Sygn. akt: KIO 1177/18
POSTANOWIENIE
z dnia 27 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant:
Łukasz Listkiewicz
po rozpoznaniu na
posiedzeniu niejawnym z udziałem stron w Warszawie w dniu 27 czerwca
2018r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 czerwca
2018r. przez wykonawc
ę Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe Województwa
Zachodniopomorskiego z siedzibą w Szczecinie, ul. Mickiewicza 18 w postępowaniu
prowadzon
ym przez Zamawiającego: Gminę Postomino – Centrum Kultury i Sportu w
Postominie, Postomino 97
postanawia:
Umorzyć postępowanie,
Nakazać zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 7 500zł.
00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez
wykonawcę Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe Województwa
Zachodniopomorskiego z siedzibą w Szczecinie, ul. Mickiewicza 18 tytułem wpisu
od odwołania
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.1579) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Koszalinie.
Przewodniczący: …………………..
Sygn. akt KIO 1177/18
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
organizację i prowadzenie kąpielisk: Jarosławiec Wschód „Plaża Centralna”, Jarosławiec
Zachód „Plaża Mikołajek”, Jarosławiec Zachód „Plaża Rusinowo” oraz zapewnienie
be
zpieczeństwa osób pływających i kąpiących się w obrębie plaż strzeżonych w okresie
sezonu kąpieliskowego w latach 2018-2020 zostało wszczęte ogłoszeniem zamieszczonym w
Biuletynie Zamówień Publicznych z dnia 15 maja 2018r. za numerem 558030-N-2018.
W dniu
8 czerwca 2018r. zamawiający poinformował o wynikach postępowania i o wyborze
jako najkorzystniejszej oferty konsorcjum Fundacji Wodna Służba Ratownicza i K.W.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą BUD-BLOK.
W dniu 13 czerwca 2018r. odwołanie wniósł wykonawca Wodne Ochotnicze Pogotowie
Ratunkowe Województwa Zachodniopomorskiego z siedzibą w Szczecinie, ul. Mickiewicza 18
– dalej odwołujący. Odwołanie zostało podpisane przez pełnomocnika działającego na
podstawie pełnomocnictwa z dnia 11 czerwca 2018r. udzielonego przez prezesa i wiceprezesa
zarządu ujawnionych w KRS i upoważnionych do łącznej reprezentacji, zgodnie z odpisem z
KRS. Kopia odwołania została doręczona zamawiającemu w dniu 13 czerwca 2018r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy w związku z art.
art. 22 ust. 1b. pkt 3) ustawy w zw
iązku z art. 22 d ustawy przez zaniechanie oceny ofert w
oparciu o wskazane w SIWZ warunki udziału w postępowaniu, a w konsekwencji wybór
wykonawcy, który nie spełnia warunku zdolności technicznej lub zawodowej (warunków
udziału w postępowaniu), a tym samym nie daje gwarancji należytego wykonania zamówienia
publicznego.
Wniósł o:
unieważnienie czynności wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 8 czerwca 2018 r.;
2. wyklucz
enia z udziału w postępowaniu konsorcjum Fundacja Wodna Służba Ratownicza z
siedzibą we Wrocławiu, ul. Kleczkowska 50 i K.W. prowadzącego działalność pod firmą BUD-
BLOK K.W.
z siedzibą w Szczecinie, Ul. Zółkiewskiego 14/8;
3. odrzucenie oferty Konsorcjum F
undacja Wodna Służba Ratownicza z BUD-BLOK K.W.;
dokonanie czynności wyboru oferty Wodnego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego
Województwa Zachodniopomorskiego jako najkorzystniejszej.
ewentualnie
unieważnienie postępowanie.
Odwołujący wskazał, że posiada interes prawny w złożeniu odwołania ponieważ, jego oferta
była najkorzystniejszą, jeśli zamawiający dokonywałby wyboru oferty w warunkach
określonych w SIWZ.
W dniu 14 czerwca 2018r. zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania.
Do dnia w
ydania postanowienia do postępowania odwoławczego nikt nie przystąpił.
W dniu 26 czerwca 2018r. zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie, w której oświadczył,
że uwzględnia zarzuty przedstawione w odwołaniu w całości. Odpowiedź została sporządzona
przez
dyrektora jednostki zamawiającej.
Izba zważyła, co następuje:
Izba nie stwierdziła zaistnienia przesłanek, które skutkowałyby odrzuceniem odwołania na
podstawie art. 189 ust. 2 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał, że ma interes w uzyskaniu zamówienia oraz może
ponieść szkodę w związku z nieuzyskaniem zamówienia, co wypełnia przesłankę
materialnoprawną z art. 179 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 186 ust. 2 ustawy, w przypadku uwzgl
ędnienia przez zamawiającego w całości
zarzutów przedstawionych w odwołaniu, jeżeli po stronie zamawiającego nie przystąpił żaden
uczestnik postępowania, Izba umarza postępowanie, a zamawiający wykonuje, powtarza lub
unieważnia czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem
zawartym w odwołaniu. Jak ustalono wyżej, w prowadzonym postępowaniu odwoławczym po
stronie zamawiającego nikt nie przystąpił.
Krajowa Izba Odwoławcza stwierdziła, że zachodzą przesłanki do wydania postanowienia
o
umorzeniu postępowania odwoławczego.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza uwzględniła
okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem posiedzenia, zatem
koszty te znoszą się wzajemnie z mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Prawo zamówień
publicznych, orzekając w tym zakresie o konieczności zwrotu kwoty wpisu uiszczonego przez
odwołującego na rachunek Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie wysokości i
sposobu
pobierania
wpisu
od
odwołania
oraz
rodzajów
kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018r. poz. 972).
Przewodniczący: ………………..