Sygn. akt: KIO 1389/18
WYROK
z dnia 25 lipca 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Agnieszka Trojanowska
Protokolant: Norbert Sierakowski
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 25 lipca 2018r.
odwołania wniesionego do
Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 16 lipca 2018r. przez wykonawcę
ZDI spółka z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zamościu ul. Jana Kiepury 6 w
postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Województwo- Lubelskie Zarząd
Dróg Wojewódzkich w Lublinie, ul Turystyczna 7a
przy udziale wykonawcy K. K.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą
INNOVIA K. K.
z siedzibą w Starym Siole 138 zgłaszającego swoje przystąpienie w
sprawie sygn. akt KIO 1389
/18 po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie,
Kosztami postępowania obciąża ZDI spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Zamościu ul. Jana Kiepury 6 i :
Zalicza na poczet kosztów postępowania kwotę 15 000zł. 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę ZDI
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zamościu ul.
Jana Kiepury 6
tytułem wpisu od odwołania,
Zasądza od ZDI spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w
Zamościu ul. Jana Kiepury 6 na rzecz zamawiającego: Województwo-
Lubelskie Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie, ul Turystyczna 7a kwotę
zł. 20 gr (słownie: trzy tysiące osiemset dziewięćdziesiąt cztery złote
dwadzieścia groszy) tytułem zwrotu kosztów zastępstwa prawnego i dojazdu.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.1579) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Lublinie.
Przewodniczący: …………………..
Sygn. akt KIO 1389/18
Uzasadnienie
Postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
nadzór inwestorski i rozliczenie finansowe i rzeczowe – funkcja Inżyniera przy realizacji
zamówienia pod nazwą „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 837 Piaski-Żółkiewka Wieś –
Nielisz
– Sitaniec zostało wszczęte ogłoszeniem opublikowanym w Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej z dnia 4 kwietnia 2018r. za numerem 2018/S 065-144991.
W dniu 6 lipca 2018r. zamawiający poinformował o wyborze jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy K. K.
prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą INNOVIA K. K. z
siedzibą w Starym Siole 138 – dalej przystępujący.
W dniu 16 lipca 2018r. odw
ołanie na czynność wyboru oferty najkorzystniejszej oraz
zaniechanie wykluczenia przystępującego i zaniechanie odrzucenia jego oferty wniósł
wykonawca ZDI spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Zamościu, ul. Jana
Kiepury 6
– dalej odwołujący. Odwołanie zostało podpisane przez prokurenta samoistnego
ujawnionego w odpisie z KRS. Kopia odwołania została przekazana zamawiającemu w dniu
13 lipca 2018r.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie przepisów ustawy przez:
niezgodną z przepisami ustawy czynność zamawiającego polegającą na wyborze oferty
wykonawcy
przystępującego jako najkorzystniejszej,
2. naruszenie art. 24 ust. 1 pkt. 12, 16 i 17 ustawy przez zaniechanie wykluczenia oferty
wykonawcy
przystępującego pomimo, iż wykonawca ten nie spełniał warunków udziału w
postępowaniu;
3. naruszenie art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy poprzez: zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy
przystępującego jako sprzecznej ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia.
Wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu:
Unieważnienia czynności oceny ofert.
Unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej.
Ponowną ocenę ofert.
4. Odrzucenie oferty wykonawcy
przystępującego
Ponadto
o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania
przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Odwołujący wskazał, że ma interes w uzyskaniu zamówienia w rozumieniu art. 179 ust 1
ustawy
oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego
wskazanych przepisów ustawy. Odwołujący jest wykonawcą w rozumieniu art. 2 pkt 11)
ustawy
i ubiega się o udzielenie zamówienia. W wyniku niezgodnych z ustawą czynności
zamawiającego wskazanych powyżej odwołujący został pozbawiony możliwości uzyskania
zam
ówienia. Oferta odwołującego jest ofertą najkorzystniejszą spośród ofert
niepodlegających odrzuceniu.
Odwołujący wskazał, że zgodnie z pkt. V ust. 2 pkt. 1 SIWZ:
„W przetargu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące:
Zdolności technicznej lub zawodowej 2. Minimalne warunki dotyczące: Doświadczenia
wykonawcy: Wykonanie (tj. zakończenie realizacji) w okresie ostatnich 3 lat przed upływem
terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie,
mi
nimum 1 usługi polegającej na nadzorze inwestorskim obejmującym budowę lub
przebudowę (w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. "Prawo budowlane" Dz. U. z 2017 r.
poz.1332 z późn. zm.) drogi publicznej o wartości robót co najmniej 20 000 000,00 zł netto.
Jako zakończenie realizacji usługi należy rozumieć doprowadzenie nadzorowanej inwestycji
przez w
ykonawcę do odbioru końcowego i odebrania jej przez zamawiającego."
Wykonawca
przystępujący w swojej ofercie oświadczył, że spełnia wymogi zawarte w SIWZ,
a na
stępnie celem potwierdzenia ww. wymogów wraz pismem z dnia 21 maja 2018 r.
przedłożył zamawiającemu wykaz usług oraz referencje na okoliczność potwierdzenia, że
spełnia warunki wskazane w V ust. 2 pkt. 1 SIWZ tj. posiadanie doświadczenia przez
wykonawcę w zakresie nadzoru nad robotami o wartości co najmniej 20.000.000,00 zł. netto.
Wyżej wymieniony wykaz usług oraz referencje z dnia 13 marca 2018 r. wystawione przez
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie wskazują, że wykonawca K. K. w zakresie inwestycji
pn." „Nadzór inwestorski i rozliczenie finansowe i rzeczowe ~ funkcja Inżyniera przy realizacji
projektu pn.: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 846 Małochwiej Duży - Wojsławice - Teratyn
od km 6+100 do km 12 +100 oraz od km 12 +910 do km 21+393 o dł. 14.483 km -
kontynuacja nadzoru" nadzorował roboty o wartości 44.751.163,75 zł. brutto.
Jako dowody odwołujący powołał:
- SIWZ,
- oferta wykonawcy K.K.
- pismo wykonawcy K. K. z dnia 21 maja 2018 r.
wykaz wykonanych usług,
referencje Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie z dnia 13 marca 2018 r.
Wykonawca K. K.
nie przedstawił żadnych innych dokumentów w zakresie doświadczenia.
Odwołujący wskazał, że w istocie nie doszło do spełnienia wymogu SIWZ przez wykonawcę
przystępującego, o którym mowa w V ust. 2 pkt. 1 SIWZ, gdyż wykonawca ten w zakresie
inwestycji pn. „Nadzór inwestorski i rozliczenie finansowe i rzeczowe - funkcja Inżyniera przy
realizacji projektu pn.: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 846 Małochwiej Duży - Wojsławice
- Teratyn od km 6+100 do
km 12 +100 oraz od km 12 +910 do km 21+393 o dł. 14.483 km -
kontynuacja nadzoru", jak sama nazwa zadania wskazuje mógł nadzorować roboty
budowlane o maksymalnej wartości 19.118.552.33 zł. brutto nie zaś jak wskazuje
wykonawca 44.751.163,75 zł. brutto, co oznacza, że nie został spełniony wymóg
doświadczenia w nadzorze nad robotami o wartości minimum 20.000.000,00 zł. netto.
Wskazują na to dokumenty, które odwołujący otrzymał od Zarządu Dróg Wojewódzkich w
Lublinie w ramach informacji publicznej. Ze wskazan
ych dokumentów wynika wprost, że
wykon
awca przystępujący w dniu 22 czerwca 2017 r. zawarł z Zarządem Dróg
Wojewódzkich w Lublinie umowę, na podstawie której świadczył usługi Inżyniera Kontraktu w
ramach zadania: „Nadzór inwestorski i rozliczenie finansowe i rzeczowe - funkcja Inżyniera
przy realizacji projektu pn.: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 846 Mało chwiej Duży -
Wojsławice
Teratyn od km 6+100 do km 12 +100 oraz od km 12 +910 do km 21+393 o dł.14.483 km -
kontynuacja nadzoru"
Przed zawarciem ww. umo
wy przez ZDW w Lublinie z wykonawcą przystępującym w ramach
przedmiotowej inwestycji, funkcję Inżyniera Kontraktu pełnił inny podmiot, który jak wynika z
zestawienia wartości wykonanych robót dotyczących tejże inwestycji na dzień 6 czerwca
2017 r, nadzoruj
ąc wykonanie robót budowlanych o łącznej wartości 20.329.517,40 zł. brutto,
zaś do wykonania pozostały roboty o wartości 19.118.552,33 zł. brutto.
Jako dowody odwołujący powołał:
umowa pomiędzy K. K. a ZDW w Lublinie z dnia 22 czerwca 2017 r.,
- pismo
ZDW w Lublinie z dnia 25 czerwca 2018 r. wraz z załącznikami w tym zestawienia
wartości wykonanych robót nr 8 za okres od 06.05.2017 do 06.06.2017,
Skoro zatem na dzień 6 czerwca 2017 r. do wykonania pozostał zakres robót o wartości
19,118.552.33 zł brutto, to wykonawca przystępujący nie może, zdaniem odwołującego,
legitymować się doświadczeniem w nadzorze nad inwestycja o wartości robót 44.751.163.75
zł. brutto, skoro do nadzoru mógł przystąpić najwcześniej w dniu 22 czerwca 2017 r.
Nadto odwołujący podniósł, że w rozumieniu SIWZ przez doświadczenie w zakresie nadzoru
nad robotami budowlanymi należy rozumieć wykonanie czyli faktyczne świadczenie usługi
nad określonym zakresem robót o danej wartości, bez znaczenia pozostaje w tym zakresie
ogólna wartość robót dla całej inwestycji. Znaczenie ma faktyczne świadczenie usługi
nadzoru inwestorskiego nad inwestycją o określonej wartości co najmniej 20.000.000,00 zł
netto. Wskazuje na to wprost zapis pkt V ust. 2 pkt. 1 SIWZ:
„Doświadczenia wykonawcy: Wykonanie (tj.. zakończenie realizacji) w okresie ostatnich 3 lat
przed upływem terminu składania ofert (...)"
Użycie sformułowania „wykonanie" przesądza w ocenie odwołującego o rozumieniu
doświadczenia jako faktycznego nadzoru nad danym zakresem robót. Co więcej, SIWZ w
omawianym punkcie wymagał doświadczenia w zakresie świadczenia usług przez cały okres
trwania inwestycji, zaś wykonawca przystępującego świadczył jedynie usługi polegające na
dokończeniu wykonywanego dotychczas nadzoru przez co również z tego powodu, zdaniem
odwołującego, nie może być mowy o spełnieniu wymogu, o którym mowa V ust. 2 pkt. 1
SIWZ.
Skoro zatem wykonawca
przystępującego nie spełnił podstawowego wymogu udziału w
niniejszym postępowaniu przetargowym tj. posiadania doświadczenia w nadzorze nad
r
obotami budowlanymi o minimalnej wartości 20.000.000/00 zł. netto, to winien zostać
wykluczony z postępowania w trybie art. 24 ust. 1 pkt. 12 ustawy
Dodatkowo odwołujący wskazał, że wykonawca przystępujący na potwierdzenie spełnienia
warunków SIWZ przedłożył referencję i wykaz usług, które w istocie nie odpowiadają
rzeczywistemu stanowi faktycznemu, co należy również oceniać w kategoriach naruszenia
art.24 ust. 1 pkt. 16 i 17 ustawy.
Wykonawca ten bowiem przedłożył dokumenty i udzielił
informacji w zakresie
doświadczenia, które nie znajdują odzwierciedlenia w dokumentach
kontraktowych o których mowa powyżej, i nie odpowiadają rzeczywistej wartości robót
budowlanych, nad którymi wykonawca przystępujący sprawował usługę nadzoru
inwestorskiego. W ocenie
odwołującego, wykonawca w celu uzyskania zamówienia podał w
ofercie nieprawdziwe dane w zakresie doświadczenia wykonawcy polegające na wskazaniu
wartości 44.751.163,75 zł. brutto w zakresie wartości nadzorowanych przez wykonawcę
przystępującego robót w ramach inwestycji pn.: „Nadzór inwestorski i rozliczenie finansowe i
rzeczowe -
funkcja Inżyniera przy realizacji projektu pn.: Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr
846 Małochwiej Duży - Wojsławice - Teratyn od km 6+100 do km 12 +100 oraz od km 12
+910 do km 21+393 o dł. 14.483 km - kontynuacja,
Odwołujący wskazał nadto, że konsekwencją powyższych nieprawidłowości był stan, w
którym w istocie oferta wykonawcy przystępującego nie odpowiadała treści SIWZ, co
oznacza, że winna zostać odrzucona w trybie art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy.
Zamawiający poinformował wykonawców o wniesieniu odwołania w dniu 13 lipca 2018r.
W dniu16 lipca 2018r. do postępowania odwoławczego zgłosił si2.3. wykonawca
przystępujący wnosząc o jego oddalenie i wskazując, że posiada interes w rozstrzygnięciu
na korzyść zamawiającego, gdyż jego oferta została wybrana , a rozstrzygnięcie odwołania
zgodnie z żądaniami zawartymi w odwołaniu może spowodować utratę możliwości realizacja
zamówienia przez przystępującego. Zgłoszenie zostało podpisane przez właściciela firmy.
Kopia zgłoszenia została przekazana zamawiającemu i odwołującemu w dniu 14 lipca 2018r.
Na posiedzeniu z udziałem stron zamawiający złożył odpowiedź na odwołanie wnosząc o :
oddalenie odwołania wykonawcy ZDI sp. z o.o. w całości i zasądzenie od wykonawcy ZDI sp.
z o.o. na rzecz z
amawiającego zwrotu kosztów postępowania wg załączonego spisu
kosztów.
Zamawiający w uzasadnieniu przytoczył zastosowane w SIWZ kryterium doświadczenia.
Wskazał, że wykonawca INNOVIA K. K. powołał się na swoje doświadczenie wynikające z
wykonania umowy nr 21/U/2017 z dnia 22 czerwca 2016 r. na wykonanie na rzecz
Zamawiającego - Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie „Nadzoru inwestorskiego i
rozliczenia finansowego i rzeczowego
— funkcji Inżyniera przy realizacji Projektu pn.:
Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 846 Małochwiej Duży — Wojsławice — Teratyn od km
6+100 do km 12+100 oraz od km 12+ 910 do km 21+393 0 dł. 14,483 KM — kontynuacja
nadzoru”. Przedłożył referencje wystawione przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Lublinie
dnia 13 marca 2018 r., które potwierdzały, że wartość nadzorowanych robót wyniosła
44.751.163,75 złotych brutto, a zamówienie zostało przez wykonawcę wykonane należycie.
Odwołujący zakwestionował możliwość udowodnienia spełniania przez przystępującego
war
unku doświadczenia przy wykorzystaniu w/w referencji. Wskazał, że przed
p
rzystępującym funkcję Inżyniera Kontraktu pełnił inny podmiot, który do dnia 6 czerwca
2017 r. nadzorował wykonanie robót o wartości 20.329.517,40 złotych brutto. Zamawiający
zauważył, że istotnie przed przystępującym rolę Inżyniera Kontraktu pełnił W. M., który
zmarł. Przystępujący jako osoba pełniąca rolę roszczeniowca w jego firmie założył
działalność gospodarczą i na zasadzie zamówienia udzielonego z wolnej ręki przejął
pełnienie roli Inżyniera Kontraktu.
Ze założeniem przyjętym przez odwołującego nie sposób się zgodzić. Po pierwsze
zamawiający zauważył, że powołane roboty budowlane to jedno zamówienie, które nie było
podzielone na części, a wartość tego zamówienia została ustalona zgodnie z przepisami
Rozdziału 2 ustawy.
Przystępujący dokonywał odbiorów końcowych wszystkich branż robót budowlanych dla
zamówienia podstawowego oraz dla zamówienia dodatkowego. Odbiór końcowy nie dotyczył
fragmentów robót, tylko całości robót danego asortymentu. Na podstawie tej dokumentacji
Wykonawca robót budowlanych występował do nadzoru budowlanego o pozwolenie na
użytkowanie obiektu.
Jak dowody zamawiający powołał:
protokół odbioru końcowego robót branży drogowej
protokół odbioru końcowego robót branży inżynierskiej
protokół odbioru końcowego robót branży telekomunikacyjnej
protokół odbioru końcowego robót branży elektrycznej
protokół odbioru końcowego robót branży sanitarnej (wodociągi i kanalizacja)
protokół odbioru końcowego robót branży sanitarnej (sieć gazowa)
protokół odbioru końcowego robót dodatkowych
protokół odbioru końcowego robót dodatkowych
Przystępujący doprowadził wyżej opisane zadanie do odbioru ostatecznego, który miał
miejsce 06 grudnia 2017 r. o
raz do odbioru ostatecznego robót dodatkowych co miało
miejsce 18 grudnia 2017
r. Podczas odbioru ostatecznego komisja składająca się z
przedstawicieli z
amawiającego, Inżyniera i Wykonawcy dokonywała oceny należytego
wykonania wszystkich robót budowlanych wykonanych w ramach wspomnianego zadania.
Stwierdzono, że cały obiekt jest gotowy do eksploatacji oraz postanowiono o zwolnieniu 70%
od całego zabezpieczenia należytego wykonania wniesionego przez wykonawcę robót
budowlanych.
Dowód:
l. protokół odbioru ostatecznego robót podstawowych
protokół odbioru ostatecznego robót dodatkowych
protokół odbioru ostatecznego robót dodatkowych
W warunkach przedmiotowego postępowania zostało wyraźnie zaznaczone, że przez
wykonanie rozumie się zakończenie realizacji, tj. doprowadzenie nadzorowanej inwestycji
przez w
ykonawcę do odbioru końcowego i odebrania jej przez zamawiającego. Nie może dla
zamawiającego być wątpliwości, że przystępujący ten warunek spełnił. Jeśli treść odwołania
może budzić jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie, to załączone do niniejszego pisma
dokumenty rozwiewają je w całości. Literalnie postawiony warunek udziału w postępowaniu
został przez przystępującego spełniony. Zamawiający nie ma wątpliwości, że odwołujący nie
wykazał zasadności zarzutu naruszenia przez zamawiającego przepisu art. 24 ust. 1 pkt 12
PZP.
Implikuje to automatycznie wniosek, że niezasadne jest także postawienie zarzutu
naruszenia art. 24 ust. I pkt 16 i 17 ustawy. Obydwa przepis
y odnoszą się do sytuacji, gdy
wykonawca poprzez przedstawienie niepr
awdziwej informacji wprowadził zamawiającego w
błąd co do spełniania kryteriów udziału w postępowaniu. Już niezależnie od tego, czy
informacje przedłożone przez przystępującego są obiektywnie prawdziwe, zamawiający
stwierdzi
ł, że są oparte na referencjach wystawionych przez samego zamawiającego.
Wyłącznie z tego względu nie sposób uznać omawianych zarzutów za udowodnione.
Izba ustaliła następujący stan faktyczny:
Izba dopuściła dowody z dokumentacji postępowania tj. ogłoszenia o zamówieniu, siwz,
oferty przystępującego, wezwania zamawiającego do przystępującego w trybie art. 26 ust. 1
ustawy i odpowiedzi przystępującego z dnia 21 maja 2018r., informacji o wyniku
postępowania, umowy z dnia 22 czerwca 2017r. oraz informacji udzielonej przez
zamawiającego w postaci kopii przejściowych świadectw płatności i kopii świadectw
niekwalifikowalnych nr 7,8,9 i kwalifikowalnych nr 7,8,9 oraz protokołów odbioru końcowego
robót branż drogowej, inżynierskiej, telekomunikacyjnej, elektrycznej, sanitarnej, gazowej,
robót dodatkowych odbioru ostatecznego robót podstawowych i dodatkowych
Na postawie powyższych dowodów Izba ustaliła, co następuje:
Na postawie ogłoszenia o zamówieniu Izba ustaliła, że w spornym zakresie zamawiający
zawarł następujące wymagania:
Sekcja III.1)
Warunki udziału
III.1.1)
Zdolność do prowadzenia działalności zawodowej, w tym wymogi związane z wpisem
do rejestru zawodowego lub handlowego
Wykaz i krótki opis warunków:
I. 1. W przetargu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy spełniają warunki dotyczące:
1) Zdolności technicznej lub zawodowej
2. Minimalne warunki dotyczące:
1) Doświadczenia wykonawcy:
Wykonanie (tj. zakończenie realizacji) w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie,
minimum 1 usługi polegającej na nadzorze inwestorskim obejmującym budowę lub
przebudowę (w rozumieniu ustawy z dnia 7.7.1994 r. „Prawo budowlane” Dz.U. z 2017 r.
poz.1332 z późn. zm) drogi publicznej o wartości robót co najmniej 20 000 000,00PLN netto.
Jako zakończenie realizacji usługi należy rozumieć doprowadzenie nadzorowanej inwestycji
przez w
ykonawcę do odbioru końcowego i odebrania jej przez zamawiającego.
III. Wykaz oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających spełnianie warunków udziału w
postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia.
1. Do oferty wykonawca dołączy aktualne na dzień składania ofert oświadczenie w formie
Jednolitego
Europejskiego Dokumentu Zamówienia, dalej JEDZ, w zakresie wskazanym
przez zamawiającego. Informacje zawarte w oświadczeniu stanowią wstępne potwierdzenie,
że wykonawca: nie podlega wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu.
Uwaga!
Wykonawca w części IV JEDZ - Kryteria Kwalifikacji, może ograniczyć się do wypełnienia
jedynie sekcji
α, zamawiający nie wymaga wypełnienia żadnej z pozostałych sekcji części IV.
4. Zamawiający, zgodnie z art. 24 aa. ustawy najpierw dokona oceny ofert, a następnie
zbada, czy
wykonawca, którego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega
wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu.
W pkt III.1.3)
SIWZ zamawiający zawarł następujące wymagania :
Zdolność techniczna i kwalifikacje zawodowe
Wykaz i krótki opis kryteriów kwalifikacji:
IV. 1.) W celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu
dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej zamawiający będzie żądał:
a) wykazu minimum 1 usługi wykonanej w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu
składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z
podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi
zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających czy te usługi zostały wykonane
należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty
wystawione przez podmiot, na rzecz którego usługi były wykonywane, a jeżeli z
uzasadnionej
przyczyny o obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać
tych dokumentów – oświadczenie wykonawcy.
Warunki ud
ziału w postępowaniu. 1. W przetargu mogą wziąć udział Wykonawcy, którzy
spełniają warunki dotyczące: 1) Zdolności technicznej lub zawodowej 2. Minimalne warunki
dotyczące: 1) Doświadczenia wykonawcy: Wykonanie (tj. zakończenie realizacji) w okresie
osta
tnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie, minimum 1 usługi polegającej na nadzorze
inwestorskim obejmującym budowę lub przebudowę (w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca
1994 r. "Pr
awo budowlane" Dz. U. z 2017 r. poz.1332 z późn. zm) drogi publicznej o wartości
robót co najmniej 20 000 000,00 zł netto. Jako zakończenie realizacji usługi należy rozumieć
doprowadzenie nadzorowanej inwestycji przez w
ykonawcę do odbioru końcowego i
odebrania jej przez z
amawiającego.
Pod pojęciem dróg, zamawiający rozumie drogi publiczne określone w ustawie z dnia 21
marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. 2017 poz. 2222) lub drogi będące ich
odpowiednikami w państwach Unii Europejskiej, państwach będących stronami
Porozumienia Światowej Organizacji Handlu w sprawie zamówień rządowych i państwach
będącymi stronami umów międzynarodowych, których stroną jest Unia Europejska.
W pkt VII. SIWZ
Wykaz oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających spełnianie
wa
runków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia zamawiający wskazał,
że:
1. Do oferty wykonawca dołączy aktualne na dzień składania ofert oświadczenie w formie
Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia, dalej JEDZ, stanowiącego załącznik B
w zakresie wskazanym przez zamawiającego w niniejszej SIWZ. Informacje zawarte w
oświadczeniu stanowią wstępne potwierdzenie, że wykonawca: nie podlega wykluczeniu
oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu. Uwaga ! Wykonawca w części IV JEDZ -
Kryteri
a Kwalifikacji, może ograniczyć się do wypełnienia jedynie sekcji α, Zamawiający nie
wymaga wypełnienia żadnej z pozostałych sekcji części IV. 2
Ponadto, oprócz Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia, wykonawca
obowiązany jest dołączyć do oferty:
a) dowód wniesienia wadium.
b) ofertę przetargową (z ceną netto i z podatkiem VAT) (wzór - zał. A) wraz z Formularzem
Cenowym (wzór – zał. A1).
Zamawiający, zgodnie z art. 24 aa. ustawy najpierw dokona oceny ofert, a następnie
zbada, czy wykonawca, kt
órego oferta została oceniona jako najkorzystniejsza, nie podlega
wykluczeniu oraz spełnia warunki udziału w postępowaniu.
9. Zamawiający przed udzieleniem zamówienia, wezwie wykonawcę, którego oferta została
najwyżej oceniona, do złożenia w wyznaczonym, nie krótszym niż 10 dni, terminie
aktualnych na dzień złożenia oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o
których mowa w pkt 9.1) i 9.2) z wyłączeniem lit. e) oraz dokumentów, o których mowa w pkt
9.2) z wyłączeniem litery e) w odniesieniu do podmiotów na których zdolnościach polega
wykonawca na zasadach ok
reślonych w art. 22 a ustawy.
1) W celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu
dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej zamawiający będzie żądał:
a) wykazu minimum 1 usługi, o której mowa w pkt. V.2.1) SIWZ wykonanej w okresie
ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat
wy
konania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane, oraz załączeniem
dowodów określających czy te usługi zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o
których mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz
którego usługi były wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym
charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – oświadczenie
wykonawcy
Z treści oferty przystępującego wynika, że w części IV pkt. a przystępujący złożył
oświadczenie, że spełnia wszystkie wymagane kryteria kwalifikacji.
W dniu 9 maja 2018r. zamawiający w trybie art. 26 ust. 1 ustawy wezwał przystępującego do
złożenia wykazu usług wraz z dowodami potwierdzającymi ich należyte wykonanie.
W dniu 21 maja 2018r. przystępujący złożył wykaz, w którym wykazał usługę nadzoru
inwestorskiego i rozliczania finansowego i rzeczowego
– funkcję Inżyniera przy realizacji
projektu pn. „Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 846 Małochwiej Duży – Wojsławice –
Teratyn od km 6+ 100 do km 12+10
0 oraz od km 12+910 do km 21 + 393 o dł. 14 483 km
kontynuacja nadzoru w okresie od 06.2017 do 12.2017 za kwotę 36 383 0 59, 96 dla
Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie, którą oddał wykonawca i odebrał zamawiający.
Załączył także referencje do tej usługi z których wynika, że była ona realizowana od 22
czerwca 2017r do 22 grudnia 2017r. w ramach umowy nr 21/U/2017 z dnia 22 czerwca
2017r. i wartość nadzorowanych robót wyniosła 44 751 163, 75zł. brutto. Zamówienie zostało
wykonane należycie.
Z par. 7 umowy n
r 21/U/2017 wynika, że zamawiający zapłaci Inżynierowi kontraktu
wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości brutto 301 965,00zł. Wynagrodzenie obejmuje
wynagrodzenie za Etap I
– 280 809,00zł. brutto i Etap II 21 156,00zł. brutto. Wypłata
należnego wynagrodzenia miała następować według następujących zasad:
a)
80% kwoty za Etap I będzie wypłacane w równych częściach co miesiąc począwszy
od podpisania umowy, a kończąc na upływie terminu Etapu I
b)
20 % kwoty za Etap I zostanie wypłacone po ostatecznym protokolarnym odbiorze
robót wykonywanych przez Generalnego Wykonawcę objętych nadzorem Inżyniera
c)
80% kwoty za Etap II będzie wypłacane w równych częściach co kwartał począwszy
od podpisania przez zamawiającego i Generalnego wykonawcę protokołu odbioru
ostatecznego inwestycji
d)
20% kwoty za Etap II zostanie wypłacone po podpisaniu protokołu odbioru po rękojmi
realizowanej inwestycji, zaś w przypadku ujawnienia wad podczas odbioru po rękojmi
i gwarancji po usunięciu stwierdzonych wad przez Generalnego Wykonawcę lub
osobę trzecią.
Zgodnie z par. 2 przedmiotem zamówienia było wykonanie usługi nadzoru
inwestorskiego i rozliczenie finansowe i rzeczowe w okresie realizacji robót budowlanych,
w tym nadzór nad inwestycją, a także nadzór nad zrealizowaną inwestycją w okresie
rękojmi i gwarancji. Z par 3 umowy wynika, że wszystkie działania inżyniera kontraktu
winny zapewnić osiągnięcie celu głównego jakim jest uzyskanie przez zamawiającego w
założonym terminie obiektu budowlanego o wysokim standardzie przy optymalizacji
kosztów jego budowy. W myśl par. 8 pkt. 13 Inżynier kontraktu ponosi wobec
zamawiającego pełną odpowiedzialność za niewykonanie lub nienależyte wykonanie
usług w tym za błędy i naruszenia zasad najlepszej praktyki zawodowej.
Z załączonych przejściowych świadectw płatności wynika, że jedynie przejściowe
świadectwo płatności nr 9 dotyczy okresu objętego umową nr 21/U/2017, przy czym
jedynie okresu do 4 lipca 2017r., a nie całości wykonanych w okresie pomiędzy 22
czerwca 2017r. a 22 grudnia 2017r. robót pod nadzorem przystępującego. Pozostałe
dowody dotyczą okresu wcześniejszego, kiedy Inżynierem Kontraktu był J. M.
prowadzący działalność pod firmą NADROMAR J. M., wówczas K. K. pełnił funkcję
inspektora ds. rozliczeń. Dowody te nie pozwalają ustalić wartości robót wykonanych
przez Generalnego Wykonawcę w okresie 22 czerwca 2017 – 22 grudnia 2017r.
Natomiast można ustalić, że wartość robót według kosztorysu ofertowego wynosiła
601,41 zł. netto, a wartość kwalifikowalnych wydatków od początku budowy do 6
czerwca 2017r. wynosiła 16 528 062,92zł. netto. Natomiast w okresie od 7 czerwca
2017r. do 4 lipca 2017r. przystępujący nadzorował roboty o wartości 4 746 810,84 zł.
netto.
Izba ustaliła te fakty na podstawie zestawienia wartości wykonanych robót do
protokołu odbioru wykonanych elementów robót nr 8 za okres od 6 maja 2017r do 6
czerwca 2017 i przejściowego świadectwa płatności nr 9 dla wydatków kwalifikowanych.
Z protokołów odbioru końcowego robót branż drogowej, inżynierskiej, telekomunikacyjnej,
elektrycznej, sanitarnej, gazowej, robót dodatkowych odbioru ostatecznego robót
podstawowych i dodatkowych wynika, że Inżynierem Kontraktu dokonującym tych czynności
by
ła przystępujący. Z protokołu odbioru ostatecznego z dnia 6 grudnia 2017 r. wynika, że
wartość umowna robót netto wyniosła 36 383 059,96 zł., zaś wartość sprzedażna brutto
zł. dane te są zbieżne z informacjami podanymi w wykazie usług i
referenc
jach. Nadto z dokumentacji tej wynika, że roboty wykonano prawidłowo i odebrano
końcowo, a także że były realizowane dwie roboty dodatkowe na kwoty 140 tys. brutto i ok.
119 tys. brutto, które również prawidłowo ukończono i odebrano.
Izba zważyła, co następuje:
Izba stwierdziła, że zgłoszone przystąpienie spełnia wymogi formalne określone w art. 185
ust. 2 ustawy.
Izba nie stwierdziła zaistnienia przesłanek, które skutkowałyby odrzuceniem odwołania na
podstawie art. 189 ust. 2 ustawy.
Izba oceniła, że odwołujący wykazał przesłanki materialnoprawne z art. 179 ust. 1 ustawy.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 24 ust. 1 pkt. 12, 16 i 17 ustawy przez
zaniechanie wykluczenia oferty wykonawcy
przystępującego pomimo, iż wykonawca ten nie
spełniał warunków udziału w postępowaniu.
Zarzut nie zasługuje na uwzględnienie. Odwołujący powołuje się na treść warunku
doświadczenia zawodowego wskazanego w pkt. V.2.1 siwz odwołując się do sformułowania
„wykonanie” przy czym pomija, że zamawiający określił że pod pojęciem „wykonanie”
rozumie
– „zakończenie realizację”, a zaś „zakończenie realizacji” zdefiniował jako
doprowadzenie nadzorowanej inwestycji przez wykonawcę do odbioru końcowego i
odebrania jej przez zamawiającego. Natomiast inwestycję określił zamawiający jako usługę
polegającą na nadzorze inwestorskim obejmującym budowę lub przebudowę drogi publicznej
o wartości robót co najmniej 20 mln. zł. W ocenie Izby interpretacja przez odwołującego
brzmienia tegoż warunku jako „nadzór inwestorski nad faktycznie wykonaną budową lub
przebudową drogi publicznej o wartości robót co najmniej 20 mln. zł.” nie znajduje
potwierdzenia w literalnej treści spornego warunku. Zamawiający z jednej strony podając co
rozumie pod pojęciem wykonania i pod pojęciem zakończenia realizacji, wyraźnie wskazał,
że najistotniejszy jest dla niego moment wystawienia protokołu odbioru końcowego i
odebrania przez zamawiającego. Nadto wskazał, że te odbiory mają dotyczyć nadzorowanej
inwestycji, a nie jej fragmentu w takim zakresie w jakim nad
zór sprawował dany wykonawca.
Gdyby rzeczywistą wolą zamawiającego było wskazanie, że będzie badał doświadczenie
uzyskane w ramach nadzoru nad konkretnymi czynnościami składającymi się na robotę
budowlaną w okresie sprawowania nadzoru przez wykonawcę, to odniósłby wartość robót do
robót wykonanych w okresie sprawowania nadzoru. Tym samym w świetle warunku
opisanego przez zamawiającego pojęcie „wartość robót” należy odnieść do budowy lub
przebudowy drogi publicznej, a nie do wartości robót wykonanych pod nadzorem
konkretnego wykonawcy. W ocenie Izby nie można dokonać po upływie terminu składania
ofert zawężenia brzmienia warunku udziału w postępowaniu do treści, choćby nawet
racjonalnie oczekiwanej przez odwołującego. Zamawiający ma prawo ukształtować warunek
udziału w postępowaniu kładąc nacisk na te elementy, które w jego ocenie zagwarantują mu
uzyskanie prawidłowej realizacji usługi. Dla zamawiającego tym gwarantem było
doprowadzenie do czynności odbiorowych i przyjęcie odpowiedzialności za wady obiektu,
kt
óre podczas takich czynności mogłyby się ujawnić. Dla zamawiającego, jak wynika z
brzmienia tego warunku istotna była skala inwestycji nadzorowanej, a nie skala wykonanej
części robót budowlanych pod nadzorem wykonawcy. Mając to na uwadze Izba
uwzględniając zasady równego traktowania wykonawców doszła do przekonania, że
zawężenie brzmienia warunku na obecnym etapie jest niedopuszczalne i zgodnie z
wieloletnim ugruntowanym stanowiskiem Izby wszelkie wątpliwości mogące powstać na
gruncie treści siwz, Izba przyjęła interpretować na korzyść wykonawców, t w tym przypadku
zatem należało literalnie odczytać postanowienia siwz i przyznać rację zamawiającemu i
przystępującemu. Odwołujący nie kwestionował, że wartość całości inwestycji wynosiła
ponad 36 mln. zł., a więc znacznie więcej niż wymagał zamawiający. Tym samym Izba
oceniła, że zamawiający postąpił prawidłowo nie wykluczając przystępującego z
postępowania na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy. Izba uznała także, że przystępujący
nie wprowadził zamawiającego w błąd, gdyż wartości podane przez przystępującego w
wykazie jak i w złożonej referencji pokrywają się z wartościami wynikającym z protokołu
odbioru ostatecznego z dnia 6 grudnia 2017r. Tym samym zarzut zaniechania zastosowania
art. 24 ust. 1 pkt 16 i 17
również nie potwierdził się.
Zarzut naruszenia przez zamawiającego art. 89 ust. 1 pkt. 2 ustawy poprzez: zaniechanie
odrzucenia oferty wykonawcy
przystępującego jako sprzecznej ze specyfikacją istotnych
warunków zamówienia
Zarzut został błędnie postawiony. Kwalifikacja podmiotowa wykonawców skutkować może
konsekwencjami w postaci wykluczenia wykonawcy
– vide art. 24 ustawy i odrzuceniem
oferty wykonawcy wykluczonego na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy, natomiast fakt
niespełniania warunków kwalifikacji nie jest niezgodnością treści oferty z treścią siwz w
rozumieniu art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż nie składają się na elementy oferty wykonawcy.
Tym samym zarzut nie potwierdził się.
Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji na podstawie art. 192 ust.1 i 2
ustawy.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy stosownie do
wyniku spraw oraz zgodnie z § 3 pkt. 1 i 2 lit. b i § 5 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa
Rady Min
istrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. Nr 41, poz. 238 ze zm. Z 2017r. poz. 47) obciążając odwołującego kosztami
postępowania w postaci uiszczonego przez odwołującego wpisu od odwołania oraz kosztami
zastępstwa prawnego i dojazdu nakazując odwołującemu zwrot zamawiającemu
poniesionych przez niego kosztów zastępstwa prawnego w wysokości 3 600zł., zgodnie z
przedstawionym rachunkiem do kwoty dopuszczonej przez w
w. rozporządzenie oraz kwoty
zł tytułem zwrotu kosztów dojazdu, zgodnie z przedstawionym spisem kosztów i
kserokopią dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Przewodniczący: ………………..