WYROK
z dnia 16 sierpnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Beata Konik
Protokolant:
Zuzanna Idźkowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 sierpnia 2018
roku w Warszawie odwołania
wniesionego do Prezesa Kra
jowej Izby Odwoławczej w dniu 1 sierpnia 2018 r. przez
odwołującego
2mgroup
Komunikacja
Biznesowa
Spółka
z
ograniczoną
odpowiedzialnością, Spółka komandytowa z siedzibą w Gdyni, w postępowaniu
prowadzonym przez Z
amawiającego Gminę Miasta Gdańska reprezentowaną przez
Gdańskie Wody Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdańsku,
orzeka
Oddala odwołanie.
2. K
osztami postępowania obciąża odwołującego 2mgroup Komunikację Biznesową
Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, Spółkę komandytową z siedzibą w Gdyni i:
2.1 Zalicza w pocze
t kosztów postępowania kwotę 7 500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy
pięćset złotych zero groszy) uiszczoną przez odwołującego 2mgroup Komunikację
Biznesową Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, Spółkę komandytową z siedzibą
w Gdyni
tytułem wpisu od odwołania.
2.2 Z
asądza od odwołującego 2mgroup Komunikacji Biznesowej Spółki z ograniczoną
odpowiedzialnością, Spółki komandytowej z siedzibą w Gdyni na rzecz zamawiającego
Gminy
Miasta Gdańska reprezentowanej przez Gdańskie Wody Spółkę z ograniczoną
odpowiedzialnością z siedzibą w Gdańsku kwotę w wysokości 3 600 zł 00 gr (słownie:
trzy tysiące sześćset złotych zero groszy) tytułem zwrotu kosztów wynagrodzenia
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od dnia jego
doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej do
Sądu Okręgowego w Gdańsku.
Przewodniczący:
……………………………….
UZASADNIENIE
Zamawiający – Gmina Miasta Gdańska reprezentowana przez Gdańskie Wody Spółkę
z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdańsku – prowadzi w trybie przetargu
nieograniczonego postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn. Wykonanie
materiałów edukacyjnych i działań promocyjnych w ramach projektu: „Rozbudowa systemów
informowania i ostrzegania o zagrożeniach, w szczególności powodziowych dla miasta
Gdańska i Sopotu” Sygn. akt: ZP-8/PN/2018. Ogłoszenie o zamówieniu opublikowano w
Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 11.07.2018 r. pod nr 587604-N-2018.
Odwołujący – 2mgroup Komunikacja Biznesowa Spółka z ograniczoną
odpowiedzialnością, Spółka komandytowa z siedzibą w Gdyni – wniósł w dniu 1 sierpnia 2018
r., do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, odwołanie od niezgodnej z przepisami ustawy Pzp
c
zynności Zamawiającego polegającej na odrzuceniu jego oferty.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie:
art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy p.z.p. poprzez jego błędne zastosowanie i nieuzasadnione
przyjęcie, że treść oferty Odwołującego nie odpowiada treści Specyfikacji Istotnych
Warunków Zamówienia (dalej „SIWZ”) - Zamawiający bezpodstawnie uznał, że oferta
nie zawiera projektu animacji oraz opisu w jaki sposób zostanie ona opracowana oraz
że koncept kreatywny nie znalazł swojej kontynuacji w przedstawionej ofercie
wizualizacji materiałów promocyjnych w postaci broszury edukacyjnej - co jest
skutkiem błędnej oceny oferty Odwołującego a w konsekwencji błędnego uznania, że
oferta Odwołującego winna podlegać odrzuceniu, podczas gdy oferta Odwołującego
spełnia wszystkie warunki wynikające z SIWZ i załączników, które nie przewidywały
obowiązku przedstawienia projektu animacji oraz wskazywały, że przykładowe reklamy
i projekty będą miały charakter wyłącznie poglądowy, przybliżający zamawiającemu
idee konceptu kreaty
wnego, ponadto oferta Odwołującego została sporządzona w
sp
osób kompletny i prawidłowy;
art. 87 ust. 1 ustawy p.z.p. poprzez jego niezastosowanie i zaniechanie żądania od
Odwołującego jako wykonawcy przedstawienia wyjaśnień dotyczących treści złożonej
ofe
rty, a w konsekwencji dokonanie przez Zamawiającego błędnej oceny oferty
Odwołującego i bezzasadne uznanie, że oferta ta winna podlegać odrzuceniu, podczas
gdy oferta Odwołującego spełnia wszystkie warunki wynikające z SIWZ i załączników,
które nie przewidywały obowiązku przedstawienia projektu animacji oraz wskazywały,
że przykładowe reklamy i projekty będą miały charakter wyłącznie poglądowy,
przybliżający zamawiającemu idee konceptu kreatywnego, ponadto oferta została
sporządzona w sposób kompletny i prawidłowy;
art. 92 ust. 1 pkt 3) ustawy p.z.p. poprzez zawiadomienie Odwołującego o odrzuceniu
oferty (zawiadomienie z dnia 27.07.2018 r.) bez należytego uzasadnienia podstawy
faktycznej i prawnej odr
zucenia oferty Odwołującego;
4. art. 91 ust. 1 i ust. 2 ustawy p.z.p. poprzez jego niezastosowanie i nie poddanie ocenie
merytorycznej oferty Odwołującego, podczas gdy oferta Odwołującego spełnia
wszystkie warunki wynikające z SIWZ, została sporządzona w sposób kompletny i
prawidłowy i jako taka winna zostać poddana ocenie i wyborowi, a nie odrzuceniu;
art. 7 ust. 1 ustawy p.z.p. poprzez niedochowanie przez Zamawiającego zasady
uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców polegające na
zaniechaniu dokonania prawidłowych czynności związanych z oceną ofert w
przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu
nieograniczonego.
Odwołujący wniósł o:
uwzględnienie niniejszego odwołania w całości;
unieważnienie czynności Zamawiającego polegającej na odrzuceniu oferty
Odwołującego;
nakazanie Zamawiającemu wykonania czynności zgodnej z ustawą p.z.p. tj. dokonania
wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w
SIWZ, zgodnie z art. 91 ust. 1 i 2 ustawy p.z.p.;
zasądzenie od Zamawiającego na rzecz Odwołującego kosztów postępowania,
zgodnie z wykazem kosztów przedstawionych podczas rozprawy;
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodów z dokumentów wskazanych w treści
odwołania;
dopuszczenie i przeprowadzenie dowodu z przesłuchania w charakterze strony B. D.
(prezesa zarządu komplementariusza Odwołującego) oraz K. S. (członek zarządu
komplementariusza Odwołującego), wezwanych na adres Odwołującego, na
okoliczność: prawidłowości i kompletności oferty Odwołującego, spełnienia przez
ofertę Odwołującego wszystkich warunków wynikających z SIWZ.
Odwołujący wskazał, iż posiada interes w uzyskaniu przedmiotowego zamówienia oraz
może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez Zamawiającego przepisów ustawy p.z.p.
Zaskarżona czynność Zamawiającego utrudnia uczciwą konkurencję w prowadzonym
postępowaniu - uchybienia te dotyczą zatem warunków udziału Odwołującego w
przedmiotowym postępowaniu. Wskazywane w niniejszym odwołaniu naruszenia
Zamawiającego mogą uniemożliwić Odwołującemu udział w postępowaniu poprzez
nieuprawnione odrzucenie oferty złożonej przez Odwołującego - takie działanie
Zamawiającego narusza więc wprost interes Odwołującego.
W uzasadnieniu odwołania Odwołujący wyjaśnił, że zgodnie z ostatecznie ustaloną
treścią SIWZ udzielenie zamówienia odbywa się w trybie przetargu nieograniczonego na
podstawie art. 39 ustawy p.z.p. Przedmiotem zamówienia jest przygotowanie materiałów
edukacyjnych i przeprowadzenie działań promocyjnych w ramach projektu: „Rozbudowa
s
ystemów informowania i ostrzegania o zagrożeniach, w szczególności powodziowych dla
miasta Gdańska i Sopotu”. Materiały edukacyjne i materiały promocyjne będą
przygotowywane osobno dla Gminy Miasta Gdańska oraz Gminy Miasta Sopotu. Wykonanie
przedmiotu zam
ówienia zostanie podzielone na dwa etapy. W ramach etapu I Wykonawca
zobowiązany jest do wykonania materiałów edukacyjnych - osobno dla Gminy Miasta Gdańsk
i Gminy Miasta Sopot. Wykonawca zobowiązany jest do realizacji etapu I w ciągu maksymalnie
16 dni ro
boczych od dnia zawarcia umowy. W ramach etapu II Wykonawca zobowiązany jest
do realizacji sporządzonych przez siebie media planów dla Gdańska i dla Sopotu, w tym w
szczególności do zawarcia umów dotyczących przygotowania materiałów prasowych,
radiowych, outdoorowych oraz internetowych. Promocja projektu ma
odbywać się w prasie,
Internecie, radiu oraz wykorzystywać nośniki reklamy zewnętrznej.
W punkcie XI SIWZ pn. Opis sposobu przygotowania ofert zostało wskazane, że treść
oferty musi odpowiadać treści SIWZ, a ponadto wykonawca wraz z ofertą winien złożyć
koncept kreatywny zilustrowany wstępnymi projektami graficznymi wraz z uzasadnieniem ich
wykorzystania oraz media plany zgodnie z punktem VII.4 ppkt 14) - 15) SIWZ. Zgodnie z ww.
punktami SIWZ koncept kre
atywny miał zawierać szczegółowy opis technik i form
reklamowych, które Wykonawca zamierza zastosować, wraz z uzasadnieniem ich
wykorzystania, zilustrowany wstępnymi projektami graficznymi. W punkcie VII.4 ppkt 15) SIWZ
zostało wskazane wprost, że „Przykładowe reklamy i projekt będą miały charakter wyłącznie
poglądowy, przybliżający zamawiającemu idee konceptu.” Zgodnie z punktem XIV SIWZ pn.
Opis kryteriów, którymi Zamawiający będzie się kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem
znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert - kryteria oceny ofert przedstawiały się
następujący: cena (brutto) waga: 60 %, termin waga: 15 %, koncept kreatywny waga: 20 %,
media plan waga: 5 %. Ponadto w ww. punkcie SIWZ zostały wskazane poszczególne liczby
punktów w ramach danego kryterium. Zadania wykonawcy zostały również wskazane w
Załączniku nr 2 do SIWZ tj. Opisie przedmiotu zamówienia.
W dniu 24.07.2018
r. Odwołujący złożył ofertę zgodną ze wszystkimi wymogami
SIWZ. Odwołujący zaoferował cenę wykonania przedmiotu zamówienia zgodnie z SIWZ za
cenę ryczałtową w wysokości 54.900,00 zł netto tj. 67.527,00 zł brutto. Ponadto Odwołujący
oświadczył, że przedmiot zamówienia zobowiązuje się wykonać w terminie określonym w
SIWZ. Do oferty zostały dołączone stanowiące jej integralną część założenia konceptu
kreatywnego oraz media plany. Ponadto Odwołujący zobowiązał się do opracowania
wstępnych animacji i projektu broszury edukacyjnej w terminie 5 dni roboczych (nie dłużej niż
7 dni roboczych) od dnia zawarcia umowy. Odwołujący dołączył do oferty wymagane
oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu oraz o spełnieniu warunków udziału w
postępowaniu.
W dniu 25.07.2018 r. Zamawiający przekazał informację z otwarcia ofert w
przedmiotowym postępowaniu oraz wskazał, że kwota jaką zamierza przeznaczyć na
sfinansowanie zamówienia wynosi 75.891,00 zł brutto. Odwołujący wskazał, że w toku
przedmiotowego postępowania zostały złożone dwie oferty w terminie, w tym oferta
Odwołującego, który zaoferował cenę wykonania zamówienia o ok. 9.000,00 zł niższą niż drugi
z oferentów.
W dniu 27.07.2018 r. Zamawiający działając w oparciu o art. 92 ust. 1 pkt 3) ustawy
p.z.p. poinformował Odwołującego o odrzuceniu jego oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2)
ustawy p.z.p., gdyż zdaniem Zamawiającego treść przedmiotowej oferty nie odpowiada treści
SIWZ. Jako uzasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego wskazano, że „koncept kreatywny
nie znalazł swojej kontynuacji w przedstawionej w ofercie wizualizacji materiałów
promocyjnych w postaci broszury edukacyjnej”. Ponadto Zamawiający uzasadniając
przyczynę odrzucenia oferty Odwołującego dokonał w zasadzie jej merytorycznej oceny
podając, że projekt broszury załączony przez Odwołującego do oferty nie wykorzystuje
określonego w koncepcie hasła, nie bazuje na ilustracji rysunkowej a na piktogramach, nie
zawiera mocnych, wyróżniających się, zwracających uwagę kolorów, nie zawiera silnej
ekspozycji pomocy i ochrony w kontekście zagrożenia, brak zachowania miejsca na pasek
informacyjnych o finansowaniu + loga. Zamawiający zarzucił też, że oferta nie zawierała
projektu animacji oraz opisu w jaki sposób zostanie ona opracowana.
Zdaniem Odwołującego czynność Zamawiającego w postaci odrzucenia oferty
Odwołującego w dniu 27.07.2018 r. jest niezgodna ze wskazanymi w pkt II niniejszego
odwołania przepisami ustawy p.z.p. i jako taka winna zostać unieważniona, zaś niniejsze
odwołanie uwzględnione w całości jako zasadne. Odwołujący kwestionuje zarówno
uzasadnienie prawne odrzucenia jego oferty w przedmiotowym postępowaniu jak i wskazane
w zawiadomieniu z dniu 27.07.2018
r. uzasadnienie faktyczne, które nie znajduje
potwierdzenia w zgromadzonym w sprawie materiale dowodowym w postaci dokumentacji
ogłoszonego przetargu oraz oferty Odwołującego.
Przede wszystkim zaskarżona czynność Zamawiającego narusza art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy p.z.p. poprzez jego błędne zastosowanie i nieuzasadnione przyjęcie, że treść oferty
Odwołującego nie odpowiada treści SIWZ. Zamawiający bezzasadnie uznał, że oferta
Odwołującego nie zawierała projektu animacji oraz opisu w jaki sposób zostanie ona
opracowana, co wg Zamawiającego jest niezgodne z SIWZ. Zamawiający bezpodstawnie
zakwestionował również koncept kreatywny przedstawiony przez Odwołującego wskazując,
że nie znalazł on swojej kontynuacji w przedstawionej ofercie wizualizacji materiałów
promocyjnych w postaci broszury edukacyjnej. Tymczasem z SIWZ w żadnym wypadku nie
wynika, że do oferty miał zostać dołączony projekt animacji czy opis w jaki sposób zostanie
ona opracowana, zaś zgodnie z punktem VII.4 ppkt 15) SIWZ oraz Załącznikiem nr 2 - Opis
przedmiotu zamówienia „Przykładowe reklamy i projekt będą miały charakter wyłącznie
poglądowy, przybliżający zamawiającemu idee konceptu.” Jak zostało wskazane już powyżej,
zgodnie z SIWZ, wraz z ofertą winien zostać złożony koncept kreatywny zilustrowany
wstępnymi projektami graficznymi wraz z uzasadnieniem ich wykorzystania oraz media plany
zgodnie z punktem VII.4 ppkt 14) -
15) SIWZ. Ten wymóg został przez Odwołującego spełniony
bowiem do oferty został załączony zarówno koncept kreatywny, jak i media plany. Z punktu XI
SIWZ pn. Opis sposobu przygotowania ofert, wbrew twierdzeniom Zamawiającego, nie wynika
aby istniała konieczność przedstawiania projektu animacji. Powyższe nie wynika również z
załącznika nr 2 do SIWZ - Opisu przedmiotu zamówienia. Zgodnie z tym dokumentem
„Wykonawca zobowiązany jest do przygotowania i przedstawienia wraz z ofertą konceptu
kreatywnego materiałów edukacyjnych i promocyjnych. Następnie przygotowania materiałów
prasowych potrzebnych do pr
zeprowadzenia konferencji prasowej, projektów reklam,
produkcji reklam oraz zaplanowania i zakupu emisji reklam w mediach, projektów animacji i jej
produkcji, projektu graficznego i tekstu broszury, a także jej wydruk. Promocja projektu ma
odbywać się w prasie, internecie, radiu oraz wykorzystywać nośniki reklamy zewnętrznej.
Dodatkowo Wykonawca jest zobowiązany jest do stworzenia i złożenia wraz z ofertą media
planów - osobno dla Gdańska i dla Sopotu oraz do ich realizacji.” Z powyższego w sposób
jednoznac
zny wynika, że wraz z ofertą miał zostać przedstawiony jedynie koncept kreatywny
materiałów edukacyjnych i promocyjnych oraz media plany. Kwestie takie jak przygotowanie
materiałów prasowych, projektów reklam, projektów animacji, projektu graficznego i tekstu
broszury miały zostać przygotowane „następnie” tj. w następnej kolejności, po złożeniu oferty.
Użyte sformułowanie „następnie” w sposób niebudzący wątpliwości rozgranicza to, co miało
zostać dołączone do oferty od tego, co miałoby zostać przygotowane na kolejnym etapie
postępowania. Oczywistym jest, że materiały prasowe na konferencje prasowe oraz
zamówienie reklam nie może nastąpić na etapie przedstawienia oferty, a z racji umieszczenia
projektu animacji i tekstu broszury w tym samym zdaniu -
nie należy mieć wątpliwości, że
dotyczy to czynności, które nie miały nastąpić na etapie sporządzania oferty. Potwierdza to
także oświadczenie zawarte w ofercie Odwołującego, sporządzonej według wzoru
Zamawiającego, zgodnie z którym Odwołujący zobowiązał się do opracowania wstępnych
animacji i projektu broszury edukacyjnej w terminie 5 dni roboczych (nie dłużej niż 7 dni
roboczych) od dnia zawarcia umowy, a zatem miał świadomość konieczności wykonania
projektu animacji -
jednakże nie na etapie składania oferty. Wobec tego Zamawiający w
sposób nieuprawniony stwierdził, że do oferty winien zostać dołączony projekt animacji i opis
w jaki sposób zostanie ona opracowana, podczas gdy nie wynika to z w żadnym miejscu treści
SIWZ ani załączników do SIWZ.
Ponadto Zamawiający bezpodstawnie uznał, że koncept kreatywny nie znalazł swojej
kontynuacji w przedstawionej w ofercie wizualizacji materiałów promocyjnych w postaci
broszury edukacyjnej, przedstawiając szereg zastrzeżeń w tym zakresie. Należy zauważyć,
że zarówno w pkt VII.4 pkkt 15) SIWZ, jak i w załączniku nr 2 do SIWZ - Opisie przedmiotu
zamówienia (przy czym w tym dokumencie aż dwukrotnie) zostało wskazane, że „Przykładowe
reklamy i projekt będą miały charakter wyłącznie poglądowy, przybliżający zamawiającemu
idee koncep
tu.” Zatem ani w zadaniach wykonawcy ani w opisie oczekiwań od oferty
zawartych w załączniku nr 2 do SIWZ brak było informacji co do sposobu prezentacji projektu
broszury edukacyjnej. Zamawiający tym samym pozostawił dowolność wyboru projektów,
którymi składający ofertę chciał pokazać spójność linii graficznej. Odwołujący wybrał w tym
wypadku plakat oraz baner internetowy. Plakat -
jako materiał edukacyjny oraz baner
internetowy -
jako materiał promocyjny. Koncept kreatywny przedstawiony przez
Odwołującego w ofercie w zakresie edukacji i promocji jest spójny. Ponadto w ofercie
Odwołujący nie prezentował projektu, bowiem nie było takiego wymogu w SIWZ, a jedynie
nawiązanie do broszury (slajd 20 konceptu kreatywnego - „Przykładowe ilustracje prezentacji
treści w broszurze informacyjnej. Tym samym wszelkie zarzuty Zamawiającego względem
„projektu broszury” przedstawione w zawiadomieniu o odrzuceniu oferty Odwołującego z dnia
27.07.2018 r. są bezzasadne i niedopuszczalne na tym etapie postępowania. Powyższe nie
p
owinno w żadnym wypadku skutkować odrzuceniem oferty Odwołującego, a jedynie mogłoby
zostać wzięte pod uwagę przy dokonywaniu merytorycznej oceny oferty i wyborze
najkorzystniejszej ze złożonych ofert. Nie można uznać, że zastrzeżenia podniesione przez
Zam
awiającego w ww. zawiadomieniu odnoszą się do braku spełnienia warunków formalnych
oferty wynikających z SIWZ. Zamawiający wskazał, że projekt broszury nie wykorzystuje
określonego w koncepcie hasła - ponownie należy zaznaczyć, że w prezentacji nie został ujęty
projekt broszury, gdyż nie było takiego wymogu, zaś linia kreatywna odnosi się do wszystkich
(zarówno promocyjnych, jak i edukacyjnych) materiałów. Ponadto prezentowane przykładowe
reklamy i projekty mają jedynie charakter poglądowy, mający na celu zobrazowanie ogólnej
idei i charakteru przyjętej koncepcji kreatywnej - nie stanowią gotowego, ostatecznego
produktu. Podobnie bezzasadny jest zarzut, że „projekt broszury” nie bazuje na ilustracji
rysunkowej, a na piktogramach -
w ofercie Odwołującego znajduje się jedynie nawiązanie do
broszury, które odnosi się wyłącznie do rekomendacji w zakresie sposobu prezentacji treści
oraz ilustruje techniki graficzne (wskazane na slajdzie nr 18 konceptu kreatywnego), które
Odwołujący zamierzał wykorzystać dla zwiększenia czytelności przekazu projektując
broszurę: piktogramy i ikonografikę. Za całkowicie niedopuszczalny należy uznać zarzut
jakoby projekt broszury nie zawierał mocnych, wyróżniających się, zwracających uwagę
kolorów - taki wymóg nie został sprecyzowany ani w SIWZ ani w załącznikach do SIWZ. Z
SIWZ nie wynikają również pozostałe kwestie poruszane przez Zamawiającego tj. silna
ekspozycja pomocy i ochrony w kontekście zagrożenia, zachowanie miejsca na pasek
informacyjny o finansowaniu + loga - tego typu zar
zuty nie mają też żadnego uzasadnienia do
projektów przedstawionych przez Odwołującego, które są jedynie poglądowymi,
demonstracyjnymi, a nie ostatecznymi.
Reasumując z SIWZ nie wynikało, aby do oferty miał zostać przedstawiony projekt
animacji i opis w ja
ki sposób zostanie ona opracowana oraz jakie elementy graficzne winny
zostać przedstawione w ofercie. Tym samym Zamawiający pozostawił oferentowi dowolność
wyboru w tym zakresie -
w części kreatywnej Odwołujący zaprezentował zatem dwa
przykładowe projekty pokazujące spójność linii w odniesieniu do działań edukacyjnych (plakat)
i promocyjnych (banery internetowe). Tym samym zarzut o braku spójności konceptu
kreatywnego dla działań edukacyjnych i promocyjnych jest całkowicie niezasadny. Powyższe
skutkowało błędną oceną oferty Odwołującego, a w konsekwencji błędnym uznaniem, że
oferta ta winna podlegać odrzuceniu, podczas gdy spełnia ona wszystkie warunki wynikające
z SIWZ, została sporządzona w sposób prawidłowy i kompletny i jako taka winna podlegać
merytoryc
znej ocenie przez Zamawiającego i procedurze wyboru oferty najkorzystniejszej.
Ponadto w sytuacji jakichkolwiek występowania jakichkolwiek niejasności w ofercie
Zamawiający winien zastosować art. 87 ust. 1 ustawy p.z.p., zgodnie z którym mógł żądać od
Odwo
łującego jako wykonawcy przedstawienia wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty.
Zamawiający jednak tego nie uczynił, a w konsekwencji dopuścił się błędnej oceny oferty
Odwołującego i bezzasadnego uznania, że oferta ta winna podlegać odrzuceniu, podczas gdy
nie było ku temu żadnych podstaw. Zarzuty formułowane przez Zamawiającego w
zawiadomieniu z dnia 27.07.2018 r., które w żadnym stopniu nie znajdują odzwierciedlenia w
SIWZ wskazują na to, że SIWZ w niniejszym postępowaniu zostało opracowane w sposób
niekonkretny i mało precyzyjny - to zaś w żadnym wypadku nie może powodować
negatywnych konsekwencji po stronie uczestnika postępowania. Na dowód powyższego
Odwołujący przedstawia przykładowe SIWZ wraz z załącznikiem OPZ z innego postępowania
przetargowego
, w którym został wskazany konkretny wykaz dokumentów jakie winna zawierać
oferta oraz sprecyzowany opis sposobu przygotowania oferty. Należy nadmienić, że
Odwołujący jest doświadczonym podmiotem i wielokrotnie składa oferty w ogłaszanych
przetargach i zda
je sobie sprawę, że SIWZ powinien być precyzyjny w zakresie wymogów
formalnych składanych ofert. W tym przypadku analiza SIWZ i wszystkich dokumentów
przetargowych nie pozwala na przyjęcie, że zaistniały przesłanki do odrzucenia oferty
Odwołującego wskazane w piśmie Zamawiającego z dnia 27.07.2018 r.
Zawiadomienie o odrzuceniu oferty z dnia 27.07.2018 r. wystosowane przez
Zamawiającego narusza również art. 92 ust. 1 pkt 3) ustawy p.z.p. gdyż jak wykazano powyżej
nie zawiera należytego uzasadnienia podstawy faktycznej i prawnej odrzucenia oferty
Odwołującego - wszelkie wskazane w ww. zawiadomieniu zastrzeżenia i zarzuty względem
oferty Odwołującego są bezpodstawne i w żadnym wypadku nie uzasadniają odrzucenia
oferty. Uzasadnienie jest na tyle lakoniczne i baz
uje na jednym słowie: „spójny”, co w żaden
sposób nie spełnia wymogów wskazanych w przytoczonym przepisie ustawy, podobnie w
zakresie projektu animacji. Nie powołano się na konkretny i jasno sformułowany zapis z SIWZ,
co uniemożliwia jego dokładną analizę. Należy nadmienić, że treść uzasadnienia odrzucenia
oferty jest dla Odwołującego jedynym źródłem informacji o motywach postępowania
przetargowego. Powyższe działanie Zamawiającego doprowadziło również do naruszenia art.
91 ust. 1 i ust. 2 ustawy p.z.p., zg
odnie z którym Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą
na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w specyfikacji istotnych warunków
zamówienia. Kryteriami tymi w przedmiotowym postępowaniu są: cena (brutto) waga: 60 %,
termin waga: 15 %, koncept kreatywny waga: 20 %, media plan waga: 5 %. Wobec braku
podstaw do odrzucenia oferty Odwołującego Zamawiający winien poddać ją merytorycznej
ocenie i wyborowi oferty najkorzystniejszej kierując się ww. kryteriami. Należy zauważyć, że
Odwołujący spełnił wszystkie wymogi wynikające z SIWZ i każda kategoria była możliwa do
oceny przez
Zamawiającego. Ponadto Odwołujący przedstawił najkorzystniejszą ofertę pod
kątem ceny brutto, co stanowi istotny aspekt oceny całej oferty.
Wskazane powyżej uchybienia Zamawiającego świadczą również o naruszeniu jednej
z podstawowych zasad postępowania o zamówieniach publicznych tj. art. 7 ust. 1 ustawy
p.z.p., zgodnie z którym Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie o
udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe
traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości.
Bezzasadne odrzucenie oferty Odwołującego oraz powoływanie się w tym zakresie na
niedopuszczalne, bowiem przedwczesne bądź niewynikające z SIWZ, zarzuty stanowi rażące
naruszenie zasady uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców.
Zamawiający tym samym w sposób nieuprawniony zaniechał dokonania prawidłowych
czynności związanych z oceną ofert w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego w trybie przetargu nieograniczonego.
W związku z powyższym niniejsze odwołanie winno zostać uwzględnione w całości jak
zasadne, zaś zaskarżona czynność Zamawiającego w postaci odrzucenia oferty
Odwołującego winna zostać unieważniona. Powyższe jest też równoznaczne z zasadnością
wniosku o nakazanie Zamawiającemu wykonania czynności zgodnej z ustawą p.z.p. tj.
dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie kryteriów oceny ofert określonych w
specyfikacji istotny
ch warunków zamówienia, zgodnie z art. 91 ust. 1 i 2 ustawy p.z.p. gdyż
oferta przedłożona przez Odwołującego spełniała wszystkie wymogi wynikające z SIWZ, była
kompletna i złożona w sposób prawidłowy a tym samym winna zostać poddana jej
merytorycznej ocenie i wyborowi.
Do przedmiotowego postępowania żaden wykonawca nie zgłosił przystąpienia w
charakterze uczestnika postępowania.
Zamawiający pismem z dnia 13 sierpnia 2018 r. złożył odpowiedź na odwołanie
wnosząc od oddalenie odwołania w całości. Zamawiający wskazał, że materiały edukacyjne
to co najmniej trzy animacje multimedialne i broszura edukacyjna. W ramach realizacji
zamówienia wykonawca zobowiązany był przygotować materiały edukacyjne i materiały
promocyjne zgodnie z warunkami wskazanymi w SIWZ, OPZ oraz ofercie wykonawcy.
Zgodnie z rozdziałem VII pkt 4 ppkt 14) i 15) SIWZ w celu potwierdzenia jakości oferowanych
usług oraz dokonania oceny w ramach kryteriów Koncept kreatywny i Media plany,
Zamawiający żądał aby wraz z ofertą Wykonawca złożył koncept kreatywny zilustrowany
wstępnymi projektami graficznymi oraz media plany. Koncept kreatywny miał zawierać
szczegółowy opis technik i form reklamowych, które Wykonawca zmierza zastosować, wraz z
uzasadnieniem ich wykorzystania, zilustrowany wstępnymi projektami graficznymi. Koncept
kreatywny miał być spójny dla działań edukacyjnych i promocyjnych. W ocenie Zamawiającego
oferta złożona przez Odwołującego jest niezgodna z treścią SIWZ ponieważ Odwołujący nie
przedstawił w ramach opracowanego konceptu kreatywnego wymaganego w SIWZ
poglądowego projektu graficznego animacji multimedialnej (materiał edukacyjny). Ponadto
zawarty w treści oferty projekt broszury edukacyjnej nie był spójny z projektami materiałów
promocyjnych i zgodny z opracowaniem przez Odwołującego konceptem kreatywnym. Wobec
czego Zamawiający pismem z dnia 27 lipca 2018 r. poinformował o odrzuceniu oferty
Odwołującego.
Zamawiający podkreślił, że Odwołujący błędnie wskazał w treści odwołania, że
zaproponowany przez niego plakat jest materiałem edukacyjnym, natomiast broszurę
zakwalifikował jako materiał promocyjny. Powyższe ma zdaniem Zamawiającego doniosłe
znaczenie dla
oceny spójności wskazanych kategorii materiałów oraz ich zgodności z
założeniami konceptu kreatywnego. Zamawiający wskazał na zawarty w OPZ cel
przedmiotowego postepowania, tj. stworzenie materiałów edukacyjnych w postaci animacji
multimedialnych i broszur
y edukacyjnej i z tego wywodzi, że nie ma wątpliwości co do tego co
należy rozumieć pod pojęciem „materiały edukacyjne”, tj., że są to animacje multimedialnie i
broszura edukacyjna.
Następnie Zamawiający wskazał, że dalej w treści SIWZ jest mowa o
przygot
owaniu dla miasta Gdańska co najmniej trzech animacji oraz broszury edukacyjnej
wobec czego nie może być wątpliwości co do tego, że materiały edukacyjne to broszura
edukacyjna i animacje multimedialne i że to te elementy są istotne dla oceny oferty. Ponadto
to Wykonawca zobowiązany był również przygotować materiały promocyjne w prasie,
Internecie, radio i nośnikach reklamy zewnętrznej.
Zamawiający wskazał też, że Odwołujący w odwołaniu mylnie wskazał plakat jako
materiał edukacyjny, podczas gdy sam w treści oferty oznaczył plakat jako materiał
dodatkowy. Zamawiający w ramach wyboru oferty najkorzystniejszej punktował poszerzenie
działań promocyjnych w ramach przyjętego kryterium: promocja projektu ma odbywać się w
prasie, internecie, radio oraz wykorzystyw
ać nośniki reklamy zewnętrznej. Adekwatność
przyjętych technik reklamowych (max 2 punkty) wymogi: techniki reklamowe wykraczają poza
przyjęte w OPZ minimum, są odpowiednio dobrane do grupy odbiorców, zwiększają zasięg
działań promocyjnych, eksponują walory projektu.
Odwołujący zdecydował się poszerzyć działania promocyjne zgodnie z zapisami SIWZ
o plakaty informacyjne w Biurach Obsługi Mieszkańców, opracowanie scenariuszy dla szkół,
mailing bezadresowy z ulotkami o projekcie, akcja ambientowa. Na mocy SIWZ
Odwołujący
miał prawo zawrzeć takie postanowienia w ramach swojej oferty, czego Zamawiający nie
kwestionował. Omawiany plakat nie może jednak posłużyć do oceny spójności koncepcyjnej
materiałów edukacyjnych, gdyż nie należy do tej kategorii.
Spójność i koncept kreatywny oceniane są dla całej oferty. Jak wskazano wyżej,
Program obejmował broszurę edukacyjną i animacje. Wymaganiem z SIWZ było zachowanie
spójnej koncepcji dla całego projektu. Ocenie pod względem spójności podlegają wszystkie
materiały objęte ofertą zarówno edukacyjne, jak i promocyjne.
Przedstawiony w ofercie koncept kreatywny został zdefiniowany jako zespół hasła i
graficznej linii kreatywnej. „Hasło: Wielka Woda- Jak chronić się przed powodzią?, projekt
bazujący na ilustracji rysunkowej dzięki czemu temat odarty jest z traumatycznych,
związanych z ludzkimi tragedii emocjami, mocne wyróżniające się, zwracające uwagę kolory,
silna ekspozycja pomocy i ochrony w kontekście zagrożenia ( ale bez straszenia, bez
wizerunku ludzi)
— helikopter ratunkowy”, koło ratunkowe, miejsce na pasek informacyjny o
finansowaniu + loga.” Tak zdefiniowany koncept kreatywny nie został użyty w materiale
edukacyjnym, czyli w
broszurze informacyjnej. Złożona przez Odwołującego oferta nie jest
zgodna z wymogami SIWZ w
zakresie wspólnego konceptu kreatywnego dla materiałów
promocyjnych i edukacyjnych.
Odwołujący myli się wskazując, że odniesienie do „wyłącznie
poglądowego” charakteru reklam i projektów wskazuje na to, że oferta może ich nie zawierać
lub zawierać je w dowolnej formie. Sformułowanie „spójność” i „koncept kreatywny mają w
języku polskim określone znaczenie. Oferta przedstawiona przez Odwołującego nie
zachowywała spójności opracowanych projektów, a projekt broszury edukacyjnej nie
odzwierciedlał założeń konceptu kreatywnego, co wskazywano już wyżej. „Na pierwszy rzut
oka” widoczne jest, że wskazane elementy oferty są znacząco różne, nie korespondują ze
sobą w żadnym zakresie, stanowią odrębne koncepcje. Odwołujący mylnie sugeruje, że ocena
zgodności treści oferty z wymaganiami SIWZ nie może dotyczyć treści opracowanego
konceptu kreatywnego, a analiza tego dokumentu może nastąpić jedynie w ramach wyboru
oferty najkorzystniejszej.
Zgodnie z treścią SIWZ wybór oferty najkorzystniejszej miał nastąpić na podstawie
następujących kryteriów: cena, koncept kreatywny, media plan, termin. Dla kryterium „koncept
kreatywny” szczegółowo opisano co zostanie ocenione: hasło/ hasła reklamowe, keyvisual,
oryginalność przekazu, adekwatność przyjętych technik reklamowych, czytelność przekazu i
adaptowalność konceptu kreatywnego. Każde z kryteriów zostało szczegółowo opisane pod
kątem zasad przyznawania punktów. Żadne z kryteriów oceny oferty nie zostało poddane
analizie w uzasadnieniu odrzucenia oferty.
Powyższe nie wyklucza zbadania przez Zamawiającego treści oferty Wykonawcy,
obejmującej także koncept kreatywny i media plany pod kątem zgodności z wymaganiami
SIWZ, w którym określono, że materiały edukacyjne i materiały promocyjne mają mieć jeden
koncept kreatywny i być z nim spójne. Skoro koncept kreatywny ma zawierać szczegółowy
opis technik i form reklamowych, które Wykonawca zamierza zastosować, wraz z
uzasadnieniem ich wykorzystania, zilustrowany wstępnymi projektami graficznymi, to nie
powinno ulegać wątpliwości, iż treść tego
opracowania kształtuje treść zobowiązania
Wykonawcy w zakresie realizacji zamówienia. Powyższe potwierdza także treść projektu
umowy w sprawie zamówienia, która przewiduje ofertę Wykonawcy (bez jakichkolwiek
wyłączeń) jako jej integralną część. W związku z tym, niezależnie od tego, iż przedstawione
projekty graficzne nie mają ostatecznego charakteru i z założenia podlegać będą
uszczegółowieniu w ramach wykonywania zamówienia, muszą uwzględniać podstawowe
wymogi Opisu przedmiotu zamówienia, a Zamawiający obowiązany jest do ich weryfikacji w
powyższym zakresie.
Wymagane przez Zamawiającego wstępne i poglądowe projekty graficzne są podstawą
do potwierdzenia zgodności oferowanych produktów z SIWZ. Przedstawiane projekty miały
mieć charakter wstępny, umożliwiający ocenę zgodności oferty z wymogami SIWZ za pomocą
bezpośredniej obserwacji i równocześnie stanowiły podstawę oceny w ramach kryterium
jakościowego. Przede wszystkim decydują jednak one o możliwości przyjęcia danej oferty i jej
oceny. Z całą stanowczością należy podkreślić, że Zamawiający na tym etapie samego
konceptu kreatywnego i nie poddał go ocenie jakościowej (zgodnie z przyjętymi w SIWZ
kryteriami), ale wskazał na ewidentną niespójność materiałów promocyjnych i edukacyjnych,
a także na niezgodność projektu materiału edukacyjnego - broszury z założeniami konceptu
kreatywnego.
W SIWZ wskazano, że przykładowe reklamy i projekt będą miały charakter
wyłącznie poglądowy, przybliżający zamawiającemu idee konceptu. Twierdzenia
Odwołującego są nielogiczne — sporo bowiem Zamawiający wskazuje na określone elementy
oczekiwanego projektu, to niedopuszczalne jest założenie, jakoby Wykonawca mógł dowolnie
wybierać które z nich przedstawi, zachowując przy tym zgodność oferty z SIWZ. Okoliczność,
iż zgodnie z SIWZ Wykonawca będzie zobowiązany do złożenia na etapie realizacji
zamówienia doprecyzowanych projektów animacji podlegających zatwierdzeniu przez
Zamawiającego, nie wyklucza obowiązku złożenia wraz z ofertą projektów materiałów
edukacyjnych, które miały obrazować (jako materiały poglądowe) rozwinięcie założeń
konceptu kreatywnego w danym rodzaju opracowania. Projekt i
opis animacji są elementami
niezbędnymi dla oceny prawidłowości oferty i powinny być uwzględnione w treści konceptu
kreatywnego.
W ofercie Odwołującego zabrakło w ogóle jakichkolwiek elementów dotyczących
animacji multimedialnych. Nie zawarto ich projektu, ani opisu w jaki sposób miałyby być
zrealizowane.
Ponadto
braki oferty Odwołującego były tego rodzaju, że Zamawiający nie miał prawnych
instytucji
umożliwiających mu doprowadzenie jej do prawidłowego kształtu. Żaden z przepisów
PZP nie pozwalał na wezwanie Odwołującego do podjęcia czynności tak, by nie
doprowadzić
do zmiany merytorycznej treści oferty. Każde uzupełnienie lub wyjaśnienia w omawianym
zakresie musiałyby doprowadzić do zmian w treści oferty.
Krajowa Izba Odwoławcza rozpoznając na rozprawie złożone odwołanie
i uwzględniając dokumentację z niniejszego postępowania o udzielenie zamówienia
publicznego oraz stanowiska stron złożone na piśmie i podane do protokołu rozprawy,
oraz przedłożone dowody, ustaliła, co następuje.
W pierwszej kolejności Izba stwierdziła, że nie została wypełniona żadna
z przesłanek ustawowych skutkujących odrzuceniem odwołania, wynikających z art. 189 ust.
2 ustawy Pzp.
Odwołujący wykonawca legitymuje się interesem we wniesieniu odwołania o którym
mowa w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący jest podmiotem ubiegającym się
o udzielenie rozpoznawanego zamówienia publicznego i ma interes w uzyskaniu danego
zamówienia.
Jak wynika z dokumentacji postępowania w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zam
ówienia publicznego złożono dwie oferty. Kryteria oceny ofert były następujące:
Cena (brutto) waga: 60 %
Termin waga: 15 %
Koncept kreatywny waga: 20 %
Media plan waga: 5 %
Stosownie do treści rozdziału VII pkt 4 ppkt 14) i 15) SIWZ:
W celu potwierdzenia jakości oferowanych usług oraz dokonania oceny oferty
w ramach kryterium Koncept kreatywny oraz Media plany, Zamawiający na podstawie § 13
ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 roku (Dz. U. z 2016 r., poz.
1126) w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w
postępowaniu o udzielenie zamówienia, żąda, aby wraz z ofertą Wykonawca złożył koncept
kreatywny zilustrowany wstępnymi projektami graficznymi oraz media plany.
Koncept kreatywny ma zawierać szczegółowy opis technik i form reklamowych,
które Wykonawca zamierza zastosować, wraz z uzasadnieniem ich wykorzystania,
zilustrowany wstępnymi projektami graficznymi. Przykładowe reklamy i projekt będą miały
charakter wyłącznie poglądowy, przybliżający zamawiającemu idee konceptu. Koncept
kreatywny ma być spójny dla działań edukacyjnych i promocyjnych. Koncept kreatywny oraz
media plany mają spełniać wymagania określone w Opisie przedmiotu zamówienia (briefie) –
Załączniku nr 2 do SIWZ.
Ponadto w rozdziale XI „Opis sposobu przygotowania ofert” pkt 4 Wykonawca wraz z
ofertą winien złożyć koncept kreatywny zilustrowany wstępnymi projektami graficznymi wraz z
uzasadnieniem ich wykorzystania oraz media plany zgodnie z punktem VII.4 ppkt 14)
– 15)
SIWZ.
Na podstawie treści załącznika nr 2 do SIWZ – OPZ ustalono, że celem
przedmiotowego postępowania jest wyłonienie wykonawcy, który przygotuje i przeprowadzi
promocję projektu: „Rozbudowa systemów informowania i ostrzegania o zagrożeniach, w
szczególności powodziowych dla miasta Gdańska i Sopotu” i stworzy materiały edukacyjne w
postaci animacji multimedialnych i broszury edukacyjnej.
W rozdziale „Zadania Wykonawcy”
wskazano:
Wykonawca zobowiązany jest do przygotowania i przedstawienia wraz z ofertą
konceptu kreatywnego materiałów edukacyjnych i promocyjnych, projektów reklam, produkcja
reklam oraz zaplanowanie i zakup emisji reklam w mediach, projektów animacji i jej produkcji,
projekt graficzny wraz z opracowaniem tekstu broszury i jej wydruk. Promocja projektu ma
odbywać się w prasie, internecie, radiu oraz wykorzystywać nośniki reklamy zewnętrznej.
Dodatkowo Wykonawca jest zobowiązany jest do stworzenia i złożenia wraz z ofertą media
planów – osobno dla Gdańska i dla Sopotu oraz do ich realizacji.
Koncept kreatywny został opisany w sposób następujący: Koncept kreatywny ma
zawierać szczegółowy opis technik i form reklamowych, które Wykonawca zamierza
zastosować, wraz z uzasadnieniem ich wykorzystania, zilustrowany wstępnymi projektami
graficznymi. Przykładowe reklamy i projekt będą miały charakter wyłącznie poglądowy,
przybliżający zamawiającemu idee konceptu. Koncept kreatywny ma być spójny dla działań
edukacyjnych i promocyjnych. Koncept kreatywny ma być wspólny dla działań w obu miastach.
Następnie wskazano, że w ramach materiałów edukacyjnych dla miasta Gdańska mają
powstać co najmniej trzy animacje oraz broszura edukacyjna oraz dla miasta Sopotu –
broszura edukacyjna.
Ponadto w rozdziale „Oczekiwania od oferty” wskazano, że: Oczekiwany jest koncept
kreatywny zilustrowany wstępnymi projektami graficznymi, media plan- dla obu miast, opis
technik i form reklamowych wraz z uzasadnieniem ich wykorzystania. Przykładowe reklamy i
projekt będą miały charakter wyłącznie poglądowy. Wyłoniony poprzez zapytanie ofertowe
wykonawca będzie zobowiązany do przedstawiania poszczególnych etapów prac do
akceptacji zamawiającego. Koncept kreatywny ma być spójny dla działań edukacyjnych i
promocyjnych.
Na podstawie treści złożonej przez Odwołującego oferty ustalono, że Koncept
kreatywny w zakresie graficznej linii kreatywnej znalazł przełożenie na plakat oraz banery do
interentu, ponadto oferta zawiera media plan dla obu miast oraz opis technik i form
re
klamowych, przykładowe ilustracje prezentacji treści w broszurze informacyjnej oraz
działania dodatkowe, wśród których wymieniony został plakat informacyjny w Biurach Obsługi
Mieszkańców, którego projekt jest tożsamy z tym zamieszczonym w miejscu „Graficzna linia
kreatywna
– draft projektu plakatu.”
Pismem z dnia 27 lipca 2018 r.
Zamawiający poinformował Odwołującego o odrzuceniu
jego oferty jako niezgodnej z treścią SIWZ wskazując za podstawę prawną przepis art. 89 ust.
1 pkt 2) ustawy Pzp. W uzasadnieni
u swojej decyzji Zamawiający wskazał, że zdefiniowany
w ofercie Odwołującego koncept kreatywny nie znalazł swojej kontynuacji w przedstawionej w
ofercie
wizualizacji materiałów promocyjnych w postaci broszury edukacyjnej. Projekt broszury
nie wykorzystuje
określonego w koncepcie hasła, nie bazuje na ilustracji rysunkowej, a na
piktogramach, nie zawiera mocnych wyróżniających się, zwracających uwagę kolorów, nie
zawiera silnej ekspozycji pomocy i ochrony w kontekście zagrożenia (ale bez straszenia, bez
wizerunku ludzi)
– helikopter ratunkowy, koło ratunkowe, brak zachowania miejsca na pasek
informacyjny o finansowaniu praz loga. Ponadto oferta Wykonawcy nie zawiera projektu
animacji oraz opisu w jaki sposób zostanie ona opracowana.
Izba
zważyła, co następuje.
Odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie.
W przedmiotowej sprawie, w celu oceny zasadności decyzji Zamawiającego w
przedmiocie odrzucenia oferty Odwołującego ustalenia w pierwszej kolejności wymagało, czy
Odwołujący miał dowolność w doborze narzędzi, za pomocą których miał być zaprezentowany
konspekt kreatywny
dla materiałów edukacyjnych, czy też zobowiązany był do przedstawienia
konspektu kreatywnego dla
materiałów edukacyjnych w postaci animacji multimedialnej i
broszury edukacyjnej.
Na tak postawione pytanie skład orzekający, w oparciu o treść dokumentacji
postępowania, tj. SIWZ oraz załącznik nr 2 – OPZ, doszedł do przekonania, że konspekt
kreatywny dla
materiałów edukacyjnych powinien był być zaprezentowany w postaci broszury
edukacyjnej i animacji multimedialnych.
Podczas rozprawy Odwołujący przyznał, że nie kwestionuje, iż Zamawiający wskazał
jako materiały edukacyjne animację multimedialną oraz broszurę edukacyjną lecz
jednocześnie zaprezentował stanowisko, zgodnie z którym broszura i animacja nie muszą
z
ostać użyte do prezentacji konspektu kreatywnego.
Odwołujący wyjaśnił, że w swojej ofercie
linię kreatywną zaprezentował przy pomocy plakatu, którym posłużył się jako materiałem
edukacyjnym oraz przy pomocy banneru internetowego,
nadając mu znaczenie materiału
informacyjno-promocyjnego.
Zdaniem
Odwołującego
postanowienia
dokumentacji
przetargowej pozwalały mu na taki sposób prezentacji linii kreatywnej, ponieważ nie
wskazywały narzędzi do prezentacji linii kreatywnej, wobec czego uznał, że ma dowolność w
doborze tych narzędzi. Odwołujący wskazał też na wymóg zgodnie z którym opis animacji
miał zostać przedstawiony Zamawiającemu w ciągu 5 dni od dnia jego zatwierdzenia i z tego
wywodził, że nie musi tego opis przedstawiać wraz z ofertą.
Wskazana wyżej argumentacja Odwołującego nie może się jednak ostać w świetle
postanowień dokumentacji postępowania. Wskazać bowiem należy, że postanowienia OPZ w
zakresie zadań wykonawcy wprost wskazują, że był on zobowiązany wraz z ofertą do
przyg
otowania i przedstawienia projektów animacji oraz projektu graficznego wraz z
opracowaniem tekstu broszury i jej wydruk. Ponadto OPZ w kilku miejscach wymienia w
charakterze materiałów edukacyjnych animacje multimedialne oraz broszurę edukacyjną,
wobec cze
go nie może być wątpliwości co do tego, że są one przedmiotem zamówienia. Nie
jest zasadne przy tym stanowisko Odwołującego, że dokumentacja przetargowa nie
wskazywała form, w jakich należy zaprezentować konspekt kreatywny, wobec czego miał on
dowolność w ich doborze. Skoro bowiem, jak wskazano powyżej, obowiązkiem wykonawcy w
ramach realizacji przedmiotu
zamówienia będzie przygotowanie animacji multimedialnych
oraz banneru edukacyjnego,
przy czym dla Odwołującego jest jasne, że właśnie te narzędzia
zostały wskazane przez Zamawiającego jako materiały edukacyjne, to nie sposób przychylić
się do stanowiska Odwołującego, że dla zaprezentowania linii kreatywnej dla materiałów
edukacyjnych miał on dowolność w doborze narzędzi i nie musiał dokonywać prezentacji na
przykładzie animacji czy banneru. Innymi słowy jeśli przedmiotem zamówienia jest wykonanie
animacji multimedialnych i banneru edukacyjnego, to oczywistym jest, że Zamawiający jest
zainteresowany ukazaniem w treści oferty jak proponowana przez wykonawców linia
kreatywna funkcjonuje na tych właśnie nośnikach, a nie na jakichkolwiek innych nośnikach.
Ponadto należy mieć na względzie postanowienie OPZ, zgodnie z którym wraz z ofertą
wykonawca miał przygotować koncept kreatywny materiałów edukacyjnych i promocyjnych,
projektów animacji i jej produkcji, projekt graficzny wraz z opracowaniem tekstu broszury i jej
wydruk, z czego zdaniem Izby wprost wynika, że wraz z ofertą miała być przedstawiona
animacja multimedialna oraz projekt broszury edukacyjnej. Zgodzić należy się z Odwołującym,
że z treści dokumentacji przetargowej nie wynika sposób zaprezentowania animacji
multimedialnej, jednak nie można z tego faktu wywodzić braku obowiązku jej prezentacji w
ofercie. Wobec wątpliwości Odwołujący mógł zadać pytanie Zamawiającemu. Wreszcie należy
pamiętać, że Zamawiający w treści SIWZ mocny nacisk kładł na to, że koncept kreatywny ma
być spójny dla działań edukacyjnych i promocyjnych. Złożona oferta musiała więc pozwalać
na ocenę tego, czy zaproponowana linia kreatywna jest możliwa do przeniesienia na
interesujące Zamawiającego materiały edukacyjne. Wobec braku załączenia do oferty
projektów materiałów edukacyjnych w postaci animacji multimedialnych i broszury
edukacyjnej, co jest okolicznością miedzy stronami bezsporną, nie było możliwe dokonanie
przez Zamawiającego oceny tego, czy linia kreatywna jest spójna dla materiałów edukacyjnych
i promocyjnych.
W tym zakresie treść oferty nie odpowiada treści SIWZ.
Słusznie też Zamawiający ocenił zaprezentowaną przez Odwołującego w treści oferty
broszurę. Jak bowiem wynika z treści SIWZ i czego Odwołujący również ma świadomość,
prz
ykładowe reklamy i projekty miały charakter wyłącznie poglądowy i miały przybliżyć
Zama
wiającemu ideę konceptu kreatywnego. Przedstawiona wraz z ofertą Odwołującego
broszura nie nawiązuje w żaden sposób do konceptu kreatywnego, stąd też słusznie
Zamawiający uznał, że nie sposób ocenić jak idea konceptu funkcjonuje na tym nośniku.
Nawet jeśli uznać argumentację Odwołującego, że oferta zawiera jedynie przykładowe
ilustracje prezentacji treści w broszurze informacyjnej i nie jest to projekt lecz wskazanie form
graficzno
– tekstowych, to nie sposób nie uznać, że nawet przykładowa ilustracja powinna
prezentować koncept kreatywny, gdyż taki był wymóg SIWZ.
Odnosząc się do podnoszonej przez Odwołującego kwestii braku sprecyzowania w
treści postanowienia rozdziału XI SIWZ elementów konceptu kreatywnego, jakie należało wraz
z ofertą złożyć, wskazać należy co następuje. Rozdział XI rzeczywiście ma lakoniczne
brzmienie, nie sposób jednak nie dostrzec, że znajduje się w nim odesłanie do treści rozdziału
VII pkt 4 ppkt 14) i 15) SIWZ
, a ppkt 15) wprost odsyła do treści Załącznika nr 2 do SIWZ –
OPZ. Wobec
powyższego było możliwe odczytanie z treści Załącznika nr 2 do SIWZ, w
szczególności z rozdziału „Zadania Wykonawcy” i „Oczekiwania od oferty”, tego jak należy
zaprezentować koncept kreatywny dla materiałów edukacyjnych.
Skoro treść oferty Odwołującego nie odpowiada treści SIWZ, to nie sposób uznać, że
Zamawiający powinien był ocenić ją zgodnie z kryteriami oceny ofert. Nie podlega takiej ocenie
oferta, wobec której Zamawiający ustali, że jej treść nie odpowiada treści SIWZ, bądź też co
do której zachodzą inne przesłanki odrzucenia, o których mowa w art. 89 ust. 1 ustawy Pzp.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
ustawy Prawo zamówień publicznych, stosownie do wyniku postępowania oraz w oparciu o
przepisy roz
porządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz.U. z 22 maja 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący:
……………………………….