Sygn. akt KIO 1416/18
WYROK
z dnia 1 sierpnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Marek Koleśnikow
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 27 lipca
2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Pre
zesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 18 lipca 2018 r. przez wykonawcę Technical
Innovation Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Bernardyńska 16A lok. 121, 02-904
Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez Polski Komitet Normalizacyjny, ul.
Świętokrzyska 14, 00-050 Warszawa
przy udziale wykonawcy
AppNet sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku, ul. Nowy Świat 3,
453 Białystok zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
2. Kosztami
postępowania obciąża odwołującego Technical Innovation Sp. z o.o.
z siedzibą w Warszawie, ul. Bernardyńska 16A lok. 121, 02-904 Warszawa i zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Technical Innovation
Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Bernardyńska 16A lok. 121, 02-904
Warszawa
tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 i 2018) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od dnia
jego dor
ęczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt KIO 1416/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Polski Komitet Normalizacyjny, ul. Świętokrzyska 14 B 00-050 Warszawa,
wszczął postępowanie w trybie przetargu nieograniczonego pod nazwą »Dostawa i wdro-
żenie systemu kopii zapasowych«.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych
20.06.2018 r. pod nrem 575699.
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 i 2018) zwanej dalej w skrócie
Pzp lub ustawą bez bliższego określenia.
Zamawiający poinformował 13.07.2018 r. o:
1) wyborze
najkorzystniejszej oferty wykonawcy AppNet Sp. z o.o. z siedzibą
w Białymstoku, ul. Nowy Świat 3/28, 15-453 Białystok;
2) odrzuceniu oferty wykonawcy
Technical Innovation Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie, ul. Bernardyńska 16A lok. 121, 02-904 Warszawa, gdyż treść oferty nie
odpowiada treści specyfikacji – art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp (do oferty nie zostały
załączone oświadczenia wymagane w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5 SIWZ).
Wykonawca Technical Innovation Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Bernardyńska
16A lok. 121, 02-904 Warszawa, zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 2 Pzp
, wniósł 18.07.2018 r. do
Prezesa KIO odwołanie.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 7 ust. 1 Pzp
przez przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia
w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców, w związku z brakiem wyboru jako najkorzystniejszej oferty
odwołującego, pomimo że przedstawia ona najkorzystniejszy bilans ceny i innych
kryteriów;
2) art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez odrzucenie oferty
odwołującego, pomimo, że oferta
odwołującego jest ważna i zgodna z treścią SIWZ;
3) art. 26 ust. 3 Pzp przez jego niezastosowanie, a w konsekwencji braku wezwania
odwołującego do uzupełnienia dokumentów, o których mowa w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5
SIWZ;
4) art. 91 ust. 1 Pzp
przez wybór oferty najkorzystniejszej, pomimo, że oferta
wybranego wykonawcy
nie jest najkorzystniejszą ofertą.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości i nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru najkorzystniejszej oferty;
unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego;
powtórzenia czynności badania i oceny ofert z uwzględnieniem okoliczności
wskazanych w odwołaniu, a w konsekwencji wezwania odwołującego do
uzupełnienia dokumentów wskazanych w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5 SIWZ;
4) dokonanie wyboru oferty
odwołującego jako najkorzystniejszej.
Argumentacja
odwołującego
Pismem z 13.07.2018 r.
zamawiający odrzucił ofertę odwołującego na podstawie
przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp. W uzasadnieniu swojej decyzji
zamawiający wskazał, że
wykonawca
nie dołączył dokumentów, o których mowa w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5 SIWZ,
a więc oświadczeń producenta sprzętu (lub autoryzowanego przez niego podmiotu
świadczącego serwis), że w przypadku niewywiązania się z obowiązków gwarancyjnych
wykonawcy
lub firmy serwisującej producent przejmie na siebie wszelkie zobowiązania
związane z serwisem. Zamawiający w decyzji o odrzuceniu oferty odwołującego wskazał, że
cyt.: „Wskazane powyżej dokumenty nie podlegają uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3 Pzp.
Zamawiający jest zobowiązany do odrzucenia ofert tych wykonawców, którzy zaoferowali
przed
miot zamówienia niezgodny z wymaganiami zamawiającego określonymi w spe-
cyfikacji
, co do zakresu, ilości, jakości, warunków realizacji i innych elementów istotnych dla
wykonania przedmiotu zamówienia.
Oznacza to, że niezgodność treści oferty ma dotyczyć wymagań merytorycznych, które
zostały określone w specyfikacji. Zgodnie z treścią oferty oferowane urządzenia są objęte
gwarancją spełniającą jedynie wymagania określone w rozdz. 2 pkt 5 SIWZ i nie są objęte
zabezpieczeniem wymaganym przez
zamawiającego polegającym na zapewnieniu
uprawnienia do żądania od producenta lub autoryzowanego przez niego podmiotu
realizującego serwis polegającym na przejęciu zobowiązań wynikających z gwarancji
w przypadku niewywiązania się z obowiązków gwarancyjnych wykonawcy lub firmy
serwisującej, które to wymaganie zostało określone w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5 SIWZ. Podkreślić
należy, że oświadczenia niemające charakteru informacyjnego tj. mające potwierdzić, że
oferowane dostawy spełniają wymagania zamawiającego, ale stanowiące oświadczenie woli
podmiotu trzeciego (tu producent lub autoryzowany przez niego podmiot realizujący serwis),
które powodują istotną zmianę warunków realizowania przez zamawiającego uprawnień
wynikających z serwisu gwarancyjnego i nie mogą być przedmiotem uzupełnienia w trybie
art. 26 ust. 3 Pzp”.
Co istotne dla przedmiotowego postępowania i na co odwołujący zwraca uwagę, to fakt,
że w tym samym uzasadnieniu zamawiający wskazał, że odstępuje od wezwania wykonawcy
do uzupełnienia brakujących dokumentów wskazanych w rozdz. 2 pkt 1.6 i 1.7 SIWZ tj.
d
eklaracji zgodności CE i certyfikatu potwierdzającego wdrożenie u producenta sprzętu
Systemu Zarządzania Jakością zgodnie z normą PN-EN ISO 9001 (lub innego powszechnie
uznawanego w Unii Europejskiej),
ponieważ pomimo ich uzupełnienia oferta wykonawcy
podlega odrzuceniu.
Odwołujący wskazuje, że oświadczenie producenta wskazane w rozdz.
2 pkt 1.4, 1.5 SIWZ
zamawiający uznał za dokument „nieuzupełniany”, podczas gdy
dokumenty wskazane w rozdz. 2 pkt 1.6 i 1.7 SIWZ
, a więc bezpośrednio po spornych
dokumentach zostały zaklasyfikowane jako dokumenty uzupełnialne.
Wobec powyższego odwołujący nie zgadza się z decyzją zamawiającego o odrzuceniu
oferty
odwołującego.
N
a błąd w decyzji zamawiającego wskazuje chociażby systematyka dokumentu – SIWZ.
Sporne dokumenty zostały wskazane w rozdz. 2 SIWZ określonej jako „Opis przedmiotu
zamówienia”, co mogło sugerować wykonawcom, że dokumenty te będą żądane podczas
realizacji zamówienia, czy też żądane tylko od podmiotu, który złoży ofertę najwyżej
ocenioną. Ponadto w tym samym rozdz. 2 pkt 1.6 i 1.7 SIWZ zamawiający zakwalifikował
kolejne już dokumenty, jako „uzupełnialne”.
Zupełnie zatem niezrozumiała jest decyzja zamawiającego, dlaczego jedne dokumenty
wskazane w tym samym rozdziale specyfikacji
są traktowane jako uzupełnialne, a inne jako
dokumenty, których nie można uzupełnić.
Analizując dalej systematykę specyfikacji odwołujący wskazał, że dokument ten nie
został wskazany także w rozdz. 4 pkt 9 SIWZ – „Opis sposobu przygotowania oferty”, nie
wymieniono go wprost, jako dokument będący częścią oferty, co mogłoby sugerować
wykonawcom
, że dokument ten należy zakwalifikować jako dokument będący treścią oferty,
który nie może być uzupełniony. Dokument ten został dopiero wskazany w treści formularza
oferty wraz z innymi dokumentami, ale między innymi z dokumentami „uzupełnialnymi”,
takimi jak chociażby oświadczenia wykonawców o spełnieniu warunków, niepodleganiu
wykluczeniu, czy też pełnomocnictwo, a także co istotne z dokumentami rozdz. 2 pkt 1.6
i 1.7 SIWZ
, które zamawiający uznał także za dokumenty niestanowiące treści oferty.
Dodając kolejny argument dotyczący systematyki specyfikacji, odwołujący wskazał, że
sporny dokument nie został także wprost wskazany w treści rozdz. 4 pkt 10 SIWZ noszącego
tytuł – „Zawartość oferty”, co mogłoby sugerować, że jest to dokument stanowiący treść
oferty.
Analizując postępowanie odwołujący zwrócił uwagę, że postanowienia SIWZ są tak
niejasne i niespójne w zakresie przedmiotowego dokumentu, że aż 3 wykonawców zostało
odrzuconych przez
zamawiającego z tego samego powodu, to jest z powodu niedołączenia
do oferty dokumentów z rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5 SIWZ. Takie zachowanie wykonawców nie jest
przypadkowe, trudno uznać, żeby, aż tylu wykonawców nie dołożyło należytej staranności
przy składaniu ofert. Przecież celem wykonawcy jest złożenie ważnej i niepodlegającej
odrzuceniu oferty.
Nie bez znaczenia jest także fakt, że termin składania ofert był bardzo krótki, zatem
wykonawcy nie mieli zbyt wiele czasu, by uzy
skać wymagane przez zamawiającego
dokumenty.
Zatem działanie wszystkich wykonawców, którzy zostali odrzuceni z powodu
niedołączenia dokumentów wymaganych w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5 SIWZ należy uznać za
uzasadnione.
Biorąc bowiem pod uwagę systematykę specyfikacji, a także krótki termin składania ofert
oraz rodzaj dokumentu („obcy”) wykonawcy mogli działać w świadomości, że dokument ten
jest uzupełnialny.
Co istotne i wymaga
jące podkreślenia zdaniem odwołującego, to właśnie „owa obcość”
dokumentu i krótki termin składania ofert. Dokumenty wymagane przez zamawiającego
w rozdz. 2 pkt 1.4, 1.5 SIWZ
to dokumenty, które nie są dokumentami własnymi wykonawcy,
jak oświadczenie czy KRS, a zatem dokumentami, które wykonawca jest w stanie bez trudu
uzyskać. Dokumenty sporne w postępowaniu są bowiem dokumentami będącymi
oświadczeniem
producenta
sprzętu,
oświadczeniem
autoryzowanego
podmiotu
realizującego serwis, o które wykonawca musi się zwrócić i nie wiadomo
w jakim czasie oświadczenia takie wykonawca może uzyskać. W kontekście bardzo
krótkiego czasu na składanie ofert, a tym samym na uzyskanie takich dokumentów ma to
bardzo istotne znaczenie.
D
ziałanie zamawiającego w postępowaniu przeczy zupełnie wprowadzonej nowelizacji,
a już szczególnie procedurze odwróconej zastosowanej przez zamawiającego. Celem
bowiem nowelizacji miało być odciążenie wykonawców, w szczególności MŚP (a takim
podmiotem jest
odwołujący) w zakresie wskazanych dokumentów. Wykonawcy ci bowiem
wskazywali na uciążliwość w gromadzeniu dokumentów potrzebnych do udziału w pos-
tępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego. Stąd ustawodawca znowelizował
ustawę, odpowiadając na takie zapotrzebowanie wykonawców, między innymi wprowadzając
procedurę odwróconą oraz eliminując tym samym obowiązek złożenia dokumentów wraz
z ofertą. Obowiązek taki został bowiem przeniesiony tylko na wykonawcę, który złożył ofertę
najwyżej ocenioną.
W opinii
odwołującego wszystkie wyżej wskazane argumenty potwierdzają niezasadność
działań zamawiającego, jednak na uwagę zasługuje, że przede wszystkim zamawiający nie
miał prawa odrzucić oferty wykonawcy na podstawie przepisu art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Przepis ten bowiem stanowi, że zamawiający odrzuca ofertę wykonawcy, jeśli treść
oferty nie odpowiada treści SIWZ z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3 Pzp.
Wobec brzmienia przepisu należy wskazać, że zamawiający w swoim uzasadnieniu nie
potrafił nawet wskazać na czym owa merytoryczna niezgodność oferty z treścią SIWZ
miałaby polegać. Zamawiający nie był w stanie nawet wskazać prostego porównania w od-
niesieniu do przedmiotu zamówienia na zasadzie informacji „Państwa oferta wskazuje, że
oferowany przedmiot ma takie parametry, a
zamawiający żądał takich parametrów.
Zamawiający wskazał tylko w swoim uzasadnieniu, że cyt.: „Zamawiający jest zobowiązany
do odrzucenia ofert tych
wykonawców, którzy zaoferowali przedmiot zamówienia niezgodny
z wymaganiami
zamawiającego określonymi w SIWZ, co do zakresu, ilości, jakości,
warunków realizacji i innych elementów istotnych dla wykonania przedmiotu zamówienia”,
natomiast
zamawiający nie potrafił wskazać owej niezgodności co do zakresu, ilości, jakości
czy też warunków realizacji, na które zamawiający się powoływał. Uzasadnienie o od-
rzuceniu
oferty
odwołującego
wskazuje
tylko
na
charakter
dokumentów
i ich „nieuzupełnialność” w opinii zamawiającego oraz na objęcie gwarancją, ale nie
zabezpieczeniem wymaganym przez
zamawiającego.
Już sama treść tego uzasadnienia sugeruje, że dokument ten nie jest treścią oferty, ma
to być bowiem dokument zapewniający uprawnienie do przejęcia zobowiązań, a nie
dokument, który wskazuje na treść oferty. W tym miejscu należy wskazać, że odmienna
byłaby sytuacja, gdyby wykonawca w ogóle nie zaoferował gwarancji, wtedy można by
wskazywać, że przedmiot zamówienia jest niezgodny z treścią SIWZ. Natomiast w za-
łączniku nr 9 w pkt 3.6 SIWZ, który jest wymaganiem zamawiającego i brzmi cyt.:
„Oprogramowanie musi posiadać licencję wieczystą umożliwiającą korzystanie z zain-
stalowanej wersji oprogramowania po zakończeniu wykupionego okresu wsparcia
producenta oraz w pkt 3.7 SIWZ
, który brzmi cyt.: „Oprogramowanie musi mieć 3 letnie
wsparcie techniczne producenta, z możliwością przedłużenia” odwołujący wyraźnie
oświadczył, że oferuje wsparcie po zakończeniu wykupionego okresu wsparcia producenta
oraz że deklaruje możliwość przedłużenia wsparcia producenta. Gdyby brak było takiego
oświadczenia albo gdyby to oświadczenie zawierało w swej treści sformułowanie, że
wykonawca
nie deklaruje wypełnienia zobowiązań z pkt 3.6 i 3.7 SIWZ załącznika nr 9 to
dopiero można by wskazywać na niezgodność treści oferty z treścią SIWZ.
Biorąc zatem pod uwagę wskazane powyżej argumenty odwołujący wskazał, że
zamawiający niezasadnie odrzucił ofertę odwołującego na podstawie przepisu art. 89 ust. 1
pkt 2 Pzp
jako niezgodną z treścią specyfikacji, podczas, gdy oferta odwołującego jest
zgodną z treścią specyfikacji. Zamawiający powinien wezwać odwołującego do uzupełnienia
spornych dokumentów na podstawie przepisu art. 26 ust. 3 Pzp, gdyż sporne dokumenty są
doku
mentami, które odwołujący może uzupełnić.
Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu 18.07.2018 r. (art. 180
ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).
Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom 19.07.2018
r. (art. 185 ust. 1 in initio Pzp).
23.07.2018 r. poniedziałek wykonawca AppNet Sp. z o.o. z siedzibą w Białymstoku
złożył (1) Prezesowi KIO, z kopiami dla (2) zamawiającego i (3) odwołującego, pismo
o zgłoszeniu przystąpienia po stronie zamawiającego odwołującego do postępowania
toczącego się w wyniku wniesienia odwołania (art. 185 ust. 2 Pzp).
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron, na podstawie dokumentacji
postępowania, wyjaśnień oraz stanowisk stron zaprezentowanych podczas rozprawy
i odpowiedzi na o
dwołanie – Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co
następuje:
Skład orzekający Izby stwierdził, że odwołanie nie jest zasadne.
W ocenie Izby
odwołujący wypełnił łącznie przesłanki zawarte w art. 179 ust. 1 Pzp, to
jest
odwołujący wykazał posiadanie interesu w uzyskaniu rozpoznawanego zamówienia oraz
odwołujący wykazał wystąpienie możliwości poniesienia szkody przez odwołującego. Art.
179 ust. 1 Pzp
brzmi »Środki ochrony prawnej określone w niniejszym dziale [dział VI Pzp –
przyp. Izb
y] przysługują wykonawcy, uczestnikowi konkursu, a także innemu podmiotowi,
jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego zamówienia oraz poniósł lub może ponieść
szkodę w wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszej ustawy [Pzp –
przyp. Izby
]«.
Izba
stwierdza, że nie zachodzą przesłanki określone w art. 189 ust. 2 Pzp, których
zaistnienie skutkowałoby odrzuceniem odwołania.
Izba
ustaliła, że stan faktyczny postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
(postanowienia specyfikacji istotn
ych warunków zamówienia oraz informacje zawarte
w ogłoszeniu o zamówieniu) nie jest sporny.
Izba
postanowiła dopuścić, jako dowód, dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przekazaną przez zamawiającego, potwierdzoną za zgodność
z
oryginałem. Strony nie zgłosiły podczas rozprawy żadnych wniosków dowodowych.
Na posiedzenie ani na rozprawę nie stawił się żaden przedstawiciel przystępującego
mimo właściwego zawiadomienia o terminie posiedzenia i rozprawy.
W ocenie Izby, zarzut drugi naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
– przez odrzucenie oferty
odwołującego, pomimo, że oferta odwołującego jest ważna i zgodna z treścią SIWZ – nie
zasługuje na uwzględnienie.
Izba
ustaliła, że zamawiający w rozdz. 2 Opis przedmiotu zamówienia ust. 1 Wymagania
ogólne pkt 1.4 i 1.5 SIWZ żądał od wykonawcy dostarczenia i załączenia do oferty
oświadczeń producenta sprzętu lub autoryzowanego serwisanta, że oferowany przedmiot
zamówienia będzie objęty gwarancją z opcją, że cyt. »w przypadku niewywiązywania się
z obowiązków gwarancyjnych wykonawcy lub firmy serwisującej [producent lub
autoryzowany serwisant
– przyp. Izby] przejmie na siebie wszelkie zobowiązania związane
z serwisem«, a w przypadku awarii dysków twardych części te pozostają u zamawiającego.
O
dwołujący nie załączył do oferty tych oświadczeń i w związku z tym oferta
odwołującego została odrzucona przez zamawiającego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
Art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
brzmi »Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli […] jej treść nie
odpowia
da treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2
pkt 3«. Zamawiający ponadto w informacji o odrzuceniu oferty odwołującego stwierdził, że
przedmiotowe oświadczenia nie podlegają uzupełnieniu na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp. Art.
26 ust. 3 Pzp
brzmi »Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 25a
ust. 1, oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa
w art. 25 ust. 1, lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania,
oświadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez
zamawiającego wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia, uzupełnienia lub
poprawienia lub do udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo
ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy
podlega odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania«. W związku z ko-
niecznością odrzucenia oferty odwołującego zamawiający poinformował, że nie będzie
stosować procedury uzupełnienia oferty na podstawie art. 26 ust. 3 Pzp w stosunku do
uzupełnienia brakujących dokumentów, a wymaganych na podstawie rozdz. 2 pkt 1.6 i 1.7
SIWZ.
Odwołujący od tej decyzji zamawiającego złożył odwołanie argumentując, że:
1) sam
zamawiający bezpodstawnie uznał, że tak samo wymagane dokumenty
w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5 oraz rozdz. 2 pkt 1.6 i 1.7 SIWZ
, jako nieuzupełnialne
i uzupełnialne, a powinien wszystkie wymagane w SIWZ dokumenty uznać za
uzupełnialne i próbować uzupełnić te dokumenty;
zamawiający nie wymienił przedmiotowych oświadczeń w rozdz. 4 pkt 9 SIWZ –
[Opis sposobu przygotowania oferty], jako dokument
ów będących częścią oferty,
a więc powinny być uzupełnialne;
zamawiający nie wymienił przedmiotowych oświadczeń w rozdz. 4 pkt 10 SIWZ
Zawartość oferty], co mogłoby sugerować, że zamawiający uznaje przedmiotowe
oświadczenia za treść oferty;
aż 3 wykonawców zostało odrzuconych przez zamawiającego z tego samego
powodu, to jest z powodu niedołączenia do oferty dokumentów z rozdz. 2 pkt 1.4
i 1.5 SIWZ;
termin składania ofert był bardzo krótki, zatem wykonawcy nie mieli zbyt wiele
czasu, by uzyskać wymagane przez zamawiającego dokumenty, które nie były
oświadczeniami własnymi wykonawcy, ale dokumentami niejako »obcymi«;
uzyskanie takich dokumentów jest trudniejsze dla małych i średnich przedsiębiorstw
[M
ŚP], co nie jest zgodne z duchem nowelizacji ustawy Pzp, czyli odciążenie
wykonawców ze zbędnego formalizmu;
zamawiający nie miał prawa odrzucać oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
i
zamawiający nie wykazał na czym polega niezgodność konkretnej oferty z treścią
SIWZ;
odwołujący dołączając do oferty zał. nr 9 spełnił wymaganie zamawiającego zawarte
w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5 SIWZ.
Odnośnie zarzutu drugiego naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp – przez odrzucenie oferty
odwołującego, pomimo, że oferta odwołującego jest ważna i zgodna z treścią SIWZ oraz
zarzutu trzeciego naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp
– przez jego niezastosowanie, a w kon-
sekwencji braku wezwania
odwołującego do uzupełnienia dokumentów, o których mowa
w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5 SIWZ Izba stwierdza,
że zarzuty te nie zasługują na uwzględnienie.
Ad 1-3.
Zamawiający ma prawo żądać od wykonawców do przeprowadzania
postępowania tylko niezbędnych ośwaidczeń i dokumentów, zgodnie z art. 25 ust. 1 Pzp,
który brzmi »W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający może żądać od
wykonawców wyłącznie oświadczeń lub dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia
postępowania«. Jednak odwołujący nie wziął pod uwagę, że zamawiający może również
żądać innych dokumentów niż dokumentów do przeprowadzenia postępowania, a mia-
nowicie dokumentów na wykazanie spełnienia przez oferowany przedmiot wymagań
zamawiającego. W rozpoznawanym przypadku zamawiający wykazał, że szczególnie mu
zależało na pewności obsługi gwarancyjnej i zachowaniu twardych dysków u zamawiającego
mimo wystąpienia usterek w tych dyskach, co zamawiający zapisał w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5
SIWZ.
Izba
podkreśla, że w procedurze zamówień publicznych nie został ustanowiony
jakikolwiek schemat
czy obowiązkowa systematyka specyfikacji istotnych warunków
zamówienia i dlatego specyfikację należy czytać całościowo, a nie fragmentarycznie czy
tylko określonymi częściami abstrahując od pozostałej treści specyfikacji. Dlatego obok
siebie
zamawiający może w specyfikacji umieszczać różnorakie postanowienia. Może to
nawet wydać się wykonawcom, że zamawiający sporządził specyfikację bez zachowania
najwyższej staranności, ale Izba nie może się dopatrzyć, że specyfikacja zamawiającego
narusza jakiekolwiek przepisy.
Ponadto Izba
musi stwierdzić, że natykając się na brak w ofercie oświadczeń, o których
mowa w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5 SIWZ,
zamawiający był obowiązany zastosować się do art. 89
ust. 1 pkt 2 Pzp
i odrzucić taką ofertę wykonawcy. Jednocześnie zamawiający natykając się
na braki w ofercie przytoczonych oświadczeń nie był uprawniony do przeprowadzenia
procedury przewidzianej w art. 26 ust. 3 Pzp
, gdyż problemowe oświadczenia nie są
oświadczeniami ani dokumentami, o których mowa w art. 25a ust. 1 ani art. 25 ust. 1 Pzp,
a są dokumentami (oświadczeniami) dotyczącymi scharakteryzowania przedmiotu
zamówienia. Również nie ma wpływu na konieczność odrzucenia oferty fakt braku opisania
takich sankcji w specyfikacji
za brak dołączenia do oferty odpowiednich dokumentów czy
oświadczeń, gdyż obowiązek odrzucenia oferty wynika z przepisów, a zwłaszcza z art. 89
ust. 1 pkt 2 Pzp.
Wykonawcy
nie mieli także prawa sądzić, że przedmiotowe oświadczenia będą
w
ymagane na etapie wykonania przedmiotu zamówienia, gdyż zamawiający ustanowił
w rozdz. 2 pkt 1.4 SIWZ
, że cyt. »do oferty należy dostarczyć«, a w rozdz. 2 pkt 1.5 SIWZ
cyt. »do oferty należy załączyć«. Skoro »do oferty należy dostarczyć« czy »załączyć« – to
tylko w terminie składania ofert, bo procedura w zasadzie nie przewiduje innego terminu.
W rozpoznawanym przypadku
odwołujący nie dopełnił tego obowiązku i nie wniósł do
zamawiającego wymaganych oświadczeń.
Również brak wymienienia przedmiotowych oświadczeń w rozdz. 4 pkt 9 SIWZ [Opis
sposobu przygotowania oferty]
nie może upoważniać wykonawców do pomijania tych
oświadczeń w ofercie, gdyż wystarczy, że zamawiający jednokrotnie i jednoznacznie zażądał
dołączenia do oferty przedmiotowych oświadczeń. Zamawiający wymagał dołączenia do
oferty oświadczeń o gotowości przejęcia zobowiązań gwarancyjnych i o pozostawieniu
twardych dysków u zamawiającego w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5 SIWZ.
Stwierdzenie Izby
tyczy się także braku wymienienia kwestionowanych oświadczeń
w
rozdz. 4 pkt 10 SIWZ [Zawartość oferty]. Izba stwierdza, że zamawiający może w do-
wolnych miejscach specyfikacji
zamieścić nawet najistotniejsze postanowienia, byle ich
umiejscowienie nie wprowadzało wykonawców w błąd. Umiejscowienie wymagań załączenia
do ofert
spornych oświadczeń w rozdz. 2 [Opis przedmiotu zamówienia] ust. 1 [Wymagania
ogólne] pkt 1.4 i 1.5 SIWZ zdaniem Izby nie powinno być przyjmowane, że zamawiający
takich oświadczeń nie wymaga lub że zamawiający będzie wymagał tych oświadczeń w in-
n
ym terminie niż termin składania ofert.
Ad 4
. Nie może być argumentem dotyczącym treści postanowień specyfikacji liczba
wykonawców, którzy inaczej zrozumieli postanowienia specyfikacji. Zamawiający w rozdz. 2
pkt 1.4 i 1.5 SIWZ jasno
określił jakich żąda dokumentów i oświadczeń oraz w jakim terminie.
Dlatego konieczność odrzucenia oferty odwołującego i nawet innych wykonawców ze
względu na poniechanie obowiązku załączenia do oferty żądanych oświadczeń nie może być
podważana przez stwierdzenie, że podobny tok myślenia dał się zauważyć u większej liczby
wykonawców.
Ad 5 i 6.
Odwołujący wskazuje w odwołaniu na krótki termin składania ofert jednak
termin ten nie był krótszy niż określony w odpowiednich przepisach i odwołujący nie zwrócił
się o wyjaśnienie treści specyfikacji ani o przedłużenie terminu składania ofert, co mógł
uczynić zgodnie z art. 38 ust. 1 zdanie pierwsze Pzp, który to przepis brzmi »Wykonawca
może zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków
zamówienia«. W związku z tym na obecnym etapie postępowania wykonawca nie może
kwestionować terminu składania ofert. Ponadto Izba stwierdza, że w dobie powszechności
Internetu nie jest niemożliwe szybkie uzyskanie odpowiednich dokumentów czy oświadczeń
nawet od partn
erów mieszczących się na innych kontynentach.
Również Izba stwierdza, że zapewne im mniejszy podmiot gospodarczy tym może
spotykać się z inną skalą trudności w funkcjonowaniu. Tym niemniej odwołujący nie wskazał,
którym konkretnie przepisom uchybił zamawiający wprowadzając wymagania złożenia
oświadczeń, o których mowa w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5 SIWZ.
Izba
stwierdza także, że interpretowanie postanowień specyfikacji na korzyść
wykonawców, a szczególnie wykonawców zaliczających się do grona MŚP, na co wskazuje
odwołujący, może nastąpić tylko w przypadku niejasności specyfikacji, a przytaczane przez
odwołujący postanowienia rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5 SIWZ są jednoznaczne i nie powinny
nastręczać kłopotów interpretacyjnych.
W związku z tym argument o zbytniej krótkości terminu składania ofert oraz o działaniu
zamawiającego wbrew znowelizowanym przepisom ustawy nie może być brany pod uwagę.
Ad 7. Zdaniem
Izby zamawiający nie tylko miał prawo odrzucić ofertę odwołującego na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, napoty
kając się na brak w ofercie przedmiotowych
oświadczeń, ale zamawiający miał obowiązek odrzucić tę ofertę. Przepis art. 89 ust. 1 pkt 2
Pzp
brzmi »Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli […] jej treść nie odpowiada treści specyfikacji
istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2 pkt 3«. Ponadto zamawiający
informując o odrzuceniu oferty odwołującego odpowiednio powołał się na podstawę prawną
oraz wskazał na brak załączenia do oferty oświadczeń wymaganych w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5
SIWZ. Ponadto zam
awiający wytłumaczył dlaczego nie mógł wdrożyć procedury
uzupełnienia oferty przewidzianej w art. 26 ust. 3 Pzp. Dlatego argumentacja braku
wykazania niezgodności treści oferty z treścią specyfikacji nie może się ostać.
Ad 8. Izba
stwierdza, że zamawiający w rozdz. 2 pkt 1.4 i 1.5 SIWZ wymagał
konkretnych oświadczeń od sprecyzowanego podmiotu, którym nie jest wykonawca
składający ofertę, a producent lub autoryzowany serwisant. Natomiast załącznik nr 9 do
oferty
był złożony przez wykonawcę składającego ofertę i w imieniu wykonawcy
składającego ofertę (odwołującego). Dlatego nie można stwierdzić, że odwołujący spełnił wy-
maganie złożenia oświadczenie przez osoby trzecie składając swoje oświadczenie i w swoim
imieniu.
Wobec tego Izba
stwierdza, że zarzut drugi naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp oraz
zarzutu trzeci naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp
nie mogą być uwzględnione.
W ocenie Izby, zarzut czwarty naruszenia art. 91 ust. 1 Pzp
– przez wybór oferty
najkorzystniejszej, pomimo, że wybrana oferta nie jest najkorzystniejszą oraz zarzut pierwszy
naruszenia art. 7 ust. 1 Pzp
– przez przeprowadzenie postępowania o udzielenie
zamówienia w sposób naruszający zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania
wykonawców, w związku z brakiem wyboru jako najkorzystniejszej oferty odwołującego,
pomimo że przedstawia ona najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów – nie zasługują
na uwzględnienie, gdyż zamawiający dokonał prawidłowego wyboru oferty najkorzystniejszej
spośród ofert niepodlegających odrzuceniu, a oferta odwołującego, która zdaniem
odwołującego miałaby być wybrana jako najkorzystniejsza podlegała odrzuceniu, a więc nie
mogła być wybrana jako najkorzystniejsza. Ponadto odwołujący nie wykazał naruszenia art.
7 ust. 1 Pzp. Art. 91 ust. 1 Pzp
brzmi »Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na
podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia«, a art. 7 ust. 1 Pzp brzmi »Zamawiający przygotowuje i przeprowadza
postępowanie o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej
konkurencji i równe traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i
przejrzystości«.
Izba
stwierdza, że stan faktyczny w rozpoznawanym postępowaniu jest znacząco inny
niż w przytaczanych przez strony wyrokach sądów i Krajowej Izby Odwoławczej, dlatego nie
mogły te wyroki być wzięte pod uwagę przez Izbę.
Zamawiający – podczas prowadzenia postępowania – nie naruszył wskazanych przez
odwołującego przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
Z powyższych względów oddalono odwołanie, jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp
, czyli stosownie do wyniku postępowania.
Przewodniczący:
………………………………