KIO 1537/18 POSTANOWIENIE dnia 10 sierpnia 2018 r.

Stan prawny na dzień: 13.11.2018

Sygn. akt: KIO 1537/18 

POSTANOWIENIE 

z dnia 10 sierpnia 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie: 

Przewodniczący:      Monika Szymanowska 

po rozpoznaniu na posiedzeniu 

niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania 

odwoławczego w dniu 10 sierpnia 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa 

Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  3  sierpnia  2018  r.  przez  wykonawcę  S.  D.  prowadzącą 

działalność  gospodarcza  pod  nazwą  S.  D.  DS  Comp  w  Krakowie  w postępowaniu 

prowadzonym  przez 

zamawiającego  Narodowy  Fundusz  Ochrony  Zdrowia  w  Warszawie, 

Dolnośląski Oddział Wojewódzki we Wrocławiu 

postanawia: 

umorzyć postępowanie odwoławcze, 

znieść  wzajemnie  między  stronami  koszty  postępowania  odwoławczego  i  nakazać 

Urzędowi  Zamówień  Publicznych  zwrot  z  rachunku  bankowego  na  rzecz   wykonawcy  

S.  D. 

prowadzącej  działalność  gospodarcza  pod  nazwą  S.  D.  DS  Comp  w  Krakowie 

kwoty  15  000 

zł  00 gr  (słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  stanowiącej 

równowartość uiszczonego wpisu od odwołania.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych  (Dz.  U.  z  2017  r.,  poz.  1579  ze  zm.)  na  niniejsze  postanowienie  -  

w  terminie  7  dni  od  dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa 

Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie. 

Przewodniczący: 

………………………… 


U z a s a d n i e n i e 

do postanowienia z dnia 10 sierpnia 2018 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 1537/18 

Zamawiający  Narodowy  Fundusz  Zdrowia  w  Warszawie,  jednostka  prowadząca 

postępowanie  -  Dolnośląski  Oddział  Wojewódzki  we  Wrocławiu,  ul.  Joannitów  6,  50  -  525 

Wrocław, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Część I Zakup 

serwerów,  część  II  Rozbudowa  serwerów,  część  III  Zakup  macierzy,  część  IV  Rozbudowa 

macierzy,  część  V  Zakup  licencji,  część  VI  Zakup  zestawów  komputerowych,  część 

VII 

Zakup  stacji  roboczych,  część  VIII  Zakup  komputerów  przenośnych”,  podzielone  na 

osiem 

części,  o  numerze  nadanym  przez  zamawiającego  WAG.261.3.5.2018,  o ogłoszeniu 

zamówieniu publicznym opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu 

16 czerwca 2018 r. pod numerem 2018/S 114 - 

260379, zwane dalej jako „postępowanie”. 

Izba ustaliła, że postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, 

o  wartości  poniżej  kwot  określonych  w  przepisach  wydanych  na  podstawie 

art. 11 ust. 8 

ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień  publicznych 

(Dz. U. z 2017 

r., poz. 1579 ze zm.), dalej jako „p.z.p.” 

W  dniu  25  lipca  2018  r.  zamawiający  przekazał  wykonawcy  S.  D.  prowadzącej 

działalność gospodarcza pod nazwą S. D. DS Comp, oś. Kościuszkowskie 6/229, 31 – 858 

Kraków,  dalej  zwanego  jako  „odwołujący”,  informację  o  odrzuceniu  jego  oferty,  w części  I 

postępowania. Od tej czynności zamawiającego odwołujący w dniu 3 sierpnia 2018 r. wniósł 

odwołanie, w którym - zgodnie z dyspozycją art. 180 ust. 3 p.z.p. - postawił zamawiającemu 

następujące zarzuty naruszenia (pisownia oryginalna):  

art.  89  ust.  1  pkt  2  Pzp,  poprzez  nieuzasadnione  odrzuceniu  ofert

y  odwołującego, 

mimo  jej  zgodności  z  SIWZ,  z  uwagi  na  niedołączenie  do  oferty  oświadczenia 

producenta - 

potwierdzającego, że serwis będzie realizowany przez autoryzowanego 

partnera  serwisowego  producenta  lub  bezpośrednio  producenta  -  w  sytuacji  gdy 

oświadczenie  to  nie  stanowi  treści  oferty,  a  ma  charakter  oświadczenia  o  którym 

mowa w art. 25 ust. 1 pkt. 2 Pzp i możliwe jest jego uzupełnienie w trybie art. 26 ust. 

3 Pzp; 

art.  26  ust.  3  Pzp,  poprzez  zaniechanie  wezwania  wykonawcy  DS.  Comp  S.  D.  do 

uzup

ełnienia  oświadczenia  producenta  -  potwierdzającego,  że  serwis  będzie 

realizowany  przez  autoryzowanego  partnera  serwisowego  producenta  lub 

bezpośrednio  producenta  -  mającego  charakter  oświadczenia  określonego  w  art. 

ust.  1  pkt  2  Pzp,  skutkiem  czego  było  bezzasadne  odrzucenie  oferty 

odwołującego. 


Wobec  powyższego  odwołujący  wniósł  o  uwzględnienie  odwołania  w  całości, 

nakazanie  zamawiającemu  unieważnienia  czynności  odrzucenia  oferty  odwołującego, 

wezwania  odwołującego  do  uzupełnienia  oświadczenia  producenta  -  potwierdzającego,  że 

serwis  będzie  realizowany  przez    autoryzowanego  partnera  serwisowego  producenta  lub 

bezpośrednio producenta, a także o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego 

kosztów postępowania odwoławczego. 

uzasadnieniu  odwołania  odwołujący  przedstawił  okoliczności  faktyczne  i prawne 

uzasadniające wniesienie środka ochrony prawnej. 

Izba nie dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawców  wspólnie 

ubiegających się o udzielenie zamówienia konsorcjum BIPROGEO Sp. z o.o. we Wrocławiu 

NEWIND S.A. we Wrocławiu. Zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po 

stronie zamawiającego, z dnia 6 sierpnia 2018 r., okazało się nieskuteczne.  

Zgodnie z art. 185 ust. 2 p.z.p. zd. drugie, 

zgłoszenie przystąpienia do postępowania 

odwoławczego doręcza się Prezesowi Izby w jednej z form przewidzianych w dyspozycji tego 

przepisu 

– pisemnej opatrzonej podpisem (którą przepis nazywa „postacią papierową”) albo 

elektronicznej,  opatrzonej  kwalifikowanym  podpisem  elektronicznym,  a  jego  kop

ię  przesyła 

się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie.  

Izba ustaliła, że konsorcjum zgłosiło swoje przystąpienie do postępowania po stronie 

zamawiającego  za  pośrednictwem  poczty  elektronicznej  (e-mail  z dnia  6.08.18  r.  w aktach 

sprawy).  Zatem  wobec  braku  zachowania  przez  konsorcjum 

formy  czynności  prawnej 

określonej w ustawie, przystąpienie nie mogło odnieść zamierzonego skutku. Zaistniały brak 

formalny,  badany  przez Izbę  z  urzędu,  w  okolicznościach faktycznych sprawy,  oznacza,  że 

przystąpienie nie wywołuje skutków prawnych, jako bezskuteczne z mocy prawa (ex lege). 

Izba  zaznacza 

również,  iż  ustawodawca  nie  przewidział  możliwości  uzupełnienia 

braków  formalnych  przystąpienia  do  postępowania  odwoławczego,  zatem  skutkiem  nie 

dopełnienia obowiązków wynikających z art. 185 ust. 2 p.z.p. jest uznanie przystąpienia za 

nieskuteczne, bez możliwości sanowania czynności prawnej.  

W  dniu  9  sierpnia  2018  r. 

do  Izby  wpłynęła  pisemna  odpowiedź  zamawiającego  na 

od

wołanie, zawierająca oświadczenie zamawiającego o uwzględnieniu odwołania w całości. 

Izba zważyła, co następuje:  

Zgodnie  z  art.  186  ust.  2  p.z.p.  „W  przypadku  uwzględnienia  przez  zamawiającego 

całości  zarzutów  przedstawionych  w  odwołaniu  Izba  może  umorzyć  postępowanie  na 

posiedzeniu niejawnym bez 

obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego, 


którzy  przystąpili  do  postępowania  po  stronie  wykonawcy,  pod  warunkiem  że 

postępowaniu  odwoławczym  po  stronie  zamawiającego  nie  przystąpił  w  terminie  żaden 

wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności 

w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.”  

Przenosząc  powyższe  unormowanie  na  grunt  postępowania  zainicjowanego 

odwołaniem  należy  uznać,  że  zamawiający  w  piśmie  z  9  sierpnia  2018  r.  w sposób 

niebudzący wątpliwości wyraził wolę uwzględnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu, 

zaś  wobec  braku  skutecznego  zgłoszenia  przystąpienia  po  stronie  zamawiającego, 

wywiedzionym  stanie  faktycznym  i  prawnym,  Izba  stwierdziła  spełnienie  przesłanek 

opisanych  w  dyspozycji  art. 

186  ust.  2  p.z.p.  i  zobligowana  była  postępowanie  umorzyć, 

związku z czym orzeczono jak w sentencji. 

Orzekając  o  kosztach  postępowania  odwoławczego,  Krajowa  Izba  Odwoławcza 

uwzględniła  okoliczność,  iż  uwzględnienie  odwołania  miało  miejsce  przed  otwarciem 

posiedzenia,  zatem  koszty  te  znoszą  się  wzajemnie  na  mocy  przepisu  art.  186  ust.  6  pkt 

p.z.p.  Jednocześnie  Izba  nakazała  dokonanie  na  rzecz  odwołującego  zwrotu  kwoty 

uiszczonego wpisu, z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt 

lit.  a)  rozporządzenia  Prezesa  Rady  Ministrów  z  dnia  15  marca  2010  roku  w  sprawie 

wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972). 

Przewodniczący: 

………………………… 


Słowa kluczowe:
przystąpienie
Słowa kluczowe:
przystąpienie