KIO 1337/18 WYROK dnia 23 lipca 2018 r.

Stan prawny na dzień: 25.10.2018

Sygn. akt: KIO 1337/18 

WYROK 

z dnia 23 lipca 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza   -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Luiza Łamejko 

Protokolant:             Norbert Sierakowski 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  23  lipca  2018 

r. w Warszawie odwołania wniesionego 

do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu  9 lipca 2018 r. przez wykonawcę OneMed 

Polska  Sp.  z  o.o.,  ul.  Kolista  25,  40-486  Katowice 

w  postępowaniu  prowadzonym  przez 

zamawiającego  Samodzielny  Publiczny  Szpital  Kliniczny  Nr  1  w  Lublinie,  ul.  Staszica 

16, 20-081 Lublin 

przy  udziale  wykonawcy  Mercator  Medical  S.A.,  ul.  Modrzejewskiej  30,  31-

327  Kraków 

zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego 

orzeka: 

uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  zamawiającemu  Samodzielnemu  Publicznemu 

Szpitalowi  Klinicznemu  Nr  1  w  Lublinie  unieważnienie  czynności  badania  i  oceny 

ofert  w  Zadaniu  3 

postępowania,  unieważnienie  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej  w  Zadaniu  3, 

dokonanie  powtórnego  badania  i  oceny  ofert  

w  Zadaniu  3,  w  tym  odrzucen

ie  oferty  złożonej  przez  Mercator  Medical  S.A.  na 

podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, 

kosztami 

postępowania 

obciąża 

wykonawc

ę 

Mercator 

Medical 

S.A.,  

ul. Modrzejewskiej 30, 31-

327 Kraków i: 

zalicza  w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  wykonawcę  OneMed 

Polska Sp. z o.o., ul. Kolista 25, 40-486 Katowice 

tytułem wpisu od odwołania, 

zasądza  od  wykonawcy  Mercator  Medical  S.A.,  ul.  Modrzejewskiej  30,  31-327 

Kraków  na  rzecz  wykonawcy  OneMed  Polska  Sp.  z  o.o.,  ul.  Kolista  25,  40-486 

Katowice 

kwotę  19 085  zł  60  gr  (słownie:  dziewiętnaście  tysięcy  osiemdziesiąt  pięć 


złotych  sześćdziesiąt  groszy)  poniesioną  tytułem  wpisu  od  odwołania,  wynagrodzenia 

pełnomocnika oraz dojazdu na posiedzenie Izby. 

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (Dz. U. z 2017 poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia 

jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 

do 

Sądu Okręgowego w Lublinie. 

Przewodniczący :  ……………………………… 


Sygn. akt: KIO 1337/18 

U z a s a d n i e n i e 

Samodzielny  Publiczny  Szpital  Kliniczny  Nr  1  w  Lublinie  (dale

j:  „Zamawiający”) 

prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego 

postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  na  dostaw

ę  obłożeń  operacyjnych  oraz  folii  operacyjnej  bakteriobójczej  dla 

potrzeb  bloków  operacyjnych  Klinik  SPSK  nr  1.  Postępowanie  to  prowadzone  jest  na 

podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych  

(Dz.U.  z  2017  poz.  1579  ze  zm.), 

zwanej  dalej:  „ustawa  Pzp”.  Ogłoszenie  o  zamówieniu 

zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  17  lutego  2018  r. 

pod pozycją 2018/S 034-073478.  

W  dniu  9  lipca  2018  r.  wykonawca  OneMed  Polska  Sp.  z  o.o. 

(dalej:  „Odwołujący”) 

wniósł  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  odwołanie  od  czynności  Zamawiającego 

polegającej na zaniechaniu odrzucenia oferty złożonej przez Mercator Medical S.A., pomimo 

zaoferowania przedmiotu zamówienia niezgodnego z treścią specyfikacji istotnych warunków 

zamówienia  (dalej:  „SIWZ”)  i  w  konsekwencji  dokonania  wyboru  oferty  złożonej  przez 

Mercator  Medical  S.A.  jako  najkorzystniejszej,  niezgodnie  z  przepisami  ustawy,  co 

doprowadziło  do  naruszenia  art.  89  ust.  1  pkt  2  w  zw.  z  art.  7  ust  1  i  3  ustawy  Pzp  oraz 

innych przepisów podanych w uzasadnieniu. 

Odwołujący zwrócił uwagę, że Zamawiający w przedmiotowym postępowaniu zażądał 

próbek od wykonawców w celu potwierdzenia, że zaoferowana dostawa odpowiada opisowi 

przedmiotu  zamówienia.  Odwołujący  stwierdził,  ze  zbadanie,  czy  zaoferowany  przez 

wykonawcę  przedmiot  zamówienia  odpowiada  parametrom  wskazanym  w  SIWZ  jest 

podstawowym  obowiązkiem  Zamawiającego.  W  przypadku  zażądania  w  postępowaniu 

dokumentów  lub  oświadczeń  potwierdzających  spełnianie  przez  oferowane  dostawy 

wymagań określonych przez zamawiającego, Zamawiający winien dokonać ich oceny, w tym 

oceny dostarczonych próbek. Zdaniem Odwołującego, złożone przez Mercator Medical S.A. 

przedmiotowym postępowaniu próbki nie potwierdzają spełnienia wymagań wskazanych w 

SIWZ przez Z

amawiającego. 


Odwołujący  podniósł,  że  analiza  oferty  złożonej  przez  Mercator  Medical  S.A. 

jednoznacznie wskazuje na niezgodności z treścią specyfikacji w następujących elementach: 

Rozmiar  fartucha  oznaczony  na  dwa  sposoby  (załącznik  nr  3  do  SIWZ  — 

pozycja  1  i  2)  - 

zgodnie  z  treścią  szczegółowego  opisu  przedmiotu  zamówienia  rozmiar 

fartucha  winien  być  oznaczony  na  dwa  sposoby  -  w  centymetrach  oznaczających  jego 

długość:  a)  120  cm  -  e)170  cm  oraz  literowo  a)  M,  b)  L,  c)  XL,  d)  XXL,  e)XXXL/XXL 

poszerzone. 

Odwołujący  zauważył,  że  próbka  załączona  przez  Mercator  Medical  S.A.  nie 

posiada  oznaczenia  w  centymetrach,  a  jedynie  oznaczenie  literowe,  a  co  za  tym  idzie,  w 

ocenie Odwołującego, jest niezgodna z opisem przedmiotu zamówienia zawartym w SIWZ, 

co z kolei 

winno skutkować odrzuceniem oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp. 

Odwołujący  podkreślił,  że  Zamawiający  jasno  i  precyzyjnie  wskazał,  jak  powinno  wyglądać 

oznaczenie  w 

części  dotyczącej  rozmiaru  fartucha.  W  przekonaniu  Odwołującego,  opis 

przedmiotu  zamówienia  w  tej  części  nie  może  budzić  żadnych  wątpliwości.  Oferowane 

wyroby są wyrobami medycznymi i  winny posiadać wszystkie oznaczenia wymagane przez 

Zamawiającego. 

Minimalna  długość  rękawa  (załącznik  nr  3  do  SIWZ  -  pozycja  112)  — 

Zamawiający  wskazał  minimalne  długości  rękawa  dla  poszczególnych  rozmiarów  fartucha 

(M,  L,  XL,  XXL).  J

ednocześnie,  Zamawiający  wskazał  tolerancję  rozmiaru  +/-  2  cm.  

przypadku  oferty  złożonej  przez  Mercator  Medical  S.A.  zaoferowane  produkty  nie 

spełniają wymagań SIWZ, tj.: 

a. 

Pozycja 1 - 

minimalna wymagana długość rękawa dla rozmiaru M — 75,5-81 

cm. Długość rękawa dostarczonej próbki Mercator Medical S.A. to 70 cm: 

b. 

Pozycja 1 

— minimalna wymagana długość rękawa dla rozmiaru L - 77-81 cm. 

Długość rękawa dostarczonej próbki Mercator Medical S.A. to 75 cm: 

c. 

Pozycja 1 

— minimalna wymagana długość fartucha dla rozmiaru XL - 150cm 

5cm). Długość dostarczonej próbki zmierzona przez Zamawiającego dla rozmiaru XL to 

137- 139 cm; 

d. 

Pozycja  2  - minimalna wymagan

a długość fartucha dla rozmiaru XL - 150cm 

5cm). Długość dostarczonej próbki zmierzona przez Zamawiającego dla rozmiaru XL to 


33 cm przód, 138,5 cm tył; 

e. 

Pozycja 2 - 

maksymalna wymagana długość rękawa dla rozmiaru XXL/XXXL - 

89  cm.  Długość  rękawa  dostarczonej  próbki  Mercator  Medical  S.A.  w  rozmiarze  XXL  to 

90 cm; 

Minimalne  wymiary  rzepa  (załącznik  nr  3  do  SIWZ  -  pozycja  1  i  2)  -

Zamawiający  wskazał  rozmiar  rzepa  poprzez  podanie  parametrów  od  -  do.  W  przypadku 

oferty  złożonej  przez  Mercator  Medical  S.A.  zaoferowane  produkty  nie  spełniają  wymagań 

SIWZ, tj: 

a. 

 Pozycja  1  -  minimalne  wymiary  rzepa  3  cm  x  2.5-6  cm  i  3  cm  x  10-13  cm. 

Wymiary rzepa dostarczone

j próbki Mercator Medical S.A. – 2 cm x 10 cm i 2 cm x 10 cm, 

b. 

 Pozycja  2  -  minimalne  wymiary  rzepa  3  cm  x  2.5-6  cm  i  3  cm  x  10-13  cm. 

Wymiary 

rzepa dostarczonej próbki Mercator Medical S.A. - 2cm x 10 cm i 2 cm x 10 cm. 

Zaoferowanie fartuchów  z  dodatkowym  ręcznikiem  i  serwetą,  w  którą fartuch 

jest 

zawinięty. 

Odwołujący  wskazał,  że  zgodnie  z  opisem  przedmiotu  zamówienia  Zamawiający 

wymagał fartuchów bez dodatkowego ręcznika i bez dodatkowej serwety, w którą fartuch jest 

zawin

ięty. W ocenie Odwołującego, zaoferowanie produktu posiadającego ww. elementy jest 

zaoferowaniem  przedmiotu  niezgodnego z  treścią specyfikacji.  Zdaniem  Odwołującego,  nie 

można takiej oferty uznać za prawidłową ze względu na oferowanie dodatkowych elementów 

korzystnych dla Zamawiającego. Zaoferowanie fartuchów z dodatkowymi ręcznikami zmienia 

procedurę  wykonywania  zabiegów  z  zachowaniem  zasad  aseptyki,  a  ponadto  produkty 

dodane  (

zarówno ręczniki, jak i serweta) generują dodatkowe koszty dla Zamawiającego w 

postaci konieczności ich utylizacji. Jak wskazał Odwołujący, z uwagi na ilość fartuchów, jaką 

Zamawiający  szacował  zakupić,  koszt  utylizacji  dodatkowych  ręczników  oraz  dodatkowych 

serwet  znacznie  zawyża  koszty  wykonywanych  procedur  medycznych.  W  ocenie 

Odwołującego, Zamawiający celowo sporządził opis przedmiotu zamówienia wskazujący na 

fartuchy  bez  dodatkowych ręczników  i  serwety. W konsekwencji,  jak  stwierdził  Odwołujący, 

przedmiot zamówienia zaoferowany przez Mercator Medical S.A. należy uznać za niezgodny 

z treścią SIWZ. 


Odwołujący wniósł o: 

dopuszczenie  i  przeprowadzenie  dowodu  z  dokumentacji  postępowania  na 

okoliczności  wskazane  w  odwołaniu,  w  szczególności  próbek  złożonych  przez  wykonawcę 

Mercator Medical S.A., 

nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  wyboru  oferty 

najkorzystniejszej, 

nakazanie  Zamawiającemu  unieważnienia  czynności  polegającej  na 

dokonaniu badania i oceny ofert w Z

adaniu 3 postępowania, 

nakazanie  Zamawiającemu  powtórzenia  czynności  badania  i  oceny  ofert  

w  Z

adaniu  3  i  odrzucenia  oferty  złożonej  przez  Mercator  Medical  S.A.  jako  niezgodnej  z 

treścią SIWZ. 

Przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  Zamawiającego  zgłosił 

wykonawca Mercator Medical S.A. 

W  dniu  23  lipca  2018  r.  do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  wpłynęło 

oświadczenie Zamawiającego, że uwzględnia zarzuty przedstawione w odwołaniu w całości. 

Na posiedzeniu Mercator Medical S.A. 

wniósł sprzeciw co do uwzględnienia w całości 

zarzutów przedstawionych w odwołaniu. 

Izba dokonała następujących ustaleń:  

Zgodnie  z  rozdziałem  III  pkt  2  SIWZ  szczegółowy  opis  przedmiotu  objętego 

zamówieniem,  jego  rodzaj,  gabaryty,  charakterystyka,  parametry  techniczne  i  in.  zawiera 

załącznik „formularz oferty” nr 1 do nr 49 do specyfikacji istotnych warunków zamówienia.  

Jednocześnie  Zamawiający  na  podstawie  rozdziału  VII  pkt  6  SIWZ  zażądał  od 

wyk

onawców  oświadczeń  i  dokumentów  potwierdzających  spełnianie  przez  oferowane 

dostawy wymagań określonych przez Zamawiającego, tj.: 

a. 

oryginalnych  katalogów  zawierających  dokładne  opisy  oferowanego 


asortymen

tu z zaznaczeniem którego zadania dany katalog dotyczy - zadania od 1-49, 

b. 

arkuszy  danych  technicznych  produktu,  potwierdzających  spełnianie  normy 

EN 13795-1, 2, 3 - zadania od 1-49, 

c. 

Próbki w ilości po 1 sztuce do każdej pozycji w zadaniu w zakresie zadań od 

Zgodnie  z  Załącznikiem  nr  3  do  SIWZ  –  Formularz  oferty-Formularz  cenowy  dla 

Zadania 3 Zamawiający postawił następujące wymagania wobec przedmiotu zamówienia: 

Jednorazowe 

jałowe 

uniwersalne 

fartuchy 

operacyjne,                                          

pełno  -  barierowe,  wykonane  z  włókniny  SMMMS,  pięciowarstwowe,  posiadające  miękkie 

poliestrowe  mankiety  (min.  7 

cm)  nie  powodujące  ucisku  na  skórę,  podwójny  szew  na 

szerokich rękawach, zapewniających swobodę ruchów. Fartuch o gramaturze 35g/m2, przy 

szyi zapinany na rzep, w pasie wiązany na trok. Fartuch wyposażony w 2 troki zewnętrzne i 

2 wewnętrzne, troki zewnętrzne połączone kartonikiem. Odporność na przenikanie cieczy > 

40cm H2O. Odporność na rozerwanie na sucho 200kPa Odporność na rozerwanie na mokro 

200kPa  IB 

–  2,9  Produkt  sterylny,  pakowany  w  sposób  gwarantujący  aseptyczny  sposób 

aplikacji.  Zapakowany  w  opakowanie  pośrednie  kartonowe  –  dyspenser  z  perforowanym 

jednym brzegiem oraz karton transportowy (zawiera etykietę produktu) – w celu zapewnienia 

bezpieczeństwa  transportu  i  przechowywania  w  warunkach  bloku  operacyjnego.  Na 

opakowaniu  minimum  4  repozycjonowalne  etykiety  samoprzylepne  zawierające  numer 

katalogowy,  serię,  datę  ważności  oraz  informację  o  producencie  służące  do  archiwizacji 

danych.  

Rozmiary : M, L, XL. 

Jednorazowe  jałowe  uniwersalne  fartuchy  operacyjne,  wzmocnione,  pełnobarierowe, 

wykonane z włókniny SMMMS, pięciowarstwowe, posiadające miękkie poliestrowe mankiety 

(min.  7cm)  nie  powodujące  ucisku  na  skórę,  podwójny  szew  na  szerokich  rękawach, 

zapewniających swobodę ruchów. Fartuch o gramaturze 35g/m2, przy szyi zapinany na rzep, 

w pasie wiązany na trok. Posiadający przepuszczające powietrze wzmocnienia z laminatu w 

części  przedniej  i  na  rękawach  o  gramaturze  50g/m2.Fartuch  wyposażony  w  2  troki 

zewnętrzne i 2 wewnętrzne, troki zewnętrzne połączone kartonikiem. operatora. Odporność 


na  przenikanie  cieczy  >  100cm  H2O.  Odporność  na  rozerwanie  na  sucho  200kPa. 

Odporność na rozerwanie na mokro 200kPaIB  – 6,0 Produkt sterylny, pakowany  w sposób 

gwarantujący aseptyczny sposób aplikacji. Zapakowany w opakowanie pośrednie kartonowe 

–  dyspenser  z  perforowanym  jednym  brzegiem  oraz  karton  transportowy  (zawiera  etykietę 

produktu) 

– w celu zapewnienia bezpieczeństwa transportu i przechowywania w warunkach 

bloku  operacyjnego.  Na  opakowaniu  minimum  4  repozycjonowalne  etykiety  samoprzylepne 

zawierające numer katalogowy, serię, datę ważności oraz informację o producencie służące 

do archiwizacji danych.  

Rozmiary: L, XL, XXL, XXXL.  

Modyfikacj

ą  SIWZ  z  dnia  9  marca  2018  r.  w  zakresie  zadania  nr  3  Zamawiający 

zmienił wymagania wobec przedmiotu zamówienia w następujący sposób: 

Sterylny fartuch chirurgiczny 

Fartuch  wykonany  z  włókniny  SMMS  o  gramaturze  35  g/m2.  Złożony  w  sposób 

zapewniający  aseptyczną  aplikację  i  zachowujący  sterylny  obszar  na  plecach. Wiązany  na 

troki  wewnętrzne  oraz  troki  zewnętrzne  z  kartonikiem;  z  tyłu,  w  okolicach  szyi,  zapięcie  na 

rzep 

min. 3 cm x 6 cm  i 3 cm x 13 cm.  Mankiety wykonane z poliestru o długości 8  – 10  

cm.  Szwy  wykonane techniką  ultradźwiękową.   Zgodny  z  normą  PN  EN  13795  wymagania 

wysokie dla strefy krytycznej i mniej krytycznej. Odporność na rozerwanie na sucho i mokro 

b

adana  metodą  EN  ISO  13938-1  >  140  kPa,  IB  >3  .Oznakowanie  rozmiaru    w  postaci 

naklejki  naklejonej  na  fartuchu,  pozwalające  na  identyfikację    przed  rozłożeniem. 

Zapakowany  w  opakowanie  papierowo  - 

foliowe  posiadające  dwie  etykiety  samoprzylepne 

dla  potrzeb 

dokumentacji  zawierające  nr  katalogowy,  LOT,  datę  ważności  oraz  dane 

producenta.  Wewnętrzne  opakowanie  transportowe  stanowił  torba  polietylenowa  

zabezpieczająca przed przedostaniem się wilgoci ( zagwarantuje pełną aseptykę produktu ).  

 Rozmiar fartucha o

znaczony na dwa sposoby : w centymetrach oznaczających jego 

długość – a) 120 cm, b)130cm, c)150 cm ,d) 150 cm ,e) 170 cm   oraz  literowo – a) M ,b) L, 

c) XL , d) XXL ,e) XXXL//XXL poszerzone. 

Tolerancja rozmiaru+/-5 cm  

Minimalna  długość  rękawa  od  wycięcia  pod  szyją  do  mankietu  analogicznie  do 


rozmiarów fartucha: 

a)  79cm, b) 79cm,c) 85cm ,d) 94cm, e) 86cm. 

Tolerancja rozmiaru (d

ługość rękawa) 

+/-2 cm  

Rozmiary: M, L, XL, XXXL/XXL poszerzone. 

Sterylny fartuch chirurgiczny wzmocniony 

 Fartuch 

wykonany  z  włókniny  SMMS  o  gramaturze  35  g/m2.  Nieprzemakalne 

wzmocnienia  wykonane  z  laminatu  dwuwarstwowego:  włóknina  polipropylenowa  i  folia 

polietylenowa, w części przedniej i na rękawach. Gramatura wzmocnienia w części przedniej 

fartucha 42 g/m2 , na rękawach 40,5 g/m2. 

Złożony w sposób zapewniający aseptyczną aplikację i zachowujący sterylny obszar 

na  plecach,  wiązany  na  troki  wewnętrzne  oraz  troki  zewnętrzne  z  kartonikiem;  z  tyłu,  

w okolicach szyi, zapięcie na rzep min. 3 cm x 6 cm  i 3 cm x 13 cm, mankiety o długości 8 -

10  cm  wykonane  z  poliestru.  Szwy 

łączące  rękaw  z  korpusem  czterościegowe  wykonane 

techniką  ultradźwiękową.  Zgodny  z  normą  PN  EN  13795  wymagania  wysokie  dla  strefy 

krytycznej  i  mniej  krytycznej.  Odporność  na  przenikanie  cieczy  >  40cm  H2O  a  w  strefie 

kr

ytycznej  >120 cm H2O. Odporność na rozerwanie na sucho i mokro badana metodą EN 

ISO  13938-1  >  142kPa. 

IB  >  3  na  całej  powierzchni,  a  w  obszarach  wzmocnionych  IB  na 

poziomie 6. Oznakowanie rozmiaru 

w postaci naklejki naklejone na fartuchu, pozwalające na 

id

entyfikację  przed  rozłożeniem.  Zapakowany  w  opakowanie  papierowo  -  foliowe 

posiadające  dwie  etykiety  samoprzylepne  dla  potrzeb  dokumentacji  zawierające  nr 

katalogowy,  LOT,  datę  ważności  oraz  dane  producenta.  Wewnętrzne  opakowanie 

transportowe stanowił torba polietylenowa  zabezpieczająca przed przedostaniem się wilgoci 

i tym samym  zagwarantuje pełną aseptykę produktu. 

Rozmiar  fartucha  oznaczony  na  dwa  sposoby  np.  :  w  centymetrach  oznaczających 

jego długość – a) 130, b) 150 cm , c) 150 cm, d) 170 oraz  literowo – a) L, b) XL, c) XXL, d) 

XXXL/XXL  poszerzone. 

Minimalna  długość  rękawa  od  wycięcia  pod  szyją  do  mankietu 

a

nalogicznie do w/w rozmiarów: a) 79 cm, b) 85cm, c) 94 cm, d) 86 cm. Tolerancja rozmiaru 


długość rękawa) +/-2 cm  

Wymiary  materiału  wzmocnienia  przodu    analogicznie  do    w/w  rozmiarów  w  cm, 

tolerancja  rozmiaru  +/-5  cm    a)  100x50  cm  b)  105x55  cm,  c)  105x55  cm,  d)  105x55  cm. 

Minimalna  długość materiału wzmocnienia rękawa w analogicznie do w/w rozmiarów w cm 

a) 40 cm,  b) 42 cm, c) 42cm, d) 42 cm. 

Tole

rancja rozmiaru (długość) wzmocnienia rękawa +/-2 cm 

L, XL, XXL, XXXL. 

W  dniu  21  marca 

2018  r.  Zamawiający  udzielił  odpowiedzi  na  pytania wykonawców 

do SIWZ.   

Zapytanie 134: 

Dotyczy zadania 3 poz. 1   

Zwracamy się do Zamawiającego z prośbą o dopuszczenie w powyższym pakiecie w 

pozycji 1 fartuchów o poniższych parametrach: 

Jednorazowe uniwersalne fartuchy operacyjne, pełnobarierowe, wykonane z włókniny 

SMMMS,  pięciowarstwowe,  posiadające  miękkie  poliestrowe  mankiety  (min.  7  cm)  nie 

powodujące  ucisku  na  skórę,  mocniejszy  poczwórny  szew  na  szerokich  rękawach  typu 

reglan, zapewniających swobodę ruchów. Fartuch o gramaturze 35g/m2, przy szyi zapinany 

na  rzep,  w  pasie  wiązany  na  trok.  Fartuch  wyposażony  w  2  troki  zewnętrzne  (połączone 

kartonikiem)  i  2  troki 

wewnętrzne.  Odporność  na  przenikanie  cieczy  49,5  cm  H2O. 

Odporność na rozerwanie na sucho 140 kPA i na mokro 130 kPa, IB  – 3. Produkt sterylny, 

pakowany w sposób gwarantujący aseptyczny sposób aplikacji. Zapakowany pojedynczo w 

zgrzewaną  kopertę  papierowo-foliową  posiadającą  wskaźnik  sterylizacji    i  2  naklejki 

transferowe  typu  TAG  zawierające  numer  katalogowy,  serię,  datę  ważności  oraz  nazwę 

importera  - 

służące  do  archiwizacji  danych.  Pakowanie:  1  sztuka  w  kopercie,  50  sztuk  w 

kartonie zabezpieczonym od we

wnątrz folią. Rozmiary M, L, XL.  

Odpowiedź Zamawiającego: 

Zamawiający dopuszcza. 


Zapytanie 135: 

Dotyczy zadania 3 poz. 2 

Zwracamy  się  do  Zamawiającego  z  prośbą  o  dopuszczenie  w  powyższym  pakiecie  

w pozycji 2 fartuchów o poniższych parametrach: 

Jednorazow

e uniwersalne fartuchy operacyjne, pełnobarierowe, wykonane z włókniny 

SMMMS,  pięciowarstwowe,  posiadające  miękkie  poliestrowe  mankiety  (min.  7  cm)  nie 

powodujące  ucisku  na  skórę,  mocniejszy  poczwórny  szew  na  szerokich  rękawach  typu 

reglan, zapewniających swobodę ruchów. Fartuch o gramaturze 35g/m2, przy szyi zapinany 

na  rzep,  w  pasie  wiązany  na  trok.  Posiadający  przepuszczające  powietrze  wzmocnienia  z 

laminatu w części przedniej i na rękawach o gramaturze 40g/m2. Fartuch wyposażony  w 2 

troki  zewnętrzne  (połączone  kartonikiem)  i  2  troki  wewnętrzne.  Odporność  na  przenikanie 

cieczy  w obszarze krytycznym 215 cm H2O. Odporność na rozerwanie w strefie krytycznej 

na  sucho  150  kPA  i  na  mokro  140  kPa,  IB 

–  6.  Produkt  sterylny,  pakowany  w  sposób 

gwarantujący  aseptyczny  sposób  aplikacji.  Zapakowany  pojedynczo  w  zgrzewaną  kopertę 

papierowo-

foliową  posiadającą  wskaźnik  sterylizacji    i  2  naklejki  transferowe  typu  TAG 

zawierające  numer  katalogowy,  serię,  datę  ważności  oraz  nazwę  importera  -  służące  do 

archiwizacji danych.  Pakowanie:  1 sztuka w kopercie, 50 sztuk w kartonie zabezpieczonym 

od wewnątrz folią. Rozmiary L, XL, XXL, XXXL.  

Odpowiedź Zamawiającego: 

Zamawiający dopuszcza. 

Pismem 

z  dnia  15  czerwca  2018  r.  Zamawiający  wezwał  Mercator  Medical  S.A.  do 

uzupełnienia próbek w zadaniu 3 pozycja 1 i 2. Zamawiający stwierdził, że wykonawca ten 

złożył  próbki  niezgodne  z  opisem  przedmiotu  zamówienia.  Zamawiający  wskazał,  że 

dopuścił w odpowiedzi na zapytania parametry oferowanych fartuchów, natomiast przy braku 

zapytania  o  pozo

stałe  parametry  Zamawiający  przyjmuje  te  opisane  w  SIWZ.  Zamawiający 

poinformował, że złożone próbki nie są zgodne z opisem przedmiotu zamówienia w zakresie 

długości  fartucha  przy  rozmiarze  XL,  długości  rękawa  przy  rozmiarze  XL,  jak  też  rozmiaru 

rzepu w pozycji 1 i 2.  

Wykonawca  Mercator  Medical  S.A. 

pismem  z  dnia  18  czerwca  odpowiedział  na 


wezwanie 

uznając  je  za  niezasadne.  Wykonawca  stwierdził,  że  Zamawiający  udzielając 

odpowiedzi  na  pytania  nr  134  i  135  dopuścił  zaoferowanie  produktu  o  parametrach 

wskazanych  w  pytaniach  w  miejsce  produktu  o  parametrach  wskazanych  w  pierwotnym 

opisie przedmiotu zamówienia. Zdaniem Mercator Medical S.A., wykonawcy ubiegający się o 

udzielenie  przedmiotowego  zamówienia  mogli  zaoferować  produkt  zgodny  z  pierwotnym 

opisem  przed

miotu  zamówienia,  alternatywnie,  produkt  o  parametrach  wskazanych  w 

pytaniach  134  i  135.  Za  taką  interpretacją  przemawia,  zdaniem  Mercator  Medical  S.A., 

sposób  sformułowania  pytań,  wskazujący,  w  opinii  Mercator  Medical  S.A.,  że  intencją 

pytającego było,  żeby Zamawiający wypowiedział się co do możliwości zmiany całego opisu 

przedmiotu  zamówienia.  Zaznaczył,  że  pytający  zaproponował  kompletny  opis.  Mercator 

Medical 

S.A. zwróciła też uwagę na chronologię wydarzeń. Mercator Medical S.A. wskazała 

też,  że  zgodnie  z  utrwaloną  w  orzecznictwie  Krajowej  Izby  Odwoławczej  i  sądów 

powszechnych  zasadą,  wszystkie  wątpliwości  należy  rozstrzygać  na  korzyść  wykonawców. 

Jak  zauważyła  Mercator  Medical  S.A.,  Zamawiający  dokonał  zmiany  opisu  przedmiotu 

zamówienia  już  po  upływie  ustawowego  terminu  na  zgłoszenie  wniosków  o  wyjaśnienie 

treści  SIWZ.  Uniemożliwiło  to  wykonawcom,  zdaniem  Mercator  Medical  S.A.,  złożenie 

wniosków o wyjaśnienie bądź zmianę opisu przedmiotu zamówienia.  Mercator Medical S.A. 

dla  potwierdzenia  zgodności  produktów  ponownie  przekazał  złożone  już  wcześniej  próbki 

fartuchów w rozmiarze XL dla pozycji 1 i 2.  

W  dniu  28  czerwca  2018  r.  Zamawiający  poinformował  o  wyborze  oferty  Mercator 

Medical S.A. jako najkorzystniejszej w zadaniu nr 3.  

K

rajowa  Izba  Odwoławcza,  rozpoznając  złożone  odwołanie  na  rozprawie  

i  uwzględniając  zgromadzony  materiał  dowodowy  w  sprawie,  w  tym  w  szczególności  treść 

Specyfikacji  Istotnych  Warunków  Zamówienia  wraz  z  jej  modyfikacjami  i  odpowiedziami 

Zamawiającego  na  pytania  co  do  jej  treści,  ofertę  złożoną  przez  Mercator  Medical  S.A., 

wezwanie Zamawiającego z dnia 15 czerwca 2018 r., odpowiedź na ww. wezwanie Mercator 

Medical  S.A.  z  dnia  18  czerwca  2018  r., 

jak  również  stanowiska  stron  i  uczestnika 

postępowania  zaprezentowane  na  piśmie  i  ustnie  do  protokołu  posiedzenia  i  rozprawy, 

ustaliła i zważyła co następuje. 


Izba  stwierdziła,  że  Odwołujący  legitymuje  się  interesem  we  wniesieniu  środka 

ochrony prawnej, o którym mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. Zakres zarzutów, w sytuacji 

ich  potwierdzeni

a  się,  wskazuje  na  pozbawienie  Odwołującego  możliwości  uzyskania 

zamówienia  i  jego  realizacji,  narażając  go  tym  samym  na  poniesienie  w  tym  zakresie 

wymiernej szkody.  

Rozpoznając  odwołanie  w  granicach  podniesionych  przez  Odwołującego  zarzutów 

Izba uznała, że podlega ono uwzględnieniu.   

W  przedmiotowej  sprawie  nie  była  sporna  między  stronami  okoliczność,  że  próbki 

fartuchów  zaoferowanych  przez  Mercator  Medical  S.A.  nie  posiadały  parametrów,  na  które 

wskazał Odwołujący, dotyczących oznaczenia rozmiaru fartucha, długości rękawa, długości 

fartucha, wymiaru rzepa. 

Mercator Medical S.A. nie zaprzeczyła twierdzeniom Odwołującego 

w  tym  zakresie. 

Przedmiotem  sporu  była  rola  odpowiedzi  Zamawiającego  na  pytania 

wykonawców i modyfikacji SIWZ.  

Izba  stoi  na  stanowisku, 

że  fakt  zadania  przez  wykonawcę  pytań  do  treści  SIWZ, 

które  dotyczyły  wymienionych  w  nich  parametrów  produktu,  nie  unieważnia 

zakomunikowanych  wykonawcom 

wymogów  Zamawiającego  dotyczących  innych  cech 

produktu, 

których pytania wykonawcy  nie dotyczyły.  Odpowiedź  Zamawiającego  na  pytania 

nr  134  i  135 

bez  wątpienia należy  czytać w  ten  sposób,  że Zamawiający  wyraził  zgodę na 

zaoferowanie  produktu  o  parametrach  wymienionych  w  pytaniach.  Nie  zmienia  to  jednak 

faktu, że treść SIWZ po modyfikacji z dnia 9 marca 2018 r. zawierała również inne wymogi 

co  do  przedmiotu  zamówienia,  które,  jako  nie  objęte  pytaniami  wykonawcy,  pozostały 

wiążące.  

Bez  wpływu  na  powyższe  pozostaje  chronologia  zdarzeń  i  okoliczność,  że 

Z

amawiający  zmodyfikował  treść  SIWZ  już  po  zadaniu  pytań  przez  Mercator  Medical  S.A.  

i  przed  udzieleniem  na  nie  odpowiedzi. 

Wprowadzone  przez  Zamawiającego  wymagania, 

których nie dotyczyły pytania 134 i 135, są wiążące dla wszystkich wykonawców.  

Na uwagę zasługuje także okoliczność, że fakt, iż Zamawiający dokonał zmiany SIWZ 

po  upływie  terminu  na  zadawanie  pytań,  nie  wpływa  na  uprawnienie  wykonawcy  do 


kierowania  do  Zamawiającego  próśb  o  wyjaśnienie  treści  SIWZ.  Art.  38  ust.  1  ustawy  Pzp 

określa obowiązek Zamawiającego do udzielenia odpowiedzi wykonawcy na pytania zadane 

w  zakreślonym  terminie.  Jednocześnie,  art.  38  ust.  2  ustawy  Pzp  wprost  wskazuje  na 

uprawnienie  Zamawiającego  do  udzielenia  wyjaśnień  treści  SIWZ,  jeżeli  wniosek  w  tej 

sprawie  wpłynął  po  terminie  zakreślonym  w  ust.  1  lub  dotyczy  udzielonych  wyjaśnień. 

Mercator Medical S.A. była zatem uprawniona do  skierowania do Zamawiającego prośby o 

wyjaśnienie  kwestii  wymagań  wobec  przedmiotu  zamówienia  nie  objętych  pytaniami  134  i 

Dodatkowo,  modyfikacja  SIWZ  mogła  zostać  zakwestionowana  przez  wykonawcę  w 

trybie środków ochrony prawnej. 

Z uwagi na fakt, że produkty zaoferowane przez Mercator Medical S.A. nie spełniają 

wymagań  Zamawiającego  w  zakresie  oznaczenia  rozmiaru  fartucha,  długości  rękawa, 

długości  fartucha,  oraz  wymiaru  rzepa,  oferta  ta  podlega  odrzuceniu  na  podstawie  art.  89 

ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp 

jako niezgodna z treścią SIWZ. W konsekwencji, na uwzględnienie 

zasługuje również zarzut naruszenia przez Zamawiającego art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp.  

Nie  znalazł  potwierdzenia  zarzut  dotyczący  zaoferowania  przez  Mercator  Medical 

S.A. 

fartuchów z dodatkowym ręcznikiem i serwetą, w którą fartuch jest zawinięty. W ocenie 

Izby,  Odwołujący  nie  wykazał,  że  dodatkowe  produkty  stanowią  utrudnienie  dla 

Zamawiającego  i  generują  koszty  w  sposób  znaczący  zawyżające  koszty  wykonywanych 

procedur  medycznych. 

Jednocześnie, Mercator Medical S.A. złożyła wyliczenie wskazujące 

na  nieznaczne  zwiększenie  kosztów  Zamawiającego  z  tego  tytułu.  Odwołujący  wyliczenia 

tego nie podważył.  

Z  uwagi  na  powyższe,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  i  2  ustawy  Pzp,  orzeczono  jak  

w sentencji.  


O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp 

oraz  §  5  ust.  2  pkt  2  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  r.  

w    sprawie  wysokości  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r., poz. 972). 

Przewodniczący :  ………………………………