Sygn. akt: KIO 1194/18
WYROK
z dnia 3 lipca 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Justyna Tomkowska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 czerwca 2018 roku w Warszawie
odwołania
wniesionego do Prez
esa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 czerwca 2018 roku przez
wykonawc
ę „AZIS” - Mining Service Sp. z o.o. z siedzibą w Wodzisławiu Śląskim
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Centralną Stację Ratownictwa
Górniczego S.A. z siedzibą w Bytomiu
przy udziale wykonawcy K. P.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Systemy Azotowe K. P.
z siedzibą we Wrocławiu, zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
oddala odwołanie
2. kosztami postępowania obciąża Odwołującego „AZIS” - Mining Service
Sp. z o.o. z siedzibą w Wodzisławiu Śląskim i:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: piętnastu
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego „AZIS” - Mining
Se
rvice Sp. z o.o. z siedzibą w Wodzisławiu Śląskim tytułem wpisu od
odwołania,
zasądza od Odwołującego „AZIS” - Mining Service Sp. z o.o. z siedzibą w Wodzisławiu
Śląskim na rzecz Zamawiającego Centralnej Stacji Ratownictwa Górniczego S.A.
z siedzibą w Bytomiu kwotę w wysokości 3 600 zł 00 gr (słownie: trzech tysięcy sześciuset
złotych i zero groszy) tytułem zwrotu kosztów zastępstwa przed Izbą.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący:
sygn. akt KIO 1194/18
UZASADNIENIE
W dniu 18 czerwca 2018 roku do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
na podstawie art. 179 ust. 1 i art. 180 ust. 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo
zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 t.j.), zwanej dalej „ustawą Pzp”, odwołanie
złożył wykonawca „AZIS” - Mining Service Sp. z o.o. z siedzibą w Wodzisławiu Śląskim,
zwany dalej „Odwołującym”.
Postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego na Dostawę kompletnego
urządzenia do pozyskiwania azotu z powietrza atmosferycznego w technologii PSA
pracującego w systemie zdalnej obsługi o wydajności powyżej 800 Nm3/h oraz zawartości
azotu > 97% i tlenu < 3% prowadzi
Zamawiający: Centralna Stacja Ratownictwa
Górniczego S.A. z siedzibą w Bytomiu. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano
w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 03.03.2018r. pod numerem 2018/S
O
dwołanie wniesiono od:
niezgodnej z przepisami ustawy Pzp
czynności Zamawiającego podjętej
w postępowaniu polegającej na odrzuceniu oferty Odwołującego z uwagi na jej niezgodność
z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia (dalej „SIWZ”);
niezgodnej z przepisami ustawy Pzp
czynności Zamawiającego polegającej na
uznaniu za najkorzystniejszą oferty złożonej przez K. P. z Wrocławia i wyborze jako
najkorzystniejszej jego oferty.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp
poprzez jego błędne zastosowanie polegające na
błędnym przyjęciu, iż treść złożonej przez Odwołującego oferty nie odpowiada treści SIWZ,
skutkujące niezasadnym odrzuceniem oferty Odwołującego;
art. 87 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez jego błędną wykładnię i niewłaściwe zastosowanie
polegające na:
błędnym przyjęciu, iż pismo Odwołującego z dnia 25.05.018 r. nie stanowi wyjaśnień
w rozumieniu
przywołanego przepisu;
błędnym uznaniu, iż za wyjaśnienia należy uznać wyłącznie wskazanie zapisów
(wymaganych przez Zamawiającego danych w ofercie);
błędne przyjęcie, iż udzielone przez Odwołującego wyjaśnienia w piśmie z dnia
8 r. zawierają nowe informacje;
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp
poprzez przeprowadzenie postępowania w sposób, który
nie zapewnia zachowania uczciwej konkurencji, równego traktowania Wykonawców
i przejrzystości postępowania, polegające na sformułowaniu zapytania do Odwołującego
o ud
zielenie wyjaśnień z dnia 22.05.2018 r. w sposób niezgodny z treścią art. 87 ust. 1
ustawy Pzp
tj. niezgodny z celem/istotą instytucji wyjaśnień dotyczących złożonych ofert,
a poprzez to bezzasadne odrzucenie oferty Odwołującego wskutek uznania, iż wyjaśnienia
udzielone przez Odwołującego nie spełniły wymogu przepisu. Powyższe doprowadziło do
udzielenia zamówienia Wykonawcy, którego oferta była mniej korzystna niż oferta
Odwołującego, a więc wybranemu niezgodne z przepisami ustawy Pzp.
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp
poprzez niedochowanie przez Zamawiającego zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania Wykonawców polegające na dokonaniu
nieprawidłowej oceny oferty złożonej przez Odwołującego, w tym uznaniu wyjaśnień
Odwołującego za sprzeczne z zapisem art. 87 ust. 1 ustawy Pzp;
art. 91 ust. 1 ustawy Pzp
poprzez dokonanie błędnego wyboru jako najkorzystniejszej
oferty, która mając na uwadze kryteria oceny ofert przyjęte w postępowaniu, nie była ofertą
najkorzystniejszą tj. uzyskała mniejszą punktację niż oferta Odwołującego.
Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i o nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienia czynności odrzucenia oferty Odwołującego;
dokonania ponownego badania i oceny ofert;
d
okonania wyboru oferty złożonej przez Odwołującego jako oferty najkorzystniejszej.
W wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy Pzp, skutkującego
bezzasadnym odrzuceniem oferty Odwołującego oraz dokonaniem błędnego wyboru jako
najkorzystniejszej oferty złożonej przez uczestnika K. P. z Wrocławia, interes Odwołującego
w uzyskaniu zamówienia doznał uszczerbku, gdyż jego oferta była najkorzystniejsza i gdyby
nie błędne uznanie jej za niezgodną z treścią specyfikacji SIWZ przedmiotowe postępowanie
zostałoby rozstrzygnięte na korzyść Odwołującego.
W
uzasadnieniu podniesiono, że dniu 07.06.2018 r. Odwołujący otrzymał od
Zamawiającego pismo, że rozstrzygnął On postępowanie uznając za najkorzystniejszą ofertę
złożoną przez K. P. oraz odrzucił ofertę złożoną przez Odwołującego ze względu, iż jej treść
n
ie odpowiadała treści SIWZ. Jednocześnie Zamawiający wskazał, iż Odwołujący postąpił
niezgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp
nie wskazując na zapytanie Zamawiającego zapisów
w ofercie, które potwierdziłyby spełnienie kilku wymogów dotyczących przedmiotu
zam
ówienia, ale uzupełnił ją o nowe informacje, co doprowadziło do odrzucenia złożonej
przez niego oferty.
Zdaniem Odwołującego argumenty, podane w odwołaniu powinny zasługiwać na
uwzględnienie, gdyż treść złożonej przez Odwołującego oferty jest zgodna z SIWZ.
Zamawiający stwierdził, iż „w dniu 22.05.2018 r. do Wykonawcy przesłano prośbę
o wyjaśnienie zapisów złożonej oferty poprzez wskazanie w niej miejsc gdzie opisał sposób
r
ealizacji wymogów Zamawiającego”. Odwołujący podkreślił, iż treść przywołanego przez
Zamawiającego pisma nie była sformułowana dokładnie w taki sposób.
Jak wynika z treści pisma Zamawiającego z dnia 22.05.2018 r. wezwał Odwołującego
do udzielenia wyjaśnień zapisów oferty złożonej w postępowaniu ze wskazanym w zakresie
wymogów wyszczególnionych w Części C SIWZ. Dopiero w końcowej części pisma wskazał,
iż prosi o wskazanie w ofercie wymaganych przez Zamawiającego danych. Treść tego pisma
była, zdaniem Odwołującego, myląca.
Odwołujący zauważył, iż istotą i celem wyjaśnień, przewidzianych w art. 87 ust. 1 Pzp
jest uzyskanie dodatkowych informacji, co w przypadkach niejasności, wątpliwości co do
treści złożonej oferty pozwoli Zamawiającemu dokonać badania i oceny złożonej oferty.
Uzyskane dodatkowe informacje (wyjaśnienia) nie mogą jedynie zmienić treści oferty.
Nie można zatem utożsamiać udzielania wyjaśnień ze wskazaniem w ofercie wymaganych
przez Zamawiającego danych, jak błędnie przyjął Zamawiający. Pojęcia/instytucji wyjaśnień
nie można bowiem ograniczać, w świetle treści art. 87 ust. 1 Pzp tylko i wyłącznie
z zobowiązaniem do wskazania wymaganych danych w ofercie. Wyjaśnienia oczywiście nie
mogą rozszerzać, ani ograniczać treści oferty, co nie miało jednak miejsca w przypadku
oferty Odwołującego, ale powinny umożliwić Odwołującemu przedstawienie sposobu
rozumienia treści zawartych w ofercie, a nie tylko zobowiązywać go do wskazania w którym
miejscu oferty znajdują się wymagane przez Zamawiającego dane. Analiza treści oferty
należy bowiem do Zamawiającego. Dlatego też wskazanie, które znalazło się w piśmie
z dnia 22.05.2018 r., iż Zamawiający nie znalazł w ofercie informacji w podanym w Części C
SIWZ zakresie i dlatego prosi o wskazanie ich przez Odwołującego jest po pierwsze
nieuprawnione, a po drugie nie powinno ograniczać Odwołującego do przedstawienia
wyjaśnień, które uczynił w piśmie zawierającym wyjaśnienia.
Wyjaśnianie w rozumieniu art. 87 ust. 1 Pzp (zwane również tłumaczeniem) jest
zadaniem myślowym, które polega na wskazaniu uzasadnienia dla podanej przez
wykonawcę treści formularza ofertowego, polega zatem na udzieleniu odpowiedzi na
pytanie: dlaczego tak jest, jak wykonawca postanowił w treści oferty, nie może zatem
ograniczać się tylko i wyłącznie do wskazania w ofercie wymaganych przez Zamawiającego
danych, których to Zamawiający nie potrafi sam znaleźć w ofercie.
Odwołujący w piśmie z dnia 25.05.2018 r. udzielił Zamawiającemu wyjaśnień zgodnie
z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp
. Nie jest ponadto prawdą, jakoby wyjaśnienia złożone przez
Odwołującego zawierały nowe informacje.
1. Zakres
zamówienia pkt 2 Części C SIWZ:
ppkt 2) -
w tym zakresie Odwołujący złożył oświadczenie na formularzu oferty, iż
zapoznał się z warunkami zamówienia i przyjął ich treść bez zastrzeżeń, a także, iż
oferowane parametry techniczne, warunki gwarancyjne i se
rwisowe spełniają wszystkie
wymagani
a Zamawiającego w Części C SIWZ. Zamawiający nie wymagał w tym zakresie
podania innych informacji (pkt 7 SIWZ Kompletność oferty, str. 9). Tego rodzaju informacja
nie musiała się zatem znaleźć w dokumentacji technicznej (pkt 7.7.), która powinna zawierać
rysunki, schematy zabudowy podzespołów, wszystkie informacje dotyczące parametrów
technicznych oraz kryteriów oceny. Wymóg z ppkt 2 nie należy do żadnej z w/w kategorii.
Przedmiotowy wymóg nie znajdował się również w Oświadczeniu dotyczącym warunków
gwarancji i serwisu
, opracowanym według formularza Zamawiającego. Podkreślić zatem
należy, iż wykazania spełnienia wymogu zawartego w ppkt 2 Zamawiający wymagał poprzez
złożenie oświadczenia na treści formularza ofertowego, co Odwołujący uczynił. Tego rodzaju
wymóg nie wymagał wskazania dodatkowo w treści dokumentacji technicznej (pkt 7.7.
SIWZ), ani też w pozostałych dokumentach, które składały się na treść oferty według pkt 7
SIWZ. Wyjaśnienie wskazane w piśmie Odwołującego z dnia 25.05.2018 r. nie zawierało
zatem żadnej nowej informacji. Odwołujący spełnił wymóg określony przez Zamawiającego
w ppkt 2 poprzez złożenie oświadczenia w ofercie. Zamawiający nie miał zatem żadnych
podstaw do żądania od Odwołującego w tej kwestii wyjaśnień.
ppkt 3) -
argumenty tożsame jak powyżej.
ppkt 4) -
argumenty tożsame jak powyżej.
ppkt 6) -
argumenty tożsame jak powyżej.
ppkt 7) -
argumenty tożsame jak powyżej.
ppkt 5) -
Odwołujący przedłożył jako część oferty dokumentację techniczną, zgodnie
z wymogiem pkt 7.7. SIWZ. Zwrócić należy uwagę na fakt, iż „dokumentacja techniczna
w języku polskim w formie papierowej oraz w wersji elektronicznej” miała być dopiero
elementem dostawy, według § 1 ust. 2 pkt 5) projektu umowy, stanowiącego Załącznik nr 5
do SIWZ.
Zakres zamówienia pkt 3 Części C SIWZ:
ppkt 4) - w Dokumentacji techniczno-ruchowej - pkt 3 Charakterystyka techniczna
(str. 35 i 36 oferty) -
znajdowały się parametry techniczne kontenerowego urządzenia
azotowego w zakresie tempe
ratur pracy w/w urządzenia (-20°C do +40°C). W tabeli
znajdowały się również parametry dot. wydajności azotu gazowego, ciśnienia wyjściowego
azotu i czystości azotu. Jak wynika z wyjaśnień udzielonych Zamawiającemu przy pracy
w zakresie temperaturowym od (-
20°C do +40°C) nie ma żadnych różnic, czyli zależności
parametrów urządzenia od temperatury. Są one bowiem takie same bez względu na
temperaturę pracy urządzenia. Z uwagi zatem na brak tych zależności nie było możliwości
i podstaw do przedkładania tabeli, o której mowa w pkt 3 ppkt 4) Części C SIWZ.
Równocześnie Odwołujący wskazał, iż brak zależności wynikał właśnie z Tabeli znajdującej
się na str. 35 oferty, którą należało odczytywać w ten sposób, iż parametry techniczne
urządzenia tam wymienione obowiązywały niezmienne przy zakresie temperatur pracy od -
20°C do +40
C. W udzielonym wyjaśnieniu (piśmie z dnia 25.05.2018 r.) Odwołujący wyjaśnił
sposób rozumienia treści zawartych w ofercie (dokumentacji techniczno-ruchowej). W świetle
treści dokumentacji informacje zawarte w piśmie z dnia 25.05.2018 r. nie stanowiły żadnych
nowych informacji, a jedynie wytłumaczenie parametrów technicznych zawartych już
w dokumentacji techniczno-ruchowej.
ppkt 9
– Odwołujący podniósł, iż przedmiotem przetargu jest dostawa urządzenia,
a nie technologia jego zastosowania, która ponadto była i jest znana Zamawiającemu. Opis
technologii zastosowania urządzenia nie jest ponadto elementem, który składa się na DTR
urządzenia. Punkt 7.7. SIWZ nie wymagał zaś przedstawienia jako części składowej oferty
(w tym części składowej dokumentacji technicznej urządzenia) opisu technologii jego
zastosowania.
Zakres zamówienia pkt 4 Części C SIWZ:
ppkt 6 -
argumenty tożsame jak powyżej w pkt 1 - Odwołujący spełnił wymóg
określony przez Zamawiającego w ppkt 6 poprzez złożenie oświadczenia w ofercie.
Zamawiający nie miał zatem żadnych podstaw do żądania od Odwołującego w tej kwestii
dodatkowych wyjaśnień. Odebranie urządzeń ciśnieniowych przez właściwy Urząd Dozoru
Technicznego ma być dopiero elementem dostawy, zgodnie z § 1 ust. 2 pkt 12 projektu
umowy. Nie mógł być elementem oferty, co jednoznacznie wynika z treści pkt 7 SIWZ.
ppkt 10 -
argumenty tożsame jak powyżej (wystarczające złożenie oświadczenia
w przedmiocie spełnienia w/w wymogu).
ppkt 11 -
Opis wyposażenia urządzenia został zawarty w Dokumentacji techniczno-
ruchowej, brak zatem było podstaw do podawania dalszych informacji/wyjaśnień w tym
zakresie.
ppkt 12 -
argumenty tożsame jak powyżej w pkt 1 - Odwołujący spełnił wymóg
o
kreślony przez Zamawiającego w ppkt 12 poprzez złożenie oświadczenia w ofercie o treści
zacytowanej powyżej. Żądana w tym zakresie informacja nie musiała znajdować się
w Dokumentacji techniczno-
ruchowej, gdyż nie dotyczy parametrów technicznych
urządzenia, ani też kryteriów oceny ofert.
ppkt 13 -
Opis wyposażenia urządzenia został zawarty w Dokumentacji techniczno-
ruchowej. Identyfikacja zagrożeń i sposób zabezpieczenia urządzenia został wskazany na
str. 46 i 47 oferty (w dokumentacji techniczno-ruchowej).
ppkt 14 lit. c, e, f -
Odwołujący spełnił wymóg określony przez Zamawiającego w ppkt
14 poprzez złożenie oświadczenia w ofercie o treści zacytowanej powyżej. Ponadto dane
określone w w/w punktach znajdowały się w dokumentacji technicznej urządzenia - rysunek
nr 5 (ogrzewanie kontenera).
Zakres zamówienia pkt 5 Części C SIWZ: Cały opis dotyczący monitoringu systemu
znajdował się w dokumentacji techniczno-ruchowej, część elektryczna (str. 8-21).
Mając zatem na uwadze powyższe, czynności Zamawiającego naruszają interes
Odwołującego z uwagi na fakt, iż gdyby nie odrzucenie jego oferty, byłaby ona ofertą
najkorzystniejszą w przedmiotowym postępowaniu.
W tym stanie rzec
zy Odwołujący wnosił jak we wstępie.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odwoławczego, uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy, jak również biorąc
pod uwagę oświadczenia i stanowiska zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na
odwołanie, złożonych pismach procesowych i materiale dowodowym, a także
wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, Izba ustaliła i zważyła, co
następuje:
Ustalono, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania w całości w trybie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp i nie stwierdziwszy ich, Izba
skierowała odwołanie na rozprawę.
Ustalono
dalej,
że
wykonawca
wnoszący
odwołanie
posiada
interes
w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody
w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179
ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Nieprawidłowe dokonanie czynności badania
i oceny ofert, w tym
odrzucenie oferty Odwołującego, która mogłaby zostać uznana za
najkorzystniejszą, oznacza że potencjalne stwierdzenie naruszenia w tym zakresie
przepisów ustawy Pzp pozbawia Odwołującego możliwości uzyskania zamówienia
i podpisania umowy w sprawie zamówienia publicznego oraz wykonywania zamówienia.
Wypełnione zostały zatem materialnoprawne przesłanki do rozpoznania odwołania,
wynikające z treści art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Do postępowania odwoławczego przystąpienie po stronie Zamawiającego zgłosił
wykonawca K. P.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Systemy Azotowe
K. P.
z siedzibą we Wrocławiu. Izba potwierdziła skuteczność przystąpienia.
Zamawiający złożył pisemną odpowiedź na odwołanie, w której przedstawił
merytoryczną argumentację przemawiającą za oddaleniem odwołania w całości.
Przystępujący popierał stanowisko Zamawiającego i także wnosił o oddalenie odwołania.
Izba ustaliła, że:
Zgodnie z treścią SIWZ, pkt. 7.7. Rozdziału 7 (Kompletność oferty) wraz z ofertą
należało złożyć dokumentację techniczną umożliwiającą szczegółowe zapoznanie się
z o
ferowanym urządzeniem. Dokumentacja powinna za
wierać rysunki, schematy zabudowy podzespołów przedmiotu zamówienia.
Dokumenty powinny zawierać wszystkie informacje podane przez Zamawiającego dotyczące
parametrów technicznych urządzenia oraz kryteriów oceny.
W dniu 22 maja 2018 roku
Zamawiający, na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp
wezwał odwołującego do złożenia wyjaśnień zapisów oferty, w szczególności dotyczących
Części C:
pkt 2 Zakres zamówienia ppkt 2 do ppkt 7
2) pkt 3 Parametry techniczne ppkt 4 do ppkt 9
pkt 4 Budowa urządzenia ppkt 6, ppkt 10-12, ppkt 13, ppkt 14 lit. C, e, f
4) pkt 5 System monitoringu i sterowania
Zamawiający zaznaczył, że analiza zapisów oferty nie pozwala na identyfikację
informacji w podanym zakresie. Poproszono Odwołującego o wskazanie w ofercie
wymaganych przez Zamawiającego danych.
W wymaganym terminie Odwołujący złożył wyjaśnienia.
Zamawiający w Informacji o wyniku postępowania podał, że oferta Odwołującego
została odrzucona na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w związku z art. 87 ustawy
Pzp, ponieważ treść tej oferty nie odpowiada treści SIWZ. Zamawiający po analizie treści
oferty stwierdził brak informacji w zakresie kilku stawianych wymogów dotyczących
przedmiotu zamówienia, np. w zakresie monitoringu i systemu zdalnego sterowania
urządzeniem. Wykonawcę wezwano o wyjaśnienie zapisów i wskazanie miejsc, gdzie opisał
sposób realizacji wymogów Zamawiającego. W odpowiedzi Wykonawca nie wskazał zapisów
w ofercie ale uzupełnił ją o nowe informacje, co jest sprzeczne z zapisem art. 87 ust. 1
ustawy Pzp.
Biorąc powyższe ustalenia pod uwagę, Izba uznała, że odwołanie w całości
podlegało oddaleniu.
W ocenie składu orzekającego Izby przed podjęciem ostatecznej decyzji
o odrzuceniu oferty danego Wykonawcy, Zamawiający słusznie zastosował regulację art. 87
ust. 1 ustawy Pzp. Przepis ten pozwala na wyjaśnienie treści oferty w przyjętym kształcie,
często jest sposobem na uzyskanie dodatkowych informacji, rozwianie wątpliwości co do
rzeczywistej treści oferty. Granicą zastosowania tego przepisu jest niezmienność treści oferty
i zakaz złożenia i przyjęcia przez Zamawiającego takich wyjaśnień, które prowadziłyby do
istotnych zmian w treści oferty lub zmierzałby do prowadzenia negocjacji między Wykonawcą
a Zamawiającym.
Analiza ofert
y złożonej przez Odwołującego, a także analiza jego wyjaśnień
prowadzi do wniosku, że w przedmiotowym przypadku złożone wyjaśnienia wychodziły poza
treść wynikającą ze złożonej oferty. Wyjaśnienia wskazywały na nowe elementy związane
z oświadczeniem woli danego Wykonawcy, kształtowały nową treść jego zobowiązania
w odniesieniu do przedmiotu zamówienia, która pierwotnie w ofercie nie została
uzewnętrzniona. Odwołujący przyznał ten fakt na rozprawie w odniesieniu do co najmniej
kilku punktów, których dotyczyło wezwanie do złożenia wyjaśnień. Jeżeli przyjąć, że
zapytanie Zamawiającego odnosiło się wprost do poszczególnych wymogów opisu
przedmiotu zamówienia, czego Odwołujący nie kwestionował, to opisanie sposobu
spełnienia tych wymogów dopiero w wyniku złożenia wyjaśnień oznacza, że pierwotna treść
oferty Odwołującego nie odpowiadała wymogom SIWZ, tym samym była z wymaganiami
określonymi przez Zamawiającego niezgodna i jako taka podlegała odrzuceniu w trybie art.
89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp.
Odwołujący potwierdził na rozprawie, że może być tak, że jego oferta nie zawiera
wprost odniesień do wszystkich wymogów OPZ, ale sposób działania oferowanych urządzeń
jest Zamawiającemu znany, ponieważ podobne urządzenia nabyła od Odwołującego spółka
córka Zamawiającego. Z takim postrzeganiem obowiązku spełnienia zapisów SIWZ nie
sposób się zgodzić. Okoliczność, że jakiś inny podmiot, nawet powiązany kapitałowo
z Zamawiającym, w wyniku przeprowadzenia bliżej niesprecyzowanej procedury
przetargowej, nabył jakieś składniki majątku w postaci urządzeń, jest dla rozstrzygnięcia
sporu, czy oferta złożona w przedmiotowym postępowaniu odpowiada wymogom SIWZ,
irrelewantny. Każdorazowo bowiem to Wykonawca w konkretnym postępowaniu jest
zobowiązany wykazać, że oferuje przedmiot zgodny z opisem ustalonym przez
Zamawiającego. Uczynić ma to nie w formie ustnej, potwierdzając panujące zwyczaje przy
współpracy gospodarczej podmiotów, ale w formie pisemnej, składając ofertę o określonej
treści, która dokumentuje w sposób wymagany przez Zamawiającego spełnianie określonych
wymagań.
Co do wymogów opisu przedmiotu zamówienia Część C pkt 2 – zakres zamówienia
– w ppkt 2 Zamawiający wymagał wskazania zakresu zamówienia co do wsparcia
technicznego przy montażu i uruchomieniu urządzenia po zmianie jego lokalizacji. W ofercie
Odwołujący opisał jedynie, że takie wsparcie zapewnione będzie w momencie montażu
i uruchomienia. Dopiero w wyniku wyjaśnień pojawiła się deklaracja Odwołującego, że także
po zmianie lokalizacji urządzenia zostanie zapewnione odpowiednie wsparcie. Jest to więc
niedozwolona zmiana treści oferty. W przypadku ppkt 3 i 4 , gdzie wymagano zapewnienia
systemu ciągłego monitorowania i połączenia z systemem dyspozytorskim oraz stanowiska
zdalnego monitorowania i sterowania, także dopiero wyjaśnienia z 28 maja 2018 roku
nawiązują do tych wymagań. Odwołujący tłumaczył, że stanowisko dyspozytorskie nie
funkcjonuje u Zamawiającego, więc nie wiedział w jak sposób miał je opisać. Dostrzeżenia
wymaga, że w takim przypadku to rolą Odwołującego było zaproponować rozwiązanie w jaki
sposób powiązać system monitoringu z systemem dyspozytorskim i takie stanowisko
zorganizować.
Co do złożenia dokumentacji technicznej w języku polskim, to wymóg taki zawierała
zarówno sama SIWZ w punkcie odnoszącym się do dokumentów przedmiotowych, jak też
opis przedmiotu zamówienia. Nawet jeżeli z zapisów wzoru umowy wynikało, że także przy
dostawie konieczne będzie złożenie tej dokumentacji, to było to wymaganie dodatkowe, poza
opisanymi powyżej. Dokumentacja złożona przez Odwołującego wraz z ofertą zawierała na
tyle istotne braki co do sposobu wykonania przedmiotu zamówienia, że Zamawiający
słusznie uznał, iż jest ona niewystarczająca do wypełnienia opisanych wymogów.
Wymagania Zamawiającego w SIWZ dotyczyły także zobowiązania się Wykonawcy
do przeprowadzenia szkoleń wstępnych i okresowych dla minimum 5 osób. Oferta do tego
elementu się nie odnosiła, dopiero w wyniku wyjaśnień Odwołujący zobowiązał się takie
szkolenia przeprowadzić. Odwołujący tłumaczył, że ponieważ takie urządzenia użytkowane
są przez spółkę córkę i w tej firmie szkolenia były prowadzone, to uznał to za wystarczające.
Izba ponownie musi podkreślić, że wypełnienie zobowiązań umownych dla innego podmiotu
nie jest potwierdzeniem spełniania wymagań opisanych przez konkretnego Zamawiającego
w konkretnym postępowaniu.
Wymogiem pkt 3
– parametry techniczne- w ppkt 4 było przedstawienie w formie
tabeli zależności parametrów urządzenia od temperatury powietrza. Bezsprzecznie oferta
takiej tabeli nie zawierała. Odwołujący potwierdził powyższe na rozprawie, wskazując, że
źródła, do których odwołuje się Zamawiający mają jedynie charakter hipotetyczny. Jednakże
wraz z wyjaśnieniami Odwołujący zamieścił wymaganą tabelę i wyjaśnił, że parametry
oferowanego urządzenia są niezależne od wahań temperatury. Tym samym Odwołujący de
facto przyznał, tak w wyjaśnieniach, jak też w odwołaniu i na rozprawie, że treść jego oferty
nie odpowiada treści SIWZ. Uzupełnienie oferty o zestawienie tabelaryczne dopiero po
złożeniu wyjaśnień stanowi zmianę treści oferty, która jest niedopuszczalna w rozumieniu
przepisów Pzp.
Oferta Odwołującego nie zawierała także opisu technologii wykorzystywanej
w urządzeniu (pppk 9) oraz miała istotne braki wymagane przez pkt 4 opisu przedmiotu
zamówienia – budowa urządzenia. Dla przykładu można podać, że Zamawiający wymagał,
by podzespoły mające kontakt ze sprężonym powietrzem były wykonane z materiałów nie
ulegających korozji. W ofercie Odwołującego nie sposób odnaleźć powyższych informacji,
natomiast w
złożonych wyjaśnieniach Odwołujący napisał, że oferuje materiały
zabezpieczone antykorozyjnie. Słusznie Zamawiający podnosił, że nawet gdyby uznać, że
treść wyjaśnień była rozszerzeniem treści oferty i to na dodatek w niedozwolony sposób.
Poza tym Zamawiaj
ący wymagał, by opisu w jaki sposób działał będzie system
monitoringu
i
sterowania,
który
umożliwiał
będzie
prezentację
wszystkich
wyspecyfikowanych przez Zamawiającego parametrów na stanowisku zdalnego
monitorowania. Odwołujący w ofercie nie zawarł opisu systemu, natomiast w złożonych
wyjaśnieniach wskazał, że system będzie umożliwiał monitoring głównych parametrów.
Takich zapisów nie można uznać za potwierdzające wymagania SIWZ, ani co do sposobu,
ani formy prezentacji informacji.
W dalszej kolejności Odwołujący podnosił, że treść wezwania do wyjaśnień
skierowana do niego przez Zamawiającego była myląca. Trudno zgodzić się z takim
stwierdzeniem, ponieważ treść wezwania jasno wskazywała, które punkty z opisu
przedmiotu zamówienia w przełożeniu na treść oferty budzą wątpliwości Zamawiającego
i gdzie istnieje potrzeba złożenia dodatkowych wyjaśnień. Wywodzenie mylącego charakteru
wezwania z fragmentu nakazującego wskazanie w ofercie miejsc, w których zostały ujęte
wymienione informacje, jest w ocenie Izby ja
kimś nieporozumieniem. Zamawiający
zobowiązany jest zbadać treść SIWZ w przełożeniu na treść oferty. W jaki inny sposób, niż
przez wskazanie informacji w ofercie Odwołujący chciałby wykazać zgodność treści oferty
z treścią SIWZ?. Prawdą jest, że wyjaśniania mogą przedstawiać jakieś dodatkowe
informacje, ale muszą być to informacje, które znajdują odzwierciedlenie w ofercie. Jeżeli
pewna treść nie została w ofercie ujęta, to trudno wyobrazić sobie złożenie w tym zakresie
dodatkowych informacji. Każde bowiem elementy oświadczenia woli będą nowe
w porównaniu do treści oferty. Przedstawienie zaś nowych, nie ujętych w ofercie informacji
jest zmianą treści oferty po terminie składania ofert, czego przepisy ustawy Pzp nie
dopuszczają.
Nie można także zgodzić się z twierdzeniami Odwołującego, że złożenie ogólnego
oświadczenia na formularzu ofertowym o zapoznaniu się z treścią SIWZ, przyjęciu warunków
zamówienia jest wystarczające do potwierdzenia prawidłowości treści oferty. Kształt
zobowiązania wykonawcy precyzuje przedmiotowa część oferty, odnosząca się do
zaoferowanego przedmiotu, który zgodny ma być z wymogami opisu przedmiotu
zamówienia, nie zaś lakoniczne i ogólnikowe twierdzenia. Zamawiający w SIWZ jasno opisał
jakie dokumenty potwierdzać mają przedmiotową stronę oferty dla proponowanego
urządzenia. Tym wymogom Odwołujący składają ofertę nie sprostał, zaś złożone wyjaśnienia
stanowiły niedozwoloną modyfikację treści oferty. Tym samy decyzja Zamawiającego
o odrzuceniu oferty Odwołującego była prawidłowa.
Rea
sumując, zdaniem Izby Zamawiający nie dopuścił się naruszenia przepisów
ustawy Pzp
wskazywanych w odwołaniu, a odwołanie w całości podlegało oddaleniu.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku,
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 5 ust. 3 pkt 1) oraz
ust. 4 w zw. z § 3 pkt 2) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t. j. Dz. U. z 2018r., poz. 972)
obciążając nimi Odwołującego.
Przewodniczący:
…………………………..