Sygn. akt: KIO 1252/18
WYROK
z dnia 5 lipca 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Justyna Tomkowska
Protokolant:
Zuzanna Idźkowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 5 lipca 2018 roku w Warszawie
odwołania
wniesionego do P
rezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 25 czerwca 2018 roku przez
wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia - Konsorcjum firm:
(1) K.
Electric S.A. z siedzibą w Wolsztynie (Lider),
(2) W. H.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Elektrycznych
H. W.
z siedzibą w Zdzieszowicach (Partner),
(3) T. F.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą T. F. Elektrin Instalatorstwo
Elektryczne z siedzibą w Leśnicy (Partner)
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego: Gminę Kędzierzyn – Koźle
z siedzibą w Kędzierzynie - Koźlu
przy udziale wykonawcy
Pollight Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
umarza postępowanie w części dotyczącej zarzutu procesu badania i oceny
ofert oraz wyboru oferty najkorzystniej
uwzględnionego przez Zamawiającego i braku
sprzeciwu ze strony Przystępującego;
2. w pozostałym zakresie odwołanie oddala;
3. kosztami pos
tępowania obciąża Odwołującego - wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia - Konsorcjum firm:
(1) K. E.
S.A. z siedzibą w Wolsztynie (Lider),
(2) W. H.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Elektrycznych
H. W.
z siedzibą w Zdzieszowicach (Partner),
(3) T. F.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą T. F. Elektrin Instalatorstwo
Elektryczne z siedzibą w Leśnicy (Partner)
i:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 20 000 zł 00 gr (słownie: dwudziestu
tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez Odwołującego tytułem wpisu od
odwołania
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Opolu.
Przewodniczący:
sygn. KIO 1252/18
UZASADNIENIE
W dniu 25 czerwca 2018 roku do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w Warszawie,
na podstawie art. 179 ust. 1 w zw. z art. 180 ust. 1, 3 i 4 w zw. z art. 182 ust. 1 ustawy z dnia
29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. z dnia 20 lipca 2017 r. Dz. U. z 2017,
poz. 1579
ze zm.) (zwanej dalej „Ustawą Pzp”) odwołanie złożyli wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia - Konsorcjum firm: K. Electric S.A.
z siedzibą w Wolsztynie (Lider), W. H. prowadzący działalność gospodarczą pod firmą
Zakład
Usług
Elektrycznych
H.
W.
z
siedzibą
w Zdzieszowicach (Partner), T. F.
prowadzący działalność gospodarczą pod firmą T. F.
Elektrin Instalatorstwo Elektryczne z siedzibą w Leśnicy (Partner), dalej jako
„Odwołujący”.
Przedmiotem
zamówienia jest Wymiana i unifikacja oświetlenia obiektów miejskich
oraz oświetlenia miejskiego realizowana w ramach zadania „Poprawa jakości powietrza
w Subregionie Kędzierzyńsko-Strzeleckim”. Projekt współfinansowany ze środków
Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu
Wo
jewództwa Opolskiego 2014-2020. Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego
w trybie przetargu nieograniczonego prowadzi
Zamawiający: Gmina Kędzierzyn – Koźle
z siedzibą w Kędzierzynie – Koźlu.
O
dwołanie wniesiono od niezgodnej z przepisami ustawy czynności Zamawiającego
oraz
zaniechania czynności, do której Zamawiający był zobowiązany na podstawie ustawy
Pzp, w postaci:
1/ niewykluczenia wykonawcy Pollight Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie z postępowania
a w konsekwencji zaniechania uznania oferty Pollight za odrzuconą, mimo, że Wykonawca
nie wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu, ewentualnie w wyniku
zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd przy
przedstawieniu informacji, że nie podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału
w postępowaniu, lub zataił te informacje, ewentualnie wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa
przedstawił informacje wprowadzające w błąd Zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ
na decyzje podejmowane przez Zamawiającego;
2/ wyborze jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Pollight,
mimo że Wykonawca podlegał
wykluczeniu, a oferta powinna zostać uznana za odrzuconą.
W związku z powyższym Odwołujący zarzucał naruszenie przepisów art. 24 ust. 1 pkt
12) lub 16) lub 17) w zw. z art. 24 ust. 4 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 1 i 2 w zw. z art. 22 ust. 1b
pkt 3) w zw. z art. 25 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp.
Zdaniem Odwołującego Pollight nie spełnia warunków udziału w postępowaniu
określonych przez Zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu w zakresie zdolności
technicznej lub zawodowej, tj. warunku wykazania, że okresie ostatnich 3 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
wykonał należycie prace związane z montażem (wymianą, modernizacją) oświetlenia
ulicznego, w których w ramach jednej umowy zamontowano minimum 500 sztuk opraw
oświetlenia ulicznego ze źródłami LED lub wykonano takie prace na kwotę nie mniejszą niż
500 000,00 zł (pkt 7.2 lp.1 ppkt I SIWZ), a także Pollight nie przedstawił dowodów
potwierdzających należyte wykonanie usług wykonanych, a przypadku świadczeń
okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie ostatnich 3 lat przed upływem
termin
u składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a jeżeli
okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości,
przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane (pkt 8.7.1.
ppkt 2) SIWZ).
Wobec powyższego Odwołujący wnosił o uwzględnienie odwołania i nakazanie
Zamawiającemu:
1/ wykluczenie Pollight z postępowania o udzielenie zamówienia,
2/ odrzucenie oferty Pollight,
3/ unieważnienie wyboru oferty Pollight jako najkorzystniejszej,
4/ dokonanie ponownej oceny ofert.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący podniósł, że złożył ofertę w prowadzonym przez
Zamawiającego postępowaniu o udzielenie zamówienia. W dniu 15 czerwca 2018 r.
Odwołujący otrzymał od Zamawiającego drogą elektroniczną informację o wyniku
postępowania. Oznacza to, że termin do wniesienia niniejszego odwołania, o którym mowa
w art. 182 ust. 1 ustawy Pzp
, został zachowany. Kopia odwołania została Zamawiającemu
prawidłowo przekazana, zgodnie z art. 180 ust. 5 ustawy Pzp. Odwołujący uiścił wpis
w wymaganej wysokości na rachunek bankowy UZP.
Odwołujący wskazał, że jest uprawniony do wniesienia odwołania, ponieważ posiada
interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę w przypadku naruszenia przez
Zamawi
ającego przepisów ustawy Pzp. Mianowicie w przypadku uwzględnienia odwołania
i wykluczenia Pollight i odrzucenia tej
oferty oferta Odwołującego zostałaby uznana za
najkorzystniejszą, co wynika wprost z informacji o wyniku postępowania z dnia 15 czerwca
2018 r.
Następnie Odwołujący zaznaczył, że decyzja Zamawiającego o wyborze oferty
Pollight jest wadliwa z uwagi na następujące okoliczności. Zamawiający naruszył przepisy
art. 24 ust. 1 pkt 12) lub 16) lub 17) w zw. z art. 24 ust. 4 w zw. z art. 22 ust. 1 pkt 1 i 2 w zw.
z art. 22 ust. 1b pkt 3) w zw. z art. 25 ust. 1 w zw. z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp. Przedmiotowe
naruszenie polegało na zaniechaniu wykluczenia Pollight z postępowania, a w konsekwencji
zaniechaniu uznania oferty Pollight za odrzuconą, a następnie dokonaniu wyboru oferty
Pollight jako najkorzystniejszej, mimo że Wykonawca ten nie wykazał spełnienia warunków
udziału w postępowaniu, a ewentualnie w wyniku zamierzonego działania lub rażącego
niedbalstwa wprowadził Zamawiającego w błąd przy przedstawieniu informacji, że nie
podlega wykluczeniu, spełnia warunki udziału w postępowaniu, lub zataił te informacje,
ewentualnie wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje wprowadzające
w błąd Zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez
Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia.
Zgodnie z treścią SIWZ wykonawcy biorący udział w postępowaniu muszą spełnić
warunki, o których mowa w art. 22 ust. 1b ustawy Pzp, tj. w zakresie zdolności technicznej
lub zawodow
ej. Zgodnie z ppkt I wykonawca winien wykazać, że okresie ostatnich 3 lat
przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy -
w tym okresie, wykonał należycie prace związane z montażem (wymianą, modernizacją)
oświetlenia ulicznego, w których w ramach jednej umowy zamontowano minimum 500 sztuk
opraw oświetlenia ulicznego ze źródłami LED lub wykonano takie prace na kwotę nie
mniejszą niż 500 000,00 zł (pkt 7.2 Ip. 1 ppkt I SIWZ).
Ponadto zgodnie z treścią SIWZ wykonawca winien, celem potwierdzenia
okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy Pzp, (tj. m.in. spełnienia warunków
udziału w postępowaniu, braku podstaw wykluczenia), złożyć wykaz usług wykonanych,
a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych, w okresie
ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których
usługi zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających czy te usługi zostały
wykonane lub są wykonywane należycie (pkt 8.7.1. ppkt 2 SIWZ).
Tymczasem Pollight nie spełnia warunków udziału w postępowaniu określonych
przez Zamawiającego w ogłoszeniu o zamówieniu w zakresie zdolności technicznej lub
zawodowej,
a także nie przedstawił dowodów potwierdzających należyte wykonanie usług
wykonanych, a przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych również wykonywanych.
Ze złożonych przez Pollight dokumentów wynika, że warunek w zakresie należytego
wykonania usług i prac nie został spełniony. Na potwierdzenie wymienionych warunków
Pollight złożyła Protokół nr 4 odbioru końcowego robót i przekazania do użytkowania
sporządzony w związku z umową nr 935/2017 z dnia 10 listopada 2017 r. dotyczącą robót
montażowych polegających na „Poprawie efektywności energetycznej oświetlenia w Gminie
Mikołów - wymiana istniejących opraw energochłonnych oświetlenia ulicznego na oprawy
typu LE
D”. Jednakże z protokołu tego nie wynika należyte wykonanie umowy na rzecz
Gminy Mikołów. Protokół potwierdza jedynie zadawalający stan robót i brak usterek. Brak
w nim jednak odniesienia do należytego wykonania umowy. Takie stwierdzenie nie mogło
faktycz
nie znaleźć się w treści złożonego protokołu, ponieważ Pollight wykonała tę umowę
w sposób nienależyty. Mianowicie Pollight nie wykonała prac na rzecz Gminy Mikołów
w terminie, za co Gmina Mikołów naliczyła z tego tytułu kary umowne z okres 16 dni. Termin
wykonania prac był oznaczony na 25 października 2017 r. a prace zakończono dopiero 10
listopada 2017 r. Powyższe okoliczności znajdują potwierdzenie w piśmie Urzędu Miasta
Mikołowa z dnia 21 czerwca 2018 r. Jako dowód Odwołujący wskazał Protokół nr 4 odbioru
końcowego robót i przekazania do użytkowania sporządzony w związku z umową
nr 935/2017 z dnia 10 listopada 2017 r. oraz
pismo Urzędu Miasta Mikołowa z dnia 21
czerwca 2018 r.
Odwołujący wnosił także o zwrócenie się do Urzędu Miasta Mikołowa/Gminy
Mik
ołów o przedłożenie dokumentacji dot. wykonania przez Pollight umowy nr 935/2017
z dnia 12 września 2017 r. dotyczącej robót montażowych, w tym zawierającej informację
o nieterminowym jej wykonaniu i naliczonych z tego powodu karach umownych,
a następnie
wnoszono o przeprowadzenie dowodu z tych
dokumentów i informacji na te okoliczności,
w tym na okoliczność nienależytego wykonania przez Pollight prac objętych umową, a tym
samym niespełniania przez Pollight warunków udziału w postępowaniu, którego dotyczy
odwołanie i istnienia podstaw do wykluczenia Pollight oraz uznania oferty Pollight za
odrzuconą.
Wobec powyższego zdaniem Odwołującego skoro Pollight nie spełnia warunków
udziału w postępowaniu, powinna zostać wykluczona z postępowania na podstawie art. 24
ust. 1 pkt 12) ustawy Pzp
, a oferta Pollight powinna zostać uznana za odrzuconą na
podstawie art. 24 ust. 4 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał także, że fakt przedłożenia przez Pollight jedynie protokołu
odbioru, bez informacji o fakcie wykonania prac na rze
cz Gminy Mikołów po terminie może
rodzić pytania o to, czy takie działanie było zamierzone, czy też było przejawem rażącego
niedbalstwa, kt
órego skutkiem było wprowadzenie Zamawiającego w błąd przy
przedstawieniu informacji, że Wykonawca nie podlega wykluczeniu i spełnia warunki udziału
w postępowaniu. W ocenie Odwołującego działanie Pollight stanowiło zatajenie informacji,
o którym mowa w art. 24 ust. 1 pkt 16) ustawy Pzp. Nawet gdyby tak nie było, to
niepoinformowanie Zamawiającego o wykonaniu prac po terminie musiałoby nastąpić
w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa, którego skutkiem było wprowadzenie
Zamawiającego w błąd, co z kolei miało w ocenie Odwołującego istotny wpływ na wybór
oferty (art. 24 ust. 1 pkt 17) ustawy Pzp).
Skutkiem nieujawnienia przez Pollight informacji o nieterminowym wykonaniu prac
było zaniechanie przez Zamawiającego wykluczenia Pollight z postępowania, nieodrzucenie
oferty i w konsekwencji wybór jej oferty jako najkorzystniejszej (tak wyrok KIO z dnia 15 maja
2012 r. sygn. akt KIO 858/12, 861/12).
Również w ocenie Sądu Najwyższego „przyjmujący
zamówienie, który w wykonaniu zobowiązania usunięcia wad dzieła (art. 637 § 1 KC)
przystąpił do naprawy, ale w wyznaczonym terminie skutecznie wad nie usunął, nienależycie
wykonał zobowiązanie” (uchwała SN z dnia 15 lutego 2002 r. III CZP 86/01).
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności i przedstawione dowody zdaniem
Odwołującego odwołanie powinno zostać uwzględnione.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron i Uczestnika postępowania
odw
oławczego, uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy, jak również biorąc
pod uwagę oświadczenia i stanowiska zawarte w odwołaniu, odpowiedzi na
odwołanie, złożonych pismach procesowych wraz z załącznikami, a także wyrażone
ustnie na rozprawie i odnotowane w
protokole, Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Ustalono, że nie została wypełniona żadna z przesłanek skutkujących odrzuceniem
odwołania w całości w trybie art. 189 ust. 2 ustawy Pzp i nie stwierdziwszy ich, Izba
skierowała odwołanie na rozprawę
Us
talono
dalej,
że
wykonawca
wnoszący
odwołanie
posiada
interes
w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia, kwalifikowany możliwością poniesienia szkody
w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy, o których mowa w art. 179
ust. 1 ustawy Prawo zamówień publicznych. Nieprawidłowe dokonanie czynności badania
i oceny ofert, w tym zaniechanie wykluczenia Przystępującego i uznanie jego oferty przez
Zamawiającego za najkorzystniejszą, oznacza, że potencjalne stwierdzenie naruszenia
w tym zakresie przepisów ustawy Pzp pozbawia Odwołującego, który złożył ofertę drugą
w rankingu, możliwości uzyskania zamówienia i podpisania umowy w sprawie zamówienia
publicznego oraz wykonywania zamówienia. Wypełnione zostały zatem materialnoprawne
przesłanki do rozpoznania odwołania, wynikające z treści art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Do postępowania odwoławczego zgłoszenie przystąpienia po stronie Zamawiającego
złożył wykonawca Pollight Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, wnosząc o oddalenie
odw
ołania w całości. Izba potwierdziła prawidłowość i skuteczność przystąpienia.
Przystępujący w złożonym piśmie procesowym wnosił o oddalenie odwołania w całości.
Zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie, w której uznał zasadność zarzutu
związanego z konieczności ponownego badania i oceny ofert. W pozostałym zakresie wnosił
o oddalenie zarzutów odwołania jako niezasadnych.
Izba ustaliła, że Odwołujący prawidłowo w odwołaniu przytoczył brzmienie ustalonego
w postępowaniu warunku udziału odnoszącego się do wymaganego poziomu zdolności
technicznych, który miał wykazać wykonawca. W sposób właściwy opisano również
dokumenty, które na potwierdzenie spełniania warunku złożył Przystępujący.
Z nadesłanej przez Zamawiającego dokumentacji postępowania wynika, że w dniu 20
czerwca 2018 roku,
Zamawiający, działając na podstawie § 2 ust. 6 rozporządzenia o
dokumentach wystąpił do Gminy Mikołów o potwierdzenie prawdziwości danych złożonych
przez Pollight, czy prace zostały wykonanie z należytą starannością. Czynność ta miała
miejsce po wyborze oferty najkorzystniejszej, jednak przed wniesieniem odwołania, po
złożeniu przez Odwołującego zawiadomienia o nieprawidłowościach w ofercie uznanej za
najkorzystniejszą.
Gmina Mikołów odpowiedziała na powyższy wniosek, stwierdzając, że prace zostały
wykonane w sposób zadowalający, zgodnie z przepisami i sztuką budowlaną, komisja nie
stwierdziła wystąpienia usterek, prace zakończono 16 dni po terminie umownym, z tego
tytułu naliczono kary umowne.
Biorąc powyższe ustalenia pod uwagę, Izba uznała, że odwołanie podlegało
oddaleniu w całości.
Odnosząc się do zarzutów Odwołującego, w pierwszej kolejności dostrzeżenia
wymaga, iż obecnie Zamawiający prowadząc postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego przy zastosowaniu procedury odwróconej, oceniając spełnianie warunków
udziału w postępowaniu w pierwszej kolejności opiera się na oświadczeniach wiedzy
zawartych w dokumencie JEDZ i na tej podstawie
dokonuje w ramach postępowania
czynności sprawdzenia poprawności treści oferty w zakresie spełniania warunków udziału
w postępowaniu i za istotną w tym zakresie należy uznać rzetelność zawartych tam
informacji.
W przypadku zastosowania przez Zamawiającego procedury odwróconej,
informacje te są następnie, na wezwanie w trybie art. 26 ust. 1 ustawy Pzp, potwierdzane
przez Wykonawcę, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą. Ocenie podlegają
dostarczone dokumenty, które weryfikują zdolność danego wykonawcy do należytego
wykonania zamówienia będącego przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego.
W ocenie Izby Przystępujący po stronie Zamawiającego nie podlegał wykluczeniu na
podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp, wykazał spełnianie warunków udziału
w postępowaniu przez przedstawienie dokumentów potwierdzających wymaganą wiedzę
i doświadczenie oraz należyte wykonanie zadania referencyjnego. Nie zachodziła
konieczność zastosowania art. 26 ust. 3 ustawy Pzp zawierająca obowiązek uzupełnienia
dokumentów potwierdzających spełnianie ustalonych w postępowaniu warunków udziału.
Warunek udziału w postępowaniu związany z posiadaniem niezbędnej wiedzy
technicznej był sformułowany w sposób precyzyjny, nie budził wątpliwości interpretacyjnych.
Odnosząc się do argumentacji Odwołującego, że dokumenty złożone przez
Przystępującego nie potwierdzają należytego wykonania zamówienia, to zauważyć należy,
o fakcie tym nie może przesądzać jedynie nazwa samego dokumentu nadana przez
określonego Zamawiającego, na rzecz którego wykonywane były prace na zadaniu
referencyjnym
. Z okoliczności, że Przystępujący złożył protokół odbioru robót zamiast
dokumentu zatytułowanego „Poświadczenie”, nie można wywodzi, że przedstawiony
dokument
nie potwierdza należytego wykonania zadania. Najważniejsza jest bowiem
merytoryczna zawartość takiego dokumentu i to treść takiego „poświadczenia” podlega
szczegółowej wykładni. Nie jest też tak, że tylko użycie sformułowania „należycie wykonał”
potwierdzało będzie okoliczność prawidłowej realizacji zamówienia. Różni zamawiający
w różny sposób mogą sobie ten zakres prawidłowości realizacji zobowiązania umownego
określić. Warto także nadmienić, że wykonawcy występując o dokumenty referencji, nie mają
wpływu na treść, która w takim dokumencie zostanie zamieszczona.
Analiza
złożonego protokołu odbioru potwierdza, że Przedstawiciele Inwestora –
Gminy Mikołów – uznali poziom wykonania prac za zadowalający. Użycie takiego
sformułowania nie świadczy że dane zamówienie było nieprawidłowo realizowane. W ocenie
składu orzekającego Izby Zamawiający Inwestor jasno stwierdził w wystawionym Protokole
odbioru
, że zamówienie było realizowane należycie. O ile strona przeciwna nie przedstawi
dowodów potwierdzających nienależytość wykonania zamówienia, o tyle to oświadczenie
Zamawiającego ma postać przesądzającą na korzyść Przystępującego.
Zgodzić należy się także z Zamawiającym i Przystępującym, że nie istnieje ustawowa
definicja pojęcia „należyte wykonanie”, nie jest w sposób zamknięty ustalony krąg zachowań,
które mieszą się w należytym wykonaniu, albo jakie zachowania bądź zaniechania już nie
wypełniają tego pojęcia. W ocenie Izby o należytym wykonaniu usługi można mówić jeżeli
interes wierzyciela określony umownie zostanie zaspokojony w sposób określony treścią
zaciągniętego zobowiązania. Do momentu, kiedy istota świadczenia odpowiada potrzebom
Zamawiającego oraz zgodna jest z zaciągniętym zobowiązaniem, nie może być mowy
o nienależytym wykonaniu usługi. Oceniając złożone dokumenty zdecydować należy, biorąc
pod uwagę treść poświadczeń lub innych dokumentów, czy cel założony przez zaciągnięcie
zobowiązania umownego został zrealizowany, jakim stopniu i czy udało się to przy
przestrzeganiu innych postanowień umownych. Biorąc pod uwagę przedmiot i skalę
zamówienia oraz specyfikę i sposób świadczenia prac będących jego przedmiotem nie
sposób uznać, że miało miejsce takie naruszenia obowiązków zawodowych, przy którym
można wywodzić nienależyte wykonanie umowy. Jakkolwiek uchybienia w realizacji umowy
wystąpiły, to w odniesieniu do całego zamówienia należy je uznać po pierwsze za
incydentalne, po drugie za nieznaczne.
W tym zakresie
Odwołujący przedstawionymi w odwołaniu dowodami nie wykazał
odmienność rzeczywistego stanu rzeczy od zaprezentowanego w oświadczeniu złożonym
w ofercie Przystępującego, dlatego też trudno w przedmiotowym postępowaniu
odwoławczym dopatrywać się naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 16 i pkt 17 ustawy Pzp.
Odwołujący powołał się na informacje uzyskane od Gminy Mikołów, z których wynikało, że w
związku z przekroczeniem terminu realizacji zadania, wykonawcy Pollight zostały naliczone
kary umowne.
Odwołujący zdaje się jednak całkowicie pomijać inną okoliczność, że w
przypadku realizacji
każdego kontraktu o jego nienależytym wykonaniu nie świadczą
jednostkowe wydarzenia, ale pod uwagę brać należy całokształt sytuacji i wszystkie
okoliczności mające miejsce w trakcie realizacji takiej umowy. Tymczasem z protokołu
odbioru wynika bezusterkowe wykonywanie umowy i brak dodatkowych uwag
merytorycznych do prac wykonanych przez
Przystępującego. Gmina Mikołów jasno określa
poziom prac jako
zadowalający i bezusterkowy. Ponadto Odwołujący nie wnikał dlaczego
nastąpiło przesunięcie terminu zakończenia prac i czy wyłączny wpływ na powyższe miały
działania lub zaniechania Przystępującego. Taki związek przyczynowo-skutkowy nie został
wykazany. Mo
żliwe przecież jest, jak słusznie zauważył w odpowiedzi na odwołanie
Zamawiający, że przedłużenie prac nie miało charakteru zawinionego po stronie wykonawcy,
że możliwe było wydłużenie prac nastąpiło z powodu działania siły wyższej a wykonawca
opowiadał karami umownymi za działania mające charakter opóźnienia, nie zwłoki. Również
dokumenty złożone przez Odwołującego na rozprawie nie potwierdzają nienależytego
wykonania i celowego działania Przystępującego. Sam Zamawiający - gmina Mikołów –
w piśmie z dnia 26 czerwca 2018 roku pisze, że za nieterminową realizację przedmiotu
umowy winę ponosi producent opraw, który realizował zamówienie na rzecz firmy
Przystępującego. Sam więc Inwestor konieczności naliczenia kar nie wiąże z działaniami
i zaniechaniami Przyst
ępującego i ma świadomość, że przedłużenie terminu było wynikiem
zachowania podmiotu trzeciego.
Naliczone obciążenia finansowe stanowią niewielką wartość całego kontraktu,
co w żaden sposób nie może rzutować na ocenę prawidłowości jego wykonania jako całości
zobowiązania. Zastrzeżona kara ma charakter gwarancyjny i nie jest odszkodowaniem dla
Zamawiającego za powstałą szkodę. Ponadto sam fakt potrącenia kary z wynagrodzenia
należnego wykonawcy powoduje, że potencjalna szkoda (jeżeli uznać by, że miała miejsce)
została naprawiona, a Zamawiający otrzymał całkowitą rekompensatę. Zatem oceniając
całokształt zachowań i ewentualnych zaniechać dłużnika (w tym przypadku Przystępującego)
uznać należało, że wykonał on obowiązki umowne i wywiązał się z zaciągniętego
zobowiązania. Fakt naliczenia i potrącenia kary umownej nie poświadcza a priori
nienależytego wykonania zadania. Jak wynika z dokumentów przedstawionych przez
Przystępującego przedłużenie terminu realizacji kontraktu związane było z działaniami
podmiotu tr
zeciego, który po wyborze oferty Przystępującego wycofał się ze współpracy.
Podmiot ten odpowiedzialny był za istotną część umowy, mianowicie dostawę opraw.
W wyniku takiego zachowania Przystępujący musiał szybko znaleźć innego dostawę.
W takiej sytuacji
przedłużenie wykonania zadania jedynie o 16 dni uznać należy za
nieznaczące, nie może ono świadczyć o nienależytym wykonaniu zobowiązania umownego.
Dodatkowo Przystępujący już po podpisaniu umowy starał się negocjować z Zamawiającym
– gminą Mikołów – przesunięcie terminu, wskazując na przedłużenie się postępowania
o udzielenie zamówienia publicznego i problemy z dostawcą.
Nie można zgodzić się z twierdzeniami Odwołującego, że Przystępujący, działając co
najmniej nieumyślnie, próbował wprowadzić Zamawiającego w błąd i doprowadzić do
uznania jego oferty za najkorzystniejszą. Nawet jeżeli ze złożonych dokumentów mających
potwierdzać spełnienie warunków udziału nie wynikała okoliczność naliczenia kar
umownych, to przed ostatecznym wykluczeniem danego wykonawc
y Zamawiający winien
umożliwić mu wytłumaczenie się z zaistniałej sytuacji. Zamawiający może także
samodzielnie dokonać weryfikacji złożonych dokumentów, zwracając się wystawcy referencji
o potwierdzenie zawartych w dokumentach informacji. W postępowaniu będącym
przedmiotem kontroli ze strony Izby Zamawiający skorzystał z takiej możliwości po
wniesieniu odwołania. Choć czynność ta ma charakter następczy, po dokonaniu czynności
wyboru oferty najkorzystniejszej, nie można pominąć uzyskanych informacji i poczynionych
w toku tej czynności ustaleń. Z danych przedstawionych Zamawiającemu jasno i niezbicie
wynika, że Gmina Mikołów uważa prace zrealizowane na jej rzecz za należycie wykonane,
„zgodnie z przepisami i sztuką budowlaną, komisja nie stwierdziła wystąpienia usterek”.
Tym samym Odwołujący nie udowodnił, że Przystępujący nie spełnia warunku udziału
w postępowaniu i że nie przedstawił prawidłowych dokumentów ten fakt potwierdzający.
Postępowanie przed Izbą stanowi postępowanie kontradyktoryjne, czyli sporne,
a z istoty tego postępowania wynika, iż spór toczą Strony postępowania i to one mają
obowiązek wykazywania dowodów, z których wywodzą określone skutki prawne. Powołując
w tym miejscu na regulację art. 14 Pzp do czynności podejmowanych przez Zamawiającego
i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego stosuje się przepisy
ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku -
Kodeks cywilny, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią
inaczej. Zgodnie
zaś z art. 6 Kodeksu cywilnego, w którym ciężar udowodnienia faktu
spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne należy wskazać, że właśnie
z tej zasady wynika reguła art. 190 ust 1 Pzp. Przepis art. 6 Kc wyraża dwie ogólne reguły,
a mianowicie wymaganie udowodnienia powoływanego przez stronę faktu, powodującego
powstanie określonych skutków prawnych oraz usytuowanie ciężaru dowodu danego faktu
po stronie osoby, która z faktu tego wywodzi skutki prawne ei incubit probatio qui dicit non
qui negat
(na tym ciąży dowód kto twierdzi, a nie na tym kto zaprzecza). W ocenie Izby
Odwołujący w zakresie postawionych zarzutów nie podołał ciążącemu na nim obowiązkowi,
w konsekwencji czego zarzuty należało oddalić. Jak wskazano w uzasadnieniu wyroku Sądu
Okręgowego w Warszawie (sygn. akt: V Ca 571/08), kontradyktoryjny charakter
postępowania odwoławczego przed KIO pozostawia inicjatywę dowodową stronom, nie
nakładając na KIO obowiązku ustalenia prawdy materialnej. Podobnie również stwierdził SO
w Katowicach (sygn. XIX Ga 92/08z0
, iż: „w postępowaniu odwoławczym przed KIO to strony
postępowania, a nie Izba winna poszukiwać i wykazać dowody na poparcie swoich
twierdzeń. Zatem obowiązkiem strony, na której spoczywa ciężar dowodu jest wskazanie
wszystkich okoliczności, od których zależy powodzenie wnoszonego odwołania.
W przedmiotowej sprawie dotyczyło to Odwołującego". W żadnym wypadku, Odwołujący nie
udowodnił, że wykonawca wybrany nie spełnił warunku wiedzy i doświadczenia.
Z tych powodów orzeczono jak w sentencji oddalając odwołanie.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku,
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp oraz w oparciu o przepisy
§ 5 ust. 3 pkt 1) oraz
ust. 4 w zw. z § 3 pkt 2) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów
w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U z 2017r., poz. 972)
obciążając nimi Odwołującego.
Przewodniczący: