WYROK
z dnia 10 sierpnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: Przewodniczący: Piotr Kozłowski
Protokolant: Norbert Sierakowski
po rozpoznaniu na rozprawie 10 sierpnia 2018 r. w Warszawie odw
ołania wniesionego
30 lipca 2018 r. do Prezesa Krajowej Iz
by Odwoławczej
przez
wykonawcę: AG-COMPLEX sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego pn. Uprzątanie zwłok zwierząt dziko
żyjących (nr postępowania LM-W.ZP.260.15.2018)
p
rowadzonym przez zamawiającego: Miasto Stołeczne Warszawa
przy udziale wykonawcy:
Zbiornica Skórzec Ekologia A. C., Warszawa – zgłaszającego
przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
1. Oddala
odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża AG-COMPLEX sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
i
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 7500 zł 00 gr (słownie:
siedem
tysięcy pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez powyższego
odwołującego tytułem wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni
od
dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Miasto Stołeczne Warszawa (Lasy Miejskie Warszawa) prowadzi
na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U.
z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) {dalej
również: „ustawa pzp” lub „pzp”} w trybie przetargu
nieograniczonego
postępowanie o udzielenie zamówienia na usługi pn. Uprzątanie zwłok
zwierząt dziko żyjących (nr postępowania LM-W.ZP.260.15.2018).
Ogłoszenie o tym zamówieniu 22 czerwca 2018 r. zostało opublikowane w Biuletynie
Zamówień Publicznych pod nr 577395-N-2018.
Wartość przedmiotowego zamówienia przekracza kwoty określone w przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy pzp.
24 lipca 2018
r. Zamawiający przesłał drogą elektroniczną Odwołującemu
AG-
COMPLEX sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie zawiadomienie o rozstrzygnięciu
postępowania – wyborze jako najkorzystniejszej oferty złożonej przez Zbiornica Skórzec
Ekologia A. C. z Warszawy
{dalej również: „Wykonawca” lub „A. C.”}.
30 lipca 2018
r. Odwołujący wniósł w formie pisemnej do Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej odwołanie od powyższej czynności, a także od zaniechania wykluczenia oraz
wezwania do wyjaśnień powyższego Wykonawcy.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu następujące naruszenia przepisów ustawy pzp:
1. Art. 26 ust. 3
– przez wezwanie Wykonawcy do złożenia dokumentów, w sytuacji gdy
Zamawiający już w toku postępowania wyczerpał taką możliwość.
2. Art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz art. 89 ust. 1 pkt 5
– przez uznanie, że Wykonawca wykazał
s
pełnianie warunków udziału w postępowaniu podczas gdy podlega on wykluczeniu,
a jego oferta odrzuceniu.
3. Art. 24 ust. 1 pkt 17
– przez zaniechanie wykluczenia Wykonawcy w sytuacji, gdy
składając wstępne oświadczenie o spełnieniu warunków udziału w postępowaniu
wprowadził on Zamawiającego w błąd, gdyż z treści przedłożonych w dalszym toku
p
ostępowania dokumentów wynika, że na dzień składania ofert nie spełniał warunków
udziału w postępowaniu.
4. Art. 90 ust. 1a pkt 1
– przez uznanie, że rozbieżność pomiędzy ceną oferty Wykonawcy
a wartością szacunkową zamówienia brutto wynika z okoliczności oczywistych, które nie
wymagają wyjaśnienia.
5. Art. 90 ust. 1
– przez zaniechanie wezwania Wykonawcy do złożenia wyjaśnień
w
zakresie rażąco niskiej ceny wobec spełnienia przesłanek wynikających z art. 90 ust.
1a pkt 1.
6. Art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3
– przez wybór oferty Wykonawcy, pomimo że
nie
wykazał spełnienia warunków udziału w postępowaniu, jak i mimo istnienia
domniemania prawnego, że jego oferta zawiera rażąco niską cenę.
7. Art. 7 ust. 1
– przez naruszenie zasad zachowania uczciwej konkurencji oraz równego
traktowania wykonawców w przedmiotowym postępowaniu.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
Unieważnienia wyboru najkorzystniejszej oferty.
Powtórzenia badania oferty złożonej przez Wykonawcę, polegającego na wezwaniu go
do złożenia wyjaśnień w trybie art. 90 ust. 1 pzp.
3. Wykluczenia Wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 12 pzp, wobec niewykazania
spełnienia warunków udziału w postępowaniu, oraz odrzucenia oferty na podstawie art.
89 ust. 1 pkt 5,
wobec braku możliwości ponownego skorzystania z art. 26 ust. 3 pzp.
4. Wykluczenia Wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp.
5. Odrzucenia oferty Wykonawcy na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 4 pzp w przypadku, gdy
wyjaśnienia złożone w trybie art. 90 ust. 1 pzp będą potwierdzać, że oferta zawiera
rażąco niską cenę lub gdy Wykonawca nie udzieli wyjaśnień.
6. Dokonania
oceny ważnej oferty zgodnie z kryteriami oceny ofert określonymi w SIWZ na
podstawie art. 91 ust. 1 pzp.
7. Dokonania
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej w przedmiotowym
postępowaniu zgodnie z art. 91 ust 1 pzp.
Ponadto
Odwołujący sprecyzował powyższą listę zarzutów wskazanie następujących
okoliczności prawnych i faktycznych dla uzasadnienia wniesienia odwołania.
{ad pkt 1-
3 listy zarzutów}
Z odwołania wynika następujący przebieg badania spełniania przez Wykonawcę
warunków udziału w postępowaniu.
Warunek z c
zęści V pkt 1 ppkt 1.1 specyfikacji istotnych warunków zamówienia {dalej
w uzasadnieniu: „specyfikacja”, „SIWZ” lub „s.i.w.z.”}: O udzielenie zamówienia mogą
ubiegać się Wykonawcy, którzy zgodnie z art. 22 ustawy spełniają warunki udziału
w
postępowaniu dotyczące: kompetencji lub uprawnień doprowadzenia określonej
dzi
ałalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przypisów tj. posiada aktualną decyzję
Powiatowego Lekarza Weterynar
ii, rejestrującą prowadzenie działalności w zakresie
zbierania i transportu ub
ocznych produktów pochodzenia zwierzęcego kat. 1, nadającą
nu
mer identyfikacyjny zgodnie z ustawą o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób
zakaźnych zwierząt (Dz. U. 2017, poz: 1855).
W c
zęści V pkt 2 SIWZ Zamawiający na potwierdzenie spełnienia powyższego
warunku
zażądał przedstawienia aktualnej decyzji Powiatowego Lekarza Weterynarii,
zatwierdzającej prowadzoną działalność w zakresie zbierania i transportu ubocznych
produktów pochodzenia zwierzęcego kat. 1, nadającą numer identyfikacyjny zgodnie
z
ustawą o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U.
2017, poz. 1855).
4 lipca 2018 r.
Zamawiający wezwał Wykonawcę w trybie art. 26 ust. 2 pzp
powyższego dokumentu.
W odpowiedzi na to wezwanie
Wykonawca przedłożył:
zaświadczenie nr 3/2017 z 06.03.2017 r. wystawione przez Powiatowego Lekarza
Weterynarii w Warszawie
stwierdzające, że jest zarejestrowany w wykazie jako podmiot
prowadzący działalność polegającą na transportowaniu ubocznych produktów
pochodzenia zwierzęcego kategorii 1, 2, 3 o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr
decyzję nr 07/2017 z 06.03.2017 r. informującą, że nadano mu weterynaryjny numer
identyfikacyjny 14658035 na jego wniosek
złożony w tym daniu w sprawie rejestracji
działalności polegającej na transporcie ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego
kategorii 1,2,3.
Pismem z 18.07.2018 r.
Zamawiający, bez wskazywania podstawy prawnej, wezwał
Wykonawcę do przedstawienia zaświadczenia Powiatowego Lekarza Weterynarii
dotyczącego treści wpisu rejestrującego wraz z zakresem prowadzonej działalności,
aktualn
ego na dzień składania ofert.
Z treści tego wezwania wynika, że uprzednio 16 lipca 2018 r. Wykonawca przedłożył
bliżej nieokreślony dokument z 01.12.2017 r. od Powiatowego Lekarza Weterynarii.
W odpowiedzi na wezwanie Wykonawca przedstawił zaświadczenie Powiatowego
Lekarz
a Weterynarii z 19.07.2018 r., w którym odwołano się również do poprzednio
wystawionego zaświadczenia.
Odwołujący założył, że pomiędzy 13 a 18 lipca Zamawiający wykonał wezwanie
Wykonawcy do pr
zedłożenia stosownego dokumentu w trybie art. 26 ust. 3 pzp
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu, że wobec tego wezwanie z 18.07.2018 r.
należy potraktować jako powtórne wezwanie do złożenia tego samego dokumentu, co
stanowi naruszenie art. 26 ust. 3 pzp. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Krajowej Izby
Odwoławczej wykonawca ma możliwość jednokrotnego uzupełnienia określonego
dokumentu w trybie tego przepisu.
Innymi słowy w przypadku niezłożenia lub złożenia
nieprawidłowego dokumentu na potwierdzenie spełnienia warunków udziału w postępowaniu
wykonawca ma
możliwość jednokrotnego skorygowania swojego błędu.
Odwołujący zastrzegł, że jeżeli 16.07.2018 r. Wykonawca samodzielnie (bez
uprzedniego wezwania Zamawiającego) przedłożył dokument Powiatowego Lekarza
Weterynarii z 01.12.2017 r. to takie
działanie również wyczerpało ewentualną możliwość
wezwania go
przez Zamawiającego w trybie art. 26 ust. 3 pzp do złożenia wymaganego
dokumentu.
Niezależenie od powyższego Odwołujący zarzucił, że wezwanie z 18.07.2018 r.
dotyczyło innego dokumentu niż wymagany na potwierdzenie spełniania przywołanego
warunku.
Odwołujący podkreślił, że „zaświadczenie” jest czymś innym niż „decyzja”.
Z
aświadczenie stanowi czynność faktyczną, podczas gdy decyzja administracyjna jest
czynnością
prawną.
Decyzje
wydaje
się
po
przeprowadzeniu
postępowania
administracyjnego ogólnego, w którym zmierza się do załatwienia sprawy i wydania
rozstrzygnięcia o prawach bądź obowiązkach stron. Natomiast postępowanie w sprawie
wydawania zaświadczeń nie jest skierowane na wywołanie bezpośrednich skutków
prawn
ych, a jego celem jest praktyczna realizacja zadań administracji. Zaświadczenie może
być potwierdzeniem stanu prawnego powstającego z mocy samego prawa (albo z mocy
wydanej uprzednio decyzji administracyjnej), ale pozostaje bez wpływu na zakres praw
i obow
iązków strony. Ponadto w przypadku decyzji podstawowe znaczenie odgrywa aspekt
woli właściwego organu, a zaświadczenia są wyłącznie przejawem wiedzy organu co do
określonych okoliczności faktycznych i prawnych.
Odwołujący zarzucił, że przedstawienie przez Wykonawcę po raz kolejny
„zaświadczenia” nie potwierdza spełnienia warunków udziału w postępowaniu, a ponadto
dokument ten został wystawiony po upływie terminu składania ofert i potwierdza stan na
dzień jego złożenia, co oznacza, że nie potwierdza oświadczenia wstępnego o spełnieniu
warunków udziału w postępowaniu.
Odwołujący wywiódł spełnienie przesłanki z art. 24 ust. 1 pkt 17 pzp w związku z tym,
że Wykonawca wprowadził Zamawiającego w błąd składając wstępne oświadczenie
o
spełnieniu warunków udziału w postępowaniu, podczas gdy z treści przedłożonych
w
dalszym toku postępowania dokumentów wynika, iż na dzień składania ofert nie spełniał
on warunków udziału w postępowaniu (nie posiadał aktualnej decyzji Powiatowego Lekarza
We
terynarii), a zaświadczenie zostało wystawione po dacie składania ofert oraz dotyczyło
wyłącznie części wymaganego przez Zamawiającego zakresu uprawnień. A na podstawie
przedłożonych dokumentów Zamawiający stwierdził, że Wykonawca spełnia warunki udziału
w
postępowaniu, a jego oferta jest najkorzystniejsza.
{ad pkt 4-5
listy zarzutów}
Odwołujący podniósł, że w stosunku do oferty złożonej przez Wykonawcę zachodzi
podejrzenie rażąco niskiej ceny z uwagi na fakt, że cena jego oferty jest niższa o 32.17% od
war
tości szacunkowej brutto, która wynosi: 650 tys. zł (Odwołujący zastrzegł, że przyjął takie
założenie na podstawie kwoty odczytanej na otwarciu ofert jako przeznaczonej na
finansowanie zamówienia, gdyż Zamawiający nie podał wartości szacunkowej zamówienia).
31 lipca 2018 r. do Prezesa Krajo
wej Izby Odwoławczej wpłynęło w formie pisemnej
zgłoszenie przez A. C. przystąpienia do postępowania odwoławczego po stronie
Zamawiającego.
Wobec dokonania zgłoszenia w odpowiedniej formie, z zachowaniem 3-dniowego
termi
nu oraz wymogu przekazania kopii zgłoszenia Stronom tego postępowania – a więc
zgodnie z art. 185 ust. 2 pzp
– Izba nie miała podstaw do stwierdzenia nieskuteczności
przystąpienia, co do którego nie zgłoszono również opozycji.
Przystępujący wniósł o oddalenie odwołania.
3 sierpnia 2018
r. wpłynęła do Izby odpowiedź na odwołanie, w której Zamawiający
wniósł o oddalenie odwołania, w szczególności w następujący sposób odnosząc się
do
zawartych w nim zarzutów.
{ad pkt 1-
3 listy zarzutów}
Zamawiający wyjaśnił, że po unieważnieniu przez niego pierwotnego wyboru jako
najkorzystniejszej oferty Wykonawcy, złożył on z własnej inicjatywy dwa pisma Inspekcji
Weterynaryjnej Powiatowego Lekarza Weterynarii w Warszawie z 1 grudnia 2017 r. i 19 lipca
2017 r
., wskazujące, że figuruje w rejestrze Powiatowego Lekarza Weterynarii w Warszawie
jako prowadzący działalność nadzorowaną w zakresie zbierania i transportu ubocznych
produktów pochodzenia zwierzęcego kategorii 1,2 i 3.
Na tej podstawie
Zamawiający wezwał Wykonawcę do wyjaśnienia treści pism
Powiatowego Lekarza Weterynarii w Warszawie
przez złożenie zaświadczenia wydanego
w
trybie art. 217 Kpa , jednakże czynności tek dokonał na podstawie art. 26 ust. 4 pzp,
w
celu wyjaśnienia rozbieżności, jakie pojawiły się w decyzji Powiatowego Lekarza
Weterynarii w War
szawie złożonej przez Wykonawcę po wezwaniu w trybie art. 26 ust. 2
pzp, w
stosunku do oświadczeń tego samego organu wynikających ze złożonych pism z 1
grudnia 2017 r. i 19 lipca 2017 r.
Zamawiający zwrócił uwagę, że zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie
zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz.U. z 2017 r. poz.1885 )
podjęcie działalności nadzorowanej w zakresie produktów ubocznych pochodzenia
zwierzęcego, o której mowa w art. 23 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady
(WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące
produktów
ubocznych
pochodzenia
zwierzęcego
i
produktów
pochodnych,
nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002
(rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) dozwolone jest po
rejestracji podmiotu, przedsiębiorstwa lub zakładu. Jednakże art. 23 rozporządzenia (WE) nr
1069/2009 nie określa precyzyjnie charakteru czynności wykonywanych z wykorzystaniem
produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub produktów pochodnych jako materiału
wyjściowego.
W związku z powyższym jedynie organ dokonujący rejestracji mógł rozstrzygnąć
rzeczywistą treść dokonanego wpisu rejestracyjnego Wykonawcę, co w konsekwencji
pozwoliło Zamawiającemu dokonać oceny spełnienia przez tego Wykonawcę warunku
udziału w postępowaniu.
W
edług oceny Zamawiającego Wykonawca wykazał spełnienie warunku udziału
w
postępowaniu, gdyż przedłożył dokumenty potwierdzające, że dokonał u Powiatowego
Lekarza Weterynarii w Warszawie rejestracji działalności nadzorowanej w zakresie
produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, o której mowa w art. 23 Rozporządzenia
Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z d
nia 21 października 2009 r.
Zamawiający podkreślił, że Wykonawca nie wprowadził go w błąd, gdyż wykazał
w
powyższy sposób, że na dzień składania ofert spełniał warunek udziału w postępowaniu.
{ad pkt 4-5
listy zarzutów}
Zamawiający wyjaśnił, że nie wezwał Wykonawcy do złożenia wyjaśnień w zakresie
rażąco niskiej ceny, gdyż cena w jego ofercie wynosząca 440.985,60 zł nie była niższa o co
najmniej 30% od wartości zamówienia powiększonej o należny podatek od towarów i usług,
ustalonej przed wszczęciem postępowania zgodnie z art. 35 ust. 1 i 2 pzp lub średniej
arytmetycznej cen wszystkich złożonych ofert. Szacunkowa wartość zamówienia ustalona
przed wszczęciem postępowania wynosiła bowiem brutto 533.865,71 zł (na co wskazuje
wniosek o wszczęcie postępowania udzielenia zamówienia publicznego z 20 czerwca 2018 r.
wraz z szacunkową kalkulacją wartości zamówienia) .
Dodatkowo Zamawiający podniósł, że Odwołujący się błędnie utożsamia kwotę, jaką
Zamawiający dysponuje na realizację zamówień związanych z uprzątaniem zwłok zwierząt
dziko żyjących, które zostały poddane eutanazji, zwłok zwierząt padłych z innych przyczyn
wraz z załadunkiem, wywozem do miejsca utylizacji i zapewnieniem utylizacji oraz likwidacją
zanieczyszczeń powstałych w wyniku usuwania zwłok w swoim planie finansowym
z
szacunkową wartością zamówienia, która została określona w ramach tego postepowania.
Ponieważ odwołanie nie zawierało braków formalnych, a wpis od niego został
uiszczony
– podlegało rozpoznaniu przez Izbę w zakresie zarzutów, które nie zostały uznane
przez Zamawiającego, czyli w zakresie dotyczącym części 27. zamówienia.
W
toku czynności formalnoprawnych i sprawdzających Izba nie stwierdziła,
aby
odwołanie podlegało odrzuceniu na podstawie przesłanek określonych w art. 189 ust. 2
pzp. Ni
e zgłoszono również w tym zakresie odmiennych wniosków.
Z uwagi na br
ak podstaw do odrzucenia odwołania lub umorzenia postępowania
odwoławczego, Izba skierowała sprawę do rozpoznania na rozprawie, podczas której
Odwołujący, Zamawiający i Przystępujący podtrzymali swoje dotychczasowe stanowiska..
Po przeprowadzeniu
rozprawy z udziałem Stron (w tym Przystępującego)
postępowania odwoławczego, uwzględniając zgromadzony materiał dowodowy,
jak
również biorąc pod uwagę oświadczenia i stanowiska zawarte w odwołaniu,
odpowiedzi na odwołanie, piśmie Przystępującego z 10 sierpnia 2018 r., a także
wyrażone ustnie na rozprawie i odnotowane w protokole, Izba ustaliła i zważyła,
co
następuje:
Zgodnie z
art. 179 ust. 1 pzp odwołującemu przysługuje legitymacja do wniesienia
odwołania, gdy ma (lub miał) interes w uzyskaniu zamówienia oraz może ponieść szkodę
w
wyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów ustawy.
W ocenie Izby
Odwołujący ma interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia,
w
którym złożył ofertę. Tym samym Odwołujący może ponieść szkodę w związku
z zarz
ucanym Zamawiającemu naruszeniem przepisów ustawy pzp, gdyż zaniechanie
wykluczenia, odrzucenia lub wezwania do wyjaśnienia ceny Przystępującego uniemożliwia
Odwołującemu uzyskanie przedmiotowego zamówienia, na co mógłby w przeciwnym razie
liczyć.
Odwołanie podlega oddaleniu
{ad pkt 1-
3 listy zarzutów}
Izba stwierdziła, że A. C. już w odpowiedzi na wezwanie w trybie art. 26 ust. 2 pzp
wykazał spełnianie obowiązującego w tym postępowaniu warunku udziału dotyczącego
posiadania uprawnień do wykonywania działalności objętej przedmiotem zamówienia,
składając decyzję kontestowaną przez Odwołującego wyłącznie z tego powodu, że zabrakło
w niej słowa „zbieranie” {przy czym Izba ustaliła, że uzasadnienie decyzji przedstawionej
przez Odwołującego jest identyczne i odnosi się wyłącznie do transportowania, a nie
zbierania}.
Zamawiający zupełnie niepotrzebnie na wniosek Odwołującego unieważnił
pierwszy wybór oferty złożonej przez A. C.. Następnie jednak skorygował ten błąd,
domagając się jedynie w trybie art. 26 ust. 4 pzp od Wykonawcy przedstawienia kolejnego
potwierdzenia, że pierwotnie złożona decyzja jest prawidłowa. W sumie Powiatowy Lekarz
Weterynarii w Warszawie, który wystawił kwestionowaną przez Odwołującego decyzję,
dwukrotnie urzędowo zaświadczył, że A. C. od 13 marca 2017 r. jest zarejestrowany pod
wskazanym nr w stosowanym wykazie jako podmiot prowadzący działalność polegającą
zarówno na zbieraniu, jak i transporcie ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego.
W tych okolicznościach bezzasadne, a wręcz bezprzedmiotowe są zarzuty
naruszenia art. 26 ust. 3, art. 24 ust. 1 pkt 12 oraz art. 24 ust. 1 pkt 17 ustawy pzp
{ad pkt 4-
5 listy zarzutów}
Izba stwierdziła, że istotnie z wniosku o wszczęcie postępowania wynika, że wartość
szacunkowa zamówienia przedstawia się tak, jak to wskazał Zamawiający w odpowiedzi na
odwołanie.
Wobec tego zarzuty naruszenia art. 90 ust. 1a pkt 1 oraz art. 90 ust. 1 ustawy pzp,
jako oparte na nieistniejących podstawach faktycznych, są bezzasadne.
{ad pkt 6-
7 listy zarzutów}
Ponieważ zarzuty naruszenia art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 3 oraz art. 7 ust. 1
ustawy pzp mają wtórny charakter w stosunku do poprzednich zarzutów, tak samo należy je
uznać za bezzasadne.
Mając powyższe na uwadze, Izba – działając na podstawie art. 192 ust. 1 i 2 ustawy
pzp
– orzekła, jak w pkt 1 sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono stosownie do jego wyniku
na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy pzp w
zw. z § 3 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu
od
odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich
rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 972)
– obciążając Odwołującego kosztami tego
postępowania, na które złożył się uiszczony przez niego wpis. Izba nie uwzględniła wniosku
Zamawiającego o zasądzenie na jego rzecz od Odwołującego kosztów postępowania, wobec
nieprzedstawienia w tym zakresie do zamknięcia rozprawy rachunków, jak tego wymaga § 3
pkt 2 przywołanego rozporządzenia.
Przewodniczący:
………………………………