Sygn. akt: KIO 1857/18
WYROK
z dnia 1 pa
ździernika 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący:
Agata Mikołajczyk
Protokolant:
Klaudia Ceyrowska
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28
września 2018 r. w Warszawie odwołania wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 17 września 2018 r. przez odwołującego:
Neomed B.S. ul. Kajki 18 05-501 Piaseczno
w postępowaniu prowadzonym przez
zamawiającego: Zespół Opieki Zdrowotnej ul. Mickiewicza 23 13-100 Nidzica,
orzeka:
1. U
względnia odwołanie oraz nakazuje zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
najkorzystniejszej oferty w Pakiecie nr 1 i
czynności odrzucenia oferty odwołującego w tym
Pakiecie, oraz nakazuje w zakresie tego Pakietu ponowne badanie i
ocenę tej oferty;
2. Kosztami
postępowania obciąża zamawiającego – Zespół Opieki Zdrowotnej z siedzibą
w Nidzicy i:
zalicza w poczet kosztów postępowania kwotę 7.500 zł 00 gr (słownie: siedem tysięcy
pięćset złotych i zero groszy) uiszczoną przez odwołującego tytułem wpisu od odwołania;
zasądza od zamawiającego na rzecz odwołującego Neomed B.S. z siedzibą w
Piasecznie
kwotę w wysokości 11.100 zł 00 gr (słownie: jedenaście tysięcy sto złotych
i zero groszy)
tytułem zwrotu kosztów wpisu od odwołania oraz kosztów reprezentacji
pełnomocnika.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych
(tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Olsztynie.
Przewodniczący: …………………………….
Sygn. akt KIO 1857/18
Uzasadnienie
Odwołanie zostało wniesione w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego
prowadzonym przez Zamawiającego - Zespół Opieki Zdrowotnej w Nidzicy w trybie przetargu
nieograniczonego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień
publiczny
ch (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 ze zm.) [ustawa Pzp], którego przedmiotem jest:
„Sukcesywna dostawa i sprzedaż na rzecz Zamawiającego materiałów medycznych
jednorazowego użytku". Numer referencyjny:14/2018. Opisy poszczególnych artykułów i ich
orientacyjne
ilości znajdują się w załącznikach od nr 1 do numeru 2 dołączonych do SIWZ –
(formularze cenowe -
Pakiety). 3. Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Biuletynie
Zamówień Publicznych - Ogłoszenie nr 601078-N-2018 z dnia 2018-08-07 r. Odwołujący -
Neomed B.S.
z siedzibą w Piasecznie wniósł odwołanie Zespół Opieki Zdrowotnej w Nidzicy
Zespół Opieki Zdrowotnej w Nidzicy w zakresie Pakietu 1 od niezgodnych – jego zdaniem - z
przepisami ustawy Pzp czynności podjętych oraz zaniechanych w postępowaniu w zakresie
tego Pakietu, a mianowicie od: (1) czynności: badania i oceny ofert oraz odrzucenia oferty
złożonej przez Odwołującego na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp, pomimo że treść
tej oferty odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia (SIWZ); (2)
zaniechania czynności dokonania wyboru oferty złożonej przez Odwołującego jako oferty
najkorzystniejszej; (3) czynności wyboru oferty złożonej przez Bialmed Sp. z o.o. z siedzibą ul.
Konopnickiej lla, 12-
230 Biała Piska (dalej w skrócie: „Bialmed") jako oferty najkorzystniejszej,
(4) z ostrożności procesowej - od zaniechania wezwania Odwołującego do wyjaśnień
dotyczących treści złożonej oferty w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp.
Odwołujący wskazał, że czynności i zaniechania zostały podjęte z naruszeniem przepisów
ustawy Pzp , a mianowicie:
a)
art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp w
związku z art. 82 ust. 3 ustawy Pzp z uwagi na odrzucenie oferty Odwołującego, której treść
odpowiada treści SIWZ;
b) art
. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 91 ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na
dokonanie wyboru oferty Bialmed jako oferty najkorzystniejszej oraz zaniechanie dokonania
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej oferty;
c)
z ostrożności procesowej zarzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z
naruszeniem art. 87 ust. 1 ustawy Pzp z uwagi na zaniechanie wezwania Odwołującego do
wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu, aby w zakresie
pakietu nr 1:
unieważnił czynność wyboru oferty złożonej przez Bialmed jako oferty najkorzystniejszej;
unieważnił czynność odrzucenia oferty złożonej przez Odwołującego na podstawie art. 89
ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp;
dokonał ponownego badania i oceny ofert;
dokonał czynności wyboru oferty najkorzystniejszej oferty.
Z ostrożności procesowej Odwołujący wnosi również o nakazanie Zamawiającemu wezwania
Odwołującego do wyjaśnień dotyczących treści złożonej oferty w trybie art. 87 ust. 1 ustawy
Pzp w zakresie pozycji 71 - 73 oraz 91 Arkusza kalkulacyjnego wyceny zamawianych
materiałów (Załącznik Nr 2 do SIWZ) znajdującego się w ofercie Odwołującego.
Odwołujący stwierdził, że niewątpliwie jest wykonawcą, który ma interes w uzyskaniu
przedmi
otowego zamówienia w zakresie pakietu nr 1. W tym celu złożył ofertę i ubiega się o
udzielenie mu zamówienia w zakresie pakietu nr 1. Ponadto w wyniku naruszenia przez
Zamawiającego przepisów ustawy Odwołujący poniósł szkodę. Gdyby Zamawiający postąpił
zgo
dnie z przepisami ustawy Pzp, to dokonałby wszystkich wskazanych powyżej zaniechanych
czynności, natomiast nie dokonałby wskazanych powyżej czynności niezgodnych z przepisami
ustawy Pzp. W konsekwencji, zgodnie z określonymi w SIWZ kryteriami oceny ofert, oferta
Odwołującego zostałaby wybrana jako najkorzystniejsza w zakresie pakietu nr 1, bowiem to
oferta Odwołującego jest ofertą z najniższą ceną (cena stanowi jedyne kryterium oceny ofert).
Natomiast odrzucenie oferty Odwołującego uniemożliwia dokonanie jej wyboru jako
najkorzystniejszej oferty w zakresie Pakietu nr 1. Poprzez dokonanie i zaniechanie powyższych
czynności Zamawiający doprowadził zatem do sytuacji, w której Odwołujący utracił szansę na
uzyskanie zamówienia w zakresie pakietu nr 1 oraz na osiągnięcie zysku, który Odwołujący
planował osiągnąć w wyniku jego realizacji (iucrum cesscrns). Powyższe stanowi
wystarczającą przesłankę do skorzystania przez Odwołującego ze środków ochrony prawnej
przewidzianych w art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. W uzasadnieni
u zarzutów podał, co następuje:
I. Z
arzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z naruszeniem art. 89 ust. 1 pkt 2
ustawy Pzp w związku z art. 82 ust. 3 ustawy Pzp.
W dniu 10 września 2018 r. (Załącznik nr 1 do odwołania) Zamawiający poinformował, że na
podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy Pzp odrzucił w zakresie pakietu nr 1 ofertę Odwołującego
oraz dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej i za taką uznał ofertę złożoną przez firmę
Bialmed. Uzasadnienie faktyczne odrzucenia oferty Odwołującego jest niezwykle lakoniczne i
przedstawia się następująco:
„- W poz. 71*73 Zamawiający wymagał pojemników, które m.in. miały posiadać dwustronną
pokrywkę» jedna strona do zamykania tymczasowego» druga do zamykania na stałe.
Wykonawca zaoferował pojemnik posiadający pokrywkę jednostronną.
W poz. 91 Zamawiający wymagał przyrządy» które min. miały posiadać komunę kroplową
wykonaną z PP o długości min 65mm, całość wolna od ftalanów (informacja na opakowaniu
jednostkowym), igła biorcza ścięta dwupłaszczyznowo wykonana z ABS wzmocnionego
włóknem szklanym. Wykonawca zaoferował przyrząd z komora o długości 60 mm, z igłą
dwukanałową”.
Zdaniem Odwołującego, przede wszystkim nie wiadomo na jakiej podstawie Zamawiający
ustalił, że Odwołujący „zaoferował pojemnik posiadający pokrywkę jednostronną" oraz
„zaoferował przyrząd z komorą o długości 60mm, z igłą dwukanałową. Nic takiego nie wynika
z oferty złożonej przez Odwołującego. W ofercie Odwołujący w Załączniku nr 2 do SIWZ -
Arkusz kalkulacyjny wyceny zamawianych ma
teriałów, jasno i wyraźnie wskazał, że pojemnik
do zużytych igieł posiada dwustronną pokrywkę (jedna strona do zamykania tymczasowego,
druga do zamykania na stałe):
POJEMNIK DO ZUŻYTYCH IGIEŁ
i,
OL. dwustronna
pokrywki, jodku strona do zamykania tymczasowego,
druga do zamykania rui stałe, otwór wrzutowy
średnica minimum 11 cm
SZI
POJEMNIK DO ZUŻYTYCH IGIEŁ 2.0 litra,
dwustronna pokrywka, jedna strona do zamykania
tymczasowego, druga do zamykania
na
stałe, otwór
wrzutowy
Średnica
minimum 11 cm
ttt
POJEMNIK DO ZUŻYTYCH IGIEŁ 10.0 litra,
dwustronna pokrywka, jedna strona do zamykania
tymczasowego, druga do zamykania na stale, otwór
wrzutowy średnica minimum 11 cm
szt
oraz że przyrząd do przetaczania płynów infuzyjnych posiada komorę o długości minimum 65
mm, z igłą biorczą ściętą dwupłaszczyznowo :
Przyrząd do przetaczania płynów infuzyjnych. komora
kroplowa wykonana 2 Pr o długości min 65mm, całość
wolna od ftalanów {informacja na opakowaniu
jednostkowym), igła biorcza ścięta dwupłaszczyznowo
wykonana z AB5 wzmocnionego włóknem szklanym.
izi
zacisk
rolkowy wyposażony w uchwyt na dren oraz
możliwość zabezpieczenia igły biorczej po użyciu, nazwa
producenta na z »ciskaczu, opakowanie kolorystyczne
folia-papier, sterylny
W związku z powyższym, Odwołujący uczynił zadość wszystkim wymaganiom SIWZ, a przede
wszystkich zgodnie z postanowieniami Rozdziału XIII ust. 13 pkt 5 SIWZ złożył wraz z ofertą
Arkusz kalkulacyjny wyceny zamawianych materiałów (Załącznik Nr 2 do SIWZ), w którym
zaoferował produkty odpowiadające wymaganiom SIWZ. W uzasadnieniu odrzucenia oferty
Zamawiający nie wskazał, skąd powziął informacje, które stały się podstawą odrzucenia oferty
Odwołującego, mając w szczególności na uwadze fakt, że w treści oferty Odwołującego nie
podano producenta, modelu bądź symbolu oferowanego asortymentu. Zresztą wymogu
podania tych informacji Zamawiający nie zamieścił w treści SIWZ.
W tym stanie rzeczy Odwołujący może jedynie zaprzeczyć twierdzeniom Zamawiającego i
oświadczyć stanowczo, że nie jest prawdą jakoby zaoferował w pozycjach 71-73 oraz 91
materiały nie odpowiadające treści SIWZ. Odwołujący w dniu 11 września 2018 r. skierował do
Zamawiającego pismo (Załącznik nr 2 do odwołania), w którym zakwestionował czynność
odrzuc
enia jego oferty, żądając przywrócenia oferty Odwołującego do postępowania i
dokonania ponownego badania i oceny złożonych ofert oraz wyboru oferty najkorzystniejszej.
W odpowiedzi na pismo Odwołującego z 11 września 2018 r. Zamawiający w dniu 12 września
2018 r. wystosował pismo (Załącznik nr 3 do odwołania), w treści którego podtrzymał decyzję
o odrzuceniu oferty Odwołującego. Ponadto w piśmie tym Zamawiający rozbudował pierwotne
uzasadnienie odrzucenia oferty Odwołującego poprzez wskazanie źródła, na podstawie
którego podjął decyzję o odrzuceniu oferty Odwołującego. Mianowicie, Zamawiający
oświadczył, że: na podstawie art. 87 ust. 1 Ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. poprosił
Wykonawcę Neomed B.S. o przesłanie kart katalogowych wybranych produktów, w celu
s
prawdzenia zgodności oferty ze Specyfikacją istotnych Warunków Zamówienia. W dniu
30.08.2018 Wykonawca Neomed B.S.
przesłał karty katalogowe oferowanych produktów.
Odwołujący stwierdził, że powyższe twierdzenia Zamawiającego są nieprawdziwe. W treści
oferty
Odwołującego - Formularz Oferty, w pkt 15 wskazano dane kontaktowe wykonawcy.
Zgodnie z treścią oferty osobą odpowiedzialną za kontakty z Zamawiającym jest pan M.W. zaś
korespondencję związaną z niniejszym postępowaniem należało kierować na numer faksu 22
736 74 09 bądź drogą elektroniczną na adres [email protected]. Odwołujący stanowczo
oświadcza, że na żadnym etapie postępowania nie otrzymał od Zamawiającego żadnego
wezwania w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp do wyjaśnienia treści złożonej oferty. Zamawiający
nie wzywał także Odwołującego w trybie art. 87 ust. 1 ustawy Pzp do przesłania kart
katalogowych. Takie wezwanie byłoby zresztą nieuprawnione, a to wobec braku wymagania w
treści SIWZ złożenia, na jakimkolwiek etapie postępowania, kart katalogowych oferowanych
materiałów. Odwołujący czuje się w obowiązku odnieść w tym miejscu do twierdzenia
Zamawiającego, jakoby wykonawca Neomed B.S. w dniu 30 sierpnia 2018 r. przesłał karty
katalogowe oferowanych produktów. Po przeprowadzeniu wewnętrznego „dochodzenia" w
firmie Neomed B.S.
ustalono, że pracownik Zamawiającego - pan R.T. nawiązał telefoniczny
kontakt z panią A.K. będącą Specjalistą ds. Produktów w firmie Neomed B.S., zwracając się z
prośbą o przesłanie kart katalogowych materiałów, jakie oferuje firma Odwołującego. W
odpowiedzi na tę telefoniczną prośbę pani A. K. wysłała na adres mailowy p. R.S. skan kart
katalogowych różnych materiałów. Odwołujący podniósł, że przekazane mailowo w dniu 30
sierpnia 2018 r. skany kart nie dotyczą materiałów zaoferowanych przez Odwołującego w
ofercie złożonej w przedmiotowym postępowaniu. Przesłane skany kart dotyczą ogólnej,
standardowej oferty produktowej Odwołującego, a nie oferty złożonej w przedmiotowym
postępowaniu. Przekazane karty katalogowe nie zostały też opatrzone jakimkolwiek podpisem
wykonawcy bądź producenta, wbrew temu, co jest zawsze praktykowane i przestrzegane przez
Odwołującego. Ponadto pani A. K. nie jest osobą upoważnioną do działania w imieniu
Odwołującego, ani też nie otrzymała w zakresie tego postępowania przetargowego żadnego
upoważnienia do reprezentowania wykonawcy i kontaktowania się z zamawiającym. Jedynymi
osobami upoważnionymi do działania w imieniu Odwołującego w prowadzonym postępowaniu
jest pani B.S.
jako właściciel firmy oraz pan M.W., zgodnie z informacją zamieszczoną w pkt
15 Formularza Oferty Odwołującego. Jego zdaniem, działanie Zamawiającego w sposób
rażący naruszyło przepis art. 7 ust. 1 ustawy Pzp poprzez nierówne traktowanie wykonawców
w postępowaniu i prowadzenie tego postępowania w sposób nie gwarantujący zachowania
uczciwej konkurencji. Praktyka polegająca na kontaktowaniu się przez przedstawiciela
Zamawiającego z osobą nie wskazaną do kontaktów po stronie Odwołującego zasługuje na
najwyższą krytykę i jest działaniem poza procedurą, przepisami ustawy Pzp oraz
postępowaniem o udzielenie zamówienia. Należy z dużą dozą prawdopodobieństwa,
graniczącą z pewnością, stwierdzić, że takie pozaustawowe praktyki nie były zapewne
stosowane wobec wykonawcy Bialmed, którego ofertę Zamawiający wybrał jako
najkorzystniejszą. W związku z powyższym dokonanie odrzucenia oferty na podstawie kart
katalogowych pozyskanych z naruszeniem określonych w Rozdziale X SIWZ (ustalonych
przecież przez samego Zamawiającego!} zasad porozumiewania się i jednocześnie kart nie
dotyczących przedmiotu zamówienia zaoferowanego w niniejszym postępowaniu przez
Odwołującego, należy uznać za bezpodstawne. Zamawiający nie jest w posiadaniu dowodu, z
którego wynika, że przedmiot oferty Odwołującego jest zarówno niezgodny z treścią SIWZ, jak
i posiada charakterystykę wskazaną w kartach katalogowych pozyskanych poza procedurą
postępowania o udzielenie zamówienia.
II. Zarzut naruszenia art. 7
ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z naruszeniem jej art. 91 ust. 1.
Powyższy zarzut stanowi konsekwencję zarzutów postawionych i opisanych powyżej. Zgodnie
z art. 91 ust. 1 ustawy Pzp
Zamawiający wybiera ofertę najkorzystniejszą na podstawie
kryteriów oceny ofert określonych w SIWZ. Ponieważ, jak to zostało wykazane powyżej, brak
jest jakichkolwiek podstaw do odrzucenia oferty Odwołującego, to w konsekwencji
Zamawiający jako najkorzystniejszą ofertę winien wybrać ofertę Odwołującego, bowiem
zawiera ona najniższą ceną, a cena była jedynym kryterium oceny ofert określonym w SIWZ.
III. Z
arzut naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 ustawy Pzp w związku z naruszeniem jej art. 87 ust. 1.
Odwołujący podkreślił, że stawia powyższy zarzut z ostrożności procesowej i wyłącznie na
wypadek gdyby Izba uznała, iż przedmiot zamówienia oferowany w pozycjach 71-73 i 91
Arkusza kalkulacyjnego wyceny zamawianych materiałów wymaga wyjaśnień ze strony
Odwołującego. W szczególności Zamawiający nie zwrócił się do Odwołującego o wyjaśnienie,
czy zaoferowany przez niego pojemnik do zużytych igieł posiada dwustronną pokrywkę (poz.
73), a przyrząd do przetaczania płynów infuzyjnych posiada komorę o długości minimum
mm. Tymczasem nie ma żadnych wątpliwości, że przed odrzuceniem oferty Odwołującego
Zamawiający powinien jednoznacznie wyjaśnić kwestię przedmiotu zamówienia
zaoferowanego przez Odwołującego (zwłaszcza, że Zamawiający nie wymagał podania w
ofercie informac
ji o producencie, modelu, symbolu czy o numerze katalogowym materiałów),
zwracając się do Odwołującego o udzielenie wyjaśnień treści złożonej oferty w tym zakresie.
Wskazał na orzeczenie KIO 1454/16: podkreślając, że (…) jedynie w sytuacji ustalenia w
spo
sób nie budzący wątpliwości, że oferta wykonawcy nie zapewni realizacji zamierzonego i
opisanego w SIWZ celu, a oferowane świadczenie nie odpowiada wyrażonym w treści SIWZ
wymaganiom”. Także na wyrok o sygn. akt KIO 1334/16, wskazując, że: „Niezgodność oferty
z SIWZ w rozumieniu art. 89 ust 1 pkt 2 ustawy (…) polega albo na niezgodności zobowiązania,
które w swojej ofercie wyraża wykonawca i przez jej złożenie na siebie przyjmuje, z zakresem
zobowiązania, którego przyjęcia oczekuje zamawiający i które opisał w SIWZ; ewentualnie na
niezgodnym z SIWZ sposobie wyrażenia; opisania i potwierdzenia zakresu owego
zobowiązania w ofercie oraz podania wszystkich wymaganych informacji z nim związanych
(nawet przy jego rzeczywistej materialnej zgodności oferowanego świadczenia z wymaganiami
zamawiającego). Natomiast zastosowanie ww. przepisu jest możliwe jedynie w sytuacji
niemożliwości wyjaśnienia treści oferty i potwierdzenia w ten sposób jej zgodności z treścią
SIWZ (na podstawie art. 87 ust 1 ustawy, z zastrzeżeniem generalnego zakazu zmian w jej
treści wynikającym ze zdania drugiego tego przepisu) lub przeprowadzenia dopuszczalnych
zmian w treści oferty na podstawie art. 87 ust 2 pkt 3 ustawy."
Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie wniósł o jego oddalenie wskazując w
szczególności:
Po otrzymaniu od firmy Bialmed Sp. z.o.o notatki służbowej dotyczącej treści złożonej oferty
„poprosił Wykonawcę NEOMED B.S. o przesłanie kart katalogowych oferowanych produktów
w celu zbadania czy zaofe
rowane produkty spełniają warunki SIWZ. Zamawiający
skontaktował się z Panią A.K. będącą pracownikiem wykonawcy NEOMED i obecna na
otwarciu ofert z prośbą o przesłanie wybranych pozycji z arkusza kalkulacyjnego co do których
Wykonawca Bialmed Sp. z.o.o zgłosił wątpliwości. W dniu 30.09.2018 Pani A. K. przesłała
wszystkie wymagane karty katalogowe w celu weryfikacji z SIWZ, co poświadcza uwaga
naniesiona na karty katalogowe przez Odwołującego o treści „Karty katalogowe Wyłącznie do
wglądu przez Zamawiającego: ZOZ ul Mickiewicza 23 13-100 Nidzica”, akceptując w ten
sposób postępowanie wyjaśniające prowadzone przez Zamawiającego. Po wstępnej
weryfikacji kart katalogowych w dniu 05.09.2018 r. Zamawiający ponownie skontaktował się z
Panią A.K. za pośrednictwem poczty email oraz telefonicznie w celu wyjaśnienia karty
katalogowej dotyczącej Filtra oddechowego, mechanicznego, bakteryjno-wirusowy z
nawilżaniem i zmniejszoną objętością zalegania (45ml), sprawność przeciwbakteryjna
99,99999%, port do gazometrii, sterylny. ( pozycja 17 arkusza kalkulacyjnego). Pani A.K.
poinformowała Zamawiającego, że doszło do pomyłki i przesłała prawidłową kartę katalogową.
Filtr bakteryjny jaki wymagał Zamawiający musi posiadać sprawność bakteryjną 99,99999 94,
zaś wstępnie przesłany przez Wykonawcę NEOMED posiadał 99,9999 %..0 Zamawiający
dokonał tu należytej staranności i zasad zachowania uczciwej konkurencji dając Wykonawcy
NEOMED możliwość uzupełnienia dokumentów i wyjaśnienia, czy oferta spełnia wymagania
SIWZ. Zamawiający w procesie oceny przesłanych kart katalogowych stwierdził niezgodność
ze SIWZ w dwóch pozycjach o czym pismem z dnia 10.09.2018 poinformował Odwołującego
odrzucając jego ofertę. Niezgodność dotyczyła poz. 71-73 arkusza kalkulacyjnego
stanowiącego załącznik do SIWZ Zamawiający w tej pozycji wymagał pojemników, które m.in.
miały posiadać dwustronną pokrywkę, jedna strona do zamykania tymczasowego, druga do
zamykania na stałe. Wykonawca zaoferował pojemnik posiadający tylko pokrywkę
jednostronną. Niezgodność z SIWZ dotyczyła również pozycji 91 arkusza kalkulacyjnego
załączonego do SIWZ Zamawiający w tej pozycji wymagał przyrządów, które m.in. miały
posiadać komorę kroplową wykonaną z PP o długości min 65mm, całość wolna od ftalanów
(informacja na opakowaniu jednostkow
ym), igła biorcza ścięta dwupłaszczyznowo wykonana
z ABS wzmocnionego włóknem szklanym. Wykonawca zaoferował przyrząd z komorą o
długości 60mm, z igłą dwukanałową, a więc niezgodny z SIWZ. Zdaniem Zamawiającego
działanie NEOMED B.S. od samego początku mogło mieć na celu wprowadzenie
Zamawiającego w błąd, że złożona przez tego Wykonawcę oferta jest zgodna z SIWZ.
Zarówno Wykonawca, jak i Zamawiający, w procesie udzielenia Zamówienia Publicznego winni
dochować należytej staranności i przejrzystości, co w przypadku działań Wykonawcy
NEOMED nie miało miejsca. Zgodnie z artykułem 24 ust. I pkt. 16 i 17 Ustawy z dnia 29
stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 z
póżn. zm.) z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wyklucza się wykonawcę,
który w wyniku zamierzonego działania lub rażącego niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane
przez Zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Zamawiający wskazał
ponadto, że zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy Pzp w trakcie badania i oceny ofert ma prawo
żądać od Wykonawców wyjaśnień dotyczących treści złożonych ofert, aby ocenić czy spełnia
ona wymogi SIWZ. Przepis ten nie zastrzega szczególnej formy do żądania złożenia
wyjaśnień, co oznacza ze może to nastąpić także w formie mailowej lub telefonicznej.
Postępowanie Zamawiającego zmierzające do zbadania zgodności złożonej oferty z SIWZ,
było w pełni transparentne i przejrzyste.
Rozpoznając odwołania Izba ustaliła i zważyła, co następuje:
Odwołanie podlega uwzględnieniu.
Izba przede wszystkim stwierdza, że treść Arkusza kalkulacyjnego wyceny
zamawianych materiałów (załącznik Nr 2 do SIWZ) - w zakresie spornym co do pozycji 71,
poz. 72 i poz. 73 oraz poz. 91 odpowiada wymaganiom specyfikacji, albowiem wykonawca
zgodnie z postanowieniami Rozdziału XIII ust. 13 pkt 5 SIWZ w tym Arkuszu, zawarł opisy
oferowanych produkt
ów w sposób wymagany SIWZ. Zamawiający w pozycjach 71, 72 i 73
wymagał pojemników, które m.in. miały posiadać dwustronną pokrywkę: jedna strona do
zamykania tymczasowego,
druga do zamykania na stałe. Z kolei w pozycji 91 Zamawiający
wymagał przyrządu do przetaczania płynów infuzyjnych, który m.in. miał posiadać komorę
kroplową wykonaną z PP o długości min 65mm, całość wolna od ftalanów (informacja na
opakowaniu jednostkowym), igła biorcza ścięta dwupłaszczyznowo wykonana z ABS
wzmocnionego włóknem szklanym. Zamawiający w tych opisach – oprócz wskazanych i do
którego nawiązywała uwaga pod Arkuszem [„Przy niektórych pozycjach zamawiający podał
marki fabryczne zamawianych materiałów ze względu na typ posiadanych urządzeń i zaleceń
zamawianych przez produc
entów tych urządzeń”] nie wymagał podania marki czy producenta
produktu
. Odwołujący także nie zamieścił żadnych oznaczeń identyfikujących te produkty,
m.in. co do marki czy producenta. Zamawiający nie wymagał także złożenia kart katalogowych
tych produktów, również na etapie dostawy, zaznaczając tylko we wzorze umowy, że
dostarczane materiały medyczne jednorazowego użytku o wymaganych parametrach
jakościowych muszą być zgodne w chwili dostawy z przepisami, normami (…). Kluczowa
zatem pozostaje informacja zamieszczona na opakowaniu jednostkowym (tak jak w przypadku
poz. 91)
. Izba zwraca uwagę, że także w ofercie konkurencyjnej w Pakiecie nr 1 wykonawca
Bia
lmed sp. z o.o. z Białej Piskiej podobne opisy produktu zawarł w jego ofercie.
Ustalenia
Zamawiającego, co do podstaw odrzucenia oferty Odwołującego oparte zostały na
informacjach wynikających z kart katalogowych, które przesłał elektronicznie obecny na
otwarciu ofert pracownik Neomed (p. A.K. ). O takie karty
produktów (jak dalej wskazano co do
24 pozycji)
wystąpił telefonicznie pracownik Zamawiającego z uwagi na pismo wykonawcy
Bialmed z dnia
28.08.2018 r, (oznaczone jako „Notatka służbowa”), który to wykonawca
powołując się na jego wątpliwości wskazał na 24 pozycje (w tym 4 pozycje sporne) podnosząc,
że ceny oferowane przez Neomed (…) w tych pozycjach wskazują na to, iż zaoferowane
produkty nie spełniają wymogów SIWZ”.
W uzasadnieniu odrzucenia oferty Zamawiający nie wskazał, skąd powziął informacje, które
stały się podstawą odrzucenia oferty Odwołującego. Dowiadujemy się o tym dopiero z jego
pisma z dnia 12 września 2018 r., które skierował w odpowiedzi na pismo wykonawcy z dnia
11 września 2018 r. W tym piśmie (z dnia 12 września 2018 r.) Zamawiający oświadczył, że na
podstawie art. 87 ust. 1 ustawy
Pzp zwrócił się do wykonawcy Neomed B.S. o przesłanie kart
katalogowych wybranych produktów, w celu sprawdzenia zgodności oferty ze Specyfikacją
istotnych Warunków Zamówienia, który to wykonawca w dniu 30.08.2018 r. przesłał takie karty
katalogowe.
Izba
ustaliła, że takie wezwanie zostało skierowane telefonicznie do p. K. obecnej na otwarciu
ofert, podczas gdy z
godnie z treścią oferty (pkt 15) osobą odpowiedzialną za kontakty z
Zamawiającym był p. M.W. , zaś korespondencję związaną z niniejszym postępowaniem
należało kierować na numer faksu 22 736 74 09 bądź drogą elektroniczną na adres
Niewątpliwie taki telefoniczny kontakt z pracownikiem wykonawcy (którego treść nie jest de
facto znana i dodatkowo z nieumocowan
ą osobą do działania w imieniu wykonawcy w takim
zakresie) nie mo
że być w stanie faktycznym sprawy zakwalifikowany jako wezwanie w trybie
art. 87 ust. 1 ustawy Pzp do przesłania kart katalogowych. Praktyka polegająca na
kont
aktowaniu się przez przedstawiciela Zamawiającego z osobą nie wskazaną do kontaktów
po stronie Odwołującego w celu ustalenia treści oferty niewątpliwie jest działaniem poza
procedurą dopuszczoną przepisami ustawy Pzp w postępowaniu o udzielenie zamówienia i
zasługuje na krytykę. Ponadto pani A. K. nie była osobą upoważnioną do działania w imieniu
Odwołującego, ani też nie otrzymała w zakresie tego postępowania przetargowego żadnego
upoważnienia do reprezentowania wykonawcy i kontaktowania się z Zamawiającym. Jedynymi
osobami upoważnionymi do działania w imieniu Odwołującego w prowadzonym postępowaniu
była (jest) pani B.S. jako właściciel firmy oraz pan M.W. , zgodnie z informacją zamieszczoną
w pkt 15 Formularza Oferty Odwołującego. Ponadto, takie wezwanie do przedłożenia kart
katalogowych na podstawie art. 87 ust.1 ustawy Pzp w przypadku tego postępowania
skierowane tylko do jednego z wykonawców, co do zasady o ile nie uzasadniały tego
szczególne okoliczności, byłoby nieuprawnione, a to wobec braku wymagania w treści SIWZ
złożenia, na jakimkolwiek etapie postępowania, kart katalogowych oferowanych produktów.
Izba zwraca także uwagę i zgadza się z Odwołującym, że na podstawie przekazanych mailowo
w dniu 30 sierpnia 2018 r. skan
ów kart nie można bezspornie uznać, że dotyczą one
materiałów zaoferowanych przez wykonawcę w ofercie złożonej w przedmiotowym
postępowaniu. Przesłane skany kart mogą dotyczyć ogólnej, standardowej handlowej oferty
produktowej Odwołującego, a nie oferty złożonej w tym postępowaniu. Przekazane karty
katalogowe nie zostały też opatrzone jakimkolwiek podpisem wykonawcy bądź producenta, na
co zwracał uwagę wykonawca. Tym samym te czynności mogły zostać zakwalifikowane jako
naruszające zasady określone w art. 7 ust. 1 ustawy Pzp.
W związku z powyższym odrzucenie oferty Odwołującego na podstawie kart
katalogowych pozyskanych
(poza procedurą Pzp) z naruszeniem określonych w Rozdziale X
SIWZ (
ustalonych przez Zamawiającego) zasad porozumiewania się i w sprzeczności z
procedurą określoną w art. 87 ust.1 Pzp, a które to karty mogły dotyczyć ogólnej oferty
handlowej tego wykonawcy
zostało dokonane z naruszeniem art. 89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp,
który to przepis wskazany został w zawiadomieniu z dnia 10 września 2018 r. jako podstawa
odrzucenia tej oferty. Przepis art. 87 ust.1 ustawy
Pzp został z kolei wskazany przez
Z
amawiającego w piśmie z dnia 12 września 2018 r. jako podstawa uzyskanych kart
katalogowych, także kwestionowany w odwołaniu został podniesiony w odwołaniu w terminie i
z tego też względu Izba stwierdza naruszenie procedury, o której stanowi ten przepis.
Procedura wyjaśnień nie może być prowadzona telefonicznie z osobą nieuprawnioną i wynik
takich nieformalnych ustaleń nie może stanowić podstawy dla oceny badanej oferty w wyniku
której dochodzi, jak w tej sprawie, do jej odrzucenia. Wskazane naruszenia prowadziły do
naruszenia zasad określonych w art. 7 ust.1 i 3 ustawy Pzp i w konsekwencji także podlega
uwzględnieniu zarzut naruszenia art. 91 ust.1 Pzp..
Mając powyższe na uwadze orzeczono jak w sentencji.
O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 ustawy Pzp stosownie
do wyniku sprawy uwzględniając także przepisy rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w
postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2018 r, poz. 972).
………………………………..