KIO 1819/18 WYROK dnia października 2018 r.

Stan prawny na dzień: 31.10.2018

Sygn. akt: KIO 1819/18 

WYROK 

z dnia 

1 października 2018 r. 

Krajowa Izba Odwoławcza  -   w składzie: 

Przewodniczący: 

Katarzyna Brzeska 

Protokolant:   

Piotr Cegłowski  

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu 

25  września  2018  r.  w  Warszawie  odwołania 

wniesionego 

do  Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  10  września  2018  r.  przez 

wykonawcę  Sagemcom  Poland  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  w  postępowaniu 

prowadzonym przez 

Zamawiającego: ENERGA-OPERATOR S. A. z siedzibą w Gdańsku  

przy  udziale  wykonawcy  ADD  Po

lska  Sp.  z  o.o.  Sp.  k.  z  siedzibą  w  Warszawie

zgłaszającego  swoje  przystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie 

Odwołującego 

orzeka: 

Uwzględnia  odwołanie  i  nakazuje  Zamawiającemu  zmianę  postanowień  SIWZ,  t.j.  

m.  in.  Rozdziału  IV,  Rozdziału  VI  pkt  1  i  3  oraz  Rozdziału  VIII  SIWZ,  oraz 

postanowień  umownych  (Załącznika  nr  5)  do  SIWZ  z  uwzględnieniem  również 

okoliczności  wskazanych  w  uzasadnieniu  orzeczenia.  Ponadto  nakazuje 

Zamawiającemu  uwzględnienie  konsekwencji  ww.  zmian  w  pozostałych 

postanowien

iach SIWZ wraz z załącznikami.  

2.  Umarza po

stępowanie odwoławcze co do zarzutu nr V oraz części zarzutu nr VI z 

uwagi na u

względnienie przez Zamawiającego niniejszych zarzutów, 

Kosztami  postępowania  obciąża  Zamawiającego:  ENERGA-OPERATOR  S.  A.  z 

siedzibą w Gdańsku i: 


1)  zalicza 

w  poczet  kosztów  postępowania  odwoławczego  kwotę  15  000  zł  00  gr. 

(słownie:  piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy),  uiszczoną  przez  wykonawcę  

Sagemcom  Poland  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  tytułem  wpisu  od 

odwołania; 

zasądza  od  Zamawiającego:  ENERGA-OPERATOR  S.  A.  z  siedzibą  w 

Gdańsku  na  rzecz  wykonawcy  Sagemcom  Poland  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w 

Warszawie 

kwotę  18.600,00  zł  (słownie:  osiemnaście  tysięcy  sześćset  złotych 

zero  groszy), 

stanowiącą  uzasadnione  koszty  strony  poniesione  z  tytułu  wpisu 

oraz wynagrodzenia pełnomocnika.  

Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 ze zm.)

na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Gdańsku. 

Przewodniczący: 

…………………… 


Sygn. akt KIO 1819/18 

U z a s a d n i e n i e 

Zamawia

jący – ENERGA-OPERATOR S. A. z siedzibą w Gdańsku prowadzi w  trybie 

przetargu  nieograniczonego,  na podstawie  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r. 

–  Prawo 

zamówień  publicznych  (t.j.  z  2017  r.,  poz.  1579)  (zwanej  dalej  również  „ustawą  Pzp”), 

postępowanie o udzielenie zamówienia pn: „Dostawa liczników zdalnego odczytu”.  

Wartość  zamówienia  przekracza  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych  na 

podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 29 sierpnia 2018 r. pod numerem 2018/S 165-377499.  

Wykonawca  Sage

mcom  Poland  Sp.  z  o.o.  z  siedzibą  w  Warszawie  (zwany  dalej: 

Odwołującym”)  w  dniu  10  września  2018  r.  (data  wpływu  do  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej)  złożył  odwołanie  na  postanowienia  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia (zwaną dalej również: „SIWZ), zarzucając Zamawiającemu naruszenie art. 7 ust. 

1, art. 29 ust. 1 i 2 us

tawy Pzp a także art. 353 (1) w zw. Z art. 5 k.c. w zw. Z art. 139 ust. 1 a 

także art. 93 ust. 1 pkt 7 ustawy Pzp. Odwołujący wniósł o zmianę niektórych postanowień 

SIWZ, ich modyf

ikację, czy wykreślenie.  

Uwzględniając  dokumentację  z  przedmiotowego  postępowania  o  udzielenie 

zamówienia publicznego, w tym w szczególności treść ogłoszenia o zamówieniu oraz 

postanowienia  SIWZ, 

jak  również  oświadczenia  i  stanowiska  stron  oraz  uczestników 

postępowania  złożone  w trakcie  rozprawy,  skład  orzekający  Izby  ustalił  i  zważył,  co 

następuje:  

Odwołanie,  wobec  nie  stwierdzenia  na  posiedzeniu  niejawnym  braków  formalnych 

oraz w związku z uiszczeniem przez Odwołującego wpisu, podlega rozpoznaniu.  

Ponadto  Izba  us

taliła,  że  Odwołujący  przekazał  Zamawiającemu  kopię  niniejszego 

odwołania.  

Izba  stwie

rdziła,  że  Odwołujący  legitymuje  się  uprawnieniem  do  korzystania  

ze środków ochrony prawnej, o których stanowi przepis art. 179 ust. 1 ustawy Pzp.  


Następnie  Izba  ustaliła,  że  do  niniejszego  postępowania  po  stronie  Zamawiającego 

nie zgłosił przystąpienia – w terminie przewidzianym w  ustawie – żaden wykonawca. 

Następnie  Izba  ustaliła,  że  do  niniejszego  postępowania  po  stronie  Odwołującego 

zgłosił przystąpienie wykonawca ADD Polska Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w Warszawie. Izba 

uznała za skuteczne zgłoszenie przystąpienia ww. wykonawcy.  

Krajowa Izba 

Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje: 

Biorąc  pod  uwagę  zgromadzony  w  sprawie  materiał  dowodowy,  oświadczenia 

i  stanowiska  stron 

oraz  uczestników  postępowania  przedstawione  podczas  rozprawy,  Izba 

uznała, iż  odwołanie jest zasadne i zasługuje na uwzględnienie.  

W ocenie Izby potwierdził się zarzut nr I i II – t.j. zarzut naruszenia art. 22 ust. 1a oraz 

art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp poprzez 

określenie warunków w sposób nieproporcjonalny do 

przedmiotu zamówienia oraz żądanie próbek liczników, co do których zamawiający postawił 

nadmierne wymagania techniczne na etapie oceny ofert.  

Ogłoszenie  o  zamówieniu  brzmiało  następująco:  Sekcja  III  punkt  III.  1.1):  Należyte 

wykonanie w okresie ostatnich 3 lat przed upływem terminu składania ofert dostawy (jedną 

lub  więcej)  fabrycznie  nowych  liczników  energii  elektrycznej  z  zegarem  wewnętrznym  i 

profilem  obciążenia,  o  łącznej  wartości  co  najmniej  3.000.000  zł  brutto.  W  przypadku 

wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  warunek  wykonawcy 

muszą  spełniać  łącznie,  przy  czym  jeden  z  nich  musi  mieć  doświadczenie  w  postaci 

należytego wykonania dostaw (jednej lub więcej) o łącznej wartości co najmniej 2.000.000 zł 

brutto.  

W SIWZ w rozdziale VI w pkt 1 i 3: 

„O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, 

którzy  w  okresie  ostatnich  3  lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  wykonali  należycie 

dostawy 

(jedną  lub  więcej)  fabrycznie  nowych  liczników  energii  elektrycznej  z  zegarem 

wewnętrznym  i  profilem  obciążenia,  o  łącznej  wartości  co  najmniej  3.000.000  zł  brutto.  W 

przypadku  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  warunek,  o 

którym mowa w pkt 1, wykonawcy muszą spełniać łącznie, przy czym jeden z nich musi mieć 

doświadczenie w postaci należytego wykonania dostaw (jednej lub więcej) o łącznej wartości 

co najmniej 2.000.000 zł brutto. ” 

Ponadto  w 

Rozdziale  VIII  SIWZ  „Oświadczenia  i  dokumenty  wymagane  od  wykonawców” 


Z

amawiający  wymaga  złożenia  wraz  z  ofertą  próbek  liczników.  W  celu  potwierdzenia,  że 

oferowane  liczniki  spełniają  wymagania  określone  przez  zamawiającego  wykonawca 

powinien złożyć wraz z ofertą po 2 (dwa) egzemplarze oferowanego typu licznika, zwanego 

dalej „ licznikiem wzorcowym ”, wraz z dedykowanym oprogramowaniem parametryzacyjnym 

wraz  z  oprzyrządowaniem  niezbędnym  do  ich  uruchomienia  dla  każdego  z  nich  (w  języku 

polskim, z min. trzydziestodniową nieodpłatną licencją); szczegółowy opis wymagań zawiera 

załącznik nr I do SIWZ (Wymagania techniczne ). 

W ustępie  3,  w  pkt  1  i  2  w  Rozdziale VIII  SIWZ „Oświadczenia i  dokumenty  wymagane od 

wykonawców”,  Zamawiający  wskazał,  że: 

W  celu  potwierdzenia,  że  oferowane  liczniki 

spełniają  wymagania  określone  przez  zamawiającego  wykonawca  powinien  złożyć 

wraz  z  ofertą  po  2  (dwa)  egzemplarze  oferowanego  typu  licznika,  zwanego  dalej 

„licznikiem 

wzorcowym”, 

wraz 

dedykowanym 

oprogramowaniem 

parametryzacyjnym wraz z oprzyrządowaniem niezbędnym do ich uruchomienia dla 

każdego  z  nich  (w  języku  polskim,  z  min.  trzydziestodniową  nieodpłatną  licencją); 

szczegółowy  opis  wymagań  zawiera  załącznik  nr  1  do  SIWZ  („Wymagania 

techniczne ”). 

Uwagi dotyczące liczników wzorcowych 

Każda próbka powinna być umieszczona w zamkniętym opakowaniu i opisana „Próbka do 

postępowania nr P/l/0061/2018 na dostawę liczników zdalnego odczytu ”. 

Próbka  powinna  zawierać  kompletną  dokumentację  w  języku  polskim  dotyczącą  licznika 

wzorcowego, modemu testowego (komunikacji z

astępczej) i licencji. Dokumentacja ta winna 

być  dołączona  do  oferty  w  postaci  papierowej  łub  elektronicznej  na  nośniku  danych  w 

formacie PDF. 

W ocenie I

zby zgodzić należało się z Odwołującym oraz Przystępującym, że z jednej 

strony  Zamawiający  stawia  bardzo  wymagające  warunki  przedmiotowe  odnoszące  się  do 

przedmiotu zamówienia, a z drugiej strony warunki podmiotowe ustalone zostały na poziomie 

minimalnym, które nie gwarantują prawidłowego wykonania zamówienia.  

Zgodzić  należało  się  z  Odwołującym,  że  na  podstawie  art.  22  ust.  1a  ustawy  Pzp 

Zamawiający  ma  obowiązek  określić  warunki  udziału  w  postępowaniu,  które  będą 

proporcjonalne  do  prze

dmiotu  zamówienia  oraz  umożliwią  ocenę  zdolności Wykonawcy  do 

należytego wykonania zamówienia. Porównanie ustalonych przez Zamawiającego warunków 

przedmiotowych  z  warunkiem  podmiotowym  prowadzi  do  wniosku

,  iż  warunek  podmiotowy 


został ustalony na poziomie nieadekwatnym do przedmiotu zamówienia tj. umożliwi udział w 

p

ostępowaniu wykonawcy, który nie da rękojmi należytego wykonania zamówienia. Dostawa 

liczników  energii  elektrycznej,  nie  wykorzystujących  komunikacji  PLC  PRIME,  o  wartości 

3.000.000 zł brutto w porównaniu z szacunkową wartością przedmiotowego zamówienia nie 

pozwala  na  uzyskanie  doświadczenia  niezbędnego  do  realizacji  przedmiotowego 

zamówienia. 

Jak  wskazano  na  podstawie  złożonych  dowodów  Liczniki  AMI,  to  tzw.  „inteligentne 

liczniki”.  Liczniki  energii  elektrycznej  z  wbudowanym  systemem  komunikacji  do  systemu 

informatycznego, który steruje odczytami energii oraz parametrami licznika w zakresie taryf, 

włączeń,  informacji  o  jakości  energii  oraz  ciągłości  dostawy.  Wykonawca  zatem  musi 

dostarczyć  w  pełni  sprawne  urządzenia,  funkcjonujące  w  środowisku  informatycznym 

Zamawiającego.  Zgodzić  należało  się,  że  wymagania  Zamawiającego  doprowadzają  do 

sytuacji w której wykonawca w praktyce zobowiązany jest do stworzenie właściwego modelu 

„Finalnej  próbki”  inteligentnego  licznika  energii  elektrycznej,  czyli  urządzenia  będącego 

przedmiotem  dostaw  w  trakcie  realizacji  umowy.  Zapewnienie  bowiem  na  tym  etapie 

wszystkich  funkcjonalności  i  wyeliminowanie  jakichkolwiek  błędów  konstrukcyjnych,  czy  w 

funkcjonowaniu  urządzenia,  wiązałoby  się  z  koniecznością  dopuszczenia  potencjalnych 

w

ykonawców  do  systemów  informatycznych  Zamawiającego,  a  także  przekazaniu 

w

ykonawcom  wiedzy  o  posiadanym  środowisku  informatycznym,  niezbędnej  z  punktu 

widzenia  realizacji  przedmiotu  zamówienia.  Jak  zauważono  istotne  znaczenie  mają 

wymagania techniczne, co do wymie

nnego modułu komunikacyjnego. Zamawiający wymaga 

aby  dostarczono 

Licznik  PLC  z  wymiennym  modułem  komunikacyjnym  (o  określonych 

wymiarach, sposobie działania oraz jego walorach technicznych) jak również model obiektów 

danych  COSEM.  Jak  wykazano  c

zas  potrzebny  na  przekonstruowanie  urządzenia  wynosi 

minimum  7 

miesięcy  zakładając  ze  liczniki  po  zmianach  konstrukcyjnych  musza  być 

ponownie 

certyfikowane. 

Izba  przychyliła  się  do  stanowiska  Odwołującego  i 

Przystępującego, że na etapie składania ofert możliwe jest ewentualnie stworzenie wstępnej 

próbki, czyli urządzenia, co do zasady i w określonym procencie, spełniającego ostateczne 

wymagania,  jakie  ma  spełniać  finalna  próbka,  a  dającego  Zamawiającemu  pewność  na 

etapie  składania  ofert,  że  wykonawca,  który  ją  zaoferował  jest  zdolny  dostarczyć  właściwe 

urządzenie.  Zgodzić  należało  się  z  Odwołującym  oraz  Przystępującym,  że  Zamawiający  w 

takim stanie rzeczy  może  wymagać  złożenia  wstępnej  próbki, jednocześnie z  wydłużeniem 

terminu składania ofert, z wydłużeniem terminu przygotowania próbki.  

Zamawiający  powinien  dokonać  zmian  postanowień  SIWZ  zgodnie  z  żądaniem 

Odwołującego: 

- pkt 

III.l.l) w sekcji III w ogłoszeniu o zamówieniu: „Należyte wykonanie w okresie ostatnich 3 


lat  przed  upływem  terminu  składania  ofert  dostawy  (jedną  lub  więcej)  fabrycznie  nowych 

liczników  energii  elektrycznej  wykorzystujących  komunikację  PLC  PRIME,  z  zegarem 

wewnętrznym  i  profilem  obciążenia,  o  łącznej  wartości  co  najmniej  3.000.000  zł  brutto.  W 

przypadku  wykonawców  wspólnie  ubiegających  się  o  udzielenie  zamówienia  warunek 

wykonawcy  muszą  spełniać  łącznie,  przy  czym  jeden  z  nich  musi  mieć  doświadczenie  w 

postaci  należytego  wykonania  dostaw  (jednej  lub  więcej)  o  łącznej  wartości  co  najmniej 

000 zł brutto, 

Ust. 1 1 i 3 w 

Rozdziale VI „Warunki udziału w postępowaniu” SIWZ: 

„1.0  udzielenie  zamówienia  mogą  ubiegać  się  wykonawcy,  którzy  w  okresie  ostatnich  3  lat 

przed  upływem  terminu  składania  ofert  wykonali  należycie  dostawy  (jedną  łub  więcej) 

fabrycznie nowych liczników energii elektrycznej wykorzystujących komunikację PLC PRIME, 

z  zegarem  wewnętrznym  i  profilem  obciążenia,  o  łącznej  wartości  co  najmniej  3.000.000 zł 

brutto. 

3. W przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia warunek, 

o którym  mowa  w  pkt  1,  wykonawcy  muszą  spełniać  łącznie,  przy  czym  jeden  z  nich  musi 

mieć  doświadczenie  w  postaci  należytego  wykonania  dostaw  (jednej  lub  więcej)  o  łącznej 

wartości co najmniej 2.000.000 zł brutto. ” 

Ponadto Zamawiający W Rozdziale VIII SIWZ „Oświadczenia i dokumenty wymagane 

od wykonaw

ców” Zamawiający wymagał złożenia na potwierdzenie spełniania warunków: 

W celu potwierdzenia, te oferowany przedmiot zamówienia odpowiada wymaganiom 

określonym  przez  zamawiającego  wykonawca  zobowiązany  będzie  złożyć  wraz  z  ofertą 

również:  dokumenty  wymagane  dyrektywą  w  sprawie  przyrządów  pomiarowych  (MID):, 

deklaracja zgodności UE, certyfikat oceny zgodności wydany przez jednostkę notyfikowaną, 

5.2.oświadczenie wykonawcy o spełnianiu następujących punktów z wymagań technicznych 

określonych w zał. nr 1 do SIWZ: 1.1, 1.2, 5.2.3, 5.3.2, 5.4.2, 5.4.3, 6.1, 8.1, 8.11, 8.30, 8.31, 

8.32,  8.56,  Certyfikat  DLMS  User  Association, 

protokoły  z  badania  wykonane  przez 

akredytowane, niezależne od wykonawcy laboratorium, potwierdzające spełnienie wymagań 

związanych z klasą palności co najmniej V-0 zgodnie z wymogami normy PN-EN 60695-11-

protokoły z badania wykonane przez akredytowane, niezależne od wykonawcy 

laboratorium,  potwierdzające  spełnienie  wymagań  związanych  z  liczbą  cykli  łączeniowych 

zgodną  z  kategorią  użytkowania  UC-3  wg  normy  PN-EN  62055-31,  protokoły  z  badania 

wykonane  przez  akredytowane,  niezależne  od  wykonawcy  laboratorium,  potwierdzające 

spełnienie  wymagań  związanych  zgodnie  z  normą  PN-EN  62053-61,  protokoły  z  badania 

wykonane  przez  akredytowane,  niezależne  od  wykonawcy  laboratorium,  potwierdzające 


spełnienie wymagań zgodnie z normą PN-EN 50470- 3, protokół z badania poziomu ochrony 

przed  przepięciami  atmosferycznymi  i  sieciowymi:  co  najmniej  6  kV  -  punkt  7.3.3  normy 

licznikowej  PN-EN  50470-  1:2006,  potwierd

zony  przez  niezależne,  akredytowane 

laboratorium, 

oświadczenie, że obudowa oraz osłona listwy zaciskowej licznika wykonana z 

materiału podlegającego w pełni procesowi recyklingu. 

Zgodzić  należało  się,  że  uzyskanie  wymaganych  certyfikatów  i  protokołów  z  badań 

jest  procesem  długotrwałym  i  jest  niemożliwe  wykonanie  w  czasie  przewidzianym  na 

złożenie  oferty.  Procesy  uzyskiwania  tych  certyfikatów  i  protokołów  można  rozpocząć 

dopiero  posiadając  w  pełni  gotowy  licznik  (kompletny  programowo  i  konstrukcyjnie),  zatem 

nawet  samo  wystąpienie  o  te  certyfikaty  i  protokoły  może  nastąpić  dopiero  po  jego 

przygotowaniu,  na  co  niezbędny  jest  również  dodatkowy  czas.  Wobec  tego  zamawiający 

powinien  dokonać  zmiany  postanowień  SIWZ  co  do  wymagań  dotyczących  certyfikatów  i 

protoko

łów zgodnie z żądaniem Odwołującego.  

Zamawiający  powinien  również  dokonać  zmiany  ustępu  4  z  Rozdziału  VIII  SIWZ 

„Oświadczenia  i  dokumenty  wymagane  od  wykonawców”  poprzez  dodanie  wymagania 

dostarczenia  testowego  modułu:  komunikacji  zastępczej  GSM  do  sprawdzenia  warunków 

wymagań technicznych wraz z jego gabarytami, 6 miesięcy po podpisaniu umowy. Ponadto 

dokonać zmiany ust. 3 pkt 5 w Rozdziale VIII SIWZ „Oświadczenia i dokumenty wymagane 

od  wykonawców”:  „Liczniki  wzorcowe  nie  muszą  być  legalizowane,  tj.  nie  muszą  spełniać 

wymogu  opisanego  w  Załącznik  nr  1  do  SIWZ,  punkty  1.3  i  1.4.  Ponadto  dokonać 

wykreślenia w Rozdziale VIII SIWZ „Oświadczenia i dokumenty wymagane od wykonawców” 

dotychczasowej  treści  ustępu  5  pkt  5.1.,  5.3.-S.8  (a  wraz  z  nimi  wymaganych  w  pkt  1.2. 

Załącznika nr 1 do SIWZ - Wymagania techniczne i Załącznika nr 1 do Umowy - Wymagania 

techniczne)  i  odpowiednie  dodanie  ich  w  ust.  10  w  Rozdziale  IV 

SIWZ  „Opis  przedmiotu 

zamówienia”,  po  zdaniu  1  w  następującym  brzmieniu:  „  Wraz  z  dostawą  pierwszej  transzy 

wykonawca  złoży:  dokumenty  wymagane  dyrektywą  w  sprawie  przyrządów  pomiarowych 

(M1D): 

deklaracja  zgodności  UE,  certyfikat  oceny  zgodności  wydany  przez  jednostkę 

notyfikowaną, Certyfikat DLMS User Association, protokoły 

z badania 

wykonane

przez  akredytowane, 

niezależne 

od 

wykonawcy 

laboratorium, 

potwierdzające spełnienie wymagań związanych z klasą palności co najmniej V-0 zgodnie z 

wymogami normy PN-EN 60695-11-10: 2014-02), 

protokoły 

badania

wykonane 

przez  akredytowane, 

niez

ależne 

od 

wykonawcy 

laboratorium,  potwierdzające  spełnienie  wymagań  związanych  z  liczbą  cykli  łączeniowych 

zgodną z kategorią użytkowania UC-3 wg normy PN-EN 62055-31, protokoły 

z

badania 

wykonane 

przez  akredytowane, 

niezależne 

od 


wykonawcy laboratorium, p

otwierdzające spełnienie wymagań związanych zgodnie z normą 

PN-EN 62053-61, 

protokoły  z 

badania 

wykonane 

przez  akredytowane,

niezależne 

od 

wykonawcy  laboratorium,  potwierdzające  spełnienie  wymagań 

zgodnie  z  normą PN-EN  50470-3,  protokół  z  badania poziomu  ochrony przed  przepięciami 

atmosferycznymi  i  sieciowymi:  co  najmniej  6  kV  -  punkt  7.3.3  normy  licznikowej  PN-EN 

1:2006, potwierdzony przez niezależne, akredytowane laboratorium, 

a dotychczasową treść zastąpić ust. 5 w brzmieniu: 

„5.  W  celu  potwierdzenia,  te  oferowany  przedmiot  zamówienia  odpowiada  wymaganiom 

określonym  przez  zamawiającego  wykonawca  zobowiązany  będzie  złożyć  wraz  z  ofertą 

również: 

5A.oświadczenie wykonawcy o spełnianiu następujących punktów z wymagań technicznych 

określonych w zat nr 1 do SIWZ: 1.1, 1.2, 5.2.3, 5.3.2, 5.4.2, 5.4.3, 

5.2.oświadczenie  wykonawcy,  że  wraz  z  próbkami  dostarczonymi  w  ramach  pierwszej 

transzy, dostarczy: 

dokumenty  wymagane  dyrektywą  w  sprawie  przyrządów  pomiarowych 

(MID): 

5.2.1A .deklaracja zgodności UE, 

5.2 A. 2. certyfikat oceny zgodności wydany przez jednostkę notyfikowaną, 

Certyfikat DLMS User Association, 

protokoły z badania wykonane przez akredytowane, niezależne od 

wykonawcy 

laboratorium, 

potwierdzające  spełnienie  wymagań 

związanych z klasą palności co najmniej V-0 zgodnie z wymogami normy PN-EN 60695-11-

protokoły z badania wykonane przez akredytowane, niezależne od 

wykonawcy 

laboratorium, 

potwierdzające  spełnienie  wymagań 

związanych z liczbą cykli łączeniowych zgodną z kategorią użytkowania UC-3 wg normy PN-

EN 62055-31, 

protokoły z badania wykonane przez akredytowane, niezależne od 

wykonawcy 

laboratorium, 

potwierdzające  spełnienie  wymagań 

związanych zgodnie z normą PN-EN 62053-61, 

protokoły  z  badania  wykonane  przez  akredytowane,  niezależne  od 

wykonawcy  laboratorium,  potwierdzające  spełnienie  wymagań  zgodnie  z  normą  PN-EN 

protokół  z badania poziomu ochrony przed przepięciami atmosferycznymi i 

sieciowymi:  co  najmniej  6  kV  -  punkt  7.3.3  normy  licznikowej  PN-EN  50470-1:2006, 

potwierdzony przez niezależne, akredytowane laboratorium, 


5.3. oświadczenie wykonawcy, że obudowa oraz osłona listwy zaciskowej licznika wykonana 

z materiału podlegającego w pełni procesowi recyklingu. 

Ponadto  Zamawiający  powinien  dokonać  zmiany  w  Rozdziale  VIII  SIWZ 

„Oświadczenia i dokumenty wymagane od wykonawców” dotychczasowej treści ustępu 3, w 

ten sposób, że Zamawiający dopuści do złożenia Wstępnych próbek (liczników wzorcowych), 

które  posiadają  moduł  komunikacji  zastępczej  podłączany  w  sposób  dowolny  na 

potwierdzenie  spełnienia  wymagania  oraz  wymaganie  wykonania  modułu  nie  związanego 

konstrukcyjnie  z  obudową  osłony  skrzynki  zaciskowej,  do  momentu  dostarczenia  do 

Zamawiającego  Pierwszej  Transzy  Dostaw,  tj.  Finalnych  próbek.  Jak  również  dokonać 

zmiany 

Rozdziału  IV  SIWZ  „Opis  przedmiotu  zamówienia”  w  brzmieniu:  Dostawa  transzy 

weryfikacyjnej  w  liczbie  100  szt.  liczników  1-fazowych  oraz  230  szt.  liczników  3-fazowych, 

odbędzie się w terminie 6 miesięcy od pozytywnego odbioru finalnych próbek. 

Izba  również  zgodziła  się  z  zarzutem  nr  3  i  4  postawionym  przez  Odwołującego. 

Zamawiający  powinien  dokonać  stosownych  zmian  dokumentacji  przetargowej.  Co  do 

harmonogramu  dostaw  zauważa,  że  jest  to  dokument,  z  którego  wynikają  obowiązki 

wykon

awcy i przy takim kształcie wykonawca może być postawiony w sytuacji, że nie będzie 

mógł dostarczyć określonej ilości liczników w terminie, który nie został określony. Nie jest w 

stanie  w  tym  wypadku  oszacowania  ryzyka.  Ponadto  c

o  do  realizacji  zamówienia  każdy  z 

wykonawców  musi  mieć  pewność,  że dana  partia będzie odebrana przez  Zamawiającego i 

zostanie wystawiona faktura.  

Ponadto co do kwestii usterek, wykonawca nie jest w stanie w pełni rzetelnie ustalić w 

ciągu  1  dnia,  co  stało  się  z  licznikiem  i  z  jakiego  rodzaju  usterką  mamy  do  czynienia. 

Jednoczenie  wykonawca  z  automatu  uwzględniając  stanowisko  Zamawiającego  naraża  się 

na zapłatę kar, w tym również ich kumulację, nie uwzględniając reklamacji wchodzi w spór z 

Zamawiającym, ponadto ponosi koszty demontażu całego licznika, jak również inne koszty z 

tym związane. Niezasadne jest przyjęcie takiej konstrukcji, gdyż albo wykonawca jest karany 

za  opóźnienie,  albo  Zamawiający  odstępuje  od  umowy.  Tego  rodzaju  postanowienia 

prowadzą do ograniczenia konkurencji, utrudniają dostęp do zamówienia.  

Izba  podzieliła  pogląd  Odwołującego  i  Przystępującego  dotyczący  kar  umownych. 

Zamawiający  w  żaden  sposób  nie  odniósł  się  do  tych  postanowień.  Owszem  kary  mają 

przybrać charakter dyscyplinujący, niemniej jednak co do postawionych wymagań dochodzi 

do  kumulacji  kar. 

Zatem  wobec  potwierdzenia  się  wskazanych  powyżej  zarzutów 


Zamawiający  również  powinien  dokonać  zmiany  postanowień  SIWZ  zgodnie  z  żądaniem 

zawartym w odwołaniu.  

Co  do  przyjętego  kryterium,  Izba  nie  podzieliła  poglądu  Odwołującego  i 

Przystępującego  w  tym  zakresie,  nie  wykazano,  że  przyjęcie  takiego  kryterium  może 

prowadzić do ograniczenia konkurencji.  

W konsekwencji wobec potwierdzenia się w większości zarzutów odwołania – wobec 

przedstawionej  argumentacji  oraz  z

łożonych  dowodów  -  Zamawiający  zobowiązany  jest  do 

dokonania zmian SIWZ zgodnie z wnioskami Odwołującego – dokonując zmian w SIWZ oraz 

w jej załącznikach.  

Wobec powyższego, orzeczono jak na wstępie.  

O  kosztach  postępowania  orzeczono  na  podstawie  art.  192  ust.  9  i  10  ustawy  Pzp 

oraz rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. Nr 41, poz. 238 z późn. zm.), tj. stosownie do wyniku postępowania. 

Przewodniczący: 

…………………….