Sygn. akt: KIO 2392/18
POSTANOWIENIE
z dnia 14 grudnia 2018 r.
Krajowa Izba Odwoławcza - w składzie:
Przewodniczący: Jolanta Markowska
Protokolant:
Rafał Komoń
po rozpoznaniu na posiedzeniu z udziałem stron w dniu 14 grudnia 2018 r., przed otwarciem
rozprawy,
odwołania wniesionego do Prezesa Krajowej Izby Odwoławczej w dniu 19
listopada 2018 r. przez wykonawc
ów wspólnie ubiegających się o zamówienie: CS Sp. z
o.o., Zakład Sprzątania Wnętrz J. J. „MOP 83” Sp. z o.o., ul. Rosoła 44A/U3, 02-786
Warszawa
w postępowaniu prowadzonym przez zamawiającego: Jednostka Wojskowa Nr
6021, ul. Żwirki i Wigury 9/13, 00-909 Warszawa,
przy udziale wykonawcy:
Impel Facility Services Sp. z o.o., ul. Ślężna 118, 53-111
Wrocław zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania odwoławczego w sprawie o
sygn. akt KIO 2392/18 po stronie
odwołującego,
przy udziale
wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie:
DGO Clean Partner Sp.
z o.o., Seban Sp. z o.o., DGP Provider Sp. z o.o., 7 MG Sp. z o.o., ul. Najświętszej Marii
Panny 5e, 59-220 Legnica
zgłaszającego swoje przystąpienie do postępowania
odwoławczego w sprawie o sygn. akt KIO 2392/18 po stronie zamawiającego
postanawia:
1. umarza
postępowanie odwoławcze,
nakazuje zwrot z rachunku bankowego Urzędu Zamówień Publicznych kwoty 15 000
zł 00 gr (słownie: piętnaście tysięcy złotych zero groszy) na rzecz wykonawców
wspólnie ubiegających się o zamówienie: CS Sp. z o.o., Zakład Sprzątania Wnętrz
J. J.
„MOP 83” Sp. z o.o., ul. Rosoła 44A/U3, 02-786 Warszawa uiszczonej tytułem
wpisu od odwołania.
Stosownie do art. 198a i 198b ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień
publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze zm.) na niniejsze postanowienie - w terminie
7 dni od dnia jego doręczenia - przysługuje skarga za pośrednictwem Prezesa Krajowej Izby
Odwoławczej do Sądu Okręgowego w Warszawie.
Przewodniczący: ………………….…
Sygn. akt: KIO 2392/18
U z a s a d n i e n i e
Zamawiający: Jednostka Wojskowa nr 6021 z siedzibą w Warszawie prowadzi
postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego na
„Wykonanie usługi polegającej na sprzątaniu powierzchni wewnętrznych obiektów
kubaturowych, powierzchni zewnętrznych utwardzonych oraz utrzymaniu i pielęgnacji
terenów zielonych w kompleksach administrowanych przez Jednostkę Wojskową nr 6021 w
Warszawie",
Ogłoszenie o zamówieniu zostało opublikowane w dniu 31 lipca 2018 r. w
Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pod nr 2018/S 145-332225.
Wykonawc
y wspólnie ubiegający się o zamówienie
konsorcjum w składzie: CS Sp. z
o.o., Zakład Sprzątania Wnętrz J. J. „MOP 83" Sp. z o.o. z siedzibą lidera konsorcjum w
Warszawie wnieśli odwołanie wobec czynności wyboru najkorzystniejszej oferty z dnia 7
listopada 2018 r., tj. wyboru oferty
złożonej przez wykonawców wspólnie ubiegających się o
zamówienie - konsorcjum w składzie: DGO Clean Partner Sp. z o.o., Seban Sp. z o.o., DGP
Provider Sp. z o.o., 7 MG Sp. z o.o. z siedzibą lidera konsorcjum w Legnicy (dalej jako
„Konsorcjum DGP'').
Odwołujący podniósł, że Zamawiający dokonał wyboru oferty najkorzystniejszej w
postępowaniu z rażącym naruszeniem przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych.
Przede wszystkim Zamawiający zaniechał odtajnienia i udostępnienia Odwołującemu
wyjaśnień w sprawie rażąco niskiej ceny z dnia 8 października 208 r. złożonych przez
Konsorcjum DGP.
Skutkiem nieodtajnienia wyjaśnień Konsorcjum DGP było uniemożliwienie
Odwołującemu dokonania oceny, czy wyjaśnienia są rzetelne i wystarczające dla wykazania,
że oferta tego wykonawcy nie zawiera rażąco niskiej ceny w stosunku do przedmiotu
zamówienia. Zamawiający swoim zaniechaniem znacząco ograniczył lub wręcz uniemożliwił
postawienie i odpowiednie uzasadnienie zarzutów związanych z rażąco niską ceną oferty
Konsorcjum DGP.
Gdyby
Zamawiający prawidłowo zbadał zasadność zastrzeżenia w całości wyjaśnień
złożonych przez Konsorcjum DGP (wraz z uzasadnieniem), to udostępniłby Odwołującemu
co najmniej te informację zawarte w wyjaśnieniach, co do których nie wykazano skutecznie,
że stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji. W takim przypadku Odwołującemu umożliwiono by ocenę wyjaśnień
Konsorcjum DGP i skorzystanie w pełnym zakresie ze środków ochrony prawnej co do
czynności Zamawiającego związanych z ofertą tego wykonawcy.
Konsekwencją błędnej oceny wyjaśnień Konsorcjum DGP było zaniechanie
odrzucenia jego oferty, mimo że ze złożonej Szczegółowej kalkulacji ceny oferty
jednoznacznie wynika, że Konsorcjum DGP zaoferowało w postępowaniu cenę skalkulowaną
nierzetelnie, rażąco niską oraz dopuściło się czynu nieuczciwej konkurencji.
Gdyby Zamawiający rzetelnie przeprowadził proces badania i oceny oferty
Konsorcjum DGP oraz złożonych przezeń wyjaśnień w zakresie rażąco niskiej ceny -
odrzuciłby tą ofertę. W takiej sytuacji to Odwołujący uzyskałby zamówienie, bowiem jego
oferta -
w świetle ustanowionych w postępowaniu kryteriów oceny ofert - jest
najkorzystniejsza „spośród wszystkich złożonych ofert.
Odwołujący zarzucił Zamawiającemu naruszenie następujących przepisów ustawy z
dnia 29 stycznia 2004 r. -
Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2018 r., poz. 1986 ze
zm.), zwanej dalej „Pzp”:
I.
art. 8 ust. 3 Pzp, poprzez zaniechanie odtajnienia wyjaśnień Konsorcjum DGP w
sprawie rażąco niskiej ceny z dnia 8.10.2018 r., zastrzeżonych w całości wraz z
uzasadnieniem, mimo że wyłącznie niektóre informacje zawarte w wyjaśnieniach mogły
stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji oraz mimo że informacje zawarte w wyjaśnieniach mają charakter wyłącznie
jednorazowy i na obecnym etapie postępowania pozbawione są wartości gospodarczej;
II.
art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 Pzp, poprzez błędną ocenę wyjaśnień
Konsorcjum DGP i zaniechanie odrzucenia jego ofe
rty z uwagi na zaoferowanie rażąco
niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia, mimo że wykonawca w przypadku
obiektów K-0009, ul. Dymińska 13 oraz K-0018, ul. Gdańska 6 - w cenach jednostkowych
3,20 zł netto za sprzątanie 1m
powierzchni wewnętrznej budynków w skali miesiąca - nie
uwzględnił wynikających z SIWZ wszystkich koniecznych kosztów pracowniczych,
materiałowych oraz wykonania usług dodatkowych;
III.
art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z ;art. 90 ust. 3 Pzp, poprzez błędną ocenę wyjaśnień
Konsorcjum DGP i z
aniechanie odrzucenia jego oferty z uwagi na zaoferowanie rażąco
niskiej
ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia, mimo że wykonawca, przy założeniu
zatrudnienia osób niepełnosprawnych, w przypadku obiektów K-0009, ul. Dymińska 13 oraz
K-
0018, ul. Gdańska 6 - w cenach jednostkowych za sprzątanie 1m
powierzchni
wewnętrznych budynków i powierzchni zewnętrznych utwardzonych w skali miesiąca
(odpowiednio 3,20 zł i 1,51 zł) - nie uwzględnił kosztów wynikających z konieczności
zagwarantowania praw pracowników niepełnosprawnych (w szczególności wymaganej liczby
osób do zatrudniania przy wymaganiu 8-godzinnego dnia pracy),
IV.
art. 89 ust. 1 pkt 4 w zw. z art. 90 ust. 3 Pzp, poprzez błędną ocenę wyjaśnień
Konsorcjum DGP i zaniechanie odrzucenia jego oferty z uwagi na zaoferowanie rażąco
niskiej ceny w stosunku do przedmiotu zamówienia, mimo że wykonawca w przypadku
obiektu K-
0018, ul. Gdańska 6 podał cenę jednostkową 3,20 zł netto za sprzątanie 1m
powierzchni wewnętrznej budynków w skali miesiąca, która to cena jest rażąco niska, nie
zabezpiecza kosztu pracy nawet jednego pracownika (także niepełnosprawnego) i nie daje
możliwości zapewnienia wymaganego 8 godzinnego dnia pracy;
V.
art. 89 ust. 1 pkt 3 Pzp, poprzez zaniechanie odrzucenia oferty Konsorcjum DGP,
mimo że jej złożenie stanowiło czyn nieuczciwej konkurencji z tego powodu, że wykonawca
w przypadku obiektów K-0009, ul. Dymińska 13 oraz K-0018, ul. Gdańska 6 dokonał
machinacji cenowej polegającej na przerzuceniu częściowego kosztu wykonania usługi na
powierzchni wewnętrznej budynków (tj. usługi objętej stawką 23% VAT) do kosztu wykonania
usługi na powierzchni zewnętrznej utwardzonej (tj. usługi objętej stawką 8% VAT), co
pozwoliło mu na założenie oferty o cenie brutto niższej niż inni wykonawcy i uzyskanie
zamówienia;
VI.
ewentualnie innych przepisów wynikających bezpośrednio i pośrednio z
uzasadnienia.
Odwołujący wniósł o uwzględnienie odwołania i nakazanie Zamawiającemu:
unieważnienia czynności wyboru oferty najkorzystniejszej,
powtórzenia czynności oceny i badania ofert,
odtajnienia wyjaśnień Konsorcjum DGP z dnia 8.10.2018 r.,
odrzucenia oferty Konsorcjum DGP,
wyboru oferty Odwołującego jako najkorzystniejszej.
Wykonawca Impel Facility Services Sp. z o.o.
z siedzibą we Wrocławiu skutecznie
przystąpił do postępowania odwoławczego po stronie Odwołującego, stosownie do
wymogów art. 185 ust. 2 i 3 Pzp.
Wykonawcy
wspólnie ubiegający się o zamówienie: DGO Clean Partner Sp. z o.o.,
Seban Sp. z o.o., DGP Provid
er Sp. z o.o., 7 MG Sp. z o.o. z siedzibą lidera konsorcjum w
Legnicy skutecznie przystąpili do postępowania odwoławczego po stronie Zamawiającego,
stosownie do wymogów art. 185 ust. 2 i 3 Pzp.
Pismem z dnia
14 grudnia 2018 r. Zamawiający złożył na posiedzeniu odpowiedź na
odwołanie, w której uwzględnił w całości zarzuty przedstawione w odwołaniu. W toku
posiedzenia Zamawiający podtrzymał swoje stanowisko.
W toku posiedzenia z
udziałem stron i uczestników postępowania odwoławczego
Przystępujący – Konsorcjum DGP wniósł sprzeciw wobec uwzględnienia przez
Zamawiającego w całości zarzutów przedstawionych w odwołaniu. Oświadczył, że sprzeciw
wnosi w
następującym zakresie:
- naruszenia
art. 8 ust. 3 Pzp, poprzez zaniechanie odtajnienia wyjaśnień Konsorcjum DGP w
sprawie rażąco niskiej ceny z dnia 8.10.2018 r., zastrzeżonych w całości wraz z
uzasadnieniem, mimo że wyłącznie niektóre informacje zawarte w wyjaśnieniach mogły
stanowić tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej
konkurencji oraz mimo że informacje zawarte w wyjaśnieniach mają charakter wyłącznie
jednorazowy i na obecnym etapie postępowania pozbawione są wartości gospodarczej w
odniesieniu do informacji zastrzeżonych jako tajemnica przedsiębiorstwa, zawartych w
złożonych wyjaśnieniach i załącznikach do wyjaśnień, tj.:
1. U
mowa z dostawcą - zał. nr 1 złożony wraz z wyjaśnieniami z 8 października 2018 r. i 17
października 2018 r.
2. Z
arządzenie wewnętrzne Prezesa Zarządu DGM Dozorbud Grupa Polska Sp. z o.o. – zał.
nr 2 do wyjaśnień z 8 i 17 października 2018 r.,
3. potwierdzenie korzystania z dofinansowania
– zał. nr 3 (4 strony), Informacja miesięczna o
zatr
udnieniu, kształceniu lub o działalności na rzecz osób niepełnosprawnych oraz
zestawienia do PFRON za okres od 1 września 2018 r. do 4 września 2018 r. spółki Seban i
DGP Clean Partner,
4. U
mowa o pracę zawarta z osobą sporządzającą wyjaśnienia – zał. nr 4 do wyjaśnień z 8 i
17 października 2018 r.,
5. Umowa o zakazie konkurencji zawarta z
osobą sporządzającą wyjaśnienia – zał. nr 5 do
wyjaśnień z 8 i 17 października 2018 r.,
6. informacje
zawarte na str. 12 wyjaśnień z 8 października 2018 r. w pkt 2 – trzeci i czwarty
akapit
obejmujące nazwy własne dostawców.
W pozostałym zakresie uwzględnionych przez Zamawiającego zarzutów Przystępujący
nie wniósł sprzeciwu.
W toku posiedzenia Odwołujący złożył do protokołu oświadczenie, że cofa zarzut
naruszenia art. 8 ust. 3 Pzp
w takim zakresie, w jakim Przystępujący – Konsorcjum DGP –
zgłosił sprzeciw, wobec czego zgłoszony sprzeciw stał się bezprzedmiotowy, gdyż odwołanie,
a w konsekwencji także uwzględnienie zarzutów odwołania przez Zamawiającego zostało
ograniczone
przez Odwołującego wyłącznie do pozostałych zarzutów. W tej sytuacji, stosując
odpowiednio art. 186 ust.
3a Pzp, wobec wycofania przez Odwołującego zarzutów w części i
wobec uwzględnienia przez Zamawiającego zarzutów w pozostałym zakresie, wobec którego
to uwzględnienia sprzeciw nie został przez Przystępującego zgłoszony, Zamawiający jest
zobowiązany do wykonania, powtórzenia lub unieważnienia czynności w postępowaniu o
udzielenie zamówienia, zgodnie z żądaniami zawartymi w odwołaniu, w zakresie
uwzględnionych zarzutów.
Biorąc pod uwagę
powyższe, działając na podstawie art. 186 ust. 3a oraz art. 192 ust. 1
zd. 2 ustawy z dnia 29 stycznia 2004
r. Prawo Zamówień Publicznych, Izba umorzyła
postępowanie odwoławcze w niniejszej sprawie.
Izba orzekła o kosztach postępowania odwoławczego na podstawie art. 192 ust. 9
i 10 z zastrzeżeniem art. 186 ust. 6 pkt 1 ustawy Prawo Zamówień Publicznych oraz § 5 ust.
1 pkt 2 lit. a
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie
wysokości i sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzajów kosztów w postępowaniu
odwoławczym i sposobu ich rozliczania (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 972). Izba orzekła
o dokonaniu zwrotu na rzecz odwołującego z rachunku bankowego Urzędu Zamówień
Publicznych kwoty uiszc
zonej tytułem wpisu od odwołania.
Przewodniczący: …………….…….…