KIO 1222/18
Sygn. akt: KIO 1222/18
POSTANOWIENIE
KRAJOWEJ IZBY ODWOŁAWCZEJ
z dnia 4 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza na podstawie art. 187 ust. 7 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579
z późn. zm.) wobec
niedochowania formy wniesienia odwołania, tj. pisemnej w postaci elektronicznej,
opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym za pośrednictwem elektronicznej
skrzynki podawczej Izby, udostępnionej na stronie internetowej Urzędu Zamówień
Publicznych przez Polski Instytut Rozwoju Sp. z o.o., ul. Twarda 18, 00-105 Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez Centrum Projektów Polska Cyfrowa,
ul. Spokojna 13a, 01-044 Warszawa
postanawia:
zwraca wniesione odwołanie,
2. nakazuje zwrot z rachunku
bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
Polskiego Instytutu Rozwoju Sp. z o.o., ul. Twarda 18, 00-105 kwoty 7 500
zł 00 gr
(słownie: siedem tysięcy pięćset zero groszy).
KIO 1222/18
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo
zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579
z późn. zm.) na niniejsze postanowienie w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący ……………………………………………
KIO 1222/18
U z a s a d n i e n i e
W dniu 18 czerwca 2018 r. o godz. 23:57 na adres
wpłynęło –
jako załącznik – pismo z tego samego dnia Polskiego Instytutu Rozwoju Sp. z o.o.,
ul. Twarda 18, 00-105 Warszawa
(dalej „Instytut”) – „Odwołanie”.
Pismo to zostało wpisane do komputerowej bazy danych Krajowej Izby Odwoławczej.
Nadano
numer porządkowy – sygnaturę akt: KIO 1222/18.
W
dniu następnym, tj. 19 czerwca 2018 r. Instytut złożył kolejne pismo z tego samego
dnia
(wpływ bezpośredni), w którym wniósł o „przyjęcie do rozpoznania odwołania z dnia
18.06.2018 r.
” oraz oświadczył: „(…) w dniu 18.06.2018 r. podejmowałem liczne próby
wniesienia ww. odwołania za pośrednictwem platformy ePUAP, jednak ze względu na
problemy techniczne związane ze złożeniem podpisu certyfikatem kwalifikowanym poprzez
ww. platformę, wniesienie ww. odwołania tym sposobem nie było możliwe. Wspomniane
problemy wynikały z braku możliwości prawidłowej instalacji komponentu kryptograficznego,
pobranego z adresu podanego na platformie ePUAP: (…). Pomimo licznych prób
podejmowanych na różnych komputerach i przeglądarkach internetowych, problemy
z instalatorem komponentu kryptograficznego
uniemożliwiły przesłanie odwołania za
pośrednictwem platformy ePUAP, przy czym problem ten występuje nadal. Wobec
powyższego zdecydowałem się przesłać odwołanie wraz z załącznikami, opatrzone
kwalifikowanym podpisem elektronicznym, drogą mailową na adres
”
Do pisma z dnia 19 czerwca 2018 r. załączono m.in. zrzut ekranu przedstawiający
„historię prób przesłania odwołania za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 18.06.2018 r.”
– próby te podejmowano pomiędzy godziną 19
a 23
Zarządzeniem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 22 czerwca 2018 r. odwołanie
zostało skierowane do rozpatrzenia przez skład orzekający Izby.
Skład orzekający Izby zważył, co następuje.
Skład orzekający Izby z urzędu, na posiedzeniu niejawnym dokonał czynności
formalnych i sprawdzających, w wyniku których stwierdził, że pismo Instytutu – „Odwołanie”,
zarejestrowane w komputerowej bazy danych
odwołań Krajowej Izby Odwoławczej należy
zwrócić.
KIO 1222/18
Art. 180 ust. 4 ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 z późn. zm.) [dalej „ustawa Pzp”] brzmi: „Odwołanie wnosi się
do Prezesa Izby w formie pisemnej w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej,
opatrzone odpowiednio własnoręcznym podpisem albo kwalifikowanym podpisem
elektronicznym
.”
Dodatkowo, zgodnie § 5 Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie regulaminu
postępowania przy rozpoznawaniu odwołań z dnia 7 maja 2018 r. (Dz.U. z 2018 r.
poz. 1092)
[dalej „Rozporządzenie”] „Odwołanie wraz z załącznikami oraz zgłoszenie
przystąpienia do postępowania odwoławczego przez wykonawcę, wnoszone w formie
pisemnej w postaci elektronicznej i opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, oraz
dalsze pisma w sprawie wnoszone w tej postaci przekazuje się za pośrednictwem
elektronicznej skrzynki podawczej Izby, udostępnionej na stronie internetowej Urzędu.”
Bezsprzecznie, co przyznano wprost w piśmie z dnia 19 czerwca 2018 r., pismo z dnia
18 czerwca 2018 r.
– „Odwołanie” zostało przesłane nie za pośrednictwem elektronicznej
skrzynki podawczej,
udostępnionej na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych
(dalej „Urząd”) jak wymaga ww. Rozporządzenie, ale jako wiadomość e-mail.
Załączenie do wiadomości e-mail z dnia 18 czerwca 2018 r. pisma „Odwołanie”, nawet
opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym
nie spełnia wymogu wniesienia
odwołania w postaci elektronicznej za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej,
udostępnionej na stronie internetowej Urzędu wobec czego stwierdzić należy, że zostało
błędnie wpisane do komputerowej bazy danych Krajowej Izby Odwoławczej – sygnatura akt:
KIO 1222/18.
Zarejestrowanie pisma Instytytu
jako odwołania nie konwaliduje niespełnienia wymogu
wniesienia odwołania w postaci elektronicznej za pośrednictwem elektronicznej skrzynki
podawczej, udostępnionej na stronie internetowej Urzędu. W przypadku złożenia takiego
pisma nie może także znaleźć zastosowania, odnoszący się do odwołania, przepis art. 187
ust. 3 ustawy Pzp.
Skład orzekający Izby wskazuje, że niedochowanie formy wniesienia odwołania,
tj. pisemnej w postaci elektronicznej, opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym
za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej Izby, udostępnionej na stronie
internetowej Urzędu Zamówień Publicznych nie jest „mylnym oznaczenia odwołania”, czy „inną
oczywistej niedokładnością”, o których mowa w art. 187 ust. 3 ustawy Pzp zdanie ostatnie.
Niezależnie od powyższego skład orzekający Izby wskazuje, zakładając, że problemy
techn
iczne w działaniu platformy, przy użyciu której odwołujący chciał złożyć odwołanie do
KIO 1222/18
Prezesa Izby (e-PUAP)
w dniu 18 czerwca 2018 r. pomiędzy godziną 19
a 23
rzeczywiście
wystąpiły, że dla oceny skuteczności złożenia odwołania w ustawowym terminie problemy te
nie mogą mieć znaczenia.
Podkreślić bowiem należy, że terminy na wnoszenie środków ochrony prawnej to terminy
zawite, w przypadku
których Ustawodawca w ustawie Pzp oraz aktach wykonawczych
wydanych na jej podstawie nie przewidział instytucji przywrócenia terminu. Jak wskazała Izba
w postanowieniu z dnia 13 czerwca 2012 r., sygn. akt: KIO 1045/12: "Ustawodawca nie
przewidział jednak w ustawie Pzp jakiejkolwiek możliwości przywrócenia terminu na
wniesienie odwołania, niezależnie od przyczyn, które spowodowały uchybienie temu
terminowi. Brak jest też podstaw do zastosowania posiłkowo przepisów kodeksu
postępowania cywilnego. W myśl bowiem art. 185 ust. 7 ustawy Pzp, do postępowania
odwo
ławczego stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks
postępowania cywilnego o sądzie polubownym (arbitrażowym), jeżeli ustawa Pzp nie stanowi
inaczej. Ustawodawca ograniczył zatem zastosowanie przepisów kodeksu postępowania
cywilnego do części o sądzie polubownym (art. 1154 - 1217 kpc), wśród których nie mieszczą
się ogólne instytucje regulowane tą ustawą, w tym przywrócenie terminu do dokonania
czynności procesowej (art. 168 kpc) (por. postanowienie z dnia 7 czerwca 2011 r. sygn. akt
KIO 1145/11).".
Na marginesie skład orzekajacy Izby podaje, że z ustaleń Izby wynika, że w dniu
18 czerwca 2018 r. o godzinie 22
(tj. w czasie podejmowania prób przesłania odwołania
Instytutu)
za pośrednictwem platformy e-PUAP wpłynęło odwołanie innego wykonawcy.
Odwołanie zwrócone nie wywołuje żadnych skutków, jakie ustawa wiąże z wniesieniem
odwołania do Prezesa Izby.
Skład orzekający Izby wydał postanowienie na podstawie art. 187 ust. 7 ustawy Pzp,
uznając że skoro składowi orzekającemu Izby przysługują kompetencje Prezesa Izby
w przypadku
niezachowania warunków formalnych odwołania, tj. kompetencje zwrotu
odwołania to tym bardziej kompetencje te przysługują w przypadku, gdy nie spełniony został
wymóg wniesienia odwołania w postaci elektronicznej za pośrednictwem elektronicznej
skrzynki podawczej,
udostępnionej na stronie internetowej Urzędu, warunkujący rejestrację do
komputerowej bazy danych Krajowej Izby Odwoławczej.
KIO 1222/18
W
związku z powyższym, postanowiono jak na wstępie.
Przewodniczący ……………………………………………