Sygn. akt: KIO 1293/18
POSTANOWIENIE
z dnia 9 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Monika Szymanowska
Protokolant:
Zuzanna Idźkowska
po rozpoznaniu
na posiedzeniu z udziałem stron postępowania odwoławczego
w dniu 9 lipca 2018 r. w
Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej w dniu 2 lipca 2018 r. przez wykonawcę Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o.
w Warszawie w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Państwową Inspekcję
Pracy Główny Inspektorat Pracy w Warszawie
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść wzajemnie między stronami koszty postępowania odwoławczego i nakazać
Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego na rzecz wykonawcy
Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o. w Warszawie kwoty 15
000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej równowartość uiszczonego wpisu
od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………..
Uzasadnienie
do postanowienia z dnia 9 lipca 2018 r. w sprawie o sygn. akt KIO 1293/18
Zamawiający Państwowa Inspekcja Pracy - Główny Inspektorat Pracy z siedzibą przy
ul. Barskiej 28/30 w Warszawie (02 - 315) prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego pn.
„Usługa dostępu do baz danych Systemu Informacji Prawnej dla
Państwowej Inspekcji Pracy”, o numerze postępowania nadanym przez zamawiającego
GOZ-2214-6/18, o
ogłoszeniu o zamówieniu opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskim w dniu 21 czerwca 2018 r., pod numerem 2018/S 117- 265950 - dalej zwane
jako „postępowanie”.
Izba ustaliła, że postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego
o wartości powyżej kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8 ustawy z
dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze z
m.), zwanej dalej jako „p.z.p.”.
W dniu 2 lipca
2018 r. odwołanie wobec treści czynności zamawiającego, polegającej
na
sporządzeniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wniósł wykonawca Wolters
Kluwer Polska Sp. z o.o. z siedziba przy ul. Przyokopowej 33 w Warszawie (01 - 208), dalej
zwany jako „odwołujący”.
W odwołaniu, zgodnie z dyspozycją art. 180 ust. 3 p.z.p., postawiono zamawiającemu
następujące zarzuty naruszenia (pisownia oryginalna):
art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1 oraz ust. 2
ustawy Pzp poprzez sformułowanie
dyskryminacyjnych postanowień w opisie przedmiotu zamówienia, (Opis przedmiotu
zamówienia - załącznik nr 7 do SIWZ pkt II. pkt 3 ppkt 19 - zdanie w brzmieniu
„system musi posiadać możliwość kopiowania dokumentów bezpośrednio do edytora
tekstu MS WORD) -
odnoszących się do Bazy Aktów Własnych, tj. niewielkiego
zakresu stanowiącego niestandardowy element rozszerzający zamówienie, którego
podstawowy
m (wartościowo i rzeczowo) składnikiem jest usługa dostępu do baz
danych System Informacji Prawnej i poprzez te postanowienia wyeliminowanie
z
możliwości udziału w postępowaniu wykonawców (wszystkich lub co najmniej
jednego) z wykonawców oferujących System Informacji Prawnej, który jednak nie
zawiera funkcjonalności wymaganej w tej uzupełniającej System Bazie Aktów
Własnych;
art. 7 ust. 1 oraz art. 29 ust. 1 oraz ust. 2 ustawy
Pzp poprzez niezrozumiałe
i
dyskryminacyjne sformułowanie w opisie przedmiotu zamówienia - załącznik nr 7 do
SIWZ pkt II. pkt 3 ppkt 19 lit.
b) wymogu, aby Baza Aktów Własnych w wersji Intranet
zawierała system, który musi zapewniać „wprowadzenie, aktualizowanie,
modyfikowanie, ujednolicanie i usuwanie dokumentów w bazie" przy jednoczesnym
niejasnym sformułowaniu tożsamego wymagania w kryteriach oceny ofert - punkt
14.4 ppkt 11) w brzmieniu „edytor aktów prawnych XML pozwalający na
automatyczne generowanie tekstów ujednoliconych dla każdej zmiany aktu -
współpracujący z Baza aktów własnych", co prowadzi także do naruszenia art.
91 i
art. 14 ustawy Pzp i art. 83 § 1 Kc poprzez zaprzeczenie treści przepisu, zgodnie
z którym kryteria służą wyborowi oferty najkorzystniejszej oraz pozorny charakter
tego kryterium, gdyż nie sposób ocenić w świetle kryteriów oferty, która z tożsamego
powodu, jak badany w kryterium, będzie odrzucana nie spełniając wymogu
bezwzględnie obowiązującego;
art. 7 ust 1 oraz 36 ust 1 pkt 13 ustawy Pzp poprzez n
iejasne i preferujące jednego
z
wykonawców sformułowanie kryterium oceny oferty zamieszczonego w punkcie
14.4 ppkt 11) SIWZ w brzmieniu „edytor aktów prawnych XML pozwalający na
automatyczne generowanie t
ekstów ujednoliconych dla każdej zmiany aktu -
współpracujący z Baza aktów własnych";
art. 29 ust. 2
ustawy Pzp poprzez żądanie sposobu aktualizacji wersji offline'owych
SIP za pośrednictwem pendrive'a, gdy typowym rozwiązaniem jednego
z
wykonawców jest aktualizacja wersji offlinowych przy pomocy dostarczania płyt
DVD, co zapewnia ten sam
efekt, a niedopuszczalność tego rozwiązania jest
nieuzasadnioną preferencją określonych rozwiązań jednego wykonawcy.
W związku z powyższym odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie
zamawiającemu zmiany postanowień specyfikacji istotnych warunków zamówienia - opisu
przedmiotu zamówienia oraz kryteriów oceny ofert poprzez:
skreślenie w opisie przedmiotu zamówienia - załącznik nr 7 do SIWZ pkt II. pkt 3 ppkt
19 zdania w akapicie trzecim poniżej litery g) w brzmieniu „system musi posiadać
możliwość kopiowania dokumentów bezpośrednio do edytora tekstu MS WORD";
s
kreślenie w opisie przedmiotu zamówienia - załącznik nr 7 do SIWZ pkt II. pkt 3 ppkt
19 lit b), tj.
wymogu, aby Baza Aktów Własnych w wersji Intranet zawierała system,
który musi zapewniać „wprowadzenie, aktualizowanie, modyfikowanie, ujednolicanie
i
usuwanie dokumentów w bazie" lub zastąpienie tego obecnego brzmienia
brzmieniem:
„wprowadzanie
nowych,
zaktualizowanych,
modyfikowanych,
ujednoliconych o
raz usuwanie dokumentów z bazy";
doprecyzowanie kryterium oceny ofert - punkt 14.4 ppkt 11) w obecnym brzmieniu
„edytor aktów prawnych XML pozwalający na automatyczne generowanie tekstów
ujednoliconych dla każdej zmiany aktu - współpracujący z Bazą aktów własnych"
poprzez zastąpienie dotychczasowego brzmienia treścią: „edytor pozwalający na
ujednolicanie tekstu dla
każdej zmiany aktu, współpracujący z Bazą aktów własnych”;
z
mianę w załączniku nr 7 do SIWZ opis przedmiotu zamówienia w pkt. V.B.2 wymogu
by instalacja oraz aktualizacje były realizowane za pośrednictwem pendrive'a, na
wymóg dopuszczający także aktualizację za pośrednictwem DVD wraz
z
obowiązkiem dostarczenia czytników DVD w liczbie odpowiadającej liczbie licencji
aktualizowanych offline'owo.
W dniu 9 lipca 2018 r. przed otwarciem posiedzenia
do Izby wpłynęła odpowiedź
zamawiającego na odwołanie zawierająca oświadczenie o uwzględnieniu odwołania
w
całości. Przedmiotowe oświadczenie złożył Zastępca Głównego Inspektora Pracy, osoba
właściwie umocowana do reprezentacji zamawiającego, zgodnie z dokumentami
przedłożonymi do akt sprawy. Na posiedzeniu przeprowadzonym z udziałem stron
postępowania odwoławczego zamawiający podtrzymał stanowisko wyrażone pisemnie.
Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 186 ust. 2 p.z.p. „W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na
posiedzeniu niejawnym bez obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że
w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.”
Przenosząc powyższe unormowanie na grunt postępowania zainicjowanego
odwołaniem należy uznać, że zamawiający w piśmie z 9 lipca 2018 r. w sposób niebudzący
wątpliwości wyraził wolę uwzględnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu, zaś wobec
braku zgłoszenia przystąpienia po stronie zamawiającego, w wywiedzionym stanie
faktycznym i prawnym, Izba stwierdziła spełnienie przesłanek opisanych w dyspozycji
art.
186 ust. 2 p.z.p. i zobligowana była postępowanie umorzyć, w związku z czym orzeczono
jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia, zatem koszty te znoszą się wzajemnie na mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt
p.z.p. Jednocześnie Izba nakazała dokonanie na rzecz odwołującego zwrotu kwoty
uiszczonego wpisu, z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt
lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący:
………………………………...