KIO 1293/18 POSTANOWIENIE dnia 9 lipca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 23.10.2018

Sygn. akt: KIO 1293/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 9 lipca 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Monika Szymanowska 
 
 
 

Protokolant:             

Zuzanna Idźkowska 

po  rozpoznaniu 

na  posiedzeniu  z  udziałem  stron  postępowania  odwoławczego 

w dniu 9 lipca 2018  r.  w 

Warszawie  odwołania  wniesionego  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej  w  dniu  2  lipca  2018  r.    przez    wykonawcę Wolters  Kluwer  Polska  Sp.  z  o.o. 

w Warszawie  w 

postępowaniu  prowadzonym  przez  zamawiającego  Państwową  Inspekcję 

Pracy Główny Inspektorat Pracy w Warszawie 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

znieść  wzajemnie  między  stronami  koszty  postępowania  odwoławczego  i  nakazać 

Urzędowi  Zamówień  Publicznych  zwrot  z  rachunku  bankowego  na  rzecz   wykonawcy  

Wolters  Kluwer  Polska  Sp.  z  o.o.  w  Warszawie  kwoty  15 

000  zł  00 gr  (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  stanowiącej  równowartość  uiszczonego  wpisu 

od odwołania.  


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

……………………………….. 


Uzasadnienie 

do postanowienia z dnia 9 lipca 2018 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1293/18 

Zamawiający Państwowa Inspekcja Pracy - Główny Inspektorat Pracy z siedzibą przy 

ul. Barskiej 28/30 w Warszawie (02 - 315) prowadzi 

postępowanie o udzielenie zamówienia 

publicznego  pn. 

„Usługa  dostępu  do  baz  danych  Systemu  Informacji  Prawnej  dla 

Państwowej  Inspekcji  Pracy”,  o numerze  postępowania  nadanym  przez  zamawiającego 

GOZ-2214-6/18,  o 

ogłoszeniu  o  zamówieniu  opublikowanym  w Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskim  w  dniu  21  czerwca  2018  r.,  pod  numerem  2018/S  117-  265950  -  dalej  zwane 

jako „postępowanie”. 

Izba ustaliła, że postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego 

o  wartości  powyżej  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie 

art. 11 ust. 8  ustawy  z 

dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze z

m.), zwanej dalej jako „p.z.p.”. 

W dniu 2 lipca 

2018 r. odwołanie wobec treści czynności zamawiającego, polegającej 

na 

sporządzeniu  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia,  wniósł  wykonawca  Wolters 

Kluwer Polska Sp. z o.o. z siedziba przy ul. Przyokopowej 33 w Warszawie (01 - 208), dalej 

zwany jako „odwołujący”. 

W odwołaniu, zgodnie z dyspozycją art. 180 ust. 3 p.z.p., postawiono zamawiającemu 

następujące zarzuty naruszenia (pisownia oryginalna): 

art.  7  ust.  1  oraz  art.  29  ust.  1  oraz  ust.  2 

ustawy  Pzp  poprzez  sformułowanie 

dyskryminacyjnych  postanowień  w  opisie  przedmiotu  zamówienia,  (Opis  przedmiotu 

zamówienia  -  załącznik  nr  7  do  SIWZ  pkt  II.  pkt  3  ppkt  19  -  zdanie  w  brzmieniu 

„system musi posiadać możliwość kopiowania dokumentów bezpośrednio do edytora 

tekstu  MS  WORD)  - 

odnoszących  się  do  Bazy  Aktów  Własnych,  tj.  niewielkiego 

zakresu  stanowiącego  niestandardowy  element  rozszerzający  zamówienie,  którego 

podstawowy

m  (wartościowo  i  rzeczowo)  składnikiem  jest  usługa  dostępu  do  baz 

danych  System  Informacji  Prawnej  i  poprzez  te  postanowienia  wyeliminowanie 

możliwości  udziału  w  postępowaniu  wykonawców  (wszystkich  lub  co  najmniej 

jednego)  z  wykonawców  oferujących  System  Informacji  Prawnej,  który  jednak  nie 

zawiera  funkcjonalności  wymaganej  w  tej  uzupełniającej  System  Bazie  Aktów 

Własnych; 

art.  7  ust.  1  oraz  art.  29  ust.  1  oraz  ust.  2  ustawy 

Pzp  poprzez  niezrozumiałe 

dyskryminacyjne sformułowanie w opisie przedmiotu zamówienia - załącznik nr 7 do 

SIWZ pkt II. pkt 3 ppkt 19 lit. 

b) wymogu, aby Baza Aktów Własnych w wersji Intranet 

zawierała  system,  który  musi  zapewniać  „wprowadzenie,  aktualizowanie, 


modyfikowanie,  ujednolicanie  i  usuwanie  dokumentów  w  bazie"  przy  jednoczesnym 

niejasnym  sformułowaniu  tożsamego  wymagania  w  kryteriach  oceny  ofert  -  punkt 

14.4  ppkt  11)  w  brzmieniu  „edytor  aktów  prawnych  XML  pozwalający  na 

automatyczne  generowanie  tekstów  ujednoliconych  dla  każdej  zmiany  aktu  - 

współpracujący  z  Baza  aktów  własnych",  co  prowadzi  także  do  naruszenia  art. 

91 i 

art. 14 ustawy Pzp i art. 83 § 1 Kc poprzez zaprzeczenie treści przepisu, zgodnie 

z  którym  kryteria  służą  wyborowi  oferty  najkorzystniejszej  oraz  pozorny  charakter 

tego kryterium, gdyż nie sposób ocenić w świetle kryteriów oferty, która z tożsamego 

powodu,  jak  badany  w  kryterium,  będzie  odrzucana  nie  spełniając  wymogu 

bezwzględnie obowiązującego; 

art. 7 ust 1 oraz 36 ust 1 pkt 13  ustawy Pzp poprzez n

iejasne i preferujące jednego 

wykonawców  sformułowanie  kryterium  oceny  oferty  zamieszczonego  w  punkcie 

14.4  ppkt  11)  SIWZ  w  brzmieniu  „edytor  aktów  prawnych  XML  pozwalający  na 

automatyczne  generowanie  t

ekstów  ujednoliconych  dla  każdej  zmiany  aktu  - 

współpracujący z Baza aktów własnych"; 

art.  29  ust.  2 

ustawy  Pzp  poprzez  żądanie  sposobu  aktualizacji  wersji  offline'owych 

SIP  za  pośrednictwem  pendrive'a,  gdy  typowym  rozwiązaniem  jednego 

wykonawców  jest  aktualizacja  wersji  offlinowych  przy  pomocy  dostarczania  płyt 

DVD,  co  zapewnia  ten  sam 

efekt,  a  niedopuszczalność  tego  rozwiązania  jest 

nieuzasadnioną preferencją określonych rozwiązań jednego wykonawcy. 

W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i  nakazanie 

zamawiającemu  zmiany  postanowień  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  -  opisu 

przedmiotu zamówienia oraz kryteriów oceny ofert poprzez: 

skreślenie w opisie przedmiotu zamówienia - załącznik nr 7 do SIWZ pkt II. pkt 3 ppkt 

19  zdania  w  akapicie  trzecim  poniżej  litery  g)  w  brzmieniu  „system  musi  posiadać 

możliwość kopiowania dokumentów bezpośrednio do edytora tekstu MS WORD"; 

s

kreślenie w opisie przedmiotu zamówienia - załącznik nr 7 do SIWZ pkt II. pkt 3 ppkt 

19  lit  b), tj. 

wymogu, aby Baza Aktów Własnych w wersji Intranet zawierała system, 

który  musi  zapewniać  „wprowadzenie,  aktualizowanie,  modyfikowanie,  ujednolicanie 

usuwanie  dokumentów  w  bazie"  lub  zastąpienie  tego  obecnego  brzmienia 

brzmieniem: 

„wprowadzanie 

nowych, 

zaktualizowanych, 

modyfikowanych, 

ujednoliconych o

raz usuwanie dokumentów z bazy"; 

doprecyzowanie  kryterium  oceny  ofert  -  punkt  14.4  ppkt  11)  w  obecnym  brzmieniu 

„edytor  aktów  prawnych  XML  pozwalający  na  automatyczne  generowanie  tekstów 

ujednoliconych  dla  każdej  zmiany  aktu  -  współpracujący  z  Bazą  aktów  własnych" 


poprzez  zastąpienie  dotychczasowego  brzmienia  treścią:  „edytor  pozwalający  na 

ujednolicanie tekstu dla 

każdej zmiany aktu, współpracujący z Bazą aktów własnych”; 

z

mianę w załączniku nr 7 do SIWZ opis przedmiotu zamówienia w pkt. V.B.2 wymogu 

by  instalacja  oraz  aktualizacje  były  realizowane  za  pośrednictwem  pendrive'a,  na 

wymóg  dopuszczający  także  aktualizację  za  pośrednictwem  DVD  wraz 

obowiązkiem  dostarczenia czytników  DVD  w  liczbie odpowiadającej  liczbie licencji 

aktualizowanych offline'owo. 

W  dniu  9  lipca  2018  r.  przed  otwarciem  posiedzenia 

do  Izby  wpłynęła  odpowiedź 

zamawiającego  na  odwołanie  zawierająca  oświadczenie  o  uwzględnieniu  odwołania 

całości.  Przedmiotowe  oświadczenie  złożył  Zastępca Głównego  Inspektora  Pracy,  osoba 

właściwie  umocowana  do  reprezentacji  zamawiającego,  zgodnie  z  dokumentami 

przedłożonymi  do  akt  sprawy.  Na  posiedzeniu  przeprowadzonym  z  udziałem  stron 

postępowania odwoławczego zamawiający podtrzymał stanowisko wyrażone pisemnie. 

Izba ustaliła i zważyła, co następuje:  

Zgodnie  z  art.  186  ust.  2  p.z.p.  „W  przypadku  uwzględnienia  przez  zamawiającego 

całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  Izba  może  umorzyć  postępowanie  na 

posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, 

którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem  że 

postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden 

wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.”  

Przenosząc  powyższe  unormowanie  na  grunt  postępowania  zainicjowanego 

odwołaniem należy uznać, że zamawiający w piśmie z 9 lipca 2018 r. w sposób niebudzący 

wątpliwości wyraził wolę uwzględnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu,  zaś wobec 

braku  zgłoszenia  przystąpienia  po  stronie  zamawiającego,  w  wywiedzionym  stanie 

faktycznym  i  prawnym,  Izba  stwierdziła  spełnienie  przesłanek  opisanych  w  dyspozycji 

art. 

186 ust. 2 p.z.p. i zobligowana była postępowanie umorzyć, w związku z czym orzeczono 

jak w sentencji. 

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła  okoliczność,  iż  uwzględnienie  odwołania  miało  miejsce  przed  otwarciem 

posiedzenia,  zatem  koszty  te  znoszą  się  wzajemnie  na  mocy  przepisu  art.  186  ust.  6  pkt 


p.z.p.  Jednocześnie  Izba  nakazała  dokonanie  na  rzecz  odwołującego  zwrotu  kwoty 

uiszczonego wpisu, z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt 

lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972). 

Przewodniczący: 

………………………………...