KIO 2207/18 WYROK dnia 9 listopada 2018 r.

Stan prawny na dzień: 19.02.2019

Sygn. akt: KIO 2207/18 

WYROK 

 z dnia 9 listopada 2018 r.    

Krajowa Izba Odwoławcza  -  w składzie: 

Przewodniczący: 

Bartosz Stankiewicz 

Protokolant:   

Marta Słoma 

po  rozpoznaniu  na  rozprawie  w  dniu  9  listopada  2018  r.  w  Warszawie 

odwołania 

wniesionego  do 

Prezesa  Krajowej  Izby  Odwoławczej  w  dniu  26  października  2018  r.  przez 

wykon

awcę Multiconsult Polska Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie przy ul. Bonifraterskiej 

17 (00-203 Warszawa) 

w postępowaniu prowadzonym przez Polskie LNG S.A. z siedzibą w 

Świnoujściu przy ul. Ku Morzu 1 (72-602 Świnoujście)  

przy  udziale  wykonawcy  ILF  Consulting  Engineers  Polska  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w 

Warszawie  przy  ul. 

Osmańskiej  12  (02-823  Warszawa)  zgłaszającego  przystąpienie  do 

postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego  

orzeka: 

Oddala odwołanie; 

Kosztami  postępowania  obciąża  odwołującego  –  Multiconsult  Polska  Sp.  z  o.o.  

siedzibą w Warszawie i: 

zalicza w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie: 

piętnaście  tysięcy  złotych  zero  groszy)  uiszczoną  przez  odwołującego  tytułem  wpisu  od 

odwołania; 

zasądza  od  odwołującego  na  rzecz  zamawiającego  –  spółki  Polskie  LNG  S.A.  z 

siedzibą  w  Świnoujściu  kwotę  3  600  zł  00  gr  (słownie:  trzy  tysiące  sześćset  złotych  zero 

groszy), stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wynagrodzenia 

pełnomocnika. 


Stosownie  do  art.  198a  i  198b  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  - 

Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. - Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od 

dnia  jego  doręczenia  -  przysługuje  skarga  za  pośrednictwem  Prezesa  Krajowej  Izby 

Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Szczecinie.  

Przewodniczący:      ……………………………. 


Sygn. akt: KIO 2207/18 

U z a s a d n i e n i e 

Spółka  Polskie  LNG  S.A.  z  siedzibą  w  Świnoujściu  zwana  dalej:  „zamawiającym”, 

prowadzi  w  trybie  przetargu  nieograniczonego  postępowanie  o  udzielenie  zamówienia 

publicznego  na  podstawie  przepisów  ustawy  z  dnia  29  stycznia  2004  r.  Prawo  zamówień 

publicznych (t.j. - Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 ze zm.)

, zwanej dalej: „Pzp” pn. „Wybór doradcy 

technicznego  dla  inwestycji  rozbudowy  Terminalu  LNG  im.  Prezydenta  Lecha  Kaczyńskiego  w 

Świnoujściu” (znak postępowania: RZ/60/ZP/2018/PLNG), zwane dalej „postępowaniem”. 

Ogłoszenie  o  zamówieniu  zostało  opublikowane  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 22 sierpnia 2018 r., pod numerem 2018S 160-367433.  

Szacunkowa  wartość  zamówienia,  którego  przedmiotem  są  usługi,  jest  wyższa  od 

kwot wskazanych w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 Pzp.  

Wykonawca  Multiconsult  Polska  Sp.  z  o.o. 

z  siedzibą  w  Warszawie  zwany  dalej: 

„odwołującym”  w  dniu  26  października  2018  r.  wniósł  odwołanie,  w  którym  zarzucił 

zamawiającemu naruszenie następujących przepisów: 

1)  art.  84  ust.  w  zw.  z  art.  7  ust.  1  Pzp 

poprzez  przyjęcie,  że oferta  odwołującego  została 

złożona  po  wyznaczonym  terminie  składania  ofert  oraz  poinformowanie  o  tym 

wykonawców podczas, gdy oferta odwołującego została złożona z zachowaniem terminu 

składania  ofert,  a  co  za  tym  idzie  powinna  zostać  poddana  przez  zamawiającego 

czynności badania i oceny ofert; 

2)  art 38 ust 4 w zw. z art. 38 ust. 4a Pzp 

poprzez ich błędną wykładnię, tj. poinformowanie 

wykonawców (w tym odwołującego) o zmianie terminu składania ofert na 16 października 

2018  r.  godz.  15:00 

przez  osobę  umocowaną  w  specyfikacji  istotnych  warunków 

zamówienia  (zwanej  dalej:  „SIWZ”)  do  kontaktów  z  wykonawcami,  w  trybie  i  formie 

przewidzianej  w  SIWZ 

i  mimo  to  przyjęcie,  że  nie  doszło  do  zmiany  SIWZ  w  zakresie 

terminu  składania  ofert  i  w  konsekwencji,  że  termin  składania  ofert  przypada  na  16 

października 2018 r. godz. 14:00. 

W związku z postawionymi zarzutami odwołujący wniósł o: 

nakazanie  zamawiającemu  unieważnienia  czynności  dokonanej  w  dniu  16  lub  17 

października 2018  r.  oraz  zawartej  w  piśmie  z  dnia 17  października 2018 r.  polegającej  na 

przyjęciu,  że  oferta  odwołującego  została  złożona  po  terminie  składania  ofert  oraz 

poinformowaniu o tym wykonawców; 

nakazanie  zamawiającemu  dokonania  czynności  badania  i  oceny  ofert  z  uwzględnieniem 

oferty  odwołującego  jako  oferty  złożonej  w  zachowaniem  przyjętego  przez  zamawiającego 

terminu składania ofert; 


dopuszczenie  i  przeprowadzenie  przez  Krajową  Izbę  Odwoławczą  zwanej  dalej:  „Izbą” 

dowodów wskazanych w treści odwołania na okoliczności tam wskazane; 

zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów postępowania przed Izbą, 

według norm przepisanych.  

Odwołujący  wskazał,  że  jego  interes  we  wniesieniu  odwołania  jest  oczywisty.  W 

sytuacji,  w  której  zamawiający  zachowałby  się  prawidłowo,  tzn.  uznałby,  że  oferta 

odwołującego  została  złożona  w  terminie  składania  ofert,  zamawiający  poddałby  ofertę 

odwołującego  czynność  i  badania  i  oceny  ofert.  W  konsekwencji  oferta  odwołującego 

mogłaby  zostać  wybrana  przez  zamawiającego jako  najkorzystniejsza.  W  sytuacji,  w  której 

zamawiający przyjmuje, że oferta odwołującego została złożona po terminie składania ofert, 

oferta odwołującego nie będzie badana i ocenia, a co za tym idzie nie będzie mogła zostać 

wybrana jako najkorzystniejsza. Interes odwołującego wyraża się więc w doprowadzeniu do 

stanu, w którym zamawiający oceni i zbada jego ofertę jako ofertę złożoną w terminie łącznie 

z  ofertami  pozostałych  wykonawców.  Odwołującemu  przysługuje  więc  interes  w  uzyskaniu 

zamówienia  kwalifikowany  możliwością  poniesienia  szkody  w  wyniku  naruszenia  przez 

zamawiającego przepisów Pzp. 

Zgodnie  ze  stanowiskiem  odwołującego  w  piśmie  z  dnia  17  października  2018  r. 

zamawiający przedstawił wykonawcom informacje, o których mowa w art. 86 ust. 5  Pzp, tj. 

informacje z otwa

rcia ofert stwierdzając, że oferta odwołującego została złożona po terminie 

składania  ofert.  Pierwotny,  tj.  określony  w  SIWZ  termin  składania  ofert  w  postępowaniu 

przypadał  na  dzień  27  września  2018  r.,  na  godz.  14:00.  W  dniu  17  września  2018  r. 

zamawiający poinformował o przesunięciu terminu składania ofert na 5 października 2018 r. 

na  godz.  15:00

.  Pismem  z  dnia  28  września  2018  r.  zamawiający  poinformował,  że 

przedłużył termin składania ofert do dnia 16 października 2018 r. go godziny 14:00. Po kilku 

dnia

ch,  tj.  3  października  2018  r.  zamawiający  zamieścił  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej stosowaną zmianę ogłoszenia o zamówieniu w ww. zakresie. 

Następnie  odwołujący  wyjaśnił,  że  przedmiotowe  postępowanie  o  udzielenie 

zamówienia  charakteryzuje  się  tego  typu  specyfiką,  że  zamawiający  nie  opublikował  na 

swojej  stornie  internetowej  wszystkich  dokumentów  postępowania  (tj.  SIWZ  wraz  ze 

wszystkimi  załącznikami).  Dokumentami,  które  nie  zostały  opublikowane  na  stronie 

zamawiającego są załączniki od nr 1 do nr 15 do opisu przedmiotu zamówienia (załącznika 

nr  1  do  SIWZ

),  które  -  jak  stwierdził  zamawiający  w  pkt  II.B.3  SIWZ  -  stanowią  tajemnicę 

przedsiębiorstwa  zamawiającego  i  są  tym  samym  objęte  zasadami  zachowania  poufności. 

Powyższe  dokumenty  zamawiający  udostępniał  wyłącznie  po  złożeniu  przez  wykonawcę 

oświadczenia o poufności według wzoru stanowiącego załącznik nr 14 do SIWZ. Zgodnie z 


pkt II.B.4  SIWZ 

oświadczenie o poufności składane jest w taki sposób, że osoba lub osoby 

uprawnione do reprezentacji wykonawc

y podpisują wypełnione oświadczenie i przekazują je 

na adres e-

mail wskazany do kontaktu w treści SWIZ lub składają je w formie pisemnej. W 

odpowiedzi  na  prawidłowo  złożone  oświadczenie  zamawiający  przekazywał  dokumenty, 

które  z  uwagi  na  tajemnicę  przedsiębiorstwa  nie  zostały  pierwotnie  zamieszczone  na  jego 

stronie  internetowej  z  pozostałymi  dokumentami.  W  konsekwencji  zamawiający  prowadząc 

postępowanie  w  trybie  przetargu  nieograniczonego,  jeszcze  przed  złożeniem  ofert  przez 

wykonawców znał krąg podmiotów, które będą mogły realnie złożyć ofertę w przedmiotowym 

postępowaniu.  Trudno  bowiem,  racjonalnie  zakładać,  że  jakikolwiek  wykonawca 

zdecydowałby  się  na  złożenie  oferty  bez  podstawowej  znajomości  opisu  przedmiotu 

zamówienia  (bez  znajomości  załączników  od  nr  1  do  nr  15  do  opisu  przedmiotu 

zamówienia). W efekcie jeszcze przed złożeniem ofert przez zainteresowanych wykonawców 

zamawiający  prowadził  z  nimi  korespondencję  przekazując  informacje  o  charakterze 

technicznym  i  organizacyjnym.  Między  innymi  w  dniu  8  października  2018  r.  zamawiający 

skierował  do  wykonawców  (w  tym  do  odwołującego)  wiadomość  e-mail  zatytułowaną: 

Informacja nt. złożenia oferty i przekazania JEDZ/ Information of submitting the Bid and sending the 

ESPD  -  RZ/60/ZP/2018/PLNG  - 

Wybór  doradcy  technicznego  dla  inwestycji  rozbudowy  Terminalu 

LNG im. Prezydenta L

echa Kaczyńskiego w Świnoujściu”. 

Jak  wyjaśnił  odwołujący  w  treści  powyższego  e-maila  zamawiający  przekazał  szereg 

informacji  dotyczących  zasad  oraz  organizacji  procesu  składania  ofert  w  postępowaniu. 

Jednocześnie  w  treści  przytoczonej  wiadomości  zamawiający  poinformował  o  przesunięciu 

terminu  składania  ofert  o  godzinę,  tj.  z  16  października  2018  r.  godz.  14:00  na  16 

października  2018  r.  godz.  15:00.  Informacja  o  przesunięciu  terminu  składania  ofert  na 

godzinę 15:00 została wymieniona w wiadomości aż trzykrotnie tj.: 

i. 

Zamawiający przekazuje informację nt. formy oferty składanej do 16 października br. do godziny 

oraz  formy  złożenia  dokumentu  JEDZ  w  tym  samym  terminie.  Informacja  stanowi 

wyciąg z zapisów SIWZ. 

ii. 

Wykonawcy składają ofertę w formie pisemnej pod adresem: w terminie składania ofert, tj. do 

16 października br. do godz. 15:00 

iii. 

Wykonawcy składają dokument JEDZ w formie elektronicznej określonej w Rozdziale VII ust. 

9 SIWZ na adres e-mail: 

[email protected] 

w terminie składania ofert, tj. do 16 października br. do godz. 15:00 

Tym samym odwołujący stwierdził, że  termin składania ofert został zmodyfikowany  i 


ostatecznie przypadał na 16 października 2018 r. na godzinę 15:00. Odwołujący złożył ofertę 

z zachowaniem ww. terminu. 

Dalej odwołujący zauważył, że z treści wiadomości e-mail z dnia 8 października 2018 

r. 

wynika  w  sposób  jednoznaczny,  że  została  ona  skierowana  w  tej  formie  nie  tylko  do 

odwołującego, ale także do pozostałych wykonawców, którym udostępniona została SIWZ w 

pełnym zakresie. Przytoczona powyżej wiadomość stanowi więc informację zamawiającego 

przekazaną wykonawcom, którzy wcześniej złożyli oświadczenie o zachowaniu poufności, że 

termin składania ofert został przedłużony. Co więcej zgodnie z pkt VII.6 SIWZ komunikacja z 

wykonawcami  w  postępowaniu  może  odbywać  się  zarówno  w  formie  pisemnej  jak  i 

elektronicznej.  W  pkt  VII.5.2 

SIWZ  zamawiający  wskazał  adres  e-mail,  na  który  należy 

kierować  korespondencję  elektroniczną,  tj. 

[email protected]

.  Poza  tym,  w  pkt  VIII  SIWZ 

zamawiający wskazał, że osobą uprawnioną do porozumiewania się z wykonawcami jest pan 

A. K. 

ponownie podając ww. adres e-mail. 

Odwołujący  stwierdził,  że  informacja  o  zmianie  terminu  składania  ofert  została 

przekazana  przez  osobę  umocowaną  w  SIWZ  do  kontaktów  w  wykonawcami.  Z  uwagi  na 

powyższe nie może budzić  wątpliwości, że zmiana terminu składania ofert dokonana przez 

zamawiającego w dnia 8 października 2018 r. stała się w pełni więżąca dla wykonawców, 

co  za  tym  idzie  oferty  złożone  w  dniu  16  października  do  godziny  15:00  są  ofertami 

złożonymi w terminie. 

Antycypując ewentualną argumentacje zamawiającego odwołujący zwrócił uwagę, że 

okoliczność,  czy  zmiana  terminu  składania  ofert  została  przez  zamawiającego  przekazana 

do  publikacji  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  nie  ma  jakiegokolwiek  wpływu  na 

skuteczność przedłużenia terminu składania ofert dokonanego przez zamawiającego w dniu 

8  października  2018  r.,  a  odwołujący  składając  ofertę  w  terminie  wynikającym  z  ww. 

wiadomości  działał  w  zaufaniu  do  zamawiającego  jako  gospodarza  postępowania  o 

udzielenie  zamówienia  publicznego.  Niewątpliwie  rolą  wykonawcy  (odwołującego),  który 

otrzymał  informację  o  zmianie  terminu  składania  ofert  nie  jest  późniejsza  weryfikacja,  czy 

zamawiający  dopełnił  dalszych  spoczywających  na  nim  formalności  związanych  ze  zmianą 

SIWZ.  Zdaniem  o

dwołującego,  wykonawca  bez  wątpienia  nie  powinien  być  obciążany 

negatywnymi  skutkami  związanymi  z  zaniechaniem  zamieszczenia  przez  zamawiającego 

umieszczenia  informacji  o  zmianie  terminu  składania  ofert  w  odpowiednim  publikatorze. 

Istotna jest przy tym okoliczność, że oświadczenie o zmianie terminu składania ofert zostało 

przekazane  przez  osobę  umocowaną  przez  zamawiającego  w  SIWZ  do  kontaktu  z 

wykonawcami.  W  przedmiotowej  sprawie  nie  może  być  również  mowy  o  jakichkolwiek 

wątpliwościach  odwołującego,  co  do faktu  przedłużenia terminu, które  odwołujący  powinien 

ew

entualnie  wyjaśniać  z  zamawiającym  w  toku  dalszej  korespondencji.  Oświadczenie  o 

zmianie  terminu  składania  ofert  zostało  bowiem  powtórzone  przez  zamawiającego  w  ww. 


wiadomości aż trzykrotnie.  

Następnie  odwołujący  wskazał,  że  zamawiający  przyjmując,  że  nie  doszło  do 

skutecznej  zmiany  SIWZ 

w zakresie terminu składania ofert naruszył także art. 38 ust. 4 w 

zw.  z  art.  38  ust.  4a  Pzp

.  Zmiana  została  zakomunikowana  wykonawcom  przez  osobę 

umocowaną w SIWZ do kontaktów z wykonawcami, w trybie i formie opisanej w SIWZ. Tym 

samym,  zmianę  SIWZ  w  tym  zakresie  należy  uznać  za  w  pełni  skuteczną,  a  wyznaczony 

termin składania ofert - 16 października 2018 r. godz. 15:00 za wiążący. 

Podsumowując  odwołujący  stwierdził,  że  termin  składania  ofert  w  przedmiotowym 

postępowaniu przypadał na 16 października 2018 r., godz. 15:00. Wyjaśnił, że złożył ofertę z 

zachowaniem  ww.  terminu.  Zamawiający  uznając,  że  oferta  odwołującego  została  złożona 

po wyznaczonym terminie składania ofert naruszył wskazane w odwołaniu - art. 84 ust. 2 w 

zw. z art. 7 ust. 1 Pzp. W konsekwencji 

zdaniem odwołującego w pełni zasadny jest wniosek 

odwołania  o  przeprowadzenie  przez  zamawiającego  czynności  badania  i  oceny  ofert  z 

uwzględnieniem  oferty  odwołującego,  jako  oferty  złożonej  w  terminie  składania  ofert.  Jak 

podnosi się w orzecznictwie konsekwencją stwierdzenia przez Izbę, że oferta odwołującego 

została  -  wbrew  stanowisku  zamawiającego  -  złożona  w  terminie  powinno  być  nakazanie 

zamawiającemu  dokonania  oceny  oferty  odwołującego  (wyrok  z  dnia  22  listopada  2012  r., 

sygn. akt KIO 2462/12). 

P

rzystąpienie  do  postępowania  odwoławczego  po  stronie  zamawiającego  zgłosił 

wykonawca ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. 

z siedzibą w Warszawie.  

Zamawiający  w  dniu  8  listopada  2018  r.  za  pomocą  poczty  elektronicznej  przesłał 

odpowiedź  na  odwołanie,  w  której  wniósł  o  oddalenie  odwołania  z  uwagi  na  jego 

bezzasadność. 

Krajowa  Izba  Odwoławcza,  uwzględniając  dokumentację  postępowania,  dokumenty 

zgromadzone  w  aktach  sprawy  i  wyjaśnienia  złożone  na  rozprawie  przez  strony, 

us

taliła i zważyła co następuje. 

Na  wstępie  Izba  ustaliła,  że  odwołujący  spełnia  określone  w  art.  179  ust.  1  Pzp 

przesłanki korzystania ze środków ochrony prawnej, tj. ma interes w uzyskaniu zamówienia, 

a  naruszenie  przez  z

amawiającego  przepisów  Pzp  może  spowodować  poniesienie  przez 

niego 

szkody  polegającej  na  utracie  możliwości  uzyskania  zamówienia.  Nie  została 

wypełniona  także  żadna  z  przesłanek  ustawowych  skutkujących  odrzuceniem  odwołania, 

wynikających z art. 189 ust. 2 Pzp. 


Wobec spełnienia przesłanek określonych w art. 185 ust. 2 i 3 Pzp, Izba dopuściła do 

udziału  w  postępowaniu  odwoławczym,  jako  uczestnika  wykonawcę  ILF  Consulting 

Engineers Polska Sp. z o.o. 

z siedzibą w Warszawie.  

Izba dopuściła w niniejszej sprawie dowody z:  

dokumentacji  nadesłanej  przez  zamawiającego do akt  sprawy  w  kopii  potwierdzonej  za 

zgodność  z  oryginałem  w  dniu  5  listopada  2018  r.  w  tym  w  szczególności  z  treści 

wiadomości  przesłanej  za  pomocą  poczty  elektronicznej  w  dniu  8  października  2018  r. 

przez  zamawiającego  sześciu  potencjalnym  wykonawcom,  w  tym  odwołującemu  oraz 

pisma zamawiającego z dnia 17 października 2018 r. stanowiącego informację o tym, że 

oferta odwołującego została złożona po terminie; 

załączników nr 1, 2 i 3 do odwołania. 

Biorąc pod uwagę zgromadzony w sprawie materiał dowodowy oraz zakres zarzutów 

podniesion

ych w odwołaniu Izba uznała, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie. 

Jak  ustaliła  Izba  zamawiający  pismem  z  dnia  17  września  2018  r.,  poinformował  o 

przedłużeniu  terminu  składania  ofert  do  dnia  5  października  2018  r.  do  godziny  15:00. 

Zmiana  ta  została  opublikowana  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii  Europejskiej  w  dniu  19 

września 2018 r. jako sprostowanie do ogłoszenia o nr 2018/S 180-408995. Z sekcji VII.1.2) 

przedmiotowego ogłoszenia wynikało, że data składania ofert została zmieniona na dzień 5 

października  2018  r.  na  godz.  15:00.  Ww.  pismo  zostało  opublikowane  na  stronie 

internetowej  zamawiającego  w  zakładce  przeznaczonej  dla  przedmiotowego  zamówienia 

pod  nr  22.  Następnie  zamawiający  pismem  z  dnia  28  września  2018  r.  poinformował 

potencjalnych wykonawców o przedłużeniu terminu składania ofert do  dnia 16 października 

2018  r.  do  godziny  14:00.  Zmiana  ta  została  opublikowana  w  Dzienniku  Urzędowym  Unii 

Europejskiej w dniu 3 października 2018 r. jako sprostowanie do ogłoszenia o nr 2018/S 190-

430777.  Z  sekcji  VII.1.2) 

przedmiotowego  ogłoszenia  wynikało,  że  data  składania  ofert 

została ustalona na dzień 16 października 2018 r. na godz. 14:00. Pismo z dnia 28 września 

2018  r.  zostało  opublikowane  na  stronie  internetowej  zamawiającego  w  zakładce 

przeznaczonej dla przedmiotowego zamówienia pod nr 26. 

W dniu 8 października 2018 r. pracownik zamawiającego, który w treści SIWZ został 

wskazany  jako  osoba  uprawniona  do 

porozumiewania  się  z  wykonawcami,  za  pomocą 

poczty  elektr

onicznej  wysłał  wiadomość  do  sześciu  potencjalnych  wykonawców,  którzy 

zasygnalizowali  udział  w  postępowaniu  poprzez  złożenie  oświadczeń  o  zachowaniu 

poufności. Wiadomość ta została sporządzona w języku polskim oraz angielskim. W polskiej 

wersji  tej  wiadomo

ści  zamawiający  trzykrotnie  podał  termin  na  składanie  ofert  w 

postępowaniu na dzień 16 października 2018 r. do godz. 15:00. 


Odwołujący  złożył  ofertę  w  postępowaniu  w  dniu  16  października  2018  r.  o  godz. 

14:46. Zamawiający pismem z dnia 17 października 2018 r. poinformował odwołującego, że 

jego oferta została złożona po terminie składania ofert.  

Zgodnie z art. 38 ust. 4 Pzp 

W uzasadnionych przypadkach zamawiający może przed 

upływem terminu składania ofert zmienić treść specyfikacji istotnych warunków zamówienia. 

Dokonaną zmianę treści specyfikacji zamawiający udostępnia na stronie internetowej, chyba 

że  specyfikacja  nie  podlega  udostępnieniu  na  stronie  internetowej.  Natomiast  ust.  4a  ww. 

przepisu  stanowi,  że  Jeżeli  w  postępowaniu  prowadzonym  w  trybie  przetargu 

nieograniczonego  zmiana  treści  specyfikacji  istotnych  warunków  zamówienia  prowadzi  do 

zmiany treści ogłoszenia o zamówieniu, zamawiający:  

(…) 

2)  przekazuje  Urzędowi  Publikacji  Unii  Europejskiej  ogłoszenie  dodatkowych  informacji, 

informacji  o  niekomplet

nej  procedurze  lub  sprostowania,  drogą  elektroniczną,  zgodnie  z 

formą  i  procedurami  wskazanymi  na  stronie  internetowej  określonej  w  dyrektywie  –  jeżeli 

wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na 

podstawie art. 11 ust. 8

Kwestię postepowania z ofertami, które wpłyną po terminie składnia 

ofert w postępowaniu prowadzonym w tzw. „procedurze unijnej” reguluje art. 84 ust. 2 zd. 2 

Pzp,  który  stanowi,  że  W  postępowaniu  o  udzielenie  zamówienia  o  wartości  równej  lub 

przekr

aczającej  kwoty  określone  w  przepisach  wydanych  na  podstawie  art.  11  ust.  8, 

zamawiający niezwłocznie zawiadamia wykonawcę o złożeniu oferty po terminie oraz zwraca 

ofertę po upływie terminu do wniesienia odwołania

Na wstępie należy  wskazać,  że postępowanie o udzielenia zamówienia publicznego 

ma charakter  sformalizowany.  Formalizm  ten  nie jest  cechą  czy  też  celem  samym  w  sobie 

procedury  przetargowej,  ale  jest  emanacją  zasad  przyświecających  Pzp,  a  szczególnie 

zasadom  zachowania  uczciwej  konkurencji  i  równego  traktowania  wykonawców.  Stąd  też 

czynności  podejmowane  przez  zamawiającego  przy  prowadzeniu  procedury  przetargowej 

powinny  opierać  się  na  przepisach  Pzp.  Reguła  ta  dotyczy  także  modyfikacji  treści  SIWZ, 

która w przedmiotowym przypadku dotyczyła zmiany terminu składania ofert. Jak wskazano 

powyżej art. 38 ust. 4 i 4a Pzp reguluje sposób zmiany postanowień SIWZ, zatem skuteczna 

i  wiążąca  zmiana  tych  postanowień  może  nastąpić  wyłącznie  zgodnie  z  tymi  przepisami. 

Zamawiający dwukrotnie w postępowaniu dokonywał zmiany (wydłużenia) terminu składania 

ofert  i  zmiany  te  zostały  przeprowadzone  zgodnie  z  ww.  przepisami  tj.  dokonał  stosownej 

publikacji  na  swojej  stronie  internetowej  (art.  38  ust.  4  Pzp)  oraz  przekazał  ogłoszenie  o 

sprostowaniu  do  publikacji  w  Dzienn

iku Urzędowym  Unii  Europejskiej (art.  38  ust.  4a  pkt  2 

Pzp). 

W  związku  z  tym  należy  uznać,  że  ostateczny  termin  składania  ofert  został  w 

postępowaniu ustalony na dzień 16 października 2018 r. do godz. 14:00.  


Informacji 

z dnia 8 października 2018 r. przekazanej za pomocą poczty elektronicznej 

przez 

pracownika  zamawiającego,  który  w  treści  SIWZ  został  wskazany  jako  osoba 

uprawniona do porozumiewania się z wykonawcami nie można traktować jako zmiany treści 

SIWZ  w  zakresie  terminu  składania  ofert.  Po  pierwsze  nie  nastąpiła  ona  zgodnie  z 

dyspozycją  wskazaną  w  art.  38  ust.  4  i  4a  Pzp.  Po  drugie  należy  wskazać,  że  uznanie  za 

wiążące  tj.  jako  zmianę  treści  SIWZ,  informacji  przekazanych  grupie  wykonawców  przez 

osobę ze strony zamawiającego, która nastąpiła z uchybieniem art. 38 ust. 4 i 4a Pzp, może 

prowadzić do powstania nadużyć w trakcie prowadzenia procedury przetargowej, które mogą 

godzić  w  zasady  udzielania  zamówień  i  powodować  niezgodne  z  tymi  zasadami 

uprzywilejowanie tej grupy 

wykonawców wobec pozostałych wykonawców zainteresowanych 

udziałem  w  postępowaniu  przetargowym. W  ocenie  Izby  po  to  proces  zmiany  postanowień 

SIWZ  został  sformalizowany  (przez  wprowadzenie  art.  38  ust.  4  i  4a  Pzp),  aby  m.  in. 

przeciwdziałać  takim  potencjalnym  nadużyciom.  Po  trzecie  wykonawca  –  co  wynika  z 

ugruntowanego już orzecznictwa Izby np. w wyroku z dnia 7 czerwca 2016 r. o sygn. akt KIO 

–  będąc  profesjonalistą  winien  dołożyć  należytej  staranności  przy  przygotowaniu  i 

składaniu  oferty.  Definicja  miernika  należytej  staranności  nie  budzi  w  orzecznictwie 

wątpliwości,  a  przy  jego  ustalaniu  należy  mieć  na  uwadze  treść  art.  355  §1  i  §2  Kodeksu 

cywilnego.  Ponadto  odwołujący  jako  profesjonalista  i  podmiot  uczestniczący  w 

postępowaniach przetargowych prowadzonych w reżimie Pzp powinien opierać się tylko na 

informacjach  wynikających  z  czynności  dokonanych  przez  zamawiającego  zgodnie  z 

przepisami  tej  ustawy.  Wszelkie  inne  działania  zamawiającego  powinny  wywoływać  jego 

sprzeciw lub co najmniej wątpliwości, co do których wyjaśnienia powinien dążyć np. poprzez 

zadanie  pytania  zamawiającemu.  Brak  takich  działań  i  bezrefleksyjne  pominięcie  informacji 

wynikających  ze  zmian  dokonanych  zgodnie  z  przepisami  Pzp  skutkowało  w  tym  wypadku 

uznaniem  przez  Izbę,  że  odwołujący  nie  dochował  należytej  staranności  przy  składaniu 

oferty w postępowaniu.  

Oferta  odwołującego  została  złożona  46  minut  po  wyznaczonym  przez 

zamawiającego terminie składania ofert, wynikającym z ostatniej zmiany terminu składania 

ofert dokonanej zgodnie z art. 38 ust. 4 i 4a Pzp, zat

em zamawiający słusznie w ocenie Izby 

zastosował  wobec  odwołującego  treść  art.  84  ust.  2  Pzp,  tym  samym  Izba  uznała,  że 

przedmiotowe odwołanie należy oddalić. 

W  związku  z  powyższym,  na  podstawie  art.  192  ust.  1  Pzp,  orzeczono  jak  w 

sentencji. 

Zgodnie  z  tre

ścią  art.  192  ust.  2  Pzp  Izba  uwzględnia  odwołanie,  jeżeli  stwierdzi 

naruszenie  przepisów  ustawy,  które  miało  wpływ  lub  może  mieć  istotny  wpływ  na  wynik 

postępowania  o  udzielenie  zamówienia.  Brak  potwierdzenia  zarzutów  wskazanych  w 


odwołaniu  powoduje,  iż  w  przedmiotowym  stanie  faktycznym  nie  została  wypełniona 

hipoteza normy prawnej wyrażonej w art. 192 ust. 2 Pzp. 

O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10 

Pzp,  tj.  stosownie  do  wyniku  postępowania  z  uwzględnieniem  postanowień  rozporządzenia 

Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania 

wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu  odwoławczym  i  sposobu  ich 

rozliczania (Dz. U. z 2010 r., Nr 41, poz. 238) zmienionego roz

porządzeniem Prezesa Rady 

Ministrów  z  dnia  9  stycznia  2017  r.  zmieniającego  rozporządzenie  w  sprawie  wysokości  i 

sposobu  pobierania  wpisu  od  odwołania  oraz  rodzajów  kosztów  w  postępowaniu 

odwoławczym i sposobu ich rozliczania (Dz. U. z 2017 r., poz. 47), w tym w szczególności § 

5 ust. 4. 

Przewodniczący:      ……………………………. 


Słowa kluczowe:
oferta częściowa
Słowa kluczowe:
oferta częściowa