Sygn. akt: KIO 1285/18
POSTANOWIENIE
z dnia 10 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Andrzej Niwicki
po rozpoznaniu na posiedzeniu bez
udziału stron dnia 10 lipca 2018 r. w Warszawie
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 czerwca 2018 r.
przez wykonawcę Strabag sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie w postępowaniu
prowadzonym przez zamawiającego Miasto Łódź – Zarząd Inwestycji Miejskich w Łodzi
przy udziale wykonawcy
Mosty Łódź Spółka Akcyjna z siedzibą w Łodzi zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
postanawia:
umarza postępowanie odwoławcze;
nakazuje zwrot z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych na rzecz wykonawcy
Strabag
sp. z o.o. z siedzibą w Pruszkowie kwoty 18 000 zł 00 gr (słownie:
osiemnaście tysięcy złotych zero groszy), stanowiącej 90% uiszczonego wpisu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Łodzi.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 1285/18
Uzasadnienie
Zamawiający: Miasto Łódź - Zarząd Inwestycji Miejskich prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia pn. „Kompleksowy program
integracji sieci niskoemisyjnego transportu publicznego w Łodzi w systemie zaprojektuj i
wybuduj"”, nr sprawy ZIM- DZ.3322.7.2018. Ogłoszenie o zamówieniu w Dzienniku
Urzędowym UE zostało opublikowane 19.06.2018 nr: 2018/S 115-260699, a na stronie
internetowej Zamawiającego zamieszczona została Specyfikacja Istotnych Warunków
zamówienia dla postępowania http://zim.lodz.bip-e.pl. Wartość zamówienia jest wyższa niż
kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Ustawy PZP.
Odwołujący: STRABAG Sp. z o.o. w Pruszkowie adres do doręczeń: CML CONSTRUCTION
SERVICES Sp. z o.o. ul. Parzniewska 10, 05-
800 Pruszków złożył odwołanie w dniu na
część 2 zadania polegającej na dokonaniu opisu przedmiotu zamówienia w treści Ogłoszenia
o zamówieniu i Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia niezgodnie z przepisami PZP,
tj. na:
1. postanowienia w zakresie, w jaki
m dla części 2 zamówienia Zamawiający:
wymaga wykonania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji,
warunkujących rozpoczęcie realizacji robót budowlanych w ciągu 6 miesięcy liczonych od
dnia zawarcia Umowy, oraz
wskazał, że data zakończenia przedmiotu umowy to 28 miesięcy
liczonych od dnia zawarcia Umowy z zachowaniem ww. terminu pośredniego w zakresie
wykonania dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji,
warunkujących rozpoczęcie realizacji robót budowlanych w ciągu 6 miesięcy liczonych od
dnia zawarcia Umowy.
brak wyłączenia przez Zamawiającego we wzorze Umowy okresu zimowego z terminu
realizacji robót budowlanych.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 14 ust. 1 Ustawy PZP w zw. z art. 139
ust. 1 Ustawy PZP w zw. z art. 353.
1 i art. 387 § 1 kc przez wskazanie niemożliwego do
dotrzymania terminu realizacji części zamówienia tj. wykonania dokumentacji projektowej
wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji warunkujących realizację robót budowlanych w
ciągu 6 miesięcy od dnia zawarcia Umowy; w konsekwencji naruszenie art. 14 ust. 1 w zw. z
art. 139 ust. 1 pzp w zw. z art. 353.1 i art. 387 § 1 k.c., przez wskazanie niemożliwego do
dotrzymania terminu realizacji zamówienia, tj. wykonania zamówienia w terminie 28
miesięcy, w którym to czasie w ciągu 6 miesięcy Wykonawca zobowiązany jest wykonać
dokumentację projektową oraz uzyskać wszelkie decyzje niezbędne dla rozpoczęcia robót i
wykonać roboty budowlane; naruszenie art. 29 ust. 1 i 2 Ustawy PZP przez opisanie
pr
zedmiotu zamówienia w sposób utrudniający uczciwą konkurencję; art. 7 ust. 1 Ustawy
Pzp przez prowadzenie postępowania w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji i
równego traktowania wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia w związku z
ok
reśleniem zbyt krótkiego terminu realizacji zamówienia w zakresie prac projektowych wraz
z uzyskaniem decyzji umożliwiających rozpoczęcie robót, a w konsekwencji wskazanie
nierealnego terminu na wykonanie
całego zamówienia dla części 2; art. 14 ust. 1 w zw. z art.
139 ust. 1 Ustawy PZP w zw. z art. 353.1 kc przez nie wyłączenie przez Zamawiającego z
terminów realizacji robót okresu zimowego i oczekiwaniem wykonania całości zamówienia w
terminie 28 miesięcy od dnia zawarcia Umowy z przerzuceniem ryzyka związanego z
wystąpieniem okresów zimowych na Wykonawcę.
Mając na względzie powyższe zarzuty naruszenia przepisów, Odwołujący wniósł o:
nakazanie Zamawiającemu w zakresie części 2 - dokonanie zmiany Ogłoszenia oraz SIWZ,
w tym wzoru formularza oferty i wzoru Umowy oraz innych stosownych
dokumentów/.
Dnia 9
lipca 2018 r. odwołujący złożył pisemne oświadczenie, że cofa odwołanie i
wn
osi o zniesienie terminu posiedzenia wyznaczonego na 11 lipca 2018 r. Odwołujący
wskazał, że zamawiający dnia 6 lipca 2018 r. dokonał zmiany treści siwz określając na nowo
termin realizacji przedmiotu umowy.
W związku z powyższym Izba na posiedzeniu bez udziału stron – działając na
podstawie art. 187 ust. 8 oraz art. 192 ust. 1 zdanie drugie ustawy Pzp -
postanowiła
umorzyć postępowanie odwoławcze wywołane wyżej opisanym odwołaniem.
O
kosztach
postępowania
odwoławczego
orzeczono
stosownie
do
treści
art. 187 ust. 8 zdanie drugie ustawy Pzp oraz § 5 ust. 1 pkt 3 a rozporządzenia Prezesa
Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r.
poz. 972), z których wynika, że jeżeli cofnięcie odwołania nastąpiło przed otwarciem
rozprawy, odwołującemu zwraca się 90% wpisu.
Przewodniczący: ………………………