Sygn. akt KIO 1249/18
POSTANOWIENIE
z dnia 5 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Irmina Pawlik
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron w Warszawie w dniu 5 lipca
2018 r.
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 czerwca
2018 r. przez wykonawcę FCC Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z
siedzibą w Zabrzu w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Gminę Kluczbork
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
wykonawcy
FCC Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Zabrzu kwoty 13 500
zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy pięćset złotych zero groszy)
stanowiącej 90% uiszczonego wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Opolu.
Przewodniczący: ……………………………….………
Sygn. akt KIO 1249/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Gmina Kluczbork prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego
na „Odbieranie i zagospodarowanie odpadów komunalnych pochodzących od
właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Kluczbork.” Ogłoszenie o zamówieniu zostało
opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z dnia 13 czerwca 2018 r. pod
numerem 2018/S 111-252990.
Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2017 r., poz.
1579 ze zm., dalej „Ustawa Pzp”). Wartość
szacunkowa zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 Ustawy Pzp. Ogłoszenie o zamówieniu oraz treść Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia („SIWZ”) opublikowane zostały w dniu 13 czerwca 2018 r.
W dniu 25 czerwca 2018 r. wykonawca FCC Polska S
półka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Zabrzu (dalej „Odwołujący”) wniósł odwołanie do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej wobec treści SIWZ oraz treści ogłoszenia o zamówieniu.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 7 ust. 1, art. 29 ust. 1 i 2, art. 14 ust. 1 Ustawy Pzp w zw. z art. 353
oraz art. 487 § 2
Kodeksu Cywilnego („KC”) poprzez dokonanie opisu przedmiotu zamówienia w sposób
nieuwzględniający wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na
sporządzenie oferty i oszacowanie jej kosztów w sposób niejednoznaczny i nie
wyczerpujący oraz poprzez zapis rozdziału 6 pkt 13) i 14) załącznika nr 1 do SIWZ Opis
Przedmiotu Zamówienia („OPZ”) w sposób naruszający zasady współżycia społecznego
oraz zaburzający wzajemność świadczeń, w zakresie w jakim Zamawiający wprowadził
wymóg zapewnienia zagospodarowania przez Wykonawcę odpadów w latach 2021 i
2022 zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w sytuacji gdy nie są
jeszcze znane poziomy recyklingu, które będą obowiązywały w latach 2021 i 2022;
2. art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1 i 2 Ustawy Pzp oraz art. 14 ust. 1 i art. 139 ust. 1 PZP w
zw. z art. 353
KC i art. 487 § 2 KC oraz art. 142 ust. 5 PZP poprzez sporządzenie wzoru
umowy w sposób naruszający zasady współżycia społecznego, zaburzający wzajemność
świadczeń i nie gwarantujący równego traktowania wykonawców oraz uczciwej
konkurencji, w zakresie w jakim:
a)
w § 4 lit. k wzoru umowy Zamawiający narzucił zobowiązanie rezultatu uzależnione
od aktywności oraz woli poszczególnych mieszkańców;
b)
w § 8 ust. 10 wzoru umowy Zamawiający wyłączył jakąkolwiek możliwość zmiany
cen jednostkowych w całym 48-miesięcznym okresie realizacji zamówienia
publicznego;
c)
w § 14 ust. 2 wzoru umowy zawarł błędne odesłanie oraz zawęził zakres
przypadków mogących uzasadniać zmianę wynagrodzenia umownego wykonawcy
(co i tak pozostaje w sprzeczności z brzmieniem § 8 ust. 10 wzoru umowy) w
odniesieniu do realiów przedmiotowego zamówienia;
d)
w § 12 ust. 2 lit. b)-h) wzoru umowy Zamawiający przewidział rażąco wygórowane
i
nieadekwatne kary umowne, stanowiące w istocie mechanizm dodatkowego
dochodu dla Zamawiającego;
e)
w pkt. 12 rozdziału 4 OPZ Zamawiający przyznał sobie prawo żądania
przeprowadzenia interwencyjnego odbioru, poza określonymi harmonogramami,
w
ramach zwykłego wynagrodzenia wykonawcy.
W konsekwencji Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
skrócenie terminu na jaki jest udzielane zamówienie publiczne do 2 lat (tj. od 1.01.2019
r. do 31.12.2020 r.);
wykreślenia § 4 lit. k) wzoru umowy (załącznik nr 8 do SIWZ)
wykreślenia § 8 ust. 10 wzoru umowy (załącznik nr 8 do SIWZ);
zmiany dotychczasowej treści § 14 ust. 2 wzoru umowy (załącznik nr 8 do SIWZ)
poprzez nadanie mu brzmienia
wskazanego w odwołaniu;
zmiany
dotychczasowej treści § 12 ust. 2 lit. b)-h) wzoru umowy (załącznik nr 8 do
SIWZ) poprzez nadanie im brzmienia
wskazanego w odwołaniu:
w rozdziale 2 pkt 10 OPZ
zamienić słowo „wyposażenie" na „możliwość wyposażenia";
przeniesienia dotychczasowej treści pkt 12 rozdziału 4 OPZ do rozdziału 7 OPZ jako
nowego pkt 8 w tym rozdziale oraz dokonania odpowiednich zmian w treści wzoru oferty
oraz § 8 wzoru umowy;
dokonania odpowiednich zmian w treści ogłoszenia o zamówieniu będących
konsekwencją pkt 1-6 powyżej.
Pona
dto Odwołujący wniósł o zasądzenie od Zamawiającego zwrotu kosztów
postępowania odwoławczego, w tym zwrotu kosztów wynagrodzenia pełnomocnika oraz
kosztów dojazdu (wg rachunków, które zostaną przedłożone na posiedzeniu bądź
rozprawie).
Do postępowania odwoławczego w ustawowym terminie wynikającym z art. 185 ust. 2
Ustawy Pzp nie
zgłosił przystąpienia żaden wykonawca.
W dniu 3 lipca
2018 r. do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło pismo
Odwołującego, w którym poinformował on, iż cofa zarzuty odwołania w zakresie, w jakim nie
zostały one uwzględnione przez Zamawiającego i wnosi o umorzenie postępowania.
Uwzględnienie zarzutów odwołania przez Zamawiającego Odwołujący wywodził z
udzielonych przez Zamawiającego w dniach 26 czerwca 2018 r. oraz 2 lipca 2018 r.
wyjaśnień treści Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia oraz dokonanych w
konsekwencji zmian treści SIWZ. Zamawiający nie wniósł odpowiedzi na odwołanie i nie
zajął w postępowaniu odwoławczym stanowiska w przedmiocie uwzględnienia zarzutów
odwołania. Na posiedzeniu przed Krajową Izbą Odwoławczą w dniu 5 lipca 2018 r. nikt się
nie stawił.
Uwzględniając powyższe Izba uznała, że zachodzą podstawy do umorzenia
postępowania odwoławczego na posiedzeniu niejawnym na podstawie art. 187 ust. 8 Ustawy
Pzp
z uwagi na złożenie przez Odwołującego oświadczenia o cofnięciu odwołania. Zgodnie z
treścią tego przepisu Odwołujący może cofnąć odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy; w
takim przypadku Izba umarza postępowanie odwoławcze. Jeżeli cofnięcie nastąpiło przed
otwarciem rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu. Skuteczne skorzystanie przez
Odwołującego z przysługującej mu czynności dyspozytywnej jaką jest wycofanie odwołania
powoduje zakończenie postępowania odwoławczego bez merytorycznego rozpoznania
zarzutów odwołania. Złożenie oświadczenia o cofnięciu odwołania stanowi nieograniczone
uprawnienie O
dwołującego, które znosi wszelkie skutki prawne związane z wniesieniem
odwołania. Oświadczenie o cofnięciu odwołania złożył pełnomocnik Odwołującego,
umocowany do reprezentacji zgodnie z
dokumentami załączonymi do odwołania, tj.
pełnomocnictwem oraz informacją odpowiadającą aktualnemu odpisowi z rejestru
przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego Odwołującego.
W tym stanie rzeczy Izba na podstawie art. 187 ust. 8
Ustawy Pzp umorzyła
postępowanie odwoławcze, orzekając w formie postanowienia zgodnie z art. 192 ust. 1
zdanie drugie Ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego Izba orzekła na podstawie art. 187 ust. 8
Ustawy Pzp zdanie drugie
oraz § 5 ust. 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972). M
ając na względzie fakt, iż cofnięcie odwołania
miało miejsce przed otwarciem rozprawy, Izba nakazała dokonanie na rzecz Odwołującego
zwrotu 90%
kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący: ……………………………….………