Sygn. akt: KIO 1537/18
POSTANOWIENIE
z dnia 10 sierpnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Monika Szymanowska
po rozpoznaniu na posiedzeniu
niejawnym bez udziału stron oraz uczestników postępowania
odwoławczego w dniu 10 sierpnia 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego do Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 3 sierpnia 2018 r. przez wykonawcę S. D. prowadzącą
działalność gospodarcza pod nazwą S. D. DS Comp w Krakowie w postępowaniu
prowadzonym przez
zamawiającego Narodowy Fundusz Ochrony Zdrowia w Warszawie,
Dolnośląski Oddział Wojewódzki we Wrocławiu
postanawia:
umorzyć postępowanie odwoławcze,
znieść wzajemnie między stronami koszty postępowania odwoławczego i nakazać
Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku bankowego na rzecz wykonawcy
S. D.
prowadzącej działalność gospodarcza pod nazwą S. D. DS Comp w Krakowie
kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) stanowiącej
równowartość uiszczonego wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejsze postanowienie -
w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………………………
U z a s a d n i e n i e
do postanowienia z dnia 10 sierpnia 2018 r. w sprawie o sygn. akt: KIO 1537/18
Zamawiający Narodowy Fundusz Zdrowia w Warszawie, jednostka prowadząca
postępowanie - Dolnośląski Oddział Wojewódzki we Wrocławiu, ul. Joannitów 6, 50 - 525
Wrocław, prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego pn.: „Część I Zakup
serwerów, część II Rozbudowa serwerów, część III Zakup macierzy, część IV Rozbudowa
macierzy, część V Zakup licencji, część VI Zakup zestawów komputerowych, część
VII
Zakup stacji roboczych, część VIII Zakup komputerów przenośnych”, podzielone na
osiem
części, o numerze nadanym przez zamawiającego WAG.261.3.5.2018, o ogłoszeniu
o
zamówieniu publicznym opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w dniu
16 czerwca 2018 r. pod numerem 2018/S 114 -
260379, zwane dalej jako „postępowanie”.
Izba ustaliła, że postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego,
o wartości poniżej kwot określonych w przepisach wydanych na podstawie
art. 11 ust. 8
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych
(Dz. U. z 2017
r., poz. 1579 ze zm.), dalej jako „p.z.p.”
W dniu 25 lipca 2018 r. zamawiający przekazał wykonawcy S. D. prowadzącej
działalność gospodarcza pod nazwą S. D. DS Comp, oś. Kościuszkowskie 6/229, 31 – 858
Kraków, dalej zwanego jako „odwołujący”, informację o odrzuceniu jego oferty, w części I
postępowania. Od tej czynności zamawiającego odwołujący w dniu 3 sierpnia 2018 r. wniósł
odwołanie, w którym - zgodnie z dyspozycją art. 180 ust. 3 p.z.p. - postawił zamawiającemu
następujące zarzuty naruszenia (pisownia oryginalna):
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp, poprzez nieuzasadnione odrzuceniu ofert
y odwołującego,
mimo jej zgodności z SIWZ, z uwagi na niedołączenie do oferty oświadczenia
producenta -
potwierdzającego, że serwis będzie realizowany przez autoryzowanego
partnera serwisowego producenta lub bezpośrednio producenta - w sytuacji gdy
oświadczenie to nie stanowi treści oferty, a ma charakter oświadczenia o którym
mowa w art. 25 ust. 1 pkt. 2 Pzp i możliwe jest jego uzupełnienie w trybie art. 26 ust.
3 Pzp;
art. 26 ust. 3 Pzp, poprzez zaniechanie wezwania wykonawcy DS. Comp S. D. do
uzup
ełnienia oświadczenia producenta - potwierdzającego, że serwis będzie
realizowany przez autoryzowanego partnera serwisowego producenta lub
bezpośrednio producenta - mającego charakter oświadczenia określonego w art.
ust. 1 pkt 2 Pzp, skutkiem czego było bezzasadne odrzucenie oferty
odwołującego.
Wobec powyższego odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania w całości,
nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności odrzucenia oferty odwołującego,
wezwania odwołującego do uzupełnienia oświadczenia producenta - potwierdzającego, że
serwis będzie realizowany przez autoryzowanego partnera serwisowego producenta lub
bezpośrednio producenta, a także o zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego
kosztów postępowania odwoławczego.
W
uzasadnieniu odwołania odwołujący przedstawił okoliczności faktyczne i prawne
uzasadniające wniesienie środka ochrony prawnej.
Izba nie dopuściła do udziału w postępowaniu odwoławczym wykonawców wspólnie
ubiegających się o udzielenie zamówienia konsorcjum BIPROGEO Sp. z o.o. we Wrocławiu
i
NEWIND S.A. we Wrocławiu. Zgłoszenie przystąpienia do postępowania odwoławczego po
stronie zamawiającego, z dnia 6 sierpnia 2018 r., okazało się nieskuteczne.
Zgodnie z art. 185 ust. 2 p.z.p. zd. drugie,
zgłoszenie przystąpienia do postępowania
odwoławczego doręcza się Prezesowi Izby w jednej z form przewidzianych w dyspozycji tego
przepisu
– pisemnej opatrzonej podpisem (którą przepis nazywa „postacią papierową”) albo
elektronicznej, opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a jego kop
ię przesyła
się zamawiającemu oraz wykonawcy wnoszącemu odwołanie.
Izba ustaliła, że konsorcjum zgłosiło swoje przystąpienie do postępowania po stronie
zamawiającego za pośrednictwem poczty elektronicznej (e-mail z dnia 6.08.18 r. w aktach
sprawy). Zatem wobec braku zachowania przez konsorcjum
formy czynności prawnej
określonej w ustawie, przystąpienie nie mogło odnieść zamierzonego skutku. Zaistniały brak
formalny, badany przez Izbę z urzędu, w okolicznościach faktycznych sprawy, oznacza, że
przystąpienie nie wywołuje skutków prawnych, jako bezskuteczne z mocy prawa (ex lege).
Izba zaznacza
również, iż ustawodawca nie przewidział możliwości uzupełnienia
braków formalnych przystąpienia do postępowania odwoławczego, zatem skutkiem nie
dopełnienia obowiązków wynikających z art. 185 ust. 2 p.z.p. jest uznanie przystąpienia za
nieskuteczne, bez możliwości sanowania czynności prawnej.
W dniu 9 sierpnia 2018 r.
do Izby wpłynęła pisemna odpowiedź zamawiającego na
od
wołanie, zawierająca oświadczenie zamawiającego o uwzględnieniu odwołania w całości.
Izba zważyła, co następuje:
Zgodnie z art. 186 ust. 2 p.z.p. „W przypadku uwzględnienia przez zamawiającego
w
całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu Izba może umorzyć postępowanie na
posiedzeniu niejawnym bez
obecności stron oraz uczestników postępowania odwoławczego,
którzy przystąpili do postępowania po stronie wykonawcy, pod warunkiem że
w
postępowaniu odwoławczym po stronie zamawiającego nie przystąpił w terminie żaden
wykonawca. W takim przypadku zamawiający wykonuje, powtarza lub unieważnia czynności
w postępowaniu o udzielenie zamówienia zgodnie z żądaniem zawartym w odwołaniu.”
Przenosząc powyższe unormowanie na grunt postępowania zainicjowanego
odwołaniem należy uznać, że zamawiający w piśmie z 9 sierpnia 2018 r. w sposób
niebudzący wątpliwości wyraził wolę uwzględnienia zarzutów przedstawionych w odwołaniu,
zaś wobec braku skutecznego zgłoszenia przystąpienia po stronie zamawiającego,
w
wywiedzionym stanie faktycznym i prawnym, Izba stwierdziła spełnienie przesłanek
opisanych w dyspozycji art.
186 ust. 2 p.z.p. i zobligowana była postępowanie umorzyć,
w
związku z czym orzeczono jak w sentencji.
Orzekając o kosztach postępowania odwoławczego, Krajowa Izba Odwoławcza
uwzględniła okoliczność, iż uwzględnienie odwołania miało miejsce przed otwarciem
posiedzenia, zatem koszty te znoszą się wzajemnie na mocy przepisu art. 186 ust. 6 pkt
p.z.p. Jednocześnie Izba nakazała dokonanie na rzecz odwołującego zwrotu kwoty
uiszczonego wpisu, z rachunku Urzędu Zamówień Publicznych, stosownie do § 5 ust. 1 pkt
lit. a) rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r. poz. 972).
Przewodniczący:
…………………………