Sygn. akt: KIO 1798/18
POSTANOWIENIE
z dnia
18 września 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Anna Packo
po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu
18 września 2018 r., w Warszawie,
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 10 września 2018 r.
przez wykonawc
ę
MOTA-
ENGIL CENTRAL EUROPE Spółka Akcyjna, ul. Wadowicka 8W, 30-415 Kraków
w postępowaniu prowadzonym przez
Miasto Zielona Góra, ul. Podgórna 22, 65-424 Zielona Góra
przy udziale wykonawcy
BUDIMEX Spółka Akcyjna, ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa
zgłaszającego przystąpienie do postępowania odwoławczego po stronie odwołującego
postanawia:
1. umorzyć postępowanie odwoławcze,
2. nakazać Urzędowi Zamówień Publicznych zwrot z rachunku Urzędu Zamówień
Publicznych na rzecz MOTA-
ENGIL CENTRAL EUROPE Spółki Akcyjnej kwoty 20 000,00
złotych (słownie: dwadzieścia tysięcy złotych) stanowiącej uiszczony wpis.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 z
późn. zm.) na niniejsze postanowienie
– w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa
Krajowej Izby Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Zielonej Górze.
Przewodniczący: ……………….………
Sygn. akt: KIO 1798/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający – Miasto Zielona Góra prowadzi postępowanie o udzielenie zamówienia
publicznego na „budowę południowej obwodnicy Miasta w ciągu drogi krajowej” na podstawie
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych, w trybie przetargu
ograniczonego
. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane 20 kwietnia 2016 r.
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod numerem 2016/S 077-135558.
Odwołujący – MOTA-ENGIL CENTRAL EUROPE Spółka Akcyjna wniósł odwołanie
zarzucając Zamawiającemu naruszenie:
1. art. 29 ust. 1 i ust. 2 w zw. z art. 31 ust. 2 i 3
ustawy Prawo zamówień publicznych poprzez
zaniechanie sporządzenia opisu przedmiotu zamówienia w zakresie odnoszącym się do
warunków geotechnicznych w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie
zrozumiałych określeń, uwzględniających wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć
wpływ na sporządzenie ważnej oferty, spełniającej w całości wymagania Zamawiającego,
a w konsekwencji w sposób utrudniający uczciwą konkurencję,
§ 15 i § 19 ust. 4 lit. b rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004 roku
w spr
awie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej oraz programu
funkcjonalno-
użytkowego poprzez zaniechanie przekazania materiałów wiążących wyników
badań geotechnicznych dla potrzeb posadowienia obiektów, a w konsekwencji zaniechanie
sporz
ądzenia Programu Funkcjonalno-Użytkowego w sposób umożliwiający ustalenie
planowanych kosztów prac projektowych i robót budowlanych oraz przygotowanie oferty,
szczególnie w zakresie obliczenia jej ceny.
Odwołujący wniósł o:
nakazanie Zamawiającemu zmiany treści Programu Funkcjonalno-Użytkowego poprzez
uzupełnienie przekazanej dokumentacji geotechnicznej w sposób, który zapewni jej zgodność
z „Instrukcją badań podłoża gruntowego budowli drogowych i mostowych GDDP Warszawa
1998” dla etapu podstawowego, w tym w szczególności uzupełnienie o wyniki badań
pozwalające jednoznacznie określić model geotechniczny podłoża gruntowego, określający
układ warstw geotechnicznych i ich parametry, takie jak:
badania pod planowanym korytarzem trasy (Instrukcja Badań Podłoża Gruntowego
Budowli Drogowych i Mostowych, rozdz. 3.5.2.1, str. 23);
badania obejmujące odwierty oraz sondowania przechodzące przez wszystkie napotkane
rodzaje gruntów (Instrukcja Badań Podłoża Gruntowego Budowli Drogowych i Mostowych,
rozdz. 3.5.2.1, str. 23);
w odległościach dostosowanych do zmienności warunków gruntowych (Instrukcja Badań
Podłoża Gruntowego Budowli Drogowych i Mostowych, rozdz. 3.5.2.2, str. 24);
o głębokościach nie mniejszych niż:
wysokość nasypu zgodnie ze Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym
(Instrukcja Badań Podłoża Gruntowego Budowli Drogowych i Mostowych, rozdz. 3.5.2.2,
str. 25) , lub
3 metry poniżej projektowanej niwelety drogi (dla sekcji wykopowych) zgodnie ze
Studium
Techniczno-Ekonomiczno-
Środowiskowym (Instrukcja Badań Podłoża
Gruntowego Budowli Drogowych i Mostowych rozdz. 3.5.2.2 str. 25);
dla drogowych obiektów inżynierskich – odrębne odwierty i sondowania w miejscach
usytuowania konstrukcji na odpowiednią, wystarczającą do podstawowego rozpoznania
warunków gruntowych głębokość nie mniejszą niż 5 metrów poniżej poziomu
posadowienia przy posadowieniu bezpośrednim oraz nie mniejszą niż 3 metry/ 3x
średnica pala przy posadowieniu pośrednim zgodnie ze Studium Techniczno-
-Ekonomiczno-
Środowiskowym (Instrukcja Badań Podłoża Gruntowego Budowli
Drogowych i Mostowych, rozdz. 3.5.2.5, str. 33),
ale w każdym wypadku nie płycej niż 2 metry poniżej spągu gruntów słabonośnych (Instrukcja
Badań Podłoża Gruntowego Budowli Drogowych i Mostowych, rozdz. 33.2.2, str. 34);
pozwalaj
ących na przewidzenie skomplikowanego układu warstw w podłożu i wpływu dawnych
wyrobisk węgla brunatnego
lub alternatywnie
nakazanie Zamawiającemu zmiany treści Subklauzuli 4.12 Szczególnych
Warunków Kontraktu poprzez przyjęcie jej następującego brzmienia:
W Subklauzuli 4.12 wprowadza się następujące zmiany: Usunięto całą treść drugiego akapitu
Subklauzuli 4.12 i zastąpiono ją następującą treścią:
Jeżeli Wykonawca napotka niepomyślne warunki fizyczne, które uważa za Nieprzewidywalne,
to Wykonawca w terminie
do 28 dni po tym, kiedy dowiedział się, lub powinien był dowiedzieć
się przy zachowaniu należytej staranności, o tych niepomyślnych warunkach, da Inżynierowi
powiadomienie. W razie gdy Wykonawca, w trakcie wykonywania prac projektowych lub robót
budowlanych:
• napotka poniżej poziomów odwiertów, będących podstawą do wykonania przekazanej przez
Zamawiającego dokumentacji geotechnicznej, gorsze warunki gruntowe lub hydrologiczne niż
dla najniższych warstw danego odwiertu, lub
• napotka w podłożu planowanej inwestycji warunki odmienne niż wynikające
z przedstawionych badań, będących podstawą do wykonania przekazanej przez
Zamawiającego dokumentacji geotechnicznej
okoliczność taka jest uważana za Nieprzewidywalny niepomyślny warunek fizyczny.
wykonawcom uczestniczącym w postępowaniu. Do dnia wydania postanowienia nie zgłoszono
przystąpień po stronie zamawiającego.
Pismem z
12 września 2018 r. Zamawiający uwzględnił odwołanie w całości i wniósł
o umorzenie postępowania odwoławczego, deklarując jednocześnie, iż wykona alternatywne
żądanie Odwołującego.
Wobec powyższego Izba uznała, że Zamawiający uwzględnił w całości zarzuty przedstawione
w odwołaniu, a wobec braku przystąpień po stronie zamawiającego stwierdziła, iż zachodzą
przesłanki umożliwiające umorzenie postępowania odwoławczego i, zgodnie z przepisem art.
186 ust. 2
ustawy Prawo zamówień publicznych, orzekła jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy
Prawo zamówień publicznych oraz § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów
z dnia 15 marca 2010 r.
w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz
rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz. U. z 2018
r., poz. 972).
Przewodniczący: ……………….………