Sygn. akt KIO 1423/18
POSTANOWIENIE
z dnia 9 sierpnia 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
P
rzewodniczący:
Małgorzata Matecka
Protokolant:
Adam Skowroński
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym
z udziałem stron w dniu 31 lipca oraz 9 sierpnia
roku w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej
w dniu 20 lipca 2018 roku przez
Odwołującego PW METKOM Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością Spółka Komandytowa z siedzibą w Warszowicach w postępowaniu
prowadzonym przez Z
amawiającego: Spółkę Restrukturyzacji Kopalń Spółka Akcyjna
z
siedzibą w Bytomiu
przy udziale wykonawcy GASKET Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Bielsku -
Białej zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie
Z
amawiającego
postanawia:
Odrzuca odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża Odwołującego i zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (piętnaście tysięcy złotych zero
groszy) uiszczoną przez wykonawcę tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, ze zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7
dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Katowicach.
Przewodniczący:
……………………
Sygn. akt: KIO 1423/18
U z a s a d n i e n i e
Odwołujący - PW METKOM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa
z siedzibą w Warszowicach (również jako „Odwołujący” lub spółka PW METKOM) w dniu 20
lipca 2018 r.
wniósł do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej odwołanie od czynności podjętej
przez Zamawiającego - Spółka Restrukturyzacji Kopalń Spółka Akcyjna z siedzibą w Bytomiu
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego prowadzonym w trybie przetargu
nieograniczonego pn.
Dostawa rur dla Spółki Restrukturyzacji Kopalń S.A. Oddział KWK
„Centrum”; znak sprawy KWK C/10/18 (dalej jako „Postępowanie”) w zakresie Części III:
Dostawa rur DN 630 z tworzywa sztucznego w ramach zadania:
Budowa rurociągu głównego
odwadniania na powierzchni od szybów głównych do osadnika głównego”, polegającej na
bezzasadnym wykluczeniu
Odwołującego z Postępowania i uznaniu jego oferty za
odrzuconą.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579, ze zm.), dalej
jako „ustawa Pzp”:
1) art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy Pzp
wskutek bezzasadnego podjęcia czynności
wykl
uczenia Odwołującego z Postępowania i tym samym uznania jego oferty za
odrzuconą, podczas, gdy Odwołujący wykazał brak podstaw wykluczenia;
2) art. 7 ust. 1 ustawy Pzp, a to poprzez brak przeprowadzenia P
ostępowania w sposób
zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe traktowanie wykonawców
wskutek
bezzasadnego
podjęcia
czynności
wykluczenia
Odwołującego
z P
ostępowania i tym samym uznania jego oferty za odrzuconą, podczas, gdy oferta
Odwołującego, po przeprowadzeniu aukcji elektronicznej jest najkorzystniejsza,
Odwołujący, wykazując brak podstaw wykluczenia, nie podlega wykluczeniu
z P
ostępowania.
W związku z podniesionymi zarzutami Odwołujący wniósł o:
1) n
akazanie Zamawiającemu unieważnienia czynności wykluczenia Odwołującego
z
Postępowania;
2) nak
azanie Zamawiającemu powtórzenie czynności badania i oceny oferty i w efekcie
dokonanie
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej;
3) d
opuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów dołączonych do odwołania
na okoliczności wskazane w jego uzasadnieniu;
4) dopuszczenie i przeprowadzeni
e dowodów z dokumentacji Postępowania, w tym
treści złożonej przez Odwołującego oferty na okoliczności wskazane w uzasadnieniu
o
dwołania.
Zamawiający nie udzielił pisemnej odpowiedzi na odwołanie.
Pismem wniesionym do Prezesa Izby w dniu 24 lipca 2018 r. wykonawca
GASKET Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Bielsku - Białej zgłosił przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje.
Mając na uwadze ustalenia poczynione w wyniku przeprowadzonych czynności
formalnoprawnych i sprawdzających Izba stwierdziła, że odwołanie podlega odrzuceniu na
podstawie art. 189 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp, jako wniesione przez podmiot nieuprawniony,
tj. w imieniu tylko
jednego z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia.
Jak wskazuje się w orzecznictwie Krajowej Izby Odwoławczej: wniesienie odwołania
w
imieniu i na rzecz tylko jednego z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie
zamówienia skutkuje odrzuceniem odwołania zgodnie z art. 189 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp,
w
myśl, którego Izba odrzuca odwołanie, jeżeli stwierdzi, że odwołanie zostało wniesione
przez podmiot nieuprawniony (postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 19 sierpnia
2013 r. KIO 1899/13).
Status wykonawcy, w tym przypadku wykonawcy wnoszącego
odwołanie, uzyskują łącznie wszyscy wykonawcy ubiegający się wspólnie o udzielenie
zamówienia publicznego i tylko tak oznaczony odwołujący uprawniony jest do skorzystania
ze środków ochrony prawnej, a ta okoliczność powinna bezspornie wynikać z odwołania
(postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 7 lutego 2013 r. KIO 176/13).
Ww. pogląd podzielany jest również w literaturze prawniczej: „Za podmiot nieuprawniony
należy też uznać jednego z wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie,
wnoszącego odwołanie bez umocowania od pozostałych wykonawców lub jedynie we
własnym imieniu.” (J. Pieróg, Prawo zamówień publicznych. Komentarz. Wyd. 14, Warszawa
Wymaga również podkreślenia, iż w świetle poglądów wyrażanych w orzecznictwie jednego
z wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia nie zalicza się do
kategorii „innych podmiotów”, o których mowa w 179 ust. 1 ustawy Pzp. W rozumieniu tego
przepisu „innymi podmiotami” będą potencjalni wykonawcy, którzy kwestionują prawidłowość
zastosowania trybów niekonkurencyjnych przez zamawiającego (zamówienie z wolnej ręki,
negocjacje bez ogłoszenia czy też zapytania o cenę). /por. wyrok Sądu Okręgowego
w
Gdańsku z dnia 25 maja 2012 r. XII Ga 92/12; ZPwO 2014 nr 18, poz. 162, ZPwO 2014 nr
18, poz. 208, Legalis, oraz
postanowienie Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 4 listopada
2014 r. KIO 2215/14.
Przenosząc powyższe na stan faktyczny niniejszej sprawy Izba uznała, iż odwołanie
wniesione przez
PW METKOM Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka
Komandytowa z
siedzibą w Warszowicach podlega odrzuceniu, albowiem zostało ono
wniesione
wyłącznie w imieniu podmiotu będącego jednym z członków konsorcjum, które
złożyło ofertę w Postępowaniu.
O
koliczność złożenia odwołania wyłącznie w imieniu spółki PW METKOM została
potwierdzona pr
zez Odwołującego na posiedzeniu. Ponadto, Izba podzieliła stanowisko
Zamawiającego, iż na podstawie treści oferty należało uznać, że została ona złożona przez
wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia: PW METKOM Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością Spółka Komandytowa z siedzibą w Warszowicach oraz
Przedsiębiorstwo Produkcji i Usług Rynkowo – Eksportowych „POLDE” Spółka
z
ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Strumieniu (dalej jako „spółka POLDE”).
W
ramach oferty zostały między innymi złożone Jednolite Europejskie Dokumenty
Zamówienia (dalej jako „dokumenty JEDZ”) dla ww. podmiotów. W dokumencie JEDZ
Odwołującego na pytanie: „Czy wykonawca bierze udział w postępowaniu o udzielenie
zamówienia wspólnie z innymi wykonawcami?” została udzielona odpowiedź: „TAK”.
W
kolejnym wierszu została wskazana rola Odwołującego w grupie wykonawców wspólnie
biorących udział w realizacji zamówienia, tj. „Przedstawiciel w sprawie ofertowania i realizacji
formalnej zamówienia”. Odwołujący pełni zatem rolę lidera konsorcjum. W dokumencie JEDZ
spółki POLDE na pytanie: „Czy wykonawca bierze udział w postępowaniu o udzielenie
zamówienia wspólnie z innymi wykonawcami?” również udzielono odpowiedzi: „TAK”.
W
kolejnym wierszu została wskazana rola spółki POLDE w grupie wykonawców wspólnie
biorących udział w realizacji zamówienia, tj. „Konsorcjant”. W ramach oferty została również
złożona umowa konsorcjum zawarta pomiędzy Odwołującym i spółką POLDE, w treści której
Odwołujący został wskazany jako „Lider Konsorcjum”. W § 1 ww. umowy konsorcjum
wskazano znak sprawy, pod którym prowadzone jest Postępowanie (KWK C/10/18).
W
świetle ww. treści oferty wskazanie jako wykonawcy Odwołującego należało zatem
potraktować jako wskazanie lidera konsorcjum (wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia).
Z
treści wezwania z dnia 18 czerwca 2018 r. wynikało, iż Zamawiający przedmiotową ofertę
traktuje jako złożoną przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielnie zamówienia:
spółką PW METKOM oraz spółkę POLDE. Odwołujący nie zaprzeczył temu ani
w odpowiedzi na ww. wezwanie, ani na dalszym etapie
Postępowania. Odmienne
stanowisko zostało przedstawione dopiero na posiedzeniu przed Izbą: Odwołujący
potwierdził, iż odwołanie zostało wniesione wyłącznie w jego imieniu (spółki PW METKOM)
i j
edocześnie oświadczył, że także wykonawcą składającym ofertę w Postępowaniu był sam
Odwołujący, natomiast spółka POLDE występowała w charakterze podmiotu
udostępniającego swoje zasoby. W ocenie Składu orzekającego Izby treść
ww.
oświadczenia nie znajdowała potwierdzenia w treści dokumentacji Postępowania. Poza
wskazanymi
powyżej okolicznościami należy zauważyć, że w treści oferty nie zostało
wskazane, iż spółka POLDE miała występować jako podmiot udostępniający swoje zasoby.
W szczególności, w przeciwieństwie do Spyra Primo Poland Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Mikołowie, nie został złożony dokument zawierający
oświadczenie o zobowiązaniu podmiotu trzeciego do oddania do dyspozycji wykonawcy
niezbędnych zasobów.
Mając zatem na uwadze jednoznaczne stanowisko Zamawiającego co do sposobu
traktowania spółki PW METKOM oraz spółki POLDE jako wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielnie zamówienia, Izba uznała, iż wskazanie spółki PW METKOM
w
treści zawiadomienia o wykluczeniu z Postępowania stanowiło omyłkę ze strony
Zamawiającego polegającą na wskazaniu w treści tego pisma wyłącznie lidera konsorcjum,
które złożyło ofertę w Postępowaniu. Zaistniała w tym zakresie omyłka w ocenie Składu
orzekającego Izby nie ma jednak istotnego znaczenia dla stwierdzonej podstawy odrzucenia
odwołania. Niezależnie od powyższego aktualna pozostaje ocena, iż odwołanie zostało
wniesione wy
łącznie w imieniu jednego z wykonawców wspólnie ubiegających się
o
udzielenie zamówienia, a zatem – na gruncie art. 189 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp - przez
podmiot nieuprawniony.
Wobec stwierdzenia zaistnienia przesłanki wskazanej w art. 189 ust. 2 pkt 2 ustawy Pzp,
Izba nie była uprawniona do merytorycznego rozpoznania odwołania.
Uwzględniając powyższe, na podstawie art. 192 ust. 1 zdanie drugie i art. 189 ust. 2 pkt 2
ustawy Pzp, orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy
Pzp oraz w oparciu o
przepisy § 5 ust. 4 w zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania
(Dz. U. z 2018 r. poz. 972), tj. stosownie do w
yniku postępowania odwoławczego obciążając
Odwołującego kosztami w postaci uiszczonego przez niego wpisu.
Przewodniczący: …..……………………………