Sygn. akt: KIO 1280/18
POSTANOWIENIE
z dnia 9 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agata Mikołajczyk
po rozpoznaniu na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron w dniu 9 lipca 2018 r. odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 czerwca 2018 r. przez
odwołującego - Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich (Rynek 4, 55-080 Kąty
Wrocławskie) w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego - Gmina Mirsk (ul. Plac
Wolności 39, 59-630 Mirsk),
postanawia:
Umarza postępowanie odwoławcze;
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego kwoty 6750 zł 00 gr (słownie: sześć tysięcy siedemset pięćdziesiąt
złotych zero groszy) stanowiącej 90 % kwoty uiszczonej tytułem wpisu od odwołania;
Nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz
odwołującego kwoty 7.500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy pięćset złotych zero
groszy),
stanowiącej nadpłatę uiszczoną przez odwołującego ponad kwotę wymaganą
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(Dz.
U.
z
r.,
poz.
ze
zm.)
na
niniejsze
postanowienie
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Jeleniej Górze.
Przewodniczący: ……………………
Sygn. akt KIO 1280/18
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia
2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm. [ustawa Pzp], którego
przedmiotem jest
„Udzielenie kredytu złotówkowego, długoterminowego na zadania
inwestycyjne w Gminie Mirsk”, nr IN.271.05.2018. Ogłoszenie o zamówieniu zostało
zamieszczone w B
iuletynie Zamówień Publicznych pod numerem 569122-N-2018 z dnia 7
czerwca 2018 r.
Wnoszący odwołanie wykonawca - Bank Spółdzielczy w Kątach Wrocławskich
stwierdził, że Zamawiający - Gmina Mirsk niezgodnie z przepisami ustawy Pzp: (1) Zaniechał
odrzucenia
oferty złożonej przez Bank Spółdzielczy z siedzibą w Kłodzku i Bank Powszechna
Kasa Oszczędności BP SA II Regionalne Centrum Korporacyjne we Wrocławiu, pomimo że
oferenci
wskazały w ofertach wysokość prowizji 0,00 % i 0,00 PLN, co spowodowało brak
możliwości obliczenia drugiego kryterium dotyczącego wysokości prowizji oraz błędne
prz
yznanie za to kryterium punktacji z wagą 40 pkt, niezgodnie ze specyfikacją
Zamawiającego; (2) Uznał, że treść oferty Banku Spółdzielczego z siedzibą w Kłodzku,
wybranej jako najkorzystniejsza, odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia w zakresie przedmiotowego postępowania; (3) Dokonał wyboru jako
najkorzystniejszej oferty Banku Spółdzielczego z siedzibą w Kłodzku, która powinna być
odrzucona i nie powinna podlegać ocenie; (4) Zaniechał wyboru oferty Odwołującego jako
oferty najkorzystniejszej spośród ofert nie podlegających odrzuceniu.
Powyższe działania stanowią – jego zdaniem – naruszenie przepisów ustawy Pzp: art. 7 w
zw. z art. 89 ust. 1 pkt 6, art. 82 ust. 3
, art. 91 ust. 1 w związku z art. 89 ust. 1 pkt.2 i art. 89
ust. 1 pkt 6.
Mając na względzie powyższe wniósł o nakazanie Zamawiającemu: (1)
unieważnienia czynności oceny ofert i ponowne dokonanie oceny ofert oraz (2) odrzucenie
ofert nie spełniających warunków SIWZ.
W odpowiedzi na odwołanie (pismo z dnia 28 czerwca br) Zamawiający wniósł o
odrzucenie odwołania złożonego w dniu 26.06.2018r. przez wykonawcę, Bank Spółdzielczy w
Kątach Wrocławskich jako wniesionego po upływie terminu określonego w ustawie, zgodnie z
art. 189 ust. 2 pkt 3) ustawy
Pzp. W uzasadnieniu wskazał w szczególności na następujące
okoliczności faktyczne i prawne:
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane na portalu internetowym Urzędu
Zamówień Publicznych pod nr 569122-N2018 z dnia 07.06.2018r., na stronie internetowej w
BIP Gminy Mirsk oraz tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy Mirsk. Wartość zamówienia nie
przekracza kwoty określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp. W dniu
r. ogłoszenie o wyniku postępowania zostało umieszczone na stronie internetowej
w BIP Gminy Mirsk oraz tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy Mirsk. Dodatkowo, zgodnie
z zapisem art. 92 ust. 1 pkt 1) ustawy Pzp, Zam
awiający powiadomił wszystkich wykonawców
w tym Odwołującego o wyborze najkorzystniejszej oferty oraz wykluczeniu i odrzuceniu
wykonawców - dowód (załącznik nr 4 i 5). Odwołujący e-mailem z dnia 20.06.2018 r. z godz.
11:31, potwierdził otrzymanie w/w zawiadomienia, czyli powziął wiadomość o okolicznościach,
które stanowią podstawę do wniesienia odwołania. Dalej podał, że terminy na wnoszenie
odwołań określone w art. 182 ust. 1- 4 Pzp mają charakter zawity i nie podlegają przywróceniu.
W konkluzji stwierdził, że: (…) Zamawiający zachował wszelkie zasady zapisane w ustawie w
zakresie powiadamiania W
ykonawców o wyniku postępowania, Tak więc wszyscy Wykonawcy
w tym Odwołujący w dniu 20.06.2018 r. od godz. 11:31 posiadali wiedzę na temat
rozstrzygnięcia przedmiotowego przetargu”.
Odwołujący w piśmie z dnia 9 lipca 2018 r. oświadczył, że cofa wniesione odwołanie
na podstawie art. 187 ust.8 ustawy Pzp. To oświadczenie zostało przekazane do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej faxem w dniu 9 lipca br, a zatem przed wyznaczonym terminem
posiedzenia i rozprawy na dzień 11 lipca 2018 r.
Izba, m
ając na uwadze stan faktyczny, postanowiła o umorzeniu postępowania
odwoławczego w tej sprawie na podstawie art. 187 ust. 8 zdanie pierwsze ustawy Pzp, zgodnie
z którym Odwołujący do czasu zamknięcia rozprawy może cofnąć odwołanie.
Zgodn
ie z art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy Pzp oraz na podstawie § 5 ust. 1 pkt 3
lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i
sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U z 2018 r. poz. 972.), Izba orzekła o dokonaniu
zwrotu na rzecz z Odwołującego 90% kwoty wpisu z kwoty 7.500 zł oraz o zwrocie nadpłaty w
kwocie 7.500 zł. W tym przypadku Izba uwzględniała § 1 ust.1 pkt 1 tego rozporządzenia
stosownie do którego: „1. Wysokość wpisu od odwołania wnoszonego w postępowaniu o
udzielenie zamówienia publicznego na dostawy lub usługi, którego wartość jest: 1) mniejsza
niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy (…), od których
jest uzależniony obowiązek przekazywania Urzędowi Publikacji Unii Europejskiej ogłoszeń o
zamówieniach na dostawy lub usługi, wynosi 7500 zł (…). Od tego odwołana wpis został
opłacony w kwocie 15.000 zł, a zatem zwrotowi podlega nadpłata we wskazanej kwocie 7.500
zł.
Uwzględniając powyższe postanowiono, jak w sentencji.
………………………………..