany do gospodarowania odpadami z
terenów użytkowanej infrastruktury. Gospodarowanie odpadami jest m.in. jednocześnie
przedmiotem niniejszego zamówienia. Zgodnie z ust. 2 pkt. 1 powołanego przepisu,
wytwórca odpadów lub inny posiadacz odpadów może zlecić wykonanie obowiązku
gospodarowania odpadami wyłącznie podmiotom, które posiadają zezwolenie na zbieranie
odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów. Zgodnie natomiast z ust. 3 powołanego
przepisu,
jeżeli wytwórca odpadów lub inny posiadacz odpadów przekazuje odpady
następnemu posiadaczowi odpadów, który posiada decyzję wymienioną w ust. 2 pkt I lub 2
albo posiada wpis do rejestru w zakresie, o którym mowa w art. 50 ust. 1 pkt 5 lit.a,
odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami, z chwilą ich przekazania, przechodzi na
tego następnego posiadacza odpadów.
Ponadto, zgodnie z art. 45 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy o odpadach,
z obowiązku
uzyskania odpowiednio zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie
odpadów zwalnia się władającego nieruchomością, który zbiera odpady komunalne,
wytwarzane na terenie tej nieruchomości, wytwórcę odpadów, który wytwarzane przez siebie
odpady zbiera w miejscu ich wytworzenia. Biorąc więc pod uwagę wytwórstwo niektórych
kategorii odpadów przez wykonawcę niniejszego zamówienia nie potrzebowałby on decyzji
na zbieranie lub przetwarzanie odpadów jedynie w sytuacjach, które w opisie
przedmiotowego zamówienia nie zachodzą, gdyż wykonawca zobowiązany jest do
bieżącego usuwania odpadów z miejsca ich wytwarzania w ramach realizacji przedmiotu
zamówienia, w tym dalszego ich zagospodarowania.
N
iezrozumiałe jest twierdzenie Odwołującego, iż „nie ma również potrzeby, aby
pojazdy przeznaczone do transportu odpadów były opróżniane w czasie, w którym ITPOK
jest zamknięta (w szczególności w niedzielę). Pojazdy wykorzystywane przez Odwołującego,
z uwagi na swoją ładowność (oraz niewielki — w stosunku do ich ładowności — wolumen
wytwarzanych odpadów), mogą bowiem pracować w trybie 48 godzin bez potrzeby ich
opróżniania, czy też przeładowywania”, które stoi w sprzeczności z przepisami
rozporządzenia z dnia 7 października 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla
transportu odpadów (Dz.U. z 2016 r. poz. 1742) wydanego na podstawie ustawy o
odpadach. Zgodnie z
§ 4 ww. rozporządzenia, transport odpadów odbywa się w sposób
uniemożliwiający mieszanie poszczególnych rodzajów odpadów, z wyjątkiem gdy strumień
zmieszanych rodzajów odpadów w całości jest kierowany do przetwarzania w tym samym
procesie. Z kolei zgodnie z 5 ust. 1 i 2,
transport odpadów odbywa się w sposób
uniemożliwiający rozprzestrzenianie się odpadów poza środki transportu, w szczególności
ich wysypywanie, pylenie i wyciek, oraz ograniczający do minimum uciążliwość zapachową.
Transport odpadów odbywa się w sposób ograniczający do minimum oddziaływanie
czynników atmosferycznych na odpady, jeżeli mogą one spowodować negatywne
oddziaływanie transportowanych odpadów na środowisko lub życie i zdrowie ludzi.
Jednocześnie identyfikując, wbrew twierdzeniom Odwołującego, wykonawcę
przedmiotowego zamówienia, jako podmiot podlegający przepisom ustawy o utrzymaniu
czystości i porządku w gminach w zakresie, w jakim odbiera on odpady komunalne od
Zamawiającego, zgodnie z § 4 pkt. 5 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia
2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 122) w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania
odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, Odwołujący będzie wprost łamał
wskazany przepis, gdyż opisując w jaki sposób będzie postępował z odpadami zebranymi z
nieruchomości (praca środków transportu odpadów nieprzerwanie przez 48 godzin) nie
będzie wykonywał obowiązku określonego w tym przepisie, iż w zakresie utrzymania
odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów i urządzeń należy zapewnić, aby na koniec
każdego dnia roboczego pojazdy były opróżnione z odpadów i były parkowane wyłącznie na
terenie bazy magazynowo-transportowej.
Choćby w tym momencie będzie więc dochodziło
do zbierania odpadów, wymagającego stosownego zezwolenia, którym winien identyfikować
się wykonawca chcący wykonywać przedmiot zamówienia, gdzie w odniesieniu do odpadów
komunalnych zmieszanych i zielonych, w c
zasie kiedy odpowiednia instalacja jest zamknięta,
zmuszony on będzie opróżnić swoje pojazdy na zakończenie dnia roboczego ich pracy, aby
zagospodarować odpady zgodnie z prawem.
Zakładając nawet, czemu Zamawiający wyraźnie zaprzecza, iż wykonawca nie
podle
gałby przepisom ww. rozporządzenia, trudno uznać, że planując pracę użytkowanych
pojazdów do transportowania odpadów w trybie nieprzerwanym do 48 h, wykonawca jest w
stanie spełnić wymagania określone, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie szczegółowych
wyma
gań dla transportu odpadów, gdyż zarówno w jednym, jak i drugim przypadku, mamy
do czynienia z tymi samymi odpadami, wymagającymi ze względów technicznych,
biologicznych i środowiskowych regularnego opróżniania środków transportujących.
Specyfika odpadów komunalnych, ich charakter i skład przyczyniają się do postępowania
procesów biologicznych (np. fermentacji), co w przypadku magazynowania odpadów na
pojazdach, nie wentylowanych może przyspieszać procesy negatywne. Pojazdy muszą
zabezpieczać odpady przed działaniem warunków atmosferycznych, czyli stwarzane są
warunki do procesów biologicznych w odpadach.
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od właścicieli nieruchomości w §4 ust 5 nakazuje, aby pojazdy na koniec
każdego dnia roboczego były rozładowane. Tym samym odpady poddane zostają
czasowemu magazynowaniu,
co jest dalszym wypełnieniem definicji zbierania, a na co już
jest wymagane zezwolenie, ponieważ miejsce zbierania odpadów jest inne niż miejsce ich
wytworzenia.
Mając na uwadze powyższe, trudno również uznać zarzut postawiony w pkt. 2
odwołania za uzasadniony. Wychodząc bowiem z założenia, iż opis przedmiotu zamówienia
warunkuje konieczność posiadania przez wykonawców zezwoleń niezbędnych do określenia
założonych celów, czym niewątpliwie w niniejszym postępowaniu jest usuwanie i zgodne z
prawem zagospodarowanie usuwanych odpadów, trudno uznać wymagania postawione w
niniejszym postępowaniu za nieproporcjonalne i ograniczające konkurencję.
Zamawiający, na poparcie swojego stanowiska załączył do nin. pisma następujące
dowody, tj.
uchwała nr XXXI/811/17 Sejmiku Województwa Wielkopolskiego z dnia 29.05.2017 r. w
sprawie wykonania Planu gospodarki odpadami dla województwa wielkopolskiego na lata
— 2022 wraz z planem inwestycyjnym - informacje dotyczące dni i godziny otwarć
inst
alacji ITPOK, biokopostownii i instalacji zastępczych dla Regionu 11.:
wyciąg z uchwały Nr 2/2017 z dnia 18.01.2017 r. Zarządu Spółki Urbis w Gnieźnie dot. ZZO
w Lulkowie,
aktualny zrzut ekranu dot. informacji o dniach i godzinach pracy kompostowni odpadów
zielonych i innych biodopadów w Olszowa
aktualny zrzut ekranu dot. informacji o dniach i godzinach pracy kompostowni odpadów
zielonych i innych biodopadów Ceków,
- zrzut ekranu dot. informacji o dniach i godzinach pracy kompostowni kompostowni
selektywnie zebranych odpadów zielonych i innych biodopadów Toniszewo,
zrzut ekranu dot. informacji o dniach i godzinach pracy kompostowni odpadów zielonych i
innych biodopadów w Jarocinie,
wyciąg z treści regulaminu kompostowni zakładu przetwarzania odpadów SWS „GWDA”
sp. z o. o. w Pile,
wyciąg z treści Regulaminu biokompostowni ZZO w Poznaniu,
pismo Urzędu Miasta Poznania WGK z dnia 27.09.2017 r. dot. godzin przyjmowania
odpadów w ITPOK w Poznaniu,
- a
neks nr 34/16 do umowy NZ/17/2009 zawarty w dniu 29.11.2016 r. oraz załącznik nr 9/16
do tego aneksu wraz z wyciągiem z treści tekstu jednolitego zasadniczej części Umowy nr
NZ/17/2009 publikowany Aneksem nr 30/14,
- umowa d
zierżawy nr ZTM.IT.406-1-3/14 z dnia 02.05.2014 r. wraz z aneksem nr 4 z dnia
25.11.2014 r. wprowadzającym zmiany w treści Załącznika nr 2a do wskazanej umowy oraz
wyciąg z Załącznika nr 2a,
pismo Zamawiającego z dnia 28.06.2017 r.
pismo Urzędu Miasta Poznania WGK z dnia 30.06.2017 r.
Krajowa Izba Odwoławcza, uwzględniając dokumentację postępowania, dokumenty
zgromadzone w aktach sprawy i wyjaśnienia złożone na rozprawie przez strony
i uczestnik
ów postępowania odwoławczego, ustaliła i zważyła, co następuje.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
Izba stwierdziła, że Odwołujący wykazał posiadanie legitymacji uprawniającej do
wniesienia odwołania, stosownie do art. 179 ust. 1 Pzp. Odwołujący jest zainteresowany
udziałem w postępowaniu. Uwzględnienie odwołania prowadziłoby do wyeliminowania
postanowień, które według jego oceny uniemożliwiają złożenie Odwołującemu prawidłowej
oferty,
a tym samym umożliwiłoby Odwołującemu złożenie oferty i w konsekwencji ubieganie
się o uzyskanie zamówienia.
Wykonawca: K. S.
, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą "SAN-EKO"
Zakład Usług Komunalnych K. S. oraz wykonawca REMONDIS Sanitech Poznań Sp. z o.o.
skutecznie zgłosili przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
stosownie do wymogów art. 185 ust. 2 i 3 Pzp.
W
ykonawca Zakład Sprzątania Placów i Ulic M., S. Sp. J. zgłosił przystąpienie
nieskutecznie
– nie wykazał, że przekazał kopię przystąpienia Odwołującemu, który podniósł
na posiedzeniu, że nie otrzymał kopii przystąpienia.
Przedmiotem niniejszego
zamówienia jest wykonanie usługi utrzymania czystości
i porządku infrastruktury wraz z usuwaniem i zagospodarowaniem odpadów z podziałem na
dwa Zadania:
Zadanie nr I - dotyczy
usługi utrzymania czystości i porządku infrastruktury
autobusowej, tramwajowej i towarzyszącej użytkowanej przez Zamawiającego i polega w
szczególności na:
a)
uprzątaniu, czyszczeniu przystanków, chodników, torowisk, przejść dla pieszych i
przejazdów rowerowych przez torowiska, terenów zielonych, rowów odwadniających,
b)
uprzątaniu, czyszczeniu wind osobowych, schodów stałych, ławek, poręczy,
c) usuwaniu skutk
ów zimy,
d)
opróżnianiu, czyszczeniu, dezynfekcji pojemników na odpady,
e)
czyszczeniu wiat przystankowych, błotochronów, ławek,
f)
odchwaszczaniu torowisk i terenów stacji trakcyjnych,
g)
pogotowiu czystości,
h)
zebraniu, usunięciu odpadów ze sprzątanego terenu oraz zagospodarowaniu usuwanych
odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów
prawa miejscowego wydanych na podstawie delegacji wynikających z Ustawy o Utrzymaniu
czystości i porządku w gminach wg obecnie obowiązujących przepisów, tj. odpady
oznaczone kodem odpadów 200201 przekazywane będą do biokompostowni, a odpady
oznaczone kodem odpadów 200301 do Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów
Komunalnych, które stanowią Instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych
pochodzących z Regionu II gospodarki odpadami województwa wielkopolskiego W
przypadkach wystąpienia awarii regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych, lub w innych przypadkach, o których mowa w art. 38 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia
14 grudnia 2012 r. o odpadach, uniemożliwiających przyjmowanie odpadów, odpady te
Wykonawca przekazywać będzie do instalacji przewidzianych do zastępczej obsługi Regionu
II.
Zadanie nr II - dotyczy
usługi utrzymania czystości i porządku infrastruktury
użytkowanej przez Zamawiającego określanej mianem infrastruktury technicznej Dworca
Zachodniego PST, węzła komunikacyjnego Kaponiera oraz przystanku Most Teatralny i
polega w szczególności na:
a)
uprzątaniu, czyszczeniu platform przystankowych, posadzek, chodników, torowiska,
przejść przez torowiska, terenów zielonych,
b)
uprzątaniu, czyszczeniu wind osobowych, schodów stałych i ruchomych, platform dla
niepełnosprawnych, rozsuwanych drzwi automatycznych, ławek, poręczy, balustrad,
cokołów, wygrodzeń, błotochronów, znaków przystankowych,
c)
usuwaniu skutków zimy,
d)
opróżnianiu, czyszczeniu, dezynfekcji pojemników na odpady,
e)
pogotowiu czystości,
f)
zebraniu, usunięciu odpadów ze sprzątanego terenu oraz zagospodarowaniu usuwanych
odpadów zgodnie z obowiązującymi przepisami, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów
prawa miejscowego wydanych na podstawie delegacji wynikających z Ustawy o Utrzymaniu
czys
tości i porządku w gminach wg obecnie obowiązujących przepisów, tj. odpady
oznaczone kodem odpadów 200201 przekazywane będą do biokompostowni, a odpady
oznaczone kodem odpadów 200301 do Instalacji Termicznego Przekształcania Odpadów
Komunalnych, które stanowią Instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych
pochodzących z Regionu II gospodarki odpadami województwa wielkopolskiego W
przypadkach wystąpienia awarii regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych, lub w innych przypadkach, o których mowa w art. 38 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia
14 grudnia 2012 r. o odpadach, uniemożliwiających przyjmowanie odpadów, odpady te
Wykonawca przekazywać będzie do instalacji przewidzianych do zastępczej obsługi regionu
II.
Zamawiający podał w SIWZ orientacyjny minimalny zakres kodów odpadów
(wynikający z utrzymania czystości i porządku), jakie mogą być usuwane przez wykonawcę z
terenów prowadzonych prac:
– Odpady ulegające biodegradacji - tj. odpady powstające w wyniku usuwania
frakcji roślinnych ze sprzątanych terenów,
– Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - tj. odpady powstające w
wyniku opróżniania pojemników z nagromadzony w nich odpadów komunalnych,
– Odpady z czyszczenia ulic i placów - tj. odpady powstające np. podczas
zamiatania platform przystankowych.
Zamawiający postanowił, że usuwane odpady należy przekazywać do uprawnionych
podmiotów; Instalacji do zagospodarowania odpadów komunalnych (kody odpadów 200201,
200301) oraz uprawnionych podmiotów zajmujących się zbieraniem lub przetwarzaniem
pozostałych odpadów (np. 200303).
W rozdziale V pkt 1 ppkt 1.1.2 SIWZ oraz w sekcji III.1.1) ppkt 1.2.2 ogłoszenia o
zamówieniu Zamawiający określił warunek udziału w postępowaniu dotyczący posiadania
uprawnień do prowadzenia działalności zawodowej, tj. posiadania aktualnego zezwolenia
właściwego organu, o którym mowa w art. 41 ustawy o odpadach (Dz. U. z 2013 r. Nr 5, poz.
21 ze zmianami) na przetwarzanie lub zbieranie odpadów, wskazując, że:
„O udzielenie zamówienie mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w
postępowaniu, dotyczące:
kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile
wynika to z odrębnych przepisów:
1.1.2. Warunek ten
zostanie spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że posiada aktualne
zezwolenie właściwego organu, o którym mowa w art. 41 Ustawy o odpadach (Dz. U. z 2013
r. Nr 5, poz. 21)
– na przetwarzanie lub zbieranie odpadów.”
Zamawiający wskazał również w SIWZ, że „jako zarządzający lub dzierżawca lub
właściciel terenów będących przedmiotem postępowania, a tym samym będący
odpowiedzialnym
za utrzymanie czystości na podległym terenie wymaga, aby wszelkie
usuwane odpady były zagospodarowane zgodnie z obowiązującymi przepisami i przez
uprawniony podmiot. Tym samym Zamawiający wymaga przedstawienia w ofercie
stosownych zezwoleń na gospodarowanie odpadami, które to czynności stanowią element
niniejszego zamówienia, niezależnie od ewentualnych zwolnień od posiadania decyzji
wynikających z przepisów ustaw.”
W rozdziale VI SIWZ
Wykaz oświadczeń i dokumentów, potwierdzających spełnianie
warunków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw do wykluczenia - Zamawiający zawarł
postanowienie:
„3.1. W celu potwierdzenia spełniania przez Wykonawcę warunku dot. kompetencji lub
uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej – Wykonawca składa:
b)
aktualne zezwolenie właściwego organu, o którym mowa w art. 41 Ustawy o odpadach
(Dz. U. z 2013 r. Nr 5, poz. 21)
– na przetwarzanie lub zbieranie odpadów o kodzie 200303
oraz aktualne zezwolenie właściwego organu, o którym mowa w art. 41 Ustawy o odpadach
(Dz. U. z 2013 r. Nr 5, poz. 21)
– na zbieranie odpadów o kodach 200201 i 200301.
Powyższa decyzja/-e winna/-y być wydana/-e przez organ właściwy ze względu na miejsce
przetwarzania lub zbierania odpadów.”
W § 1 ust. 5 wzoru umowy Zamawiający postanowił, że „Wykonawca realizując
przedmiot umowy w wyniku, którego powstają odpady w myśl art. 3 pkt 1 ust.32 Ustawy o
odpadach
– staje się wytwórcą odpadów i zobowiązuje się do przestrzegania obowiązków
wynikających z Ustawy – Prawo ochrony środowiska (t.j.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z
późn. zm.) Ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach (Dz. U. z 2013 r. Nr 5, poz.
21 z późn. zm.) i Ustawy o odpadach (Dz. U. z 2013 r. Nr 5, poz. 21 z późn. zm.) oraz
posiadanych Decyzji.
”
Wskazany w tym paragrafie
przez Zamawiającego przepis art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy
o odpadach
zawiera definicję wytwórcy odpadów – „rozumie się przez to każdego, którego
działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów (pierwotny wytwórca odpadów),
oraz każdego, kto przeprowadza wstępną obróbkę, mieszanie lub inne działania powodujące
zmianę charakteru lub składu tych odpadów; wytwórcą odpadów powstających w wyniku
świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników
lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw jest podmiot, który świadczy usługę,
chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej”. W świetle zatem postanowienia § 1
ust. 5 wzoru umowy
wykonawca wyłącznie w części dotyczącej odpadów opisanych w art. 3
ust. 1 pkt 32 ustawy o o
dpadach będzie wytwórcą odpadów.
W
§ 1 ust. 8 wzoru umowy, Zamawiający postanowił, że „Zgodnie z zapisami ustawy
z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2016 r.
poz. 250 ze zm.) Wykonawca jest obowiązany do przekazania zmieszanych odpadów
komunalnych oznaczonych kodem odpadów 200301 oraz odpadów zielonych oznaczonych
kodem odpadów 200201, zgodnie z zapisami obowiązującego Planu gospodarki odpadami
dla województwa wielkopolskiego opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Województwa
Wielkopolskiego, w pierwszej kolejności bezpośrednio do regionalnej instalacji do
przetwarzania odpadów komunalnych. W przypadku wystąpienia awarii regionalnej instalacji
do przetwarzania odpadów komunalnych, lub w innych przypadkach, o których mowa w art.
38 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach, uniemożliwiających
przyjmowanie odpadów, odpady te Wykonawca przekazywać będzie do instalacji
przewidzianych do zastępczej obsługi regionu II.”, przy czym zgodnie z ustępem 9 tego
paragrafu,
„Opłaty za przekazanie zmieszanych odpadów komunalnych o kodzie 200301 do
Instalacji Termicznego Przetwarzania Odpadów Komunalnych z siedzibą w Poznaniu
(ITPOK) ponoszone będą w drodze odrębnych uregulowań przez Zarząd Transportu
Miejskiego w Poznaniu i w takim przypadku nie stanowią kosztu realizacji niniejszej umowy z
zastrzeżeniem, iż Wykonawca ponosi całkowitą odpowiedzialność i koszty w przypadku
wykrycia na ww. instalacji w odpadach przez Wykonawcę dostawczych tzw. odpadów
niewłaściwych, zanieczyszczonych, radioaktywnych lub innych przypadkach kiedy dostawa
odpadów zostanie zakwestionowana lub odrzucona.”
Uwzględniając powyższe postanowienia Specyfikacji Istotnych Warunków
Zamówienia oraz biorąc pod uwagę pozostałe okoliczności przedmiotowej sprawy należało
uznać, że nie potwierdził się zarzut podniesiony w odwołaniu dotyczący naruszenia art. 22
ust. 1b pkt 1 Pzp w zw. z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U z
2016 r. poz. 1987, ze zm.; dalej: „ustawa o odpadach”), poprzez ustanowienie w
postępowaniu (rozdział V pkt 1 ppkt 1.1.2 SIWZ, sekcja III.1.1 ppkt 1.2.2 ogłoszenia o
zamówieniu) warunku udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania uprawnień do
prowadzenia działalności zawodowej, tj. posiadania aktualnego zezwolenia właściwego
organu, o którym mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o odpadach (Dz. U. z 2013 r. Nr 5, poz. 21 ze
zmianami) na przetwarzanie lub zbieranie odpadów, w sytuacji, gdy odrębne przepisy
(ustawa
o odpadach) nie przewidują obowiązku posiadania uprawnień do wykonywania
działalności stanowiącej przedmiot zamówienia.
Ponadto, Iz
ba nie stwierdziła naruszenia art. 22 ust. 1a w zw. z art. 22 ust. 1b pkt 1
oraz w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez określenie wskazanego powyżej warunku udziału w
p
ostępowaniu w zakresie posiadania aktualnego zezwolenia właściwego organu, o którym
mowa w art. 41 ustawy o odpadach (Dz. U. z 2013 r. Nr 5, poz. 21 ze zmianami) na
przetwarzanie lub zbieranie odpadów, podczas gdy zbieranie i przetwarzanie odpadów
komunalnych nie jest przedmiotem zamówienia, tj. w sposób nieproporcjonalny do
przedmiotu zamówienia oraz w sposób pozostający bez wpływu na możliwość oceny
zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, a przy tym w nieuzasadniony
sposób ograniczający dostęp do zamówienia wykonawcom zdolnym do wykonania
zamówienia.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pk
t 2 Pzp, o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się
wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu, o ile zostały one określone
przez zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu lub w zaproszeniu do potwierdzenia
zainteresowania
, przy czym w myśl art. 22 ust. 1b pkt 1 Pzp, warunki udziału w
postępowaniu mogą dotyczyć kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej
działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów. Zgodnie natomiast z art. 22
ust. 1a
Pzp, zamawiający określa warunki udziału w postępowaniu oraz wymagane od
wykonawców środki dowodowe w sposób proporcjonalny do przedmiotu zamówienia oraz
umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia, w
szczególności wyrażając je jako minimalne poziomy zdolności. Stosownie do brzmienia art. 7
ust. 1 Pzp, zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie
zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie
wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
Ad. 1.1.
Ustanowienie warunku udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania uprawnień
do działalności w zakresie zbierania odpadów komunalnych.
Z przytoczonych
wyżej przepisów wynika, że warunek udziału w postępowaniu
dotyczący posiadania uprawnień do prowadzenia działalności zawodowej zamawiający może
ustanowić gdy przepisy szczególne uzależniają możliwość wykonywania działalności
stanowiącej przedmiot zamówienia od posiadania stosownych uprawnień.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że w świetle postanowień SIWZ (rozdział V
pkt 1 ppkt 1.1.2 i rozdział VI pkt 3.1.lit.b), Zamawiający w odniesieniu do odpadów
komunalnych i zielonych wymagał w ramach warunku udziału w postępowaniu - posiadania
przez wykonawcę zezwolenia na zbieranie odpadów. Postanowienia zawarte w SIWZ należy
czytać łącznie, gdyż opis sposobu oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu
(wymagane środki dowodowe) stanowi co do zasady doprecyzowanie opisu warunków
udziału, poprzez wskazanie konkretnych wymaganych dokumentów, które będą podlegały
ocenie przez Zamawiającego. W niniejszym postępowaniu nie można zatem mówić o
sprzeczności treści postanowień zawierających opis warunków i opis wymaganych
dokumentów na potwierdzenie spełniania tych warunków. Zezwolenie na przetwarzanie
odpadów jest wymagane przez Zamawiającego jedynie w odniesieniu do odpadów o kodzie
Izba nie podzieliła stanowiska Odwołującego, że wymaganie od wykonawców
posiadania zezwolenia na zbieranie odpadów komunalnych nie warunkuje możliwości
prawidłowego (zgodnego z prawem) wykonywania usługi stanowiącej przedmiot zamówienia.
W ocenie Izby, w oparciu o treść SIWZ należy stwierdzić, że przedmiot zamówienia
obejmuje obowiązek wykonawcy świadczącego usługę objętą przedmiotem zamówienia, w
zakresie zbierania odpadów - w rozumieniu przepisu art. 3 ust. 1 pkt 34 ustawy o odpadach,
a zgodnie z art
. 41 ust. 1 ustawy o odpadach „Prowadzenie zbierania odpadów i
prowadzenie przetwarzania odpadów wymaga uzyskania zezwolenia”.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 34 ustawy o odpadach, przez zbieranie odpadów rozumie
się gromadzenie odpadów przed ich transportem do miejsc przetwarzania, w tym wstępne
sortowanie nieprowadzące do zasadniczej zmiany charakteru i składu odpadów i
ni
epowodujące zmiany klasyfikacji odpadów oraz tymczasowe magazynowanie odpadów.
W ramach przedmiotu zamówienia, biorąc pod uwagę, że Zamawiający określił czas
realizacji usługi na 7 dni w tygodniu, konieczne będzie gromadzenie odpadów przez
wykonawcę na jego terenie, tj. na terenie innym niż miejsce wytworzenia odpadów, w czasie
gdy właściwe instalacje są nieczynne (święta i dni wolne od pracy). Powyższe przesądza o
charakterze wykonywanej
w ramach przedmiotu zamówienia działalności (zbieranie
odpadów), która wymaga posiada stosownego zezwolenia. W tym zakresie jednoznacznie
wypowiedział się w odpowiedzi pismo Zamawiającego z dnia 28.06.2017 r. - Urząd Miasta
Poznania WGK w stanowisku z dnia 30.06.2017 r.,
wskazując wprost na konieczność
tymczasowego magaz
ynowania odpadów przez wykonawcę w takich sytuacjach, potwierdził,
że dla bieżącego usuwania odpadów komunalnych zmieszanych i zielonych z infrastruktury
zarządzanej przez Zamawiającego niezbędne jest wymaganie od wykonawców zezwoleń
wydanych przez właściwy organ, o których mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o odpadach, tj.
zezwolenia na zbieranie odpadów lub przetwarzanie odpadów.
Ponadto,
należy zauważyć, że wykonujący usługę sprzątania jest „wytwórcą”
odpadów wg definicji art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy o odpadach, w zakresie, w którym
„działalność lub bytowanie powoduje powstawanie odpadów (pierwotny wytwórca odpadów),
oraz każdego, kto przeprowadza wstępną obróbkę, mieszanie lub inne działania powodujące
zmianę charakteru lub składu tych odpadów; wytwórcą odpadów powstających w wyniku
świadczenia usług w zakresie budowy, rozbiórki, remontu obiektów, czyszczenia zbiorników
lub urządzeń oraz sprzątania, konserwacji i napraw jest podmiot, który świadczy usługę,
chyba że umowa o świadczenie usługi stanowi inaczej”.
J
ak wyjaśnił Zamawiający, w przedmiotowym stanie faktycznym, zgodnie z umową,
wykonawca będzie wytwórcą odpadów jedynie w zakresie, o którym mowa w art. 3 ust. 1 pkt
32 ustawy o odpadach, natomiast przedmiot
zamówienia obejmuje także czynności, które
nie
mają charakteru wytworzenia pierwotnego odpadów, w odniesieniu do których
wykonawca będzie zobowiązany dokonywać zbierania odpadów, tj. przejmowania odpadów
od Zamawiającego, jako władającego terenem, na którym są one zbierane oraz
tymczasowego ich magazyn
owania, wstępnej segregacji, a następnie przekazywania do
właściwej instalacji. Należy podkreślić, że wzór umowy w sprawie zamówienia nie wskazuje
wykonawcy, jako wytwórcy odpadów w odniesieniu do całego zakresu przedmiotu
zamówienia. Ponadto, jeżeli prowadzący sprzątanie przywozi odpady wynikające ze
sprzątania na teren swojej bazy, a tego nie można wykluczyć w przypadku np. dni wolnych
od pracy lub awarii instalacji docelowej, gdzie je sortuje przed dalszym transportem, to baza
wykonawcy jest miejscem zb
ierania odpadów innym niż teren wytworzenia tych odpadów.
Wobec tego wykonawca n
a zbieranie odpadów na terenie bazy powinien mieć zezwolenie na
zbieranie odpadów (art. 41 ustawy o odpadach). Definicja „magazynowania” i „zbierania” wg
art. 3 ust. 1 pkt 5 i 34 ustawy o odpadach brzmi:
„1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
5) magazynowaniu
odpadów – rozumie się przez to czasowe przechowywanie odpadów
obejmujące:
a) wstępne magazynowanie odpadów przez ich wytwórcę,
b) tymczasowe magazynowanie odpadów przez prowadzącego zbieranie odpadów,
c) magazynowanie odpadów przez prowadzącego przetwarzanie odpadów;
34) zbieraniu
odpadów – rozumie się przez to gromadzenie odpadów przed ich transportem
do miejsc przetwarzania, w tym wstępne sortowanie nieprowadzące do zasadniczej zmiany
charakteru i składu odpadów i niepowodujące zmiany klasyfikacji odpadów oraz tymczasowe
magazynowanie odpa
dów, o którym mowa w pkt 5 lit.b”.
W niniejszej sprawie wykonawca jest zobligowany do przekazania odpadów
komunalnych zmieszanych d
o Instalacji Termicznego Przetwarzania Odpadów Komunalnych
w Poznaniu (tzw. „ITPOK”), zaś odpadów zielonych – do biokompostowni prowadzonej przez
Zakład Zagospodarowania Odpadów w Poznaniu sp. z o.o. (tzw. „ZZO”), które nie są czynne
w niedziele oraz w dni
świąteczne. W tych dniach wytworzone przez wykonawcę odpady nie
będą mogły przekazywane bezpośrednio do instalacji pojazdami, do których są zbierane.
P
ojazdy przeznaczone do transportu odpadów muszą być opróżniane w czasie, w którym
ITPOK jest zamknięta. Jednocześnie wykonawca nie może przetrzymywać odpadów w
pojazdach przez 48 h
bez ich opróżniania, gdyż ma to negatywny wpływ na środowisko.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 i 3b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu
porządku i czystości w gminach, do obowiązków właścicieli nieruchomości należy zbieranie
powstałych na terenie tych nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami
określonymi w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy (uchwalonym
przez radę gminy), a ponadto pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów
komunalnych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi. Obowiązek ten
obejmuje także zarządców dróg, co wynika z treści art. 2 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy. Ustawa
nakazuje wprost zarządcom dróg utrzymanie czystości i porządku na drogach publicznych, a
ponadto nakłada obowiązki wymienione w art. 5 ust. 4. Realizacja obowiązków zarządcy
drogi gminnej i powiatowej (zarządcy placu) dotyczących usuwania z nich odpadów
(sprzątania) wymaga uzyskania w tym celu stosownych zgód urzędowych. Zamawiający
korzysta z infrastruktury objętą przedmiotem zamówienia na podstawie zapisów umowy
zawartej z Miastem Poznaniem, która z uwagi na ustalenie prawa do korzystania przez
Zamawiającego z tych przedmiotów, zobowiązuje go do utrzymania czystości wskazanej
infrastruktury (autobusowej i tramwajowej). Zamawiający niewątpliwie powinien być uznany
za
władającego w tym zakresie powierzchniami objętymi przedmiotem zamówienia.
Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że aby mieć zdolność należytego
wykonania przedmiotowego
zamówienia, w świetle obowiązujących przepisów, konieczne
jest posiadanie przez wykonawcę zezwolenia na zbieranie odpadów, wskazane w treści
warunku udziału w postępowaniu. W tych okolicznościach wymóg dotyczący posiadania
zezwolenia na zbieranie odpadów komunalnych zmieszanych i zielonych przez wykonawców
ubiegających się o udzielenie zamówienia jest uzasadniony.
Ad. 1.2.
Nieproporcjonalność warunku udziału w postępowaniu dotyczącego posiadania
zezwolenia na zbieranie odpadów komunalnych.
W świetle art. 22 ust. 1a i art. 7 ust. 1 Pzp, zamawiający określając warunki udziału w
postępowaniu oraz wymagane od wykonawców środki dowodowe winien określać tylko takie
wymagania
, które są konieczne i niezbędne do sprawdzenia zdolności wykonawcy do
prawidłowego wykonania zamówienia. Zastosowane środki do uzyskania tego celu muszą
być proporcjonalne do jego istoty oraz odpowiednie, tj. takie, przy pomocy których ten cel da
się osiągnąć oraz właściwe, tj. takie, których nie sposób osiągnąć lepiej za pomocą innego
środka i które w najmniejszym stopniu ograniczają interesy i prawa wykonawców.
W przedmiotowym postępowaniu wymaganie posiadania zezwolenia na zbiórkę
odpadów jest konieczne do prawidłowego wykonania przedmiotu zamówienia. Jak ustalono
powyżej, posiadanie tego zezwolenia jest wymagane do prawidłowej realizacji przedmiotu
zamówienia, zgodnie z przepisami ustawy o odpadach (art. 41 ust. 1 ustawy o odpadach).
Nie jest to wymaganie zatem
nadmierne, lecz minimalne, które pozwoli wykonawcy na
prawidłową realizację przedmiotu zamówienia.
Nie sposób wobec powyższego uznać, że jest to wymaganie, które eliminuje z
postępowania wykonawców zdolnych do należytego wykonania zamówienia, którzy
Odwołujący), przyjmując 48 godzinny cykl pracy, nie muszą tymczasowo magazynować
odpadów w swojej bazie w czasie dni, w których instalacja docelowa będzie nieczynna, lecz
będą magazynować odpady w pojazdach do czasu otwarcia instalacji. W ocenie Izby, takie
działanie wykonawcy nie mieści się w ramach obowiązujących przepisów ustawy o
odpadach oraz przepis
ów wykonawczych. Zgodnie z przepisami rozporządzenia z dnia 7
października 2016 r. w sprawie szczegółowych wymagań dla transportu odpadów (Dz.U. z
2016 r. poz. 1742),
transport odpadów odbywa się w sposób uniemożliwiający mieszanie
poszczególnych rodzajów odpadów, z wyjątkiem gdy strumień zmieszanych rodzajów
odpadów w całości jest kierowany do przetwarzania w tym samym procesie. Zgodnie z 5
ust. 1 i 2 tego rozporządzenia, transport odpadów odbywa się w sposób uniemożliwiający
rozprzestrzenianie się odpadów poza środki transportu, w szczególności ich wysypywanie,
pylenie i wyciek, oraz ograniczający do minimum uciążliwość zapachową. Transport
odpadów odbywa się w sposób ograniczający do minimum oddziaływanie czynników
atmosferycznych na odpady, jeżeli mogą one spowodować negatywne oddziaływanie
transportowanych odpadów na środowisko lub życie i zdrowie ludzi.
Zgodnie
natomiast z § 4
pkt 5 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 stycznia 2013 r. w sprawie
szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli
nieruchomości (Dz.U. z 2013 r. poz. 122), wykonawca ma obowiązek w zakresie utrzymania
odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów i urządzeń - aby zapewnić na koniec każdego
dnia roboczego pojazdy były opróżnione z odpadów i były parkowane wyłącznie na terenie
bazy magazynowo-transportowej.
Jak słusznie zauważył Zamawiający, w tym przypadku
mamy do czynienia z odpadami
wymagającymi ze względów technicznych, biologicznych i
środowiskowych regularnego opróżniania środków je transportujących ze względu na
postępowanie procesów biologicznych (np. fermentacji), co w przypadku magazynowania
odpadów na pojazdach przez 48 godzin, nie wentylowanych, może przyspieszać te procesy
szkodliwe dla środowiska.
Biorąc pod uwagę powyższe należało stwierdzić, że analizowany w niniejszej sprawie
warunek
udziału w postępowaniu jest adekwatny do przedmiotu zamówienia i jest
dostosowany do zakresu i rodzaju przedmiotu
zamówienia. Warunek posiadania przez
wykonawcę zezwolenia na zbieranie odpadów komunalnych i zielonych determinuje
możliwość prawidłowego wykonania zamówienia, gdyż przedmiot zamówienia obejmuje
czynności wymagające posiadania ww. zezwolenia. Jednocześnie wykonawca posiadający
wymagane zezwolenie
będzie w stanie prawidłowo wykonać przedmiot zamówienia.
W
arunek należy więc uznać za proporcjonalny i konieczny do osiągnięcia celu
przedmiotowego
zamówienia, gdyż w świetle obowiązujących przepisów, celu tego nie
można osiągnąć w inny sposób, w szczególności przedmiotowego zamówienia nie można
wykonać prawidłowo, posiadając tylko zezwolenie na transport odpadów, wpis do rejestru
działalności regulowanej, nawet jeśli wykonawca posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie
oraz potencjał osobowy i techniczny, na co wskazywał Odwołujący.
Biorąc pod uwagę stan rzeczy ustalony w toku postępowania, Izba orzekła, jak
w sentencji, na podstawie art. 192 ust. 1 Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Pzp oraz § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.).
………………………………