Sygn. akt KIO 1220/18
POSTANOWIENIE
z dnia 29 czerwca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym bez udziału stron w Warszawie w dniu 29 czerwca
2018 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 czerwca
2018 r.
przez wykonawcę SUNTAR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Tarnowie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Sąd Apelacyjny
w Rzeszowie
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
2. nakazuje
zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
SUNTAR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Tarnowie kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy)
uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Rzeszowie.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt KIO 1220/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Sąd Apelacyjny w Rzeszowie prowadzi postępowanie o udzielenie
zamówienia publicznego na dostawę urządzeń drukujących i kopiujących do sądów z obszaru
apelacji rzeszowskiej o numerze referencyjnym F-271-51/2018.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
z dnia 6 czerwca 2018 r. pod numerem 2018/S 106-241252.
Postępowanie prowadzone jest
w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm., dalej „Ustawa Pzp”). Wartość
szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 Ustawy Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu oraz treść Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia („SIWZ”) opublikowane zostały w dniu 6 czerwca 2018 r.
W dniu 18
czerwca 2018 r. wykonawca SUNTAR Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Rzeszowie (dalej jako „Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej wobec treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, w którym zarzucił
Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 29 ust. 1 i 2 Ustawy Pzp
poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób
naruszający zasadę równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji oraz
w
sposób niejednoznaczny i niewyczerpujący, w szczególności w zakresie następujących
parametrów:
w odniesieniu do SIWZ
– załącznik 1.4. – część nr 4 – Drukarka laserowa
monochromatyczna A4 wysokowydajna
– szybkość procesora: minimum 1200
MHz;
w odniesieniu do SIWZ
– załącznik 1.6. – część nr 6 – Drukarka laserowa
monochromatyczna A4
– Czas wydrukowania pierwszej strony: maksymalnie 6
sekund;
w odniesieniu do SIWZ
– załącznik 1.8. – część nr 8 – Urządzenia wielofunkcyjne
A4 monochromatyczne
– materiały eksploatacyjne: wymagana obsługa tonera
o
wydajności minimum 9000 stron A4 zgodnie z 5% pokryciem zgodnie z normą
ISO/IEC 197
52. Wymagane, aby toner był dostępny w ofercie producenta
urządzenia na dzień składania ofert.
art. 7 ust. 1 Ustawy Pzp poprzez prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasadę
zachowania uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców w związku
z
naruszeniem ww. przepisów Ustawy Pzp.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania
i
nakazanie Zamawiającemu modyfikacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia
w
poniższym zakresie:
w odniesieniu do SIWZ
– załącznik 1.4. – część nr 4 – Drukarka laserowa
monochromatyczna A4 wysokowydajna
– szybkość procesora poprzez zmianę na:
całkowite wykreślenie wymagania lub zmianę procesora o taktowaniu minimum
800 MHz;
w odniesieniu do SIWZ
– załącznik 1.6. – część nr 6 – Drukarka laserowa
monochromatyczna A4
– Czas wydrukowania pierwszej strony poprzez zmianę na:
maksymalnie 6,5 sekundy;
w odniesieniu do SIWZ
– załącznik 1.8. – część nr 8 – Urządzenia wielofunkcyjne
A4 monochromatyczne
– materiały eksploatacyjne poprzez zmianę na: wymagana
obsługa tonera o wydajności minimum 8500 stron A4 zgodnie z 5% pokryciem
zgodnie z normą ISO/IEC 19752. Wymagane, aby toner był dostępny w ofercie
producenta urządzenia na dzień składania ofert.
Nadto Odwołujący wniósł o zasądzenie od Zamawiającego na jego rzecz kosztów
postępowania odwoławczego, w tym kosztów wynagrodzenia pełnomocnika.
W dniu 29 czerwca
2018 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Zamawiającego, w którym poinformował on, iż uwzględnia w całości zarzuty przedstawione
w
odwołaniu i zobowiązuje się do zmiany parametrów w sposób wskazany przez
Odwołującego.
Uwzględniając powyższe oraz mając na względzie fakt, iż do postępowania odwoławczego
po stronie Zamawiającego w terminie wynikającym z art. 185 ust. 2 Ustawy Pzp nie zgłosił
przystąpienia żaden wykonawca, Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym na podstawie art. 186 ust. 2 Ustawy
Pzp. Zgodnie z
treścią tego przepisu w przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że w postępowaniu
odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden wykonawca. W takim
przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności w postępowaniu
o
udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
Izba zważyła, że dla wywarcia skutku w postaci możliwości umorzenia przez Izbę
post
ępowania odwoławczego konieczne i wystarczające jest uwzględnienie przez
Zamawiającego w całości zarzutów zawartych w odwołaniu. Skuteczne skorzystanie przez
Zamawiającego z przysługującej mu tzw. czynności dyspozytywnej (uwzględnienia w całości
zarzutów odwołania), w sytuacji gdy po stronie Zamawiającego nie przystąpił do postępowania
żaden wykonawca, powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego
rozpoznania zarzutów odwołania. Natomiast dalsze czynności, które Zamawiający podejmie
w celu uczynienia zadość żądaniom odwołania, pozostają poza oceną Izby w ramach ustalenia
zaistnienia przesłanki umorzenia postępowania odwoławczego. Podkreślić jednak należy, iż
zgodnie z
dyspozycją art. 186 ust. 2 in fine Ustawy Pzp ustawodawca nałożył na
Z
amawiającego obowiązek wykonania, powtórzenia lub unieważnienia czynności
w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 186 ust. 2 Ustawy Pzp
umorzyła postępowanie
odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1 zdanie drugie Ustawy
Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1)
Ustawy, uznając, że znoszą się one wzajemnie. Jednocześnie, mając na względzie fakt, iż
uwzględnienie przez Zamawiającego zarzutów przedstawionych w odwołaniu w całości
nastąpiło przed otwarciem rozprawy, Izba nakazała dokonanie na rzecz Odwołującego zwrotu
kwoty uiszczonej tytułem wpisu, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący: ……………………………….………