Sygn. akt: KIO 1247/18
WYROK
z dnia 10 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Marzena Teresa Ordysińska
Anna Packo
Beata Pakulska-Banach
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lipca 2018 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 22 czerwca 2018 r. przez wykonawcę M. J.,
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe MIKI M.
J. w Krakowie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Gminę Krzeszowice;
przy udziale wykonawcy
Małopolskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością w Krakowie, zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie odwołującego;
przy udziale wykonawcy S. C.
, prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych TAMAX S. C. w Sędziszowie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. Uwzględnia odwołanie i nakazuje zamawiającemu – Gminie Krzeszowice unieważnienie
wyboru najkorzystniejszej oferty,
powtórzenie czynności badania i oceny ofert oraz
wykluczenie
z postępowania wykonawcy S. C., prowadzącego działalność gospodarczą pod
firmą S. C. Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych TAMAX S. C. w Sędziszowie na podstawie
art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo
zamówień publicznych ze względu na niewykazanie przez
niego spełnienia warunków udziału w postępowaniu.
Pozostałe zarzuty oddala.
2. Kosztami postępowania obciąża Gminę Krzeszowice i:
2.1. zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych, zero groszy), uiszczoną przez M. J., prowadzącego działalność
gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe MIKI M. J., tytułem wpisu od
odwołania,
2.2. zasądza od Gminy Krzeszowice na rzecz M. J., prowadzącego działalność gospodarczą
pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe MIKI M. J. kwotę 19 358 zł 24 gr (słownie:
dziewiętnaście tysięcy trzysta pięćdziesiąt osiem złotych, dwadzieścia cztery grosze),
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od odwołania,
wynagrodzenia pełnomocnika oraz kosztów dojazdu na posiedzenie i rozprawę.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017, poz. 1579
z późn. zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Krakowie.
Przewodniczący: ………………………………
………………………………
………………………………
Sygn. akt KIO 1247/18
U z a s a d n i e n i e
I. Gmina Krzeszowice
(zwana dalej Zamawiającym), prowadzi postępowanie na wykonanie
zamówienia publicznego pn. „Odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, położonych na terenie gminy
Krzeszowice".
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 10 kwietnia 2018 r., poz. 2018/S 069-153306.
Zamawiający zamieścił
specyfikację istotnych warunków zamówienia (dalej: SIWZ) na swojej stronie internetowej.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy
z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017, poz. 1579; dalej:
Prawo zamówień publicznych).
W dniu 22 czerwca 2018 r. wykonawca M. J.
, prowadzący działalność gospodarczą
pod firmą Przedsiębiorstwo Wielobranżowe MIKI M. J. w Krakowie (dalej: Odwołujący),
wniósł odwołanie, w którym zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów:
1. Artykułu 24 ust. 1 pkt 17 Prawa zamówień publicznych przez zaniechanie wykluczenia S.
C. z
postępowania, mimo faktu, iż wykonawca ten lekkomyślnie lub niedbale przedstawił
informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia, a to
związane z przedstawieniem informacji, że:
a. dysponuje on potencjałem technicznym w postaci co najmniej jednego pojazdu (bezpylnej
śmieciarki) małogabarytowego o DMC pojazdu do 3,5 tony, który umożliwiałby odbiór
i
transport odpadów gromadzonych w następujących typach pojemników: pojemniki
(metalowe lub z tworzywa sztucznego) o pojemności od 60 l do 1.100 l oraz worki o
pojemności od 60 1 do 120 1 podczas gdy, pojazd wskazany na spełnienie przedmiotowego
warunku (samochód marki IVECO 35C12 o nr rejestracyjnym OKL 16149) nie może być
uznany za śmieciarkę bezpylną, a ponadto nie umożliwia odbioru i transportu odpadów
zmieszanych gromadzonych w pojemnikach od 60 l do 1.100 l;
b. posiada on doświadczenie w wykonaniu w okresie ostatnich 3 lat co najmniej dwóch usług
odpowiadających swoim rodzajem usłudze stanowiącej przedmiot Zamówienia, polegających
na odbiorze, transporcie i zagospodarowaniu odpadów komunalnych, w ramach których
odebrano odpady komunalne zmieszane z terenu nieruchomości, w ilości co najmniej 2.500
Mg/rok każda, oraz co najmniej 2 usług odpowiadających swoim rodzajem usłudze
stanowiącej przedmiot zamówienia, w ramach których odebrano odpady komunalne
gromadzone selektywnie w ilości co najmniej 1.000 Mg/rok każda podczas gdy, wykonawca
ten (PUK „TAMAX” S. C.) nie posiada wskazanego doświadczenia, nie można bowiem w
żaden sposób uznać, by posiadał on doświadczenie tak jak twierdzi, że posiada, w związku z
realizacją prac na rzecz P.P.H.U. „TAMAX” T. C.;
2. Artykułu 24 ust. 1 pkt 12 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 22d ust. 1 Prawa
zamówień publicznych przez zaniechanie wykluczenia S. C. mimo, iż podmiot ten nie spełnił
warunków udziału w Postępowaniu określonych w:
a. cz. I SIWZ
– Instrukcji dla Wykonawców, dalej: IDW, IX pkt 2 ppkt 1 w zakresie
wymaganego doświadczenia;
b. cz. I SIWZ - IDW, IX pkt 2 ppkt 2 lit. a) tiret pierwszy w zakresie pojazdu - bezpylnej
śmieciarki o DMC nie większej niż 3,5 tony jak i, z ostrożności procesowej w sytuacji
nieuwzględnienia zarzutu 1A, jak i pozostałych zarzutów, które skutkowałyby wykluczeniem
S. C.:
3. Artykułu 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 7 ust. 1 Prawa zamówień
publicznych przez brak wezwania S. C.
do przedstawienia dokumentu wykazującego
spełnienie warunku udziału w postępowaniu w zakresie dysponowania pojazdem
małogabarytowym, który by spełniał warunki wskazane w cz. I SIWZ - IDW, IX pkt 2 ppkt 2
lit. a tiret pierwszy
po
nadto, z ostrożności procesowej, na wypadek nieuwzględnienia zarzutu IB, jak i
pozostałych zarzutów, które skutkowałyby wykluczeniem S. C.:
4. Artykułu 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 7 ust. 1 Prawa zamówień
publicznych przez brak wezwania S. C.
do przedstawienia referencji potwierdzających
odbiór, zagospodarowanie i transport wymaganej SIWZ ilości odpadów zmieszanych
komunalnych
oraz, ponadto, z ostrożności procesowej, na wypadek nieuwzględnienia zarzutów, które
skutkowałyby wykluczeniem S. C.:
5. Artykułu 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych w zw. z art. 7 ust. 1 Prawa zamówień
publicznych w zw. z § 2 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie
zamówienia przez brak wezwania S. C. do przedstawienia dokumentu wykazującego
spełnienie warunku udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej lub
finansowej, w odniesieniu do dysponowania środkami finansowymi lub zdolnością kredytową
w wysokości co najmniej 500.000 PLN w związku z faktem, że dokument przedłożony na
wykazanie spełnienia przedmiotowego warunku nie pozwala na ustalenie posiadania
środków finansowych na określoną datę podczas gdy tak Zamawiający w SIWZ (cz. I IDW XI
pkt 2 ppkt 6), jak i
ustawodawca (§2 ust. 2 pkt 3 ww. rozporządzenia z dnia 16 lipca 2016 r.)
jednoznacznie wskazuje, że dokument taki (informacja banku lub SKOK) ma potwierdzać
wysokość posiadanych środków finansowych w okresie nie wcześniejszym niż 1 miesiąc
p
rzed upływem terminu składania ofert.
W związku z powyższym Odwołujący wnosił o:
1) merytoryczne rozpatrzenie przez Krajową Izbę Odwoławczą (dalej jako „KIO”) niniejszego
Odwołania i jego uwzględnienie,
2) w ramach czynności polegających na przygotowaniu rozprawy wnoszę o to, by KIO
(ewentualnie w osobie Prezesa) działając na podstawie art. 185 ust. 7Prawa zamówień
publicznych w zw. z art. 1191 §1 KPC w zw. z art. 248 §1 KPC zobowiązała Pana T. C.
(adres do doręczeń wynikający z CEiDG - os. Sady, nr 20, lok. 2, 28-340 Sędziszów), by ten
dostarczył w terminie wyznaczonym przez KIO (ewent. Prezesa KIO), lecz jednak nie później
niż w terminie 2 dni roboczych przed planowanym terminem rozprawy, następujące
dokumenty: w odniesieniu poświadczenia przez Pana T. C. wykonania przez S. C. usługi
w
okresie od 1.05.2017 r. do 30.04.2018 r. odbioru ilości 2.720,20 Mg odpadów zmieszanych:
dokumenty poświadczające przekazanie odpadów zmieszanych do Regionalnej
(Regionalnych) Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK), w szczególności
takie jak karty przekazania odpadów (KPO), z których wynikałyby: dane przedsiębiorcy
przekazującego odpady komunalne zmieszane, dane podmiotu transportującego odpady,
dane podmiotu zagospodarowującego odpady, okres świadczenia usługi, ilość Mg, rodzaj
odpadów z podaniem sześciocyfrowego kodu zgodnie z treścią Katalogu odpadów ze
wskazaniem odpadów niebezpiecznych - załącznika do rozporządzenia Ministra Środowiska z
dnia 9
grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1923), - dane
wytwórcy odpadów; - wszystkich faktur VAT wystawionych przez S. C. wobec T. C., które
poświadczałyby wykonanie powyższych czynności w odniesieniu poświadczenia przez Pana
T. C. wykonania przez S. C.
usługi w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2016 r.
odbioru ilości 1.139,78 Mg odpadów segregowanych: - kart przekazania odpadów,
wskazujących na: dane przedsiębiorcy przekazującego odpady komunalne zmieszane, dane
podmiotu transportującego odpady, dane podmiotu zagospodarowującego odpady, okres
świadczenia usługi, ilość Mg, rodzaj odpadów z podaniem sześciocyfrowego kodu zgodnie z
treścią Katalogu odpadów ze wskazaniem odpadów niebezpiecznych - załącznika do ww.
rozporządzenia;
dane wytwórcy odpadów;
- wszystkich faktur VAT wystawionych przez S. C. wobec T. C.
, które poświadczałyby
wykonanie powyższych czynności;
3) w przypadku braku uwzględnienia powyższego wniosku (ujętego w pkt 2), działając na
podstawie § 24 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie regulaminu postępowania
przy rozpoznawaniu odwołań z dnia 22 marca 2010 r. wnoszę o analogiczne zobowiązanie
Pana S. C.
o dostarczenie ww. dokumentów w terminie ww., ewentualnie w trakcie rozprawy;
4) dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów wskazanych w treści odwołania, w tym dowodu
z opinii biegłych (gdyby Izba uznała, że do rozstrzygnięcia sprawy potrzebne są wiadomości
natury specjalnej, Odwołujący wnosił o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z opinii
biegłych - pierwszego w specjalności: technika samochodowa, specjalizacja: technika
i
mechanika samochodowa (ocena stanu technicznego, konstrukcja i eksploatacja pojazdów
ciężarowych), oraz drugiego w specjalności ochrona środowiska, specjalizacja: gospodarka
odpadami, celem wydania opinii łącznej w przedmiocie, czy pojazd o DMC nie większej niż
3,5 tony posiadający urządzenia właściwe dla śmieciarek bezpylnych (tzw. wrzutnika, płyty
zgarniającej itp.) może mieć ładowność 1.020 kg (pierwsza teza dowodowa - na okoliczność,
że śmieciarka bezpylną o DMC nie większej niż 3,5 tony nie ma ładowności wynoszącej 1.020
kg), oraz, niezależnie, czy pojazd wskazany o nr rejestracyjnym OKL 16149 może być uznany
za śmieciarkę bezpylną (druga teza dowodowa - na okoliczność, że pojazd o numerze
rejestracyjny OKL 16149 o ładowności 1.020 kg nie jest śmieciarką bezpylną) oraz czy
posiada mechanizm załadunkowy do pojemników o pojemności od 60 1 do 1.100 1 (trzecia
teza dowodowa -
na okoliczność, że pojazd o numerze rejestracyjny OKL 16149 o ładowności
1.020 kg nie posiada mechanizmu załadunkowego dla pojemników o pojemności od 60 1 do
5) nakazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności Zamawiającego oceny i badania ofert
oraz czynności polegającej na wyborze oferty wykonawcy S. C. jako najkorzystniejszej w
Postępowaniu;
6) nakazanie Zamawi
ającemu dokonania ponownej czynności oceny i badania ofert,
a w
związku z czym wykluczenia S. C. z Postępowania (w konsekwencji odrzucenia jego
oferty), przy czym w sytuacji braku wykluczenia S. C. i
uwzględnienia jedynie któregoś z
zarzutów ewentualnych (zarzuty nr 3-5) wnoszę o zobowiązanie Zamawiającego do
wezwania S. C.
w trybie art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych do złożenia oświadczeń
lub dokumentów wedle treści odpowiedniego zarzutu,
7) zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania
odwoławczego, w tym kosztów zastępstwa prawnego.
Zamawiający nie uwzględnił zarzutów podniesionych w odwołaniu.
Podnosił, że wymagał posiadania sprzętu nie na dzień składania ofert, a na dzień
rozpoczęcia świadczenia usługi. Jego zdaniem możliwe jest dostosowanie pojazdu na
śmieciarkę bezpyłową, można to zmienić w zależności od potrzeb. Podkreślał, że ładowność
nie była warunkiem udziału w postępowaniu, przyznawał, że jest to błąd, że w tabeli pojawiła
się taka rubryka, natomiast nie można z tego wywodzić tak daleko idących wniosków, jak
chce Odwołujący i Przystępujący po jego stronie.
Odnośnie bazy transportowej Zamawiający wymagał, aby była w odległości nie
większej niż 60 km i nie miał podstaw, aby kwestionować oświadczenie TAMAX w tym
zakr
esie. Rzeczywiście miał wątpliwości co do potwierdzenia spełnienia warunków udziału
w
postępowaniu, dlatego przeprowadził postępowanie wyjaśniające, natomiast nie mógł
żądać dokumentów bez podstawy prawnej. Z referencji, wbrew twierdzeniom Odwołującego,
wy
nika cały zakres usług będący warunkiem udziału w postępowaniu.
Informacja z banku jest zgodna z art. 7 Prawa bankowego.
Do postępowania odwoławczego skutecznie przystąpili:
- wykonawca
Małopolskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Odpadami spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością w Krakowie po stronie Odwołującego;
- wykonawca S. C.
, prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Przedsiębiorstwo Usług
Komunalnych TAMAX S. C.
w Sędziszowie, po stronie Zamawiającego.
II.
Nie stwierdzono zaistnienia przesłanek, o których mowa w art. 189 ust. 2 Prawa zamówień
publicznych, wobec czego rozpoznano odwołanie na rozprawie.
Odwołującemu przysługuje prawo do wniesienia odwołania zgodnie z art. 179 ust. 1
Prawa zamówień publicznych, bowiem ma interes w uzyskaniu danego zamówienia i może
ponieść szkodę w wyniku ewentualnego naruszenia przez Zamawiającego Prawa zamówień
publicznych -
jeżeli podniesione przez niego zarzuty by się potwierdziły – wówczas
Odwołujący miałby szansę na uzyskanie zamówienia.
Po zapoznaniu się z dokumentacją postępowania i stanowiskami Stron, Krajowa Izba
Odwoławcza zważyła, co następuje: odwołanie należy uwzględnić.
Izba ustaliła, co następuje:
1. Zamawiający w ogłoszeniu o zamówieniu i SIWZ wskazał, że o zamówienie mogą ubiegać
się wykonawcy, którzy legitymują się odpowiednim doświadczeniem w postaci (pkt IX pkt 2
ppkt 1 cz. I SIWZ - IDW), zrealizowania [wykonywania] w okresie ostatnich 3 lat, przed
upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy, to w
tym okresie co najmniej:
a. dwóch usług, które by odpowiadały swoim rodzajem usłudze stanowiącej przedmiot
zamówienia, które polegały na odbiorze, transporcie i zagospodarowaniu odpadów
komunalnych w ramach których odebrano odpady komunalne zmieszane z terenu
ni
eruchomości, w ilości co najmniej 2.500 Mg/rok każda;
b. dwóch usług, które by odpowiadały swoim rodzajem usłudze stanowiącej przedmiot
zamówienia, w ramach których odebrano odpady komunalne gromadzone selektywnie w
ilości co najmniej 1.000 Mg/rok każda.
. Ponadto Zamawiający postawił wymóg w zakresie dysponowania potencjałem
technicznym, w ramach którego to warunku (IX pkt 2 ppkt 2 lit. a tiret pierwszy cz. I SIWZ -
IDW), wymagane było wykazanie się przez Wykonawcę dysponowaniem co najmniej jednym
pojazde
m: śmieciarki bezpylnej - małogabarytowej (do 3,5 tony DMC, czyli dopuszczalnej
masie całkowitej), która miała być przeznaczona do odbioru i transportu zmieszanych
odpadów komunalnych w następujących typach pojemników: pojemniki (metalowe lub z
tworzywa sz
tucznego) o pojemności od 60 l do 1.100 l oraz worki o pojemności 60 l lub 120 l.
4. Zamawiający wymagał także, by wykonawca starający się o uzyskanie zamówienia miał
środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 500.000 PLN (cz. I SIWZ
IDW, IX pkt 3 SIWZ). Jednocześnie Zamawiający wskazał, za rozporządzeniem w sprawie
dokumentów, że (cz. I SIWZ - IDW, XI pkt 2 ppkt 6), że wykonawca celem wykazania
spełnienia przedmiotowego warunku powinien dostarczyć Zamawiającemu informację banku
lub SKOK potwierdzającą wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność
kredytową Wykonawcy w okresie nie wcześniejszym niż 1 miesiąc przez upływem terminu
składania ofert.
W związku z stosowaniem w postępowaniu tzw. procedury odwróconej, w pierwszej
kolejności następowała ocena, która z ofert uzyskała najwyższą punktację, a taki wykonawca
miał zostać wezwany do złożenia oświadczeń lub dokumentów w celu potwierdzenia
okoliczn
ości, o których mowa w art. 25 ust. 1 Prawa zamówień publicznych. W związku ze
złożeniem najwyżej ocenionej oferty przez S. C., Zamawiający wezwał go do przedstawienia
dokumentów i oświadczeń (pismo z daty 24 maja 2018 r.).
6. W wyniku wezwania S. C. pism
em z dnia 4 czerwca 2018 r. wysłał żądane oświadczenia i
dokumenty. Jednym z tych dokumentów był uzupełniony załącznik nr 4 do SIWZ (wykaz
sprzętu) podpisany przez S. C. w dacie 1 czerwca 2018 r. W wykazie tym, jako jeden z
pojazdów, który miał posłużyć do wykazania spełnienia przez S. C. warunku opisanego w cz.
I SIWZ, IX pkt 2 ppkt 2) lit. a tiret pierwszy -
bezpylnej śmieciarki małogabarytowej -
wskazany został pojazd marki IVECO o nr rejestracyjnym OKL 16149, o ładowności 1.020
kg.
7. Celem wykazania s
pełnienia warunku dotyczącego sytuacji ekonomicznej (finansowej)
został przedstawiony wydruk z banku w przedmiocie założonej lokaty.
8. Celem wykazania posiadanego doświadczenia S. C. działający pod firmą PUK „TAMAX”
S. C.
powołał się na 2 usługi odnośnie odbioru odpadów zmieszanych i 2 usługi w zakresie
odbioru odpadów segregowanych. W obu przypadkach (odpadów zmieszanych i
segregowanych) jedna z usług miała być wykonywana na rzecz 4 gmin śląskich (w ramach 1
zamówienia) a druga - na rzecz przedsiębiorcy T. C., działającego pod firmą P.P.H.U.
„TAMAX” T. C. (przy czym jak wynika z CEIDG – S. C. jest ustanowiony jako stały
pełnomocnik T. C., a adres T. D. do doręczeń, to adres pod jakim S. C. ma zarejestrowaną
działalność gospodarczą). Oświadczenie tego rodzaju zostało złożone w uzupełnionym
załączniku nr 3 do SIWZ (wykaz wykonanych usług), podpisanym przez S. C. z datą 1
czerwca 2018 r.
9. Przedmiotowa okoliczność zbudziła uzasadnione wątpliwości Zamawiającego, który po
uzyskaniu oświadczeń i dokumentów w przedmiocie tak posiadanego doświadczenia,
wystosował do S.C. pismo z daty 6 czerwca 2018 r., gdzie wskazał, że referencje
wystawione przez T. C.
wzbudzają jego wątpliwości, w tym odnośnie charakteru stosunku
pomiędzy T. a S. C.. Zamawiający zaznaczył również, że z dokumentów przedstawianych
przez wykonawcę powinno także wynikać wskazanie, na rzecz kogo i w jakim okresie była
świadczona przedmiotowa usługa, a to wszystko w związku ze wskazanym w SIWZ
warunkiem, że „Zamawiający nie dopuszcza możliwości sumowania umów o mniejszej
wartości”. Zamawiający powziął bowiem wątpliwość, czy aby nie doszło w ten sposób (przez
twierdzenie, że S. C. uzyskał wymagane doświadczenie na podstawie referencji
wystawionych przez T. C.
) do przedstawienia przez wykonawcę rzeczywistego stanu rzeczy
lub do próby obejścia wymogu - sumowania wielu mniejszych usług polegających na
odbiorze odpadów „w ramach różnych usług”. W związku z tym nastąpiło wezwanie w trybie
art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych do uzupełnienia referencji pochodzących od T. C.
w zakresie wskazanym w piśmie.
10. W odpowiedzi na tak wystosowane wezwanie S. C.
wystosował pismo z daty 7 czerwca
2018 r., do którego załączone były referencje z dnia 6 czerwca 2018 r., z których wynikało,
że wykonawca S. C. świadczy na rzecz T. C. usługę odbioru, transportu i zagospodarowania
odpadów na podstawie jednej umowy podwykonawczej, która trwa od l października 2013 r.
11. W konsekwencji Zamawiający wystosował do S. C. kolejne pismo z daty 8 czerwca 2018
r. gdzie wskazał, że w związku z wątpliwościami dotyczącymi treści referencji wystawionych
przez PPHU TAMAX T. C.
, celem sprawdzenia, czy rzeczywiście doszło do spełnienia
warunku udziału w postępowaniu, wnosi o to, by S. C. wyjaśnił przedmiotową sytuację, co
może nastąpić przez dostarczenie Zamawiającemu dokumentów, które z pewnością byłyby
w posiadaniu S. C.
, gdyby usługa taka została wykonana. Zamawiający zatem wskazał, że w
zakresie odbioru odpadów zmieszanych wnosi on o to, by przedstawione zostały dokumenty
polegające na przekazaniu takich odpadów do Regionalnej (Regionalnych) Instalacji
Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK), z których wynikałyby dane przedsiębiorcy
przekazującego odpady komunalne zmieszane, dane podmiotu zagospodarowującego
odpady, okres świadczenia usługi, liczba ton.
Analogicznie Zamawiający zwrócił się o przedstawienie dokumentów co do odbioru odpadów
segregowanych (oddania odpadów do instalacji odzysku lub ich unieszkodliwienia), z których
to dokumentów wynikałyby te same informacje.
12. W odpowiedzi na przedmiotowe wezwanie S. C.
odpowiedział pismem z dnia 11 czerwca
2018 r., w którym wskazał, że nie ma on obowiązku dostarczania takich dokumentów.
Zamiast tego dostarczył kolejne oświadczenie pochodzące od T. C. z daty 11 czerwca 2018
r., z którego wynika, że S. C. odebrał od T. C. odpady o określonej ilości, jak i w określonym
czasie.
13. Po tej dacie nastąpił wybór oferty S. C..
Oceniając tak ustalony stan faktyczny, Izba stwierdziła, że odwołanie zasługuje na
uwzględnienie, a to z tej przyczyny, że Zamawiający naruszył art. 24 ust. 1 pkt 12 Prawa
zamówień publicznych przez zaniechanie wykluczenia S. C. pomimo, iż nie wykazał on
spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Usługi wskazane przez niego w wykazie
budziły uzasadnione wątpliwości Zamawiającego – obejmowały usługi wykonane na rzecz
ojca wykonawcy (stosunek łączący wystawcę referencji z wykonawcą, S. C. wyjawił dopiero
na rozprawie), nie można było ustalić, na terenie jakiej gminy były wykonywane, i czy
faktycznie zostały zrealizowane. Wykonawca wzywany kolejno do uzupełnienia dokumentów
w trybie art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych, a następnie do wyjaśnień w trybie art.
24 ust. 4 Prawa zamówień publicznych, ostatecznie odpowiedział, że Zamawiający nie ma
prawa żądać dokumentów innych, niż wskazane w przepisach czy SIWZ. Jednak, zdaniem
składu orzekającego, Zamawiający nie powinien poprzestać na takim oświadczeniu
wykonawcy, skoro nie prowadziło ono do wyjaśnienia wcześniej zaistniałych wątpliwości.
Ustalenia stanu faktycznego pr
owadzą do wniosku, że S. C. nie uzupełnił żądanych
dokumentów, i nie odpowiedział merytorycznie na wezwanie do wyjaśnień. W konsekwencji
Zamawiający powinien wykonawcę, który nie wykazał spełnienia warunków udziału w
postępowaniu, wykluczyć z postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 Prawa
zamówień publicznych, dlatego orzeczono jak w sentencji.
Odnośnie pozostałych zarzutów odwołania, wobec uwzględniania najdalej idącego
zarzutu, prowadzącego do wykluczenia S. C. z postępowania, jeżeli nawet Izba dostrzegła
uchybienia w czynnościach bądź zaniechaniach Zamawiającego, to nie mają one wpływu na
wynik postępowania.
Zarzut nieposiadania przez S. C.
odpowiedniego potencjału technicznego (śmieciarki
bezpylnej).
W przypadku,
gdyby Izba uznała, że do rozstrzygnięcia sprawy potrzebne są
wiadomości natury specjalnej, Odwołujący wnosił o dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu
z opinii biegłych - pierwszego w specjalności: technika samochodowa, specjalizacja: technika
i mechanika samochodowa (ocena stanu techniczn
ego, konstrukcja i eksploatacja pojazdów
ciężarowych), oraz drugiego w specjalności ochrona środowiska, specjalizacja: gospodarka
odpadami, celem wydania opinii łącznej w przedmiocie, czy pojazd o DMC nie większej niż
3,5 tony posiadający urządzenia właściwe dla śmieciarek bezpylnych (tzw. wrzutnika, płyty
zgarniającej itp.) może mieć ładowność 1.020 kg (pierwsza teza dowodowa - na okoliczność,
że śmieciarka bezpylną o DMC nie większej niż 3,5 tony nie ma ładowności wynoszącej 1.020
kg), oraz, niezależnie, czy wskazany pojazd o nr rejestracyjnym OKL 16149 może być uznany
za śmieciarkę bezpylną (druga teza dowodowa - na okoliczność, że pojazd o numerze
rejestracyjny OKL 16149 o ładowności 1.020 kg nie jest śmieciarką bezpylną) oraz czy
posiada mechanizm załadunkowy do pojemników o pojemności od 60 1 do 1.100 1 (trzecia
teza dowodowa -
na okoliczność, że pojazd o numerze rejestracyjny OKL 16149 o ładowności
1.020 kg nie posiada mechanizmu załadunkowego dla pojemników o pojemności od 60 1 do
1.100 1). Przystępujący poparł wnioski dowodowe Odwołującego.
Izba oddaliła wnioski Odwołującego i Przystępującego o powołanie biegłego w celu
ustalenia okoliczności, czy pojazd o nr rejestracyjnym OKL 16149 jest śmieciarką bezpylną,
ponieważ uznała, że do stwierdzenia tej okoliczności nie potrzeba wiadomości specjalnych.
Po pierwsze, na rozprawie S. C.
nie twierdził, że pojazd o nr rejestracyjnym OKL
16149, jest śmieciarką bezpylną. W takim kontekście powołanie biegłego do ustalenia tej
okoliczności jest całkowicie zbędne. S. C. jedynie twierdził, że dostosuje posiadany pojazd do
tego, aby stał się on śmieciarką bezpylną (składając wykaz sprzętu, wykonawca oświadczał,
że ,,dysponuje lub będzie dysponować” określonymi pojazdami). Po drugie, wobec takich
twierdzeń S. C., należało ustalić, czy pojazd nr rejestracyjnym OKL 16149 można dostosować
tak, aby stał się on śmieciarką bezpylną dla celów realizacji umowy z Zamawiającym. Na tak
postawione pytanie Izba odpowiedziała negatywnie, a to z dwóch powodów. Primo,
niemożliwe byłoby dostosowanie śmieciarki ze względu na przewidywany czas zawarcia
umowy
– gdyby nie wniesienie odwołania, umowa mogłaby być już zawarta, tymczasem S. C.
w dniu rozprawy jeszcze pojazdem o cechach śmieciarki bezpylnej nie dysponował. Na
rozprawie przedłożył jedynie ofertę, z której wynikało, że przy pojeździe zostanie załadowany
uchwyt przeładunkowy, a pojazd zostanie obudowany plandeką, ,,aby uniemożliwić
wydostawanie się odpadów podczas ich załadunku i transportu”. Secundo, w ocenie Izby,
próba przerobienia pojazdu metodą zaproponowana przez S. C. nie uczyni z pojazdu
śmieciarki bezpylnej. Co prawda, z przepisów nie wynika definicja legalna takiego pojazdu,
jednak ze względu na funkcje, jakie ma pełnić (bezpylny przewóz śmieci) nie można
zaakceptować pojazdu obudowanego ,,plandeką”. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego,
plandeka to „kawał nieprzemakalnego płótna lub brezentu do przykrywania towarów, wozów
itp.” (https://sjp.pwn.pl/). Tymczasem śmieciarka bezpylna powinna być pojazdem
monolitycznym, nie tylko
bezpylnym, ale uniemożliwiającym rozsypywanie czy rozlewanie
sprasowanych śmieci. W ocenie składu orzekającego obudowanie pojazdu materiałem nie
zapewni funkcji śmieciarki bezpylnej.
Reasumując, S. C. nie wykazał, że dysponuje, ani że będzie dysponował
wymaganym pojazdem
– śmieciarką bezpylną. Skoro do tej pory nie był wzywany do
uzupełnienia dokumentu w tym zakresie – wykazu posiadanych pojazdów – to Zamawiający
powinien go wezwać do uzupełnienia w trybie art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych.
Jednak
Izba nie nakazała dokonania tej czynności, ze względu na konieczność wykluczenia
wykonawcy z postępowania.
Zarzut dotyczący sytuacji finansowej.
Odwołujący zarzucał Zamawiającemu naruszenie art. 26 ust. 3 Prawa zamówień
publicznych w zw. z art. 7 ust. 1
Prawa zamówień publicznych w zw. z § 2 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać
zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia przez brak wezwania
S. C. do przedstawienia dokumentu wyka
zującego spełnienie warunku udziału
w
postępowaniu w zakresie sytuacji ekonomicznej lub finansowej, w odniesieniu do
dysponowania środkami finansowymi lub zdolnością kredytową w wysokości co najmniej
500.000 PLN w związku z faktem, że dokument przedłożony na wykazanie spełnienia
przedmiotowego warunku nie pozwala na ustalenie posiadania środków finansowych na
określoną datę podczas gdy tak Zamawiający w SIWZ (cz. I IDW XI pkt 2 ppkt 6), jak
i
ustawodawca (§2 ust. 2 pkt 3 ww. rozporządzenia z dnia 16 lipca 2016 r.) jednoznacznie
wskazuje, że dokument taki (informacja banku lub SKOK) ma potwierdzać wysokość
posiadanych środków finansowych w okresie nie wcześniejszym niż 1 miesiąc przed
upływem terminu składania ofert.
Izba ustaliła, że na potwierdzenie spełnienia przedmiotowego warunku, S. C.
przedłożył ,,Potwierdzenie założenia i warunków umowy terminowej lokaty oszczędnościowej
numer LPB\
17AWKY5”, na kwotę 800 000 zł, rozpoczętej 7 grudnia 2017 r., okres umowny
lokaty
– 12 miesięcy. Dokument został wygenerowany elektronicznie w dniu 18 maja 2018 r.,
opatrzony wzmianką: ,,Dokument wygenerowany elektronicznie na podstawie art. 7 ustawy
Prawo bankowe z dnia 29 sierpnia 1997 r.”. W ocenie składu orzekającego dokument ten
spełnia wymogi Zamawiającego (data wygenerowania dokumentu, wysokość posiadanych
środków). Jeżeli natomiast Zamawiający podjąłby jakiekolwiek wątpliwości, to mógłby je
wyjaśnić w trybie art. 26 ust. 4 Prawa zamówień publicznych (niemniej, wobec wykluczenia
wykonawcy, nie ma to wpływu na wynik postępowania).
Baza magazynowo-transportowa.
Odwołujący w odwołaniu ,,jedynie na marginesie” podnosił, iż ,,w jego ocenie wysoce
wątpliwym jest, czy Wykonawca [S. C.] jest zdolny do realizowania zamówienia w sposób
zgodny z art. 20 ustawy o odpadach, a więc zgodnie z zasadą bliskości”. Odwołujący
wskazywał, że siedziba prowadzenia działalności S. C. jest położona na terenie
województwa świętokrzyskiego, natomiast w związku z realizacją zamówienia dla Gminy
Zielonka, oświadczył, że baza magazynowo-transportowa, jaką posiada zlokalizowana jest
w Sędziszowie. Powyższe, zdaniem Odwołującego, ,,świadczy o możliwości wprowadzenia
Zamawiającego w błąd w zakresie możliwości realizacji Zamówienia przez Wykonawcę
zgodnie z przepisami prawa a to art. 20 ustawy o odpad
ach.”. Pomimo wątpliwości, czy
powyższe
spostrzeżenia
Odwołującego
odnośnie
,,możliwości
wprowadzenia
Zamawiającego w błąd” stanowią odrębny zarzut, Izba odniosła się do tej kwestii.
Zasada bliskości, zgodnie z § 52 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Środowiska
w
sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od
właścicieli nieruchomości (Dz. U. z 2013 r., poz. 122), stanowi, że podmiot odbierający
odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest zobowiązany posiadać bazę
magazynowo-
transportową usytuowaną w gminie, z terenu której odbiera odpady, lub w
odległości nie większej niż 60 km od granicy tej gminy.
Izby nie przekonała argumentacja Odwołującego o ,,możliwości wprowadzenia
Zamawiającego w błąd” przez Przystępującego po stronie Zamawiającego. W ocenie
Odwołującego, posiadanie siedziby i dysponowanie bazą magazynowo-transportową,
położoną niezgodnie z zasadą bliskości świadczy o możliwości wprowadzenia
Zamawiającego w błąd. Jednak okoliczność, że wykonawca posiada siedzibę w innej
lokalizacji, oraz jedną bazę magazynowo-transportową, położoną niezgodnie z zasadą
bliskości dla realizacji umowy z Zamawiającym, nie może przesądzać, że wykonawca nie
może równocześnie dysponować inną bazą (innymi bazami) magazynowo-transportową,
położoną zgodnie z zasadą bliskości. Ponieważ innych argumentów Odwołujący nie podał,
Izba nie uwzględniła zarzutu wprowadzenia Zamawiającego w błąd w odniesieniu do
dysponowania bazą magazynowo-transportową, położoną zgodnie z zasadą bliskości.
Wobe
c powyższych okoliczności, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do jego wyniku na podstawie art. 192
ust. 9 oraz art. 192 ust. 10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu o przepisy § 3 i § 5
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości
od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz.972).
Przewodniczący:
………………………………
………………………………
………………………………