Sygn. akt: KIO 2214/18
WYROK
z dnia 19 listopada 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Renata Tubisz
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w Warszawie w dniu 13 listopada 2018 r
odwołania
wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 29 października 2018 r. przez
odwołującego: A. K. prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą A. K. STARPOL
MEBLE
ul. Hugona Kołłątaja 100; 21-100 Puławy w postępowaniu o udzielenie zamówienia
publicznego prowadzonym przez
zamawiającego Skarb Państwa – Główny Inspektorat
Transportu Drogowego Al. Jerozolimskie 94; 00-807 Warszawa
z udziałem przystępującego:
1. MIKOMAX Warszawa
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością ul. Młynarska 8/12;
01-194 Warszawa
po stronie zamawiającego
orzeka:
Uwzględnia odwołanie nakazując zamawiającemu unieważnienie czynności wyboru
oferty najkorzystniejszej oraz ponowne badanie i dokonanie oceny oferty
odwołującego
po uprzednim odrzuceniu oferty wybranej jako najkorzystniejsza.
kosztami postępowania obciąża Skarb Państwa – Główny Inspektorat Transportu
Drogowego Al. Jerozolimskie 94; 00-807 Warszawa
zalicza w poczet kosztów
postępowania odwoławczego kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych
zero groszy) uiszczoną przez A. K. prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą
A. K.
STARPOL MEBLE ul. Hugona Kołłątaja 100; 21-100 Puławy tytułem wpisu od
odwołania
zasądza od Skarb Państwa – Główny Inspektorat Transportu Drogowego Al.
Jerozolimskie 94; 00-807 Warszawa
kwotę 15.000 zł 00 gr (słownie: piętnaście
tysięcy złotych zero groszy) na rzecz A. K. prowadząca działalność gospodarczą
pod nazwą A. K. STARPOL MEBLE ul. Hugona Kołłątaja 100; 21-100 Puławy
stanowiącą koszty postępowania odwoławczego poniesione z tytułu wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986) na niniejszy wyrok - w terminie 7 dni od
d
nia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
…………..…………………………
Uzasadnienie
Odwołanie
Odwołujący działając na podstawie art. 180 ust. 1 i 4, art. 179 ust. 1 i art. 182 ust. 1 pkt 1
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz.
1986) zwanej
dalej „Pzp” wniósł odwołanie w prowadzonym przez zamawiającego
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę mebli biurowych dla potrzeb
bieżących Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego, nr BDG.ZPG.230.24.2018 od
następujących działań lub zaniechań zamawiającego:
od czynności zamawiającego polegającej na wyborze jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy wybranego w sytuacji, gdy oferta tego wykon
awcy powinna być odrzucona,
jako niezgodna z treścią Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ);
od zaniechania przez zamawiającego odrzucenia oferty wykonawcy wybranego, której
treść nie odpowiada treści SIWZ;
3. od zaniechania przez z
amawiającego wezwania wykonawcy wybranego do
przedłożenia wymaganych przez zamawiającego dokumentów potwierdzających, że
oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom sformułowanym w SIWZ, tj.
certyfikatów lub atestów potwierdzających, że zaoferowane biurka BK -1, BK -2, BK -
, BK 4 zostały wykonane zgodnie z normami PN — EN 527 -1 oraz PN — EN 527 —
2, atestu lub certyfikatu potwierdzającego zgodność wykonania fotela o symbolu KA-
BEGIN
— A-70-40 z normami PN — EN 1335 — 1,2,3 oraz potwierdzającego, że
siedzisko fotela może przenosić obciążenia do 150 kg, wydanego przez niezależny
organ certyfikujący;
od czynności zamawiającego polegającej na ocenie ofert złożonych w postępowaniu i
błędnego przyznania ofercie wykonawcy wybranego maksymalnej liczby punktów w
ramach kryterium „Jakość” w sytuacji, gdy ocena próbek mebli dostarczonych przez
wykonawcy wybranego
nie uprawniała do przyznania ocenianym wyrobom
maksymalnej liczby punktów w ramach kryterium „Jakość” oraz zaniechania
przyznania ofercie o
dwołującego się dodatkowych punktów w ramach kryterium
„Jakość” za skład surowcowy tkaniny obiciowej dla fotela FO-2, jak też błędnego
przyznania ofercie o
dwołującego się 3 punktów zamiast 5 punktów przy ocenie jakości
i estetyki wykonania stelaża metalowego biurka prostokątnego i 0 punktów za
sztywność konstrukcji szafy;
5. od zaniechania wyboru oferty o
dwołującego się jako najkorzystniejszej.
Odwołujący w związku z powyżej zakwestionowanymi czynnościami czy też zaniechaniami
z
amawiającego zarzucił naruszenie przepisów Pzp, które miało wpływ na wynik postępowania,
tj.:
art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy wybranego w
sytuacji, gdy treść tej oferty nie odpowiada treści SIWZ;
art. 26 ust. 3 Pzp poprzez:
a)
zaniechanie wezwania wykonawcy wybranego
do złożenia atestu lub certyfikatu
potwierdzającego, że oferowane przez wykonawcę biurka BK -1, BK -2, BK -3, BK 4 zostały
wykonane zgodnie z normami PN
— EN 527 -1 oraz PN — EN 527 — 2, w sytuacji gdy
wykonawca ten w od
powiedzi na wezwanie Zamawiającego przedłożył dla oferowanych biurek
sprawozdanie z badań nie będące wymaganym atestem lub certyfikatem;
b)
zaniechanie wezwania wykonawcy wybranego
do złożenia atestu lub certyfikatu
potwierdzającego zgodność wykonania fotela FO -1 z normami PN — EN 1335 — 1,2,3 oraz
potwierdzającego, że siedzisko fotela może przenosić obciążenia do 150 kg, wydanego przez
niezależny organ certyfikujący, w sytuacji gdy wykonawca ten w odpowiedzi na wezwanie
Zamawiającego przedłożył dla oferowanego fotela dokument Sprawozdania z badań, nie
będący certyfikatem lub atestem, pochodzącym od niezależnego organu certyfikującego i nie
potwierdzający, że oferowany fotel został przebadany pod kątem możliwości przenoszenia
przez siedzisko obciążenia do 150 kg;
c)
zaniechanie wezwania wykonawcy wybranego
. do złożenia atestu lub certyfikatu
potwierdzającego zgodność wykonania zaoferowanego fotela FO -1 z
normami PN
— EN 1335 — 1,2,3 oraz potwierdzającego, że siedzisko fotela może przenosić
obciążenia do 150 kg, podczas gdy przedłożony przez wykonawcę dokument Sprawozdania
z badań nie potwierdzał, aby badaniu poddany został zaoferowany przez wykonawcę fotel o
symbolu KA-BEGIN
— A-70-40, ale fotel o symbolu KA-BEGIN- T- 70 - 40;
art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 Pzp przez:
a)
dokonanie nieprawidłowej oceny oferty odwołującego w ramach kryterium oceny ofert
„Jakość” polegające na:
- nieprzyznaniu ofercie o
dwołującego dodatkowych 3 punktów za skład surowcowy tkaniny
obiciowej dla fotela FO -
2, zwierającej w swoim składzie do 50% włókien naturalnych;
- przyznaniu ofercie o
dwołującego się 3 punktów zamiast 5 punktów przy ocenie jakości i
estetyki wykonania stelaża metalowego, przy jednoczesnym przyznaniu 5 punktów za jakość
i estetykę wykonania stelaża metalowego w biurku zaoferowanym przez wykonawcę
wybranego, w sytuacji gd
y stelaż w biurku zaoferowanym przez odwołującego się, w
przeciwieństwie do stelaża w biurku wykonawcy wybranego. nie posiadał niedokładnych i
widocznych spawów;
przyznaniu ofercie o
dwołującego się 0 punktów za sztywność konstrukcji szafy, w
sytuacji gdy szafa dostarczona przez o
dwołującego się, będąc meblem wzorcowym wysokiej
jakości, posiadała stopki pozwalające na wypoziomowanie mebla w taki sposób, aby nawet
przy nierównym podłożu, mebel zachował sztywność;
b)
dokonanie nieprawidłowej oceny oferty wykonawcy wybranego w ramach kryterium
oceny ofert „Jakość” polegające na:
—
przyznaniu maksymalnej ilości 5 punktów przy ocenie jakości i estetyki wykonania
stelaża metalowego w biurku zaoferowanym przez wykonawcę, w sytuacji gdy stelaż ten
posiadał niedokładne i widoczne spawy;
—
przyznaniu maksymalnej ilości 5 punktów za jakość i estetykę połączenia płyty z
obrzeżem w kontenerze K -1 oraz szafie SA — 3, w sytuacji gdy na połączeniach płyty z
obrzeżem w ww. meblach widoczne były wycieki kleju (inaczej niż w przypadku mebli
Odwołującego się, gdzie brak było śladów wycieku kleju);
przyznaniu maksymalnej ilości 5 punktów za jakość pracy szuflad kontenera, w sytuacji
gdy szuflady nie domykały się płynnie i uderzały „trzaskając” o korpus kontenera podczas
zamyka
nia (inaczej niż w przypadku szuflad w kontenerach odwołującego się, gdzie szuflady
zamykały się płynnie i bezszelestnie).
Wskazując na powyższe zarzuty, wnoszę o uwzględnienie niniejszego odwołania oraz:
nakazanie z
amawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy
wybranego jako najkorzystniejszej;
nakazanie z
amawiającemu odrzucenia oferty wykonawcy wybranego jako
niezgodnej z treścią SIWZ;
nakazanie z
amawiającemu ponownego zbadania i dokonania oceny ofert
niepodlegających odrzuceniu, tj. oferty odwołującego;
a w przypadku uznania,
że nie zachodzą podstawy do odrzucenia oferty wykonawcy
wybranego
jako niezgodnej z treścią SWJZ:
nakazanie z
amawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
nakazanie z
amawiającemu ponownego zbadania i dokonania oceny ofert
niepodlegających odrzuceniu po uprzednim wezwaniu wykonawcy wybranego do
przedłożenia dokumentów potwierdzających, że oferowane dostawy odpowiadają
wymaganiom sformułowanym w SIWZ, tj. certyfikatów lub atestów potwierdzających, że
zaoferowane biurka BK -1, BK -2, BK -
3, BK 4 zostały wykonane zgodnie z normami PN —
EN 527 -1 oraz PN
— EN 527 — 2, atestu lub certyfikatu potwierdzającego zgodność
wykonania fotela o symbolu KA-BEGIN
— A-70-40 z normami PN — EN 1335 — 1,2,3 oraz
potwierdzającego, że siedzisko fotela może przenosić obciążenia do 150 kg, wydanego przez
niezależny organ certyfikujący;
nakazanie z
amawiającemu obniżenia punktacji przyznanej wykonawcy wybranego w
ramach
kryterium oceny ofert „Jakość” przy uwzględnieniu okoliczności, że:
—
stelaż metalowy w biurku zaoferowanym przez tego wykonawcę posiadał niedokładne
i widoczne spawy, zaś stelaż w biurku zaoferowanym przez odwołującego się takich
niedokładnych i widocznych spawów nie posiadał,
—
na połączeniach płyty z obrzeżem w kontenerze K -1 oraz szafie SA — 3
zaoferowanych przez tego wykonawcę widoczne były wycieki kleju, zaś w przypadku mebli
o
dwołującego się brak było śladów wycieku kleju;
—
szuflady w kontenerach
zaoferowanych przez tego wykonawcę nie domykały się
płynnie i bezszelestnie w przeciwieństwie do szuflad w kontenerach odwołującego się;
7) nakazanie z
amawiającemu przyznania ofercie odwołującego się dodatkowych punktów w
ramach kryterium oceny ofert „Jakość”, tj. 3 punktów za skład surowcowy tkaniny obiciowej dla
fotela FO -
2, zwierającej w swoim składzie do 50% włókien naturalnych, 5 punktów za jakość
i estetykę wykonania stelaża metalowego w biurku zaoferowanym przez odwołującego się
oraz dodatkowych pun
któw za sztywność konstrukcji szafy.
IV. Ponadto o
dwołujący wnosi o:
dopuszczenie dowodów załączonych do niniejszego odwołania oraz dowodów, które
zostaną przedstawione na rozprawie;
zasądzenie od zamawiającego na rzecz odwołującego kosztów niniejszego
postępowania.
Odwołujący posiada interes we wniesieniu niniejszego środka prawnego w rozumieniu art. 179
ust. 1 ustawy Pzp
z uwagi na fakt, że gdyby zamawiający nie dopuścił się naruszeń
wskazanych w niniejszym o
dwołaniu, oferta odwołującego ze względu na przyznaną punktację
(drugi wynik),
powinna zostać uznana za najkorzystniejszą wśród ofert niepodlegających
odrzuceniu. Zatem to o
dwołującemu powinno zostać udzielone zamówienie w powyższym
zakresie. Odwołujący nie podlegał wykluczeniu z postępowania i jego oferta nie podlegała
odrzuceniu, zatem w przypadku uznania działań zamawiającego za niezgodne z Pzp, oferta
odwołującego będzie ofertą spełniającą wymogi zamawiającego.
Poprzez niezgodne z prawem dokonanie wyboru oferty wykonawcy wybranego i nie wybranie
oferty odwołującego, zamawiający naruszył przepisy Pzp oraz pozbawił odwołującego
możliwości uzyskania przedmiotowego zamówienia. Tym samym nie budzi wątpliwości
kwestia legitymacji do wniesienia przez odwołującego niniejszego środka ochrony prawnej,
z
godnie z treścią art. 179 ust. 1 ustawy Pzp. W przypadku potwierdzenia się zarzutów
niniejszego odwołania, odwołujący, którego oferta została sklasyfikowana na drugim miejscu,
będzie miał możliwość uzyskania zamówienia.
Zamawiający przekazał odwołującemu informację o wyborze najkorzystniejszej oferty maiłem
w dniu 19 października 2018 r. Tego samego dnia odwołujący powziął zatem informację o
dokonaniu czynności polegającej na wyborze oferty wykonawcy wybranego jako
najkorzystniejszej w przedmiotowym postępowaniu. W związku z tym, dziesięciodniowy termin
na wniesienie odwołania upływa w dniu 29 października 2018 r. Tym samym termin na
wniesienie niniejszego odwołania został przez odwołującego zachowany.
Kopię odwołania, zgodnie z treścią art. 180 ust. 5 ustawy Pzp, odwołujący przekazał
zamawiającemu, na dowód czego przedkłada stosowne potwierdzenie.
Wpis od odwołania w kwocie 15.000,00 zł został uiszczony w dniu 27 października 2018 r.
(dowód uiszczenia wpisu w załączeniu).
W uzasadnieniu przedstawiono
następującą argumentację formalną i prawną.
Do z
amawiającego wpłynęły oferty 3 wykonawców:
Tronus Polska sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie – wykonawca, którego oferta została
odrzucona;
STARPOL MEBLE A. K.
w Puławach – odwołujący;
Mikomax Warszawa sp. z o.o.
– wykonawca wybrany i jednocześnie przestępujący po
stronie zamawiającego.
Zamawiający w dniu 19 października 2018 r. dokonał wyboru jako najkorzystniejszej oferty
wykonawcy
— Mikomax Warszawa sp. z o.o.
W ocenie o
dwołującego, oferta wykonawcy wybranego podlegała odrzuceniu, z uwagi na
niezgodność z treścią SIWZ. Ponadto Zamawiający dokonał nieprawidłowej oceny ofert
Wykonawców w ramach kryterium oceny „Jakość”, bezpodstawnie zaniżając punktację oferty
o
dwołującego się i zawyżając, punktację oferty wykonawcy wybranego.
I.
Niezgodność oferty wykonawcy wybranego - z treścią SIWZ - naruszenie art. 89 ust. 1
pkt 2 Pzp
Dokonując wyboru oferty wykonawcy wybranego zamawiający nie dostrzegł, że treść
przedmiotowej
oferty nie odpowiadała treści SWIZ, a zatem oferta pochodząca od tego
wykonawcy powinna była być przez zamawiającego odrzucona.
A.
Nieprzedłożenie przez wykonawcę wybranego wraz z ofertą wymaganych przez
Zamawiającego dla próbki fotela FO — 2 atestu lub certyfikatu wydanego przez niezależny
organ
certyfikujący
W załączniku nr 1 do SIWZ - Opis Przedmiotu Zamówienia, w odniesieniu do fotela
oznaczonego symbolem FO - 2 (str. 20 OPZ) z
amawiający wymagał, aby wykonawcy
ubiegający się o udzielnie zamówienia przedłożyli wraz z ofertą do badania jakościowego 1
próbkę przedmiotowego mebla oraz atest lub certyfikat potwierdzający zgodność wykonania
krzesła z normami PN — EN 1335 - 1,2,3 wydany przez niezależny organ certyfikujący oraz
atest lub certyfikat potwierdzający, że siedzisko fotela może przenosić obciążenia do 150 kg,
wydane przez niezależny organ certyfikujący.
Zamawiający zastrzegł przy tym, że próbki mebli oraz certyfikaty i atesty, które są
składane celem ich oceny w ramach kryterium jakościowego, nie są traktowane jako
tzw. dokumenty przedmiotowe w rozumieniu art. 25 ust. 1 pkt 2 Pzp i nie podlegają
uzupełnieniu w trybie art. 26 ust. 3 Pzp. Takie próbki oraz atesty i certyfikaty
traktowane są jako treść oferty {zob. formularz oferty str. 13 SIWZ oraz Szczegółowy
opis przyznawania punktacji w ramach kryterium „Jakość” str. 29 SIWZ).
Wykonawca wybranego
wraz z próbką fotela FO — 2 dostarczył zamawiającemu, zamiast
wymaganego przez z
amawiającego atestu lub certyfikatu wydanego przez niezależny organ
certyfikujący, potwierdzającego zgodność wykonania krzesła z normami PN — EN 1335 —
1,2,3 oraz potwierdzającego, że siedzisko fotela może przenosić obciążenia do 150 kg,
dokument Sprawozda
nia z badań fotela, wystawiony przez Przedsiębiorstwo Usługowo —
Remontowe „Remodex”, Zakład Badań i Wdrożeń Przemysłu Meblarskiego sp. z o.o., a więc
dokument nie będący certyfikatem lub atestem, pochodzącym od niezależnego organu
certyfikującego.
Przedłożony przez wykonawcę wybranego dokument Sprawozdania z badań nie jest
dokumentem, którego wymagał od wykonawców zamawiający. Zauważyć bowiem należy, że
dokument Sprawozdania z badań, jest dokumentem, który potwierdza jedynie, że ten badany
produkt spełnia wymagania danej normy, zaś certyfikat jest dokumentem potwierdzającym, że
dana linia produktów, system meblowy, seria produkcyjna np. foteli, wytwarzane lub
sprzedawane przez podmiot posiadający certyfikat, spełniają wymagania określonej normy.
Certyfikat
zgodności potwierdza powtarzalność parametrów i zgodność z deklarowaną normą
wytwarzanych produktów, gdyż proces certyfikacji obejmuje nie tylko badanie przekazanego
do laboratorium produktu, ale również proces produkcyjny i zapewnienie jakości każdego z
w
yprodukowanych wyrobów. Z tego też względu nie sposób postawić znaku równości
pomiędzy dokumentem Sprawozdania z badań a certyfikatem (por. wyrok Krajowej Izby
Odwoławczej z dnia 30 sierpnia 2012 r. sygn. akt KIO 1764/12).
Kolejno zauważyć należy, że przedłożony przez wykonawcę wybranego dokument
Sprawozdania z badań, nie pochodzi od „niezależnego organu certyfikującego” jak tego
wymagał w odniesieniu do atestu/certyfikatu Zamawiający, ale wydany został przez podmiot,
który w zakresie prowadzonej przez siebie działalności, nie posiada uprawnień do
przeprowadzania procesu certyfikacji i wydawania certyfikatów. Z KRS — u tego
przedsiębiorcy nie wynika, aby prowadził on działalność w zakresie kontroli jakości, w tym aby
był jednostką certyfikującą w rozumieniu art. 5 pkt 7 Ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o
systemie oceny zgodności (Dz.U.2017.1226 t.j. z dnia 2017.06.26).
Na okoliczność powyższą, tj. statusu firmy Remodex, jako podmiotu nie posiadającego
uprawnień do dokonywania kontroli jakości i certyfikacji, zwróciła uwagę Krajowa Izba
Odwoławcza w wyroku z dnia 30 sierpnia 2012 r., KIO 1764/12 w którym wskazała, że
„Remodex nie jest także akredytowanym laboratorium badawczym, nie jest również
podmiotem uprawnionym do kontroli jakości. Takie podmioty definiuje bowiem m.in. art. 38
ustawy o systemie oceny zgodności. Z KRS Remodex nie wynika, żeby prowadził on
działalność gospodarczą w zakresie kontroli jakości. Co więcej z pojęcia podmioty uprawnione
do kontroli jakości, w ocenie Izby wynika konieczność wykazania, że podmiotowi zostało
nadane uprawnienie do wykonywania czynności kontrolnych, a nie że sam sobie je w
przedmiot działalności wpisał. W tej sytuacji atestu wystawionego przez Remodex me można
uznać za dokument wystawiony przez podmiot uprawniony do kontroli jakości.
Niezależnie od ww. zastrzeżeń co do statusu samego dokumentu „Sprawozdania z badań”,
zauważyć należy, że również treść przedmiotowego dokumentu, nie odpowiada wymaganiom
Zamawiającego, a to z tego względu, że dokument ten nie potwierdza, aby siedzisko
poddanego badaniu fotela, było przebadane pod katem możliwości przenoszenia obciążeń do
150 kg. W tabeli zamieszczonej na stronie 4 Sprawozdania, zawierającej dane dotyczące
wytrzymałości i trwałości fotela, znajduje się bowiem informacja, że siedzisko zostało
przebadane dla obciążenia wynoszącego 110 kg i dla takiego obciążenia wynik badania był
pozytywny. Brak jest przy tym informacji o przeprowadzeniu badania obciążeniowego dla
siedziska przy obciążeniu wynoszącym 150 kg.
Wprawdzie pod tabelą, w której znajdują się wyniki badań dopisane zostało: „dopuszczalne
maksymalne obciążenie siedziska — 150 kg” jednakże zapis ten nie poświadcza w żaden
sposób, że fotel został poddany badaniu wytrzymałościowemu dla takiego właśnie obciążenia.
Gdyby tak było, wyniki pomiaru wytrzymałości siedziska fotela przy obciążeniu wnoszącym
150 kg znalazły by się w tabeli z informacją, że wynik badania dla tego obciążenia jest
pozytywny.
B.
Niezgodność zaoferowanej przez Wykonawcę ławki socjalnej z wymaganiami
sformułowanymi w Opisie Przedmiotu Zamówienia
Zamawiający w Opisie Przedmiotu Zamówienia (str. 87) wymagał zaoferowania ławki socjalnej
(ŁS — 1) o wymiarach: szerokość 150 cm, głębokość 40 cm, wysokość 36 cm, dopuszczając
tolerancję wymiarów w granicach + /- 5%.
Wykonawca wybrany w złożonej ofercie zaoferował dostawę ławki producenta Litpol Malow o
symbolu ŁSZ3a.
Jak wynika z informacji widniejących w karcie katalogowej producenta przedmiotowej ławki
o symbolu ŁSZ3a, przedmiotowa ławka ma wymiary: szerokość 150 cm, głębokość 35,5 cm i
wysokość 40,5 cm. Tym samym zaoferowana przez wykonawcę wybranego ławka posiada
wymiary niezgodne z wymogami zamawiającego, co winno skutkować odrzuceniem oferty
tego wykonawcy, jako nieodpowiadającej treści SIWZ.
C.
Niezgodność zawiasów zastosowanych przez wykonawcę wybranego w szafie SA-3 z
wymaganiami formułowanymi w Opisie Przedmiotu Zamówienia.
W Opisie Przedmiotu Zamówienia, stanowiącym Załącznik nr 1 do SIWZ, dla mebli: Szafa SA
-1, SA - 2, SA - 3, SA - 4, SA - 5, SA - 6, SA - 7, SA - 8, SA - 9, Szafa SS - 1, SS-2, SS-3, SS-
4 do Szafa SS -4, - SS -4, Szafa SG -1, SG -2, SG - 3, SG - 4, Nadstawka N -1, N -2, N - 3, N
-4, Szafa SU 1, SU
— 2, SU 4, Zamawiający wymagał zastosowania zawiasów z funkcją
samodomyku.
Z k
olei na str. 41 SIWZ (Opis Przedmiotu Zamówienia) w punkcie 4.4.7 zamawiający
doprecyzował, że zastosowane akcesoria w postaci m.in. zawiasów samodomykajacych
powinny być metalowe i wysokiej jakości (firmy Blum, Hettich, Grass, Metabox lub
równoważne).
Dokonane przez o
dwołującego, oględziny próbek mebli dostarczonych wraz z ofertą przez
wykonawcę wybranego ujawniły, że zamontowane w szafie SA — 3 zawiasy nie posiadają
funkcji samodomyku, która gwarantowałaby bezpieczne korzystanie z mebli, co było
wymogiem z
amawiającego, sformułowanym w punkcie 4.4.3 Opisu Przedmiotu Zamówienia
(str. 41), a przez to również nie mogą być uznane za akcesoria „wysokiej jakości”.
Na sporządzonym przez Odwołującego się, w trakcie oględzin nagraniu — które zostanie
przedstawione i
odtworzone w obecności stron na rozprawie, wyraźnie widać, że drzwi szafy
lekko pchnięte, zatrzymują się w połowie i nie domykają się do końca, zaś pchnięte mocniej,
uderzają z trzaskiem o korpus szafy, co w żadnym razie nie pozwala przyjąć, aby użytkowanie
szafy wyposażonej w takie zawiasy mogło być bezpieczne. Nie sposób również przyjąć, aby
działające w ten sposób zawiasy, odpowiadały wymogowi Zamawiającego, o którym mowa w
punkcie 4.1.1 Opisu Przedmiotu Zamówienia (str. 40), tj. aby były pełnowartościowe i wolne
od wad technicznych.
II. Zaniechanie wezwania wykonawcy wybranego
do przedłożenia dokumentów
potwierdzających, że oferowane dostawy spełniają wymogi SIWZ - naruszenie art. 26 ust. 3
Pzp
Dokonując wyboru oferty wykonawcy wybranego jako najkorzystniejszej, zamawiający nie
dostrzegł, że przedłożone przez tego wykonawcę w odpowiedzi na wezwanie zamawiającego
dokumenty, odnoszące się do oferowanych przez wykonawcę biurek BK — 1, BK — 2, BK -
3, BK-4
, jak również foteli FO-1 nie potwierdzały zgodności dostaw z wymogami
z
amawiającego określonymi w SWIZ.
Zgodnie z OPZ, stanowiącym Załącznik nr 1 do SIWZ, Zamawiający dla biurek oznaczonych
symbolami BK
— 1, BK — 2, BK - 3, BK -4, w celu potwierdzenia, że oferowane biurka będą
wykonane zgodnie z normami PN
— EN 527 -1 oraz PN — EN 527 — 2, wymagał przedłożenia
stosowanego atestu lub certyfikatu. Tymczasem wykonawca wybrany zamiast wymaganego
przez z
amawiającego atestu lub certyfikatu przedłożył dokument Sprawozdania z badań,
wystawiony przez Przedsiębiorstwo Usługowo — Remontowe „Remodex” Zakład Badań i
Wdrożeń Przemysłu Meblarskiego sp. z o.o., a więc dokument nie będący certyfikatem lub
atestem.
Przedłożony przez wykonawcę wybranego dokument Sprawozdania z badań nie jest
dokumentem, którego wymagał od wykonawców zamawiający. Zauważyć bowiem należy, że
dokument Sprawozdania z badań, jest dokumentem, który potwierdza jedynie, że dany
produkt, który został poddany badaniom, spełnia wymagania danej normy. Nie potwierdza on
w żaden sposób, że inne produkty z tej serii, także te wymagania spełniają. Certyfikat zaś, jest
dokumentem potwierdzającym, że dana linia produktów, system meblowy, seria produkcyjna
wytwarzane lub dystrybuo
wane przez podmiot posiadający certyfikat, spełniają wymagania
określonej normy. Certyfikat zgodności potwierdza powtarzalność parametrów i zgodność z
deklarowaną normą wytwarzanych produktów, gdyż proces certyfikacji obejmuje nie tylko
badanie przekazaneg
o do laboratorium produktu, ale również proces produkcyjny i
zapewnienie jakości każdego z wyprodukowanych wyrobów. Z tego też względu nie sposób
postawić znaku równości pomiędzy dokumentem Sprawozdania z badań a certyfikatem (por.
wyrok Krajowej Izby Odwo
ławczej z dnia 30 sierpnia 2012 r. sygn. akt KIO 1764/12).
Podobnie o
cenić należy przedłożone przez wykonawcę wybranego Sprawozdanie z badań
fotela FO -
1, nie będące atestem czy certyfikatem pochodzącym od niezależnego organu
certyfikującego i nie potwierdzające, że oferowane fotel został przebadany pod kątem
możliwości przenoszenia przez siedzisko obciążenia do 150 kg.
Sprawozdanie z badań, jest dokumentem, który potwierdza jedynie, że dany, badany produkt
spełnia wymagania danej normy. Nie potwierdza on w żaden sposób, że inne produkty z tej
serii, także te wymagania spełniają. Certyfikat zaś, jest dokumentem potwierdzającym, że
dana linia produktów, system meblowy, seria produkcyjna wytwarzane lub dystrybuowane
przez podmiot posiadający certyfikat, spełniają wymagania określonej normy. Certyfikat
zgodności potwierdza powtarzalność parametrów i zgodność z deklarowaną normą
wytwarzanych produktów, gdyż proces certyfikacji obejmuje nie tylko badanie przekazanego
do laboratorium produktu, ale również proces produkcyjny i zapewnienie jakości każdego z
wyprodukowanych wyrobów. Z tego też względu nie sposób postawić znaku równości
pomiędzy dokumentem Sprawozdania z badań a certyfikatem (por. wyrok Krajowej I^by
Odwoławczej Z dnia 30 sierpnia 2012 r. Sygn. akt KIO 1764/12).
Kolejno zauważyć należy, że przedłożony przez wykonawcę wybranego dokument
Sprawozdania z badań, nie pochodzi od „niezależnego organu certyfikującego” jak tego
wymagał w odniesieniu do atestu/certyfikatu Zamawiający, ale wydany został przez podmiot,
który w zakresie prowadzonej przez siebie działalności, nie posiada uprawnień do
przeprowadzania
procesu certyfikacji i wydawania certyfikatów. Z KRS — u tego
przedsiębiorcy nie wynika, aby prowadził on działalność w zakresie kontroli jakości, w tym aby
był jednostką certyfikującą w rozumieniu art. 5 pkt 7 Ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o
systemie oceny zgodności (Dz.U.2017.1226 t.j. z dnia 2017.06.26).
Niezależnie od ww. zastrzeżeń co do statusu samego dokumentu „Sprawozdania z badań”,
zauważyć należy, że również treść przedmiotowego dokumentu, nie odpowiada wymaganiom
zamawiającego, a to z tego względu, że dokument ten nie potwierdza, aby siedzisko
poddanego badaniu fotela, było przebadane pod kątem możliwości przenoszenia obciążeń do
150 kg. W tab
eli zamieszczonej na stronie 4 Sprawozdania, zawierającej dane dotyczące
wytrzymałości i trwałości fotela, znajduje się bowiem informacja, że siedzisko zostało
przebadane dla obciążenia wynoszącego 110 kg i dla takiego obciążenia wynik badania był
pozytywn
y. Brak jest przy tym informacji o przeprowadzeniu badania obciążeniowego dla
siedziska przy obciążeniu wynoszącym 150 kg.
Wprawdzie pod tabelą, w której znajdują się wyniki badań dopisane zostało: „dopuszczalne
maksymalne obciążenie siedziska — 150 kg” jednakże zapis ten nie poświadcza w żaden
sposób, że fotel został poddany badaniu wytrzymałościowemu dla takiego właśnie obciążenia.
Gdyby tak było, wyniki pomiaru wytrzymałości siedziska fotela przy obciążeniu wnoszącym
150 kg znalazły by się w tabeli z informacją, że wynik badania dla tego obciążenia jest
pozytywny.
Ponadto przedłożony przez wykonawcę dokument Sprawozdania z badań nie potwierdza, aby
badaniu poddany został zaoferowany przez wykonawcę fotel o symbolu KA-BEGIN - A- 70-
40, ale fotel o symbolu KA-BEGIN-T- 70 - 40.
Mając powyższe na względzie, Zamawiający zobligowany był przed podjęciem decyzji co do
wyboru oferty wykonawcy wybranego
jako najkorzystniejszej wezwać tego wykonawcę do
przedłożenia dokumentów zgodnych z wymogami SIWZ i potwierdzających, że oferowane
przez niego dostawy mebli
— biurek i foteli, będą zgodne ze SIWZ. Zaniechanie
Zamawiającego w tym względzie, czyni zasadnym postawienie mu zarzutu naruszenia
przepisu art. 26 ust. 3 Pzp.
III.
Dokonanie nieprawidłowej oceny punktowej oferty wykonawcy wybranego oraz oferty
o
dwołującego się w ramach kryterium „Jakość”
W ocenie o
dwołującego się, niezależnie od zarzutów dotyczących niezgodności treści oferty z
treścią SIWZ oraz zarzutu naruszenia przepisu art. 26 ust. 3 Pzp, Zamawiający dokonał
nieprawidłowej oceny oferty odwołującego się oraz oferty wykonawcy wybranego w ramach
kryterium „Jakość” przyznając obu ofertom taką samą ilość punktów.
W pierwszej kolejności podnieść należy, że zamawiający bezpodstawnie nie przyznał ofercie
o
dwołującego dodatkowych 3 punktów za skład surowcowy tkaniny obiciowej dla fotela FO -
2, zwierającej w swoim składzie do 50% włókien naturalnych, co Odwołujący się wykazał,
przedkładając wraz z ofertą kartę charakterystyki tkaniny (obowiązek przyznania 3 punktów
wynik
ał z treści Szczegółowego Opisu Przyznawania Punktacji w Kryterium „Jakość”, str. 31).
Kolejno, nie sposób uznać za zasadne przyznanie ofercie Odwołującego się 3 punktów
zamiast 5 punktów przy ocenie jakości i estetyki wykonania stelaża metalowego oferowanego
biurka, przy
ocenie jakości i estetyki wykonania stelaża metalowego oferowanego biurka, przy
jednoczesnym przyznaniu 5 punktów za jakość i estetykę wykonania stelaża metalowego w
biurku zaoferowanym przez wykonawcę wybranego Jak bowiem wykazały oględziny próbek
mebli dostarczonych wraz z ofertą przez wykonawcę wybranego stelaż w zaoferowanym
przez tego wykonawcę biurku posiadał niedokładne i widoczne na pierwszy rzut oka spawy,
podczas gdy w biurku zaoferowanym przez o
dwołującego się nie było niedokładnych i
widocznych spawów. Pomimo tej różnicy, która zostanie wykazana przez odwołującego się
poprzez
przedłożenie zdjęć i filmu oględzin na rozprawie, stelaż metalowy biurka wykonawcy
wybranego
został oceniony na 5 punktów, zaś stelaż metalowy biurka odwołującego się na 3
punkty, ku czemu nie było żadnych obiektywnych powodów.
Podobnie całkowicie dowolnym i nieobiektywnym było przyznanie ofercie Odwołującego się 0
punktów za sztywność konstrukcji szafy. Jest to o tyle niezrozumiałe, że szafa zaoferowana
przez Odwołującego, będąc meblem wzorcowym wysokiej jakości, posiada stopki pozwalające
na wypoziomowanie mebla w taki sposób, aby nawet przy nierównym podłożu, mebel
zachował sztywność. W tych okolicznościach przyznanie szafie 0 punktów za jej sztywność
nie może być ocenione inaczej, jak tylko wyraz złej woli ze strony Zamawiającego. Fakt
sztywności konstrukcji szafy po nacisku na jej bok potwierdziły oględziny dokonane przez
przedstawiciela Odwołującego się w miejscu, w którym znajdowała się dostarczona przez
niego próbka szafy.
Nie sposób również uznać za obiektywną i prawidłową dokonaną przez Zamawiającego ocenę
jakości i estetyki połączenia płyty z obrzeżem w kontenerze K -1 oraz szafie SA — 3, w sytuacji
gdy na połączeniach płyty z obrzeżem w ww. meblach widoczne były wycieki kleju (inaczej niż
w przypadku mebli o
dwołującego się, gdzie brak było śladów wycieku kleju). Skoro zatem
meble dostarczone przez o
dwołującego się nie zawierając śladów wycieku kleju w miejscach
połączenia płyty z obrzeżami mebli, otrzymały maksymalną ilość punktów, tj. 5 punktów, to
meble wykonawcy wybranego
, posiadające ślady wycieków kleju z całą pewnością nie
powinny były otrzymać oceny 5 punktów a co najwyżej 3 punkty — zgodnie z Szczegółowym
Opisem Prz
yznawania Punktacji w Kryterium „Jakość”, str. 31.
Podobnie ocenić należy przyznanie maksymalnej ilości 5 punktów za jakość pracy szuflad
kontenera zaoferowanego przez
wykonawcę wybranego, w sytuacji gdy szuflady nie domykały
się płynnie i uderzały „trzaskając” o korpus kontenera podczas zamykania (inaczej niż w
przypadku szuflad w kontenerach Odwołującego się, gdzie szuflady zamykały się płynnie i
bezszelestnie). Ocena 5 punktów zgodnie z Szczegółowym Opisem Przyznawania Punktacji
w Kryterium „Jakość” (str. 31) była dopuszczalna jedynie przy płynnej pracy mechanizmów
zamykających szuflady i przy poruszaniu się szuflad bez zacięć i wysiłku. W przeciwnym
wypadku kontener mógł być oceniony na 0 punktów i taka też ocena, zdaniem Odwołującego
się powinna była być przyznana za jakość pracy szuflad w kontenerze wykonawcy wybranego
Fakt nieprawidłowej oceny ofert odwołującego się i oferty wybranego wykonawcy w ramach
kryterium „Jakość” spowodował, że oferta odwołującego się znalazła się niezasadnie na
drugim miejscu w rankingu ofert. Gdyby z
amawiający dokonał prawidłowej, tj. obiektywnej i
zgodnej z przyjętymi przez siebie kryteriami oceny obu ofert, oferta odwołującego się zostałaby
sklasyfikowana na pierwszym miejscu.
Mając powyższe na względzie, niniejsze odwołanie, według odwołującego jest zasadne i
zasługuje na uwzględnienie w całości.
Odpowiedź na odwołanie zamawiającego.
Pismem z dnia 13 listopada 2018 roku zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie
Na podstawie art. 186 ust. 1 Pzp Zamawiający — Główny Inspektorat Transportu Drogowego
przedkłada odpowiedź na odwołanie i wnosi o:
oddalenie odwołania w całości jako bezzasadnego;
przeprowadzenie dowodu z dokumentów na okoliczności przytoczone w treści
odpowiedzi;
obciążenie Odwołującego kosztami postępowania odwoławczego wraz z kosztami:
a.
zastępstwa procesowego Zamawiającego w wysokości 3600 zł;
b.
Kosztami opłaty skarbowej w wysokości 17 zł.
W uzasadnieniu przedstawił stanowisko w sprawie jak poniżej.
Przy udzielaniu odpowiedzi na odwołanie zachowaniu numerację zarzutów i wniosków zawarty
w uzasadnieniu o
dwołania.
l. Niezgodność oferty wykonawcy wybranego z treścią SIWZ — naruszenie art.89 ust. 1 ustawy
PZP.
A. Nieprzedłożenie przez wykonawcę wybranego wraz z ofertą wymaganych przez
z
amawiającego dla próbki fotela FO-2 atestu lub certyfikatu wydane przez niezależny organ
certyfikujący
Stanowisko z
amawiającego przedstawia się następująco.
Zamawiający w treści SIWZ (załącznik nr 1 do OPZ s. 20) wprowadził wymaganie, aby dla
mebla „fotel FO-2” przedstawione zostały m.in. atest lub certyfikat potwierdzający zgodność
wykonania krzesła z normami PN EN 1335-1, -2, -3 wydany przez niezależny organ
certyfikujący, a także atest lub certyfikat, że siedzisko fotela może przenosić obciążenia do
150 kg wydane prze
z niezależny organ certyfikujący.
Odwołujący zarzuca, że zwycięzca postępowania złożył dokumenty niezgodne z treścią SIWZ
wywodząc to m.in. z treści orzeczenia Izby z dnia 30 sierpnia 2012 roku sygn. KIO 1764/12.
Zamawiający w całości kwestionuje przydatność ww. orzeczenia dla rozstrzygnięcia
przedmiotu sporu w niniejszej sprawie z następujących powodów, które jednocześnie stanowią
o zasadności dokonanych przez Zamawiającego czynności:
z przytoczonego wyroku wynika, że zamawiający (w tamtym postępowaniu)
postawił wymóg złożenia wraz z ofertą certyfikatu zgodności na oferowane produkty
wydanego przez podmiot uprawniony do kontroli jakości (np. jednostkę badawczą
akredytowaną). Tymczasem Zamawiający w niniejszym postępowaniu żądał atestu lub
certyfikatu zaś w postępowaniu z 2012 roku był to tylko certyfikat zgodności.
Przystępujący złożył w obecnym postępowaniu atest rozszerzony o sprawozdanie z
badań co spełnia wymogi treści SIWZ. postępowania.
W postępowaniu z 2012 r. zamawiający żądał aby dokument był wydany przez
„podmiot uprawniony do kontroli jakości”, podczas gdy w obecnym postępowaniu dokument
ma być wydany przez „niezależny organ certyfikujący”
Zamawiający stoi na stanowisku, że firma „Remodex” zajmującą się na co dzień
badan
iami i atestowaniem mebli, jest podmiotem niezależnym, nie ma powiązania
kapitałowego ani osobowego tak z zamawiającym, jak i odwołującym oraz przystępującym.
Dowód: informacja z KRS Remodex Sp. z o.o. (przy odwołaniu) na okoliczność braku
powiązań kapitałowych oraz osobowych pomiędzy Remodex i stronami postępowania, a także
zakresu prowadzonej działalności gospodarczej ;
w OPZ Zamawiający wskazał precyzyjnie jakich dokumentów oczekuje od
wykonawców dla każdej konkretnej pozycji wykazu nabywanych mebli. Jeżeli Zamawiający
oczekiwał złożenia atestu, certyfikatu wydanego przez jednostkę akredytowaną to wskazywał
to w sposób jednoznaczny definiując skąd ma pochodzić dany dokument. Zamawiający zrobił
tak np. w pozycjach szafa ubraniowa SU-2, biurko pr
ostokątne BI, biurko prostokątne B2 gdzie
wskazał, że „Certyfikat musi być wydany przez jednostkę niezależną posiadającą akredytację
Polskiego Centrum Akredytacji lub równoważną instytucję z jednego z Państw Unii
Europejskiej będącą członkiem EA.”. Skoro Zamawiający dla pozycji FO-2 nie sprecyzował w
SIWZ takich wymagań, to twierdzenia Odwołującego się mijają się z literalnym brzmieniem
specyfikacji. Zamawiający dla tej pozycji nie oczekiwał dokumentów odpowiadających ustawie
z dnia 30 sierpnia 2002 r. o sy
stemie oceny zgodności.
Na marginesie Zamawiający wskazuje, że naruszeniem zasady uczciwości kupieckiej
i działaniem sprzecznym z zasadą uczciwej konkurencji jest to, że w niniejszym postępowaniu
Odwołujący stawia zarzuty i kwestionuje renomę i dokumenty wystawiane przez spółkę
Remodex w sytuacji, gdy z usług tego podmiotu korzysta (bezpośrednio lub pośrednio)
oferując asortyment mebli posiadających atesty wystawiane przez ten podmiot.
Wniosek dowodowy: Wnoszę o odebranie przez Wysoką Izbę oświadczenia od Odwołującego
czy w postępowaniu w trybie przetargu nieograniczonego na „Dostawę wraz z montażem mebli
biurowych i wyposażenie dodatkowe stanowiących wyposażenie nowej siedziby Powiatowej
Stacji Sanitarno Epidemiologicznej w Radomiu” (nr zamówienia SOK/ZP.246-3/15)
h.ttp://bip.radom.psse.waw.pl/263 Wprzetarg-nieograniczony-na-dostawe-wraz-zmontazem-
mebli-biurowych-i-wyposazenia-dodatkowego-stanowiacych
wyposazenie-nowej-siedziby
Odwołujący składał wraz ofertą atesty/certyfikaty/atesty (wraz ze sprawozdaniem z badania)
dla oferowanych mebli biurowych wydane przez firmę Remodex.
Odnosząc się do zarzutu związanego z dokumentów przedstawionych dla wykazania, że
siedzisko fotela FO-
2 jest zdolne przenosić obciążenia do 150 kg Zamawiający wskazuje, iż
zarzut ten jest nieuzasadniony.
Zamawiający informuje, że w tabeli zamieszczonej na stronie 4 Sprawozdania z badania
złożonego wraz z ofertą, w którym to zawarte są dane dotyczące wytrzymałości i trwałości
fotela, znajduje się informacja, że siedzisko zostało przebadane dla obciążenia wynoszącego
110 kg i dla takiego obciążenia wynik badania był pozytywny, a w dalszej części zawarta jest
informacja, iż „dopuszczalne maksymalne obciążenie siedziska — 150 kg”. Ten zapis
kwestionowany jest przez Odwołującego.
Jak wni
oskuje Zamawiający dokument przedstawiony przez Wykonawcę miał na celu
zbadanie Fotela co do spełniania norm 1335-1, -2, -3 oczekiwanych przez Zamawiającego.
Normy te stanowią, że dany produkt musi być poddany badaniom na wytrzymałość z
obciążeniem minimum 110 kg. Nie oznacza to, że podczas badań nie dokonuje się badania
dla większych obciążeń. Jeśli w danym dokumencie jest informacja, że siedzisko fotela może
przenosić obciążenia do 150 kg to Zamawiający nie ma podstawy do zakwestionowania takich
danych. D
owód przeciwny co do treści atestu obciąża w tym zakresie Odwołującego. W treści
odwołania oprócz swoich twierdzeń odwołujący nie przedstawił jakichkolwiek dowodów na
okoliczność, że produkt nie spełnia wymagań zamawiającego.
W związku z powyższym zarzut odwołania jest bezprzedmiotowy i zasługuje na oddalenie.
B. Niezgodność zaoferowanej przez Mikomax Warszawa Sp. z o.o. ławki socjalnej z
wymaganiami
sformułowanymi
w
Opisie
Przedmiotu
Zamówienia.
Stanowisko
Zamawiającego:
Zamawiający oczekiwał mebla „ławka socjalna ŁS-I” o wymiarach: szerokość 150
cm/głębokość 40 cm/wysokość 36 cm.
Zamawiający dopuścił tolerancję wymiarów w granicach +/- 5%.
Wykonawca Mikomax Sp. z o.o. zaoferował mebel o wymiarach: szerokość 150
cm/głębokość 40,5 cm/wysokość 35,5 cm;
W związku z powyższym wymiary zaoferowanego mebla mieszczą się w
dopuszczonej przez Zamawiającego tolerancji.
Zarzut Odwołania, wobec przedstawionych informacji, jest bezprzedmiotowy i zasługuje na
oddalenie.
C. Niezgodność zawiasów zastosowanych przez Mikomax Warszawa Sp. z o.o. w szafie SA-
3 z wymaganiami sformułowanymi w Opisie Przedmiotu Zamówienia Stanowisko
Zamawiającego:
Zamawiający w treści SIWZ wprowadził wymóg wyposażenia określonych mebli w
zawiasy z funkcją samodomyku. Zamawiający oczekiwał przy tym, że zastosowanie akcesoria
będą wykonane z metalu oraz będą wysokiej jakości.
Wykonawca kwestionuje zawiasy zamontowane w szafie SA-
3. W szafie tej zostały
zainstalowane zawiasy firmy FGV co w ocenie Zamawiającego spełnia wymagania siwz.
Niezależnie od powyższego Zamawiający wskazuje, że wymagał zawiasów samo
domykających się, a Odwołujący zdaje się kwestionować wyposażenie mebla opierając się na
założeniu technicznym jak dla zawiasów z cichym domykaniem. Są to dwa odmienne rodzaje
zaw
iasów.
4)Na marginesie Zamawiający wskazuje, że skoro Odwołujący dokonał nagrania i wskazał jej
jako dowód w ramach składanego odwołania to powinien takie nagranie udostępnić
Zamawiającego chociażby po to, aby było możliwe odniesienie się do jego treści w odpowiedzi
na Odwołanie, nie zaś w toku rozprawy w warunkach utrudniających analizę nagrania.
Nieudostępnienie zamawiającemu dowodu w sprawie który jednocześnie jest powołany w
treści Odwołania jest naruszeniem zasady kontradyktoryjności sporu obowiązującej przed
Krajową Izbą Odwoławczą.
Zarzut Odwołania, wobec przedstawionych informacji, jest bezprzedmiotowy i zasługuje na
oddalenie.
Zaniechanie
wezwania
wykonawcy
wybranego
do
przedłożenia
dokumentów
potwierdzających, że oferowane dostawy spełniają wymogi SIWZ — naruszenie art. 26 ust. 3
ustawy PZP.
Stanowisko
zamawiającego o:
Zamawiający podtrzymuje stanowisko zawarte we wcześniejszych punktach
odpowiedzi na odwołanie w zakresie kwestii związanych z pochodzeniem atestów i
certyfikatów od określonych podmiotów. Zamawiający podkreśla ponownie, że gdyby w
zakresie kwestionowanym przez Odwołującego wymagał atestów i certyfikatów wg ustawy o
systemie oceny zgodności to takie wymaganie zostałoby wprost wyartykułowane.
Analogicznie, jeżeli atesty i certyfikaty miałyby pochodzić od podmiotów posiadających
odpowiednią akredytacją zgodnie z ww. ustawą o systemie oceny zgodności to takie
wymaganie także zostałoby przez Zamawiającego wyraźnie wskazane. Skoro Zamawiający
tego nie uczynił w przypadku kwestionowanych biurek BK-l, BK-2, BK-3, BK-4 to w ocenie
Zamawiającego dokumentu złożone przez wykonawcę Mikomax Warszawa Sp. z o.o. należy
uznać za zgodne z SIWZ.
W zakresie zarzutów dotyczących dokumentów odnoszących się do fotela FO-I
Zamawiający wskazuje, że fotel o numerze katalogowym KA-BEGIN-T-70-40 którego
sprawozdanie z badania przedłożono, jest w istocie wariantem zaoferowanego fotela KA-
BEGIN-A-70-
40. Fotel o literze A nie zawiera zagłówka, natomiast fotel z literą T taki zagłówek
posiada. Z danych dostępnych od producenta (strona interentowa) wynika, że oba fotele
oparte są o tą samą konstrukcję o tych samych parametrach. Zagłówek, jako element
dodatkowy, opcjonalny nie wpływa na parametry fotela wynikające z norm PN EN 1335-1, -2,
3 w sposób taki aby obniżyć jego trwałość, wytrzymałość, czy bezpieczeństwo użytkowania.
Biorąc pod uwagę spełnianie ww. normy której wymagał Zamawiający, brak jest podstaw do
uznania wadliwości takiego dokumentu i wpływu na prowadzone postępowania przetargowe.
W
związku z powyższym zarzut Odwołania jest bezprzedmiotowy i zasługuje na oddalenie.
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła
Przedmiotem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w oparciu o ustawę z dnia
29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1986) jest
dostawa mebli biurowych dla potrzeb bieżących Głównego Inspektoratu Transportu
Drogowego czyli zamawiającego.
Na podstawie art. 180 ust. 1 i 4, art. 179 ust. 1 i art. 182 ust. 1 pkt 1
powyżej wymienionej
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku -
Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz.
1986) zwanej dalej „Pzp” odwołujący wniósł odwołanie od poniżej wymienionych czynności
oraz
zaniechań zamawiającego:
1. wyboru jako najkorzystniejszej oferty wykonawcy Mikomax Warszawa sp. z o.o.
zwanego dalej „przystępującym” lub „wykonawcą wybranym” w sytuacji, gdy oferta
tego wykonawcy powinna być odrzucona, jako niezgodna z treścią Specyfikacji
Istotnych Warunków Zamówienia (siwz);
zaniechania przez zamawiającego wezwania wykonawcy wybranego do przedłożenia
wymaganych przez zamawiającego dokumentów potwierdzających, że oferowane
dostawy odpowiadają wymaganiom sformułowanym w SIWZ, tj. certyfikatów lub
atestów potwierdzających, że zaoferowane biurka BK -1, BK -2, BK -3, BK 4 zostały
wykonane zgodnie z normami PN
— EN 527 -1 oraz PN — EN 527 — 2, atestu lub
certyfikatu potwierdzającego zgodność wykonania fotela o symbolu KA-BEGIN — A-
70-40 z normami PN
— EN 1335 — 1,2,3 oraz potwierdzającego, że siedzisko fotela
może przenosić obciążenia do 150 kg, wydanego przez niezależny organ certyfikujący;
czynności zamawiającego polegającej na ocenie ofert złożonych w postępowaniu i
błędnego przyznania ofercie wykonawcy wybranego maksymalnej liczby punktów w
ramach kryterium „Jakość” w sytuacji, gdy ocena próbek mebli dostarczonych przez
przystępującego/wykonawcy wybranego nie uprawniała do przyznania ocenianym
wyrobom maksymalnej liczby punktów w ramach kryterium „Jakość” oraz zaniechania
przyznania ofercie odwołującego się dodatkowych punktów w ramach kryterium
„Jakość” za skład surowcowy tkaniny obiciowej dla fotela FO-2, jak też błędnego
przyznania ofercie odwołującego się 3 punktów zamiast 5 punktów przy ocenie jakości
i estetyki wykonania stelaża metalowego biurka prostokątnego i 0 punktów za
sztywność konstrukcji szafy;
od zaniechania wyboru oferty odwołującego się jako najkorzystniejszej.
Odwołujący na podstawie powyżej przedstawionych czynności i zaniechań zamawiającego
sformułował następujące zarzuty odwołania co do naruszenia przepisów ustawy Pzp.:
art. 89 ust. 1 pkt 2 przez zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy wybranego/
przystępującego w sytuacji, gdy treść tej oferty nie odpowiada treści SIWZ;
art. 26 ust. 3 przez:
a)
zaniechanie wezwania wykonawcy wybranego
do złożenia atestu lub certyfikatu
potwierdzającego, że oferowane przez wykonawcę biurka BK -1, BK -2, BK -3, BK 4 zostały
wykonane zgodnie z normami PN
— EN 527 -1 oraz PN — EN 527 — 2, w sytuacji gdy
wykonawca ten w odpowiedzi na wezwanie z
amawiającego przedłożył dla oferowanych biurek
sprawozdanie z badań nie będące wymaganym atestem lub certyfikatem;
b)
zaniechanie wezwania wykonawcy wybranego
do złożenia atestu lub certyfikatu
potwierdzającego zgodność wykonania fotela FO -1 z normami PN — EN 1335 — 1,2,3 oraz
potwierdzającego, że siedzisko fotela może przenosić obciążenia do 150 kg, wydanego przez
niezależny organ certyfikujący, w sytuacji gdy wykonawca ten w odpowiedzi na wezwanie
z
amawiającego przedłożył dla oferowanego fotela dokument Sprawozdania z badań, nie
będący certyfikatem lub atestem, pochodzącym od niezależnego organu certyfikującego i nie
potwierdzający, że oferowany fotel został przebadany pod kątem możliwości przenoszenia
przez siedzisko obciążenia do 150 kg;
c) zaniechanie wezwania wykonawcy wybranego
do złożenia wymaganych dokumentów w
sytuacji
gdy przedłożony przez wykonawcę dokument Sprawozdania z badań dotyczy fotelu o
symbolu KA-BEGIN- T- 70
– 40 a nie zaoferowanego przez wykonawcę fotel o symbolu KA-
BEGIN
— A-70-40,
art. 91 ust. 1 w zw. z art. 7 ust. 1 przez:
a) dokonanie nieprawidłowej oceny oferty odwołującego w ramach kryterium oceny ofert
„Jakość” polegające na:
nieprzyznaniu ofercie odwołującego dodatkowych 3 punktów za skład surowcowy tkaniny
obiciowej dla fotela FO -
2, zwierającej w swoim składzie do 50% włókien naturalnych;
przyznaniu ofercie odwołującego się 3 punktów zamiast 5 punktów przy ocenie jakości i
estetyki wykonania stelaża metalowego, przy jednoczesnym przyznaniu 5 punktów za jakość
i estetykę wykonania stelaża metalowego w biurku zaoferowanym przez wykonawcę
wybranego
, w sytuacji gdy stelaż w biurku zaoferowanym przez odwołującego się, w
przeciwieństwie do stelaża w biurku wykonawcy Mikomax Warszawa sp. z o.o. nie posiadał
niedokładnych i widocznych spawów;
przyznaniu ofercie o
dwołującego się 0 punktów za sztywność konstrukcji szafy, w
sytuacji gdy szafa dostarczona przez o
dwołującego się, będąc meblem wzorcowym wysokiej
jakości, posiadała stopki pozwalające na wypoziomowanie mebla w taki sposób, aby nawet
przy nierównym podłożu, mebel zachował sztywność;
b)
dokonanie nieprawidłowej oceny oferty wykonawcy wybranego w ramach kryterium
oceny ofert „Jakość” polegające na:
—
przyznaniu maksymalnej ilości 5 punktów przy ocenie jakości i estetyki wykonania
stelaża metalowego w biurku zaoferowanym przez wykonawcę, w sytuacji gdy stelaż ten
posiadał niedokładne i widoczne spawy;
—
przyznaniu maksymalnej ilości 5 punktów za jakość i estetykę połączenia płyty z
obrzeżem w kontenerze K -1 oraz szafie SA — 3, w sytuacji gdy na połączeniach płyty z
obrzeżem w ww. meblach widoczne były wycieki kleju (inaczej niż w przypadku mebli
Odwołującego się, gdzie brak było śladów wycieku kleju);
przyznaniu maksymalnej ilości 5 punktów za jakość pracy szuflad kontenera, w sytuacji
gdy szuflady nie domykały się płynnie i uderzały „trzaskając” o korpus kontenera podczas
zamykania (inaczej niż w przypadku szuflad w kontenerach Odwołującego się, gdzie szuflady
zamykały się płynnie i bezszelestnie).
Na podstawie tak sformułowanych zarzutów odwołujący wniósł o:
nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy
wybranego jako najkorzystniejszej;
nakazanie zamawiającemu odrzucenia oferty wykonawcy wybranego jako
niezgodnej z treścią SIWZ;
nakazanie zamawiającemu ponownego zbadania i dokonania oceny ofert
niepodlegających odrzuceniu, tj. oferty odwołującego.
Odwołujący wniósł alternatywnie w sytuacji gdyby Izba nie uznała treści oferty wykonawcy
wybranego jako niezgodnej z treścią siwz:
nakazanie zamawiającemu unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej;
nakazanie zamawiającemu ponownego zbadania i dokonania oceny ofert
niepodlegających odrzuceniu po uprzednim wezwaniu wykonawcy wybranego do
przedłożenia dokumentów potwierdzających, że oferowane dostawy odpowiadają
wymaganiom sformułowanym w SIWZ, tj. certyfikatów lub atestów potwierdzających, że
zaoferowane biurka BK -1, BK -2, BK -
3, BK 4 zostały wykonane zgodnie z normami PN —
EN 527 -1 oraz PN
— EN 527 — 2, atestu lub certyfikatu potwierdzającego zgodność
wykonania fotela o symbolu KA-BEGIN
— A-70-40 z normami PN — EN 1335 — 1,2,3 oraz
potwierdzającego, że siedzisko fotela może przenosić obciążenia do 150 kg, wydanego przez
niezależny organ certyfikujący;
nakazanie zamawiającemu obniżenia punktacji przyznanej wykonawcy wybranemu w
ramach kryterium oce
ny ofert „Jakość” z powodu okoliczności wymienionych jak powyżej oraz
nakazanie zamawiającemu przyznania ofercie odwołującego się dodatkowych punktów w
ramach kryterium oceny ofert „Jakość” z powodu okoliczności jak powyżej.
Z powyżej przedstawionych zarzutów i żądań wynika, że odwołujący wnioski co do
rozstrzygnięcia przez Izbę sformułował alternatywnie, to jest na okoliczność uwzględnienia
zarzutu sprzeczności treści oferty z treścią siwz oferty wykonawcy wybranego. Jak i na
okoliczność spełnienia przesłanek do wezwania tegoż wykonawcy do uzupełnienia atestów,
certyfikatów potwierdzających spełnienie Polskich Norm jak i wymagań, określonych w siwz
co do oferowanych mebli (biurek, foteli).
W zależności od wykazania przez odwołującego,
które z naruszeń ustawy Pzp miało miejsce Izba rozstrzyga bądź o nakazaniu odrzucenia
oferty wykonawcy wybranego
, bądź o nakazaniu wezwania do uzupełnienia dokumentów, w
każdym przypadku nakazując unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty. Przy czym
nakazanie odrzucenia oferty jest
rozstrzygnięciem dalej idącym co do losu oferty wykonawcy
wybranego niż nakazanie uzupełnienia dokumentów. W przedmiotowym postępowaniu
odwoławczym Izba na podstawie przeprowadzonego postępowania dowodowego na
rozprawie oraz oceny zgormadzonego w sprawie
materiału dowodowego stwierdziła
naruszenie
przez zamawiającego art.89 ust.1 pkt 2 ustawy Pzp. W tym stanie rzeczy Izba
nakazała zamawiającemu unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty, ponowne badanie
i
ocenę oferty odwołującego po uprzednim odrzuceniu oferty wykonawcy wybranego to jest
przystępującego po stronie zamawiającego.
W związku z powyższym rozpoznanie zarzutów i żądań alternatywnych odwołania to jest co
do konieczności wezwania do uzupełnienia dokumentów oraz ponownego badania i oceny
obydwu ofert celem ich porównania jest bezprzedmiotowe, ponieważ ważną w tym
postepowaniu
pozostaje tylko oferta jedna to jest oferta odwołującego.
Przyczyn
ą powyższego rozstrzygnięcia jest udowodnienie przez odwołującego w toku
post
ępowania odwoławczego, sprzeczności treści oferty z treścią siwz oferty wykonawcy
wybranego
to jest przystępującego w sprawie po stronie zamawiającego. Bowiem odwołujący
wykazał brak smodomyku zawiasów zaoferowanych w biurkach/szafkach to jest wymogu siwz,
na podstawie dokonanych oględzin na rozprawie z dowodu dołączonego przez odwolującego
oraz
odwołujący wykazał sprzeczność z wymaganiami siwz w zakresie zaoferowanych
wymiarów ławek socjalnych.
Izba uwzględniając odwołanie stwierdza po stronie odwołującego interes w uzyskaniu
zamówienia. Jak ustalono na podstawie przedłożonej do akt postępowania dokumentacji
zamawiającego, oferty złożyło trzech wykonawców to jest odwołujący, wykonawca
wybrany/prz
ystępujący w sprawie po stronie zamawiającego oraz wykonawca, którego oferta
została odrzucona a który również złożył wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
(Do z
amawiającego wpłynęły oferty 3 wykonawców:1)Tronus Polska sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie/
wykonawca, którego ofertę odrzucono i jednocześnie składający przystąpienie
bez określenia strony do której przystępuje; 2)STARPOL MEBLE A. K. w Puławach/
odwołujący; 3)Mikomax Warszawa sp. z o.o./wykonawca wybrany i jednocześnie
przystępujący po stronie zamawiającego).
Izba nie dopuściła do postępowania odwoławczego wykonawcy, którego oferta została
odrzucona z racji przede wszystkim, że wykonawca ten nie określił po czyjej stronie
przystępuje. W takiej sytuacji Izba w myśl art.185 ust.2 Pzp nie była w stanie rozstrzygnąć czy
wykonawca posiada interes w rozstrzygnięciu odwołania na korzyść strony do której
przystępuje, ponieważ wykonawca we wniosku strony tej nie określił. Skuteczność
przystąpienia wykonawcy Izba ocenia badając posiadanie przez wykonawcę interesu w
rozstrzygnięciu odwołania na korzyść strony do której złożono wniosek przystąpienia. Ponadto
okoliczność skutecznego odrzucenia oferty wykonawcy, wobec braku zaskarżenia czynności
odrzucenia oferty,
skutkuje brakiem interesu w rozstrzygnięciu odwołania na rzecz
którejkolwiek ze stron postępowania odwoławczego, z racji zaprzestania udziału w
postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego a co wypełnia również przesłanki z art.185
ust.3 pzp.
W tym stanie rzeczy wobec pozostania
w przetargu dwóch ofert to jest oferty wykonawcy
wybranego to jest
przystępującego po stronie zamawiającego oraz drugiego wykonawcy to
jest odwołującego, którego oferta została sklasyfikowana na pozycji drugiej w rankingu ofert
nie można odwołującemu odmówić interesu w uzyskaniu zamówienia w myśl art. 179
ust.1Pzp.
Izba uwzględniła odwołanie na podstawie przeprowadzonego na rozprawie postępowania
dowodowego z dokumentów złożonych do pism procesowych jak i na rozprawie oraz
prz
edłożonej próbki zawiasów szafki z samodomykiem i bez somodomyku z oferty
odwołującego i oferty wykonawcy wybranego. W zakresie ławki socjalnej Izba rozstrzygnęła w
oparciu o
dowód złożony przez odwołującego na rozprawie co do wymiarów podstawowych
ławki socjalnej ŁS-1 producent LITPOL MALOW oraz oświadczenia Inventive Group Sp. z o.o.
Warszawa z 23.10.2018 roku i oświadczenia z 05.11.2018 r. również Inventive Group Sp. z
o.o. Warszawa z tym, że o możliwości wykonania ławki socjalnej według wymagań siwz ( „jest
w stanie wykonać na zamówienie a kolorystyka i warunki handlowe do uzgodnienia”).
W zakresie pozostałych zarzutów, które nie miały wpływu na rozstrzygnięcie (alternatywne
żądania do wezwania wykonawcy wybranego do uzupełnienia dokumentów oraz ponownego
porównania ofert w zakresie ich jakości) Izba rozpoznała jak poniżej.
Co do zarzutu wymogu atestu lub certyfikatu potwierdzającego zgodność wykonania krzesła
z normami PN EN 1335-1, -2, -
3 wystawionego przez niezależny organ certyfikujący, a także
co
do wymogu przedstawienia atestu lub certyfikatu, że siedzisko fotela może przenosić
obciążenia do 150 kg wydane przez niezależny organ certyfikujący.
Zamawiający w treści SIWZ (załącznik nr 1 do OPZ s. 20) wprowadził wymaganie, aby
przedstawione zostały m.in. atest lub certyfikat potwierdzający zgodność wykonania przez
niezależny organ certyfikujący.
Odwołujący zarzucił, że zwycięzca postępowania złożył dokumenty niezgodne z treścią SIWZ
wywodząc to przede wszystkim na podstawie wyroku KIO z dnia 30 sierpnia 2012 roku Sygn.
akt KIO 1764/12.
Słusznie zamawiający w całości zakwestionował przydatność wyroku dla
rozstrzygnięcia przedmiotu sporu:
z przytoczonego wyroku wynika, że zamawiający (w tamtym postępowaniu)
postawił wymóg złożenia wraz z ofertą certyfikatu zgodności na oferowane produkty
wydanego przez podmiot uprawniony do kontroli jakości (np. jednostkę badawczą
akredytowaną). Tymczasem Zamawiający w niniejszym postępowaniu żądał atestu lub
certyfikatu zaś w postępowaniu z 2012 roku był to tylko certyfikat zgodności.
Przystępujący złożył w obecnym postępowaniu atest - sprawozdanie z badań co
spełnia wymogi zamawiającego.
W postępowaniu z 2012 r. zamawiający żądał aby dokument był wydany przez
„podmiot uprawniony do kontroli jakości”, a w niniejszym postepowaniu dokument ma być
wydany przez „niezależny organ certyfikujący”;
w
opisie przedmiotu zamówienia zamawiający wskazał jakich dokumentów oczekuje
od wykonawców dla każdej konkretnej pozycji wykazu nabywanych mebli. Np.: „Certyfikat
musi być wydany przez jednostkę niezależną posiadającą akredytację Polskiego Centrum
Akredytacji lub równoważną instytucję z jednego z Państw Unii Europejskiej będącą członkiem
EA.”. Reasumując wywody odwołującego się mijają się z literalnym brzmieniem specyfikacji.
Zamawiający bezsprzecznie nie oczekiwał dokumentów odpowiadających ustawie z dnia 30
sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności.
Reasumując Izba uznaje zarzut za bezzasadny w związku z tym, że odwołujący odniósł się do
wymogów jak w przytoczonym powyżej wyroku a nie według wymogów niniejszego SIWZ,
którego wymagania w zakresie atestów i certyfikatów w ocenie Izby zostały spełnione.
Co do zarzutu związanego z dokumentami przedstawionymi dla wykazania, że siedzisko fotela
FO-
2 jest zdolne przenosić obciążenia do 150 kg.
Z
tabeli zamieszczonej na stronie 4 Sprawozdania z badania złożonego wraz z ofertą,
dotyczące wytrzymałości przedmiotowego fotela wynika, że siedzisko zostało przebadane dla
obciążenia wynoszącego 110 kg i dla takiego obciążenia wynik badania był pozytywny, a w
dalszej części zawarta jest informacja, iż „dopuszczalne maksymalne obciążenie siedziska —
150 kg”. Ten dokument na celu zbadanie Fotela co do spełniania norm 1335-1, -2, -3
wymaganych. Normy
przewidują, że produkt musi być poddany badaniom na wytrzymałość z
obciążeniem minimum 110 kg. Co nie oznacza, że badań nie dokonuje się dla większych
obciążeń czyli np.150 kg. Natomiast taka informacja znajduje się w przedstawionym w ofercie
dokumencie to jest
, że siedzisko fotela może przenosić obciążenia do 150 kg. Słusznie wobec
takiej treści zamawiający nie ma podstawy do zakwestionowania takich danych.
W związku z powyższym w ocenie Izby zarzut odwołania nie został wykazany a sam
odwołujący na rozprawie stwierdził, że regulacje co do certyfikatów i atestów w zakresie jaki
podmiot jest upoważniony do ich wystawienia a także co z ich treści ma wynikać wcale nie jest
w sposób jednoznaczny opisane w wymaganiach zamawiającego.
Izba stwierdza brak podstaw do rozstrzygnięcia zarzutów, co do prawidłowego przyznania
przez zamawiającego punktów za jakość zarówno oferty odwołującego jak i wykonawcy
wybranego/przyst
ępującego w sprawie. Bowiem doręczone w poczet materiału dowodowego
zdjęcia przez zamawiającego i odwołującego wzajemnie się wykluczają, co do oceny tychże
elementów mebli przedstawionych na zdjęciach, jako materiał obiektywnie przedstawiający
rzeczywisty
stan próbek mebli.
O kosztach orzeczono stosownie do wyniku sprawy zgodnie z art. 192 ust.9 i 10 ustawy
oraz § 3 pkt 1 w związku z § 5 ust.2 pkt 1) Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z
dnia 15 marca 2010r. w sprawie wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania
oraz rodzajów kosztów w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczania (j.t. Dz.
U. 2018r. poz.972) zaliczając uiszczony wpis przez odwołującego w kwocie 15.000,00
zł. w koszty postępowania odwoławczego i zasądzając od zamawiającego na rzecz
odwołującego kwotę 15.000,00 złotych jako koszty obejmujące uiszczony wpis przez
odwołującego, nie uwzględniając wniosku o zasądzenie kosztu zastępstwa
procesowego pełnomocnika odwołującego, który nie brał udziału w postępowaniu
odwoławczym.
Przewod
niczący:
……………………