Sygn. akt: KIO 1175/18
POSTANOWIENIE
z dnia 28 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 28
czerwca 2018 r. odwołania
wniesionego do Prezesa Krajow
ej Izby Odwoławczej w dniu 13 czerwca 2018 r. przez
wykonawcę: ECO - ABC Sp. z o.o. ul. Przemysłowa 7, 97 - 400 Bełchatów
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Samodzielny Publiczny Szpital
Kliniczny Nr 4 w Lublinie, ul. dr. K. Jaczewskiego 8, 20 - 954 Lublin,
przy udziale wykonawcy:
Firma Usługowo – Handlowa EKO - TOP Sp. z o.o.,
ul. Hetmańska 120, 35-078 Rzeszów zgłaszającego przystąpienie do postępowania
odwoławczego po stronie zamawiającego,
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. d
okonać zwrotu kwoty 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy)
z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy: ECO - ABC
Sp. z o.o. ul. Przemysłowa 7, 97 - 400 Bełchatów, uiszczonej tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej
Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Lublinie.
Przewodniczący: ……………………
Sygn. akt: KIO 1175/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający, Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny Nr 4 w Lublinie, prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na „usługę odbioru, transportu i
unieszkodliwiania odpadów medycznych”. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w
BZP nr 558370-N-2018 z dnia 15 maja 2018 r.
Pismem z dnia 8 czerwca 2018 r.
Zamawiający poinformował wykonawców o
wyborze najkorzystniejszej oferty -
złożonej przez Firmę Usługowo – Handlową EKO - TOP
Sp. z o.o.
z siedzibą w Rzeszowie. Wykonawca ECO - ABC Sp. z o.o. z siedzibą w
Bełchatowie uzyskał w ramach oceny ofert - 8,22 pkt.
Wykonawca ECO - ABC Sp. z
o.o. wniósł odwołanie wobec czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty. Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy
Pzp, tj.:
art. 89 ust 1 pkt 2 Pzp w zw. z art 20 ust. 3 i 5 - 6 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku
o odpadach, poprzez za
niechanie odrzucenia oferty Firmy Usługowo - Handlowej EKO -
TOP Sp. z o.o.
art. 91 ust. 1 Pzp w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp, poprzez wybór oferty Firmy Usługowo -
Handlowej EKO -
TOP Sp. z o.o. jako najkorzystniejszej, pomimo że oferta ta podlega
odrzuceniu na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu
unieważnienia czynności wyboru oferty Firmy Usługowo - Handlowej EKO - TOP Sp. z o.o.
jako najkorzystniejszej oraz dokonania ponownej oceny ofert
złożonych w postępowaniu i
odrzucenia
oferty złożonej przez Firmę Usługowo - Handlową EKO - TOP Sp. z o.o, na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp w zw. z art. 20 ust. 3 i 5 -
6 ustawy o odpadach, a także
dokonanie ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty i
uznania oferty złożonej przez
Odwołującego jako najkorzystniejszej. Odwołujący wniósł także o zasądzenie od
Zamawiającego kosztów wpisu od odwołania.
Odwołujący podniósł, że oferta wybrana jako najkorzystniejsza winna zostać
odrzucona na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 2 Pzp z uwagi na sprzeczność z treścią SIWZ.
Oferta wybranego wykonawcy
nie spełnia postanowienia, w którym Zamawiający określił, iż
wykonawca musi postępować z odpadami (transport i unieszkodliwianie) zgodne z
przepisami ustawy o odpadach (rozd
ział 2 pkt 6 SIWZ oraz pkt 11 załącznika nr 2 SIWZ).
Ponadto, w rozdziale 12 pkt 7 SIWZ Zamawiający zawarł postanowienie, iż „dokona wyboru
najkorzystniejszej oferty z uwzględnieniem art 20 ustawy o odpadach (tj. Dz. U. z 2018r. poz.
21) - w pierwszej kole
jności biorąc pod uwagę kod 18 01 03* - jako główną masę utylizacji
odpadu*.
Zgodnie z treścią SIWZ przedmiotem zamówienia jest unieszkodliwianie odpadów
medycznych, w tym odpadów o właściwościach zakaźnych. Zakaźne odpady medyczne
powinny być unieszkodliwiane zgodnie z zasadami wyrażonymi w art. 20 ustawy o
odpadach, tj. unieszkodliwianie odpadów powinno co do zasady następować na obszarze
tego samego województwa na którym odpady zostały wytworzone.
Zakaz wywożenia zakaźnych odpadów medycznych poza teren województwa nie jest
zakazem bezwzględnie obowiązującym. Wyjątki od powyższej zasady przewidują ust. 5-6
art. 20 ustawy o odpadach. W
myśl art. 20 ust. 6 ustawy o odpadach, dopuszcza się
unieszkodliwienie zakaźnych odpadów medycznych i zakaźnych odpadów weterynaryjnych
na obszarze województwa innego niż to, na którym zostały wytworzone, w najbliżej
położonej instalacji, w przypadku braku instalacji do unieszkodliwiania tych odpadów na
obszarze danego województwa lub gdy istniejące instalacje nie mają wolnych mocy
przerobowych.
Wyrażona w przywołanych przepisach zasada bliskości (regionalizacji) ma
przy transporcie o unieszkodliwianiu odpadów priorytetowe znaczenie, stąd też również w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, którego przedmiot stanowią
wskazanego rodzaju odpady, winna być uwzględniana. Powyższemu dał wyraz Zamawiający
w postanowieniach SIWZ, wskazując, iż sposób postępowania z odpadami musi pozostawać
w zgodzie z ustawą o odpadach.
Krajowa Izba Odwoławcza w uchwale KIO/KD 29/14 jednoznacznie wskazała, iż
Zamawiający jest zobowiązany, powołując się na zasadę bliskości w treści SIWZ, jak
również mocą bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, do oceny, czy rzeczona
zasada została uwzględniona przy formułowaniu treści oferty (miejsce położenia spalarni) i
wynik tej oceny powinien przesądzać o tym, czy oferta zostaje odrzucona czy też podlega
dalszej ocenie, zgodnie z ustalonymi przez Zamawiającego kryteriami oceny ofert - art, 91
ust. 1 ustawy Pzp (uchwala KIO z dnia 15 kwietnia 2014 r., sygn. akt KIO/KD 29/14).
Zamawiający, w którym wytwarzane są odpady położony jest na terenie
województwa lubelskiego. W postępowaniu nie złożono jednak żadnej oferty, w której
zaoferowano by unieszkodliwianie odpadów na terenie tego samego województwa tj. na
terenie województwa lubelskiego. Tym samym, Zamawiający dokonując wyboru oferty
zobowiązany jest wybrać ofertę, w której wykonawca zaoferuje unieszkodliwianie odpadów
poza terenem województwa, z zastrzeżeniem, iż musi to być instalacja położona najbliżej
miejsca wytwarzania odpadów.
Zamawiający miał świadomość, iż zasada bliskości musi być przestrzegana w
niniejszym postępowaniu, zaś o wyborze oferty zdecyduje odległość między miejscem
wytwarzania odpadów a miejscem ich unieszkodliwiania. W załączniku nr 1 do SIWZ -
formularzu cenowym -
Zamawiający jednoznacznie wymagał wskazania instalacji, w której
unieszkodliwiane będą odpady wskazując przy tym, „odległość pomiędzy siedzibą
Zamawia
jącego a miejscem wykorzystania/unieszkodliwiania odpadów (wyrażona w
kilometrach, liczona wg najkrótszej trasy koniecznej do przebycia drogami asfaltowymi/
utwardzonymi przez pojazd z odpadami)”. Zamawiający dokona sprawdzenia podanej
odległości przy pomocy programu „Automapa” i skorzysta z serwisu „Targeo" - wpisując
adres swojej siedziby oraz adres wskazanej przez Wykonawcę lokalizacji miejsca
unieszkodliwiania; w przypadku rozbieżności między tymi dwoma wskazaniami - dla
weryfikacji -
wybrana zostanie krótsza trasa.
Odwołujący wskazał instalację do unieszkodliwiania odpadów medycznych
zakaźnych w Sandomierzu, ul. Schinzla 13 (województwo świętokrzyskie) - załącznik nr 1 -
formularz cenowy oferty. Wykona
wca, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza
wskazał Instalację do unieszkodliwiania zakaźnych odpadów medycznych w Rzeszowie, ul.
Hetmańska 120 (województwo podkarpackie) - załącznik nr 1 - formularz cenowy oferty.
Odległość miejsca wytwarzania odpadów do miejsca unieszkodliwiania wynosi: 105 km
(mapa targeo) -
w przypadku instalacji oferowanej przez Odwołującego oraz 167 km (mapa
targeo) -
w przypadku instalacji oferowanej przez Firmę Usługowo - Handlową EKO - TOP
Sp. z o.o. Zatem, instalacj
a unieszkodliwiania odpadów zakaźnych oferowana przez
Odwołującego jest najbliżej położoną instalacją na obszarze województwa innego niż to, na
którym wytworzono odpady zakaźne. Tylko więc oferta Odwołującego zgodna jest z
przepisami art. 20 ust. 6 ustawy
o odpadach i w konsekwencji postanowieniami SIWZ (żadna
z instalacji zaoferowanych w postępowaniu nie jest zlokalizowana na terenie województwa
lubelskiego -
wybór musi ograniczać się do instalacji najbliżej położonej od zamawiającego).
Ustawodawca posługując się terminem „najbliżej położonej instalacji” wskazuje na
konieczność odnoszenia przedmiotowego wymogu do odległości pomiędzy miejscem
wytworzenia odpadów a miejscem ich unieszkodliwiania. Przy czym zasada bliskości
zostanie spełniona w odniesieniu do miejsca, w którym będą unieszkodliwiane odpady,
pozostającego w najmniejszej odległości od miejsca ich wytwarzania (wyrok KIO z dnia 2
kwietnia 2013 roku, KIO 669/13). W orzeczeniach KIO podkreśla się, że przy wyborze
instalacji do zagospodarowania odpadów określonych w SIWZ nie mogą być brane pod
uwagę wyłącznie przesłanki ekonomiczne. Przepisy ustawy o odpadach statuujące zasadę
bliskości mają charakter bezwzględnie obowiązujący. Zamawiający nie może uchylić się od
ich stosowania, co zostało potwierdzone m.in. w orzecznictwie Zespołu Arbitrów (sygn. akt
UZP/ZO/O-151/06) i
następnie KIO (wyrok z dnia 9 marca 2010 r., KIO/UZP 107/10).
Zarzut naruszania art. 91 Pzp, poprzez dokonanie wyboru jako najkorzystniejszej -
oferty, która nie powinna zostać uznano za najkorzystniejszą w zw. z zarzutem naruszania
art. 7
ust. 1 Pzp, poprzez nierówne traktowanie wykonawców i niezachowanie uczciwej
konkurencji jest wynikiem zaniechania przez Zamawiającego czynności odrzucenia oferty
Firmy Usługowo - Handlowej EKO - TOP Sp. z o.o.
Zamawiający w dniu 21 czerwca 2018 r. złożył do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odpowiedź na odwołanie (pismo z dnia 21 czerwca 2018 r.), w której
uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu i zobowiązał się do dokonania
czynności powtórnego badania ofert.
Izba ustaliła, że w ustawowym terminie, wynikającym z art. 185 ust. 2 Pzp, tj. trzech
dni od dnia
przekazania przez Zamawiającego wykonawcom kopii odwołania, tj. od dnia 14
czerwca 2018 r., wykonawca
Firma Usługowo – Handlowa EKO - TOP Sp. z o.o. zgłosił do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej przystąpienie do postępowania odwoławczego po
stronie
Zamawiającego. Przystępujący wykonawca, na podstawie §13 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie
regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U. z 2014 r. poz. 964 ze zm.),
został wezwany do złożenia oświadczenia w przedmiocie wniesienia sprzeciwu co do
uwzględnienia przez Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu w
terminie 3 dni od dnia otrzymania wezwania pod rygorem umorzenia postępowania w tej
sprawie. W
zakreślonym terminie ww. wykonawca Firma Usługowo – Handlowa EKO - TOP
Sp. z o.o.
, który przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego, nie
zgłosił sprzeciwu wobec uwzględnienia w całości zarzutów odwołania.
Biorąc pod uwagę powyższe, działając na podstawie art. 186 ust. 3 Pzp,
uwzględniając okoliczność, że wykonawca, który przystąpił do niniejszego postępowania
odwoławczego po stronie Zamawiającego nie zgłosił sprzeciwu wobec uwzględnienia
zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości, Krajowa Izba Odwoławcza postanowiła
postępowanie odwoławcze umorzyć.
Izba orzekła o kosztach postępowania odwoławczego stosownie do art. 186 ust. 6 pkt 1 Pzp
oraz § 5 ust. 1 pkt 2 lit.a rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm.). Izba nakazała zwrot
na rzecz Odwołującego kwoty 7 500 zł, którą wniósł Odwołujący tytułem wpisu.
Przewodniczący: ……………………