Sygn. akt:
KIO 1612/18
WYROK
z dnia 28 sierpnia 2018 roku
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Katarzyna Prowadzisz
Protokolant: Klaudia Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie, w Warszawie, w dniu 27 sierpnia 2018 r
oku odwołania
wniesionego do Pr
ezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 13 sierpnia 2018 roku przez
wykonawcę P. F. prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo
Handlowo
– Usługowe HA-DWA-O P. F. z siedzibą w Gnieźnie
w postępowaniu prowadzonym przez Zamawiającego Skarb Państwa – Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Czerniejewo
orzeka:
Uwzględnia odwołanie.
Nakazuje Zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej
w postępowaniu o udzielenie zamówienia pod nazwą „Budowa deszczowni w Szkółce
Leśnej w Jeziercach”.
Nakazuje Zamawiającemu wezwanie wykonawcy A. B. prowadzącej działalność
gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa Contra A. B. z siedzibą w
Toruniu, na podsta
wie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych, do
uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie warunku udziału w
postępowaniu w zakresie zdolności zawodowej dotyczącej posiadanego
doświadczenia.
Kosztami postępowania obciąża Zamawiającego Skarb Państwa – Lasy Państwowe
Nadleśnictwo Czerniejewo i:
zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 10 000 zł 00 gr
(słownie: dziesięć tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę P.
F.
prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo
Handlowo
– Usługowe HA-DWA-O P. F. z siedzibą w Gnieźnie tytułem wpisu
od odwołania,
zasądza od Zamawiającego Skarb Państwa – Lasy Państwowe Nadleśnictwo
Czerniejewo na rzecz
wykonawcę P. F. prowadzącego działalność
gospodarczą pod nazwą Przedsiębiorstwo Handlowo – Usługowe HA-DWA-O
P. F.
z siedzibą w Gnieźnie kwotę 13 600 zł 00 gr (słownie: trzynaście tysięcy
sześćset złotych zero groszy) stanowiącą koszty postępowania odwoławczego
poniesione tytułem wpisu od odwołania i wynagrodzenia pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2010 r. 113, poz. 759 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni
od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Poznaniu.
Przewodniczący: …………………………………………
Sygn. akt:
KIO 1612/18
U Z A S A D N I E N I E
Zamawiający – Zamawiającego Skarb Państwa – Państwowe Gospodarstwo Leśne
Nadleśnictwo Czerniejewo – prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w
trybie przetargu nieograniczonego
pod nazwą: „Budowa deszczowni w Szkółce Leśnej w
Jeziorkach
”
Ogłoszenie o zamówieniu w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego
zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych w dniu 29 czerwca 2018
roku pod numerem 579372.
13 sierpnia 2018 roku
Odwołujący działając na podstawie art. 179 ust. 1 i art. 180 ust.
2 pkt 6 w zw. z art. 179 ust. 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 roku,
poz. 1579
; dalej: „Pzp” lub „ustawa”) wniósł odwołanie od wadliwego wskazania oferty
najkorzystniejszej w/w postępowania i zaniechania przez Zamawiającego czynności
wykluczenia wykonawcy oraz odrzucen
ia oferty wykonawcy Firma Handlowo Usługowa
Contra A. B.
z siedzibą w 87- 100 Toruń ul. Poznańska 168 (dalej: Contra).
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie art. 7, art. 24 ust. 1 pkt. 12, art. 26 ust. 3,
ust. 4, art. 89 ust. 1 pkt. 5), art. 91 ustawy
względem czynności Zamawiającego nakazanych
przepisami ustawy.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu powtórzenia
czynności badania ofert - w następstwie której nastąpi wykluczenie Contry i odrzucenie
oferty z
postępowania, powtórzenie czynności oceny ( punktacji ofert) - tj. przeprowadzenie
tej czynności w odniesieniu tylko do ważnych ofert, wskazanie wyniku postępowania i wybór
oferty Odwołującego, równe traktowanie wszystkich wykonawców ubiegających się o to
zamówienie publiczne w sposób zachowujący zasady uczciwej konkurencji.
Odwołujący następująco uzasadniał:
Odwołujący stwierdził, że badanie i ocena ofert została dokonana z obrazą zapisów ustawy.
Zarzuty Odwołującej dotyczą następujących czynności Zamawiającego: wskazania wyniku
postępowania na ofertę nie najkorzystniejszą lecz na ofertę nie ważną w tym postępowaniu -
ofertę firmy Contra. Odwołujący podniósł, ze to oferta Odwołującego jako ważna jest
najkorzystniejsza w tym postępowaniu w zakreślonych kryteriach oceny ofert. Zamawiający
poprzez przyjął, że wykonawca Contra nie podlega wykluczeniu z postępowania a jego
oferta odrzuceniu
– Odwołujący wskazał, ze jak wynika z ustaleń poczynionych przez
Odwołującego, oferta Contra podlega regulacji art. 89 ust. 1 pkt. 5) w związku z art. 24 ust. 1
pkt. 12) ustawy, gdyż Wykonawca Contra podlega wykluczeniu z postępowania, a jego oferta
podlega odrzuceniu, ponieważ wykonawca Contra z siedzibą w Toruniu nie spełnił warunków
udziału w postępowaniu.
Zamawiający w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia ustanowił:
5. Rozdział - Warunki udziału w postępowaniu - pkt 1 ppkt.2) lit b), lit. c) pkt. 1):
spełniają warunki udziału w postępowaniu w zakresie:
a) sytuacji ekonomicznej i finansowej -
warunek zostanie spełniony, jeżeli wykonawca
wykaże, że dysponuje środkami finansowymi lub zdolnością kredytową nie mniejszą
niż: 800 000,00 zł;
c)
zdolności technicznej lub zawodowej;
Zamawiający uzna, że Wykonawca spełnia w/w warunek, jeżeli wykaże, iż w
ciągu ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie zrealizował co najmniej dwie
roboty budowlane polegające na budowie lub przebudowie systemów
nawadniania / deszczowni/ wraz z infrastrukturą o wartości minimum 800 000,00
zł brutto każda.
W rozdział 7 pkt. 8 ppkt. 1) lit a), lit. b):
a)
informacji banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającej
wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność kredytową wykonawcy, w
okresie nie
wcześniejszym niż 1 miesiąc przed upływem terminu składania ofert albo
wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,
b)
wykazu robót budowlanych wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat
przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w tym okresie,
wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty, miejsca wykonania i podmiotów, na
rzecz których roboty te zostały wykonane, z załączeniem dowodów określających czy
te roboty budowlane zostały wykonane należycie, w szczególności informacji o tym
czy roboty zostały wykonane zgodnie z przepisami prawa budowlanego i prawidłowo
ukończone, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne
dokument
y wystawione przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane były
wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o obiektywnym charakterze
wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - inne dokumenty,
Na wezwanie Zamawiającego, Contra w celu wykazania spełnienia w/w warunku
finansowego /
dowód / przedstawił trzy informacje z Banku:
Bank Zachodni WBK- z
której wynika, że wykonawca jest dłużny bankowi ponad 100
000,00 zł,
ALIOR BANK
– z której wynika, że wykonawca jest dłużny bankowi ponad 270
zł,
Raiffeisen Polbank -
z której wynika lina kredytowa do kwoty 250 tys zł.
Odwołujący argumentował, że wynika z tego, że Contra nie posiada wymaganej w SWIZ
zdolności finansowej lub kredytowej na poziomie min. 800 000,00 zł.
Na wezwanie Zamawiającego Contra w celu wykazania spełnienia w/w warunku,
przedstawił wykaz - załączniku nr 8 do SIWZ - wykaz robót budowlanych, dwie pozycje
dowód /. Z treści przedstawionej do wykazu robót referencji /dowód/ zadania pozycji 2
wykazu,
od wystawiającego BUDMEX Sp. z o. o, jednoznacznie wynika w ocenie
Odwołującego, że roboty referencyjne nie zostały ukończone lecz są w stopniu
zaawansowania - 69,58%.
Zgodnie z Rozporządzeniem wykonawczym o dokumentach oraz
zgodnie z zapisami SWIZ
, miały być przedstawione dowody określające że: te roboty
budowlane zostały wykonane należycie, w szczególności informacji o tym czy roboty zostały
wykonane zgodnie z przepisami prawa bud
owlanego i prawidłowo ukończone. Jak
udowodniliśmy, roboty drugiej pozycji wykazu nie zostały jeszcze ukończone i nie ma
dowodu w ofercie że zostały prawidłowo ukończone. Tym samym, Contra nie wykazała
wykonanej drugiej roboty budowlanej wymaganej zapisami warunk
u doświadczenia
opisanego w SWIZ.
Odwołujący podał, że ze względów podnoszonych powyżej, Contra nie spełniła
warunku finansowego i doświadczenia zawodowego. Zamawiający wadliwie dokonał oceny
spełnienia wskazanych warunków, a nadto nie wezwał wykonawcy Contra do uzupełnienia
dokumentów potwierdzających z instytucji art. 26 ust. 3 ustawy. Zgodnie z treścią złożonej
oferty - formularz ofertowy i
oświadczenia Wykonawcy /dowody/, Contra nie przewidywała
użycia podmiotów zasobów jak i również nie przewidywała użycia podwykonawstwa. Tym,
samym, Contra może uzupełnić dokumenty tylko o swoje referencje, a nie zasoby podmiotu,
ponieważ zmieniłaby treść swojej oferty po terminie składania ofert, co stanowi naruszenie
art. 89 ust. 1 pkt. 1) ustawy i skutkuje odrzuceniem oferty.
Odwołujący wskazał
na orzeczenia Krajowej Izby Odwoławczej o sygnaturze akt KIO 1284/15 oraz KIO 96/14.
Odwołujący argumentował, że na podstawie jego wiedzy Contra nie dysponuje drugą
referencją wymaganą w SWIZ. W świetle orzecznictwa, Contra podlega wykluczeniu z art. 24
ust. 1 pkt. 12), a podnoszona oferta podlega odrzuceniu z postępowania z art. 89 ust. 1 pkt.
pkt. 5) ustawy, skutkiem instytucji odrzucenia z postępowania.
Odwołujący odniósł się do oceny ofert przez przyjęcie, że oferta wykonawcy Contra
podlega
ła punktacji (ocenie) ofert i Zamawiający przyznał jej 100 pkt. Jednakże, jak wskazał
Odwołujący, oferta wykonawcy Contra z przyczyn wskazanych wyżej jest nieważna i tym
powinna otrzymać 0 pkt i nie powinna brać udziału w rankingu ofert, zmierzającym do
wyłonienia najkorzystniejszej oferty.
Odwołujący podał, że wskazane wyżej czynności Zamawiającego naruszyły interes
Odwołującego - Zamawiający w toku postępowania tego zamówienia publicznego
zaniechaniem i swoimi wadliwymi czynnościami, naruszył artykuły ustawy co narusza zasady
uczciwej konkurencji oraz zasady równego traktowania stron postępowania. Powyższe
naraża Odwołującego na utratę sporych korzyści. Oferta Odwołującego jest ważna
i najkorzystniejsza w tym postępowaniu. Postępowanie Zamawiającego narusza zasadę
równego traktowania wykonawców wyrażoną w art. 7 ust. 1 ustawy, mogących zrealizować
dane zamówienie publiczne zgodnie z prawymi wymogami Zamawiającego oraz narusza
zasadę obiektywizmu i bezstronności. Odwołujący wskazał, że z chwilą wejścia do Unii
Europejskiej (UE) z dniem 01 maja 2004, władze Polski zobowiązały się do stosowania
dyrektywy UE z dnia 21 grudnia 1989 r. nr 89/665/EWG dotyczącej koordynacji przepisów
prawnych i administracyjnych odnoszących się do stosowania procedur odwoławczych
w zakresie udzielania zamówień publicznych na dostawy i roboty budowlane. Złożyły
również deklarację, że polskie prawo jest zgodne z prawem UE. Z powyższego wynika,
że dotychczasowa interpretacja interesu prawnego wykonawcy w postępowaniu
o zamówienie publiczne w zakresie jego działań prowadzących do przeciwdziałania
udzielenia
zamówienia publicznego podmiotowi nieuprawnionemu w konsekwencji
naruszenia przepisów ustawy, musi ulec zmianie i nie może być ograniczana do interesu
prawnego uzyskania zamówienia w danym postępowaniu.
Art. 1 ust 3 Dyrektywy nr 89/665/EWG -
Państwa członkowskie zapewnią, że środki
odwoławcze, zgodnie ze szczegółowymi przepisami, które państwa członkowskie mogą
wprowadzić, są dostępne co najmniej każdemu podmiotowi, który ma lub miał interes
w uzyskaniu danego zamówienia publicznego na dostawy lub roboty budowlane,
w przypadku, gdy taki podmiot doznał uszczerbku lub zagraża mu doznanie uszczerbku
w wyniku domniemanego naruszenia przepisów. W szczególności, państwa członkowskie
mogą wymagać od takiego podmiotu uprzedniego powiadomienia zamawiającego
o dom
niemanym naruszeniu przepisów i o zamiarze skorzystania ze środków odwoławczych.
Jak widać z treści powyższego artykułu dyrektywa nie ogranicza dostępu do środków
odwoławczych tylko w przypadku naruszenia interesu prawnego, ale umożliwia taki dostęp
przy n
aruszeniu każdego interesu.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem Stron postępowania na podstawie
zebranego materiału w sprawie oraz oświadczeń i stanowisk Stron oraz uczestnika
postępowania odwoławczego Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła,
co n
astępuje:
I.
Izba ustaliła, że nie została wypełniona żadna z przesłanek, o których stanowi art.
189 ust. 2 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 roku, poz. 1579
ze zmianami; dalej: „Pzp” lub „ustawa”), skutkujących odrzuceniem odwołania. Odwołanie
zostało złożone do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej 6 sierpnia 2018 roku oraz została
przekazana w ustawowym terminie kopia odwołania Zamawiającemu, co Strony potwierdziły
na posiedzeniu z ich udziałem.
II.
Izba ustaliła, że zostały wypełnione łącznie przesłanki z art. 179 ust 1 ustawy – Środki
ochrony prawnej określone w niniejszym dziale przysługują wykonawcy, uczestnikowi
konkursu, a także innemu podmiotowi jeżeli ma lub miał interes w uzyskaniu danego
zamówienia oraz poniósł lub może ponieść szkodę w wyniku naruszenia przez
zamawiającego przepisów niniejszej ustawy - to jest posiadania interesu w uzyskaniu
danego zamówienia oraz możliwości poniesienia szkody.
III.
Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 192 ust 2 ustawy Prawo zamówień publicznych
Izba uwzględnia odwołanie, jeżeli stwierdzi naruszenie przepisów ustawy, które miało wpływ
lub może mieć istotny wpływ na wynik postępowania o udzielenie zamówienia.
Izba dokonawszy oceny podniesionych w odwołaniu zarzutów, biorąc pod uwagę stanowiska
St
ron i uczestnika postępowania odwoławczego przedstawione na rozprawie stwierdziła,
że odwołanie zasługuje na uwzględnienie.
IV.
Na podstawie art. 191 ust. 2 ustawy wydając wyrok, Izba bierze za podstawę stan
rzeczy ustalony w toku postępowania. Na podstawie art. 190 ust. 1 ustawy – Strony
i uczestnicy postępowania odwoławczego są obowiązani wskazywać dowody
do stwierdzenia faktów, z których wywodzą skutki prawne. Dowody na poparcie swych
twierdzeń lub odparcie twierdzeń strony przeciwnej strony i uczestnicy postępowania
odwoławczego mogą przedstawiać aż do zamknięcia rozprawy. Przepis ten nakłada na
Strony postępowania obowiązek, który zarazem jest uprawnieniem Stron, wykazywania
dowodów na stwierdzenie faktów, z których wywodzą skutki prawne.
Podkreślenia wymaga w tym miejscu, że postępowanie przed Izbą stanowi postępowanie
kontradyktoryjne, czyli sporne, a z istoty tego postępowania wynika, że spór toczą Strony
postępowania i to one mają obowiązek wykazywania dowodów, z których wywodzą
określone skutki prawne.
Powołując w tym miejscu regulację art. 14 ustawy do czynności podejmowanych przez
zamawiającego i wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku – Kodeks cywilny, jeżeli przepisy
ustawy nie stanowią inaczej przechodząc do art. 6 Kodeksu cywilnego ciężar udowodnienia
faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne należy wskazać, że
właśnie z tej zasady wynika reguła art. 190 ust 1 ustawy. Przepis art. 6 Kodeksu cywilnego
wyraża dwie ogólne reguły, a mianowicie wymaganie udowodnienia powoływanego przez
stronę faktu, powodującego powstanie określonych skutków prawnych oraz usytuowanie
ciężaru dowodu danego faktu po stronie osoby, która z faktu tego wywodzi skutki prawne; ei
incubit probatio qui dicit non qui negat (na tym ciąży dowód kto twierdzi a nie na tym kto
zaprzecza).
Izba wskazuje, że postępowanie odwoławcze jest odrębnym od postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego postępowaniem, które ma na celu rozstrzygnięcie powstałego
pomiędzy Stronami sporu. W trakcie postępowania odwoławczego to Odwołujący
kwestionuje podjęte przez Zamawiającego decyzje w zakresie oceny ofert i wykonawców
w postępowaniu, nie zgadza się z podjętymi czynnościami lub zaniechaniem określonych
działań, tak więc zgodnie z regułą płynącą z art. 190 ustawy to na Odwołującym ciąży ciężar
dowiedzenia, że stanowisko Zamawiającego jest nieprawidłowe. Izba wskazuje w tym
miejscu na wyrok Sądu Okręgowego w Poznaniu z dnia 19 marca 2009 roku
sygn. akt X Ga 32/09, w którym to orzeczeniu Sąd wskazał między innymi Ciężar
udowodnienia takiego twierdzenia spoczywa na tym uczestniku postępowania, który
przytacza twierdzenie o istnieniu danego faktu, a nie na uczestniku, który twierdzeniu temu
zaprzecza (…)
V.
Skład orzekający Izby rozpoznając sprawę uwzględnił akta sprawy odwoławczej,
w skład których zgodnie z par. 8 ust. 1 rozporządzenia z Prezesa Rady Ministrów z dnia 22
marca 2018 roku w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań (Dz. U.
z 2014 roku pozy. 964 ze zmianami) wchodzą odwołanie wraz z załącznikami oraz kopia
dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, a także inne pisma
składane w sprawie oraz pisma przekazywane przez Izbę w związku z wniesionym
odwołaniem.
Izba uwzględniła także stanowiska i oświadczenia Stron złożone ustnie do protokołu.
Izba uwzględniła stanowisko Zamawiającego zawarte w piśmie z dnia 23 sierpnia 2018 roku
Odpowiedź na odwołanie.
Izba dopuściła dowody zawnioskowane i przedstawione na rozprawie przez Odwołującego –
cztery zdjęcia. Izba dopuściła dowody zawnioskowane i przedstawione na rozprawie przez
Zamawiającego – Protokoły Odbioru Robót Zanikających / Ulegających Zakryciu nr 1-24
VI.
W zakresie
zarzutów odwołania:
Izba ustaliła:
Zgodnie
ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia (dalej: SWIZ) Zamawiający
w Rozdziale 5
– Warunki udziału w postępowaniu wskazał:
spełniają warunki udziału w postępowaniu określone przez Zamawiającego w zakresie:
a) sytuacji ekonomicznej i finansowej
– warunek w odniesieniu do sytuacji finansowej,
zostanie spełniony, jeśli wykonawca wykaże, że dysponuje środkami finansowymi lub
zdolnością kredytową nie mniejszą niż: 800 000,00 zł.
Zamawiający nie stawia szczegółowych wymagań w zakresie opisu spełnienia
warunku udziału w postępowaniu w odniesieniu do warunku dot. zdolności
ekonomicznej
c)
zdolności technicznej lub zawodowej;
Zamawiający uzna warunek w zakresie doświadczenia za spełniony, jeżeli
Wykonawca
wykaże, że w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu
składania ofert (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym
okresie
) zrealizował co najmniej 2 odrębne roboty budowlane polegające na
budowie
lub
prz
ebudowie systemów nawadniania (deszczowni) wraz
z infrastrukturą o wartości minimum 800 000,00 zł brutto każda.
uwaga! Wykonawca nie może sumować wartości kilku robót o mniejszym
zakresie dla uzyskania wymaganej wartości porównywalnej.
W Rozdziale 7
– Wykaz oświadczeń lub dokumentów, potwierdzających spełnienie
war
unków udziału w postępowaniu oraz brak podstaw wykluczenia Zamawiający podał w
zakresie dokumentów potwierdzających spełnienie warunku udziału w postępowaniu:
a)
informacji
banku
lub
spółdzielczej
kasy
oszczędnościowo-kredytowej
potwierdzającej wysokość posiadanych środków finansowych lub zdolność
kredytową wykonawcy, w okresie nie wcześniejszym niż 1 miesiąc przed
upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do udziału w
postępowaniu;
b)
wykazu robót budowlanych wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5
lat przed upływem terminu składania ofert albo wniosków o dopuszczenie do
udziału w postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy — w
tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty, miejsca wykonania i
podmio
tów, na rzecz których roboty te zostały wykonane, z załączeniem
dowodów określających czy te roboty budowlane zostały wykonane należycie, w
szczególności informacji o tym czy roboty zostały wykonane zgodnie z przepisami
prawa budowlanego i prawidłowo ukończone, przy czym dowodami, o których
mowa, są referencje bądź inne dokumenty wystawione przez podmiot, na rzecz
którego roboty budowlane były wykonywane, a jeżeli z uzasadnionej przyczyny o
obiektywnym charakterze wykonawca nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów
- inne dokumenty,
Wykonawca A. B.
prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo -
Usługowa Contra A. B. z siedzibą w Toruniu w odpowiedzi na wezwanie Zamawiającego
przedstawiła za pismem z dnia 2 sierpnia 2018 roku dokumenty, w tym między innymi:
Zaświadczenie - Bank Zachodni WBK S.A. z siedzibą we Wrocławiu z dnia 18 lipca
2018 roku,
Opinia - A
lior Bank S.A. z siedzibą w Warszawie, Oddział w Toruniu z dnia 19 lipca
2018 roku,
Zaświadczenie – Raiffeisen Bank Polska S.A. z siedzibą w Warszawie z dnia 2
sierpnia 2018 roku,
Wykaz robót budowlanych wykonanych przez wykonawcę / wykonawców w okresie
ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia
działalności jest krótszy – w tym okresie wraz z załączonymi dwiema referencjami;
w tym Referencja z dnia 10 lipca 2018 roku wystawiona przez Przedsiębiorstwo
Produkcyjno
– Handlowe Budmex spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Nowym Sączu.
W dniu 6 sierpnia 2018 roku Zamawia
jący wezwał wykonawcę A. B. prowadzącą działalność
gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa Contra A. B. z siedzibą w Toruniu do
złożenia następujących wyjaśnień: - czy wykazane w wykazie robót prace tj. budowa szkółki
kontener
owej oraz rozbudowa szkółki obejmowały swoim zakresem budowę lub przebudowę
systemów nawadniania (deszczowni) wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
W dniu 6 sierpnia 2018 roku wykonawca złożył wyjaśnienia wskazując, że W odpowiedzi na
wezwanie do złożenia wyjaśnień z dnia 06. 08. 2018 r. Firma Handlowo – Usługowa Contra
A. B.
w Toruniu oświadcza, iż wykazane w wykazie robót prace tj. „Budowa
szkółki
kontenerowej
w Nadleśnictwie Daleszyce, położonej na działce ewidencyjnej 2898 w
miejscow
ości Suków-Papiernia” oraz „Rozbudowa infrastruktury Szkółki Leśnej Podkraje
Nadleśnictwo Turowa” obejmowały swoim zakresem budowę systemów nawadniania
(deszczowni) wraz z infrastrukturą towarzyszącą.”
Termin składania ofert – 18 lipca 2018 roku.
W zakresie zarz
utów odwołania Izba zważyła:
Izba podkreśla, że Zamawiający wykonując ciążące na nim ustawowe obowiązki
wskazuje warunki udziału w postępowaniu. Choć w tym zakresie ustawa uległa zasadniczej
zmianie
– obecnie Zamawiający wskazuje warunek udziału w postepowaniu, a nie dokonuje
opisu sposobu oceny spełnienia warunku udziału w postępowaniu - w wyniku nowelizacji z
lipca 2016 roku,
to aktualne pozostaje w tym zakresie orzecznictwo Izby i sądów
powszechnych.
Aby możliwe było skuteczne zweryfikowanie wykonawców wymagania im
stawiane muszą być skonkretyzowane (porównaj: wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z 7
lipca 2008 roku sygn. akt V Ca 984/08). Opis sposobu dokonania oceny spełnienia
warunków musi być jednoznaczny, a dokumenty, jakimi ma wykazać się wykonawca musza
być konkretnie określone i wskazane (porównaj: wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 10
października 2008 roku sygn. akt KIO/UZP 938/08, wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia
21 marca 2012 roku sygn. akt KIO 485/12; wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia 21
października 2013 rok sygn. akt KIO 2384/13).
W ocenie Izby nadal aktualne pozostaje utrwalana przez lata teza
, że postanowienia
w zakresie opisu sposobu dokonania oceny spełnienia warunków udziału w postępowaniu,
obecnie postanowienia dotyczące warunku udziału w postępowaniu oraz wymaganych
dokumentów potwierdzających spełnienie warunków należy interpretować zgodnie
z wykładnia gramatyczną. Tak więc wymagania, które określa Zamawiający wynikają wprost
z literalnego brzmienia ogłoszenia i SIWZ (porównaj: wyrok Sadu Okręgowego w Warszawie
z dnia 07 października 2008 roku sygn. akt XXIII Ga 446/08). Ocena spełnienia wymagań
w
inna zostać dokonana w oparciu o literalne brzmienie ukształtowanych przez
Zamawiającego wymagań co zapobiega jakiejkolwiek uznaniowości na etapie oceny
wykazania spełnienia warunków udziału w postępowaniu. Nie jest więc dopuszczona
rozszerzająca, niewyartykułowana interpretacja opisu warunku udziału w postępowaniu oraz
dokonana w oparciu o nią ocena spełnienia warunku udziału w postępowaniu. Należy
odrzucić interpretacje oparte na intencjach, dorozumianym znaczeniu w obliczu danej
sprawy o udzielenie
zamówienia publicznego.
Ukształtowany przez Zamawiającego w przedmiotowym postępowaniu o udzielenie
zamówienia publicznego warunek udziału w postepowaniu w zakresie
zdolności zawodowej
dotyc
zącej posiadanego doświadczenia należy i musi być odczytywany tak jak on brzmi.
Zamawiający wymagał, aby wykonawca posiadał doświadczenie uzyskane w okresie
ostatnich pięciu lata (a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie)
w zrealizowaniu co najmniej dwóch odrębnych robót budowlanych polegających na budowie
lub przebudowie systemów nawadniania (deszczowni) wraz z infrastrukturą o wartości
minimum 800
000,00 zł brutto każda. Wymagania postawione w warunku przez
Zamawiającego są w ocenie Izby jednoznaczne, jasne, zrozumiałe. Doświadczenie jakie
uzyskał, i jakim miał się wykazać wykonawca składający ofertę, w wyniku zrealizowania
danej roboty budowlanej, w tym rozpoznawanym przypadku,
odnosiło się do zrealizowanej
roboty budowlanej polegającej na budowie lub przebudowie. Wykonawca, A. B. prowadząca
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa Contra A. B. z siedzibą w
Toruniu, w odpowied
zi na wezwanie do złożenia wyjaśnień wskazał, że wykazana robota
budowlana w pozycji 2
Wykazu robót budowlanych wykonanych przez wykonawcę /
wykonawców w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres
prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, obejmowały swoim zakresem budowę
systemów nawadniania (deszczowni) wraz z infrastrukturą towarzyszącą. W ocenie Izby za
błędne w obliczu powyższego oświadczenia wykonawcy należy uznać prezentowane na
rozprawie argumenty Zamaw
iającego, że dopuszczał on wykazanie się przebudową dlatego
fragmentaryczna
, częściową realizację budowy należy uznać za prawidłową. Taki sposób
wykładania warunku udziału w postępowaniu prezentowany przez Zamawiającego jest
niedopuszczalny
i nie zasługuje na ochronę.
Po
pierwsze,
Zamawiający
jednoznacznie
określił
i
uzyskał
informację,
że inwestycja w Nadleśnictwie Turowa obejmuje budowę systemów nawadniania
(deszczowni) wraz
z infrastrukturą towarzyszącą. Zamawiający jednoznacznie wymagał, że
ma to być budowa lub przebudowa. Skoro Zamawiający postawił warunek, że wykonawca
wykazać się miał zrealizowaną robotą budowlaną polegającą na budowie systemów
nawadniania (deszczowni) wraz z infrastrukturą to niewłaściwe jest przyjmowanie przez
Zamawiającego, że robota budowlana, która stanowi budowę (zgodnie z wyjaśnieniami)
może zostać zrealizowana jedynie w części, bo dopuszczał Zamawiający przebudowę. Takie
wykładanie warunku jest sprzeczne z treścią ukształtowanego warunku.
Po drugie, z przedstawionych refere
ncji w sposób jednoznaczny wynika, co oświadcza
główny wykonawca inwestycji w Nadleśnictwie Turowa, że odebrał i zafakturował od
wykonawcy A. B.
prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo -
Usługowa Contra A. B. z siedzibą w Toruniu prace stanowiące na 10 lipca 2018 roku 69,58%
zaawansowania prac
objętych umową pomiędzy tymi podmiotami. Przy całkowitej kwocie
umowy
– głównego wykonawcy z wykonawcą A. B. prowadzącą działalność gospodarczą
pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa Contra A. B. z siedzibą w Toruniu wynoszącej
623,08 zł netto odebrano i zafakturowano roboty na kwotę 961 452,83 zł netto. W
referencji wskazano również zakres robót jaki został objęty umową. Powyższe w sposób
jednoznaczn
y potwierdza, że wykonawca nie wykazał się doświadczeniem w zrealizowaniu
co najmniej dwóch robót budowlanych, ponieważ roboty budowlane realizowane w
Nadleśnictwie Turowa nie zostały jeszcze zrealizowane. W tym zakresie stanowisko
Zamawiającego prezentowane na rozprawie również jest błędne i niezgodne z tym co sam
określił w warunku udziału w postępowaniu. Zamawiający sam podał, że robota budowlana,
którą wykazać się miał wykonawca miała być wykonana, czyli nie wykonywana, a
zrealizowana. Jednocześnie Zamawiający złożył do akt sprawy Protokoły Odbioru Robót
Zanikających / Ulegających Zakryciu (nr 1-24
na okoliczność wykazania, że roboty zostały
wykonane i zakończone. Z przedstawionych przez Zamawiającego dokumentów wynika, że
jedynie część robót, które zgodnie z oświadczeniem wykonawcy są budową, zostały
wykonane i odebrane. Same protokoły świadczą o odbiorach robót zanikających i
ulegających zakryciu. Zupełnie niezrozumiała i w zasadzie błędna jest argumentacja
Zamawiającego, że z protokołu nr: 1,2,3,4, z których wynika „odbiór bez uwag”, wynika, że
roboty zostały zakończone. Izba podkreśla, że protokoły dotyczyły odbioru robót
zanikających lub ulegających zakryciu, które to roboty zostały w tychże protokołach również
zdefiniowane, a w treści protokołów podawano jaki był obmiar odbieranych robót oraz co
postanowiono w zakresie tych konkretnych robót zanikających lub ulegających zakryciu.
Protokoły, do których odwoływał się Zamawiający nr 1, 2, 3, 4 dotyczą robót z listopada i
grudnia 2017 roku. Kolejne pro
tokoły nie zawierają dat oraz zawierając daty rozpoczęcia i
zgłoszenia robót również w 2018 roku. Protokoły te potwierdzają wykonanie robót
zanikających lub ulegających zakryciu, a „odbiór bez uwag” dotyczył skonkretyzowanych w
protokołach obmiarów robót, a nie roboty budowlanej polegającą na budowie systemów
nawadniania (deszczowni) wraz
z infrastrukturą towarzyszącą. Przedstawione przez
Zamawiającego dowody dowodzą tylko tyle, że wykonawca A. B. prowadząca działalność
gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa Contra A. B. z siedzibą w Toruniu
realizuje roboty w Nadleśnictwie Turowa, ale nie dowodzą, że robota ta, czyli budowa
systemu nawadniania (deszczowni) wraz
z infrastrukturą towarzyszącą została zakończona.
Przedstawione p
rzez Odwołującego zdjęcia oraz argumentacja z rozprawy odnosząca się do
zakresu umowy wskazanego w referencji i dotyczącą tego, że z przedstawionych przez
Zamawiającego protokołów odbioru wynika, że nie zrealizowano jeszcze stacji
przepompowni, mont
ażu zbiorników deszczowni po 512m³ każdy oraz nie wykonano robót w
zakresie instalacji elektryczny
ch oraz automatyki są spójne i w sposób jednoznaczny
wykazują, że robota budowlana nie została zrealizowana.
W zasadzie kluczowe dla rozstrzygnięcia tego zarzutu jest stanowisko Zamawiającego, które
zostało zaprezentowane na rozprawie i sprowadza się do stwierdzenia Zamawiającego,
że ocenił spełnienie warunku przez pryzmat zafakturowanej kwoty ponad 800 tyś zł.
I wyjaśnia, że odnosił ocenę spełnienia warunku udziału w postępowaniu do kwoty
inwestycji.
To stanowisko Zamawiającego potwierdza niewłaściwość jego działania i podjętej
oceny. Ukształtowana w warunku przez Zamawiającego granica kwotowa dla
zrealizowanych robót budowlanych stanowiła bowiem jeden z elementów jaki podlegał
ocenie w zakresie wykazania spełnienia tego warunku, nie był to jedyny element jaki
Zamawiający powinien był wziąć pod uwagę oceniając ukształtowany przez siebie samego
warunek udziału w postępowaniu. Prezentowany sposób dokonania oceny spełnienia
warunku w ofercie wykonawcy A. B.
prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Firma
Handlowo -
Usługowa Contra A. B. z siedzibą w Toruniu jest niewłaściwy i niezgodny z tym
czego wymagał Zamawiający, a wymagał wykazania się zrealizowaną, a nie realizowaną
robotą budowlaną, polegającą na budowie – bowiem w tym przypadku sam wykonawca
potwierdził Zamawiającemu, że jest to budowa – systemów nawadniania (deszczowni) wraz
z infrastrukturą o wartości minimum 800 000,00 zł brutto. Ocena dokumentów Wykazu i
referencji z dnia 10 lipca 2010 roku
złożonych przez wykonawcę A. B. prowadząca
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa Contra A. B. z siedzibą w
Toruniu
powinna wzbudzić uwagę Zamawiającego, bowiem z referencji wynikało
jednoznacznie, że wykonawca ten nie zrealizował umowy w całym zakresie co świadczy o
braku zrealizowania roboty budowlanej.
Zamawiający wymagał w ukształtowanym warunku
wykazania się zrealizowaną robotą budowlaną.
W trakcie rozprawy Zama
wiający wskazał, że inwestycja w Nadleśnictwie Turowa stanowiła
przebudowę co jest niezgodne z treścią oświadczenia wykonawcy A. B. prowadząca
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa Contra A. B. z siedzibą w
Toruniu
złożonego w odpowiedzi na wezwanie do złożenia wyjaśnień, jednocześnie
Zamawiający oświadczył, że dopuścił w warunku przebudowy, tym samym mógł być
realizowany fragment prac odnoszących się do deszczowni (…) ustawienie zbiornika
deszczowni nie jest elementem istotnym i w zasadzie jest pobocznym.
Taka próba
interpretacji wymagań dotyczących warunku udziału w postępowaniu jakie przedstawiał
Zamawiający w ocenie Izby jest czyniona zapewne na potrzeby tego postępowania
odwoławczego celem uzasadnienia decyzji Zamawiającego, jednakże nie może ona
zasługiwać na uwzględnienie. Warunek był jednoznaczny i precyzyjny, jakakolwiek
interpretacja
czy zmiana warunku na etapie oceny spełnienia warunku nie jest dopuszczalna.
Wykonawca A. B.
prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo
Usługowa Contra A. B. z siedzibą w Toruniu nie wykazał spełnienia warunku udziału w
postępowaniu w zakresie zdolności zawodowej dotyczącej posiadanego doświadczenia.
Zamawiający
obowiązany
jest
zgodnie
z
art.
ust.
ustawy
w przypadku, gdy
wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1,
oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1,
lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, lub gdy
oświadczenia lub dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez
zamawiającego wątpliwości, wezwać do ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do
udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, z wyjątkiem sytuacji, że mimo ich
złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega
odrzuceniu albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania. W rozpoznawanym
przypadku Zamawiający wezwał do złożenia wyjaśnień i choć podał podstawę prawną art. 26
ust. 3 ustawy w wezwaniu to nie sposób uznać, że było to wezwanie do złożenia
dokumentów bo jego treść jednoznacznie wskazywała na wezwanie do złożenia wyjaśnień,
co też wykonawca uczynił. Dlatego też obowiązkiem Zamawiającego było wezwanie
do złożenia dokumentów potwierdzających spełnienie warunku udziału w postępowaniu
w zakresie doświadczenia wykonawcy – tego Zamawiający zaniechał. Dlatego też Izba
nakazała unieważnienie czynności wyboru oferty najkorzystniejszej i wezwanie wykonawcy
A. B.
prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa Contra
A. B.
z siedzibą w Toruniu, na podstawie art. 26 ust. 3 ustawy Prawo zamówień publicznych,
do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie warunku udziału w postępowaniu
w zakresie zdolności zawodowej dotyczącej posiadanego doświadczenia. Izba zaznacza, że
podnoszone przez Odwołującego argumenty odnośnie konieczności wykluczenia wykonawcy
A. B.
prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa Contra
A. B.
z siedzibą w Toruniu z uwagi na brak własnego doświadczenia, którym mógłby się ten
wykonawca wykazać są przedwczesne. Zamawiający po wezwaniu wykonawcy A. B.
prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa Contra A. B.
z siedzibą w Toruniu będzie dokonywał oceny spełnienia warunków przez tego wykonawcę
ora
z w oparciu o tę ocenę dokona kolejnych czynności w postępowaniu. Izba zaznacza
r
ównież, że nie doszło do naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 5 ustawy, bowiem przepis ten ma
zastosowanie w przypadkach procedur dwuetapowych, w których odrzuca się ofertę, gdy
złoży ją wykonawca wykluczony z udziału w postępowaniu. W rozpoznawanym przypadku
nie
mamy do czynienia z procedurą dwuetapową, tym samym gdyby zasadny był zarzut
naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 12 ustawy to oferta takiego wykonawcy podlegałaby odrzuceniu
na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy, gdzie ustawodawca wskazał, że ofertę wykonawcy
wykl
uczonego uznaje się za odrzuconą. W rozpoznawanej sprawie Odwołujący wykazał, ze
wykonawca A. B.
prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo -
Usługowa Contra A. B. z siedzibą w Toruniu nie wykazał spełnienia warunku udziału w
postępowaniu, jednocześnie Zamawiający nie wzywał do uzupełnienia dokumentów, tym
samym skuteczny był zarzut naruszenia art. 26 ust. 3 ustawy, który nie został zastosowany,
a jak wykazał Odwołujący, Zamawiający winien był go zastosować. Jednocześnie
uruchomienie procedury z art. 26 ust. 3 ustawy blokuje wykluczenie wykonawcy do czasu
złożenia przez wykonawcę dokumentów, a tym samym na tym etapie nie można uznać oferty
takiego wykonawcy za odrzuconą. Jednocześnie wykazanie przez Odwołującego braku
wykaza
nia spełnienia warunku udziału w postępowaniu przez wykonawcę A. B. prowadzącą
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa Contra A. B. z siedzibą w
Toruniu
przy jednoczesnej pozytywnej weryfikacji spełnienia tego warunku przez
Zamawiającego prowadzi do naruszenia zasad prawa zamówień publicznych.
W ocenie Izby Zamawiający prawidłowo dokonał oceny dokumentów jakie
wykonawca A. B.
prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo -
Usługowa Contra A. B. z siedzibą w Toruniu złożył w celu potwierdzenia spełnienia warunku
udziału w postępowaniu w zakresie sytuacji finansowej wykonawcy. Wykonawcy winni byli
wykazać, że dysponują środkami finansowymi lub zdolnością kredytową nie mniejszą niż 800
000,00 zł. Z przedstawionych dokumentów wynika, że wykonawcy A. B. prowadzącej
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa Contra A. B. z siedzibą w
Toruniu
przyznane zostały limity kredytowe oraz produkty kredytowe w określonych w tych
oświadczeniach kwotach. Na wezwanie Zamawiającego ww. wykonawca przedstawił za
pismem z dnia 2 sierpnia 2018 roku dokumenty tj.
Zaświadczenie - Bank Zachodni WBK S.A.
z siedzibą we Wrocławiu z dnia 18 lipca 2018 roku potwierdzające korzystanie kredytu w
rachunku bieżącym z limitem w wysokości 600 000, 00 zł; Opinia - Alior Bank S.A. z siedzibą
w Warszawie, Oddział w Toruniu z dnia 19 lipca 2018 roku produkty kredytowe z limitem
na produkty faktoringowe w wysokości 350 000, 00 zł oraz kredyt odnawialny w rachunku
bieżącym w wysokości 250 000,00 zł; Zaświadczenie – Raiffeisen Bank Polska S.A.
z siedzibą w Warszawie z dnia 2 sierpnia 2018 roku z przyznanym kredytem w rachunku
bieżącym w kwocie 300 000,00 zł. W ocenie Izby, już w oparciu o pierwsze dwa wymienione
wyżej dokumenty można stwierdzić, że wykonawca wykazał spełnienie warunku udziału
w postępowaniu w zakresie zdolności finansowej. Podnoszona przez Odwołującego
argumentacja nie znajduje uzasadnienia, bowiem w przypa
dku pierwszego z wyżej
wymienionych dokumentów odnosił się do wskazanych w dokumencie obrotów na rachunku
bieżącym podstawowym, które to obroty dotyczyły okresu od lipca 2017 roku do czerwca
2018 roku
. Przyznanie wykonawcy kredytu w rachunku bieżącym o określonej wysokości
stanowi o ocenie zdolności finansowych danego podmiotu dokonanej przez dany bank.
Również w drugim wymienionym wyżej dokumencie bank jednoznacznie wskazał jakie
produkty kredytowe posiada wykonawca, bowiem podpisał umowy w tym zakresie. Tak samo
w przypadku trzeciego zaświadczenia wskazana została wartość przydzielonego kredytu
w rachunku bieżącym. Izba zaznacza, że zgodnie z paragrafem 2 ust. 2 pkt 3
rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 roku w sprawie rodzajów
dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie
zamówienia prawodawca dopuścił możliwość żądania informacji banku. Ta informacja
również ma ograniczone znaczenie, bowiem jak wynika z wyroku Sądu Okręgowego w
Katowicach z 9 kwietnia 2009 roku sygn. akt XIX Ga 118/09
bank wystawiając
zaświadczenie, informuje o tym, że dany klient ma możliwość ubiegania się o kredyt w
określonej wysokości albo posiada zdolność kredytową do określonej kwoty, jednakże nie
jest to jednoznaczne z przyrzecze
niem przyznania kredytu w przyszłości. W rozpoznawanej
sprawie wykonawca przedstawił zaświadczenia potwierdzające przyznanie linii kredytowych
w rac
hunkach bieżących oraz przyznanie limitu na produktu faktoringowe, co efekcie stanowi
o przyznaniu wykonawc
y produktów kredytowych, a nie tylko – o czym ww. orzeczenie –
posiadanie takiej zdolności kredytowej (podobnie wyrok Krajowej Izby Odwoławczej z dnia
17 grudnia 2012 roku sygn. akt KIO 2627/12). W ocenie Izby wykonawca A. B.
prowadząca
działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa Contra A. B. z siedzibą w
Toruniu
przedstawionymi dokumentami wykazał spełnienie warunku udziału w postępowaniu
w zakresie zdolności finansowej, a działanie Zamawiającego w zakresie oceny złożonych
przez wykonawcę dokumentów było prawidłowe.
Izba uznała za niezasadny zarzut naruszenia art. 91 ustawy. Izba nie stwierdzała
dokonania wyboru oferty najkorzystniejszej na podstawie innych, niż określone w SIWZ
kryteriów oceny ofert. Odwołujący nie podniósł żadnych okoliczności faktycznych
wskazujących na nieprawidłowość dokonania oceny ofert w kontekście ustalonych kryteriów
oceny ofert, czyli zastosowania bądź niezastosowania przez Zamawiającego ustalonych
kryteriów oceny ofert. Odwołujący uzasadnił swoje stanowisko tym, że oferta wykonawcy A.
B.
prowadzącej działalność gospodarczą pod nazwą Firma Handlowo - Usługowa Contra A.
B.
z siedzibą w Toruniu jest „nieważna” z przyczyn podniesionych w odwołaniu
(niespełnienie warunków) i nie powinna być uwzględniana w rankingu ofert w tym
postępowaniu. Takie uzasadnienie nie stanowi uzasadnienia dla naruszenia regulacji art. 91
ustawy i nie odnosi się do oceny w poszczególnych kryteriach oceny ofert.
O kosztach postępowania orzeczono stosownie do wyniku na podstawie art. 186 ust.
6, art. 192 ust. 9 oraz art. 192 ust.
10 Prawa zamówień publicznych oraz w oparciu
o przepisy § 3 i § 5 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów
kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238
ze zmianami).
Przewodniczący: …………………………………………