KIO 1246/18 POSTANOWIENIE dnia 5 lipca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 16.10.2018

Sygn. akt: KIO 1246/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 5 lipca 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący:      Katarzyna Odrzywolska  

po  rozpoznaniu  na  posiedzeniu  niejawnym  be

z  udziału  stron  oraz  uczestników 

postępowania  odwoławczego  w  dniu  5  lipca  2018  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego do  Prezesa  Krajowej Izby  Odwoławczej  w  dniu  22 czerwca 2018 r.  przez 

wykonawcę: Asseco Data Systems S.A. 81-321 Gdynia, ul. Podolska 21  

postępowaniu  prowadzonym  przez  Zamawiającego:  Województwo  Podkarpackie  

z siedzibą Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie  

010 Rzeszów, Al. Łukasza Cieplińskiego 4 

przy udziale wykonawcy Comarch Polska S.A. 31-

864 Kraków, Al. Jana Pawła II 39a

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego  

postanawia: 

1.  um

orzyć postępowanie odwoławcze;  

nakazuje  zwrot  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień  Publicznych  na  rzecz           

wykonawcy  Asseco  Data  Systems  S.A.  81-321  Gdynia,  ul.  Podolska  21  kwoty  

zł  00  gr  (słownie:  trzynaście  tysięcy  pięćset  złotych  zero  groszy), 

stanowiącej 90% kwoty uiszczonego wpisu. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (t.j.  Dz.  U.  z  24  sierpnia  2017  r.  poz.  1579  ze  zm)  na  niniejsze 

postanowienie  - 

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  

za 

pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  do  Sądu  Okręgowego 

w Rzeszowie.  

Przewodniczący: 

……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1246/18 

U z a s a d n i e n i e 

Postępowanie o udzielnie zamówienia publicznego, prowadzone w trybie przetargu 

nieograniczonego  pn. 

„Zakup  i  wdrożenie  systemu  informatycznego  w  Urzędzie 

Marszałkowskim Województwa Podkarpackiego” - znak sprawy: OR-IV.272.2.23.2018 (dalej 

„Postępowanie”  lub  „Zamówienie”),  o  wartości  przekraczającej  kwoty  wskazane  

w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo 

zamówień  publicznych  (Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579  ze  zm.)  -  dalej  „ustawa  Pzp”  zostało 

wszczęte  ogłoszeniem  w  Dzienniku  Urzędowym  Wspólnot  Europejskich  pod  nr  

2018/S  066-146378  w  dniu  5  kwietnia  2018  r.  przez 

Województwo  Podkarpackie  

z  siedzibą  Urzędu  Marszałkowskiego  Województwa  Podkarpackiego  w  Rzeszowie  

010 Rzeszów,  Al.  Łukasza  Cieplińskiego 4  (dalej „zamawiający”). W dniu  12  czerwca 

2018  r.  zamawiający  dokonał  zmiany  treści  Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia 

(dalej „SIWZ”), zamieszczonej na stronie internetowej www.bip.podkarpackie.pl. 

W dniu 22 czerwca 2018 r. wykonawca: Asseco Data Systems S.A. 81-321 Gdynia, 

ul.  Podolska  21 

(zwany  dalej  „odwołującym”)  wniósł  odwołanie  wobec  niezgodnej  

z  przepisami  ustawy  Pzp  czynności  zamawiającego,  polegającej  na  zmianie  treści  SIWZ,   

w  wyniku  której  został  usunięty  Załącznik  nr  6  pn.  „Opis  przygotowania  i  weryfikacji  próbki 

oferowanego  oprogramowania"  do  SIWZ  tj.  postanowienia  dotyczące  próbki  oferowanego 

systemu.  W  związku  z  dokonaną  zmianą  warunek  określony  w  Załączniku  nr  2  do  SIWZ  

pn.  „Szczegółowy  Opis  Przedmiotu  Zamówienia",  aby  oferowany  system  był  produktem  

w  znacznej  części  gotowym  -  został  warunkiem  nieweryfikowalnym,  natomiast  kryterium 

oceny ofert określone w rozdziale XIII poz. 4 pn. „Dodatkowe funkcjonalności [F]" - stało się 

kryterium pozornym. 

Odwołujący  zarzucił  zamawiającemu  obrazę  następujących  przepisów:  art.  7  ust.  1 

ustawy  Pzp  przez  naruszenie  zasad  zachowania  uczciwej  konkurencji  oraz  równego 

traktowania wykonawców przy formułowaniu postanowień SIWZ, art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy 

Pzp przez wadliwy opis sposobu potwierdzenia, że oferowane usługi i dostawy odpowiadają 

wymaganiom  określonym  przez  zamawiającego,  art.  91  ust.  2  pkt.  1,  ust.  2a  ustawy  Pzp  

w  związku  z  art.  36  ust.  1  pkt.  13  ustawy  Pzp  przez  wadliwy  opis  przez  zamawiającego 

kryterium oceny ofert. 

Wskazując  powyższe  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości 

poprzez nakazanie zamawiającemu, w trybie art. 192 ust. 3 pkt 1 ustawy Pzp, unieważnienia 

czynności  polegającej  na  usunięciu  Załącznika  nr  6  do  SIWZ  i  przywrócenia  go  w  sposób 


zgodny  z  art.  29  ust.  1  ustawy  Pzp  oraz  warunkam

i  określonymi  w  §  13  ust.  1  pkt  1 

Rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, 

jakich  może  żądać  zamawiający  od  wykonawcy  w  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia 

(Dz. U. z 2016 r., poz. 1126). 

Zamawiający w dniu 25 czerwca 2017 r., zgodnie z dyspozycją  art. 185 ust. 1 ustawy 

Pzp

,  poinformował  o  wniesieniu  odwołania,  zamieszczając  jego  kopię  na  swojej  stronie 

internetowej  oraz 

wezwał  uczestników  postępowania  do  wzięcia  udziału  w  postępowaniu 

odwoławczym.  Termin  na  zgłoszenie  przystąpienia,  zgodnie  z  art.  185  ust.  2  ustawy  Pzp, 

upłynął  w  dniu  28  czerwca  2018  r.  Do  postępowania  odwoławczego  przystąpił  w  dniu  26 

czerwca 2018 r. wykonawca Comarch Polska S.A. 31-

864 Kraków, Al. Jana Pawła II 39a

zgłaszając swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego.  

W  dniu  4  lipca  2018  r.,  przed  otwarciem  rozprawy  wyznaczonej  na  dzień  5  lipca  

2018 r. odwołujący złożył oświadczenie o cofnięciu odwołania. 

Zgodnie z art. 187 ust. 8 ustawy Pzp, odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu  

zamknięcia  rozprawy;  w  takim  przypadku  Izba  umarza  postępowanie  odwoławcze.  W  myśl 

zaś art.  192 ust.  1 ustawy  Pzp,  o oddaleniu odwołania lub  jego  uwzględnieniu Izba  orzeka  

w    wyroku.  W  pozostałych  przypadkach  Izba  wydaje  postanowienie.  Odwołujący  złożył 

skuteczne oświadczenie o cofnięciu wniesionego przez siebie odwołania, co nastąpiło przed 

otwarciem  rozprawy.  Uwzględniając  powyższe,  Krajowa  Izba  Odwoławcza,  działając  na 

podstawie  art.  187  ust.  8,  art.  192  ust.  1  zd.  2  ustawy  Pzp  po

stanowiła  umorzyć 

postępowanie odwoławcze w tej sprawie.  

Jednocześnie,  stosownie  do  art.  187  ust.  8  zd.  2  ustawy  Pzp,  jeżeli  cofnięcie 

odwołania  nastąpiło    przed  otwarciem  rozprawy,  odwołującemu  zwraca  się  90  %  kwoty 

uiszczonego  wpisu.  Analogiczne  brzmien

ie  posiada  przepis  §  5  ust.  1  pkt  3  lit.  a 

R

ozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu 

pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  

i  sposobu  ich  rozliczania  (Dz.  U.  z  2010  r.  nr  41  poz.  238  oraz  Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  47). 

Ponieważ  odwołujący  cofnął  odwołanie  przed  otwarciem  rozprawy,  Izba  na  podstawie  art. 

187  ust.  8  zd.  2  ustawy  Pzp  oraz  §  5  ust.  1  pkt  3  lit.  a  powołanego  Rozporządzenia, 

postanowiła  o  dokonaniu  zwrotu  odwołującemu  z  rachunku  bankowego  Urzędu  Zamówień 

Publicznych  kwoty  13.5

00,00  zł,  stanowiącej  90  %  kwoty  uiszczonej  tytułem  wpisu  od 

odwołania. 


Postanowienie  zostało  ogłoszone  poprzez  jego  wywieszenie  na  tablicy  ogłoszeń              

w trybie § 32 Rozporządzenia Prezesa Rady  Ministrów z dnia 22 marca 2010 r. w sprawie 

regulaminu  postępowania  przy  rozpoznawaniu  odwołań  (Dz.  U.  z  2014  r.,  poz.  964  oraz  

Dz. U. z 2017 r., poz.14). 

Przewodniczący: 

………………………………