Sygn. akt: KIO 2262/18
WYROK
z dnia 19 listopada 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza – w składzie:
Przewodniczący: Marek Koleśnikow
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 listopada 2018
r. w Warszawie odwołania
wniesionego
do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 2 listopada 2018 r. przez
wykonawcę Koettermann Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Szamocka 8, 01-748
Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego Warszawski Uniwersytet
Medyczny z siedzibą w Warszawie, ul. Żwirki i Wigury 61, 02-091 Warszawa
przy udziale wykonawcy
DCD Lab Sp. z o.o. Spółka Komandytowa z siedzibą
w Stęszewie, ul. Mosińska 9, 62-060 Stęszew zgłaszającego przystąpienie do
postępowania odwoławczego po stronie zamawiającego
orzeka:
Oddala odwołanie.
Kosztami postępowania obciąża odwołującego Koettermann Sp. z o.o. z siedzibą
w Warszawie, ul. Szamocka 8, 01-748 Warszawa
i:
zalicza
w poczet kosztów postępowania odwoławczego kwotę 15 000 zł 00 gr (słownie:
piętnaście tysięcy złotych zero groszy) uiszczoną przez wykonawcę Koettermann Sp.
z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Szamocka 8, 01-748 Warszawa tytułem wpisu od
odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień
publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1579 i poz. 2018) na niniejszy wyrok
– w terminie 7 dni od
dnia jego dor
ęczenia – przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący:
………………………………
Sygn. akt: KIO 2262/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający Warszawski Uniwersytet Medyczny, ul. Żwirki i Wigury 61, 02-091
Warszawa wszczął postępowanie na dostawy w trybie przetargu nieograniczonego pod
nazwą »Dostawa, montaż i ustawienie mebli laboratoryjnych w budynku Wydziału
Farmaceutycznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego«.
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej 3.08.2018 r. pod nrem 2018/S 148-338185.
Postępowanie jest prowadzone zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r.
– Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986) zwanej dalej w skrócie Pzp lub
ustawą bez bliższego określenia.
Zamawiający poinformował 23.10.2018 r. o wyborze najkorzystniejszej oferty
wykonawcy DCD Lab Sp. z o.o. S
półka komandytowa z siedzibą w Stęszewie, ul. Mosińska
060 Stęszew [dalej wykonawca D].
Wykonawca Koettermann sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Szamocka 8, 01-748
Warszawa, zgodnie z art. 182 ust. 1 pkt 1 Pzp, wniósł 2.11.2018 r. do Prezesa KIO
odwołanie.
Odwołujący zarzucił zamawiającemu naruszenie:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez jego niezastosowanie i zaniechanie odrzucenia oferty
złożonej przez wykonawcę D, pomimo że oferta ta jest niezgodna z SIWZ
w zakresie w jakim wykonawca D:
a)
nie potwierdził zgodności z SIWZ, gdyż wykonawca D przedstawił certyfikat
zgodności nr 0634/2018 dla innych niż oferowane stoły laboratoryjne,
b)
zaoferował przedmiot zamówienia niespełniający wymagań określonych w poz.
56, poz. 106 i 107, 136 oraz 166
a zał. 2 do SIWZ (Formularz wymaganych
warunków technicznych i technologicznych);
2) art. 26 ust. 3 Pzp przez jego niezastosowanie i zaniechanie wezwania wykonawcy D
do przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnianie wymagań przez
oferowane produkty;
3) art. 89 ust. 1 pkt 8 Pzp
w związku art. 66 Kc w związku z art. 14 Pzp przez jego
niezastosowanie i zaniechanie odrzucenia oferty wykonawcy D
jako nieważnej na
podstawie odrębnych przepisów z uwagi na niewskazanie jednoznacznie co jest
przedmiotem oferty w zakresie
pkt 128, 148, 163, 164 zał. nr 2 do SIWZ
(Formularza wymaganych warunków technicznych i technologicznych);
4) art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp przez jego niezastosowanie i zaniechanie wykluczenia
z postępowania wykonawcy D, pomimo że wykonawca D w wyniku lekkomyślności
lub niedbalstwa przedstawił informacje mogące mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane
przez
zamawiającego w postępowaniu i wprowadzające
zamawiającego w błąd co do faktu, że:
a)
certyfikat zgodności nr 0634/2018 dotyczy oferowanych mebli i że spełniają one
wymagania SIWZ,
b)
liczby kaset znajdujących się po obu stronach okna dygestorium,
c)
liczby mediów w jednej kasecie – pkt 129 zał. nr 2 do SIWZ;
5) art. 7 ust. 1 i 3 Pzp przez naruszenie zasady uczciwej konkurencji i r
ównego
traktowania
wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia w postępo-
waniu oraz dokonanie wyboru oferty wykonawcy D niezgodnie z przepisami ustawy
(w związku z naruszeniem ww. przepisów prawa).
W piśmie z 14.11.21018 r. odwołujący przed otwarciem rozprawy wycofał zarzuty w za-
kresie:
pkt 3 zarzutów odwołania, tj. zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 9 Pzp;
pkt 1 lit. b zarzutów odwołania w części zarzutu dotyczącej poz. 136 zał. nr 2 do
SIWZ, tj. zarzutu naruszenia art. 89 ust. 1 pkt
8 Pzp w zakresie, w którym zarzut
dotyczy poz. 136 zał. nr 2 do SIWZ;
pkt 4 lit. b i c zarzutów odwołania, tj. zarzutu naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp
oraz 15.11.2018 r. na posiedzeniu
z udziałem stron odwołujący cofnął zarzut w zakresie:
pkt 1 lit. b zarzutów odwołania dotyczący poz 166a zał. nr 2 do SIWZ.
Ze względu na wycofanie do czasu zamknięcia posiedzenia części zarzutów przez
odwołującego Izba rozpoznała odwołanie w zakresie naruszenia:
1) art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp przez jego niezastosowanie i zaniechanie odrzucenia oferty
złożonej przez wykonawcę D, pomimo że oferta ta jest niezgodna z SIWZ w za-
kresie w jakim wykonawca D:
a)
nie potwierdził zgodności z SIWZ, gdyż wykonawca D przedstawił certyfikat
zgodności nr 0634/2018 dla innych niż oferowane stoły laboratoryjne,
b)
zaoferował przedmiot zamówienia niespełniający wymagań określonych w poz.
56, poz. 106 i 107 [poz. 136 i 166a
cofnięte] zał. nr 2 do SIWZ (Formularz
wymaganych warunków technicznych i technologicznych);
2) art. 26 ust. 3 Pzp przez jego niezastosowanie i zaniechanie wezwania wykonawcy D
do przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnianie wymagań przez
oferowane produkty;
[cofnięty];
4) art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp przez jego niezastosowanie i zaniechanie wykluczenia
z postępowania wykonawcy D, pomimo że wykonawca D w wyniku lekkomyślności
lub niedbalstwa przedstawił informacje mogące mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez
zamawiającego w postępowaniu i wprowadzające zama-
wiającego w błąd co do faktu, że:
a)
certyfikat zgodności nr 0634/2018 dotyczy oferowanych mebli i że spełniają one
wymagania SIWZ,
b)
[cofnięta],
c)
[cofnięta];
5) art. 7 ust. 1 i 3 Pzp
przez naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego
traktowania
wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia w postępo-
waniu oraz dokonanie wyboru oferty wykonawcy D niezgodnie z przepisami ustawy
(w związku z naruszeniem ww. przepisów prawa).
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty wykonawcy D jako najkorzystniejszej;
dokonania powtórnej czynności badania i oceny ofert;
3) wykluczenie wykonawcy D na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp;
odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę D na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2
Pzp;
ewentualnie
5) wezwania wykonawcy D
do uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnianie
wymagań określonych przez zamawiającego.
Argumentacja
odwołującego
I. Zamawiający prowadzi postępowanie na dostawy w trybie przetargu nieograniczonego
pod nazwą »Dostawa, montaż i ustawienie mebli laboratoryjnych w budynku Wydziału
Farmaceutycznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego«.
1. Zgodnie z rozdz. IX ust. 3 pkt 3 lit b SIWZ
zamawiający wymagał złożenia wraz
z ofertą zaświadczenia niezależnego podmiotu uprawionego do kontroli jakości.
Zaświadczenie ma potwierdzać, że stoły laboratoryjne spełniają wymagania normy PN-EN
13150. Wykonawca D na str. 110 swojej oferty
przedstawił certyfikat zgodności nr
0634/2018. Z certyfikatu teg
o wynika, że certyfikat:
a) dotyczy mebli laboratoryjnych serii Carbon,
b) dotyczy mebli produkowanych przez
wykonawcę D,
c)
dotyczy wyłącznie egzemplarzy wyrobu posiadającego identyczne właściwości
(parametry) jak przedstawiony do badań wzór,
d) z
ostał wydany na podstawie sprawozdania z badań z 353/2009 (S.D.)
z 7.04.2009 r.,
e)
jest kontynuacją certyfikatu nr 0449/2015.
2. U
zamawiającego zrodziły się wątpliwości wynikające z rozbieżności pomiędzy treścią
oferty a treścią certyfikatu, co do tego czy przedstawiony certyfikat dotyczy oferowanych
mebli i pismem z 15.10.2018 r.
wezwał wykonawcę D do złożenia wyjaśnień w tym zakresie.
Wykonawca D pismem z 16.10.2018 r.
wyjaśnił, że »do serii mebli Carbon są przypisane
również modele mebli Premium ST«. Wykonawca D nie przedstawił żadnego dowodu
potwierdzającego, że certyfikat dotyczy wyrobów oferowanych w przedmiotowym
postępowaniu. Wykonawca D nie przedstawił w szczególności sprawozdania z badań
z 353/2009 (S.D.) z 7.04.2009 r.
potwierdzającego jakich mebli, o jakich parametrach i właś-
ciwościach dotyczy certyfikat dołączony do oferty.
Ma to istotne znaczenie, zwłaszcza biorąc pod uwagę wzmiankę zamieszczoną w cer-
tyfikacie: »dotyczy wyłącznie egzemplarzy wyrobu posiadającego identyczne właściwości
(parametry) jak przedstawiony do badań wzór«. Złożone zatem wyjaśnienia wykonawcy D
w żaden sposób nie rozwiewają wątpliwości związanych z faktem posiadania przez
oferowane meble certyfikatów zgodności z normą wymaganą przez zamawiającego.
3. Analiza inn
ych postępowań o udzielenie zamówień publicznych (m.in. postępowania
prowadzonego przez
zamawiającego KUL na »Dostawę wraz z montażem wyposażenia
budynku Inżynierii Środowiska w ramach projektu pn. „Baza dydaktyczna i badawcza
niezbędna do powstania i rozwoju kierunku Inżynieria Środowiska na Wydziale
Zamiejscowym Nauk o Społeczeństwie KUL w Stalowej Woli”« oraz postępowania
prowadzonego przez Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny na
»Dostawa mebli
laboratoryjnych i dygestoriów dla ZUT w Szczecinie w ramach projektu pt: „Budowa centrum
dydaktyczno-ba
dawczego nanotechnologii” etc.« tylko te wątpliwości pogłębia. W toku
innych postępowań o udzielenie zamówień publicznych dotyczących zupełnie innego rodzaju
mebli (OPZ
różnił się w sposób znaczący od istniejącego w rozpoznawanym postępowaniu
w zakresie wpływającym na ocenę zgodności z normą PN-EN 13150:2004) składany był
certyfikat nr 0449/2015
(lub jego poprzednik), z którego to certyfikatu wynikały następujące
okoliczności, certyfikat:
a) dotyczy mebli laboratoryjnych serii Carbon,
b) dotyczy mebli produkowanych przez producenta DCD Habitat sp. z o.o.,
c)
dotyczy wyłącznie egzemplarzy wyrobu posiadającego identyczne właściwości
(parametry) jak przedstawiony do badań wzór,
d)
został wydany na podstawie sprawozdania z badań z 353/2009 (S.D.)
z 7.04.2009 r.
Porównując zatem treść obu certyfikatów, ofert składanych wraz z nimi oraz wymagań
w poszczególnych postępowaniach należy skonstatować, że:
a)
oba certyfikaty zostały wydane na podstawie tych samych badań z 2009 r.,
b)
oba certyfikaty składane są na potwierdzenie spełniania wymagań przez różne
rodzaje mebli
– a różnica w konstrukcji mebli wpływa w sposób znaczący na
ocenę zgodności z normą PN-EN 13150:2004,
c)
istnieje ryzyko, że wykonawca D wprowadza zamawiającego w błąd co do tego,
że oferowane stoły laboratoryjne spełniają wymagania normy PN-EN
Biorąc pod uwagę, że zamawiający wymagał dołączenia do oferty dokumentu
potwierdzającego, że oferowane wyroby spełniają wymagania normy PN-EN 13150:2004,
a z dołączonego do oferty certyfikatu to nie wynika, a także fakt, że zamawiający wzywał już
wykonawcę D do udzielenia wyjaśnień w tym zakresie, to zdaniem odwołującego,
zamawiający powinien odrzucić ofertę wykonawcy D na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp.
II. Zgodnie z rozdz. IX ust. 3 pkt 3 lit. a SIWZ
zamawiający w odniesieniu do mebli
laboratoryjnych metalowych wymagał złożenia: »katalogu producenta lub innego dokumentu
prezentującego oferowany system meblowy, zawierający rysunki lub fotografie,
potwierdzające zgodność parametrów technicznych i technologicznych oferowanych
produktów z wymaganiami określonymi w „Formularzu wymaganych warunków technicznych
i technologicznych
”«. Załączone przez wykonawcę D rysunki i zdjęcia potwierdzają, że
wyroby będące przedmiotem oferty wykonawcy D nie spełniają poniższych wymagań
określonych przez zamawiającego.
1. Zgodnie z poz. 56 ww. formularza
»boki szafek wykonane w taki sposób, aby cala
wewnętrzna płaszczyzna boku szafki była płaska, łącznie z miejscem montażu zawiasów
drzwiczek
« – zdjęcie oferowanej szafki na str. 19 dokumentacji dowodzi, że parametr ten nie
jest spełniony, gdyż widać na zdjęciu, że ściana boczna jest pogrubiona jedynie w miejscu
montażu zawiasu i cala wewnętrzna płaszczyzna boku szafki nie jest płaska – miejsce
montażu zawiasu wystaje z tej płaszczyzny.
2. Zgodnie z poz. 106 ww. formularza
»kolumny przystawek połączone ze sobą półkami
szklanymi w metalowej ramie z dnem (wykonanej z tego samego materiału co kolumny i pa-
nele w kolumnach)
– szkło bezpieczne podparte na całym obwodzie półki« i poz. 107 »półki
przystawek muszą być podwójne – metalowa rama półki musi mieć formę kuwety, o wy-
sokości 30 +/- 3 mm, zamkniętej od góry szkłem półki, szkło półki nie może wystawać poza
krawędź ramy« – na rysunkach w dokumentacji (str. 41-48 uzupełnionych dokumentów,
a w szczególności stoły i stoły wyspowe z półkami na przystawkach oferowane do
pomieszczeń: 201, 2.10, 3.05, 3.10, 3.11A, 1.05, 1.08, 1.13, 1.14, 1.17, 1.18, 1.19, 1.20)
wszystkie półki są tyko ze szkła, nie mają metalowego dna, metalowa rama nie ma formy
kuwety. Powyższa niezgodność z wymaganiami zamawiającego ma kluczowe znaczenia dla
bezpieczeństwa użytkowania mebli (możliwość rozsypania się szkła ze zbitej półki, upadek
na blat odczynników z pękniętej szklanej półki), parametrów użytkowych (brak możliwość
przykręcania dodatkowych elementów, np. lamp do spodu półki), ceny (samo szkło w ramce
bez dna, ze względu na ilość zżutego materiału i mniej skomplikowane wykonanie znacznie
tańszym rozwiązaniem niż wymagane przez zamawiającego i oferowane przez
odwołującego). Zgodnie z charakterem żądanych dokumentów (jakie nadał im zamawiający)
rysunki nie miały charakteru jedynie poglądowego, a miały potwierdzać zgodność
parametrów technicznych i technologicznych. Zamawiający dopuścił różnice jedynie w za-
kresie
„wymiarów mebli”. Ze złożonych przez wykonawcę D dokumentów wynika, że
wykonawca D
świadomy był w jakim celu zamawiający żąda rysunków.
Wykonawca D
przedstawił rysunki konkretnych mebli opisanych w formularzu
asortymentowo-cenowym (
zał. 3 do SIWZ), dokładnie określając, których mebli każdy z ry-
sunków dotyczy (pomieszczenie i wymiar mebla) i zachowując przy tym dbałość o ich
zgodność z wymaganiami SIWZ (np. poprawki i ręczne dopiski). Innymi słowy przedstawione
przez
wykonawcę D rysunki potwierdzają, że oferowane meble nie spełniają wymagań
określonych przez zamawiającego. Nawet gdyby przyjąć, że powyższe dokumenty podlegają
uzupełnieniu to wskazane przez odwołującego inne uchybienia w treści oferty wykonawcy D
powodują, że brak jest podstaw do uzupełniania dokumentów.
IV. Wykonawca D
podał w toku postępowania informacje wprowadzające w błąd
zamawiającego, co do tego, że przedstawiony certyfikat zgodności z normą PN-EN 13150
dotyczy oferowanych mebli.
Biorąc pod uwagę, że wykonawca D jest producentem oferowanych mebli i posiada
pełną wiedzę o ich funkcjonalności i parametrach technicznych to przedstawienie
powyższych informacji, wprowadzających zamawiającego w błąd, należy uznać za działanie
w wyniku co najmniej lekkomyślności lub niedbalstwa. Biorąc także pod uwagę, że
informacje te dotyczą parametrów punktowanych albo wręcz wymaganych to podanie ich
mogło mieć istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu.
Innymi słowy zaistniała hipoteza normy z art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp i wykonawca D powinien
zostać wykluczony z postępowania.
Odwołujący przesłał w terminie kopię odwołania zamawiającemu 2.11.2018 r. (art. 180
ust. 5 i art. 182 ust. 1-4 Pzp).
Zamawiający przesłał w terminie 2 dni kopię odwołania innym wykonawcom 5.11.2018 r.
(art. 185 ust. 1 in initio Pzp).
06.11.2018 r. wykonawca D złożył (1) Prezesowi KIO, z kopiami dla (2) zamawiającego
i (3) odwołującego, pismo o zgłoszeniu przystąpienia po stronie zamawiającego do
postępowania toczącego się w wyniku wniesienia odwołania (art. 185 ust. 2 Pzp).
Zamawiający wniósł odpowiedź na odwołanie do czasu zamknięcia rozprawy 15.11.2018
r. (art. 186 ust. 1 Pzp). Zamawiający wniósł o oddalenie odwołania.
Po przeprowadzeniu rozprawy z udziałem stron, na podstawie dokumentacji
postępowania, wyjaśnień oraz stanowisk stron zaprezentowanych podczas rozprawy –
Krajowa Izba Odwoławcza ustaliła i zważyła, co następuje:
Skład orzekający Izby stwierdził, że odwołanie nie jest zasadne.
W ocenie Izby
odwołujący wypełnił łącznie przesłanki zawarte w art. 179 ust. 1 Pzp, to
jest
odwołujący wykazał posiadanie interesu w uzyskaniu rozpoznawanego zamówienia oraz
odwołujący wykazał wystąpienie możliwości poniesienia szkody przez odwołującego.
Izba stwierdza, że nie zachodzą przesłanki określone w art. 189 ust. 2 Pzp, których
zaistnienie skutkowałoby odrzuceniem odwołania.
Izba ustaliła, że stan faktyczny postępowania o udzielenie zamówienia publicznego
(pos
tanowienia specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz informacje zawarte w ogło-
szeniu o zamówieniu) nie jest sporny.
Izba postanowiła dopuścić, jako dowód, dokumentację postępowania o udzielenie
zamówienia publicznego przekazaną przez zamawiającego, potwierdzoną za zgodność
z
oryginałem.
Do Izby
zostały wniesione wnioski dowodowe dowody przez:
wyciąg z treści SIWZ (str. 1 i 5 oraz załącznik nr 1 do SIWZ) obowiązującej w pos-
tępowaniu prowadzonym przez Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny na
»Dostawa mebli laboratoryjnych i dygestoriów dla ZUT w Szczecinie w ramach
projektu pt.: „Budowa centrum dydaktyczno-badawczego nanotechnologii”« – dowód
nr 1
wyciąg z oferty DCD Habitat sp. z o.o. (str. 1 i 26 w tym certyfikat zgodności nr
/2012) złożonej w postępowaniu przytoczonym w dowodzie 1 – dowód nr
– na okoliczność wykazania, że badania 353/2009 (S.D.) z 7.04.2009 r. dotyczą mebli
o innych parametrach
– w postępowaniu prowadzonym przez ZUT wykonawca
oferował konstrukcję stelaża stołu wykonaną z kształtownika zamkniętego – o wym.
60x40x3 mm,
a w rozpoznawanym postępowaniu wykonawca D oferuje – o wym.
50x30x2 mm;
wyciąg z oferty DCD Habitat sp. z o.o. (str. 1, 10, 11 oraz 92 w tym certyfikat
zgodności nr 0449/2015) złożonej w postępowaniu prowadzonym przez KUL na
»Dostawę wraz z montażem wyposażenia budynku Inżynierii Środowiska w ramach
projektu pn. „Baza dydaktyczna i badawcza niezbędna do powstania i rozwoju
kierunku Inżynieria Środowiska na Wydziale Zamiejscowym Nauk o Społeczeństwie
KUL w Stalowej Woli« – dowód nr 3 – na okoliczność wykazania, że badania
353/2009 (S.D.) z 7.04.2009 r. dotyczą mebli o innych parametrach – w pos-
tępowaniu prowadzonym przez KUL wykonawca oferował konstrukcję stelaża stołu
wykonaną z kształtownika zamkniętego o wym.
60x30 mm,
a w przedmiotowym
postępowaniu oferuje o wymiarach
50x30x2
mm;
oświadczenia Strojirensky Zkusebni Ustav s.p. (Engineering Test Institute z siedzibą
w Brnie) jednostki notyfikowanej uprawnionej do wystawiania certyfikatów zgodności
z normą PN-EN 13150 wraz z tłumaczeniem na język polski – dowód nr 4 – na
okoliczność wykazania, iż zmiana parametrów (wymiarów) stelaża stołu powoduje
(w świetle postanowień normy PN-EN 13150) konieczność ponownej certyfikacji
(przeprowadzenia p
onownie badań);
B)
zamawiającego:
certyfikat zgodności nr 0634/2018, który powinien być dołączony do dokumentacji
jako dokument złożony zamawiającemu przez wykonawcę D – str. 110.
W ocenie Izby, zarzut pierwszy naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
– przez
niezastosowanie tego przepisu
i zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez wykonawcę D,
pomimo że oferta ta jest niezgodna z SIWZ w zakresie w jakim wykonawca D (a) nie
potwierdził zgodności oferowanych przedmiotów z SIWZ, gdyż wykonawca D przedstawił
certyfikat zgodności nr 0634/2018 dla innych niż oferowane stoły laboratoryjne i (b)
zaoferował przedmiot zamówienia niespełniający wymagań określonych w poz. 56, 106 i 107
zał. 2 do SIWZ (Formularz wymaganych warunków technicznych i technologicznych) oraz
w ocenie Izby, zarzut czwarty naruszenia art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp
– przez jego
niezastosowanie i zaniechanie wykluczenia z postępowania wykonawcy D, pomimo że
wykonawca D
w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje mogące mieć
istotny wpływ na decyzje podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu i wpro-
wadzające zamawiającego w błąd co do faktu, że certyfikat zgodności nr 0634/2018 dotyczy
oferowanych mebli i że spełniają one wymagania SIWZ – nie zasługują na uwzględnienie.
Przed otwarciem rozprawy odwołujący cofnął odwołanie dotyczące naruszenia poz. 136
i
166a zał. nr 2 do SIWZ i odwołujący cofnął odwołanie w pozostałym zakresie zarzutu
czwartego, dlatego odwołanie w tym zakresie nie było przedmiotem rozpoznania.
Art. 8
9 ust. 1 pkt 2 Pzp brzmi »Zamawiający odrzuca ofertę, jeżeli […] jej treść nie
odpowiada treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia, z zastrzeżeniem art. 87 ust. 2
pkt 3«. Art. 24 ust. 1 pkt 17 Pzp brzmi »Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza
się […] wykonawcę, który w wyniku lekkomyślności lub niedbalstwa przedstawił informacje
wprowadzające w błąd zamawiającego, mogące mieć istotny wpływ na decyzje
podejmowane przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia«.
Izba stwierdziła, że zgodnie z rozdz. IX ust. 3 pkt 3 lit. b SIWZ zamawiający wymagał
potwierdzenia, że oferowane przedmioty zamówienia odpowiadają wymaganiom
zamawiającego. Zamawiający żądał od wykonawców złożenia dokumentu potwierdzającego,
że stoły laboratoryjne spełniają wymogi normy PN-EN 13150. Wykonawca D – na podstawie
art. 26 ust. 1 Pzp
– złożył certyfikat zgodności nr 0634/2018 wydany przez Instytut
Technologii Drewna. Certyfikat
potwierdza spełnienie wymagań określonych w normie
PN-EN 13150/2004 i dotyczy mebli laboratoryjnych serii
„Carbon”. Przedostatnie zdanie tego
certyfikatu podkreśla, że certyfikat »Dotyczy wyłącznie egzemplarzy wyrobu posiadających
identyczne właściwości (parametry) jak przedstawiony do badań wzór […]«. Stwierdzenie to
dyskwalifikowałoby dokument jako potwierdzenie spełnienia wymagań innych mebli niż
przedstawione do badania, gdyby nie stwierdzenie znajdujące się w rozdz. 4 zdanie
pierwsze na str. 5 przedmiotowej normy PN-
EN 13150, które to zdanie stanowi »Dopuszcza
się uzgodnienie między nabywcą i producentem innych wymiarów niż zalecane w rozdz. 4«.
Zgodnie z rzymską regułą lex superior derogat legi inferiori [prawo ustanowione przez
wyższy organ usuwa stosowanie prawa ustanowionego przez niższy organ] należy przede
wszystkim brać pod uwagę przepis stanowiony przez organ wyższy przed przepisem
stanowionym przez
organ niższy, a takie cechy należy przypisać Polskiemu Komitetowi
Normalizacyjnemu wydającemu m.in. normę PN-EN 13150 w stosunku do Instytutu
Technologii Drewna, który na podstawie przytoczonej normy PN-EN 13150 wydał omawiany
certyfikat 0634/2018.
Dlatego postanowienia rozdz. 4 zdanie pierwsze normy należy brać
pod uwagę przed stwierdzeniem znajdującym się w certyfikacie.
Dodatkowo Izba
musiała uwzględnić (także zamawiający musiał uwzględnić) treść
postanowienia rozdz. IX ust. 3 pkt 3 lit. a kropa pierwsza SIWZ,
gdzie zamawiający żądał
w zakresie mebli laboratoryjnych aby wykonawca
przedstawił »katalog producenta lub inny
dokument
[…] potwierdzający zgodność parametrów […] oferowanych produktów z wyma-
ganiami [zamawiającego]«. Izba podkreśla, że w konsekwencji użycia funktora alternatywy
nierozłącznej (zwykłej) »lub« dla prawdziwości wyrażenia (właściwego spełnienia) wystarczy
aby jeden element był prawdziwy, aby całe wyrażenie było prawdziwe, czyli wystarczyło, aby
wykonawca złożył zamawiającemu jakikolwiek »inny dokument«, z którego wynika
potwierdzenie zgodności parametrów zaoferowanego przedmiotu z wymaganiami zawartymi
w SIWZ. Matryca alternatywy nierozłącznej (z użyciem funktora »lub«):
p
q
p v q
Znaczenie:
p
– zdanie pierwsze;
q
– zdanie drugie;
v
– spójnik „lub”, funktor alternatywy nierozłącznej (zwykłej);
– nieprawda;
– prawda.
A
lternatywa nierozłączna (zwykła) – p v q – zdanie utworzone z innych zdań za pomocą
funktora prawdziwościowego »v«; zdanie złożone z dwóch zdań połączone spójnikiem »v«
(czytanym jako »lub«) jest prawdziwe wtedy, gdy przynajmniej jedno ze zdań składowych
jest prawdziwe
, a fałszywe, gdy oba zdania są fałszywe (za »Logika dla prawników«
Sławomir Lewandowski, Andrzej Malinowski, Jacek Petzel, Wydawnictwo Prawnicze
LexisNexis, Warszawa 2004 r.).
W rozpoznawanym postępowaniu wykonawca D 16.10.2018 r. wyjaśnił, że oferowane
meble znajdują się w grupie mebli »Carbo«, które są objęte certyfikatem potwierdzającym
spełnienie wymagania zamawiającego.
Ponadto Izba
nawiązując do rozważań dotyczących alternatywy nierozłącznej stwierdza,
że w rozdz. IX ust. 3 pkt 3 lit. a SIWZ zamawiający wymagał cyt. »W celu potwierdzenia, że
oferowane dostawy odpowiadają wymaganiom określonym przez zamawiającego […],
zamawiający żąda […] próbek, opisów, fotografii, planów, projektów, rysunków modeli,
wzorów, programów komputerowych oraz innych podobnych materiałów […]«. Jednak w tym
przypadk
u łącznik »oraz« zwykle równoznaczny z łącznikiem »i« i stanowiący funktor
koniunkcji należy uznać, że wystąpił on w roli wyliczenia przesłanek. »Przykładowo Naczelny
Sąd Administracyjny w wyroku z 13 stycznia 2006 r. (sygn. akt I FSK 499/05) wskazuje, że
wykładnia […], z której wynika, że „spójnik ,i’ pomiędzy wskazaniem […] [odpowiednich
przepisów – przypisek Izby] nie świadczy o koniunkcji tylko zawiera wyliczenie przesłanek,
co powoduje, że dyspozycja normy […] zaistnieje w razie wystąpienia każdej z tych
przesłanek, jest prawidłowa”« (Paweł Saługa »Problemy interpretacyjne dotyczące spójnika
„i” w konstrukcji przepisu« Przegląd Legislacyjny Nr 1 (71)/2010 str. 107). Dlatego Izba musi
stwierdzić, że zastosowanie spójnika »oraz« przez zamawiającego w przytoczonym
postanowieniu SIWZ należy czytać jako zastosowanie spójnika »lub« czyli funktora
alternatywy nierozłącznej (zwykłej). Dlatego wystarczy, że w opisie na str. 18 wyjaśnień
z 6.09.2018 r. wykonawca D wykazał spełnienie wymagania poz. 56 zał. nr 2 do SIWZ
płaska ściana boczna mebla) i wykonawca D nie musiał już potwierdzać spełnienia
wymagania dotyczącego płaskiej ściany bocznej mebla w innych dokumentach. Izba musi
też podkreślić, że zdjęcia znajdujące się na str. 19 wyjaśnień są przedstawione na
wy
kazanie możliwości rozwarcia drzwiczek do kąta 270°, a więc na wykazanie całkiem innej
cechy niż płaska ściana boczna mebla i zamawiający może nie brać tego zdjęcia pod uwagę
oceniając spełnienie wymagań, gdy spełnienie tego wymagania zostało wykazane innym
dokumentem (opisem ze str. 18
wyjaśnień).
Odwołujący zarzucił także, że zamawiający nie wymagał innych dokumentów na
wykazanie spełnienia wymagań przez wykonawcę D, a szczególnie – udokumentowania
drogi dojścia do wydania certyfikatu przez Instytut Technologii Drewna. Jednak Izba musi
zauważyć, że skoro zamawiający nie żądał dołączenia do oferty takiego dokumentu w SIWZ,
to zamawiający nie może żądać takich dokumentów na etapie badania i oceny ofert,
szczególnie że zamawiający może uwzględnić spełnienie wymagań przez wykonawcę D na
podstawie złożonych do oferty (lub wyjaśnień) innych dokumentów, które były wymienione
w SIWZ.
Ponadto
odwołujący wskazał na dowody (1-3) z innych postępowań, w których to
postępowaniach – na inne wymagane meble – wykonawca składał ten sam certyfikat na
potwierdzenie spełnienie tych odmiennych wymagań różnych zamawiających. Jednak Izba
musi wziąć pod uwagę cytowaną wcześniej treść rozdz. 4 zdanie pierwsze normy PN-EN
13150, gdzie zostały dopuszczone odstępstwa w konkretnie oferowanych meblach od mebli,
o których mowa w certyfikacie. Dlatego Izba, a także zamawiający, musi uwzględnić fakt
potwierdzenia spełnienia odmiennych wymagań stawianych przez różnych zamawiających
na podstawie tego samego certyfikatu PN-EN 13150.
Wreszcie
odwołujący zarzucił, że przedstawione przez wykonawcę D rysunki do poz.
106 i 107
zał. nr 2 do SIWZ pokazują półki przezierne, podczas gdy zamawiający wymagał
zastosowania półek metalowych o szczególnej konstrukcji. Jednak odwołujący nie wziął od
uwagę, że zamawiający nie żądał wykazania spełnienia swoich wymagań na podstawie
rysunku, bo wtedy zapewne
zażądałby specjalnego rysunku np. konstrukcyjnego lub dużej
skali odwzorowania
. Ze względu na żądanie zamawiającego rysunku bez bliższych
wymagań nie można żądać, aby wniesione rysunki pokazywały w pełni rozwiązania
konstrukcyjne czy materiały, z których będą wykonane oferowane meble. Istnienie takich
szczegółów zostało wykazane w zamieszczonym opisie czy kartach katalogowych, a więc
zamawiający powinien uwzględnić właśnie te dokumenty podczas badania ofert.
Ponadto wykonawca D wy
kazał, że wydany na podstawie normy PN-EN 13150 certyfikat
0634/2018 obejmuje również oferowane meble mimo innych nazw występujących w ofercie
wykonawcy D i w certyfikacie.
W związku z tymi argumentami Izba nie może uwzględnić zarzutu pierwszego
naruszenia art. 89 ust. 1 pkt 2 Pzp
– przez zaniechanie odrzucenia oferty złożonej przez
wykonawcę D oraz Izba nie może uwzględnić zarzutu czwartego naruszenia art. 24 ust. 1 pkt
17 Pzp
– przez zaniechanie wykluczenia z postępowania wykonawcy D.
W ocenie Izby, zarzut drugi naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp
– przez niezastosowanie tego
przepisu i zaniechanie wezwania wykonawcy D
do przedstawienia dokumentów
potwierdzających spełnianie wymagań przez oferowane produkty – nie zasługuje na
uwzględnienie.
Izba stwierdza, że ze względu na złożenie wszystkich niezbędnych dokumentów i wyka-
zanie spełnienia wymagań przez oferowane przedmioty przez wykonawcę D, zamawiający
nie był uprawniony do zastosowania procedury określonej w art. 26 ust. 3 Pzp, który to
przepis brzmi »Jeżeli wykonawca nie złożył oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1,
oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1,
lub innych dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, oświadczenia lub
dokumenty są niekompletne, zawierają błędy lub budzą wskazane przez zamawiającego
wątpliwości, zamawiający wzywa do ich złożenia, uzupełnienia lub poprawienia lub do
udzielania wyjaśnień w terminie przez siebie wskazanym, chyba że mimo ich złożenia,
uzupełnienia lub poprawienia lub udzielenia wyjaśnień oferta wykonawcy podlega odrzuceniu
albo konieczne byłoby unieważnienie postępowania«.
Z przytoczonych wyżej względów Izba nie może uwzględnić zarzutu drugiego
naruszenia art. 26 ust. 3 Pzp
– przez zaniechanie wezwania wykonawcy D do
przedstawienia dokumentów potwierdzających spełnianie wymagań przez oferowane
produkty.
Przed otwarciem rozprawy odwołujący cofnął odwołanie w zakresie zarzutu trzeciego,
dlatego odwołanie w zakresie zarzutu trzeciego nie było przedmiotem rozpoznania.
W ocenie Izby, zarzut
piąty naruszenia art. 7 ust. 1 i 3 Pzp – przez naruszenie zasady
uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców ubiegających się o udzielenie
zamówienia w postępowaniu oraz dokonanie wyboru oferty wykonawcy D niezgodnie z prze-
pisami ustawy (w związku z naruszeniem wymienionych w odwołaniu przepisów prawa) – nie
zasługuje na uwzględnienie.
Art. 7 ust. 1 Pzp brzmi »Zamawiający przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia w sposób zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równe
traktowanie wykonawców oraz zgodnie z zasadami proporcjonalności i przejrzystości« i art. 7
ust. 3 Pzp brzmi »Zamówienia udziela się wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z prze-
pisami ustawy«.
Odwołujący nie wykazał naruszenia przez zamawiającego jakiegokolwiek przepisów
wskazanych w zarzutach od 1 do 4
, o czym wyżej (zarzut trzeci w całości wycofany przez
odwołującego). Ponadto odwołujący nie próbował nawet uzasadnić w odwołaniu zarzutu
naruszenia art. 7 ust. 1 lub 3 Pzp i także na rozprawie, ustnie do protokołu odwołujący nie
wskazał żadnych okoliczności uzasadniających postawienie zarzutu piątego naruszenia art.
7 ust. 1 lub 3 Pzp.
Z ty
ch względów Izba nie może uwzględnić zarzutu piątego naruszenia art. 7 ust. 1 i 3
Pzp
– przez naruszenie zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców
oraz dokonanie wyboru oferty wykonawcy D niezgodnie z przepisami ustawy Pzp.
Zamawiający – podczas prowadzenia postępowania – nie naruszył wskazanych przez
odwołującego przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych.
Izba nie mogła wziąć pod uwagę dowodu 4 wniesionego przez odwołującego, gdyż treść
pisma stanowi odp
owiedź na konkretne pytanie, jednak odwołujący nie załączył tego pytania,
a więc nie można stwierdzić w jakim kontekście została sformułowana odpowiedź i czy
odnosi się do sytuacji analogicznej do rozpoznawanej w obecnym postępowaniu
odwoławczym. Ponadto odwołujący nie wykazał czy osoba podpisująca dokument dowodu 4
była upoważniona do reprezentowania podmiotu wystawiającego dokument.
Z powyższych względów oddalono odwołanie, jak w sentencji.
O kosztach postępowania odwoławczego orzeczono na podstawie art. 192 ust. 9 i 10
Pzp, czyli stosownie do wyniku postępowania.
Przewodniczący:
………………………………